Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

B12 = s-B12-TC2 tulos

epämääräinen

Mitä tällainen tulos tarkoittaa: Yli 146 pmol/l ? Mitään viitearvoja ei tuloksen jälkeen ole merkitty.

11

9997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maaarko

      Synlab antaa myös oletuksena tuloksen muodossa >256 jos se on yli viiterajan.
      Siitä ei voi päätellä onko arvo 72 vai 312.
      Asiaa tiedustellessa heidän esimieheltä ei kuulemma ole tarvetta tarkkaan määritykseen kun todetaan vain onko puutosta vai ei.
      Sama epämääräinen tulos ja merkintätapa on monessa muussakin veriarvossa.

      Omituisinta tässä on se että jos asiakas vaan ymmärtää kysyä näytettä otettaessa, niin tarkan määrityksen saa samalla hinnalla.
      Siis kun käytte labroissa niin sanokaa AINA että haluatte arvonne tarkkoina määrityksinä.

      • Kake.H

        Huslabilla taitaa olla sama käytäntö, tarkemman arvon puuttuminen jäi harmittamaan minua.


      • Kake.H
        Kake.H kirjoitti:

        Huslabilla taitaa olla sama käytäntö, tarkemman arvon puuttuminen jäi harmittamaan minua.

        Nyt vasta tarkastin Huslabista saadun mittaustuloksen paperista, se olikin muodossa "yli 128 pmol/l". Tarkka arvo olisi tietysti kiinnostava ja hyvä tietää. Varmuuden vuoksi otan B12-vitamiinia vaihtelevasti, välillä harvemmin välillä useammin, purkista.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Minulla on tehty molemmat määritykset. Toisen mukaan B12 on niukasti vaan TC2 mukaan erittäin runsaasti. Mikä selittää? Englanniksi on löytynyt jotain minkä mukaan TC2 ei aina aina luotettavaa kuvaa. Äidillä on sama tilanne eli jotain perinnöllistä?

      • Anonyymi

        Älkää syökö yksittäisiä vitamiineja jos ei lääkäri ole määrännyt. Ne rasittavat munuaisia, maksaa ym. sisäelimiä.
        Elimistö tottuu myös helppoon saantiin ja elimistön toiminta lamaantuu.

        Söin mm. b12 jossa ohje 1 päivässä, säin 1 viikossa vuoden kuluttua oli 40 % yli viitearvon. Lääkäri kävi pois huoneesta 2 kertaa ja sitten teki lähetteen heti uusiin tutkimuksiin. Vasta 2 v kuluttua selvisi varsinainen veriongelma , väsymys, passiivisuus, yms. kun huomasin lopettaa ja kertoa että olin syönyt pillereitä.


    • Anonyymi

      Itselläni on tulos >146. Luin Terveystalon sivustolta että korkean B12-vitamiiniarvon voi saada aikaan myös esimerkiksi maksa- tai munuaissairaus tai pahalaatuinen kasvain. Kaitpa tuo on kuitenkin aika harvinaista. Olen syönyt päivittäin B12-vitamiinia koska kuvittelin että äitini tavoin minullakin on B12-vitamiinin imeytymishöiriö. Onneksi terveydenhoitaja laittoi lähetteen verikokeeseen. Siihen loppui B12-vitamiinin syönti. Muistin tökkiminen ei myöskään aiheutunut puutoksesta. No huh, huh.

    • Anonyymi

      Täällä kanssa tulos >146 ja ilmoitus että arvo mittausalueen ulkopuolella. Mielenkiintoiseksi asian tekee se,että en ole syönyt muuta kuin d vitamiinia.

    • Anonyymi

      Mulla on samat arvot.mitä ne tarkoittaa?

    • Anonyymi

      Kiva ois tietää monellako ku b12 vitamiini on korkealla on mahdollisesti diagnosoitu vakava sairaus

    • Anonyymi

      Mulla on 146 pmol/l. Lääkäri sanoi että on S-B12-TC2 testi tehty ja on hyvä tulos.
      Kun katsoin omakannasta,niin testi olikin tehty S-B12-vitamiinit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2374
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      55
      2085
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      95
      1923
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1672
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1592
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1430
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe