Mitä on jäänyt takaraivoon(muistiin)

potunkeittäjä

lapsena saaduista neuvoista(komennoista)?
Olin eka luokalla kun joiduin laittamaan perunoita kattilaan keittämistä varten. Oltiin kylässä ja talon emäntä komensi että isommat potut pohjalle ja pienemmät päälle!
Ikäni mä muistan sen.
Toinen mieleen jäänyt komento oli ettei vessanpönttöön saa laittaa roskia. Meidän käytössä eka asunto jossa wc pönttö, sellainen riimusta vedettävä vesivessa.
Lakaisin lattiaa ja laitoin roskat pönttöön, joku ulkopuolinen nainen, ei äiti paikalla, sanoi ettei pönttöön saa roskia koskaan laittaa.
Ikäni mä muistan sen.

34

758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykoterapeutitar

      Kekkonen taputti päätä ja sanoi; ”Kyllä sinä tyttö pärjäät!”

    • Äite sanoi: Minkä taakseen jättää, sen edestänsä löytää.
      Ei kukkokaan käskien laula.
      Kysyen kylän löytää.
      Vie mennessäs, tuo tullessas.

    • Muistelointia

      Äiti sanoi; älä tee sellaista mitä joudut katumaan.
      Isä: Sinä pärjäät aina. Se on isointa, mutta kyllä olisi ollut kiva jos Urkkikin sen olisi tokaissut, kuten psykoterapetitarelle. vau

    • Ei palstalla mikään mene koskaan liian pitkälle.
      Jos menee, Poliisi tulee.
      -
      Olisi naurettavaa että palstamme alkaisi käsittelemään lapsiamme kuin meitä aikuisia.
      Annetaan nyt vaan lasten leikkiä aikansa.

      H.

    • maissiiii

      Tätini sanoi : Leikki on lapsen työtä. Aina sai leikkiä rauhassa vaikka pikkuhommiakin piti välillä tehdä.
      Äitini sanoi : Uni on nuorelle kuin rahaa laittaisi pankkini. Ei haitannut vaikka puoleen päivään nukutti.
      En muista kuka sanoi, mutta leipää ei saanut koskaan kääntää väärinpäin, vieläkin tekee häijyä jos näkee ruisleivän pöydällä väärinpäin.
      Nauru pitkästä ilosta.
      Räkänokastakin tulee mies vaan ei tyhjän naurajasta.
      Syö suu puhtaaksi.
      Rinta eteen vatsa sisään. Isä yritti näin ryhtiä korostaa meille tenaville.

    • flegmaatti

      Paljonkin. Sekä myönteistä, että käänteistä.

      Ehdoton rehellisyys, työn pelkäämäätömyys ( mitä tahansa ja ahkerasti ), tinkimätön vastuu tekemisistäni yms.
      Käänteistä: Akkaa ei hakata eikä pentuja ajeta umpihankeen, eikä edes kesäkanervikkoonkaan.
      Ei riehuta puukko kourassa eikä uhata suurieleisesti itsemurhalla köysikieppi olkapäällä. Jne. Jne. Jne.
      Oikeastaan tältä sektorilta on jäänyt mieleen enemmän.

    • henrjii

      AA tuuti lulla, anna kakkan tulla
      mitäs paskalla kun ei ole peltoakaan
      rautainen mies ei juo vettä, ruostuu

    • Lähtiessäni maailmalle, äiti sanoi, "Älä palaa kotiin lapsi kainalossa".

    • Taloa ei rakenneta milloinkaan liian korkealle kivijalalle, nyt se on unohtunut, ja melkein kaikki talot on hometaloja.
      Ja seinälaudassa aina sydänpuoli päällepäin.
      On kai kuuntekopäiviäkin, mutta ne on humpuukia.

      • Bengalitikku

        Runosta: kell' onni on se onnen kätkeköön, kell' aarre on se aarteen peittäköön...


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Runosta: kell' onni on se onnen kätkeköön, kell' aarre on se aarteen peittäköön...

        Suomalaiset on omaksuneet sen runon hyvin. Aina itku ja valitus, vaikka asiat on kuinka hyvin.


      • flegmaatti
        Bengalitikku kirjoitti:

        Runosta: kell' onni on se onnen kätkeköön, kell' aarre on se aarteen peittäköön...

        Kuvaa hyvin erästä kansallista heikkouttamme. Itsemme vähättelyä!

        Miksi ei saisi olla avoimesti tyytyväinen johonkin OMASTA mielestään hyvään asiaan, saavutukseen, ominaisuuteen tms.?
        Kun toteaa tosiasian niin muuthan saavat olla siitä mitä mieltä tahansa. Eipä heilauta.
        Joo. Hyvin helposti sellainen tulkitaan omakehuksi.
        Ei tosiasian toteaminen ja sen pitäminen hyvänä, ole mitään kehumista. Kehumiseksi se saattaa muuttua vastaanottajan korvien välissä.

        Esitystapa vaikuttaa asian luonteeseen. Esimerkiksi kun sanon, että vedin maasta 200kg niin se ei ole kehumista mutta jos esitän asian muodossa "jukopliuta, että olen väkivahva, maasta 200kg kevyesti" niin nyt meni kehumisen puolelle.

        Itsensä vähättelyyn liittyy toinen ärsyttävä piirre. Suomalkaiset kaipaavat ulkkareiden kehuja. Koskee aivan korkeinta poliittista johtoamme. Me olemme näin hyviä ja toiset taputtavat olkapäille ja nauravat nurkan takana. Meitä on helppo uunottaa.. Ja kansa maksaa, muodossa tai/ja toisessa.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Kuvaa hyvin erästä kansallista heikkouttamme. Itsemme vähättelyä!

        Miksi ei saisi olla avoimesti tyytyväinen johonkin OMASTA mielestään hyvään asiaan, saavutukseen, ominaisuuteen tms.?
        Kun toteaa tosiasian niin muuthan saavat olla siitä mitä mieltä tahansa. Eipä heilauta.
        Joo. Hyvin helposti sellainen tulkitaan omakehuksi.
        Ei tosiasian toteaminen ja sen pitäminen hyvänä, ole mitään kehumista. Kehumiseksi se saattaa muuttua vastaanottajan korvien välissä.

        Esitystapa vaikuttaa asian luonteeseen. Esimerkiksi kun sanon, että vedin maasta 200kg niin se ei ole kehumista mutta jos esitän asian muodossa "jukopliuta, että olen väkivahva, maasta 200kg kevyesti" niin nyt meni kehumisen puolelle.

        Itsensä vähättelyyn liittyy toinen ärsyttävä piirre. Suomalkaiset kaipaavat ulkkareiden kehuja. Koskee aivan korkeinta poliittista johtoamme. Me olemme näin hyviä ja toiset taputtavat olkapäille ja nauravat nurkan takana. Meitä on helppo uunottaa.. Ja kansa maksaa, muodossa tai/ja toisessa.

        Tuo on yksi ärsyttävä piirre, tuo halu saada ulkomaiden kehuja.
        Jos joku vähänkin isomman maan lehti mainitsee Suomen positiivisessa sävyssä, niin täällä toimittajat tekevät siitä pääuutisen. Todennäköisesti tämän isomman maan lukijat ei noteeraa Suomea himpun vertaa.


      • Bengalitikku

        Jäi varmaan sanomatta yksi tärkeä sana, mihin runositaatin sijoitin: r a k k a u s. Nuo säkeet yhdistän vain siihen. Ei siinä itkua tai valitusta tarvita eikä mitään heikkoutta, mielestäni. Asiaan liittyen voisin kirjoittaa enempikin.
        Koettu on. Vahvistanut vain.
        Tuossa, mitä flegmaatti kirjoitti on paljon totta. Suomalaisten itsetunto.
        Ei mua häiritse sun tyytyväisyys kuntoosi. Se vain laajentaa ymmärrystä,
        mistä ihmiset saavat itselleen jotakin, merkityksiä eli ei haittaa.
        Tuolla toisaalla kirjoitin, miten säväyttää, kun design noteerataan lehdissä,
        mutta sehän ei ole kerjättyä kiitosta vaan merkki siitä, että on ok-tuotteita.
        Mutta tämä koskee esineitä ja mutkan kautta osaamista. Mutta myötäiloa.


      • luovaa.landelaisuutta
        Bengalitikku kirjoitti:

        Jäi varmaan sanomatta yksi tärkeä sana, mihin runositaatin sijoitin: r a k k a u s. Nuo säkeet yhdistän vain siihen. Ei siinä itkua tai valitusta tarvita eikä mitään heikkoutta, mielestäni. Asiaan liittyen voisin kirjoittaa enempikin.
        Koettu on. Vahvistanut vain.
        Tuossa, mitä flegmaatti kirjoitti on paljon totta. Suomalaisten itsetunto.
        Ei mua häiritse sun tyytyväisyys kuntoosi. Se vain laajentaa ymmärrystä,
        mistä ihmiset saavat itselleen jotakin, merkityksiä eli ei haittaa.
        Tuolla toisaalla kirjoitin, miten säväyttää, kun design noteerataan lehdissä,
        mutta sehän ei ole kerjättyä kiitosta vaan merkki siitä, että on ok-tuotteita.
        Mutta tämä koskee esineitä ja mutkan kautta osaamista. Mutta myötäiloa.

        Mökillä, tein uuden sahauspukin desing Lande in Mänty. Samoin pilkkomis pölkyn Klabi in Honka ja grilli-istuimen Pölkky in Petäjä. Kaikki tapahtui joskus vuonna 2017.
        Ei tulisi kuuloonkaan, että esittelisin niitä sisustuslehdissä. Vaikkakin uskon, että ne olisivat kovaa valuuttaa Pariisin mööpelimessuilla.


      • Bengalitikku

        Tarvitset sahauspukkia, pilkkomispölkkyä ja grilli-istuimen. Osaat. Teet ne itse. Osaat ilmeisen hyvin, koska työn jälki tyydyttää.
        Minulla on erittäin kaunis jälkikuva papasta, kun hän pilkkoi puita pöllin päällä.
        Vanhmmilta opittui sanonta: työ tekijäänsä kiittää.


      • k-kotton kirjoitti:

        Tuo on yksi ärsyttävä piirre, tuo halu saada ulkomaiden kehuja.
        Jos joku vähänkin isomman maan lehti mainitsee Suomen positiivisessa sävyssä, niin täällä toimittajat tekevät siitä pääuutisen. Todennäköisesti tämän isomman maan lukijat ei noteeraa Suomea himpun vertaa.

        Etkös nyt syyllistynyt tuohon suomalaisten tekojen ja saavutusten vähättelyyn. Niin suomalaista, vai?


      • luovaa.landelaisuutta
        korpikirjailija kirjoitti:

        Etkös nyt syyllistynyt tuohon suomalaisten tekojen ja saavutusten vähättelyyn. Niin suomalaista, vai?

        Syyllistyn, ehkä.
        On ollut vähän outoakin huomata kuinka eri mökillä kävijät ovat kiinnittäneet huomiota milloin mihinkin yksityiskohtiin, joita olen tehnyt hetkellisissä älynväläyksissä.
        Itse en ole kokenut niitä mitenkään erikoisiksi tekohetkellä, olen vain kokeillut ja tehnyt. Mutta kyllähän sitä asiaa on ajatellut sitten eri tavalla kun siihen joku on kiinnittänyt huomionsa. Esimerkiksi eräskin ulkorakennuksen seinäke jonka olen koonnut erivärisistä lasitiileistä. Seinäkkeen tein koristeeksi.
        Sitten tulikin katto ja takaseinä valokatelevystä, on liukuovea jne - kyhäyksestä muodostui rakennelma jota voi käyttää vaikka pienenä kasvihuoneena. Itse koen sen vaan ylimääräisenä katos suojana.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Etkös nyt syyllistynyt tuohon suomalaisten tekojen ja saavutusten vähättelyyn. Niin suomalaista, vai?

        En tiedä, oliko vastaus minulle huti, mutta vaikea minun on hometaloja kehua..
        Kun tietää omat heikkoutensa ja omat vahvuutensa, niin ei muilta tarvitse kumpaankaan suuntaan vahvistusta hakea.


    • Elämänvalttikortit

      Onhan sitä monenlaista jäännyt mieleen, mitä lapsuudessa opetettiin; "Edestä se syömätön löytyy", eli viitattiin tekemättömiin läksyihin ym. velvoitteisiin, että pitää tehdä ja vielä aikanaan.

      Yhdet tärkeistä ohjeista oli; "Luottoa ei saa menettää" ja "Huutonsa on aina vastattava", jotka tarkoittavat hieman samaa asiaa, on oltava luottamuksen arvoinen ja minkä lupaa, se on pidettävä.

      Ja vanhemmat painottivat, isä varsinkin, joka oli nähnyt huonojakin aikoja, sanoi; "Joulupöytään pitää käydä niin, että asiat ovat kunnossa", tuota ohjetta olen koettanut erityisesti noudattaa. Ja voin vakuuttaa, että on mukava käydä joulupöytään, kun mikään ei ahdista, ei vie vouti taloa, ei lankea vekselit, ei tule ylettömistä jouluostoksista jälkilaskuja ja vuoden voi lopettaa hyvin mielin. Vietän perheeni kanssa joulun aikaa Nuutin päivään 13. tammikuuta asti kaikessa rauhassa. Ja vuosi alkaa, kun pistän edellisen vuoden kirjanpidon kuntoon ja alan tekemään veroilmoituksia.

      Vanhemmat painottivat rehellisyyttä, sekä toisten ihmisten huomioon ottamista. Ja vaikka oltiin oikeistolaisia ja porvareiksi haukuttuja, vanhemmat edellyttivät, ettei se saa vaikuttaa siihen, etteikö köyhempiä pitäisi ottaa huomioon. Tätä olen koettanut siirtää omille lapsilleni, että postinkantajalle annetaan joka joulu pieni muistaminen ja jokainen tekee tärkeää työtä tässä yhteiskunnassa. Autonkuljettajaa ei pomoteta, vaikka hän tekisi kuinka meille töitä jne.

      Sitä myös vanhemmat painottivat hyvin varhaisessa vaiheessa, että matalaa profiilia pitää näyttää, silloin pärjää hyvin.

      Näillä ohjeilla on menty aika pitkälti!

    • Huvittava-maailma

      "Saatanan hunsvotti kerron kaiken äitilles"
      " Oota kun mummo tullee kottiin ei kunnian kukko laula"
      "Siusta ei tuu miest ei paskookaan"
      " Nyt jos et...niin ei oo mökkii takas tuleminen"
      " Herra mitä syntiä olen tehnyt että sain tuollaisen oppilaan riesakseni"

      Todella hauskoja lausahduksia jotka naurattivat jo silloin, ja naurattavat nyt vielä enemmän.

    • Päivän.selvät

      Olen varma että jokainen on jotain oppinut, niin minäkin opin mutten oppinut kaikkea.

      • Opiskelen tietääkseni etten tiedä
        Ei niin hyvä ettei paremmaksi voi tulla, kaiketi se ettei täydellistä ole eikä tule.
        Aiemmissa viesteissä paljon tuttua, tuo toisten kunnioitus on minulla myös kodin henkistä perintöä- yritän myös siirtää eteenpäin............
        Sensijaan se, että olisimme jokin poikkeus kansana hyväksynnän tarpeessa, on mielestäni osa yksilön perustarpeita yhteisössä ja myös osa taidossa neuvotella jne..


      • Moalima_on_valmis

        Ei se mitään netistä ne löytyy kaikki. ;?
        Ja pian ovat robotit opettajina.
        ja silloin ei tarvi katsella ärsyttäviä ämmän läyskiä,
        tai teeskenteleviä miehen kuvatuksia .

        Elä sorra sorrettua eläkä murra murrettua.

        Mies on isäntä talossa vaikka penkin alla.

        Miehen kauneus ja makkaran vääryys, ei se mitään meinaa.

        Se mies ei heinijä tie, joka pilivijä kahtoo.

        "Miehissä karhuki kuavetaan.

        Ei nöyrän selkä taitu."

        Ja niin edelleen http://www.nettilinja.fi/~pniikko/sananlaskut.htm


    • Älä anna sen mitä saavutit tänä päivänä kadota niin helposti.

    • kylmätotuus

      Isäni antama ohje jokaiselle lapselleen oli hyvin yksinkertainen , mutta se sisälsi kaiken oleellisen; "Eläkeehä immeisiks´!"

      • Minulle isä sanoi aina lähtiäisiksi: "Pärjäilehhä!" Sitten, kun aloin sikiämään, niin se muttui: "Pärjäilkeehä!"


    • Ainakin takaraivoon on jäänyt, että kohtele kanssaihmisiäsi kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan. Tällä palstalla ei varsinkaan viime aikoina tunnu kovin noudatetulta ohjeelta.

      Toinen takaraivoon jäänyt ohje, että viinimarjat pitää poimia terttuineen, yksitellen riipien seuraavan vuoden sato kärsii. Siinä asiassa taisi äitini olla väärässä. Yhdeksänä kesänä myös punaherukat kerännyt riipimällä irti tertuista ja sato senkun paranee. Tosin pensaatkin saaneet jonkinlaista hoitoa viimeiset yhdeksän vuotta.

      Vaikkei olisi lapsuudesta takaraivoon jäänyt, pitäisi tänä täivänä jokaisen lukutaitoisen tietää, että vessanpyttyyn ei sen itsensä ja vessapaperin lisäksi muuta pidä laittaa. Jo talouspaperikin on ihan eri asia kuin vessapaperi, ei hajoa vedessä, voi tukkia viemärit ja hankaloittaa jäteveden käsittelyä.
      Hyvin asioista perillä se ulkopuolinen nainen jo sinun lapsuudessasi.

      • Tuota minä olen kanssa nuorisolle sanonut mökillä, ettei vessanpönttöön ja viemäriin saa tuntea mitään ylimääräistä.
        Yksityinen vesiosuuskunta ja jos huolimattomuuttaan ei noudateta ohjeita ja tukos tulee, ja on jotain viemäriin kuulumatonta, voi tulla kalliiksi itselle.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tuota minä olen kanssa nuorisolle sanonut mökillä, ettei vessanpönttöön ja viemäriin saa tuntea mitään ylimääräistä.
        Yksityinen vesiosuuskunta ja jos huolimattomuuttaan ei noudateta ohjeita ja tukos tulee, ja on jotain viemäriin kuulumatonta, voi tulla kalliiksi itselle.

        Niinpä. Ja vaikka ei olisi yksityinen vesiosuuskuntakaan, niin kaikki me yhdessä kuitenkin ne ylimääräiset ja tarpeettomat jätteenkäsittelykulut joudumme maksamaan.


      • entinenmiäs kirjoitti:

        Niinpä. Ja vaikka ei olisi yksityinen vesiosuuskuntakaan, niin kaikki me yhdessä kuitenkin ne ylimääräiset ja tarpeettomat jätteenkäsittelykulut joudumme maksamaan.

        Joo, mulla on täällä kerrostalossakin kylppärissä pieni roskis, ettei tule mitään heitettyä pönttöön, mikä ei sinne kuulu.


      • exrek

        Sen olen minäkin kuullut, mutta tuskin näin on. Ei myöskään mustikkapuskissa.
        Sanottiin myös, että maahan pudonneita omenia ei pidä puun alle jättää,, sillä puu siitä pahastuu.

        Itselläni on autiotila, jossa on muutama tosi vanha omenapuu. Vuosittain kerään hedelmät puista ja myös puiden alta terveet. Huonot ja madonsyöneet jätä puiden alle maatumaan. Näin olen tehnyt vuosia, mutta aina omenaa tulee risaksi asti.

        Olen tehnyt niistä hilloja ja viiniä , syönytkin, mutta en tiedä kuinka saisin ne säilymään sellaisinaan talvenyli. Kuitenkin kaupoissa myydään terveitä kotimaisia omenoita läpi talven.


      • exrek kirjoitti:

        Sen olen minäkin kuullut, mutta tuskin näin on. Ei myöskään mustikkapuskissa.
        Sanottiin myös, että maahan pudonneita omenia ei pidä puun alle jättää,, sillä puu siitä pahastuu.

        Itselläni on autiotila, jossa on muutama tosi vanha omenapuu. Vuosittain kerään hedelmät puista ja myös puiden alta terveet. Huonot ja madonsyöneet jätä puiden alle maatumaan. Näin olen tehnyt vuosia, mutta aina omenaa tulee risaksi asti.

        Olen tehnyt niistä hilloja ja viiniä , syönytkin, mutta en tiedä kuinka saisin ne säilymään sellaisinaan talvenyli. Kuitenkin kaupoissa myydään terveitä kotimaisia omenoita läpi talven.

        Ne myyvät niitä Ahvenanmaan omenoita nyt myöhempään, ennen ne loppui joulun aikaan.
        Siellä on keksitty joku uusi säilytyssysteemi, jolla ne säilyvät pisempään.
        Ei taida olla kotikonsteja millä omenat säilyisi talven yli.
        Sellaisen muistan lapsuudesta, että oli ns. talviomenia, ne käärittiin paperiin, pakattiin laatikkoon ja vietiin kellariin. Ne olivat jouluun asti syötäviä.


    • vanhaviisastelija

      Älä takaa ystäväsi lainaa, elle tarvittaessat pysty sitä itse maksamaan . Olut on hiipivä hölmöys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe