Soteli esivalintakoe

Hmnnnnnn

Onko mahdollisesti viime syksynä/keväänä tätä koetta tehneitä? Kuinka vaikea koe on? Oon kuullut, että aika on loppunut monilla kesken ja tämä juuri pelottaakin, koska multa on aina esim. yo-kokeissakin aika loppunut melkein kesken. Onko äikkä/enkkuosuudet kuinka haastavia? Matikassa ilmeisesti pärjää ihan yläastetasoisella matikalla ja maalaisjärjellä.

48

10350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuhuknkn

      Ainakin pääsykokeessa koululla oli yks tyyppi joka ei ollut saanut tehtyä esivalintakoetta loppuun ja oli silti pääsykokeissa.

    • Pakkassa

      Matikka on yläastetasoista, mutta ei siinä kyllä maalaisjärki auta jos ei vaan osaa laskea. Mulla meni äikkään eniten aikaa. Oli aika haastava ja pitkä teksti muistaakseni. Kysymykset harhaanjohtavia ja monitulkintaisia. Enkku oli mielestäni melko helppo. Kannattaa lukea ennakkomateriaalit tarkkaan, koska niihin liittyvistä kysymyksistä saa kaikista eniten pisteitä kuitenkin. Tsemppiä! Itselläni alkoi tammikuussa sairaanhoitajaopinnot, mutta kevään haussa yritän päästä ei ensikertalaisena opiskelemaan terveydenhoitajaksi, joten mullakin esivalintakoerumba edessä taas :s

    • Toinenkertatodensanoi

      Mä oon tehnyt kyseisen esivalintakokeen kahdesti ja toisella kerralla eli keväällä 2017 sain opiskelupaikan. Kokeen maksimipistemäärä oli 80 ja pisteet jakautui muistaakseni seuraavasti: äidinkieli 15 p, englanti 15 p, matikka 10 p ja aineisto-osuus 40 p. Äidinkieliosuus oli luetunymmärtämistä. Siitä selviää kyllä. Matikkaosiota varten kannattaa kerrata yksikkömuunnoksia, prosenttilaskua ym. yläkoulumatikkaa, kuten aiemmin on jo mainittukin. Englantiosuuden sanasto oli aika spesifiä, mutta toisaalta sen nyt voi heittää vaikka Google kääntäjään. Aineisto-osuus oli mielestäni selkeästi vaikein. Jätin sen viimeiseksi ja siinä vaiheessa kun sitä aloitin tekemään, oli mulla jäljellä 10 min koeaikaa ja siinä oli tosiaan 40 kysymystä. Ei muuta kuin lottoriviä arpomaan. Sain esivalintakokeesta 46 pistettä; äidinkielestä 13, englannista 8, matikasta 9, eli aineisto-osuudesta sain vain 16 oikein, mikä sekin tietysti aika hyvä saalis arvaamisesta. Mullakin siis aika loppui todella pahasti kesken, mutta niin vaan ollaan koulunpenkillä! Tsemppiä! :)

      • Opiskelukäynnissä

        Kuinka pitkät aineistot oli enkussa ja äikässä kokeessa?


    • hakijaamkiin

      Missä järjestyksessä kysymyksiä kannattaa täyttää? Kannattaako aineisto tehdä ensimmäisenä vai jättää viimeiseksi?

      • hrrh

        Mä sanoisin, että tee itsellesi helpoin osuus ensin. Matikka, enkku ja äikkä kannattaa tehdä ekana, mut pitää huolen siitä, että jää reilusti aikaa aineisto-osuuteen.


    • fffuuu

      Hei! Itse tosiaan tein 2017 keväällä tuon esivalintakokeen. Enkku oli helpoin osio , tietty riippuu ihan jokaisen omasta enkunkielen tasosta. Äikkä oli kans iha suht helppo. Äikkä kanssa, vaikka kiireessä jouduin tekemään. Matikkakaan ei sillai ollut vaikea, mutta tein senkin kauheessa kiireessä, kun aika alkoi olla loppu. Aineistoon tuhlasin siis aikaa liikaa. Kannattaa alottaa sillain itselleen helpoimmasta, niin tulee hyvin tehtyä. Teen tänä vuonna sen uudelleen, kun haen fyssariks kuopioon, lappeenrantaan sekä joensuuhun.

    • jostoiauttaa

      Tein itsekin esivalintakokeen kahdesti ja voin sanoa että ne kysyvät ihan todella pikkutarkkoja kysymyksiä niin olkaa huolellisia ja lukekaa kunnolla ja tehkää muistinpanoja nii ette tule pettymään

    • Evsukka

      Ennakkomateriaali kannattaa lukea huolella ja tehdä muistiinpanoja. Itse tein materiaaliin liittyvät kysymykset ensin ja aika loppui pahasti kesken englannin tehtävässä. Se ja äikkä meni melko lailla lottoamalla. Itse tein viime syksynä esivalintakokeen ja loppujenlopuksi pääsinkin sitten sosionomi kouluun, jonka aloitin tammikuussa.

    • Opiskelukäynnissä

      Näkeekö kokeessa miten vastaukset pisteytetään? Olen tutkinut aikaisempien vuosien esivalintakokeita ja ainakin matematiikan osiossa pisteytys on mennyt näin: "en tiedä" kohdasta 0-pistettä, "ei vastausta" -0,5p, väärästä -0,5p ja oikeasta sai 1p. Enkku, äikkä ja ennakkomateriaalin osiot pisteytyneet: Oikein 1p, väärin -0,3p ja ei vastausta -0,3p.
      Itse ajattelin ehkä jättää matematiikan viimeiseksi. Jos tosiaan on niin, että "ei tietoa" vastauksesta ei vähennetä pisteitä. Muistaako joku, oliko matematiikan osiossa, joku pistemäärä mikä oli pakko saada, että tulee hyväksytyksi varsinaiseen pääsykokeeseen?
      Pystyykö lopussa vielä korjaamaan/tarkistamaan vastatut kohdat? Jos nyt sattus jäämään aikaa niin voiko palata vielä tekemään jonkun kohdan uudestaan? Tai jos jäänyt joku kohta tekemättä, niin palaa sen tekemään vielä loppuun?
      Kuinka pitkät tekstit ovat enkun ja äikän osioissa? Näitä en itse ainakaan löytänyt aikasemmilta vuosilta. Netistä löysin vain ne koekysymykset.
      Oma järjestys: enkku, äikkä, ennakko ja matikka ( ennakko ja matikka saatttaa vielä vaihtaa paikkaa).

    • Soteli82

      Mistä noita vanhoja esivalintakokeita löytyy? Olisi mukava nähdä millaisia kysymyksiä aiemmin on ollut.

      • Opiskelukäynnissä

        Googleen laita esim. soteli vanhat kokeet tai metropoli soteli. Sillä pitäs löytyä vanhoja kokeita.


    • Hmmmh

      Syksyllä SOTELI-esivalintakoe oli äikän ja enkun osalta helpohko itselle, mutta molemmista löytyy hyvät taidot. Syksyllä matikka oli myös helppo, mutta sen taso vaihtelee eikä aina ole ihan yläastetasoista matikkaa kyseessä - tai siis toki voi olla, mutta harvempi meistä pitää aktiivisesti mielessä esim. erilaisia kaavoja, Pythagoraan lause -tehtäviä jne. Olen nimittäin katsonut aiemmin aiempia tehtäviä, ja joitain tehtäviä ollaan mietiskelty tovi ihan porukallakin.

      Aineistokoe oli syksyllä naurettavaa pilkunviilausta, joten matskut sai olla vieressä apuna. Helppojakin kohtia silti monivalinnoista löytyi. Suurin ongelma tuossa on se, että miettiminen vie aikaa, mutta hätäily taas aiheuttaa virheitä. Kun aikaa on rajallisesti, helposti turvautuu hätäilyyn.

    • hattara1234

      Meikän vinkit!
      -google-kääntäjä ja
      -yksikönmuunnin, sekä pallon/kolmion/lieriön etc laskurit viereiseen välilehteen auki
      -äikkä ja enkku printattuna, niin helpompi etsiä vastausta, kun on paperi edessä
      -viimeisenä ennakkomatsku

      (matikasta täytyy saada 50% oikein että pääsee jatkoon... )

    • abua

      alkaako kellään muulla 9.15?

    • siiiioo

      Miten muilla meni koe ja miltä vaikutti?

      • Paavo

        Prhnan lukihäiriö häiritti, mutta yllättävästi ovat helpottaneet tätä. Toki aineistoa tosiaan piti haravoida ja jättää omaa järkeä pois, että pysty olla kärryilläi.


    • Janedoe

      Eipä tuo nyt ihan mahdottomalta vaikuttanut, jäi vielä aikaa tarkistaa vastaukset. Äidinkielen ja englannin koin ehkä nihkeimmiksi, koska vastausvaihtoehdot eivät mielestäni olleet kaikissa yksiselitteisiä. Matikassa taas on itsellä aika vahva pohja di-opintojen jälkeen, joten lähinnä vastaaminen vaati huolellisuutta. Yksikkömuunnin on tosiaan näppärä apu, jos on noissa epävarmuutta.

      Aineiston olin lukenut kerran läpi ajatuksella alleviivausten kera, tuskin olisi isompi pänttäys hyödyttänyt enempää. Hoksasin nimittäin reilu viikko sitten, että tuohon on jotkut ennakkomateriaalit :D Materiaalit oli printattuna vieressä, joten näppärästi pystyi tarkistamaan epävarmat kohdat, kun suurinpiirtein muisti, missä asiaa käsiteltiin. Ja muutama kohta sitten ctrl f:llä hakemalla.

      Mutta yleisesti ottaen, onhan tuo aika tiukka seula sellaiselle, joka ei ole kielellisesti ja matemaattisesti kovin taitava, mutta silti olisi varmasti hyvä soteli-alalla.

      • Paavo

        Hehhee tervetuloa tuolle valtaosalle ammateista, joihin tämä esivalintakoe johtaa - yksiselitteisiä pitäisi ohjeiden olla, mutta ei kyllä varmasti ole. Saa sitä päätellä ja ihmetellä, kun ei toiset edes muista ohjeita. Saatika sitten välitä niistä.
        Mutta onnea matkaan ja toivottavasti tulokset tyydyttää =)


      • ctrlftäälläkin

        Haha, ctrl f oli täällä kanssa kovassa käytössä. Enkku, äikkä ja matikka helppoja että jäi aikaa hakea vaikka joka vastaus erikseen, jätin tarkoituksella ennakkomateriaaliosuuden viimeiseksi. Ei kiinnostanut yhtään aiheen ennakkomateriaalissa ja oli niin tylsää luettavaa että...


      • Paavo

        ctrlftäälläkin niin oli. Itellä kyllä ongelma, kun materiaali on toisen alan (tai sivuaa kaukaisesti), kuin oma kiinnostus ja suuntaus (fysioterapia). Materiaali kun on vielä tuon tasoista, että siellä on tähän aikaan sopimatonta (ja huonosti tehtyä) tutkimusta ja referenssejä, niin on kuin suossa tarpois.


    • Empämietiiä

      Yllättävän helppo koe. Tosin totuus valkenee vasta, kun tulokset tulee. Onko aikataulusta tietoa?

      • kuukausiehkäkö

        Oikeat vastaukset taitaa tulla aika nopeasti, mutta itsellä ei ainakaan enää mitään muistikuvaa mitä tuli vastattua. Varsinkaan ennakkomateriaalikysymyksiin. Olisko viime vuonna tullut seuraavan kuun alussa sähköpostiin oma pistemäärä. Ja siitä vielä pari viikkoa ennen kuin tulee tieto pääsikö pääsykokeisiin vai ei.


    • Paavo

      Tehty on ja kokonaisuutenä tämän kevään esivalintakoe ja materiaali oli pettymys, kuten aiemmillakin kerroilla, kun olen osallistunut. Esim. kompakysymykset, sivuston toimimattomuus, aineiston lähteiden hämäräperäisyys, viitteiden paikkaansa pitämättömyys, liittyminen vanhaan lainsäädäntöön eli nykypäivänä ei osaa näistä voisi edes työssä käyttää.
      Näiden lisäksi, koe suosii jälleen sosiaalialalle hakijoita ja alasta kiinnostuneita.
      Aikaa jäi toki ylikin. Matematiikka toki tuntui aiempia vuosia huomattavasti helpommalta. Näkyy sitten jääkö tänäkin vuonna lääkärinpapereista kiinni.
      Mikäs mieli ittellänne jäi?

      • Paavo

        Aah ja tietenkään ei palautteen anto toimi. "Siirry lomakkeelle" nappi avaa vaan uuteen välilehteen saman sivun, ku miltä paino. Haha


      • onsehelppoo

        Juu, eipä tuo materiaali ollut kummoista. Jäi 90sec aikaa, ei ollut oikein materiaali luettuna valmiina... matikka oli kyllä helppo.


      • Janedoe
        Paavo kirjoitti:

        Aah ja tietenkään ei palautteen anto toimi. "Siirry lomakkeelle" nappi avaa vaan uuteen välilehteen saman sivun, ku miltä paino. Haha

        Ja joku selkeästi tällä hetkellä yrittää saada vastauksia sivuille: "Tehtävien oikeat vastukset"


      • juuujuuettänäin

        Juu, muistaakseni ne saatetaan kyllä samana päivänä julkaista.. teknisiä ongelmia, mikä yllätys.


    • Helppoakuinheinänteko

      Materiaalia en edes kokonaan kerennyt huolellisesti lukemaan ennen tämän päiväistä koetta, silti jäi 15 min yliaikaa. Matematiikka, äidinkieli ja englanti meni puolessa tunnissa, jonka jälkeen siirryin materiaali-osioon.
      Mielestäni oli yllättävän helppo lukumäärääni nähden. Löysin vastaukset materiaalia selaillessani ja parissa kohtaa ctrl f käyttäen.
      Matikassa jännitin vain että olivatko laskut liian yksinkertaisia, että teen tyhmiä virheitä kun läden ratkaisemaan monimutkaisesti (opiskellut matematiikkaa yliopistolla...). Mutta ne menivät kuin vettä vaan kun vähän kertasin eilisillalla lähihoitajien lääkelasku-kirjasta prosentteja yms.

      Eiköhän tästä valintakokeeseen pääse ja alaa vaihtamaan mieluisammaksi.

      • kompastellen

        Matikka oli kyllä helppo. Näin jälkikäteen tajusin yhteen vastanneeni väärin kun tein matikkaosion aika vauhdilla. Siihen lentopallokenttä kysymykseen. Ei kiirressä sattunut huomiomaan että hei niiden kenttienhän piti olla vielä symmetrisisiä joten.. Saattaa olla pari lentokenttää liikaa mun laskuissa. Muissa en usko kompastelleeni. Sen näkee sitten.


    • minävaanyritän

      Jotenkin tänä vuonna oli paaljon helpompi koe kun viime vuonna. Toki tää voi olla ihan fiiliskin mutta tällä hetkellä tunne et sehän meni ihan putkeen ja aikaakin jäi 6min ku lähetin, aika näyttää mitä tapahtuu :D

    • Paavo

      Jos kouluun pääsee ja vaadittu taso on näiden kokeitten taso - voi elämä tulis olee helpot vuodet xD
      Niissä kouluissa missä oon opiskellu, niin osalla näistä ennakkomateriaaleista ei ois ees saanu tehtävästä hyväksyttyä.

    • Auttakaaaa

      Voiko joku kertoa miten lasken pisteet jos oon saanu esimateriaalista 28 oikein ja 12 väärin niin paljon saan lopullisesti siitä pisteitä?

      • Meeemee

        Oikeista vastauksista saat 1 pisteen ja vääristä menetät 0,3 pistettä.


      • helppokoeoli

        28-12x0,3=24,4


    • Jgdf

      Totta, oikeista 1 p ja vääristä -0.3 p

    • Kukastiikeri

      Vääristä vähentyy 1.3 eli se täys piste jonka olisit saanut plus -0.3

    • Venku1

      Vastaukset on nyt korjattu.. eli siellä oli kysymyksissä paljon virheitä! Matematiikan yks kysymys mitötöity eli kaikki saa 0 pistettä siitä ja aineistokysymyksissä oli monta oikeata vastausta.

    • Anonyymi

      Tein nyt juuri tuon esivalintakokeen =) Siihen kuului neljä osiota:
      - aineistoa käsittelevä osio
      - englannin kielinen luetun ymmärtäminen
      - matikkaa
      - suomenkielinen luetunymmärtäminen.

      Monivalintatehtäviä kaikki. Aikaa 90 minuuttia.

      Englanninkielinen luetun ymmärtäminen oli helppo, samoin suomenkielinen. Jos on tutustunut aineistoon huonosti, niin suosittelen ehkä aloittamaan niistä tai muista, mitkä tuntuvat itsestä helpoimmille. Ja suosittelen seuraamaan kelloa, että paljonko on itsellä aikaa jäljellä.

      Aineistosta saa tarkistella kysytyt asiat kokeessa. En itse jotenkin osaa lukea tietokoneen näyttöruudulta niin nopeasti, joten aineistotehtävässä minut pelasti se, että olin tulostanut koko aineiston (eli kuusi tutkimusta = n. 65 sivua) etukäteen. Olin lukenut sen ja tehnyt siitä muistiinpanoja.
      Moni aineistoa koskeva kysymys yllätti minut täysin (esim. kuinka moni osallistui johonkin tutkimukseen ja millä tieteellisellä menetelmällä tietty tutkimus tehtiin). Noita en edes kirjannut muistiinpanoihin. Siksi lunttasin paljon tulostamistani papereista :D Mutta se lunttaus ei olisi onnistunut, ellen olisi etukäteen tutustunut aineistoon niin hyvin, että pystyin tarkistamaan vastaukset sieltä äkkiä. Koneelta pystyy varmaan ctrl f -toiminnolla tarkistamaan nopeammin.

      Matikkaosiossa oli yläastetasoisia murtolukulaskuja ja prosenttilaskuja. Käytin laskinta apuna. Mutta jos ei matikkaa osaa, niin ei siinä laskinkaan auta.

      Ilman aineiston tulostusta olisin mennyt aineisto-osiossa varmaan paniikkiin ja ilman laskinta olisin ollut matikkaosiossa hidas, sillä tuo 90 min aika kaikkiin noihin tehtäviin on oikeasti aika vähän. Apukeinojani voin kiittää siitä, että mulla riitti kokeessa aika ja aikaa jäi n. 10 minuuttia vastausten tarkistamiseen.

    • Anonyymi

      Täällä kanssa kyseinen koe tehtynä (24.4.2019)

      Aloitin tekemällä "ne varmat" alta pois, eli: englanti, äidinkieli sekä matikka. Englannissa piti huomioida pienten sanojen merkitys lauseeseen, tarkistukset meni Kääntäjän avulla. Äidinkielessä kyseessä nimen omaan luetun ymmärtämistä. Matikassa yläasteen tasoiset kysymykset, mutta hurmoksessa yksi virhe löytyi tarkistuksen jälkeen. Todennäköisyyslaskut eivät olleet enää hanskassa.

      Viimeisenä kävin aineistopohjaisen kimppuun. Ehdottomasti mielestäni työläin osuus. Vaikka asiat oli opetellut etukäteen (siis ne oleelliset asiat ja isot kokonaisuudet), se ei vaikuttanut suuresti mihinkään. Kysymykset oli todella pikkutarkkoja. Ctrl F olisi ollut aika hyvä kikka tajuta etukäteen. Kaikkiin kysymyksiin tuli lopulta vastaus, ja aikaa jäi muutama hassu minuutti tarkastaa vielä ne aineistoon liityvät kysymyskohdat, jotka olin merkannut itselleni paperille epävarmoiksi.

      Palautteen jättäminen kokeen jälkeen ei Sotelilla toiminut. Koin, että kyseessä tänään oli jonkin sortin nopeuskilpailu, jossa nopeasti lukevat ovat vahvoilla (kun kyseessä on 80 kysymystä ja aikaa 90 minuuttia).

      Nyt vain odottamaan, tuleeko kutsua pääsykokeisiin!

    • Anonyymi

      Huh, miten joku voi saada noin nopeasti vastaukset kasaan. Pitää olla todella nopea. Itselläni aika loppui kesken. Viime vuonna sama juttu, silloin ehdin tehdä aineiston ja kaikki mui jäi tekemättä. Nyt sain tehtyä matikan, englannin ja osan aineistosta. Ootteko laskeneet pisteitä mitä saitte? Millä pisteillä ennen on päässyt esikarsinnasta eteenpäin? Onko koululla tulossa myös joku koe vai haastatteluita? Opintopolussa ei ollut edes tuosta sotelista mainintaa, vaan joutui itse etsimään googlella ja nettisivuja takoen, jotta löysi linkin ennakkomateriaalipaikasta.

      • Anonyymi

        Tarvittava pistemäärä riippuu paljon siitä ,mille alalle olet hakenut.Suosituimmat vaativat 60 p.Koulujen sivuilta löydät viimevuosien alim.pistemäärät


    • Anonyymi

      71 pinnaa sain omien laskujen mukaan, kun vastasin kaikkiin ja otin virhepisteitä. Kerran luin ennakkomateriaalin läpi ennen koetta, ja tein muutaman tyhmän huolimattomuusvirheen. Saapa nähdä otetaanko valintakokeisiin, kun ala ja koulu on aika suosittu.

      • Anonyymi

        Itsekkin tein kokeen 24.4.19 ja sen verran hyvin meni, että nyt odottelemaan pääsykoe kutsua... Nyt oon yrittänyt etsiä tietoa varsinaisesta valintakokeesta ensihoitoon ja sairaanhoitoon mutta ei tahdo löytyä. Osaisiko täällä joku kertoa millainen valinta koe oli viime vuonna esim. minkälainen psykologin ja ryhmäkeskustelut olivat? oliko siellä vielä matemaattista/kielellistä testaamista?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6163
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3936
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2319
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1373
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe