Hyvä, että SJM Raket95 painoja saadaan pois pikkukuskien penkeistä. Hyvä päätös joka lisää turvallisuutta.
Hyvä päätös.
25
1177
Vastaukset
- kauppiassarjaan
Aivan idioottimainen päätös. Tästä seuraa se että porukkaa häipyy SJM.stä taas x30 luokkiin yms.
Tällähän suoraan ajetaan porukka 11-12 vuotiaana pois akk.n sarjoista, ei tämän ikäisille vielä OKJ ole mikään vaihtoehto .
Ei Raket SJM.stä varmaan ollut tarkoitus tehdä 9-10 vuotiaiden sarjaa, jotka cadeteista nousivat juuri seuraavaan luokkaan. Oma veikkaukseni on, että iso osa sen ikäisistä, jolla olisi ollut jo vauhtia ja hieman kokemusta, joutuvat jättämään ajamatta tulevana kesänä. Jokusen vuoden sarjaa seuranneena, siellä kärkipaikoilla ei ihan 28 kiloiset ja 10 vuotiaat ole olleet, vaan enemmänkin turisteina, kuten viime kesänä. - normipainonipa
kuinkahan monta kuskeista ajanut ilman lisäpainoja? ei mitään järkeä muutaman ylikokoisen kuskin takia ajattaa 95%:a kuskeista järjettömien lyijypunttien kanssa...ehdottomasti hyvä ja oikea päätös...voisi kokeilla monessa muussakin luokassa...tiedä, vaikka saisi porukan laihdutuskuurille...(masterit :) )
- Ryyugtfyjjg
Eipä juuri järkeä.
Ei ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä, ihan sama painaako raketti auto 60/65kg
Okj painaa jo heti 20kg enemmän ja vauhtia huomattavasti enemmän. - seorigtur
no se nyt ainakin on varma, etteivät ne 15kg:n puntit sitä turvallisuutta lisää...eikä rungon valmistajakaan ole suunnitellut autoja kamalia painokasoja kantamaan...miksei tehty tutkimusta viime kesänä autoihin lisätyistä painoista eri luokissa...olisi ollut valmiina faktatiedot päätösten tueksi ja ollut tulokset osoittaa ajajille, nyt tästä taas kiistellään maailman tappiin asti...
- 347888666
seorigtur kirjoitti:
no se nyt ainakin on varma, etteivät ne 15kg:n puntit sitä turvallisuutta lisää...eikä rungon valmistajakaan ole suunnitellut autoja kamalia painokasoja kantamaan...miksei tehty tutkimusta viime kesänä autoihin lisätyistä painoista eri luokissa...olisi ollut valmiina faktatiedot päätösten tueksi ja ollut tulokset osoittaa ajajille, nyt tästä taas kiistellään maailman tappiin asti...
On niitä painoja seurattu joka vuosi
- painavaaasiaapainosta
seorigtur kirjoitti:
no se nyt ainakin on varma, etteivät ne 15kg:n puntit sitä turvallisuutta lisää...eikä rungon valmistajakaan ole suunnitellut autoja kamalia painokasoja kantamaan...miksei tehty tutkimusta viime kesänä autoihin lisätyistä painoista eri luokissa...olisi ollut valmiina faktatiedot päätösten tueksi ja ollut tulokset osoittaa ajajille, nyt tästä taas kiistellään maailman tappiin asti...
Niin.... Tehdään tutkimus punapaitaisten pelaajien joukkueeseen tarkoituksena selvittää minkä värisiä paitoja pelaajat käyttävät? Tai tutkitaan mitä nopeutta autot ajavat 100 km/h rajoitus alueella. Todetaan ettei juurikaan yli 100 km/h ? Voisiko olla myöskin niin, ettei mukana ole niitä kuljettajia, joilla painoraja on lähellä jo kauden alussa ja on varmaa, että kesän aikana ylittyy varmasti...
Voi luoja tätä ajatuksen juoksua...
Kv luokissa painot samat kuin muualla, pikkuluokissa väljät rajat ja iso porukka harrastamassa. - raksutaksupaksu
painavaaasiaapainosta kirjoitti:
Niin.... Tehdään tutkimus punapaitaisten pelaajien joukkueeseen tarkoituksena selvittää minkä värisiä paitoja pelaajat käyttävät? Tai tutkitaan mitä nopeutta autot ajavat 100 km/h rajoitus alueella. Todetaan ettei juurikaan yli 100 km/h ? Voisiko olla myöskin niin, ettei mukana ole niitä kuljettajia, joilla painoraja on lähellä jo kauden alussa ja on varmaa, että kesän aikana ylittyy varmasti...
Voi luoja tätä ajatuksen juoksua...
Kv luokissa painot samat kuin muualla, pikkuluokissa väljät rajat ja iso porukka harrastamassa.Halmiala älä itke. te voitte siirtyä myös mini60 luokkaan halutessanne. Ei sinne OKj luokkaan ole pakko mennä.
- painavaaasiaapainosta
raksutaksupaksu kirjoitti:
Halmiala älä itke. te voitte siirtyä myös mini60 luokkaan halutessanne. Ei sinne OKj luokkaan ole pakko mennä.
Nyt on nimimerkin takaa huuteleva ujo poika tai tyttö ymmärtänyt lukemansa väärin. Ihan selvennykseksi, edellisessä kommentissa otettiin kantaa painotutkimusaineiston valintaan, ei niinkään mihinkään muuhun. Ymmärrän, että sarkasmi on joillekin melko hankalaa.
Nokkelasti ujo poika tai tyttö on myös yhdistänyt toisella foorumilla avoimesti omalla nimellä kirjoitetun kommentin tähän. Hienoa työtä! Varsinainen Sherlok Holmes. Ruotsin poliisissa olisi takuulla tarvetta tuollaiselle erityisosaajalle. Jos ongelman ydin ei aukea, harmi.
Mitä luokkaan tulee, käsittääkseni pakko ei ole kenenkään siirtyä yhtään mihinkään. Halutessaan kuka tahansa, vaikka tämä ujo poika tai tyttö, voi siirtyä myös raket cadet-luokkaan, mutta miten se liittyy aiheeseen? Kuorma-autokortilla saa ajaa myös linja-autoa ilman matkustajia. Vinkki, tämäkään ei liittynyt aiheeseen??
- PaksuHuoltaja
Sarja säännöt.
Eiks nää säännöt vois ilmoittaa sit ekassa kisassa aamulla ohjaaja kokouksessa.
Jäis nää turhat keskustelut vähemmälle.
Näillä säännöillä mennään. Nyt vaan joutuu reenaan ja ajaan muut saha kisat painavammalla autolla ja arvokisoihin otetaan pari limppua veke.
Jotenkin toisinpäin tuntuis järkevämmältä.
Et vanha ja paksu poika vois viel arvokisoissa pärjätä mut ei kylä ralleissa. - Ajatustentonavavirtaa
Loistava päätös Ajatusten Tonava AKKlta. SJM-sarjan kuskeista iso osa siirtyy muualle ja SJM pääsee laskemaan samalle tasolle kilpailijamäärissä kuin OKj ja OK.
- safetyfirst
Turvallisuuden kannalta hyvä päätös ja perustelut " katsastuksessa havaittu keskimäärin yli 10kg:n lisäpainoja" . Ei pikkurunkoja ole varmaankaan suunniteltu tuollaisille 115 kg painomäärille ja pikkukuskien hallittaviksi siis aikamoinen lyijyleka on ollut usea auto ikärajojen muutosten myötä.
- Näinvaanon
Painot nousi aikanaan , kun siirryttiin 95 rakettiin , 85 oli kevyempi , ennen ajettiin myös hiukan vanhempana raksua . Nyt pitää 12 v päästä isoon runkoon ....
- safetyfirst
Ei ole pakko siirtyä isoon runkoon. Raksussa ei ole mitään ylärajaa painolle eikä iällekäään, siellä saa yhä harrastaa ja hakea kokemusta. Ei se 5 kg niin kauheasti kellossa näy. Se, että laitetaan 20kg lyijyä penkkiin ei ole järkevää eikä todellakaan turvallista. Aina voi siirtyä sitten isoon runkoon, jos tuntuu häviävän 5kg vuoksi sen 0.1 sekkaa ja kuski on muuten täydellinen.
- Harrastajanääni
Voi hyvän tähden. Ihan vika suunta. Ei siellä SJM luokissa ihan hirveästi niitä painoja ole jos kärkeä katsoo. Eli ajaneet pitempään ja näin oppineet asijoita. Mielestäni cadetista pitäs pudottaa painoa paljon (turvallisempaa), koska yhä nuoremmat ajavat niillä ja niissä lyijyä ihan hirveästi. Mikrossa myös hiukan alaspäin. Näissä kahdessa luokassa kaikissa autoissa on painoja ja paljon. Junnut ja yleinen ehkä kohtuu sopivat painot. Nämä kumminkin on harraste hommia joissa vois ajaa edullisesti niin pitkään kun painot vaan riittää. Ikä rajat kun ei tuu koskaan täyteen raksu yleisessä. Ne jotka tahtoo nousta ylös päin on jo mahdollistettu hyvin. Mutta jos joku haluaa harrastella se ei onnistu. Eli todella huono päätös.
- Justiinat
Painavaaasiaapainoista henkilölle vaan tiedoksi linja-autoa ei saa ajaa kuin D kortillinen kuljettaja edes tyhjänä paitsi auton huolto mies M1-luokan ajoneuvosi rekisteröitynä on sitten eri juttu.
Nyt sitten asiaan meillä täällä sarvikuonojen maassa on menty jo pitkään väärään suuntaan näissä näet hommissa,esim nää kytkimelliset starttimoottorilla varustetut autot tuudittaa kuljettajan ajosuoritteissaan luottamaan kävi miten kävi niin painan vaan nappulaa ja kisa jatkuu.
Varmasti ei 95R Sjm taso ole noussut sillä kun ei tarvii kerätä nousupisteitä jos ikä sen salli nousun seuraavaan luokkaan saa olemalla varovainen,mitä racinkia se on ,nousut pitäis ansaita ajamalla ehjästi mutta nopeammin kuin kanssakilpailijat.
Kyllä penkalta näkee onko kuskilla kokemusta ja se karttuu vain ajamalla suurissa joukoissa ja paljon kisoja nyt osanottajamäärät kutistuu ei kartu kokemus,lähdetään Suomen rajojen ulkopuolelle ja miten käypi.
Sama homma se on muissakin lajeissa ei kyläsarjoista olympialaisiin.- painavaaasiaapainosta
Kiitos valistuksesta vaikka tarkka fakta ei ollut asian ydin. :)
Olen täsmälleen samaa mieltä tuosta nousupisteasiasta. Ja painoista sen verran kokeilleena voin kertoa, että 5 kg vaikuttaa tietyillä radoilla enemmän kuin 0,1s. Miksi 5 kg painavamman täytyisi olla 0,1 s taitavampi? Eikö kevyemmän täytyisi sitten olla kekseliäämpi painojen sijoittelun suhteen? Oleellista olisi kuitenkin saada mahdollisimman iso joukko kuskeja ajamaan pikkuluokissa. Itse tasoittaisin tilanteen mini60/Raket 95 kohdalla niin, että saman painoinen kuljettaja voi ajaa kumpaakin. Nostaisin mini60 painoa 5 kg ylöspäin. Ei niitä painoja ole ennenkään tarvinnut kaikkia penkkiin tunkea. Se on kuitenkin selvää, että helpompi painoja on laittaa punteilla kun ottaa pois isokokoiselta kuljettajalta, Jopa Formuloissakin on tälle kaudelle nostettu kuljettajien painoa. Kuljettajan on painettava 80 kg tai muuten lisätään puntteja penkkiin. Tämä siksi, ettei kuljettajien tarvitse sairaalloisesti kontrolloida painoa ja aiheuttaa siten muita riskejä itse suoritukseen. Kyse ei sielläkään ole siitä, että kuljettajat olisivat ylipainoisia pullan purijoita... - pullanpurija
Jos formula 1 -kuljettaja painaa varusteineen 80 kg on se varmuudella ylipainoinen.
- Painoapainoa
painavaaasiaapainosta kirjoitti:
Kiitos valistuksesta vaikka tarkka fakta ei ollut asian ydin. :)
Olen täsmälleen samaa mieltä tuosta nousupisteasiasta. Ja painoista sen verran kokeilleena voin kertoa, että 5 kg vaikuttaa tietyillä radoilla enemmän kuin 0,1s. Miksi 5 kg painavamman täytyisi olla 0,1 s taitavampi? Eikö kevyemmän täytyisi sitten olla kekseliäämpi painojen sijoittelun suhteen? Oleellista olisi kuitenkin saada mahdollisimman iso joukko kuskeja ajamaan pikkuluokissa. Itse tasoittaisin tilanteen mini60/Raket 95 kohdalla niin, että saman painoinen kuljettaja voi ajaa kumpaakin. Nostaisin mini60 painoa 5 kg ylöspäin. Ei niitä painoja ole ennenkään tarvinnut kaikkia penkkiin tunkea. Se on kuitenkin selvää, että helpompi painoja on laittaa punteilla kun ottaa pois isokokoiselta kuljettajalta, Jopa Formuloissakin on tälle kaudelle nostettu kuljettajien painoa. Kuljettajan on painettava 80 kg tai muuten lisätään puntteja penkkiin. Tämä siksi, ettei kuljettajien tarvitse sairaalloisesti kontrolloida painoa ja aiheuttaa siten muita riskejä itse suoritukseen. Kyse ei sielläkään ole siitä, että kuljettajat olisivat ylipainoisia pullan purijoita...Siis sä nostaisit minin painon 117kg? Oikeasti?? Sä oot ihan kujalla. Tietäen kauden 2018 kuskit minissä, niin siellä on nyt jo lyijyä penkissä/autossa 10-20kg. Sun logiikalla siellä ois pahimmillaan sellanen 25kg lyijyä, sä et ole todellinen.
Kyllä ne luokat joisss ajetaan myös maailmalla, tulee painojen olla yhtenevät. Raksusta voi aina siirtyä ylemmäs isoihin runkoihin, jos tuntee että saa kuokkaan 0,1-0,3s kierroksella ja kokee että kuski muuten kyllä ajais kärjen vauhtia.
Mikäli ajaminen on harjottelua ja halutaan harrastella raketissa vaikka ikä riittäisi muualle(Okj tai Ok), niin ylipaino ei varmaan ole se isoin ongelma siinä ajamisessa.
Vielä tosiaan jos joku järjellisesti selittää miksi minin painoa tulisi nostaa ni mä taputan. - painavaaasiaapainosta
Alkuperäinen olngelma ei ollut Mini60 paino. Mutta ilmeisesti tämä painoero Rakettiin oli joidenkin mielestä väärin ja siksi haluttiin myös Raket paino alas, ettei suosita Rakettia. Olisko kuitenkin ollut järkevämpää, että pikkukavereille mini ja isommille Raket. Kaikki voisi ajaa eikä suljettaisi porukkaa näistä luokista pihalle. Silloin porukka voisi valikoitua em luokkiin omatoimisesti esim. tuota painoasiaa mukaillen?
Mitä tulee tuohon harjoitteluun, ei ole mielekästä antaa etua kilpakumppanille yhtään kymmenystä. Tuo että eroa tulee muualtakin on taas ihan järjetön argumentti. Eli painavamman on ajettava paremmin tai kevyempi voi ajaa huonommin päästäkseen samaan lopputulokseen...
Mikäli olen ymmärtänyt oikein, suurin osa meidän formulakuskeista ajoi rakettia niin pitkään kuin pystyi, eikä suinkaan siirtynyt heti isompaan luokkaan kun ikä antoi myöten. Korjatkaa jos olen väärässä. Bottas taisi nousta ennen kuin oli pakko.
- Lyijytpois
Onneksi päätökset tehdään demokraattisesti valittujen lajiryhmän ja hallituksen toimesta ja kokemuksella koko lajin ja sen turvallisuuden kannalta eikä näillä palstoilla.
- 123456789000111
siis painon pudotus nostaa nopeuksia ja lyhentää jarrutus matkaa.
5kgesim. vihdin ja porin radoilla 0,1 ero ei ole riittävä vaan eroa tulee jopa 0,5 helposti. (tosin 85:la testattu) ja voi käyttää piikkiä pienenpää ratasta.
mutta sitä en ole oppinut ymmärtämään, miten on turvallisempaa, kun kuski painaa 60kg, kuin että kuski painaa 55kg ja 5kg lyijyä.
ja jos on jopa vaarallista kun penkissä on 60kg painoa, niin pitääkö se sitten myös kieltää ja asettaa lisäksi penkki- ja runkokohtaiset painorajat?
aika monta tilannetta ja tapahtumaa olen radoilla nähnyt, mutta irronneet lyijyt on aina olleet väärin/ huonosti kiinnitetty. - Mpöö
Pöö
- Ihmettelijä1234
Mikä pöö
- Liianisojajapainavii
Suomalaisilla ei tule enää oleen mitään mahiksia autourheilussa. Liian isot ja painavat nuoret ja kasvavat vaan koko ajan. Susijengissä on Suomen tulevaisuus näillä spekseillä. Autonajaminen kandee jättää muille. Niin ei tuu paha mieli.
- ID100TTIONGELMA
täytyy olla todella henkisesti vahva valmentaja susijengillä ku nämä kersat menee sinne pelaamaan. Kersat kyllä kestää, mutta vanhempia ei....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176011Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631503894Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503295Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4702740Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2701755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321423- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1591288- 771268