Hyvä päätös.

9-12v

Hyvä, että SJM Raket95 painoja saadaan pois pikkukuskien penkeistä. Hyvä päätös joka lisää turvallisuutta.

25

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauppiassarjaan

      Aivan idioottimainen päätös. Tästä seuraa se että porukkaa häipyy SJM.stä taas x30 luokkiin yms.
      Tällähän suoraan ajetaan porukka 11-12 vuotiaana pois akk.n sarjoista, ei tämän ikäisille vielä OKJ ole mikään vaihtoehto .

      Ei Raket SJM.stä varmaan ollut tarkoitus tehdä 9-10 vuotiaiden sarjaa, jotka cadeteista nousivat juuri seuraavaan luokkaan. Oma veikkaukseni on, että iso osa sen ikäisistä, jolla olisi ollut jo vauhtia ja hieman kokemusta, joutuvat jättämään ajamatta tulevana kesänä. Jokusen vuoden sarjaa seuranneena, siellä kärkipaikoilla ei ihan 28 kiloiset ja 10 vuotiaat ole olleet, vaan enemmänkin turisteina, kuten viime kesänä.

    • normipainonipa

      kuinkahan monta kuskeista ajanut ilman lisäpainoja? ei mitään järkeä muutaman ylikokoisen kuskin takia ajattaa 95%:a kuskeista järjettömien lyijypunttien kanssa...ehdottomasti hyvä ja oikea päätös...voisi kokeilla monessa muussakin luokassa...tiedä, vaikka saisi porukan laihdutuskuurille...(masterit :) )

      • Ryyugtfyjjg

        Eipä juuri järkeä.
        Ei ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä, ihan sama painaako raketti auto 60/65kg
        Okj painaa jo heti 20kg enemmän ja vauhtia huomattavasti enemmän.


      • seorigtur

        no se nyt ainakin on varma, etteivät ne 15kg:n puntit sitä turvallisuutta lisää...eikä rungon valmistajakaan ole suunnitellut autoja kamalia painokasoja kantamaan...miksei tehty tutkimusta viime kesänä autoihin lisätyistä painoista eri luokissa...olisi ollut valmiina faktatiedot päätösten tueksi ja ollut tulokset osoittaa ajajille, nyt tästä taas kiistellään maailman tappiin asti...


      • 347888666
        seorigtur kirjoitti:

        no se nyt ainakin on varma, etteivät ne 15kg:n puntit sitä turvallisuutta lisää...eikä rungon valmistajakaan ole suunnitellut autoja kamalia painokasoja kantamaan...miksei tehty tutkimusta viime kesänä autoihin lisätyistä painoista eri luokissa...olisi ollut valmiina faktatiedot päätösten tueksi ja ollut tulokset osoittaa ajajille, nyt tästä taas kiistellään maailman tappiin asti...

        On niitä painoja seurattu joka vuosi


      • painavaaasiaapainosta
        seorigtur kirjoitti:

        no se nyt ainakin on varma, etteivät ne 15kg:n puntit sitä turvallisuutta lisää...eikä rungon valmistajakaan ole suunnitellut autoja kamalia painokasoja kantamaan...miksei tehty tutkimusta viime kesänä autoihin lisätyistä painoista eri luokissa...olisi ollut valmiina faktatiedot päätösten tueksi ja ollut tulokset osoittaa ajajille, nyt tästä taas kiistellään maailman tappiin asti...

        Niin.... Tehdään tutkimus punapaitaisten pelaajien joukkueeseen tarkoituksena selvittää minkä värisiä paitoja pelaajat käyttävät? Tai tutkitaan mitä nopeutta autot ajavat 100 km/h rajoitus alueella. Todetaan ettei juurikaan yli 100 km/h ? Voisiko olla myöskin niin, ettei mukana ole niitä kuljettajia, joilla painoraja on lähellä jo kauden alussa ja on varmaa, että kesän aikana ylittyy varmasti...

        Voi luoja tätä ajatuksen juoksua...

        Kv luokissa painot samat kuin muualla, pikkuluokissa väljät rajat ja iso porukka harrastamassa.


      • raksutaksupaksu
        painavaaasiaapainosta kirjoitti:

        Niin.... Tehdään tutkimus punapaitaisten pelaajien joukkueeseen tarkoituksena selvittää minkä värisiä paitoja pelaajat käyttävät? Tai tutkitaan mitä nopeutta autot ajavat 100 km/h rajoitus alueella. Todetaan ettei juurikaan yli 100 km/h ? Voisiko olla myöskin niin, ettei mukana ole niitä kuljettajia, joilla painoraja on lähellä jo kauden alussa ja on varmaa, että kesän aikana ylittyy varmasti...

        Voi luoja tätä ajatuksen juoksua...

        Kv luokissa painot samat kuin muualla, pikkuluokissa väljät rajat ja iso porukka harrastamassa.

        Halmiala älä itke. te voitte siirtyä myös mini60 luokkaan halutessanne. Ei sinne OKj luokkaan ole pakko mennä.


      • painavaaasiaapainosta
        raksutaksupaksu kirjoitti:

        Halmiala älä itke. te voitte siirtyä myös mini60 luokkaan halutessanne. Ei sinne OKj luokkaan ole pakko mennä.

        Nyt on nimimerkin takaa huuteleva ujo poika tai tyttö ymmärtänyt lukemansa väärin. Ihan selvennykseksi, edellisessä kommentissa otettiin kantaa painotutkimusaineiston valintaan, ei niinkään mihinkään muuhun. Ymmärrän, että sarkasmi on joillekin melko hankalaa.

        Nokkelasti ujo poika tai tyttö on myös yhdistänyt toisella foorumilla avoimesti omalla nimellä kirjoitetun kommentin tähän. Hienoa työtä! Varsinainen Sherlok Holmes. Ruotsin poliisissa olisi takuulla tarvetta tuollaiselle erityisosaajalle. Jos ongelman ydin ei aukea, harmi.

        Mitä luokkaan tulee, käsittääkseni pakko ei ole kenenkään siirtyä yhtään mihinkään. Halutessaan kuka tahansa, vaikka tämä ujo poika tai tyttö, voi siirtyä myös raket cadet-luokkaan, mutta miten se liittyy aiheeseen? Kuorma-autokortilla saa ajaa myös linja-autoa ilman matkustajia. Vinkki, tämäkään ei liittynyt aiheeseen??


    • PaksuHuoltaja

      Sarja säännöt.

      Eiks nää säännöt vois ilmoittaa sit ekassa kisassa aamulla ohjaaja kokouksessa.

      Jäis nää turhat keskustelut vähemmälle.

      Näillä säännöillä mennään. Nyt vaan joutuu reenaan ja ajaan muut saha kisat painavammalla autolla ja arvokisoihin otetaan pari limppua veke.

      Jotenkin toisinpäin tuntuis järkevämmältä.

      Et vanha ja paksu poika vois viel arvokisoissa pärjätä mut ei kylä ralleissa.

    • Ajatustentonavavirtaa

      Loistava päätös Ajatusten Tonava AKKlta. SJM-sarjan kuskeista iso osa siirtyy muualle ja SJM pääsee laskemaan samalle tasolle kilpailijamäärissä kuin OKj ja OK.

    • safetyfirst

      Turvallisuuden kannalta hyvä päätös ja perustelut " katsastuksessa havaittu keskimäärin yli 10kg:n lisäpainoja" . Ei pikkurunkoja ole varmaankaan suunniteltu tuollaisille 115 kg painomäärille ja pikkukuskien hallittaviksi siis aikamoinen lyijyleka on ollut usea auto ikärajojen muutosten myötä.

      • Näinvaanon

        Painot nousi aikanaan , kun siirryttiin 95 rakettiin , 85 oli kevyempi , ennen ajettiin myös hiukan vanhempana raksua . Nyt pitää 12 v päästä isoon runkoon ....


      • safetyfirst

        Ei ole pakko siirtyä isoon runkoon. Raksussa ei ole mitään ylärajaa painolle eikä iällekäään, siellä saa yhä harrastaa ja hakea kokemusta. Ei se 5 kg niin kauheasti kellossa näy. Se, että laitetaan 20kg lyijyä penkkiin ei ole järkevää eikä todellakaan turvallista. Aina voi siirtyä sitten isoon runkoon, jos tuntuu häviävän 5kg vuoksi sen 0.1 sekkaa ja kuski on muuten täydellinen.


    • Harrastajanääni

      Voi hyvän tähden. Ihan vika suunta. Ei siellä SJM luokissa ihan hirveästi niitä painoja ole jos kärkeä katsoo. Eli ajaneet pitempään ja näin oppineet asijoita. Mielestäni cadetista pitäs pudottaa painoa paljon (turvallisempaa), koska yhä nuoremmat ajavat niillä ja niissä lyijyä ihan hirveästi. Mikrossa myös hiukan alaspäin. Näissä kahdessa luokassa kaikissa autoissa on painoja ja paljon. Junnut ja yleinen ehkä kohtuu sopivat painot. Nämä kumminkin on harraste hommia joissa vois ajaa edullisesti niin pitkään kun painot vaan riittää. Ikä rajat kun ei tuu koskaan täyteen raksu yleisessä. Ne jotka tahtoo nousta ylös päin on jo mahdollistettu hyvin. Mutta jos joku haluaa harrastella se ei onnistu. Eli todella huono päätös.

    • Justiinat

      Painavaaasiaapainoista henkilölle vaan tiedoksi linja-autoa ei saa ajaa kuin D kortillinen kuljettaja edes tyhjänä paitsi auton huolto mies M1-luokan ajoneuvosi rekisteröitynä on sitten eri juttu.
      Nyt sitten asiaan meillä täällä sarvikuonojen maassa on menty jo pitkään väärään suuntaan näissä näet hommissa,esim nää kytkimelliset starttimoottorilla varustetut autot tuudittaa kuljettajan ajosuoritteissaan luottamaan kävi miten kävi niin painan vaan nappulaa ja kisa jatkuu.
      Varmasti ei 95R Sjm taso ole noussut sillä kun ei tarvii kerätä nousupisteitä jos ikä sen salli nousun seuraavaan luokkaan saa olemalla varovainen,mitä racinkia se on ,nousut pitäis ansaita ajamalla ehjästi mutta nopeammin kuin kanssakilpailijat.
      Kyllä penkalta näkee onko kuskilla kokemusta ja se karttuu vain ajamalla suurissa joukoissa ja paljon kisoja nyt osanottajamäärät kutistuu ei kartu kokemus,lähdetään Suomen rajojen ulkopuolelle ja miten käypi.
      Sama homma se on muissakin lajeissa ei kyläsarjoista olympialaisiin.

      • painavaaasiaapainosta

        Kiitos valistuksesta vaikka tarkka fakta ei ollut asian ydin. :)

        Olen täsmälleen samaa mieltä tuosta nousupisteasiasta. Ja painoista sen verran kokeilleena voin kertoa, että 5 kg vaikuttaa tietyillä radoilla enemmän kuin 0,1s. Miksi 5 kg painavamman täytyisi olla 0,1 s taitavampi? Eikö kevyemmän täytyisi sitten olla kekseliäämpi painojen sijoittelun suhteen? Oleellista olisi kuitenkin saada mahdollisimman iso joukko kuskeja ajamaan pikkuluokissa. Itse tasoittaisin tilanteen mini60/Raket 95 kohdalla niin, että saman painoinen kuljettaja voi ajaa kumpaakin. Nostaisin mini60 painoa 5 kg ylöspäin. Ei niitä painoja ole ennenkään tarvinnut kaikkia penkkiin tunkea. Se on kuitenkin selvää, että helpompi painoja on laittaa punteilla kun ottaa pois isokokoiselta kuljettajalta, Jopa Formuloissakin on tälle kaudelle nostettu kuljettajien painoa. Kuljettajan on painettava 80 kg tai muuten lisätään puntteja penkkiin. Tämä siksi, ettei kuljettajien tarvitse sairaalloisesti kontrolloida painoa ja aiheuttaa siten muita riskejä itse suoritukseen. Kyse ei sielläkään ole siitä, että kuljettajat olisivat ylipainoisia pullan purijoita...


      • pullanpurija

        Jos formula 1 -kuljettaja painaa varusteineen 80 kg on se varmuudella ylipainoinen.


      • Painoapainoa
        painavaaasiaapainosta kirjoitti:

        Kiitos valistuksesta vaikka tarkka fakta ei ollut asian ydin. :)

        Olen täsmälleen samaa mieltä tuosta nousupisteasiasta. Ja painoista sen verran kokeilleena voin kertoa, että 5 kg vaikuttaa tietyillä radoilla enemmän kuin 0,1s. Miksi 5 kg painavamman täytyisi olla 0,1 s taitavampi? Eikö kevyemmän täytyisi sitten olla kekseliäämpi painojen sijoittelun suhteen? Oleellista olisi kuitenkin saada mahdollisimman iso joukko kuskeja ajamaan pikkuluokissa. Itse tasoittaisin tilanteen mini60/Raket 95 kohdalla niin, että saman painoinen kuljettaja voi ajaa kumpaakin. Nostaisin mini60 painoa 5 kg ylöspäin. Ei niitä painoja ole ennenkään tarvinnut kaikkia penkkiin tunkea. Se on kuitenkin selvää, että helpompi painoja on laittaa punteilla kun ottaa pois isokokoiselta kuljettajalta, Jopa Formuloissakin on tälle kaudelle nostettu kuljettajien painoa. Kuljettajan on painettava 80 kg tai muuten lisätään puntteja penkkiin. Tämä siksi, ettei kuljettajien tarvitse sairaalloisesti kontrolloida painoa ja aiheuttaa siten muita riskejä itse suoritukseen. Kyse ei sielläkään ole siitä, että kuljettajat olisivat ylipainoisia pullan purijoita...

        Siis sä nostaisit minin painon 117kg? Oikeasti?? Sä oot ihan kujalla. Tietäen kauden 2018 kuskit minissä, niin siellä on nyt jo lyijyä penkissä/autossa 10-20kg. Sun logiikalla siellä ois pahimmillaan sellanen 25kg lyijyä, sä et ole todellinen.

        Kyllä ne luokat joisss ajetaan myös maailmalla, tulee painojen olla yhtenevät. Raksusta voi aina siirtyä ylemmäs isoihin runkoihin, jos tuntee että saa kuokkaan 0,1-0,3s kierroksella ja kokee että kuski muuten kyllä ajais kärjen vauhtia.
        Mikäli ajaminen on harjottelua ja halutaan harrastella raketissa vaikka ikä riittäisi muualle(Okj tai Ok), niin ylipaino ei varmaan ole se isoin ongelma siinä ajamisessa.

        Vielä tosiaan jos joku järjellisesti selittää miksi minin painoa tulisi nostaa ni mä taputan.


      • painavaaasiaapainosta

        Alkuperäinen olngelma ei ollut Mini60 paino. Mutta ilmeisesti tämä painoero Rakettiin oli joidenkin mielestä väärin ja siksi haluttiin myös Raket paino alas, ettei suosita Rakettia. Olisko kuitenkin ollut järkevämpää, että pikkukavereille mini ja isommille Raket. Kaikki voisi ajaa eikä suljettaisi porukkaa näistä luokista pihalle. Silloin porukka voisi valikoitua em luokkiin omatoimisesti esim. tuota painoasiaa mukaillen?

        Mitä tulee tuohon harjoitteluun, ei ole mielekästä antaa etua kilpakumppanille yhtään kymmenystä. Tuo että eroa tulee muualtakin on taas ihan järjetön argumentti. Eli painavamman on ajettava paremmin tai kevyempi voi ajaa huonommin päästäkseen samaan lopputulokseen...

        Mikäli olen ymmärtänyt oikein, suurin osa meidän formulakuskeista ajoi rakettia niin pitkään kuin pystyi, eikä suinkaan siirtynyt heti isompaan luokkaan kun ikä antoi myöten. Korjatkaa jos olen väärässä. Bottas taisi nousta ennen kuin oli pakko.


    • Lyijytpois

      Onneksi päätökset tehdään demokraattisesti valittujen lajiryhmän ja hallituksen toimesta ja kokemuksella koko lajin ja sen turvallisuuden kannalta eikä näillä palstoilla.

    • 123456789000111

      siis painon pudotus nostaa nopeuksia ja lyhentää jarrutus matkaa.
      5kgesim. vihdin ja porin radoilla 0,1 ero ei ole riittävä vaan eroa tulee jopa 0,5 helposti. (tosin 85:la testattu) ja voi käyttää piikkiä pienenpää ratasta.
      mutta sitä en ole oppinut ymmärtämään, miten on turvallisempaa, kun kuski painaa 60kg, kuin että kuski painaa 55kg ja 5kg lyijyä.
      ja jos on jopa vaarallista kun penkissä on 60kg painoa, niin pitääkö se sitten myös kieltää ja asettaa lisäksi penkki- ja runkokohtaiset painorajat?
      aika monta tilannetta ja tapahtumaa olen radoilla nähnyt, mutta irronneet lyijyt on aina olleet väärin/ huonosti kiinnitetty.

    • Mpöö

      Pöö

    • Ihmettelijä1234

      Mikä pöö

    • Liianisojajapainavii

      Suomalaisilla ei tule enää oleen mitään mahiksia autourheilussa. Liian isot ja painavat nuoret ja kasvavat vaan koko ajan. Susijengissä on Suomen tulevaisuus näillä spekseillä. Autonajaminen kandee jättää muille. Niin ei tuu paha mieli.

    • ID100TTIONGELMA

      täytyy olla todella henkisesti vahva valmentaja susijengillä ku nämä kersat menee sinne pelaamaan. Kersat kyllä kestää, mutta vanhempia ei....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe