Koira kuoli, masennus tuli

gaggaa

Koira lopetettiin viime vuoden kesäkuussa. En pääse koiran kuolemasta yli. Tai siis se laukaisi jonkinlaisen masennuksen minulle. Olen aivan järkyttävän lopen uupunut. Mikään ei huvita. Koira oli elämäni koira, vaikka ehti olla meillä vain pari vuotta. Rakastin sitä pikkuista ihan musertavan paljon. Koira oli pakko lopettaa moninaisten sairausten vuoksi, en kyennyt enää katsomaan kärsivää koiraa. En enää itkeskele kovin paljon koiran perään. Ja kaiken lisäksi.
Kotiin jäi yksi koira, mutta meillä oli aivan surkea kesä. Syksyllä otin tänne koiranpennun. Tämä jäljelle jäänyt koira on aivan rakastunut pentuun. Ne tulevat todella hyvin toimeen keskenään ja vanhempi koira kirputtaa pentua usein.
Mutta tää olotila on ihan perseestä! Mikään ei huvita. Eilen lenkkeiltiin metsässä yhteensä 2,5h eikä mitään vaikutusta mielentilaan. Ei niin mitään. Mun mielessä on iso musta möykky. En saa sitä ajettua pois.
Onko ihan hullua lähteä lääkäriin pyytämään apua tällaisessa tilanteessa? Nehän nauraa minut ulos, kun kerron, että masennus johtuu koiran kuolemasta. :(

3

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vilinmuisto

      Rohkeasti vain lääkäriin. Ja sano niin kuin asia on, näytä vaikka tuo kirjoituksesi, jos on hankala puhua. Uskoisin että lääkäri ymmärtää.Mikä tahansa voi laukaista masennuksen, olla se viimeinen pisara joka katkaisee selän, vaikka aikaisemmin se paha ole on pysnyt alitajunnan tasolla. (toivottavasti lääkärillä itsellään on koira, joten ymmärtää sanat elämäni koira. Itsellänikin on ollut sellainen, jo kymmenisen vuotta rajan tuolla puolen ja toisia karvaturrja jaloissa pyörimässä, mutta Vilin veroista ei toista tule

    • Rohkeasti vaan lekuriin ja kerro ihan just niin kun susta tuntuu. Itse olin samanlaisessa tilanteessa. Meidän saku jouduttiin lopettamaan 3 vuotta ja 7 kuukautta vanhana viime vuonna elokuussa. Etupää halvaantui.
      Olin 4 kk niin etten kertaakaan käynyt ulkona. Itkin, en tehnyt mitään, lukea yritin mutta keskittyminen oli vaikeaa.
      Katselin nettisivustoilta koiria. Olin päättänyt että sakua ei voida enää ottaa.
      Ikä tulee vastaan ja lisäksi mieheni sai aivoinfarktin elokuussa 2016. Eli pienempi joku.

      Sitten näin ilmoituksen sellaisesta pienestä, pitkäkarvaisesta koirasta. Jos ajattelet kulkuri-sanaa niin sellainen se oli ja on. Nyt puolivuotias ja ihana kakara.

      Taas ulkoilen ainakin 6 kertaa päivässä, meillä on kivaa ja vanhan koiran muisto pysyy muttei ole kaiken aikaa mielessä. ei ehdi.

      Hae vaan apua pahoihin fiiliksiin, sitä varten lääkärit ovat. Kaikkea hyvää sinulle ja taputa karvakuonojasi puolestani.

    • Toropainenzzz

      Lääkäriin ehdottomasti, masennus harvoin paranee itsestään. Mikä tahansa stressaava kokemus voi laukaista masennuksen. Ei lääkäri naura tai välitä mikä sen masennuksen aiheutti. Lääkärin tehtävä on hoitaa sinut kuntoon. Itsellä parisuhteen päättyminen aiheutti muutama vuosi sitten saman. En ensin ymmärtänyt mikä oli kyseessä. Ajattelin että vaan stressiä ja särkynyt sydän. Kun oireet alkoivat olla liian pahoja niin menin lääkäriin. Reilun vuoden olin lääkityksellä, nyt ilman, mutta ainahan se voi puhjeta uudestaan, koska se ei ikinä kokonaan parane.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      41
      8004
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4666
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3371
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2196
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1719
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1697
    7. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1606
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      359
      1533
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1209
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1128
    Aihe