Miksi mökin täytyy olla puuta?

JanatuinenPorista

Eiväthän purjeveneetkään ole. Kuitenkin niillä tehdään pitkiä reissuja, niissä asutaan jopa vuosikausia, niitä lämmitetään lämmittimillä, myös puukamiinoilla, ja niillä käydään napaseuduilla.

Materiaalilta ne voivat olla kuitua, alumiinia tai terästä. Joskus harvoin sitten puuta ja aniharvoin betonia.

Eikö lasikuitumökki tulisi edullisemmaksi kuin puumökki ja etenkin hirsimökki?

12

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puumökkijavene

      Mökit tehdään puusta, koska puusta tehty mökki palaa paremmin. Tosin minun mökkini ei ole palanut ainakaan vielä. Tai mistä tuon tietää kun en ole käynyt siellä kohta puoleen vuoteen.

      Purjeveneet olivat puuta vielä muutaman vuosikymmen sitten ja hyväkuntoinen puinen purjevene, kuten puinen vene yleensäkin, on paljon arvostetumpi kuin nuo muovi- tai peltiläkkärät.
      Olen tehnyt kymmeniä lujitemuoviveneitä ja ollut rakentamassa useita 36 jalan purjeveneitä, mutta siitä huolimatta minulla on puuvene omassa käytössä. En ikinä tule hankkimaan muuta kuin puuveneitä, vaikka tuskin minun tarvitsee hankkia mitään venettä enää koskaan. Tuo nykyinen kestää minun huoltamanani loputtomasti, ja sitten kun en enää jaksa sitä huoltaa - väliäkö sillä sitten enää on.
      Vaikka vene on siinä mökkirannassa niin asumme veneessä ainakin yhtä paljon kuin mökissä ja vene on nykyisin melkein tärkeämpi kuin mökki. Jos tuohon veneeseen mahtuisi sauna niin emme tarvitseisi mökkiä. Mökillä kun ei voi seilata, ainakaan kovin pitkälle.

    • puuparas

      Puu hengittää. Suurimman osan vuodesta kylmillään oleva tiilitalo (kesämökki) on nopeasti homeessa.
      Teräsrakenteiden pintaan kertyy ihan törkeästi kosteutta joka pilaa eristeet eikä teräsrakenne hengitä yhtään.

    • Mökkeilevä

      Puumökin voi jättää kylmilleen talveksi ilman ongelmia.

      Lasikuituveneissä on todella isot kosteusongelmat. Veneissä homehtuu kaikki mahdollinen mm. purjeet, petivaatteet, patjat, vaatteet. Meillä ainakin vene täytyy tyhjentää talveksi. Muuten kaikki on keväällä homeessa. Hauskaa tässä on se, että veneen tavaroita säilytetään talvi kylmässä hirsimökissä :)

    • NickNailer

      Lasikuitu- tai teräsrakennukselle on turkasen vaikea saada rakennuslupa.

      Espoossakin Kuuslan mökki töröttää museossa, mikä lienee ainoa paikka Tapiolassa, minne sille olisi saanut luvat.

    • mätäsuomi

      Etelässä tehdään taloja lasista ja teräslevystä, runko H palkkia. Vaikka ollaan Malesian viidakoissa, ei ole hometta eikä sisäilmaongelmia, niinkuin kuivassa ja viileässä Suomessa.

      • Olipakuivaa

        Joopa, kyllä oli suomessa kuivaa esim. viimeiset Loka-, Marras-, Joulu- ja Tammikuukin. Yhtä vettä ja räntää, ilman suhteellinen kosteus lähes tauotta luokkaa 85- 100 %. Ei tule homeongelmia kun on kuivaa, ei...


    • etjoopajoo

      Joo, mutta Brasilian viidakkoon verrattuna Suomessa on aina kuivaa, vaikka vettä välillä sataisikin.

    • kunkkulasta

      Onhan noita kesämökkejä tehty muustakin materiaaleista, kuin puusta. Asuinpaikkani lähellä on savesta ja järviruo'osta tehty kesämökki, eikä tiettävästi ole edes ainut Suomessa.
      Kesämökkejä on myös aika paljon tehty tiilestä muuraamalla taikka joku tiilinen vanha rakennus on muutettu kesämökiksi, kuten mm. vanha tiilistä rakennettu muuntajarakennus. https://goo.gl/images/u7F72r
      Vanhan Helsingintien varrellakin Lahteen päin Helsingistä on tiilinen vapaa-ajan asunto.

      Ja onhan niitä kesämökkejä tehty teräksisistä merikonteistakin. Eikä tämäkään kovin kaukana ole... https://www.gloria.fi/artikkeli/sisusta/ideat/perhe_hartolassa_kesamokkimme_tehtiin_rahtikonteista

    • eitietystitarviiolla

      Kyllähän Suomessa on yleensä tehty mökit kuin muutkin rakennukset puusta: materiaali on edullista, sitä on helposti saatavana ja rakentajat osaavat tehdä juuri siitä materiaalista parasta mahdollista rakennetta. Voihan sen mökin tehdä ihan mistä muusta tahansa, mutta mietihän miksi suurin osa kuitenkin on tehty puusta? Ei varmaan ihan syyttä?

      • kunkkulasta

        Tämä tosi, että rakennuksia on aina tehty niistä materiaaleista, joita on ollut saatavilla. Aikoinaan Ford autoja tuotiin Amerikasta puulaatikoissa, niistä monet Fordin suomalaiset työntekijät rakensivat kesämökkejä (lehtijuttu mm. Henry Theelin vanhemmat).
        Nykyisin mökkejä on rakennettu tontilta löytyneestä savesta ja järvestä saadusta järviruo'osta.

        Puuta nyt tietysti on ollut helpoiten saatavilla, usein jo tontilta saatiin tarvittavat rakennuspuut, kun tontit olivat suuria, samoin perustuksiin tarvittavat kivet saatiin monasti tontilta. Taitavat kivimiehet tekivät korkeankin perustuksen kivistä kiilaamalla.


    • Lehmantuotejalostukseen

      Lehman peestakin voi tehda talon sekoittaa vaan pahnoja sekaan,,,ei se haise,,kun kuivaa..afrikaanit ossaa tuon taidon..

    • xxx-zzz

      Paras seinä olisi ei-orgaaninen levy, uretaanivaahto, ja ei-orgaaninen levy. Ei kostu eikä homehdu, pitää lämmön ja pitää kylmän, ja riittää 20 sentin paksuus. Tuo levy voisi olla vaikka muovi/betoni sekoitus, tai lasi/keramiikka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2092
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1905
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe