Keskikesän taikoja

PaulProse

Elätte niin kuin yleensä juhannuksena elätte, oli klubin puheenjohtaja opastanut.

Silti minä olin huuleni pudottaa, kun vieraat näin. Mutta ei se auttanut. Käteltiin ja halattiin, pakattiin laukut autoon ja lähdettiin ajelemaan rautatieasemalta mökille. Mies istui edessä ja rouva takana. He olivat meitä aavistuksen nuorempia, siinä päälle kolmenkymmenen. Olisin tietysti voinut laittaa vaimolle vaikka viestin, että älä säikähdä, mutta suurempi se yllätys oli näin.

Nyt kun ulkona paukkuu pakkanen ja hanki upottaa metrisenä, on mukava muistella kesää ja sen sattumuksia. Juhannukseen on aivan liikaa aikaa, mutta oli silloinkin. Oikeastaan juhannus oli sivutettu pari viikkoa aiemmin. Silti juhannusjuhlat oli pitänyt järjestää ulkomaalaisille vieraille, kun nämä niitä olivat etukäteen toivoneet. Äkkiäkös me keksittiin juhannusmaiset ruokatarpeet, kyhäsin pienen kokkolautan rantaan ja hain laadukkaita juomia Alkosta. Vaimo mietti taikoja.

Espanjasta, Ranskasta ja Italiasta oli saapunut monta koneellista porukkaa laulujuhlille. Pienellä paikkakunnalla hotellien kapasiteetti ei riittänyt ja olimme sopineet jakavamme vieraita kotimajoitukseen. Meille seurue valikoitui kieliosaamisen perusteella. Täytyy heti sanoa, että rasisteja me ei olla. Vaimo oli pyörinyt vuosia Espanja-seuran toiminnassa jossain määrin ja minä olin leijonaveljenä kestinnyt ystävyyskansojen seurueita. Mutta sen verran hämmästynyt vaimoni oli, että nosti ensin käden huulilleen. Tuo rouvahan on pikimusta, hän kuiskasi. Niin hän oli.

Vartalo oli kuin mustalla andalusianhevosella. Käsivarret ja lihaksikkaat jalat kiiltelivät punaisesta mekosta raakaöljyn värisinä. Kankut olivat leveät ja vahvat, melko pystyt. Tikkusuora tukka ulottui melkein alaselkään asti. Silmät liikkuivat iloisesti ja kauniista suusta sanatkin tulivat kauniina. Mies oli kumppanilleen erikoinen vastapari. Hujoppi oli lähes liidunvalkea hoikalta keholtaan. Toki tukka oli tummaa kähärää ja silmät intensiiviset espanjalaisittain, mutta yhdessä he sävähdyttivät rajummin kuin Benettonin mainoksessa. Pariskunta oli sieltä pohjoisesta, Portugalin katolta. Sekin siinä selvisi. Lapsia heillä ei ollut, kihlasormuksetkin kiiltelivät vielä melko tuoreina. Kerta kaikkiaan soma nuoripari he olivat.

Mutta juhannus ja sen mystiikka heitä kiinnosti. Paljon kysymyksiä riitti kahvipöydässä. Minullakin oli kysymyksiä, mutta niitä ei kiiltopintapullan ääressä sanottaisi. Tiesin, että tummaihoisilla oli vaaleammat kämmenkupit ja jalkapohjat, mutta miten oli muiden paikkojen kanssa? Vaimo oli yhtä halolla lyöty, vaikka yritti olla tomeraa emäntää. Jotenkin hän esiintyi muutenkin ja antoi lantionsa keinahdella, kuin mandariini olisi reisien välissä.

Opetin kahvin päälle miestä tekemään saunavastan. Vihta se joillekin oli, heille vain nippu oksia. Järjestin oksat miehen syliin ja näytin miten hänen pitäisi kieräyttää. Ei siitä oikein mitään tullut. Piti laittaa kädet sinne sekaan ja auttaa itse vitsaksen kanssa. Käsi osui johonkin mukavan pehmeään, mutta tarvittaessa kovaan. Hävetti. Miehen katse oli hyväntahtoinen, mutta ihmettelevä. En ehtinyt sönkkäämään mitään, kun vaimo toi mustaa naista saunalta. Mies esitteli ”itsetekemäänsä” vastaa, nainen tirskui repineensä kuivaa tuohta pesään. Pienistä tuli isoja elämyksiä.

Olimme päättäneet jo etukäteen vaimon kanssa, että saunottaisiin pariskunnittain. Suomalainen kesäsauna yhdessä olisi heille taatusti kulttuurisokki. Päätös oli oikea. Sen huomasin heidän huojentavista katseita, kuin kerroimme pistäytyvämme nopeasti ennen heitä löylyissä. Päästimme siksi aikaa vieraat tutkimaan rauhassa mökkiä ja maisemaa. Jotain me saunassa vaimon kanssa puhuttiin pariskunnasta, ihmettelevään sävyyn. Panin merkille, etten ollut ainoa, joita ulkomaalainen kiinnosti.

Pääosa ateriasta oli esivalmistelu, mutta loppuja jäimme askartelemaan grillipaikalle. Oli oikein leppoinen ilta, kuiva ja autereinen kuten heinäkuussa tuppaa olemaan. Saunan piipusta tupsahteli savua ja vaimean kiukaan kihinän päälle rönsyili kiivasta espanjankielistä puhetta. Kuvittelin hikoilevan albiinomaisen kehon ja pikimustan kehon lauteille. Siellä he istuivat minun pyllynkuvan ja vaimon isomman katiskan päällä.

Pian minun ei tarvinnut kuvitella, kun vieraat köpöttelivät rantapolkua uimaan. Mies käveli edellä hoikkana ja jäntevänä, karvaa versoi mustana serpentiininä peppuvälissäkin. Vaimo hänen perään katseli posket kuumina. Etupuolelle ei nähty, mutta jokin villi veitikka siellä heilahteli letkeästi. Rouva astui painavasti isoa takapuoltaan nakellen. Tanakat kinkut tutisivat kuin biisonilla. Lantio oli vartalon napa-akseli ja dynamo. Sieltä se kaikki ihanuus lähti, reisien hankaus ja kupeiden bachata.

4

3282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PaulProse

      Ei siinä paljoa kehdattu vieraita vahdata. Grilli oli kuuma ja salaatti odotti pilkkojaa. Lohi savustui. Mutta sen verran kuitenkin ehdin huomata, että saunalle luikahtavalla kaunottarella oli jalkojen välissä tumma harjas, nuolenkärki. Mies pysähtyi kuivattelemana tukkaansa. Hän halusi olla esillä ja kerätä katseita. Paljaspäinen penis killui vapaana.

      Hyvä, että tuli se kieli opeteltua, vaimo sanoi sanoakseen jotain.

      Kovasti vieraat kiittelivät saunaa jälkeenpäin. Molemmilla oli kuivuneita koivunlehtiä kehossa, niin kuin pitikin. Syötiin puutarhassa pyyhkeisillä ja nautittiin kesäillan lämmöstä. Juhannusruusu oli nuupahtanut penkkiin, mettiset surisivat yhä sen ympärillä. Mietin miten saisin kerrottua hienovaraisesti suomalaisesta alastomuudesta. Toki sekin kulttuuri oli vähenemään päin, mutta hyvä aasinsilta eteenpäin. Kierosti minua kiihdytti nähdä tumma nuori rouva ilman viikunanlehteä.

      Vaimo ratkaisi asian, kuten hän yleensä teki. Lohenruodot menivät vierailla kurkkuun, kun hän kiskaisi märän pyyhkeen yltään. Ei mitenkään eroottisesti, vaan arkisesti, niin kuin yleensä teki mökillä. Kuopaisi kerran haarukkaansa sillä ja ravisteli kosteaa tukkaansa. Mies haukkoi henkeä, kun vaaleapiirakkainen nainen alkoi kerätä lautasia ja kaataa lisää viiniä. Pyyhe heilui oksanhaarassa, heilui moni muukin.

      Kerroin, että alastomuus oli osa suomalaista kesää. Ihminen näytti toiselle, ettei hänellä ollut mitään salattavaa. Se oli kuin halaus tai kättely. Sanojen painoksi minäkin riisuin itseni Aatamiksi. Musta Eeva pyöräytti silmiään. Mies katsoi kysyvästi puoliskoaan ja rullasi oman pyyhkeensä. Rouva seurasi kiltisti perässä, vaikka peitti pienellä kädellä paikkansa. Vaatteita ihminen on aatteitta, niitä sanoja yritin kääntää, mutta tökeröksi taisi jäädä.

      Vaimo selosti heille ikiaikaisia muinaissuomalaisia juhannustaikoja, kun espanja taittui häneltä paremmin. Vaikka galegoa vieraat taisivat puhua. Tyynyn alle laitettavat kukat, kaivoon kurkistaminen ja ruispellossa kylpeminen toimivat lemmen katalyytteinä. Mytologiassa neitsyet tekivät niitä. Mies vihelsi pitkään ja sanoi, että hän haluaa ehdottomasti uida ruispellossa. Siinä oli jotain supersticiónia, taikauskoa. Mies oli puheidensa perusteella hurahtanut muutenkin luonnonuskontojen energiavirtoihin.

      Nainen oli sen verran hupsu, että halusi katsoa kaivoon, vaikka hänellä oli jo sulho ja immenkelmu taatusti puhkottu moneen kertaan. Musta tukka heilahti selän päältä, kun hän kumartui. Tuskin sieltä kukaan katselisi, ellei Näkki. Siitä oli lapsena peloteltu. Enemmän me muut taisimme nähdä. Nuoren naisen häpy tervehti takavoittoisena soikiona pakaroiden välistä.

      Heitettiin nuolta ja pari kierrosta mölkkyä. Sitä sanaa espanjalaisilla oli vaikea lausua millään tavalla. Rouvalla pinkki kieli pyöri poskessa kuin hyrrä. Tarjosin pienet pikarilliset sitä perinteistä suomalaista korvalääkettä – mutta vain pikarilliset. Mies irvisteli ja puhalsi. Pahaa, pahaa. Tummalla rouvalla se laukaisi pissahädän. Kerroin että sellainen tarve kesällä hoidettiin kyykyssä pihan perällä. No tengo miedo, taisi lipsahtaa naisen paksuilta huulilta.

      Vaimo näytti mallia. Yritettiin olla hieman sivuttain pyllistelijään, vaikka toimitus kiinnosti meitä varrellisia. Kullankeltainen häpykarvoitus supisteli ja railosta suhisi pissaa lujalla voimalla saniaisiin ja ratamoihin. Meille siinä ei ollut sen kummempaa, mutta mies oli niin otettu vaimon leveänä harittavasta vaaleasta takamuksesta, että nielaisi oikein raskaasti. Enemmän hän hämmentyi, kun vaimo pyyhkäisi kosteaa tussuaan ruohotupolla.

      Sitten espanjatar halusi kokeilla. Hän oli helposti puhuttavissa uusiin kokemuksiin. Tällä kertaa se taisin olla minä, jonka piti nieleskellä kidneypavun värisen takapuolen edessä. Pissaa sieltäkin kohisi, mutta hennommalla suihkulla. Ei tullut kuin ämpäristä kaatamalla, mutta oikein höyrysi mättäät. Nainen vilkaisi meitä olkansa yli herkästi ja pyöräytti kirkkaita silmiään. Kyllä minäkin uskalsin, ne viestittivät. Apilaturppaalla hän kuivasi etelämaalaisen hemppunsa.

      Kovasti meitä kaikkia nauratti.

      Juotiin viiniä ja katseltiin toisia silmiin. Espanjalaiset olivat tehneet sitä koko ajan, mutta suomalaiselle sellainen luontevuus tuli ajan kanssa. Aurinko oli menossa mailleen pastellisena, eikä enää tarvinnut varjostaa katsettaan. Mustarastas lauloi huilumaisesti. Luonto tuli paremmin esille: hiirenvirnojen silmut, muurahaisten marssi ja ihmisyyden piirteet. Katso kun sillä nykii somasti, vaimo kuiskasi hieman hersyvästi. Olin minä huomannut vieraan kalun miehistymisen ja tanakan ojennuksen.

    • PaulProse

      Vieraat kertoivat, että Espanjassakin vietettiin keskikesän juhlaa. Mies selosti, että lumoavan keskiyön aikana juostiin selkä edellä mereen ja sen jälkeen hypittiin kolme kertaa kokon yli. Patsaitakin poltettiin. Naiset pukeutuivat valkoisiin vaatteisiin ja laittoivat kukan hiuksiin. Nainen vilkaisi suurilla silmillään salaperäisesti. Hänen häpykarvoituksensa oli todella tiheää ja tiivistä, kuin kehrää. Siihen oli tarttunut valkoapila kiinni.

      Mutta se ruishalme, mistä se löydettäisiin? Vaimo keksi, että järven itärannalla oli Kuosmasen kaurapelto, kai se ajaisi saman asian. Voitaisiin poimia kukkia matkalla. Ne vaimo sitten laittaisi vieraiden tyynyjen alle, kuten tapana oli. Se oli sillä ratkaistu. Tuskin taikuuden epävarmuus lisääntyisi väärästä viljasta.

      Olipa siinä mökillisille näky, kun vaelsimme letkana rannan soisia helmoja, pienen metsikön poikki. Jo pelkästään suomalainen tummanvihreä metsä äänineen ja tuoksuineen oli elämys espanjalaisille. Mustikankukintoja piti ihailla ja silitellä koivuun kasvanutta pahkaa. Teki vähän häijyä katsoa toisen miehen jalkojen väliin, mutta tunnelma oli äitynyt sellaiseksi. Kylläpä mieskin minun tuperossia silmäili hyväntahtoisesti. Espanjalaisen sukupenis oli pitkä ja elinvoimainen, suojanahka kuoriutunut mutterin päältä. Muna vaappui pallien päällä raskaana, oikein komealla köyryllä. Kiusalliset hyttyset surrasivat parvena hänen piikkimäisissä munakarvoissaan.

      Naiset pysähtyivät poimimaan kukkia pienestä saniaisten verhoamasta painanteesta. Olisi jo siinäkin ollut katsomista. Käki kukkui. Mies tuli aivan viereeni ja sanoi kaihoisasti, että vaimollani oli maailman kaunein vatsa. Miten hän kuvasikaan sitä…mehukas mango. En tiennyt oliko se kehu, mutta miehen totiset ja kiihkeät silmät todistivat puolesta. Olihan se pyöreä ja pehmeä, kaarteet keinahtelivat äidillisesti. Napa tuijotti syvältä. Madonnan vatsa, mies maiskutti. Tuskin katolinen sitä laulajan henttua tarkoitti.

      Pitelimme taukoa sen aikaa, että vaimo taikoi kukista naisväelle seppeleet tai paremminkin tiaarat. Sain jopa vastauksia aprikoimiini kysymyksiin. Espanjatar istui kannon nokassa ja piteli polviaan tiukasti yhdessä. Harallaan olevien säärien välistä paksut pimppiheltat pömpöttivät erillään toisista. Sisemmät häpyhuulet kiertyivät näkyviin pieninä vaaleanpunaisina lehdyköinä.

      Oliko se siinä metsäpolulla vain myöhemmin pellon reunassa, en enää muista.

      Jossain kohtaa mies kuitenkin tuli luokseni olkapäästä koskettaen. Hänen pupillinsa olivat suuret ja loistavat. Hän sanoi suoraan, että halusi maata vaimoni. My friend tai amigo, taisi laittaa etuliitteen. Juuri noilla sanoilla, mies miehelle. Ne läkähdyttivät ja kutittivat eturauhasen pohjaa. Mies kertoi, että hänen kalunsa oli katketa halusta ja se johtui vaimostani. Vilkaisimme molemmat alas. Hän ei tullut viekkaudella, vaan ilolla vaimoani kohtaan. Espanjalainen oli kuulemma aina ollut hulluna vaaleatukkaisiin ja uhkeisiin naisiin. Penis nytkähti puolijäykäksi. Ja nyt hän halusi nauttia naisen lovesta.

      Mikä minä olin hänelle lupaa antamaan? Sanoin, että pitäisi kysyä vaimolta.

      Uitiin kaurapellossa. Eihän siellä voinut uintiliikkeitä tehdä, mutta hieman pyörähdellä ja syöksyä. Espanjalaiset pitivät meteliä ja nauroivat. Korsia ja tähkiä takertui hikisiin ihoihin. Otin vaimon tyköni siinä, kun vieraat kierivät kasvustoja lakoon. Kerroin espanjalaisen kehuista ja kalun pakotuksesta. Vaimo kuunteli totisena, silmät vuoroin laajentuen ja vuoroin siristellen. Että päätä nyt itse, mutta vieras haluaisi kokeilla sumppusi. Sen minulle naidun paikan.

      Asia oli sellainen, ettei siltä seisomalta voitu päätöstä antaa. Mutta vaimo rupesi tutkimaan tarkemmin hoikkaa miestä, tämän lihaksikkaita pakaroita ja etupuolella melskaavaa siemenpalkoa. Kylpijätkin hellittivät taikuutensa kanssa ja tulivat samaan noitapiiriin. Silmillä tutkittiin puolin ja toisin. Miehen katse oli kysyvä, pyytävä. Hän oli taitanut jo ennakkoon keskustella asiat suoriksi emäntänsä kanssa. Se minua askarrutti, että oliko minulla mahdollista päästä tekemään musta valkoiseksi.

      Espanjalainen matador ojensi kätensä. Selkä hikosi. Vaimo katsahti minua, mutta seisoin kesäyöstä huumaantuneena ja sydän kurkussa. Pitäähän meidän olla vieraanvaraisia, vaimo sanoi ja tarrasi miestä kädestä. Otti kuin alttarille tahtoisi. Mehän olimme hyviä isäntiä, ajattelin. Pariskunta lähti kävelemään syvemmälle peltoon, auringonlaskuun. Se oli runollista ja herkkää. Viljat kahisivat raskaina, käen ääni kaikui. Miehen kapeat pyllyposket ja vaimon leveät kankut solahtivat maan syleilyyn.

    • PaulProse

      Jäimme tumman naisen kanssa kahden. Hän nypläsi tähkää ja arasteli katsella kohti. Oliko villillä espanjattarella mennyt vihne kurkkuun. Pellossa naurettiin. Nainen sanoi, että täällä oli ihanaa. Luonto oli lähellä. Minulla penis pullisteli karvoista ylös. Teki mieli päästä pilkkimään vieraassa jyvävaossa. Niin nätisti halkio oli reisien kätkössä, että paremmin sen huomasi takaapäin. Eikö täällä pimene koskaan, suklaasilmä melkein voihkaisi ja kävi peltoon selälleen. Pitihän sinne seurata.

      Jännitti aivan kauheasti.

      Makasimme hiljaa taivasta mitaten. Vain silmät taisivat liikkua. Ei minulle tarvinnut erikseen sanoa, ettei kaunotar laskisi minua sisäänsä. Sen tuntemuksen vaan aisti viivyttelystä ja puheista. Nainen jännitti ja kiristi jalkojaan pihtilukkoon. Haistelin naisen paksua tukkaa. Hän oli pura raza espanõla, aito rotutamma. Voi luoja miten minulla otti eteen! Seisoi niin timanttisesti, että kalu takoi miltei napaa vasten. Näin oli hyvä olla.

      Olin tuntevinani mustan neidon sydämen sykkeen. Hänen rintakehänsä kohoili levottomasti, taisi jännittää enemmän kuin minua. Povi oli runsas ja kiinteä, rinnat törröttivät laakeina puolipalloina. Kainaloiden iho oli muuta mustempi. Se oli sileä ja tuoksahti mausteille. Nännit paistoivat tummina kananmunina, melkoisen paksuina ja miestä kutsuvina. Ilmeisesti se oli tämä kontrasti, joka espanjalaista miestä kiehtoi. Vaimolla kun tutit olivat vielä tuoreen punaiset. Pigmentti oli toinen.

      Vaimoni vaikeroi raskaasti viljojen seassa, ensin huokaili ja sitten rupesi voihkimaan tasaisen kiihtyvästi. Erotin lihojen läiskeen, kun espanjalainen napsutteli pehmeän suomalaisnaisen päällä. Kuvittelin vaimon levittäneen lihaksikkaat reitensä ja päästäneen hoikkakaluisen rakastajan vaolleen. Siellä ne kiinteät pallit lupsuttelivat häpykumpua vasten, kun nainen otti miestä vastaan, tarjosi liukasta paikkaansa varrelle.

      Keräsin rohkeutta sen verran, että uskalsin kysyä. Asia oli kummeksuttanut minua niin kauan, kun olin sukupuolisuuden hoksannut. Nainen tirskahti hennosti ja kääntyi vähän kyljittäin. Hän esitteli kun pyysin. Pikkaisen naisen piti jalkaa nostaa koukkuun, että pääsin näkemään, kurkistamaan pää kallellaan. Se oli voimaannuttava kokemus. Jalkovälistä tuoksahti imelä, aavistuksen pistävä tuoksu.

      Pigmentoituneet huulet raottuivat, kun etusormi ja keskisormi niitä levittivät. Pimpsa oli sisältä aniliininen ja poimukas. Pinta helmeili kiihotuksen liistettä. Kontrasti oli lumoava öljynmustaan kehoon verrattuna. Lemmenkolo oli kuitenkin samanlainen, kuin valkoisella naaraalla. Naisen valkuaiset pyörähtivät, kun murahdin tyytyväisesti. Tiesin, että yhdellä kosketuksella olisin laukaissut siemenkappani. Ehkä myöhemmin.

      Siinä meni vartin verran, kun pariskunta palasi pellosta silmät sikkuralla. Miehen kalu notkahteli vielä osin virkeänä, punainen terska kiimamehuista kiiltäen. Kalpeissa kehoissa oli punaisia laikkuja ja viljojen kuituja. Vaimon vatsan alla karvat olivat pöyhitty lakoon. Hänellä oli sellainen penaalimalli, että kiharat kiersivät pelkästään pimpsaa eloveenaisina. Itse kumpu oli ajeltu paljaaksi.

      Tekikö herkkää, kysäisin suomeksi. Vaimon sinisissä silmissä välkehti mairea tyytyväisyys. Oli siinä painiessa hiusnutturakin auennut. Vaimo myönsi, että miehellä oli ollut vaativa ja jämäkkä kalu. Näki sen hassusti repsalleen taotuista häpyhuulista, joista sisukumi paistoi. Punaisesta vaosta pulpahteli espanjalaisen siemennestettä sisäreisille. Siemenen tulo ei meinannut millään ehtyä, vaimo henkäisi.

      Kokko sytytettiin ja laskettiin se lautalla järveen metsäpalovaroituksenkin uhalla. Katselimme sitä vaaleassa pohjoisen kesäyössä. Lauloin komeasti Rantakoivun alla. Espanjalainen mies halasi minua liikuttuneena puolimelskeä penis reittäni vasten sykkien. Hän halusi lisää korvalääkettä. Tarinoidessa taisi mennä aamuun saakka. Kukat olivat meillä kaikilla tyynyjen alla, mutta vain vaimo myönsi jälkeenpäin nähneensä märkiä lemmenunia. Sen verran romanttinen oli ollut kokemus vieraiden kanssa.

      Niin kovasti jälkeenpäin vieraat kehuivat juhannusperinteitämme, että halusivat tulla viettämään sitä uudelleen. Revontulet ja lumi kuulemma kiinnostivat kanssa. Saapa nähdä. Jotain minullakin jäi kokematta ja vielä säästöön jäävää. Nythän sen talvi on koreimmillaan ja kelpaisi esitellä. Että jos talvitaikoja tapahtuisi, niin haluaisitteko kuulla sellaisista?

    • F23

      Joo, kerro lisää! Olet tosi hyvä kirjoittamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe