Onko teistä joku joskus matkustanut Venäjällä ?
Itse olen haaveillut Trans-Siperia junamatkaa Kiinaan (Peking)
Nyt kun tuosta tupakasta on säästynyt joka kuukausi parisensataa euroa,
niin voisihan sen sijoittaa tuollaisenkin turhuuteen, ja nähdä omin silmin muolima.
Kiinnostus tuosta matkasta kasvoi vieläpä lisää, kun hain tietoa netistä.
Trans-Siperia
64
1861
Vastaukset
- Junailija_
Olen matkustanut Venäjällä junalla. Mieleenpainuvin kokemus oli wc ja pytty, jos sitä pytyksi voi sanoa. Ei turha reissu.....
- Junamatkailiaksi
Jaa, näyttää Youtube-videoilla aika rankalta reissulta tuo yli 9500km:n
ja viisi vuorokautta matkustaminen halki Siperian junalla ?
https://www.youtube.com/watch?v=DDUNyUW6oAA
Olen seuraillut Youtube-videoita tuon Marian matkustamista maailmalla,
harmi vaan kun nyt ei ole 7vrk:n kuulunut Meksiko Cityn jälkeen mitään (?),
olisikohan, tapahtunut jotain ? Toivottavasti on jo kotona?
- impaten-ihme-maihin
Kun olisi ikivanha höyry-veturi Puksu-Putin, se saattaisi vetää nostalgisesti. Ja ne savut joita eksyisi matkustamoihin; varsinaisia hiilihydraattipommeja.
- Junamatkailiaksi
Taitaisi matka kestää aika paljon kauemmin sellaisella ikivanhalla höyry-veturilla.
Tuo Trans-Siperian junalipun kuuluu näemmä yksi lämmin ateria .
Selvisi tuosta https://www.youtube.com/watch?v=QLYAI7ljRCw - Lämminruoka
Junamatkailiaksi kirjoitti:
Taitaisi matka kestää aika paljon kauemmin sellaisella ikivanhalla höyry-veturilla.
Tuo Trans-Siperian junalipun kuuluu näemmä yksi lämmin ateria .
Selvisi tuosta https://www.youtube.com/watch?v=QLYAI7ljRCwEttä yksi lämmin ateria viikon reissulla, nyt kyllä kannattaa lähteä.
- Karkoitukseenko
Junalla on kokemusta vain Moskovan ja Pietarin matkojen osalta. Nämä olivat ihan ok matkoja, mutta kun olen ja hieman tuohon Trans- Siperian matkaan tutustunut, en lähtisi. Viikko ahtaassa junanvaunussa, ei sentään. Kovin kaukana olisi tuosta se romantiikka, maisematkin matkalla pääosin puolikitukasvuista metsää ja aroa. Venäjällä olen toki muuten liikkunut, mm. kierrellyt eteläistä Siperiaa, mutta että hitaassa kolisevassa junassa toista viikkoakin, ei tulisi kysymykseenkään vapaaehtoisesti.
- Bengalitikku
Rosa Liksom on kirjoittanut hytti nro jotakin. Välittyisikö siitä tunnelmia?
- Karkoitukseenko
Bengalitikku kirjoitti:
Rosa Liksom on kirjoittanut hytti nro jotakin. Välittyisikö siitä tunnelmia?
Tiedän, ei tehnyt vaikutusta!
- Junamatkailiaksi
"hitaassa kolisevassa junassa toista viikkoakin"
Helsingistä pääsee Moskovaan mukavasti yöjunalla, ja matka kestää noin 14,5 tuntia.
Trans-Siperia kulkee Moskovasta Vladivostokiin yhteensä 16 aseman kautta, joten mielenkiintoisia kaupunkeja ja nähtävyyksiä osuu reitin varrelle useita. Reitin valinnan jälkeen kannattaakin käyttää aikaa matkan varrelle sattuvien paikkojen tutkimiseen, sillä harva ehtii vierailla jokaisessa kaupungissa. Liput on syytä ostaa vasta sen jälkeen, kun pysähdyspaikat on päätetty.
Trans-Siperia junamatka Moskovasta - Pekingiin kesti erään tarinnan mukaan: "Kyllä meille ainakin maistui suihku jos toinenkin neljän päivän aikana ahtaassa junassa matkustettaessa."
http://ikilomalla.fi/trans-siperia-junamatka/
Tuon pariskunnan kokonais reissu kesti Venäjällä 35 vrk, eli kannattaa jäädä joksikin ajaksi asustelee vaikka hostelleissa jos ei hotellin malta sijoittaa euroja tai ruplia.
Ja yhdettä suomalais-kavereiden youtube - videossa Helsinki -Peking kesti kokonaista junamatka 5,½ vrk
Kannattaa toki tutkia eri lähteistä tietoja miten muut jotka ovat jo kyseisen reissun tehneet, niin on paljon valmiimpi tuollaiseen maailman pisimpään juna reissun :)
http://www.pallontallaajat.net/pt3/keskustelu/index.php?topic=993.1300
- ö-Öö
Nojoo
Nuorena tuli suunniteltua tollasta. ei rahaa tms, jäi tekemättä silloin. Silloin hommassa xsotiikkaa, neukkula ja kiina ja ois ollut jaksuutakin. Nyt ei matkustelu muutenkaan kiinnosta.
Itänaapurissa kyllä junalla matkustellut aikoinaan jonkinkin verran. Tylsää hommaa, mutta hyvät hytit. Siihen aikaan ei oikein tarjoilu pelannut, kun kaikesta oli pulaa. Teetä tais saada. Toki suomen junissa oli sapuskat ja juomat, paikalliset eri asia. Noin yleisimmin jäänyt mieleen tiisselinkatku. En oikein usko, että pekinginmatkalla on sähköjunia. Että jos ei votkasta tule pää kipeeksi, ainakin savusta.
Joku narisi vessoista, sellasia tavallisia net oli. Vessapaperi piti olla omasta takaata. Kaitpa vaunuemännillä ois ollut myytävänä, en tiedä.
Mä samoilla linjoilla, kuin joku muukin, kandee tutkailla paikkoja matkan varrella, osa mennessä, osa tullessa. Ite matka takuuvarmasti tylsä noin muuten. Turva-asioihin kandee kiinnittää huomiota, kiva löytää itsensä putsattuna sairaalasta jossain kummallisen nimisessä kaupungissa.
Mitä mageeta lie kiinassa, en tiedä, kummallinen murre ainakin. Että siinä suhteessa kandee opetella käyttämään googlen kääntäjää. Ja varmistua, että koneessa on asennettuna kyriliikka, en tiedä, millasia kiinan kääntäjiä on. Kielen kanssa voi tulla ongelmia, jos eksyy turistipaikoista.
Kandee mennä, jos intoutuu, ainakin siinä saa aikaa kulutettua.
=DW=- Junamatkailiaks
"Ja varmistua, että koneessa on asennettuna kyriliikka, en tiedä, millasia kiinan Ja varmistua, että koneessa on asennettuna kyriliikka, en tiedä, millasia kiinan kääntäjiä on on"
Andoidin saa hyviä kielenkääntäjän , esim. sellaisen ku SayHi 90-kieltä ja eri murteita. EHDOTTOMASTI ILMAINEN mainostavat ja piseitäkin on ainakin vielä toistaiseksi 4.7
Tosin kaikissa kielissä ei ole vielä puhuja, mutta suurimmassa osassa on .. Tämä SayHi lisäohjelma on aika uusi. Andoidin ja iOS :n
https://www.sayhitranslate.com/
Tuosta että kauanko juna matka kestää. Löysi juuri Venäjän rautatien sivuilta tuon
" Aika Moskovan - Vladivostokin reitillä on 144 tuntia 10 minuuttia ja Vladivostokista pääkaupunkiin - 145 tuntia 59 minuuttia. Juna kulkee ympäri vuoden."
Eli tuo matka aika tulee yli 6 vuorokautta.
Niin aikomus on tehdä myös hyvälaatuisella videokameralla Youtube "päiväkirja"
Eli läppäri lähtee myös matkaan, jotta on jotain tekemistä junassa.
- bessie-
Lähialueilla, mutta en vielä läheskään tarpeeksi. Vähän muuallakin kuin lähialueilla, esim. Moskovaahan ei kai lasketa lähialueeksi. Pidän venäläisistä ja tunnen helposti olevani heidän kanssaan 'samalla aaltopituudella'. Slaavilainen kansanluonne (vaikka en tietenkään mitenkään ehdottomasti tahi tieteellisenä tosiasiana usko mihinkään kansanluonteeseen) miellyttää minua, tunnen oloni kotoisaksi ja jollain kummalla tavalla 'inspiroituneeksi ja herkistyneeksi' venäläisten seurassa.
Olen itsekin jo pitkään 'haaveillut' tuosta Trans-Siperia junamatkasta. Nyt eläkkeellä ollessa ja lapsenlasten olessa jo teini-ikäisiä olisi mahdollisuus se toteuttaa ja varmasti sen vielä teenkin. Yksin lähteminen ei kiinnosta ja siitä se onkin kiikastanut, sopivan matkaseuran puutteesta. En ole saanut aikaiseksi ruveta itse kokoamaan matkaseuruetta tai edes hakemaan sitä yhtä ainoaa sopivaa henkilöä matkaseuraksi. Erittäin pienessä ystävä- tai tuttavajoukossani ei tällaisesta matkasta kiinnostunutta (tai minun mielestäni matkaseuraksi sopivaa) ole.
Jos aivan tosissasi olet matkan kanssa ja matkaseuraa vailla sinäkin, niin täällä on toinen samanmoinen :)- Junamatkailiaksi
Eläkkeellä itsekin olen ollut, ja siksi ei välttämättä ole kiire kotipuoleen,
onhan täällä jo tullut oltua aivan toisten harmiksi. ;)
"Jos aivan tosissasi olet matkan kanssa"
Kyllä olen tosissani, mutta teen hyvän kartoituksen ennen matkaa, ja etsin myös ja mietin jos mihin jatkaisin tuolta Pekingistä, kun ajatus on että en palaa junalla takaisin Moskovaan ja Suomeen, Australian Sydneyssä olisi tuttuja, niin niitäkin voisi käydä helssaamassa, ja Los Angeles:a olisi myös tuttuja, toisella puolella tuota mannerta olisi sukulaisia.
Ajatus on, kun kerran lähtee niin mennään sitten vaikka pallon ympäri, ei sitä kuitenkaan enää toistamiseen tee tuollaista, johan siinä ikäkin tulee vastaan.
"matkaseuraa"
No, eihän siitä ole mitään haittaa, niitä kun näyttää olevan nykyään aikalailla ,
myös meitä suomalaisiakin maailmalla. - exrek
Minäkin voisin matkaan lähteä, seurueessa tai vaikkapa kanssasi kahdestaan. En ole Venäjällä käynyt yli 20 vuoteen, ja olisihan kiinnostavaa nähdä kuinka kaikki on siellä muuttunut. Moskovassa en ole käynyt koskaan.
Pietarissa kävin työni puolesta useita kertoja 1990-luvun puolessa välissä, ja siitä on moninaiset muistot, mukavia ja ikäviäkin. Kun Vaalimaalla ajoi rajan yli, tuntui kuin olisi palannut kymmeniä vuosia ajassa taaksepäin. Enää ei se suora leveä tie taida olla yhtä epätasainen. Tietä parannettiin siten, että auto kippasi asfalttikuorman tielle ja lapiomiehet sen lapioilla ja haravoilla levittivät.
Viipurissa pääkadulla puuttui kaivonkansi, ja viikko myöhemmin vieläkin.
Yövyimme mafian omistamassa hotellissa, jossa vartioidusta autopaikasta maksettiin 20 mk suomalaista rahaa per yö. Siellä ei pulmia ollut, mutta työmaalla keskellä päivää miliisien valvontakameran alla autoni kilvet varastettiin. Oli perjantai-päivä, ja kun vihdoin löysin oikean miliisilaitoksen, oli päällikkö jo lähtenyt viikonlopun viettoon, leima oli hänen laatikossaan ja laatikon avain hänen taskussa. Kun vihdoin miliisimies komensi minut autoon, jo luulin, että nyt tämä selviää, mutta mentiin vain läheisestä kioskista ostamaan hänelle perjantai-pullo.. Päällikön viikonloppu venyi, ja vasta iltapäivällä sain tarvittavan paperin leimoineen.
Taisi viivästys johtua siitä, että piti ensin saada jokin auto rajan yli kilvilläni.
Jouduin myös kerran jäämään hotelliin viikonlopun yli, kun koko Pietarista ei löytynyt naftaa.
Mutta oli siellä mukaviakin virkamiehiä. Ystävällinen virkapukuinen Ladallaan pysäytti minut ylinopeudesta. Esitteli uutta pistoolitutkansa ja teki kakki vähennykset, että sakosta tulisi kohtuullinen. Maksoin sakot, sain kuitin, juttelimme tovin ja toivotimme toisillemme hyvää päivänjatkoa. Saman verran kului rahaa, kun kävin pullakahvilla Viipurin Nesteellä.
Vähän ennen Vaalimaata rajavartija pyssy olallaan pysäytti, mutta halusi vain tupakkaa. Annoin hänelle askillisen, ja hänen onnellinen kiitollisuus on muistamisen arvoinen.
Myös Viipurin torilta on monet muistot, onkohan vielä entisellään. Pitäisi kai nyt vanhana kerran vielä siellä käydä, junalla tai bussilla, mutta ei enää ehkä omalla autolla. - Ihansekaisinoli
exrek kirjoitti:
Minäkin voisin matkaan lähteä, seurueessa tai vaikkapa kanssasi kahdestaan. En ole Venäjällä käynyt yli 20 vuoteen, ja olisihan kiinnostavaa nähdä kuinka kaikki on siellä muuttunut. Moskovassa en ole käynyt koskaan.
Pietarissa kävin työni puolesta useita kertoja 1990-luvun puolessa välissä, ja siitä on moninaiset muistot, mukavia ja ikäviäkin. Kun Vaalimaalla ajoi rajan yli, tuntui kuin olisi palannut kymmeniä vuosia ajassa taaksepäin. Enää ei se suora leveä tie taida olla yhtä epätasainen. Tietä parannettiin siten, että auto kippasi asfalttikuorman tielle ja lapiomiehet sen lapioilla ja haravoilla levittivät.
Viipurissa pääkadulla puuttui kaivonkansi, ja viikko myöhemmin vieläkin.
Yövyimme mafian omistamassa hotellissa, jossa vartioidusta autopaikasta maksettiin 20 mk suomalaista rahaa per yö. Siellä ei pulmia ollut, mutta työmaalla keskellä päivää miliisien valvontakameran alla autoni kilvet varastettiin. Oli perjantai-päivä, ja kun vihdoin löysin oikean miliisilaitoksen, oli päällikkö jo lähtenyt viikonlopun viettoon, leima oli hänen laatikossaan ja laatikon avain hänen taskussa. Kun vihdoin miliisimies komensi minut autoon, jo luulin, että nyt tämä selviää, mutta mentiin vain läheisestä kioskista ostamaan hänelle perjantai-pullo.. Päällikön viikonloppu venyi, ja vasta iltapäivällä sain tarvittavan paperin leimoineen.
Taisi viivästys johtua siitä, että piti ensin saada jokin auto rajan yli kilvilläni.
Jouduin myös kerran jäämään hotelliin viikonlopun yli, kun koko Pietarista ei löytynyt naftaa.
Mutta oli siellä mukaviakin virkamiehiä. Ystävällinen virkapukuinen Ladallaan pysäytti minut ylinopeudesta. Esitteli uutta pistoolitutkansa ja teki kakki vähennykset, että sakosta tulisi kohtuullinen. Maksoin sakot, sain kuitin, juttelimme tovin ja toivotimme toisillemme hyvää päivänjatkoa. Saman verran kului rahaa, kun kävin pullakahvilla Viipurin Nesteellä.
Vähän ennen Vaalimaata rajavartija pyssy olallaan pysäytti, mutta halusi vain tupakkaa. Annoin hänelle askillisen, ja hänen onnellinen kiitollisuus on muistamisen arvoinen.
Myös Viipurin torilta on monet muistot, onkohan vielä entisellään. Pitäisi kai nyt vanhana kerran vielä siellä käydä, junalla tai bussilla, mutta ei enää ehkä omalla autolla.Omituista saivartelua täynnä on tarinasi, onkohan se ja tämä vielä entisellään, vaikka "minäkin voisin matkaan lähteä" yms.
Yövyimme mafian omistamissa hotelleissa, ei mutta miten tiedät kaiken noin hyvin, kuka se mafia on ja oli?
Ei hei, älä mene sinne enää koskaan sekoilemaan! - Valta.lipsui
Ihansekaisinoli kirjoitti:
Omituista saivartelua täynnä on tarinasi, onkohan se ja tämä vielä entisellään, vaikka "minäkin voisin matkaan lähteä" yms.
Yövyimme mafian omistamissa hotelleissa, ei mutta miten tiedät kaiken noin hyvin, kuka se mafia on ja oli?
Ei hei, älä mene sinne enää koskaan sekoilemaan!Ei ollut sekaisin. Tuollaista oli Jeltsinin aikaan. Venäläiset itsekin sanoivat.
- Junamatkailiaksi
Valta.lipsui kirjoitti:
Ei ollut sekaisin. Tuollaista oli Jeltsinin aikaan. Venäläiset itsekin sanoivat.
Kyllä olen myös kuullu noita tarinoita juuri lähellä Suomen rajaa.
Vävyni hänen isä ja äitikin tekivät moottoripyörä porukalla matkan joskus 2009v,(muistelen) lähes 3000 km reissu Arkangelin ja takaisin.
Hän kertoi että pyörät oli aina yöt maksullisessa vartiossa, tai he vuoron perään itse vartioi niitä, muuten oli matka mennyt aivan ok ja edullista oli ollut tuohon aikaan vielä.
Mut, nyt ei voi samaa sanoa ainakaan jos hiema laadumpaa matkustusta ajattelisi ?
Laatua kyllä Venäjältä näyttää löytyvän, ja se ei ole kun rahasta kiinni, niin pääsee jopa vanhalla höyryveturin vetämällä junalla matkustamaan halki Siberian :)
Trans-Siberian Express by Golden Eagle Luxury Trains
https://www.youtube.com/watch?v=UPkm8XRVl-A
Minulla on Google Earth Pro
Sen tukena 4K-näyttö sekä GTX 960.
Milloin tahansa tunnen halua matkustaa...
Klikkaan kuvaketta.
Ja niin.
Olen melkeinpä missä tahansa kohtaa maailmassa.
Voin laskeutua alemmas, kävellä maan-pinnalla.
Katsella taivasta tai rakennuksia.
Kääntämällä katsettani 45 astetta, olen taas kotona.
Taidanpa joskus katsella noita kiskoja.
En kyllä lupaa katsella alusta loppuun.
H.- bessie-
Niin minullakin, mutta ei sillä matkustamista pysty korvaamaan. Eipä tuota ole enää vuosiin tullut käytettyä kuin ihan asia-asioissa. Aika pian sen 'viihdekäyttöön' kyllästyin. Viimeksi katsoin kesäasuntoani (jossa olen käynyt viimeksi joskus 90-luvulla) ympäröiviin metsiin tehtyjä hakkuita ja metsäautotietä joista kuulin pojaltani.
Kiskojen katseleminen ei sopisi minulle, ei niin alkuunkaan. Junan ikkunasta ulos katselemiseen taas en ihan heti kyllästy. Sitten kun kyllästyn, rupean katselemaan kohteita junan sisällä. - Junamatkailiaksi
Onhan tuokin yksi tapa "matkustaa", ainakin, jos se tuo sen riittävän kokemuksen mitä halua.
Junamatkailiaksi kirjoitti:
Onhan tuokin yksi tapa "matkustaa", ainakin, jos se tuo sen riittävän kokemuksen mitä halua.
"Junamatkailiaksi"
Teit kohtuullisen fiksun päätelmän.
Minä ymmärrän hyvin heitä, jotka haluavat matkustellessan myös tuntea.
Taka-puoltaan myöten.
Niin tuoleilla kuin vessoissakin.
Joissain tapauksissa tuoksutkin saattavat olla muistamisen- arvoisia.
-
Totuus on minulle kuitenkin se että.
Jo Suomesta löytyy parenpia valo-kuvia netistä, kuin yksikään minkä minä ole ottanut kamerallani.
-
Samoin "historiallisten" rakennusten sisältä.
Kuvia joita ihan jokaisen ei anneta mennä kuvaamaankaan.
H.- Kömps
Sinulla on siis hunks hanks ja pönks, mutta liittyvätkö nämä jotenkin sivun aloittajan aiheeseen?
- aikapelle
Junamatkailiaksi kirjoitti:
Onhan tuokin yksi tapa "matkustaa", ainakin, jos se tuo sen riittävän kokemuksen mitä halua.
Venäjä ollut aina täynnä mystiikkaa, sieltä ei saanut"oikeaa" tietoa..Virallinen uutisointi, miehet suuteli, kättelyn sijaan..Siksi myöhemmin,homofobia tuntuu oudolta..itse,"ryssä"fobia alueelta, jossa työssäkäyvät oli automaattisesti kommareita..Sisällis-sodasta 100v.Kuulin kuitenkin, miten valkoisten puolella taistelleiden omat lapset tuomitsi isänsä..
- EikuMenoxVaan
Tuttavani matkustivat tuon reitin joskus 90-luvulla. Edestakainen matka kesti muistaakseni 6 viikkoa, sillä pysähtyivät matkalla useamman kerran. Oli sellainen once in a lifetime reissu, kokemuksen arvoinen, muttei koskaan toiste enää.
- Junamatkailiaks
Juuri niin, mutta omassa mielessäni se on pyörinyt, ja kun vielä tässä kunnossa voisi tuollaisen tehdä niin eikä ole mitään esteitä siihen niin kyllähän se on saatava pois mielestä.
- Eiikinä
Suosittelen sellaiseksi "loppuelämän" reissuksi vaikka matkaa pohjoiseen tai /ja etelänapamantereelle, olen tehnyt molemmat. Pohjoisessa olen liikkunut pohjoisimmassa Norjassa jne., ja aivan pohjoisnavalla olen käynyt veli venäläisen jäänmurtajan matkassa. Antarktiksen matkoja on suomestakin joku matkatoimisto silloin tällöin järjestänyt, muutamalle kymmenelle hengelle per vuosi tahtiin. Ei sinne suuria turistilaumoja edes päästetä. Mutta on vähän erilaista kuin tylsä junajolkottelu tylsien maisemien halki, niiden kauttakulkupaikkojenkin ollessa perusturistille(kin) hyvin aneemisia.
- staka
Junamatkoista en ole hirveän kiinnostunut. Ainakaan Venäjällä. On nimittäin ällöttävä kokemus Moskova-Leningrad (silloin vielä) -junan vessasta ja hampaat jäi aamulla pesemättä, kun vessan haju oli hirmuinen. Mutta olipa kokemus sekin, ja varmaan junat on jo siistimpiä?
Paljon mieluummin lähden laivamatkoille, ja niillä olen matkaillutkin melko laajalti. Eka kerran ylitin Atlantin 60-luvun lopulla nostalgisen oloisella Norwegian-America Linella. Myrskyäkin on matkolla ollut, mutta voisin lähteä vielä vaikka mihin, vaikka Etelä-Amerikkaan tai ... nojoo.
Nojatuolimatkat on iisejä, mutta ei näitä usein jaksa katsella. Ja hirmu huonoja omatekoisia videoita on netti yli puolillaan. Ei tämäkään parhaimmasta päästä.
Pienenpuoleisia laivoja suosisin, tämä on jo liian iso:
https://www.youtube.com/watch?v=HFugTSTI3g0- lkksjdhhdghgy
Juna Moskova- Leningrad, ... ai niin , leningradia ei enää ole. oletko huomannut? Juna Moskovasta Pietariin ja toisinkinpäin sen sijaan ajelee nykyisin aika vikkelään.
En itsekään pidä isoista laivoista, mutta kertoisitko mitä pienehköjä risteilylaivoja maailmalla ajelee? Onko esim. Professor Molchanov vielä ajossa? - Junamatkailiaksi
Ai että olivat kamalia WC:t . Kyllähän noissa youtube videossa lähes jokaisessa on esitelty nuo venäjän rautatie junien WC:t .
Ja mitä nyt muistelen Suomen junien WC:t, niin ei nekään kehuja varmaan saisi ?
Laivoista olen jo saanut kiintiön täyteen tässä elämässä, oli jopa itsellani sellainen 29 metrinen omistuksessa toistakymmentä vuotta, ja kun asun Ruotsissa niin tulihan sitä useammin kun kerran vuodessa käytettyä Silja ja Vikingin palveluita.
Ai niin olinhan jopa nuoruudessa ½-vuotta matkustajalaivassa töissäkin,
se purkki seilas ainoastaan pohjanlahden yli. :)
Tuossa kuvan purkissa sitä tuli työskenneltyä sen ½-vuotta
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/fl_lossy,q_auto,f_auto,d_yle_areena.jpg/v1510663100/13-1-2857337.jpg
Mut, tämä Trans-Siperia junareissu on itänyt jo aika kauan mielessäni,
ja kun nyt erehdyin katselemaan noita "Ja hirmu huonoja omatekoisia videoita.."
Niin johan siinä tuli idea viimeinkin toteutta.
Toinen syy on se että, lupasin tuhlata ne rahat jotka säästyy tupakanpoltosta matkailun.
Niitä on jo kertynyt 1400 euroa eli joka kuukausi tuohon kassaan laitan 200 euroa. - Vaasanlaiva
Junamatkailiaksi kirjoitti:
Ai että olivat kamalia WC:t . Kyllähän noissa youtube videossa lähes jokaisessa on esitelty nuo venäjän rautatie junien WC:t .
Ja mitä nyt muistelen Suomen junien WC:t, niin ei nekään kehuja varmaan saisi ?
Laivoista olen jo saanut kiintiön täyteen tässä elämässä, oli jopa itsellani sellainen 29 metrinen omistuksessa toistakymmentä vuotta, ja kun asun Ruotsissa niin tulihan sitä useammin kun kerran vuodessa käytettyä Silja ja Vikingin palveluita.
Ai niin olinhan jopa nuoruudessa ½-vuotta matkustajalaivassa töissäkin,
se purkki seilas ainoastaan pohjanlahden yli. :)
Tuossa kuvan purkissa sitä tuli työskenneltyä sen ½-vuotta
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/fl_lossy,q_auto,f_auto,d_yle_areena.jpg/v1510663100/13-1-2857337.jpg
Mut, tämä Trans-Siperia junareissu on itänyt jo aika kauan mielessäni,
ja kun nyt erehdyin katselemaan noita "Ja hirmu huonoja omatekoisia videoita.."
Niin johan siinä tuli idea viimeinkin toteutta.
Toinen syy on se että, lupasin tuhlata ne rahat jotka säästyy tupakanpoltosta matkailun.
Niitä on jo kertynyt 1400 euroa eli joka kuukausi tuohon kassaan laitan 200 euroa.Laivakuvasi ei ainakaan minulle avaudu, kertoisitko mikä oli nimeltään ko. laiva, ilmeisesti ns. Vaasanlaivasta on kyse?
- Vaasanlaiva
Sinultakin utelisin laivan nimeä, kerrot käsittääkseni varustamon mutta et laivan nimeä?
- Junamatkailiaksi
Vaasanlaiva kirjoitti:
Laivakuvasi ei ainakaan minulle avaudu, kertoisitko mikä oli nimeltään ko. laiva, ilmeisesti ns. Vaasanlaivasta on kyse?
Kylä se avautuu kun kopioit tuon linkin
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/fl_lossy,q_auto,f_auto,d_yle_areena.jpg/v1510663100/13-1-2857337.jpg
Tuo laiva oli Wasa Express se ensimmäinen, kai se oli aiemmin Bore joku,
Asp omisti silloin nuo Vasa Umeå laivat. Heillähän oli vaateliike Hovioikeudenpuistikolla,
josta minäkin sain hakea jopa vaatteet päälle, kuului siis työsopimukseen :)
Niin olin silloin päässyt siviiliin armeijasta, kun olin tuolla töissä sen ½-vuotta ja olisin saanut jatkaa siellä jopa kysyivät kun tuli talvi seisokki, mut palkka olisi ollut niin pieni että lähdin Ruotsin. - bessie-
Junamatkailiaksi kirjoitti:
Ai että olivat kamalia WC:t . Kyllähän noissa youtube videossa lähes jokaisessa on esitelty nuo venäjän rautatie junien WC:t .
Ja mitä nyt muistelen Suomen junien WC:t, niin ei nekään kehuja varmaan saisi ?
Laivoista olen jo saanut kiintiön täyteen tässä elämässä, oli jopa itsellani sellainen 29 metrinen omistuksessa toistakymmentä vuotta, ja kun asun Ruotsissa niin tulihan sitä useammin kun kerran vuodessa käytettyä Silja ja Vikingin palveluita.
Ai niin olinhan jopa nuoruudessa ½-vuotta matkustajalaivassa töissäkin,
se purkki seilas ainoastaan pohjanlahden yli. :)
Tuossa kuvan purkissa sitä tuli työskenneltyä sen ½-vuotta
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/fl_lossy,q_auto,f_auto,d_yle_areena.jpg/v1510663100/13-1-2857337.jpg
Mut, tämä Trans-Siperia junareissu on itänyt jo aika kauan mielessäni,
ja kun nyt erehdyin katselemaan noita "Ja hirmu huonoja omatekoisia videoita.."
Niin johan siinä tuli idea viimeinkin toteutta.
Toinen syy on se että, lupasin tuhlata ne rahat jotka säästyy tupakanpoltosta matkailun.
Niitä on jo kertynyt 1400 euroa eli joka kuukausi tuohon kassaan laitan 200 euroa.Harvemmin ne wc:t niin kamalia ovat, ettei niissä käydä voisi. Useimmat meistä osannevat paitsi 'sopeutua', myös varautua etukäteen. Itse en lähde edes muutaman tunnin kaupunkikierrokselle varautumatta siihen että voin joutua käymään yleisessä weeceessä. Aina on mukana omat pöpösuojat.
Ihmiset jotka kommentoivat toisen suunnittelemaa ja pitkään haaveilemaa matkaa lähinnä vessa-asioiden näkökulmasta haluavat kai supistaa mielenkiintoisen aiheen vessajutuksi tai ehkä he vain sattuvat pitämään vessajutuista . Siksi he eivät päivitä tätä 'vessatietämystään' sillä jos he niin tekisivät niin eipä noista vessoista juurikaan olisi sanottavaa.
Olen itsekin ollut laivalla töissä joskus kauan kauan sitten, hyvin nuorena. Helsinki - Travemunde välillä pisimmän ajan (varustamo Ö-linjen, laiva Kalmar Nyckeln), joitakin pätkiä myös Helsinki - Tukholma (Bore??) välillä ja ihan satunnaisia 'keikkoja' vähän muuallakin, jopa ruoka- ja ilmainen-matka palkalla.
Veneilyyn olen kyllästynyt jo aikoja sitten, laivoilla matkustamiseen en vielä toistaiseksi. Junamatkoihin en varmasti kyllästy koskaan, ekologisuus on minulle tärkeää mutta muutenkin pidän junalla matkustamisesta. Poikkeuksena täpötäydet junat ja vaikkapa monsuunisateiden aika vuoristoisella alueella yms., ei kiitos.
Toteutetaan haaveemme ja ehkä reissun jälkeen vertailemme täällä kokemuksiamme :) - Junamatkailiaksi
Vaasanlaiva kirjoitti:
Sinultakin utelisin laivan nimeä, kerrot käsittääkseni varustamon mutta et laivan nimeä?
Minä taas oletan että te olette Vaasasta ?
Elämäni ensimmäinen kotini oli siinä valomainoksen alla jossa lukee tänään Royal Vaasa.
Siinä Pitkäkadulta tein ensimmäiset kauppa retket kadun toiselle puolelle,
ja äiti katseli ikkunasta kun olin parivuotias matkamies, hankkimassa itselleni syötävää. - Junamatkailiaksi
bessie- kirjoitti:
Harvemmin ne wc:t niin kamalia ovat, ettei niissä käydä voisi. Useimmat meistä osannevat paitsi 'sopeutua', myös varautua etukäteen. Itse en lähde edes muutaman tunnin kaupunkikierrokselle varautumatta siihen että voin joutua käymään yleisessä weeceessä. Aina on mukana omat pöpösuojat.
Ihmiset jotka kommentoivat toisen suunnittelemaa ja pitkään haaveilemaa matkaa lähinnä vessa-asioiden näkökulmasta haluavat kai supistaa mielenkiintoisen aiheen vessajutuksi tai ehkä he vain sattuvat pitämään vessajutuista . Siksi he eivät päivitä tätä 'vessatietämystään' sillä jos he niin tekisivät niin eipä noista vessoista juurikaan olisi sanottavaa.
Olen itsekin ollut laivalla töissä joskus kauan kauan sitten, hyvin nuorena. Helsinki - Travemunde välillä pisimmän ajan (varustamo Ö-linjen, laiva Kalmar Nyckeln), joitakin pätkiä myös Helsinki - Tukholma (Bore??) välillä ja ihan satunnaisia 'keikkoja' vähän muuallakin, jopa ruoka- ja ilmainen-matka palkalla.
Veneilyyn olen kyllästynyt jo aikoja sitten, laivoilla matkustamiseen en vielä toistaiseksi. Junamatkoihin en varmasti kyllästy koskaan, ekologisuus on minulle tärkeää mutta muutenkin pidän junalla matkustamisesta. Poikkeuksena täpötäydet junat ja vaikkapa monsuunisateiden aika vuoristoisella alueella yms., ei kiitos.
Toteutetaan haaveemme ja ehkä reissun jälkeen vertailemme täällä kokemuksiamme :)Juuri noin kun kerroit, ja tässä päivittettyä tietoja noista paljon parjatuista Venäjän jubab WC:t
Vessa video on kuvattu 5.9.2017 junassa ja julkaistu youtuben 7.9.2017
https://www.youtube.com/watch?v=I8PYLohUyIg
En nyt tuon videon perusteella saa kovin huonoa kuvaa venäläisestä junan vessasta. - Vaasanlaiva
Junamatkailiaksi kirjoitti:
Kylä se avautuu kun kopioit tuon linkin
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/fl_lossy,q_auto,f_auto,d_yle_areena.jpg/v1510663100/13-1-2857337.jpg
Tuo laiva oli Wasa Express se ensimmäinen, kai se oli aiemmin Bore joku,
Asp omisti silloin nuo Vasa Umeå laivat. Heillähän oli vaateliike Hovioikeudenpuistikolla,
josta minäkin sain hakea jopa vaatteet päälle, kuului siis työsopimukseen :)
Niin olin silloin päässyt siviiliin armeijasta, kun olin tuolla töissä sen ½-vuotta ja olisin saanut jatkaa siellä jopa kysyivät kun tuli talvi seisokki, mut palkka olisi ollut niin pieni että lähdin Ruotsin.Ei avaudu, mutta ei sen väliä, laivan nimellä löytynee yhtä ja toista. Minulla saattaa jopa olla kuva tuosta laivasta satamassa makaamassa talviaikana, joka tapauksessa kuva jostakin ns. Vaasanlaivasta kun se on lopettanut jäiden takia liikennöinnin, aika 70- luvun alkua.
Kiitoksia, laivat kiinnostavat aina, ehkä nämä nykyiset jättimäiset uivat hotellit poisluettuina! - Vaasanlaiva
Junamatkailiaksi kirjoitti:
Minä taas oletan että te olette Vaasasta ?
Elämäni ensimmäinen kotini oli siinä valomainoksen alla jossa lukee tänään Royal Vaasa.
Siinä Pitkäkadulta tein ensimmäiset kauppa retket kadun toiselle puolelle,
ja äiti katseli ikkunasta kun olin parivuotias matkamies, hankkimassa itselleni syötävää.Ei, minä ainakaan en ole Vaasasta, kyse on yleisestä laivoja kohtaan tuntemastani kiinnostuksesta ja siksi utelen edelleen nimimerkiltä "staka" että mikä oli sen laivan/laivojen nimi, jolla hän Atlantin yli meni 60- luvulla?
Vaasassa olen poikennut vain ohimennen, viimeksi noin 6- 7 vuotta sitten palaillessani pohjoisen norjan kierrokselta, alas Narvikista Abiskon, Oulun yms. kautta nyt jo pitkään asumilleni eteläisille kulmakunnille. - Aikakokultaa
Junamatkailiaksi kirjoitti:
Minä taas oletan että te olette Vaasasta ?
Elämäni ensimmäinen kotini oli siinä valomainoksen alla jossa lukee tänään Royal Vaasa.
Siinä Pitkäkadulta tein ensimmäiset kauppa retket kadun toiselle puolelle,
ja äiti katseli ikkunasta kun olin parivuotias matkamies, hankkimassa itselleni syötävää.Ihminen muistaa lapsuudestaan yleensä parhaimmillaan ylipäätään mitään 5- 6- vuotiaan ajalta. Sinä muistelet aikaa jolloin olit kaksivuotias, aika hyvin?
- staka
lkksjdhhdghgy kirjoitti:
Juna Moskova- Leningrad, ... ai niin , leningradia ei enää ole. oletko huomannut? Juna Moskovasta Pietariin ja toisinkinpäin sen sijaan ajelee nykyisin aika vikkelään.
En itsekään pidä isoista laivoista, mutta kertoisitko mitä pienehköjä risteilylaivoja maailmalla ajelee? Onko esim. Professor Molchanov vielä ajossa?Oli se vielä Leningrad vuonna 1980-luvun puolivälissä! Etkö huomannut että olin kirjoittanut sulkeisiin: (silloin vielä). Olisi kai pitänyt kirjoittaa vuosilukukin?
Olkaatten onnellisia jos/kun itänaapurin vessat on jo siistejä. Silloin ei ollut, ainakaan se tietty junanvessa sinä tiettynä aamuna! Jos alkaa yököttää ja oksennus pyrkii ulos kurkusta niin se on silloin jo tiukka paikka - ette ole ilmeisesti samaa kokeneet? Tuskin paljon siellä suunnalla matkailleetkaan...? Sarjassamme 'matkakokemuksia' oli se.
Tarkoitukseni oli kertoa että kaikenlaisiin olosuhteisiin kannattaa varautua. Olen mm. kävellyt lähes tuhat kilometriä reppu selässä ja yöpynyt milloin missäkin kimppamajoituksessa ilman ongelmia, joten tuskin turhan hienonenäinen tai -korvainen olen, ja varmasti mukaudun olosuhteisiin. Onnea vaan kaikille elämysmatkailijoille! Matkailu se on mikä avartaa :) - staka
Vaasanlaiva kirjoitti:
Ei, minä ainakaan en ole Vaasasta, kyse on yleisestä laivoja kohtaan tuntemastani kiinnostuksesta ja siksi utelen edelleen nimimerkiltä "staka" että mikä oli sen laivan/laivojen nimi, jolla hän Atlantin yli meni 60- luvulla?
Vaasassa olen poikennut vain ohimennen, viimeksi noin 6- 7 vuotta sitten palaillessani pohjoisen norjan kierrokselta, alas Narvikista Abiskon, Oulun yms. kautta nyt jo pitkään asumilleni eteläisille kulmakunnille.Vaasanlaiva-nimmari kyseli Norwegian America Line'n laivan nimeä. Jos en ihan väärin muista niin nimi oli Bergensfjord. Laiva lähti Köpiksestä ~1.9.2968 ja seilasi Bergenin ja Stavangerin kautta NYC'iin. Oli ennen Kööpenhaminaa käynyt Oslossa.
Nykyisiin valtamerijättiläisiin verrattuna Bergensfjord oli pieni ja intiimi laiva, jota Atlantin aallotkin aika lailla keinutti jossain Newfoundlandin lähellä. Kiva reissu, reilun viikon kesti! - staka
staka kirjoitti:
Vaasanlaiva-nimmari kyseli Norwegian America Line'n laivan nimeä. Jos en ihan väärin muista niin nimi oli Bergensfjord. Laiva lähti Köpiksestä ~1.9.2968 ja seilasi Bergenin ja Stavangerin kautta NYC'iin. Oli ennen Kööpenhaminaa käynyt Oslossa.
Nykyisiin valtamerijättiläisiin verrattuna Bergensfjord oli pieni ja intiimi laiva, jota Atlantin aallotkin aika lailla keinutti jossain Newfoundlandin lähellä. Kiva reissu, reilun viikon kesti!...sorry tuo vuosiluku: 1968 piti tietty olla :)
- Vaasanlaiva
staka kirjoitti:
...sorry tuo vuosiluku: 1968 piti tietty olla :)
Kiitos tiedoista, tuohan oli jo iso ja nopeakin laiva tuon ajan laivaksi. Eli kyse ilmeisesti 1956 valmistuneesta Bergensfjordista, pituutta 176 ja leveyttä 22 metriä ja nopeus parhaimmillaan 23,5 solmua, hyttipaikkoja lähes 900 hengelle.
- staka
Vaasanlaiva kirjoitti:
Kiitos tiedoista, tuohan oli jo iso ja nopeakin laiva tuon ajan laivaksi. Eli kyse ilmeisesti 1956 valmistuneesta Bergensfjordista, pituutta 176 ja leveyttä 22 metriä ja nopeus parhaimmillaan 23,5 solmua, hyttipaikkoja lähes 900 hengelle.
Arvasin että kaivat tiedot jostain asianharrastajien sivuilta. Minulla on jossain dokumentaarisia valokuviakin, laivan valokuvaajan ottamia :)
Kiitos infosta!
- nainen.66
bessie- , minua kiinnostaa junamatka. Olen huono osaamaan paikkoihin, joten toivottavasti sinä olisit parempi. Reissaan porukoissa ja suosin kotimaisia oppaita juuri tämän huonon suuntavaistoni takia. Venäjää en osaa, englantia ja ruotsia ontuvasti. Muuten olen sopeutuvainen, ryhmässä viihtyvä ja uskoakseni hyvää matkaseuraa. En tosin tiedä oletko mies vai nainen, toivottavasti nainen. Miten saisimme yhteyden? Siperiajunaan noustaneen Hgistä, joten ei kai ole väliä mistä päin Suomea olemme.
- bessie-
"Huono osaamaan paikkoihin" olen minäkin jos ihan nollasta lähdetään. Minä vain en oikeastaan koskaan lähde ihan nollasta, eli en lähde outoihin paikkoihin/maastoon tutustumatta niihin etukäteen.
Suuntavaistostani en tiedä onko se hyvä tai huono, mutta sen tiedän etten ihan helposti eksy sillä tavalla etten osasi takaisin lähtöpaikkaani. Ilmeisesti rekisteröin 'automaattisesti' maamerkkejä ym. kulkiessani ja pääsen ainakin niiden avulla takaisin omille jäljilleni vaikka olisinkin pudonnut päässäni ja/tai mukanani olevalta kartalta. Toimiiko suuntavaistoni oikein pitkiä matkoja tiettömillä taipaleilla kulkiessa, sitä en tiedä. Mutta jos vain tunnin pari kuljen vaikka vähän koukkaillenkin niin melko varmasti löydän lähtöpaikkaani.
Olenko itse hyvää matkaseuraa, siitäkään en ole aivan varma. Olen joustava ja muut huomioiva ja sitä edellytän myös muilta. Matkaseura joka pitää tiukasti kiinni omista ateria-ajoistaan eikä kelpuuta vauhdissa syötyä piirakkaa tms. ateriaksi silloin tällöin tai jolle 6 tuntia jaloillaan olemista (silloin tällöin) on liikaa, ei sovi minulle. Ei liioin sellainen joka ei kestä hiljaisuutta ja sitä että ollaan omissa oloissamme yhdessä. Näissä suunnilleen samanlaiselle varmaan olen ihan siedettävä matkakumppani, avoin, mutkaton ja reilu ja suvaitsevainenkin vielä:)
Venäjää on hyvä vähän opetella, ainakin aakkoset ja mielellään myös ne paikannimet joita varmasti tietää tarvitsevansa; juna- ja metroasemien, katujen, nähtävyyksien, kaupunginosien jne. nimet. Ei niitä aina ehdi aakkosia vilkuilleen tavaamaan, parempi opetella ulkoa. Edes Pietarissa ei kovin hyvin pärjää pelkällä englannilla.
Ilmoitan kyllä yhteystietoni jos sinua oikeasti kiinnostaa ja aiemmin kirjoittamani luettuasi luulet että tulemme toimeen. Kannattaisi varmaan aloittaa lyhyemmällä junamatkalla Venäjälle. Mongoliaan ja Kiinaan tarvitaan viisumit ja matkan suunnittelu - etenkin jos vähän rahojaan joutuu laskemaan - vie aikaa. Oma vuoden viisumini Venäjälle on voimassa vielä n. 10 kuukautta. Allegrolla pääsee Pietariin 3½ tunnissa, aamun ensimmäisellä junalla, lähtö Helsingistä 6:20, hinta usein 39 euroa yhteen suuntaan ja Venäjältä ostettu paluulippu voi olla vielä edullisempi. Lippujen hinnat 'elävät' mm. viikonpäivien mukaan ja sitten vielä vuodenaikojen mukaan. Moskovaan pääsee nyt vielä halvimmillaan satasella. Majoitus kannattaa valita yhdessä jos kerran yhdessä matkustaa. - nainen.66
bessie- kirjoitti:
"Huono osaamaan paikkoihin" olen minäkin jos ihan nollasta lähdetään. Minä vain en oikeastaan koskaan lähde ihan nollasta, eli en lähde outoihin paikkoihin/maastoon tutustumatta niihin etukäteen.
Suuntavaistostani en tiedä onko se hyvä tai huono, mutta sen tiedän etten ihan helposti eksy sillä tavalla etten osasi takaisin lähtöpaikkaani. Ilmeisesti rekisteröin 'automaattisesti' maamerkkejä ym. kulkiessani ja pääsen ainakin niiden avulla takaisin omille jäljilleni vaikka olisinkin pudonnut päässäni ja/tai mukanani olevalta kartalta. Toimiiko suuntavaistoni oikein pitkiä matkoja tiettömillä taipaleilla kulkiessa, sitä en tiedä. Mutta jos vain tunnin pari kuljen vaikka vähän koukkaillenkin niin melko varmasti löydän lähtöpaikkaani.
Olenko itse hyvää matkaseuraa, siitäkään en ole aivan varma. Olen joustava ja muut huomioiva ja sitä edellytän myös muilta. Matkaseura joka pitää tiukasti kiinni omista ateria-ajoistaan eikä kelpuuta vauhdissa syötyä piirakkaa tms. ateriaksi silloin tällöin tai jolle 6 tuntia jaloillaan olemista (silloin tällöin) on liikaa, ei sovi minulle. Ei liioin sellainen joka ei kestä hiljaisuutta ja sitä että ollaan omissa oloissamme yhdessä. Näissä suunnilleen samanlaiselle varmaan olen ihan siedettävä matkakumppani, avoin, mutkaton ja reilu ja suvaitsevainenkin vielä:)
Venäjää on hyvä vähän opetella, ainakin aakkoset ja mielellään myös ne paikannimet joita varmasti tietää tarvitsevansa; juna- ja metroasemien, katujen, nähtävyyksien, kaupunginosien jne. nimet. Ei niitä aina ehdi aakkosia vilkuilleen tavaamaan, parempi opetella ulkoa. Edes Pietarissa ei kovin hyvin pärjää pelkällä englannilla.
Ilmoitan kyllä yhteystietoni jos sinua oikeasti kiinnostaa ja aiemmin kirjoittamani luettuasi luulet että tulemme toimeen. Kannattaisi varmaan aloittaa lyhyemmällä junamatkalla Venäjälle. Mongoliaan ja Kiinaan tarvitaan viisumit ja matkan suunnittelu - etenkin jos vähän rahojaan joutuu laskemaan - vie aikaa. Oma vuoden viisumini Venäjälle on voimassa vielä n. 10 kuukautta. Allegrolla pääsee Pietariin 3½ tunnissa, aamun ensimmäisellä junalla, lähtö Helsingistä 6:20, hinta usein 39 euroa yhteen suuntaan ja Venäjältä ostettu paluulippu voi olla vielä edullisempi. Lippujen hinnat 'elävät' mm. viikonpäivien mukaan ja sitten vielä vuodenaikojen mukaan. Moskovaan pääsee nyt vielä halvimmillaan satasella. Majoitus kannattaa valita yhdessä jos kerran yhdessä matkustaa.Kyllä kiinnostaa, aloitetaan lyhyemmällä matkalla Venäjälle. Pitänee siihenkin olla viisumi. Nuo ruokajutut ja muut sopivat minulle. Ja´a, että venäjää pitäisi opetella, ihan äkikseltään, voi vitsi, kun en muutenkaan ole kielipäätyyppi. n. 50 vuoden työrupeaman jäkeen on jäänyt säästöön, joten muuten en matkaan lähtisi. Ei ihan nuukasti tarvii olla, mutta taloudellinen toki olen.
Kerron tähän: Paikallisessa uimahallissa entinen esimieheni survaisi: lähdetkö kanssani Australiaan. Luulin hänen tuntevan minut ja heitin heti kättä päälle. Lähdettiin. Heti kun saavuttiin määränpäähän, hän ilmoitti. En sitten ole aikonut olla sinun kanssassi, vaan kuljen yksinäni. Olen ottanut sinut vain siksi, että säästän kahden hengen hytissä yhden sijaan. No itkuunhan siinä pukkasin ja siitä toettuani menin järjestästäjän puheille. Ryhmässä monet ottivat minut kävelyseurakseen ja sain antoisan loma. Ex-esimieheni meni omia latujaan. Tietenkin toivon ettei tällaista sattuisi ja että pärjäisimme juuri sen matkan.
- nainen.66
Niin Junamatkailiaksi taisi koko jutun aloittaa. Pääsen kirjoituksistasi siihen käsitykseen että olet mies. Mutta jos matkaan lähtisi kaksi naista (oletan että bessie on nainen) ja yksi mies niin eiköhän pärjättäisi.
- Junamatkailiaksi
Kyllähän noissa junissa on normaalistikin muitakin matkustajia
Tuossa olisi tuollainen Youtube -video jossa Britit Saksalaiset ja muualta maailmasta tekevät kallita matkoja tuolla Tans-Siberian junalla. Viime vuonna tuon tasoisia vastaavia matkoja oli kaksi Suomesta myös. Nyt vuonna 2018 ei ole tilattavissa yai saatavissa tietoa Suomeksi
Ainoastaan: Excursions and lectures conducted in:
EN = englanti, FR = ranska, ES = espanja, IT = italia, PT = portugali
Trans-Siperian rautatie Tsar's Gold -junalla
16 päivän rautatie välitys Moskovasta Mongolian kautta Pekingiin
Vaunutkin on hieman toista luokka kuten hintataso.
Niin hinnat alkaen: Cat I Standard 5,670 US- $
aina jopa Cat V Bolšhoi Platinum 18.330 US- $
Vaunut oli kai uusia 2013, ja ne on rakennettu nostalgisella tyylillä Neuvostoliiton eliitin vaatimusten mukaiseksi, mutta kuitenkin 21. vuosisadan mukavuuksilla.
Löytyy suihkuja ja WC:t on kaksi vaunun molemmissa päissä sun muuta ja votkaa on aina tarjolla kahden hengen huoneista on kaksi mukavaa punkkaa (n. 80 cm leveä ja 185 cm pitkä) ja nojatuoli, jossa voit katsella maisemia tai teeveetä .
Tuossa videolla tekevät juuri sellaista junamatkaa.
https://www.youtube.com/watch?v=1NtdmNVNosA - staka
Junamatkailiaksi kirjoitti:
Kyllähän noissa junissa on normaalistikin muitakin matkustajia
Tuossa olisi tuollainen Youtube -video jossa Britit Saksalaiset ja muualta maailmasta tekevät kallita matkoja tuolla Tans-Siberian junalla. Viime vuonna tuon tasoisia vastaavia matkoja oli kaksi Suomesta myös. Nyt vuonna 2018 ei ole tilattavissa yai saatavissa tietoa Suomeksi
Ainoastaan: Excursions and lectures conducted in:
EN = englanti, FR = ranska, ES = espanja, IT = italia, PT = portugali
Trans-Siperian rautatie Tsar's Gold -junalla
16 päivän rautatie välitys Moskovasta Mongolian kautta Pekingiin
Vaunutkin on hieman toista luokka kuten hintataso.
Niin hinnat alkaen: Cat I Standard 5,670 US- $
aina jopa Cat V Bolšhoi Platinum 18.330 US- $
Vaunut oli kai uusia 2013, ja ne on rakennettu nostalgisella tyylillä Neuvostoliiton eliitin vaatimusten mukaiseksi, mutta kuitenkin 21. vuosisadan mukavuuksilla.
Löytyy suihkuja ja WC:t on kaksi vaunun molemmissa päissä sun muuta ja votkaa on aina tarjolla kahden hengen huoneista on kaksi mukavaa punkkaa (n. 80 cm leveä ja 185 cm pitkä) ja nojatuoli, jossa voit katsella maisemia tai teeveetä .
Tuossa videolla tekevät juuri sellaista junamatkaa.
https://www.youtube.com/watch?v=1NtdmNVNosAOlipa hieno video tehty Moskovan ja Beijingin välisestä junamatkasta! Toki tyylikäs toki jo siksikin, että oli samalla kaupallinen mainosfilmi. Ihan jo tuon pohjalta voisin harkita kyseisen matkan tekoa, mutta vain ja ainoastaan siten että matkaseurueessa on mukana venäjän-taitoinen ja alueen tunteva opas. Kuten filmissäkin oli. Kuvat välillä vähän liiankin kauniita... Hyvin suunnieltu valaistus ja vähän vielä kuvankäsittelyä, niin tuloskin on upea.
Once in a lifetime -juttu tosiaan. Ei voi verrata muinaiseen junamatkaani Suomi-Leningrad-Moskova-Suomi. Mutta olihan videossa kyseessä himpun verran korkeampi matkustusluokkakin ja välissä kai neljännesvuosisata aikaa.
Jatkapa suunnittelua. Kerro sitten miten matka sujui. Mukavaa matkaa!
- Junamatkailiaksi
Laitan tähän hieman tuon junan hintatasoa, joka katsoin Venäjän rautatien hinnastosta,
Esim. ensimmäinen väli Moskova - Kazan jossa voisi tutustua muutaman päivän ?
Tuossa ovat eritasoiset junatilat, joko omalla hytillä, tai joukko majoitus niin sanotussa karjavaunussa.
* 1B - "ensiluokkainen", 1C - "business class",
2B - "taloudellinen ", 2C - "taloudellinen". = (karjavaunu-taso)
Hinnat ovat Matkakustannukset / elektroninen "Business Pass" -kortti per matka
Junalippujen hinnat Moskova - Kazan
2B, 2C 2500,00 rupla - 36,35 euroa
2B, 2C 3500,00 rupla - 50,89 euroa
1C, 2B, 5000,00 rupla - 72,70€ euroa
1B, 1C 9000,00 rupla - 130,86€ euroa
Minusta aivan kohtuullisia nuo hinnat.
Kyllä tässä muutaman päivän saa kulumaan kun ottaa selville mitä maksaa ja missä kannattaisi hypätä junasta ja katselemaan venäläistä arkipäivää.- nainen.66
Junamatkailijaksi, en ymmärrä. Millä sitten Moskovaan? Ja muutama päivä, missä yöpyminen?
- Aikapaljonselvitettävää
Trans-Siperian reitti ei kulje Kazanin kautta, eikä pääty Pekingiin, vaan Vladivostokiin. Muut reitit kulkevat sitten omilla nimityksillään!
- nainen.66
bessie - , mitä jos aloittaisi tällä? https://www.lahialuematkat.fi/omatoimiset-matkat/junalla-pietariin-kaupunkiloma?gclid=EAIaIQobChMIxL2J26nL2QIVCMayCh2YdQtQEAAYASAAEgJKFvD_BwE
Voihan myöhemmin kerätä rohkeutta pidempään reissuun. Jos lähdetään, tarvitsen aikaa passin uusimiseen (vanhenee 2.7.2018, hankin vasta jos todella lähden). Laivamatkalla alle 72 tunnin matkaan ei tarvita viisumia, mutta ilmeisesti junamatkaan aina. Siihenkin pitää varata aikaa. Lisäpalvelut maksavat erikseen, joten jos ne otetaan, tulee hinnaksi 338 €. Varmaan kannattaa mennä aikaisimmalla junalla ja palata myöhäisimmällä, niin ei tarvitse maksaa 2 x 30 euroa myöhäisemmästä lähdöstä ja aikaisemmasta palusta. Jos sitten nekin maksetaan niin hinta kiipii lähes 400:aan. Kumpikin käy mulle. Myöskin omatoimiset kulkemiset Pietarissa, jos matkakumppani osaa, koska kuten sanoin, minun osaamiseni on huteraa, sen vuoksi mieluummin hyvän oppaan mukana.- Pikkupakkouusia
Jos aiot matkustaa junalla Venäjälle, passisi on joka tapauksessa uusittava. Viisumin saaminen kun edellyttää passin olevan voimassa vähintään kuusi kuukautta matkan päättymisen jälkeen!
- nainen.66
Pikkupakkouusia kirjoitti:
Jos aiot matkustaa junalla Venäjälle, passisi on joka tapauksessa uusittava. Viisumin saaminen kun edellyttää passin olevan voimassa vähintään kuusi kuukautta matkan päättymisen jälkeen!
Niinhän mä just kirjoitin, pitää uusia, siihen pitää varata kolmisen viikkoa aikaa. Mutta uusin vasta sitten kun todelle lähden.
- Pikkupakkouusia
nainen.66 kirjoitti:
Niinhän mä just kirjoitin, pitää uusia, siihen pitää varata kolmisen viikkoa aikaa. Mutta uusin vasta sitten kun todelle lähden.
Ok, omalla kohdallani se "todella lähteminen" tarkoittaa sitä, että mahdollisesti tarvittava viisumi ja matkaliput on hankittu, majoitus järjestetty yms. Muuta lähtemistä harrastan koko ajan, joku kai on joskus jossain sanonut, että unelmistahan me elämme, siihenhän ei edes viisumia tarvita!
Jos päätät lähteä, hyvää matkaa! - bessie-
nainen.66 kirjoitti:
Niinhän mä just kirjoitin, pitää uusia, siihen pitää varata kolmisen viikkoa aikaa. Mutta uusin vasta sitten kun todelle lähden.
Ellei sinulla itselläsi ollut jo alunperin aitoa kiinnostusta Venäjään ja pitkän junamatkan tekemiseen siellä, niin ei ole mitään syytä kehitellä yhteisiä reissuja.
Tämän ketjun aloittajalla ymmärsin sitä aitoa kiinnostusta olevan ja siksi hänelle vastasin ja kyselin kiinnostaisiko matkaseura. En ole etsimässä matkaseuraa pelkästään seuran vuoksi (saati miesseuran), pärjään oikein hyvin yksinkin. Sen verran olen kuitenkin noita vähän pidempiä junamatkoja tehnyt, että tiedän luotettavan matkaseuran olevan jos ei nyt ihan korvaamaton, niin molempia/kaikkia osapuolia hyödyttävä käytännön asia. Taloudelliset näkökohdat eivät olleet ollenkaan päällimmäisinä mielessäni vaan ihan muut käytännön asiat. Merkitystä taloudellisilla seikoillakin tietysti on, minä kun en ole suunnittelemassa yhtä ainoaa 'kerran-elämässä' matkaa vaan aion niin kauan kuin kuntoa riittää tehdä pitkän reissun tai pari vuodessa jo valtavan Venäjän sisällä ja siihen vielä Pietarissa piipahdukset päälle. 'Ventovieraan' matkaseuralaisen kanssa taloudelliset seikat eivät kuitenkaan vaikuta sitä eikä tätä. Toisen matkatavaroiden vahtimiset, kuvien ottamiset, tilanteiden pohtiminen ja ratkaisujen etsiminen yhdessä jne., eivät ne edellytä yhteistä hyttiä tai aterioita samassa paikassa tms..
Olimme hiljattain kuolleen veljeni kanssa jo pitkälle suunnitelleet useampaakin yhdessä tehtyä Siperian halki tehtyä matkaa, yksi aika valmiiksi suunniteltu matka jäi tekemättä ja toisen olimme suunnitelleet tulevan pääsiäisen tienoville jne.. Yksinään hän oli jo matkustanut pari vai olisiko kolmekin kertaa Vladivostokiin ja ainakin kerran sieltä edelleen Japaniin, halusi kuitenkin vielä tehdä tuonkin reissun yhdessä minun kanssani.
Aion tehdä nämä pidemmät matkat joka tapauksessa, SOPIVA matkaseura olisi plussaa mutta ei siis mitenkään välttämätön.
Pietarin reissuille en oikeastaan kaipaa seuraa ollenkaan, ja oppaan tai 'tukihenkilön' roolia en ole halukas ottamaan. Kaveriksi voin lähteä, mutta sanon edelleen kuten heti tuolla alussa, että seuralaisen olisi oltava aidosti kiinnostunut Venäjällä matkailemisesta (ja mieluummin myös luontokohteista siellä), tarkoittaa myös sitä että hänen on oltava oma-aloitteinen passin ja viisumin hankkimisen suhteen. Ei siis niin, että minä olisin 'vastuussa' siitä, ettei hän turhaan hanki viisumia ja passia, ei ei. Lupaukseni pidän aina, mutta 100% varmasti en voi mitään luvata, aina voi tulla este. Pietariin myös tehdään vaikka kuinka paljon opastettuja ja hyvin edullisia matkoja.
Jos vähääkään tuntuu siltä että esimerkiksi Viipurissa, Pietarissa ja Moskovassa voisi tulla käytyä kerran vuodessa kussakin, niin ehdottomasti kannattaa ottaa vuoden viisumi. - nainen.66
bessie- kirjoitti:
Ellei sinulla itselläsi ollut jo alunperin aitoa kiinnostusta Venäjään ja pitkän junamatkan tekemiseen siellä, niin ei ole mitään syytä kehitellä yhteisiä reissuja.
Tämän ketjun aloittajalla ymmärsin sitä aitoa kiinnostusta olevan ja siksi hänelle vastasin ja kyselin kiinnostaisiko matkaseura. En ole etsimässä matkaseuraa pelkästään seuran vuoksi (saati miesseuran), pärjään oikein hyvin yksinkin. Sen verran olen kuitenkin noita vähän pidempiä junamatkoja tehnyt, että tiedän luotettavan matkaseuran olevan jos ei nyt ihan korvaamaton, niin molempia/kaikkia osapuolia hyödyttävä käytännön asia. Taloudelliset näkökohdat eivät olleet ollenkaan päällimmäisinä mielessäni vaan ihan muut käytännön asiat. Merkitystä taloudellisilla seikoillakin tietysti on, minä kun en ole suunnittelemassa yhtä ainoaa 'kerran-elämässä' matkaa vaan aion niin kauan kuin kuntoa riittää tehdä pitkän reissun tai pari vuodessa jo valtavan Venäjän sisällä ja siihen vielä Pietarissa piipahdukset päälle. 'Ventovieraan' matkaseuralaisen kanssa taloudelliset seikat eivät kuitenkaan vaikuta sitä eikä tätä. Toisen matkatavaroiden vahtimiset, kuvien ottamiset, tilanteiden pohtiminen ja ratkaisujen etsiminen yhdessä jne., eivät ne edellytä yhteistä hyttiä tai aterioita samassa paikassa tms..
Olimme hiljattain kuolleen veljeni kanssa jo pitkälle suunnitelleet useampaakin yhdessä tehtyä Siperian halki tehtyä matkaa, yksi aika valmiiksi suunniteltu matka jäi tekemättä ja toisen olimme suunnitelleet tulevan pääsiäisen tienoville jne.. Yksinään hän oli jo matkustanut pari vai olisiko kolmekin kertaa Vladivostokiin ja ainakin kerran sieltä edelleen Japaniin, halusi kuitenkin vielä tehdä tuonkin reissun yhdessä minun kanssani.
Aion tehdä nämä pidemmät matkat joka tapauksessa, SOPIVA matkaseura olisi plussaa mutta ei siis mitenkään välttämätön.
Pietarin reissuille en oikeastaan kaipaa seuraa ollenkaan, ja oppaan tai 'tukihenkilön' roolia en ole halukas ottamaan. Kaveriksi voin lähteä, mutta sanon edelleen kuten heti tuolla alussa, että seuralaisen olisi oltava aidosti kiinnostunut Venäjällä matkailemisesta (ja mieluummin myös luontokohteista siellä), tarkoittaa myös sitä että hänen on oltava oma-aloitteinen passin ja viisumin hankkimisen suhteen. Ei siis niin, että minä olisin 'vastuussa' siitä, ettei hän turhaan hanki viisumia ja passia, ei ei. Lupaukseni pidän aina, mutta 100% varmasti en voi mitään luvata, aina voi tulla este. Pietariin myös tehdään vaikka kuinka paljon opastettuja ja hyvin edullisia matkoja.
Jos vähääkään tuntuu siltä että esimerkiksi Viipurissa, Pietarissa ja Moskovassa voisi tulla käytyä kerran vuodessa kussakin, niin ehdottomasti kannattaa ottaa vuoden viisumi.On hyvä että teet asiat selväksi jo suunnitteluvaiheessa. Passistani ei kukaan ole vastuussa, sen hommaan kohtapuolin joka tapauksessa, minultahan puuttuu heinäkuussa virallinen henkilötodistus. Mutta toki harmittelisin, jos ehtisin maksaa 72 €:n viisumin, ja peruisit matkan viime tipassa.
Kyllä venäjä kiinnostaa ihan samalla lailla kuin Unkari, Islanti ja muut Euroopan maat, USA, Kanada, en tiedä mitä se aidosti tarkoittaa. Ihan vain lähden reissuun kun siltä tuntuu ja seura löytyy. Kävin Pietarissa 80-luvulla. En usko että alan käymään missään paikassa toistuvasti kerran vuodessa. Teen joko kotimaan tai ulkomaan matkoja n. kaksi vuodessa.
Toivottavasti löydät hyvän matkakumppanin. - olin.jo.huolissani
nainen.66 kirjoitti:
On hyvä että teet asiat selväksi jo suunnitteluvaiheessa. Passistani ei kukaan ole vastuussa, sen hommaan kohtapuolin joka tapauksessa, minultahan puuttuu heinäkuussa virallinen henkilötodistus. Mutta toki harmittelisin, jos ehtisin maksaa 72 €:n viisumin, ja peruisit matkan viime tipassa.
Kyllä venäjä kiinnostaa ihan samalla lailla kuin Unkari, Islanti ja muut Euroopan maat, USA, Kanada, en tiedä mitä se aidosti tarkoittaa. Ihan vain lähden reissuun kun siltä tuntuu ja seura löytyy. Kävin Pietarissa 80-luvulla. En usko että alan käymään missään paikassa toistuvasti kerran vuodessa. Teen joko kotimaan tai ulkomaan matkoja n. kaksi vuodessa.
Toivottavasti löydät hyvän matkakumppanin.Odottelinkin miten tässä käy. Parempi näin :)
- Per-kel
Tuli käytyä Ventspilsissä ja Klaipedassa kun olivat ryssän vallan alla, Moskovassa kone vaihdettua jokunen kerta.- Junamatkat ei kiinnosta :(
- kämärän
Gorbatsowin aikaan tuli reissattua Moskovaan ja takaisin, vaan oli se melko seikkailua ja neukkutullin syynäilyä tenttimisiin. Helvetinmoinen huojunta ja vatkaus vaunussa ynnä kolke. Nukkumista ajatellen oli viisainta hakea Viipurin asemalta vodkapullo vetää siitä riittävät yömyssyt nukkumiseen.
Näillä vuosilla ei viitsi tuhlata aikaansa ykstoikkoisiin näkymiin.- Kolikolikoli
Itse kävin Moskovassa ensimmäisen kerran junalla jo ennen Gorban aikaa, mutta en muista junan sen enempää huojuneen, vatkanneen tai kolisseenkaan kuin mitä junat silloin suomenkin rautateillä tekivät.
Jos se pullon hankinta on jäänyt noinkin myöhäiseen vaiheeseen, huonostipa olet matkaan varustautunut! - Routarata
Kolikolikoli kirjoitti:
Itse kävin Moskovassa ensimmäisen kerran junalla jo ennen Gorban aikaa, mutta en muista junan sen enempää huojuneen, vatkanneen tai kolisseenkaan kuin mitä junat silloin suomenkin rautateillä tekivät.
Jos se pullon hankinta on jäänyt noinkin myöhäiseen vaiheeseen, huonostipa olet matkaan varustautunut!Totta, esim. sellainen rataosuus kuin Tampere- Pori oli pitkään huonokuntoinen, varsinkin keväisin kun routa alkoi sulaa, junat ajoivat paikoin hitaasti ja lähes kävelyvauhtia epätasaisen radan takia. Nyt ei ole muutamiin vuosiin tullut tuota kuljettua, olisiko sitä vähin erin saatu kohennettua.
- Eijaksaistua
Nim. Per-kel sivulla mainitsi käyneensä ryssän vallan aikaan Klaipedassa ja Ventspilsissä. Suomi- Venäjä- seura näyttää olevan järjestämässä kesällä matkaa Kaliningradiin. Tuo on kyllä bussireissu, laivalla tietysti Tallinnaan mutta sitten tolkuton määrä tunteja bussissa istumista, ei ole minulle vaikka itse Klaipeda kiinnostaisikin käyntikohteena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2062161Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin681722Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä821538En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1471437- 481404
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1251121Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2201007- 173997
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja46828Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60794