Siemenpuut polttopuuksi?

ei_ALV_velvollinen

On tuollainen pihaa ympäröivältä tontilta motolla siemenpuuasentoon hakattu alue (vuonna 2016 kesähakkuuna). Koko on noin hehtaari jos sitäkään. Alue on sitten äestetty.
Kannattaako noita siemenpuita enää alkaa kaupittelemaan, vai kaadanko moottorisahalla aikanaan polttopuuksi, jolle minulla on tarvetta? Mäntymetsää. En viitsisi alkaa vekslaamaan MHY:n kautta enää noin pienen määrän (ne siemenpuut) takia.

8

395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voinäitä

No jos olet Mhy:n kanssa touhuileva puuhis, niin pistä vaan polttopuiksi.
      Normaalisti siemenpuut korjataan muiden kauppojen yhteydessä, eli kun samalla metsätilalla tehdään hakkuita, niin samalla poistetaan siemenpuusto aiemmilta uudistualoilta. Näin se ainakin meillä toimii, eli hakkuut suunnitellaan siten, että siemenpuuston poisto otetaan huomioon kierrossa.

ps. mihin ihmeeseen tarvitset sitä Mhy:tä??

• ei_ALV_velvollinen

Älä voivottele suotta. Mhy oli apuna, kun itse en tajua noita metsänmyyntihommia. Tietenkin se veloittaa ja lopulta jäi vähän sellainen tuntuma, että verotuksen ja kaiken muun jälkeen ei itselle paljoakaan jäänyt, vaikka metsä oli hoidettua ja isokasvuista tukkimetsää. Se kun on aiemmin kuulunut isomapaan etsäalueeseen. Mutta kun tuo pikkupalsta ei nyt enää ole mitään talousmetsää, ei siinä sen kummemmin ole hakkuita suunniteltu pitkäjänteisesti, että seuraavan hakkuun yhteydessä poistettaisiin edellisen metsäkuvion siemenpuut jne.
        Mutta tuosta nyt tuli vaan mieleen, kun noin vähäisestä määrästä on kyse, että voisin sahata polttotarpeeseen siemenpuut. Tonttia jää ympäröimään muiden metsäpalstoja. Onko siihen mitään määräyksiä, kauanko hakkuusta täytyy kulua ennen kuin siemenpuita kaadetaan?

• voinäitä
        ei_ALV_velvollinen kirjoitti:

Älä voivottele suotta. Mhy oli apuna, kun itse en tajua noita metsänmyyntihommia. Tietenkin se veloittaa ja lopulta jäi vähän sellainen tuntuma, että verotuksen ja kaiken muun jälkeen ei itselle paljoakaan jäänyt, vaikka metsä oli hoidettua ja isokasvuista tukkimetsää. Se kun on aiemmin kuulunut isomapaan etsäalueeseen. Mutta kun tuo pikkupalsta ei nyt enää ole mitään talousmetsää, ei siinä sen kummemmin ole hakkuita suunniteltu pitkäjänteisesti, että seuraavan hakkuun yhteydessä poistettaisiin edellisen metsäkuvion siemenpuut jne.
        Mutta tuosta nyt tuli vaan mieleen, kun noin vähäisestä määrästä on kyse, että voisin sahata polttotarpeeseen siemenpuut. Tonttia jää ympäröimään muiden metsäpalstoja. Onko siihen mitään määräyksiä, kauanko hakkuusta täytyy kulua ennen kuin siemenpuita kaadetaan?

Eihän tuossa mitään ole, voit pitää ne siemenpuut siellä vaikka maailman tappiin, mutta järkevin ne on poistaa, kun alle muodostunut taimikko on hieman jo kasvanut, eli n. 2-3vuotta. Voit myös yrittää myydä ne puut jonkun naapurin metsäkaupan (päätehakkuun) yhteydessä, jos et niitä polttopuiksi tee.
        Olen itse jonkun pienen erillisen palstan puut myynnyt naapurin metsäkaupan yhteydessä. Toimii hyvin niinkin!
        Vaan onhan ne kallista polttopuuta, kun siemenpuut saa yleensä kaupaksi vaikkapa pylväiksi hyvään hintaan. Taikka niistä sorvaa hirret hirsirakennukseen.

Jos sinulla on ollut hehtaari sitä metsää, niin onhan siitä tullut sievoinen summa tiliä. Vai onko Mhy liruttanut sinua pahastikin iirikseen?

• EipystyYmmärtämään
        voinäitä kirjoitti:

Eihän tuossa mitään ole, voit pitää ne siemenpuut siellä vaikka maailman tappiin, mutta järkevin ne on poistaa, kun alle muodostunut taimikko on hieman jo kasvanut, eli n. 2-3vuotta. Voit myös yrittää myydä ne puut jonkun naapurin metsäkaupan (päätehakkuun) yhteydessä, jos et niitä polttopuiksi tee.
        Olen itse jonkun pienen erillisen palstan puut myynnyt naapurin metsäkaupan yhteydessä. Toimii hyvin niinkin!
        Vaan onhan ne kallista polttopuuta, kun siemenpuut saa yleensä kaupaksi vaikkapa pylväiksi hyvään hintaan. Taikka niistä sorvaa hirret hirsirakennukseen.

Jos sinulla on ollut hehtaari sitä metsää, niin onhan siitä tullut sievoinen summa tiliä. Vai onko Mhy liruttanut sinua pahastikin iirikseen?

Järkevin poistaa? Kyse on kuitenkin pihaa ympäröivästä tontista, ketjun aloittajan kertoman mukaan, luulisi, että vähän painaa ympäristö ja maisemalliset arvot, eikä tarvitse maximaalista tuottoa hakea.
        Sossusta saa rahaa, jos nälkää näkee, ei tarvitse ihan kaikkea ympäriltään hävittää muutaman euron takia.

• ei_ALV_velvollinen

Kauanko siemenpuiden täytyy antaa kasvaa ennen kuin ne voi huoletta kaataa?

• köyhätTuhoaaYmpäristönsä

Ei vittu sentään, pihaa ympäröivältä tontilta puut pois kesähakkuuna, alue äestetty ja siemenpuut vielä nurin.

• Moi! Kyselen täältäkin,eli olisko kenelläkään myydä esim. Kuitupuuta polttopuuksi itä-uudellamaalla tai tietoa mistä kannattaisi kysellä?

• ilmoitustakehiin

Pistä ostetaan ilmoitusta vaikka paikalliseen lehteen Itä-Uusimaa tai Keski-Uusimaa tai käy paikallisessa Mhy:ssä katsomassa tarjon olevista leimikoista. Saattaa onnistaa myös tori.fi palstallakin, jossa ilmoittaminen ilmaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veriteko Kajaanissa.

Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.
      Kajaani
      66
      4194
    2. Anna vihje jonka vain te tiedätte

Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e
      Ikävä
      207
      2848
    3. Millaisiin naisiin miehet OIKEASTI hullaantuvat

Kerrotaanpa nyt muutamia tosiasioita, joita miehet eivät yleensä halua myöntää ja joihin naiset usein haluavat olla usko
      Sinkut
      261
      2283
    4. Kelkkailijat

Oliko kelkkailijat ähtäriläisiä.
      Ähtäri
      10
      1855
    5. Taitaa olla kaikki ohi

Meidän väliltä.
      Ikävä
      107
      1488
    6. Kajaanin puukotus

Mikä oli tappamisen motiivi,ja kuka tappoi toisen tuostan noin vaan?
      Kajaani
      11
      1395
    7. Jösses! Jutta ja Juha Larm eivät usko silmiään piharempan jälkeen: "Apua!" - Katso kuvat!

Jutta ja Juha Larmilla on vastavalmistunut mökki, mutta voimat ja ideat on lopahtaneet pihan suhteen. He saavat Huvila &
      Kesämökki
      15
      1236
    8. Mistä tietää, että toinen on kiinnostunut sinusta

Mitä merkkejä olette huomanneet tai mitä miten itse ilmennätte kiinnostusta?
      Ikävä
      86
      1229
    9. Kyllä mä sua rakastan mutta ei me voida olla me

On tuhat syytä miksei vaan voida olla. Pitää sunkin hyväksyä se . Parempi kun ei nähdäkään enää, sattuu liikaa. Naiselle
      Ikävä
      98
      1006
    10. Kristitty kirjoitti, että hindujen rukous ei auta

Kristitty kirjoitti, että hindujen rukous ei auta. Rukoilu hindulaisuuden tapaan ei voi missään tapauksessa tuottaa hy
      Hindulaisuus
      213
      841
    Aihe