Siemenpuut polttopuuksi?

ei_ALV_velvollinen

On tuollainen pihaa ympäröivältä tontilta motolla siemenpuuasentoon hakattu alue (vuonna 2016 kesähakkuuna). Koko on noin hehtaari jos sitäkään. Alue on sitten äestetty.
Kannattaako noita siemenpuita enää alkaa kaupittelemaan, vai kaadanko moottorisahalla aikanaan polttopuuksi, jolle minulla on tarvetta? Mäntymetsää. En viitsisi alkaa vekslaamaan MHY:n kautta enää noin pienen määrän (ne siemenpuut) takia.

8

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voinäitä

      No jos olet Mhy:n kanssa touhuileva puuhis, niin pistä vaan polttopuiksi.
      Normaalisti siemenpuut korjataan muiden kauppojen yhteydessä, eli kun samalla metsätilalla tehdään hakkuita, niin samalla poistetaan siemenpuusto aiemmilta uudistualoilta. Näin se ainakin meillä toimii, eli hakkuut suunnitellaan siten, että siemenpuuston poisto otetaan huomioon kierrossa.

      ps. mihin ihmeeseen tarvitset sitä Mhy:tä??

      • ei_ALV_velvollinen

        Älä voivottele suotta. Mhy oli apuna, kun itse en tajua noita metsänmyyntihommia. Tietenkin se veloittaa ja lopulta jäi vähän sellainen tuntuma, että verotuksen ja kaiken muun jälkeen ei itselle paljoakaan jäänyt, vaikka metsä oli hoidettua ja isokasvuista tukkimetsää. Se kun on aiemmin kuulunut isomapaan etsäalueeseen. Mutta kun tuo pikkupalsta ei nyt enää ole mitään talousmetsää, ei siinä sen kummemmin ole hakkuita suunniteltu pitkäjänteisesti, että seuraavan hakkuun yhteydessä poistettaisiin edellisen metsäkuvion siemenpuut jne.
        Mutta tuosta nyt tuli vaan mieleen, kun noin vähäisestä määrästä on kyse, että voisin sahata polttotarpeeseen siemenpuut. Tonttia jää ympäröimään muiden metsäpalstoja. Onko siihen mitään määräyksiä, kauanko hakkuusta täytyy kulua ennen kuin siemenpuita kaadetaan?


      • voinäitä
        ei_ALV_velvollinen kirjoitti:

        Älä voivottele suotta. Mhy oli apuna, kun itse en tajua noita metsänmyyntihommia. Tietenkin se veloittaa ja lopulta jäi vähän sellainen tuntuma, että verotuksen ja kaiken muun jälkeen ei itselle paljoakaan jäänyt, vaikka metsä oli hoidettua ja isokasvuista tukkimetsää. Se kun on aiemmin kuulunut isomapaan etsäalueeseen. Mutta kun tuo pikkupalsta ei nyt enää ole mitään talousmetsää, ei siinä sen kummemmin ole hakkuita suunniteltu pitkäjänteisesti, että seuraavan hakkuun yhteydessä poistettaisiin edellisen metsäkuvion siemenpuut jne.
        Mutta tuosta nyt tuli vaan mieleen, kun noin vähäisestä määrästä on kyse, että voisin sahata polttotarpeeseen siemenpuut. Tonttia jää ympäröimään muiden metsäpalstoja. Onko siihen mitään määräyksiä, kauanko hakkuusta täytyy kulua ennen kuin siemenpuita kaadetaan?

        Eihän tuossa mitään ole, voit pitää ne siemenpuut siellä vaikka maailman tappiin, mutta järkevin ne on poistaa, kun alle muodostunut taimikko on hieman jo kasvanut, eli n. 2-3vuotta. Voit myös yrittää myydä ne puut jonkun naapurin metsäkaupan (päätehakkuun) yhteydessä, jos et niitä polttopuiksi tee.
        Olen itse jonkun pienen erillisen palstan puut myynnyt naapurin metsäkaupan yhteydessä. Toimii hyvin niinkin!
        Vaan onhan ne kallista polttopuuta, kun siemenpuut saa yleensä kaupaksi vaikkapa pylväiksi hyvään hintaan. Taikka niistä sorvaa hirret hirsirakennukseen.

        Jos sinulla on ollut hehtaari sitä metsää, niin onhan siitä tullut sievoinen summa tiliä. Vai onko Mhy liruttanut sinua pahastikin iirikseen?


      • EipystyYmmärtämään
        voinäitä kirjoitti:

        Eihän tuossa mitään ole, voit pitää ne siemenpuut siellä vaikka maailman tappiin, mutta järkevin ne on poistaa, kun alle muodostunut taimikko on hieman jo kasvanut, eli n. 2-3vuotta. Voit myös yrittää myydä ne puut jonkun naapurin metsäkaupan (päätehakkuun) yhteydessä, jos et niitä polttopuiksi tee.
        Olen itse jonkun pienen erillisen palstan puut myynnyt naapurin metsäkaupan yhteydessä. Toimii hyvin niinkin!
        Vaan onhan ne kallista polttopuuta, kun siemenpuut saa yleensä kaupaksi vaikkapa pylväiksi hyvään hintaan. Taikka niistä sorvaa hirret hirsirakennukseen.

        Jos sinulla on ollut hehtaari sitä metsää, niin onhan siitä tullut sievoinen summa tiliä. Vai onko Mhy liruttanut sinua pahastikin iirikseen?

        Järkevin poistaa? Kyse on kuitenkin pihaa ympäröivästä tontista, ketjun aloittajan kertoman mukaan, luulisi, että vähän painaa ympäristö ja maisemalliset arvot, eikä tarvitse maximaalista tuottoa hakea.
        Sossusta saa rahaa, jos nälkää näkee, ei tarvitse ihan kaikkea ympäriltään hävittää muutaman euron takia.


      • ei_ALV_velvollinen

        Kauanko siemenpuiden täytyy antaa kasvaa ennen kuin ne voi huoletta kaataa?


    • köyhätTuhoaaYmpäristönsä

      Ei vittu sentään, pihaa ympäröivältä tontilta puut pois kesähakkuuna, alue äestetty ja siemenpuut vielä nurin.

    • Moi! Kyselen täältäkin,eli olisko kenelläkään myydä esim. Kuitupuuta polttopuuksi itä-uudellamaalla tai tietoa mistä kannattaisi kysellä?

      • ilmoitustakehiin

        Pistä ostetaan ilmoitusta vaikka paikalliseen lehteen Itä-Uusimaa tai Keski-Uusimaa tai käy paikallisessa Mhy:ssä katsomassa tarjon olevista leimikoista. Saattaa onnistaa myös tori.fi palstallakin, jossa ilmoittaminen ilmaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe