On tuollainen pihaa ympäröivältä tontilta motolla siemenpuuasentoon hakattu alue (vuonna 2016 kesähakkuuna). Koko on noin hehtaari jos sitäkään. Alue on sitten äestetty.
Kannattaako noita siemenpuita enää alkaa kaupittelemaan, vai kaadanko moottorisahalla aikanaan polttopuuksi, jolle minulla on tarvetta? Mäntymetsää. En viitsisi alkaa vekslaamaan MHY:n kautta enää noin pienen määrän (ne siemenpuut) takia.
Siemenpuut polttopuuksi?
8
378
Vastaukset
- voinäitä
No jos olet Mhy:n kanssa touhuileva puuhis, niin pistä vaan polttopuiksi.
Normaalisti siemenpuut korjataan muiden kauppojen yhteydessä, eli kun samalla metsätilalla tehdään hakkuita, niin samalla poistetaan siemenpuusto aiemmilta uudistualoilta. Näin se ainakin meillä toimii, eli hakkuut suunnitellaan siten, että siemenpuuston poisto otetaan huomioon kierrossa.
ps. mihin ihmeeseen tarvitset sitä Mhy:tä??- ei_ALV_velvollinen
Älä voivottele suotta. Mhy oli apuna, kun itse en tajua noita metsänmyyntihommia. Tietenkin se veloittaa ja lopulta jäi vähän sellainen tuntuma, että verotuksen ja kaiken muun jälkeen ei itselle paljoakaan jäänyt, vaikka metsä oli hoidettua ja isokasvuista tukkimetsää. Se kun on aiemmin kuulunut isomapaan etsäalueeseen. Mutta kun tuo pikkupalsta ei nyt enää ole mitään talousmetsää, ei siinä sen kummemmin ole hakkuita suunniteltu pitkäjänteisesti, että seuraavan hakkuun yhteydessä poistettaisiin edellisen metsäkuvion siemenpuut jne.
Mutta tuosta nyt tuli vaan mieleen, kun noin vähäisestä määrästä on kyse, että voisin sahata polttotarpeeseen siemenpuut. Tonttia jää ympäröimään muiden metsäpalstoja. Onko siihen mitään määräyksiä, kauanko hakkuusta täytyy kulua ennen kuin siemenpuita kaadetaan? - voinäitä
ei_ALV_velvollinen kirjoitti:
Älä voivottele suotta. Mhy oli apuna, kun itse en tajua noita metsänmyyntihommia. Tietenkin se veloittaa ja lopulta jäi vähän sellainen tuntuma, että verotuksen ja kaiken muun jälkeen ei itselle paljoakaan jäänyt, vaikka metsä oli hoidettua ja isokasvuista tukkimetsää. Se kun on aiemmin kuulunut isomapaan etsäalueeseen. Mutta kun tuo pikkupalsta ei nyt enää ole mitään talousmetsää, ei siinä sen kummemmin ole hakkuita suunniteltu pitkäjänteisesti, että seuraavan hakkuun yhteydessä poistettaisiin edellisen metsäkuvion siemenpuut jne.
Mutta tuosta nyt tuli vaan mieleen, kun noin vähäisestä määrästä on kyse, että voisin sahata polttotarpeeseen siemenpuut. Tonttia jää ympäröimään muiden metsäpalstoja. Onko siihen mitään määräyksiä, kauanko hakkuusta täytyy kulua ennen kuin siemenpuita kaadetaan?Eihän tuossa mitään ole, voit pitää ne siemenpuut siellä vaikka maailman tappiin, mutta järkevin ne on poistaa, kun alle muodostunut taimikko on hieman jo kasvanut, eli n. 2-3vuotta. Voit myös yrittää myydä ne puut jonkun naapurin metsäkaupan (päätehakkuun) yhteydessä, jos et niitä polttopuiksi tee.
Olen itse jonkun pienen erillisen palstan puut myynnyt naapurin metsäkaupan yhteydessä. Toimii hyvin niinkin!
Vaan onhan ne kallista polttopuuta, kun siemenpuut saa yleensä kaupaksi vaikkapa pylväiksi hyvään hintaan. Taikka niistä sorvaa hirret hirsirakennukseen.
Jos sinulla on ollut hehtaari sitä metsää, niin onhan siitä tullut sievoinen summa tiliä. Vai onko Mhy liruttanut sinua pahastikin iirikseen? - EipystyYmmärtämään
voinäitä kirjoitti:
Eihän tuossa mitään ole, voit pitää ne siemenpuut siellä vaikka maailman tappiin, mutta järkevin ne on poistaa, kun alle muodostunut taimikko on hieman jo kasvanut, eli n. 2-3vuotta. Voit myös yrittää myydä ne puut jonkun naapurin metsäkaupan (päätehakkuun) yhteydessä, jos et niitä polttopuiksi tee.
Olen itse jonkun pienen erillisen palstan puut myynnyt naapurin metsäkaupan yhteydessä. Toimii hyvin niinkin!
Vaan onhan ne kallista polttopuuta, kun siemenpuut saa yleensä kaupaksi vaikkapa pylväiksi hyvään hintaan. Taikka niistä sorvaa hirret hirsirakennukseen.
Jos sinulla on ollut hehtaari sitä metsää, niin onhan siitä tullut sievoinen summa tiliä. Vai onko Mhy liruttanut sinua pahastikin iirikseen?Järkevin poistaa? Kyse on kuitenkin pihaa ympäröivästä tontista, ketjun aloittajan kertoman mukaan, luulisi, että vähän painaa ympäristö ja maisemalliset arvot, eikä tarvitse maximaalista tuottoa hakea.
Sossusta saa rahaa, jos nälkää näkee, ei tarvitse ihan kaikkea ympäriltään hävittää muutaman euron takia. - ei_ALV_velvollinen
Kauanko siemenpuiden täytyy antaa kasvaa ennen kuin ne voi huoletta kaataa?
- köyhätTuhoaaYmpäristönsä
Ei vittu sentään, pihaa ympäröivältä tontilta puut pois kesähakkuuna, alue äestetty ja siemenpuut vielä nurin.
Moi! Kyselen täältäkin,eli olisko kenelläkään myydä esim. Kuitupuuta polttopuuksi itä-uudellamaalla tai tietoa mistä kannattaisi kysellä?
- ilmoitustakehiin
Pistä ostetaan ilmoitusta vaikka paikalliseen lehteen Itä-Uusimaa tai Keski-Uusimaa tai käy paikallisessa Mhy:ssä katsomassa tarjon olevista leimikoista. Saattaa onnistaa myös tori.fi palstallakin, jossa ilmoittaminen ilmaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875