Kiihtyvyys = painovoima? (ekvivalenssiperiaate)

Einsteinin ekvivalenssiperiaatteen mukaan kiihtyvyys ja painovoima on erottamattomia toisista. Meille sanotaan myös että maapallo "kiihtyy" auringon ympäri, samalla tavalla miten ISS kiihtyy/tippuu maapallon ympäri.

Tarkoittaako Einstein siis että koska maa pyörii ja kulkee auringon ympäri, se jotenkin saa esineet tippumaan maapallon päällä? Kiihtyykö elektronit myös atomin ytimen ympärillä, ja se on syy miksi E=mc2?

7

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei Jeesuspoika.

      Tuo kyseinen ekvivalenssiperiaate ei merkitse muuta, kuin ettei pistemäinen (siis suht. ihmisen kokoinen) havaitsija voi havaita mitenkään mittaamalla onko hän suorassa kiihtyvässä liikkeessä vaiko gravitaatiossa.

    • Anonyymi

      Se on radan kaartuminen, joka vastaa sitä "kiihtyvyyttä".

      • Anonyymi

        Rata kaartuu kiihtyvyyden tai gravitaation vuoksi. Muuten liike olisi suoraviivaista eli alkuperäinen liiketila säilyisi.

        Alkuperäisen viestin esimerkki elektroni atomissa on huono vertaus siksi, että kvanttimekaniikan mukaisesti elektronilla ei atomissa ole hyvin määriteltyä paikkaa tai liikerataa vaan ainoastaan orbitaaleiksi kutsutut eri energiatiloja vastaavat paikan todennäköisyysjakaumat. Tästä on palstalla aiempia pitkiä keskusteluita. Elektroni ei orbitaalillaan koe kiihtyvyyttä, sillä kiihtyvyys saisi sen säteilemään.

        Synkrotronissa (hiukkaskiihdytin) magneettikenttä tuottaa voiman ja kiihtyvyyden joka pakottaa elektronin kaartamaan. Samoin kiihtyvyttä tulee kun elektroni äkkipysähtyy metallikohtioon. Jälkimmäisessä tapauksessa varatun hiukkasen kiihtyvyys synnyttää röntgensäteilyä, edellisessä tapauksessa synkrotronisäteilyä jotka molemmat ovat sähkömagneettista säteilyä ja siis sama ilmiö.

        Massan kiihtyvä liike saa sen säteilemään gravitaatioaaltoja ellei liiketila ole hyvin symmetrinen (homogeeninen pallo pyörii). Minkä tahansa ihmisen käsiteltävissä olevan massan kiihtyvyyden tuottama gravitaatioaalto on äärimmäisen heikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rata kaartuu kiihtyvyyden tai gravitaation vuoksi. Muuten liike olisi suoraviivaista eli alkuperäinen liiketila säilyisi.

        Alkuperäisen viestin esimerkki elektroni atomissa on huono vertaus siksi, että kvanttimekaniikan mukaisesti elektronilla ei atomissa ole hyvin määriteltyä paikkaa tai liikerataa vaan ainoastaan orbitaaleiksi kutsutut eri energiatiloja vastaavat paikan todennäköisyysjakaumat. Tästä on palstalla aiempia pitkiä keskusteluita. Elektroni ei orbitaalillaan koe kiihtyvyyttä, sillä kiihtyvyys saisi sen säteilemään.

        Synkrotronissa (hiukkaskiihdytin) magneettikenttä tuottaa voiman ja kiihtyvyyden joka pakottaa elektronin kaartamaan. Samoin kiihtyvyttä tulee kun elektroni äkkipysähtyy metallikohtioon. Jälkimmäisessä tapauksessa varatun hiukkasen kiihtyvyys synnyttää röntgensäteilyä, edellisessä tapauksessa synkrotronisäteilyä jotka molemmat ovat sähkömagneettista säteilyä ja siis sama ilmiö.

        Massan kiihtyvä liike saa sen säteilemään gravitaatioaaltoja ellei liiketila ole hyvin symmetrinen (homogeeninen pallo pyörii). Minkä tahansa ihmisen käsiteltävissä olevan massan kiihtyvyyden tuottama gravitaatioaalto on äärimmäisen heikko.

        Elektronin liikkeestä ytimen läheisyydessä oli pitkä keskustelu hiljattain:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18479421/milla-nopeudella-elektroni-kiertaa-atomiydinta


    • Anonyymi

      Ekvivalenssiperiaate sanoo, että kappaleen inertiamassa on sama kuinn sen gravitaatiomassa.

      • Anonyymi

        Havainnot tukevat ekvivalenssiperiaatetta.

        Jos inertiaalimassa ja gravitaatiomassa olisivat toisistaan poikkeavia materiaalista riippuen (tiheys, alkuaineen järjestysluku, neutroni/protonisuhde isotoopissa jne...) niin se olisi jo mittauksin havaittu.

        Yksinkertaisin mittari tälle erolle on heiluri. Sen heilahdustaajuus ei riipu heilurin massasta. Jos heilurin inertiaalimassa pienenee suhteessa gravitaatiomassaan niin heilurin heilahdukseen kuluva aika lyhenee eli heilahdustaajuus nousee.


    • Anonyymi

      Ei todellakaan ekvivalenssiperiaatteessa rinnastetaan voimaa ja kiihtyvyyttä mitenkään toisiinsa, kuten aloittaja 6 vuotta sitten väitti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      895
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      694
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      598
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      38
      598
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      537
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe