Einsteinin ekvivalenssiperiaatteen mukaan kiihtyvyys ja painovoima on erottamattomia toisista. Meille sanotaan myös että maapallo "kiihtyy" auringon ympäri, samalla tavalla miten ISS kiihtyy/tippuu maapallon ympäri.
Tarkoittaako Einstein siis että koska maa pyörii ja kulkee auringon ympäri, se jotenkin saa esineet tippumaan maapallon päällä? Kiihtyykö elektronit myös atomin ytimen ympärillä, ja se on syy miksi E=mc2?
Kiihtyvyys = painovoima? (ekvivalenssiperiaate)
7
643
Vastaukset
Ei Jeesuspoika.
Tuo kyseinen ekvivalenssiperiaate ei merkitse muuta, kuin ettei pistemäinen (siis suht. ihmisen kokoinen) havaitsija voi havaita mitenkään mittaamalla onko hän suorassa kiihtyvässä liikkeessä vaiko gravitaatiossa.- Anonyymi
Se on radan kaartuminen, joka vastaa sitä "kiihtyvyyttä".
- Anonyymi
Rata kaartuu kiihtyvyyden tai gravitaation vuoksi. Muuten liike olisi suoraviivaista eli alkuperäinen liiketila säilyisi.
Alkuperäisen viestin esimerkki elektroni atomissa on huono vertaus siksi, että kvanttimekaniikan mukaisesti elektronilla ei atomissa ole hyvin määriteltyä paikkaa tai liikerataa vaan ainoastaan orbitaaleiksi kutsutut eri energiatiloja vastaavat paikan todennäköisyysjakaumat. Tästä on palstalla aiempia pitkiä keskusteluita. Elektroni ei orbitaalillaan koe kiihtyvyyttä, sillä kiihtyvyys saisi sen säteilemään.
Synkrotronissa (hiukkaskiihdytin) magneettikenttä tuottaa voiman ja kiihtyvyyden joka pakottaa elektronin kaartamaan. Samoin kiihtyvyttä tulee kun elektroni äkkipysähtyy metallikohtioon. Jälkimmäisessä tapauksessa varatun hiukkasen kiihtyvyys synnyttää röntgensäteilyä, edellisessä tapauksessa synkrotronisäteilyä jotka molemmat ovat sähkömagneettista säteilyä ja siis sama ilmiö.
Massan kiihtyvä liike saa sen säteilemään gravitaatioaaltoja ellei liiketila ole hyvin symmetrinen (homogeeninen pallo pyörii). Minkä tahansa ihmisen käsiteltävissä olevan massan kiihtyvyyden tuottama gravitaatioaalto on äärimmäisen heikko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rata kaartuu kiihtyvyyden tai gravitaation vuoksi. Muuten liike olisi suoraviivaista eli alkuperäinen liiketila säilyisi.
Alkuperäisen viestin esimerkki elektroni atomissa on huono vertaus siksi, että kvanttimekaniikan mukaisesti elektronilla ei atomissa ole hyvin määriteltyä paikkaa tai liikerataa vaan ainoastaan orbitaaleiksi kutsutut eri energiatiloja vastaavat paikan todennäköisyysjakaumat. Tästä on palstalla aiempia pitkiä keskusteluita. Elektroni ei orbitaalillaan koe kiihtyvyyttä, sillä kiihtyvyys saisi sen säteilemään.
Synkrotronissa (hiukkaskiihdytin) magneettikenttä tuottaa voiman ja kiihtyvyyden joka pakottaa elektronin kaartamaan. Samoin kiihtyvyttä tulee kun elektroni äkkipysähtyy metallikohtioon. Jälkimmäisessä tapauksessa varatun hiukkasen kiihtyvyys synnyttää röntgensäteilyä, edellisessä tapauksessa synkrotronisäteilyä jotka molemmat ovat sähkömagneettista säteilyä ja siis sama ilmiö.
Massan kiihtyvä liike saa sen säteilemään gravitaatioaaltoja ellei liiketila ole hyvin symmetrinen (homogeeninen pallo pyörii). Minkä tahansa ihmisen käsiteltävissä olevan massan kiihtyvyyden tuottama gravitaatioaalto on äärimmäisen heikko.Elektronin liikkeestä ytimen läheisyydessä oli pitkä keskustelu hiljattain:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18479421/milla-nopeudella-elektroni-kiertaa-atomiydinta
- Anonyymi
Ekvivalenssiperiaate sanoo, että kappaleen inertiamassa on sama kuinn sen gravitaatiomassa.
- Anonyymi
Havainnot tukevat ekvivalenssiperiaatetta.
Jos inertiaalimassa ja gravitaatiomassa olisivat toisistaan poikkeavia materiaalista riippuen (tiheys, alkuaineen järjestysluku, neutroni/protonisuhde isotoopissa jne...) niin se olisi jo mittauksin havaittu.
Yksinkertaisin mittari tälle erolle on heiluri. Sen heilahdustaajuus ei riipu heilurin massasta. Jos heilurin inertiaalimassa pienenee suhteessa gravitaatiomassaan niin heilurin heilahdukseen kuluva aika lyhenee eli heilahdustaajuus nousee.
- Anonyymi
Ei todellakaan ekvivalenssiperiaatteessa rinnastetaan voimaa ja kiihtyvyyttä mitenkään toisiinsa, kuten aloittaja 6 vuotta sitten väitti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75693
- 50577
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153441Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407- 25381
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372