Kiihtyvyys = painovoima? (ekvivalenssiperiaate)

Einsteinin ekvivalenssiperiaatteen mukaan kiihtyvyys ja painovoima on erottamattomia toisista. Meille sanotaan myös että maapallo "kiihtyy" auringon ympäri, samalla tavalla miten ISS kiihtyy/tippuu maapallon ympäri.

Tarkoittaako Einstein siis että koska maa pyörii ja kulkee auringon ympäri, se jotenkin saa esineet tippumaan maapallon päällä? Kiihtyykö elektronit myös atomin ytimen ympärillä, ja se on syy miksi E=mc2?

7

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei Jeesuspoika.

      Tuo kyseinen ekvivalenssiperiaate ei merkitse muuta, kuin ettei pistemäinen (siis suht. ihmisen kokoinen) havaitsija voi havaita mitenkään mittaamalla onko hän suorassa kiihtyvässä liikkeessä vaiko gravitaatiossa.

    • Anonyymi

      Se on radan kaartuminen, joka vastaa sitä "kiihtyvyyttä".

      • Anonyymi

        Rata kaartuu kiihtyvyyden tai gravitaation vuoksi. Muuten liike olisi suoraviivaista eli alkuperäinen liiketila säilyisi.

        Alkuperäisen viestin esimerkki elektroni atomissa on huono vertaus siksi, että kvanttimekaniikan mukaisesti elektronilla ei atomissa ole hyvin määriteltyä paikkaa tai liikerataa vaan ainoastaan orbitaaleiksi kutsutut eri energiatiloja vastaavat paikan todennäköisyysjakaumat. Tästä on palstalla aiempia pitkiä keskusteluita. Elektroni ei orbitaalillaan koe kiihtyvyyttä, sillä kiihtyvyys saisi sen säteilemään.

        Synkrotronissa (hiukkaskiihdytin) magneettikenttä tuottaa voiman ja kiihtyvyyden joka pakottaa elektronin kaartamaan. Samoin kiihtyvyttä tulee kun elektroni äkkipysähtyy metallikohtioon. Jälkimmäisessä tapauksessa varatun hiukkasen kiihtyvyys synnyttää röntgensäteilyä, edellisessä tapauksessa synkrotronisäteilyä jotka molemmat ovat sähkömagneettista säteilyä ja siis sama ilmiö.

        Massan kiihtyvä liike saa sen säteilemään gravitaatioaaltoja ellei liiketila ole hyvin symmetrinen (homogeeninen pallo pyörii). Minkä tahansa ihmisen käsiteltävissä olevan massan kiihtyvyyden tuottama gravitaatioaalto on äärimmäisen heikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rata kaartuu kiihtyvyyden tai gravitaation vuoksi. Muuten liike olisi suoraviivaista eli alkuperäinen liiketila säilyisi.

        Alkuperäisen viestin esimerkki elektroni atomissa on huono vertaus siksi, että kvanttimekaniikan mukaisesti elektronilla ei atomissa ole hyvin määriteltyä paikkaa tai liikerataa vaan ainoastaan orbitaaleiksi kutsutut eri energiatiloja vastaavat paikan todennäköisyysjakaumat. Tästä on palstalla aiempia pitkiä keskusteluita. Elektroni ei orbitaalillaan koe kiihtyvyyttä, sillä kiihtyvyys saisi sen säteilemään.

        Synkrotronissa (hiukkaskiihdytin) magneettikenttä tuottaa voiman ja kiihtyvyyden joka pakottaa elektronin kaartamaan. Samoin kiihtyvyttä tulee kun elektroni äkkipysähtyy metallikohtioon. Jälkimmäisessä tapauksessa varatun hiukkasen kiihtyvyys synnyttää röntgensäteilyä, edellisessä tapauksessa synkrotronisäteilyä jotka molemmat ovat sähkömagneettista säteilyä ja siis sama ilmiö.

        Massan kiihtyvä liike saa sen säteilemään gravitaatioaaltoja ellei liiketila ole hyvin symmetrinen (homogeeninen pallo pyörii). Minkä tahansa ihmisen käsiteltävissä olevan massan kiihtyvyyden tuottama gravitaatioaalto on äärimmäisen heikko.

        Elektronin liikkeestä ytimen läheisyydessä oli pitkä keskustelu hiljattain:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18479421/milla-nopeudella-elektroni-kiertaa-atomiydinta


    • Anonyymi

      Ekvivalenssiperiaate sanoo, että kappaleen inertiamassa on sama kuinn sen gravitaatiomassa.

      • Anonyymi

        Havainnot tukevat ekvivalenssiperiaatetta.

        Jos inertiaalimassa ja gravitaatiomassa olisivat toisistaan poikkeavia materiaalista riippuen (tiheys, alkuaineen järjestysluku, neutroni/protonisuhde isotoopissa jne...) niin se olisi jo mittauksin havaittu.

        Yksinkertaisin mittari tälle erolle on heiluri. Sen heilahdustaajuus ei riipu heilurin massasta. Jos heilurin inertiaalimassa pienenee suhteessa gravitaatiomassaan niin heilurin heilahdukseen kuluva aika lyhenee eli heilahdustaajuus nousee.


    • Anonyymi

      Ei todellakaan ekvivalenssiperiaatteessa rinnastetaan voimaa ja kiihtyvyyttä mitenkään toisiinsa, kuten aloittaja 6 vuotta sitten väitti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe