Oletko ajokortin omistaja, ajeletko vielä.

Naiset 70 täytettyään luopuvat ajokortista useasti. Kynnys ajamiseen on usein suuri, kun ennen oli tapana, että mies useinmiten ajoi.
Varsinkin maalla asuville muutos on suuri, jos ajokortista luopuu tai joutuu luopumaan.
Koko elämisen malli saattaa mennä uusiksi.
Emeritusprofessori, kannustaa naisia pitämään ajotaitoa yllä.
Täällä meillähän 70-vuotiaana, pitää uusia kortti.
Monet tutkimukset kertovat (sanoi professori), että uusiminen ei vaikuta liikenne- turvallisuuteen mitenkään.
Tanskassa on luovuttu siitä vallan, eikä Ruotsissakaan hänen mukaansa ole ikään sidottuja tarkastuksia.
Bisnestähän se uusiminen on. 40 euroa muistaakseni kuvat ja lääkärin todistus.

51

611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sittenjoskus

      Mutta nyt ollaan vasta 60v- sivulla...

      • Mutta sehän on myöhäistä sitten, kun ollaan 70-sivulla.


      • 70plus

        Myös 70-sivulla kirjoittavat eri-ikäiset yhden yli 80-vuotiaan ohjauksessa.
        Kyllä ajokortin saa uusittua, jos vähänkin kuulee ja näkee, ja jos osaa piirtää kellotaulun oikein.
        Itse täytän ensi viikolla 75, ja kuukausi sitten kävin katsastuksessa. Nyt on ajolupa voimassa ainakin vuoteen 2020. Raskaan kaluston kirjaimista luovuin vapaaehtoisesti jo aiemmin. Vähän huvittaa, että vieläkin on moottoripyöräkortti voimassa, vaikka tuskin enää moottoripyörää osaisin turvallisesti ajaa.
        Serkkuni kulki autolla 90-vuotiaaksi, mutta nyt taitaa liikkua vain rollaattorilla.
        Sama on meidän kaikkien edessä, jos saamme olla olemassa.


    • Saas.nähdä

      Möin auton päästyäni eläkkeelle enkä ole sen jälkeen ajanut autoa, loppuvuodesta täytän 70.

      • Siis kortista et luopunut vielä.


      • Saas.nähdä

        On kortti, kuuteen vuoteen en ole sitä tarvinnut enkä autoa osta kortin takia kulkemista ei auton puute haittaa, taksiin saisi mennä tuhat euroa vuodessa niin vieläkin olisi halvempaa.


    • ö-Öö

      Sinällään hyvä aihe

      Tosin ajokorttiasiat koskee kyllä kaikkia ajokortillisia. Tai siis siitä syystä. Ajokortti on kellä on, ajaminen sitten asia erikseen. Kun ei sitä kortilla ajeta. Ainakin mediassa yllättävän usein ajo-oikeudettomia kärynnyt ajamisesta. Kun kyse nonemukaisesti oikeudesta, vaikk toisaalta kyse vois ihan hyvin olla ajokorttivelvollisuudestakin. Kun liikennesäännöt samat kaikille, kävelijöille, fillristeille jne.

      Kaikkia koskee siis liikennesäännöt, vain kortin haltijoilta se testataan. Sekin ehkä vain kerran, joskus nuorena. Tässä ois niinkuin enenpikin kehittämistä, pientä testiä ja kertauskurssia kaikille, ainakin silloin tällöin.

      JA sitten on toi lekurintodistus. Se vaaditaan vaan kortillisilta, tarkastetaan keski-iästä lähtien säännöllisesti. Tässä se, ajo-oikeus voidaan perua kortillisilta, ei keneltäkään kävelyoikeutta jne. Noh, jos ei jalkoja, hankala kävellä.

      Säännölliset lekurintartkistukset vanhemmiten hyvä kaikille. Noit ajokokorttitarkistukset kuitenkin hyvin pintapuolisia. Jos jotenkin kuulee ja jotain näkee, eikä ole mitään näkyvää, eikä kerro mitään, kortti todennäköisesti pysyy. Aika paljon tapauksia, että ois yleisellekin turvallisuudelle parempi, että eivät ajelisi. En tiedä paljoakaan ihmisiä, joilta otettu ajo-oikeus pois lorttilekurintarkastuksessa. Jonkin verran sitten sairauksien yhteydessä, tai poliisin hokattua jonkun törppöilevän liikaa. liikenteessä. Tai sitten dokaavat korttinsa.

      Mutta ajotaitoa, sitä ei tarkisteta säännöllisesti mitenkään. Siis kaks perusjuttu, liikennesäännöt ja ajotaito, niit ei tarkisteta, ainoastaan terveyden tilaa seuraillaan. Kaks tekijää kolmesta vailla huomiota.

      Ajaan kyllä oppii, jos joskus ajanut, ehkä kandeis ottaa kertauskurssia koulussa, jos pitkään ollut ajamatta. Ja muutama tuttu mummeli, jotka ajoi kortin vanhoilla päivillään, kun ukkeli kuoli. Noh, yhdellä tais mennä inssi läpi seittemännellä kerralla :D

      Mut ei asia ole mikään sukupuolikysymys, mun mielestä. Jos ei tarvi ajaa, jättää kortin uusimati, jos olettaa tarvivansa, kipaisee lekuriin. Kun ei tien päällä sukupuolta kysellä.

      =DW=

      • Tuohan se juuri on, kun se ei tuon uusimisesta mitään hyötyä ole.
        Kyllä 60-70v. ihmiset lääkärillä käy, jos vaivoja on ja lääkärillähän on ilmoitusvelvollisuus, jos havaitsee, ettei ole ajokykyinen.
        Juuri hiljan lueskelin jostain juttua, että miksei vaikkapa pyöräilijöiltä vaadita mitään liikennesääntöjen tuntemista.
        Jos asustelee kaupungissa, missä bussit kulkee ja kaikki palvelut lähellä, eikä ole mökkireissuja summuita, niin ei sitä autoa sitten välttämättä tarvitse.


    • Omistan ajokortin ja en aio luopua ajamisesta. Tosin olen ajanut autoa tosi vähän viimeisten kahden vuoden aikana, mutta nyt taas kunhan kevät tulee ja lumet sulaa tarvii istua rattiin useammin. Meillä ei ole kylällä edes kauppaa, ainoastaan kioski mistä saa maitoa ja sen sellaista. Yhteydet ulkomaailmaan ovat tosi hyvät; juna kulkee ja bussit myös ja pysäkeille ei ole mikään matka, mutta olishan se aika huono juttu jos Legolle jotain sattuisi ja minun ajokortti ei olisi voimassa. Me pidimme pitkään kahta autoa, mutta viimeiset pari-kolme vuotta olemme ajelleet vain yhdellä.

      • Kyllä sitä ajotaitoa kannattaa yllä pitää.
        Itse ajan niin kauan kun kynnelle kykenen. Sikäli hyvä tilannekin, kun voi valita milloin kulkee. Esim. pimeällä en välitä ajaa, kun ei ole pakko.
        Mulla on kesäisin aina liikenteessä toinenkin auto, kai poika niistä kohta toisen laittaa pois, on jo vanhakin tuo paku.


      • Bengalitikku

        Ajokortti on. Ei ole autoa. En ajele kuin pyörällä kesäl.
        Mutta olisi hitsin kivaa adjutantti ja valtion kustantama auto.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Ajokortti on. Ei ole autoa. En ajele kuin pyörällä kesäl.
        Mutta olisi hitsin kivaa adjutantti ja valtion kustantama auto.

        Mihinkäs Sinä sitten menisit valtion autolla adjutantteinesi?
        Talvellakin näyttävät ajelevan pyörillä, nykyään on kai niissäkin nastarenkaita.


      • Bengalitikku

        Kävisin moikkaamassa Teitä!
        Minua eivät nastarenkaat pidättelisi, pusikosta kuuluisia kauhea ääni, eikä ole edes lehtiä pehmentämässä.


    • Mikä_milloinkin

      Minä olen pyrkinyt pitämään yllä ajotaitoa ajamalla säällä kuin säällä. No, haasteellistahan se on talviliukkailla, kun lunta ja muuta mössöä tupruaa taivaalta. Moottoritiellä ei ole mukava tuossa säässä lähteä rekkaa ohittamaan, mutta olen minä senkin tehnyt. Pimeässä en mielelläni aja, paitsi jos ilma on kirkas, silmä mukautuu huonosti pimeään.

      Luultavasti olisin rohkeampi ajaja, jos auto ei olisi sitä mitä on. Mutta milläs rahalla vaihdat autoa, kun juuri ja juuri tulee muutoin toimeen. Ja on se hyvin säilynyt yksilö ikäisekseen, oli katsastusmies viimeksi sanonut. Jos olisin itse ollut katsastamassa, olisin vastannut että aivan kuin omistajansakin.

      • Tässä iässä ne ohitukset on turhiakin, kun ei ole enää niin kiire, kun aiemmin.
        Tosin on täällä vielä työssäkäyviäkin palstalla.
        Ne verothan ne hintaa nostaa autoissa. Kyllä se iso raha on mikä autoon menee ostettaessa ja käytettäessä.


      • Mikä_milloinkin

        Minunkin mielestäni ohitukset ovat pääosin turhia. Mutta rekan perässä ei ole mukava ajella ainakaan pitempiä matkoja, rekasta saattaa tippua vaikka mitä ja rekan pyöristä saattaa lentää kivi tuulilasiin.

        Ohituksista tuntuu tulleen monille itsetarkoitus, jopa säällä kuin säällä. Useasti kun ajan itse pikkutiellä kahdeksaakymppiä eli nopeusrajoituksen mukaan, toiset painavat ohi jopa kahden keltaisen viivan kohdalla ja vilkuttelevat valoja. Ja kääntyvät seuraavasta risteyksestä sivutielle eli ihan turha ohitus. Mitä se kuski siinäkin haluaa osoittaa? Kyllä sitä on yllättävän paljon liikenneraivoa ja varsinkin huonolla säällä, kun mukauttaa ajonopeuden siihen millainen on ajokeli. Olen itsekin kärsimätön ihminen, mutta liikenteessä sentään vielä järki toimii toistaiseksi.


      • Mikä_milloinkin kirjoitti:

        Minunkin mielestäni ohitukset ovat pääosin turhia. Mutta rekan perässä ei ole mukava ajella ainakaan pitempiä matkoja, rekasta saattaa tippua vaikka mitä ja rekan pyöristä saattaa lentää kivi tuulilasiin.

        Ohituksista tuntuu tulleen monille itsetarkoitus, jopa säällä kuin säällä. Useasti kun ajan itse pikkutiellä kahdeksaakymppiä eli nopeusrajoituksen mukaan, toiset painavat ohi jopa kahden keltaisen viivan kohdalla ja vilkuttelevat valoja. Ja kääntyvät seuraavasta risteyksestä sivutielle eli ihan turha ohitus. Mitä se kuski siinäkin haluaa osoittaa? Kyllä sitä on yllättävän paljon liikenneraivoa ja varsinkin huonolla säällä, kun mukauttaa ajonopeuden siihen millainen on ajokeli. Olen itsekin kärsimätön ihminen, mutta liikenteessä sentään vielä järki toimii toistaiseksi.

        Tulipa mieleen, pari vuotta sitten, moottoritiellä edelläni meni, en ollut edes kovin lähellä, kuorma-auto, jolla oli kaikenmoista irtotavaraa lavalla, sivuissa vaan rima-aita.
        Ykskaks sieltä lensi jotakin, kamala kolina kuului autoni alta.
        Soitin hätäkeskukseen, että tarkistaisivat sen lastin, ennenkuin jotain pahempaa sattuu.
        Minun onneni oli, että olin pakulla liikenteessä, se lankku tai mikä lie ollut osui auton puskurin alle tukirautoihin.
        Mikäli olisin ollut henkilöautolla, se olisi tullut suoraan tuulilasiin.
        Moottoritiellä ihmetyttä nuo, jotka kamalalla hönkällä painavat ohi ja sitten miltei puskuria hipoen kurvaavat liittymästä ulos.


    • Kyllä ajokortti on tärkeä ja auto myös.
      On sinne kortinuusimiseen vielä aikaa. Muuten se olisi läpihuutojuttu, mutta kun suvussa on perinnöllistä silmäsairautta. Ne geenit , jos ovat sattuneet kohdalle, niin sitten se elämä menee uusiksi.
      Eikä se nuorenamiehenä vähän huoleton rälläkänkäyttö tilannetta ainakaan parempaan suuntaan vienyt.
      Aika monenlaisiin asioihin olen varautunut, mutta en siihen tilanteeseen, ettei ajokorttia ja autoa olisi.

      • Minua kanssa kauhistaa ajatus, että korttinsa menettäisi.
        Lienee sitten tuo silmäsairaus mistä puhut, sellainen, ettei sitä voi millään korjailla.


      • ö-Öö

        Muistui mieleen

        Mulla oli aikanaan autokoulussa ykssilmänen ope. Kuorma-autokortti. Se oli hupasan nälöinen, sen lasisil,ä katteli milloin minnekin. Että olihan tuolta puolet näkökyvystä pois. Ja muutenkin melko kehosti näkevillä on kortteja. Kuuloa ei ,uuten tarvi ollenkaan, jos autossa kaks peiliä.

        Ei liity aisteihin, Kaveri sai aivohalvauksen, toinen puoli pois pelistä, käsi ja jalka. Meni rekkakortti ja duuni. Konstit monet, sai junailtua rekkakortin takaisin, saa ajaa automaatilla, jos kaasupedaali laitettu vasemmalle. Käsi toimi riittävästi. Niinno, sitten se kännissä katkaisi sen paremman kätensä ja kortti meni taas. Kai se nyt koittaa suunnitella jotain puheohjausta tms... Innokas autoilija.

        Mutta juu, näkö kyllä perusedellytys, mutta aika kehnoksikin saa mennä, taudista riippuen tietenkin, ennen kuin ajo-oikeus lähtee.

        =DW=


      • eppu2 kirjoitti:

        Minua kanssa kauhistaa ajatus, että korttinsa menettäisi.
        Lienee sitten tuo silmäsairaus mistä puhut, sellainen, ettei sitä voi millään korjailla.

        Tiedän ainakin kolmelta äidin puolen sukulaiselta on näön vuoksi kortti lähtenyt.
        Joku yliopisto tutkii sukua, minä en ole siinä tutkimuksessa mukana, yksi lähisukulainen kyllä.


    • ABCe_

      5-kymppisiltä yritetään ottaa kortti pois viiden vuoden välein. Ja samalla halutaan antaa 16-vuotiaille auto alle ilman autokoulua. Harjottelemalla se alkaa sujumaan.
      Mihin se 50-vuotiaan 32 vuotinen harjoittelu yhtäkkiä häviää? Kyllä on suoranaista rahastusta tämä lääkärilausuntojen vaatiminen yhtenään.

      • ö-Öö

        ABeC

        Ei ihan noin. ikätarkastukset on tarpeellisia. Viisissäkympeissä alkaa rapistumaan, kukin vauhtiaan. Ekat tarkistukset aika ylimalkaisia, mutta voi niissäkin tulla ilmi seikkoja, joista johtuen terveys voi vaarantaa ajamista.

        Mun käsittääkseni missään ei ole puhuttu 16 vuotiaiden kouluttomasta ajokortista. Keskustelu pyörinyt siitä, millanen kortti kuristetuille nuorisoautoille. Mopoautoillekin pitää olla ajokortti.

        Viiskymppisellä voi olla ajokokemusta 0 km, jos ei ole ajanut, eli ei ole ollenkaan taitoa.

        Ja korttitarkastukset siis valitettavasti on vain lääkärintarkastuksia. Teoria-osaamista tai ajotaitoja ei tarkisteta mitenkään.

        =DW=


    • ajatuski-hirvittää

      Olen maanteitten ritari, heh heh, oikeesti,
      en koskaan luovu ajokortisa,
      vasta sitten
      jos lääkäri kieltää autolla ajamisen,

    • Suosittelen Autoliiton kursseja, ovat hauskoja ja virkistäviä. Erityisesti liukkaan kelin kursseilla on kiva hurjastella ja kokeilla rajoja. Maantiellä ei sitten toivottavasti tarvitsekaan hurjastella tai luistella, kun hallitsee tilanteet paremmin ja tietää milloin pitää kääntää ja milloin olla kääntämättä ohjauspyörää.

      Sähköautoakin oli kiva ajaa, kun kävin vuokra-autolla kokeilemassa. Ei muuten ollut hiljainen, kun talvirenkaat pitivät moottoritiellä ääntä. Toistaiseksi yhdellä latauksella ei vielä pitkälle pötkitä.

      • ö-Öö

        Tiedä autoliitosta.

        Mutta jääradalla ois hyödyllistä joskus käydä pyörittelemässä. Vaikka onkin ajanut vaikka millasella kelillä, pikkutreeni muualla, kuin liikenteen seassa ois hyvä tehdä vähän itekunkin. Se toi paljon puhuttu perstuntuma, elikkäs refleksit ois hyvä tsekata aina joskus. Se kun auto läjtee lapasesta, aika turha alkaa muisteleen, mitä pitäs tehdä :D
        Missä lie jääratoja, en tiedä, kai jossain merellä.

        =DW=


      • -orvokki
        Nuorenpana olen käynyt liukkaankelin kurssin ja taloudellisen ajon kurssin ja pimeän ajon kurssin.
        Sähköautolla en ole ajanut, mutta mopoautolla olen.
        Kuulin juuri tänään radiosta, että lisäävät latauspisteitä, tähän astiset ovat enimmäkseen isommissa kaupungeissa.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Tiedä autoliitosta.

        Mutta jääradalla ois hyödyllistä joskus käydä pyörittelemässä. Vaikka onkin ajanut vaikka millasella kelillä, pikkutreeni muualla, kuin liikenteen seassa ois hyvä tehdä vähän itekunkin. Se toi paljon puhuttu perstuntuma, elikkäs refleksit ois hyvä tsekata aina joskus. Se kun auto läjtee lapasesta, aika turha alkaa muisteleen, mitä pitäs tehdä :D
        Missä lie jääratoja, en tiedä, kai jossain merellä.

        =DW=

        Täällä meillä pojat kuulostavat harjoittelevan öisin tuolla ostoskeskuksen isolla tyhjällä parkkipaikalla. Ulvottavat renkaitaan silloinkin, kun ei ole lunta eikä jäätä.
        Nyt on ollut sen verran pakkasia, että heille on aurattu oma leikkipaikka pienen lammen jäälle.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Tiedä autoliitosta.

        Mutta jääradalla ois hyödyllistä joskus käydä pyörittelemässä. Vaikka onkin ajanut vaikka millasella kelillä, pikkutreeni muualla, kuin liikenteen seassa ois hyvä tehdä vähän itekunkin. Se toi paljon puhuttu perstuntuma, elikkäs refleksit ois hyvä tsekata aina joskus. Se kun auto läjtee lapasesta, aika turha alkaa muisteleen, mitä pitäs tehdä :D
        Missä lie jääratoja, en tiedä, kai jossain merellä.

        =DW=

        Eppu2:n mainitsemat kurssit olen käynyt minäkin. Olivat mielestäni sekä mukavia että hyödyllisiä.

        Joskus oli upea, mäkinen ja mutkainen jäärata tehty jonnekin keskisen uudenmaan seudulle. Siellä oli tosi kiva käydä harjoittelemassa.
        Meren ja järven jäällä on myös hyvä harjoitella, mutta mäet puuttuvat.

        Liukkaan kelin kursseja ja/tai harjoittelua suositellaan erityisesti aina auton vaihdon jälkeen. Etu-ja takavetoiset autot käyttäytyvät myös eri tavalla niin, ettei kokemattoman kannata ryhtyä ajelemaan kovin vauhdikkaasti ennen kunnon tutustumista.


    • Lmlmomlml

      Monelle naiselle ei ajokorttia olisi pitänyt antaa ollenkaan missään iässä.

      • Munat eivät vaikuta autolla ajamisen taitoon.


      • Ja vielä enemmän taitaa olla itsekkäitä mieshurjastelijoita, jotka eivät piittaa muista liikkujista ollenkaan.

        Luulen, että nykyaikaan ei sukupuoli vaikuta ajamisen asenteisiin tai ajotaitoihin yhtään mitään. - Rekkakuskeinakin näkyy olevan naisia ja moni mies istuu vapaa-aikana erittäin mielellään kartanlukijan paikalla vaimon tai naispuolisen kumppaninsa kyydissä.

        PS: olisivatkohan nuo naisia kirjoituksissaan väheksyvät miehet ehkä vielä enemmän munattomia?


    • flegmaatti

      Vaimoni oli 52v kun minä laiskistuin kokoaikaiseksi kotimieheksi ja vaimoni käytännössä luopui kortistaan ja jätti sen sitten uusimatta.
      Kertaakaan hänen ei ole tarvinnut käyttää taksia.

    • Aion ajaa autoa niin kauan kun kunto sallii.
      Ajan päivittäin jonkin verran ainakin talvisin. Hurjastelen sähkärillä kesäisin ja aika paljon potkukelkalla talvisin.

      • Potkukelkka ei tarvitse ajokorttia.
        Maalla oli kiva mennä potkukelkalla. Siellä niitä suulissa on käyttämättättöminä.


      • Bengalitikku

        Potkukelkkaa käytin joskus aikoinaan viedessäni lasta päivähoitoon.
        Olipa kivaa illalla, kun lumet olivat päivällä sulaneet.
        Ihme kun potkukelkkaa ei ole kehitelty. Minulla ainakin kävi ristiselkään, kun joutui köyristelemään.


      • ö-Öö
        Bengalitikku kirjoitti:

        Potkukelkkaa käytin joskus aikoinaan viedessäni lasta päivähoitoon.
        Olipa kivaa illalla, kun lumet olivat päivällä sulaneet.
        Ihme kun potkukelkkaa ei ole kehitelty. Minulla ainakin kävi ristiselkään, kun joutui köyristelemään.

        On kehitetty,

        Haeskelin kuvaa kelkasta, jossa kenkiä pultattuna pyörään, jota moottori pyörittää,oli tuolla ikäänkuin piirrustukset. Paljon valokuvia muunlaisista kehitysversioista.

        https://www.google.fi/search?q=potkukelkka moottori&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjDtJzsq8bZAhXE3CwKHZ3SBasQ_AUICigB&biw=731&bih=337

        =DW=



      • Bengalitikku

        Niin ja kaikki katku tulee nenukkaan.
        Pitäisikö lähteä kehittelemään?
        A) säädettävä korkeus
        B) ostosboxi/vaihettavissa koriin/sisään mahtuva laukku, minkä voi ottaa kauppaan
        C) säädettävät leveät jalakset jostain raudasta kuitenkin
        D) käsijarru - onko ne nyt jarrupalat, mitkä lätsähtäisi jalaksen edessä siihen kohtaan, missä taipuu ylös
        E) sähkö
        F) soittokello
        G) heijastimet, fosforoitua maalia ruiskittuna, jotta näkyy pimeässäkin
        H) istuinpehmus, ei liukuva
        I) valot


      • Bengalitikku

        Tämä muistuttaa ikäihmisten kesäkelin potkuria, mutta tuo lista pitää sen, mitä talvikäyttöiseen potkukelkkaan tarvittaisiin.


    • Huvittavaa luettavaa. Suoritin ajokortin kesäloman aikana vuonna 1967. Siirryin yksin rattiin Tukholmassa samana kesänä. Olen omistanut moottoripyöriä ja autoja siitä lähtien kun isäni minulle mopon osti. Eipä ole tullut mieleenikään luopua autolla ajamisesta. En taida oikein kuulua joukkoon luopujat. Viime kesänä täytettyäni 70-unohdin kortin uusimisen. No, korjasin virheen ja ajelin tovin väliaikaisella kortilla.
      Joko te olette siinä iässä, että luovutatte?
      Minä taidan olla liia nuori henkisesti ja ruumiillisesti palstalle.

      • Onhan niitä huonompikuntoisia ihmisiä ja myös arempia, joille se ajaminen ei ole niin itsestään selvää.
        Sitten on meitä, jotka uskomme vielä pärjäävämme pitkään.
        Muistin tuon Sinun korttijuttusi, siinä kait on jotain kaksi vuotta se aika, sitten joutuu uudestaan kouluun, ellei siinä ajassa uusi.
        Onnea Sinulle uuteen kotiisi. Leipää ja suolaa ennen tuotiin tuliaiseksi. Se kait lisäsi onnea.


      • Voi nuorempanakin joutua luopumaan ajokortista, sairaus tai tapaturma saattaa yllättää. Niin kävi naapurille, vielä töissä käyvälle naiselle, verihyytymä aivoissa ja leikkauksesta toipuminen estää autolla ajamisen pitkäksi aikaa.
        Ole tyytyväinen, että saat elää henkisesti ja ruumiillisesti hyvässä kunnossa ja jatkaa autoilua.


    • hompsantuusa_

      Kortti on, mutta autoa ei. En ole vuosiin tarvinnut autoa niin usein , että olisi kannattanut pitää. Useampana kesänä vuokrattiin auto viikoksi tai pariksi. Helppoa tuo auton vuokraaminen on nykyisin ja valinnanvaraa on. Eikä tarvinnut huolehtia auton kunnosta. Edullisempaa oli kuin, että olisi omaa autoa pitänyt. Ei ole parina vuotena ollut tarvetta edes vuokra-autolle. Kortti on toiminut henkilötodistuksena.

      Tosi paljon ihmiset pyöräilevät läpi talven. Eilen oli tosi kylmää, kun olin lenkillä. Näin sellaisen pyöräilijän, jolla oli tavallaan niin kuin lätkämaalivahdin käsisuojat ohjaustangossa. Noh, vähän pienemmät ja pinkit. Varmaan tarpeen sillä viimahan siinä käy. Paljon on niitä läskipyöriä. Yksi hurjapää ajeli luisteluhiihtäjien ladulla. En tiedä repesikö jossain vaiheessa laturaivo. Sitä on kuulemma liikkeellä.

      • Bengalitikku

        Minua taas ei ole autot kiinnostaneet hirveästi koskaan. Intercity tai pendolino kiitos: voi lukea, tehdä ristikoita, neuloa, käyttää tablettia, juoda kahvia jne. Junassa voi liikkua. En jaksa istua pikkuautossa tuntia pidempään. Kotona oli aina auto, muttei kiinnostus tarttunut. Saahan auton liikkeestä hetkessä. Mutkun ei.


    • korti

      Olen ajanut vuodesta 1967 läheskaikissa euroopan maissa kaikki mennyt hyvin. Kortin uusin 2022.

    • riittäsikö1000taxiin

      Olisipa elämä köyhää ilman autoa. Kun lähden kotoa riiuumatkalle, autossa on järviuintivärmeet, suksipaketti, kuntosali- ja uimahallivehkeet. Mennessäni vien kaupasta ruokaa sairastavalle, toisen luon piipahdan muuten vaan kuulumisia kyselemässä. Parin-kolmen päivän päästä palaan kotiin, melkein joka kerta kaikkia tavaroita on käytetty ainakin kerran. Paluumatkalla tankkaan kaupasta oman jääkaapin. Joskus autossa on menohepenet, silloin urheiluvehkeitä jää kotiin. Joku kirjoitti pitävänsä ajotaitoa yllä säällä kuin säällä. Sama tavoite, joskus suhaan 50ä (tien nopeus 60) lumisateella pimeässä, kun en parempaan pysty, lienen tientukkona. Vielä on aikaa 70starkastukseen muutama vuosi. Voi kun läpäisisin, exä ei läpäissyt, joten ei testi turha ole.

    • flegmaatti

      Mukautuu ja sitten ei. Ajoin korttini oikeanpuoleisessa liikenteessä mutta ajokokemusta ei tullut koska ei ollut autoa.
      1964 ostin vanhan kuplani Tukholman keskustan VW keskuksesta ja vierastin vasemman puoleista liikennettä niin paljon, että pyysin myyjää ajamaan minut Södertäljen suunnan viimeisiin liikennevaloihin.

      Sittemmin Tukholman liikenne tuli tutuksi ja vasuriliikenne tuntui luontevalle.
      Tullessani käymään Suomessa sujui oikeanpuoleinen luontevasti paitsi lähtiessä parkkipaikoilta, pihoista yms. paikoista jolloin aina löysin itseni vasemmalta puolelta.
      Norjassa käydessä ei jostakin syystä ollut vähäisintäkään hankaluutta tottua heti rajalla oikean puoleiseen ajeluun.

      Kun sitten, minun ollessani Suomessa, Ruotsi siirtyi oikeanpuoleiseen liikenteeseen niin alkuun ajoin tutut paikat rutiinilla vasuriliikenteen mukaan.

      Luuduttavien oikeakätisten vuosien jälkeen vaati enkkujen vasenkätinen risteysajo, varsinkin 4-kaista risteyksissä, keskittymistä. Vaimoni älähteli!

      • En varmaan osaisi mieltää vasemmanpuolen liikennettä ajaakseni semmoisella paikalla.
        Suomessa olen kyllä ajellut aika paljon asuntovaunun kanssa, eri kaupungeissakin ja Norjan vuoristo oli väliin vähän huikeaa.
        Empä tiedä enää. Tampereella osasin kyllä ajaa, kun oli tutut kadut, mutta nyt ovat sekoittaneet senkin.
        Kun olin 3tuntia pois asunnolta sillä välin oli jo ympyrä muuttunut omituiseksi risteykseksi. Veli juuri eilen soitti ja sanoi, että siinä oli kolari, ambulanssilla joku vietiin.


    • maissiiii

      Ajelen niin kauan kuin kykenen,
      toivottavasti vielä ajoja riittää.

      liikun joskus huvikseni, aina ei ole edes päämäärää,
      katselen vain kaunista suomenmaata.

      Käytän autoa myös terapiana,
      se aina kuuntelee kun sille murheitani valitan,
      ei se koskaan väitä vastaan, itkutkin se ottaa kernaasti vastaan.
      ja osaa se hykerrellä kanssani, jos jotain lystiä tapahtuu
      eli jos en meinaa nahoissani pysyä.
      Siellä on ihan oma musiikki ja löytyy sieltä muutama maskottikin.

      • Että terapia-auto. Tuossahan on itua.
        Nykyään on terapiakoiria -kissoja -vasikoita ym., miksei siis autojakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      7920
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      59
      5902
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      81
      3322
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3013
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1698
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      210
      1660
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      336
      1398
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1192
    9. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1189
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1101
    Aihe