MIKÄ ROTU SOPII MEIDÄN KRITEEREIHIN

pentukuumeinen

Hei.

Nyt on aika hakea pienimuotoista apua tulevan pennun rodun valintaan. Elämäni ensimmäisestä koirasta ei ole kyse, vaan olen omistanut cockerspanielin ja saku/hovawart mixin. Kouluttamisen osalta myös pitbull, irlanninsetteri, dalmatialainen, novascotiannoutaja ja monenlaiset sekarotuiset ovat olleet osa kokemuksen kasvua.

Itse olen pian täysi-ikäinen ja mies jo täysi-ikäinen.

Asumme siis noin 40neliön asunnossa, miehen lisäksi minun kanssa asuu myös kissa. Liikuntaa tarjolla niin paljon kun tarvetta on ja toko on meillä molemmilla vahvana kiinnostuksen kohteena.

Siirtykäämme kriteereihin, jotka olisivat toivottuja, mutta poikkeustapaukset otetaan huomioon.

- isompikokoinen, säkä saisi olla edes sen n.60cm
- kevytrakenteinen (ei esim mallia rottweiler, vaan mielummin mallia dobermanni)
- lyhyt- tai puolipitkäkarvainen (ei taukoamatonta trimmaamista ja hoitoa vaativa)
- EI riistaviettinen!
- hyvä treenimotivaatio, ja innokkuus tehdä töitä
- rotu tulisi yleisesti toimeen muiden koirien kanssa (toki poikkeusyksilöitä on aina)
- mahdollisimman terve rotu

40

865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eienäälisää

      Asunto vaihtoon ja vasta sitten koiraa kehiin.

      Vaikka olenkin sitä mieltä, että koira ei tiedä, asuuko se maan tasalla vai 10. kerroksessa, niin 40 neliöinen kämppä on kyllä liian täyteen asutettu kahdesta ihmisestä, kissasta ja vielä isosta koirastakin. En usko kovin monen vastuuntuntoisen kasvattajan edes myyvän isoa koiraa tuollaiseen yhtälöön.

      • pentukuumeinen

        Itse en kyllä pidä asuntoamme liian pienenä isommalle koiralle. Kun koira saa suuren määrän liikuntaa päivittäin ja kotona paljon virikkeitä ja tekemistä, niin en näe asiassa ongelmaa, ja monien tuhansien ihmisten ryhmissä kysellyt, niin ovat useimmat samaa mieltä kanssani. Toki ymmärrän kantasi asiaan.


    • huhhellettä

      Aivan liian pieni asunto... Ihan yksiselitteisesti ei. Oli pentukuumetta tai ei, niin koiran ehdoilla on mentävä ja hommattava koira vasta sitten kun on elämäntilanne niin vakaa ettei pikkuluukussa tarvitse asua elikoitten kanssa.

      • pentukuumeinen

        Kuten jo sanoin, en pidä asuntoamme liian pienenä. Tarpeellisen liikunnan ja aktiviteetin saanut koira on rauhallinen kotona ja suurimmaksi osakseen nukkuu ja syö sisällä, ja riehuu ulkona. Tosiaan se koira meille on tulossa kun sitä olen jo vuosia odottanut.


    • Näinäänestän

      Vähän on joo ristiriitaisuutta havaittavissa. Toisaalta ymmärretään, ettei pelkkä kodin ulkopuolella tapahtuva aktivointi riitä, ja siksi puhutaan myös kodin virikkeistä ja tekemisestä. Sitten kuitenkin vaaditaan isolta koiralta sen täyttämistä hyvin pienessä tilassa, mikä ei kyllä ole OK. En ymmärrä, miksi kukaan edes haluaisi liikakansoittaa noin pientä kotia. Tai ymmärrän, nimimerkkisi kertoo siitä kaiken olennaisen. Pitäisi vain miettiä, että meneekö se oma pentukuume muun edelle, vai olisiko koiralle (kuten myös kissalle ja teillekin) mukavampaa, että olisi tilaa väistää muita. Olette selvästi vailla aktiivisempaa rotua, joka ei kyllä ole minikodin koira.

      • pentukuumeinen

        En nyt ottaisi nimimerkkiäni mietinnän alle tässä asiassa, kunhan kirjoitin jotain mikä liittyy koiriin yms. Mutta en kyllä millään tavalla stressaa asuntomme kokoa. Sadoilta ihmisiltä kuullut asian olevan kunnossa, niin enpä stressaa tästä millään tavalla. Mutta nyt voin todeta, että jos ei ole muuta asiaa kun asuntoni koko, voi suoraan siirtyä seuraavaan julkaisuun.


      • Näinäänestän
        pentukuumeinen kirjoitti:

        En nyt ottaisi nimimerkkiäni mietinnän alle tässä asiassa, kunhan kirjoitin jotain mikä liittyy koiriin yms. Mutta en kyllä millään tavalla stressaa asuntomme kokoa. Sadoilta ihmisiltä kuullut asian olevan kunnossa, niin enpä stressaa tästä millään tavalla. Mutta nyt voin todeta, että jos ei ole muuta asiaa kun asuntoni koko, voi suoraan siirtyä seuraavaan julkaisuun.

        Asenteesi on varsin puhuttelevaa. Ilmeisesti arka aihe?

        Mikä teitä estää vaihtamasta asuntoa? Oma halu ei saa mennä omien lemmikkien tarpeiden ja parhaan edelle. Kissat ovat reviiritietoisia ja voivat stressata noin pienen tilan jakamista riehakkaan koiranpennun kanssa. Ja kuten sanottua, niin ei aktivoiminen noin pienessä tilassa ole helppoa eikä tarkoituksenmukaista. Peppu edellä puuhun kiipeäminen ei pitkällä aikavälillä toimi, joten resurssit kuntoon ensin, ja vasta sitten koira hankintaan.


      • pentukuumeinen

        Meitä ei mikään ’estä’ muuttamasta isompaan asuntoon. Niin on tapahtumassa, kunhan vaan suurempi asunto löytyy ja täällä päin ei vapaita asuntoja kauhean usein tule. Aihe ei ole arka, pahoittelut jos siltä vaikutti, mutta en tullut tänne keskustellakseni asuntoni koosta, kun siitä olen jo monissa paikoissa keskustellut positiivisin vastauksin. Ovat monet asuneet pienemmissäkin asunnoissa koiran tai useammankin kanssa, täysin ilman ongelmia. Ymmärrän mielipiteesi ja kantasi asiaan, mutta me olisimme nyt vailla muiden rotuehdotuksia, emme asuntoehdotuksia.


      • Näinäänestän
        pentukuumeinen kirjoitti:

        Meitä ei mikään ’estä’ muuttamasta isompaan asuntoon. Niin on tapahtumassa, kunhan vaan suurempi asunto löytyy ja täällä päin ei vapaita asuntoja kauhean usein tule. Aihe ei ole arka, pahoittelut jos siltä vaikutti, mutta en tullut tänne keskustellakseni asuntoni koosta, kun siitä olen jo monissa paikoissa keskustellut positiivisin vastauksin. Ovat monet asuneet pienemmissäkin asunnoissa koiran tai useammankin kanssa, täysin ilman ongelmia. Ymmärrän mielipiteesi ja kantasi asiaan, mutta me olisimme nyt vailla muiden rotuehdotuksia, emme asuntoehdotuksia.

        Kyllä, monet ovat varmasti asuneet eläinlauman kanssa pienemmässäkin asunnossa. Monet pitävät koiria myös häkitettynä päivät pitkät. Varmasti jokainen siinä tilanteessa ollessaan väittää kaiken olevan OK, eikä ongelmia ole mailla halmeilla, mutta ei se siitä oikeaa ratkaisua silti tee.


      • pentukuumeinen

        No jokaisella on mielipiteensä kaikesta mutta jos ei rotuehdotuksia ole niin voi olla laittamatta mitään kun tästä ei kukaan mitään hyödy:)


    • gsdgsdgsd

      Älä hanki koiraa. Siitä on varmasti Sinulle henkistä apua, mutta kaikille muille pelkkää haittaa. Koira ulostaa mihin sattuu. Koira metelöi yötäpäivää, esim haukkuu ulvoo hyökkii oveen. Ulkona uhkailee naapureita. Hanki mieluummin kissa.

      • Fbalebgkslf

        Hanki sinä lukutaito:)


    • LykkyäPyttyyn

      Tuota noin. Kuinkahan moni kommentoijista pitää koiraansa 20m2 tarhassa, jossa ainoa lämmin tila on koirankoppi ja lenkittää koiran 3 kertaa viikossa? Tai kuinka monella on se 120m2 omakotitalo ja pieni piha, jonka lisäksi koirat eivät pääse yhtään minnekään? Kuinka monella on useamman koiran lauma, joka "huolehtii itsenäisesti" liikunnastaan eli niitä ei käytetä päivittäin pihalla kuin tarpeillaan? Kuinka monta kilometria nämä "onnelliset sisäkoirat" liikkuvat päivän aikana? Kaksi, viisi? Eivätkö ne mieluummin liikkuisi tuplasti enemmän Suomen suvessa tai pakkasessa?

      Nämä ihmiset ovat tekopyhiä. Varoitan sen verran, että nuori koira ei mahdu riekkumaan noin pienessä asunnossa, eikä sillä ole edes riekkumisseuraa: voitte varautua parin sohvan syömiseen ja ehkä vaihtamaan yhden välioven. Ei sillä, etteikö myös keskellä korpea noutajia kasvattava tuttuni olisi tottunut moiseen aina, kun hänellä on pentue kasvamassa :D Mutta! Yhden koiran pieni koti joutuu lenkittämään ja virikkeistämään silmäteräänsä enemmän, kuin nämä tekopyhät koiralauman kanssa korvessa asuvat verrokkinsa. Suurempi työmäärä on ihan fakta, sitä ei käy kiistäminen.

      Ehtojesi perusteella minulle tulee mieleen sileäkarvainen collie. Miellyttämisenhaluinen, erittäin ohjaajapehmeä koirarotu. Terve ja ulkonäöltään liioittelematon. Nahkojen eli sileäkarvaisten lisäksi teille voisi sopia pina eli puolipitkäkarvainen collie. Pina-collieilla on tuuhea, puolipitkäkarvainen turkki. Niitä syntyy satunnaisesti sk collie -yhdistelmiin.

      Myös lapinkoirat kannattaa tsekata läpi, vaikka ne ovat toiveisiisi nähden hiukan pienikokoisia :) Mainioita, energisia koiria kuitenkin!

      Itse en suosittelisi sakemannia, koska jopa rotupiireissä pitkään pyörineellä ystävälläni on vaikeuksia löytää itselleen allergiavapaata ja luustoltaan tervettä harrastuskoiraa. Noviisin on hankala löytää hyvää koiraa, suosittelen siis jotain muuta rotua aluksi... harrastuspiireihin pääsemisen jälkeen on paremmat mahdollisuudet löytää koira, joka ei ole perimänsä perusteella ihan susi...

      Näitä energisempi ja terävämpi (jopa sählä) rotu olisi hollanninpaimenkoira. Holskut ovat sk collieita vaativampia, niitä käytetään poliisin virkakoirina - tekemisen tarve on myös samalla tasolla.

      Nykyään on olemassa myös sekarotuisten kasvattajia, joilla on monia rotukasvattajia korkeampi työmoraali. Esimerkiksi Noyal Team kasvattaa kuivaa, jäntevää paimenkoiratyyppiä: http://noyalteam.net/index.php/tietoa Pienikokoisempia ja karvaisempia paimentyyppisiä koiria kasvattaa Paimenlauma http://paimenlauma.blogspot.fi/p/elamaa.html

      Terveyttä ei voida luvata minkään rodun perusominaisuutena. Kunhan löydät miellyttävän rodun/rotuja, niin kannattaa opetella tulkitsemaan Jalostustietojärjestelmän/KoiraNetin indeksejä ja terveysarvosanoja. Nykymaailmassa pennunostaja itse vaikuttaa eniten siihen, kuinka terveen koiran hän saa. Itsekin olen oppirahani maksellut, kun otin ensimmäiseksi omaksi koirakseni terverotuisen pennun kasvattajalta, jonka käyttämä linja on toki kaunis, mutta myös sairauksi vahvasti periyttävä. Seuraavan koirani sain lahjoituksena kasvattajalta, joka näki minussa tiettyä potentiaalia (harrastuskoira opiskelijalle yksiöön, hui!). Kolmatta katselen sivusilmällä. Vaikka olenkin tällainen pahamaineinen yksiöasuja, niin minulla on jopa varaa valikoida ;) Ei ne neliöt ole kuin tekosyy.

      • pentukuumeinen

        Kiitos asiallisesta vastauksestasi! Olemme tietoisia siitä, että tavaroita tulee todennäköisesti rikkoutumaan yms, mutta koira tulee olemaan meille todella suuri osa perhettä ja olemme valmiita ulkoilemaan sen kanssa pitkien hihnalenkkien ja nopeiden pissatuslenkkien lisäksi myös vapaana ollen ja pellolla, metsissä, rannalla, melkeimpä missä tahansa mistä koira tykkää.

        Olemme tokon lisäksi kiinnostuneita pienimuotoisista vetohommista, esimerkiksi hiihto, pyöräily/potkulautailu, rento taakanveto ja talvisin potkukelkkailu:)

        Noista pina yksiköistä en olekaan ennen kuullut! Mielenkiintoista!

        Ja koiran hankinta on ollut työn alla muutamia vuosia, mutta nyt aika tuntuu hyvältä. Tosiaan nahkacollie ja dalmatialainen ovat olleet nyt eniten mietinnässä. Monen vuoden unelmani on tanskandoggi, mutta dogin otan vasta muutaman vuoden päästä.



        Nahkasta olen todella kiinnostunut ja myös mies on sitä mieltä että se voisi olla oikea rotu meille nyt. Noyalteam on nostanut kiinnostusta jo jonkin aikaa ja olemme ottaneet paljon selvää heidän koirista ja toiminnasta, päätyen tulokseen, että perheenjäsenen hankinta heiltä voisi todellakin olla vaihtoehto!


      • Eienäälisää

        Omasta puolestani voin kertoa, ettei mikään arvailusi osunut oikeaan. Harmittaako? Väitteen tekopyhyydestä vetäisit siis takalistostasi, mitä toki tapahtuukin silloin, kun tunteet ottavat järjestä kuristusotteen. Sekä sinä että aloittaja olette siitä hyviä esimerkkejä. Kommentistasi ei myöskään saa asiallista edes parhaimmalla tahdolla, joten siitä kiittely kertoo aloittajan tämänhetkisestä mielentilasta hyvinkin paljon.

        Mistä se sinusta kielii, jos pennulla/nuorella koiralla on tarvetta tuhota pari sohvaa ja vielä välioviakin? Ei meillä ole edes dobermannit moista tehneet, vaikka rotu surullisenkuuluisa tuohoamisvimmastaan onkin. Jo sellaiseen lähtökohtaisesti varautuminen kielii siitä, miten hyvin ongelmien mahdollinen aiheutuminen on tiedossa silloin, kun kämpän pienuus ei ainakaan edesauta koiralle mielekkään aktiviteetin järjestämisessä. Jos pienen kämpän aiheuttama suurempi työmäärä ja ongelmat ovat hyvin tiedossa, niin eikö jo sen pitäisi riittää kertomaan, ettei tilanne ole kaikkein paras mahdollinen koiran (ja kissan!) kannalta? Vastausta en tähän tarvitse sinulta, sillä olet jäävi kertomaan mielipidettäsi asuessasi itsekin koirinesi pikkukämpässä.


      • drdrhdfthfch
        Eienäälisää kirjoitti:

        Omasta puolestani voin kertoa, ettei mikään arvailusi osunut oikeaan. Harmittaako? Väitteen tekopyhyydestä vetäisit siis takalistostasi, mitä toki tapahtuukin silloin, kun tunteet ottavat järjestä kuristusotteen. Sekä sinä että aloittaja olette siitä hyviä esimerkkejä. Kommentistasi ei myöskään saa asiallista edes parhaimmalla tahdolla, joten siitä kiittely kertoo aloittajan tämänhetkisestä mielentilasta hyvinkin paljon.

        Mistä se sinusta kielii, jos pennulla/nuorella koiralla on tarvetta tuhota pari sohvaa ja vielä välioviakin? Ei meillä ole edes dobermannit moista tehneet, vaikka rotu surullisenkuuluisa tuohoamisvimmastaan onkin. Jo sellaiseen lähtökohtaisesti varautuminen kielii siitä, miten hyvin ongelmien mahdollinen aiheutuminen on tiedossa silloin, kun kämpän pienuus ei ainakaan edesauta koiralle mielekkään aktiviteetin järjestämisessä. Jos pienen kämpän aiheuttama suurempi työmäärä ja ongelmat ovat hyvin tiedossa, niin eikö jo sen pitäisi riittää kertomaan, ettei tilanne ole kaikkein paras mahdollinen koiran (ja kissan!) kannalta? Vastausta en tähän tarvitse sinulta, sillä olet jäävi kertomaan mielipidettäsi asuessasi itsekin koirinesi pikkukämpässä.

        >> Mistä se sinusta kielii, jos pennulla/nuorella koiralla on tarvetta tuhota pari sohvaa ja vielä välioviakin?
        Yksikään koirani ei ole tuhonnut huonekaluja tai ovia. Suon kuitenkin, että koiraa hankkivat varautuvat myös teinikoiran pitämisen ikävämpiin puoliin - korkeaenergisyyteen ja loputtomaan tekemisen tarpeeseen. Mikä on sellainen rotu, joka ei edes nuoruudensa vimmassa tee (ihmisen näkökulmasta) erehdyksiä? Sellainen, joka on liian kipeä liikkumaan, tai ei saa happea ensinkään?

        >> "Koirinesi"
        Jos olisit lukenut viestini edes suuripiirteisesti niin olisit huomannut, että minulla on vain yksi koira. Joka ei ole tuhonnut paikkoja.

        Pysy poissa keskustelupalstoilta, jos et ymmärrä lukemaasi. Ominaisuutesi vaikeuttaa kanssakäymistä merkittävästi.


      • pentukuumeinen

        Isommalla ’työllä’ meinaan sitä, että pennut tuhoavat melkeimpä aina jotain. Mieti jos sinun pentusi tuhoisi mahtavassa 300m2 (joka on selvästi alaraja neliömäärälle että voi koiran hankkia) talossasi muutaman huonekalun sekä muuta pientä, niin se ei näyttäisi niin ’isolle’ hommalle verrattuna jos se tekisi saman pienemmässä asunnossa. Ja jälleen kerran, jos aikomuksesi on vain ladella tällaisiä neuvoja, joita en edes pyydä tai kaipaa, voit lähteä muualle kukkahattuilemaan:)


      • Eienäälisää
        drdrhdfthfch kirjoitti:

        >> Mistä se sinusta kielii, jos pennulla/nuorella koiralla on tarvetta tuhota pari sohvaa ja vielä välioviakin?
        Yksikään koirani ei ole tuhonnut huonekaluja tai ovia. Suon kuitenkin, että koiraa hankkivat varautuvat myös teinikoiran pitämisen ikävämpiin puoliin - korkeaenergisyyteen ja loputtomaan tekemisen tarpeeseen. Mikä on sellainen rotu, joka ei edes nuoruudensa vimmassa tee (ihmisen näkökulmasta) erehdyksiä? Sellainen, joka on liian kipeä liikkumaan, tai ei saa happea ensinkään?

        >> "Koirinesi"
        Jos olisit lukenut viestini edes suuripiirteisesti niin olisit huomannut, että minulla on vain yksi koira. Joka ei ole tuhonnut paikkoja.

        Pysy poissa keskustelupalstoilta, jos et ymmärrä lukemaasi. Ominaisuutesi vaikeuttaa kanssakäymistä merkittävästi.

        Sinua ei ikävä kyllä edes huolita paremman maineen omaaville keskustelupalstoille, sillä asiallisena pysyminen tuottaa näemmä hankaluuksia.

        "Jos olisit lukenut viestini edes suuripiirteisesti niin olisit huomannut, että minulla on vain yksi koira."

        Näinköhän vain. Jos ymmärtäisit edes itsesi laatimaan tekstiä, niin siitähän käy ilmi, että kolmatta katselet "sivusilmällä", mitä ennen on hankittu ensimmäinen ja toinenkin koira. Ensimmäisen koiran poismenosta ei kuitenkaan ole mitään puhetta, joten suo nyt anteeksi, ettei ajatusten lukeminen onnistunut niin hyvin, että tietäisin sinun pitävän vain yhtä kerrallaan. Se, että pidit tuota niin tärkeänä, että siitä säksättäminen vei puolet koko kommentistasi, kertoo vain sen, ettei itse asiasta ole järkevää argumenttia esittää.


      • Eienäälisää
        pentukuumeinen kirjoitti:

        Isommalla ’työllä’ meinaan sitä, että pennut tuhoavat melkeimpä aina jotain. Mieti jos sinun pentusi tuhoisi mahtavassa 300m2 (joka on selvästi alaraja neliömäärälle että voi koiran hankkia) talossasi muutaman huonekalun sekä muuta pientä, niin se ei näyttäisi niin ’isolle’ hommalle verrattuna jos se tekisi saman pienemmässä asunnossa. Ja jälleen kerran, jos aikomuksesi on vain ladella tällaisiä neuvoja, joita en edes pyydä tai kaipaa, voit lähteä muualle kukkahattuilemaan:)

        Sinun on ihan turha lähteä samalle spekuloinnin tielle kuin tämä toinenkin älypää. Minun suuhuni on turha sanoja laitella, vaikka se toki ahdingostasi paljon kertookin. Ihan yhtä iso homma ja menoerä sohvan tai välioven tuhoaminen minkä hyvänsä kokoisessa asunnossa on, joten väitteessäsi ei ole järjen hiventäkään.


      • pentukuumeinen

        Jälleen kerran hyvä esimerkki ihmisestä joka ei osaa olla työntämättä nokkaansa muiden asioihin. Oletkos koskaan kuullut, että jos ei ole mitään positiivista sanottavaa, niin ei kannata sanoa mitään? Aikomuksesi on selvästikin vain ärsyttää muita. Ja jälleen kerran, kun lukutaito selvästi hieman pätkii, en kaipaa neuvojasi:)


      • Eienäälisää
        pentukuumeinen kirjoitti:

        Jälleen kerran hyvä esimerkki ihmisestä joka ei osaa olla työntämättä nokkaansa muiden asioihin. Oletkos koskaan kuullut, että jos ei ole mitään positiivista sanottavaa, niin ei kannata sanoa mitään? Aikomuksesi on selvästikin vain ärsyttää muita. Ja jälleen kerran, kun lukutaito selvästi hieman pätkii, en kaipaa neuvojasi:)

        Minun lukutaidossani ei ole mitään vikaa, kiitos vain. Kaikista en samaa voikaan sanoa.

        Mitenkäs minä näen sinun säksättävän varsin mielelläsi, vaikka muita neuvot olemaan hiljaa, jollei ole päähän taputtelua luvassa? Se, että vain yhdenlaiset mielipiteet kelpaavat, kertoo paljon sinusta.


      • pentukuumeinen

        Mahtaisiko johtua siitä että
        1. Tämä on minun aloitus, joten loogisesti odotan vastauksia kysymykseeni liittyen, enkä jotain aiheestapoikkeavaa ’säksättämistä’.
        2. Kerrot mielipiteesi heti alussa, ja vastasin asiallisesti, jolloin oletin asian olevan selvä, mutta jatkoit siitä huolimatta.

        Joten enpä minä sinun käytöstä minään parhaimpana pitäisi.


      • Eienäälisää
        pentukuumeinen kirjoitti:

        Mahtaisiko johtua siitä että
        1. Tämä on minun aloitus, joten loogisesti odotan vastauksia kysymykseeni liittyen, enkä jotain aiheestapoikkeavaa ’säksättämistä’.
        2. Kerrot mielipiteesi heti alussa, ja vastasin asiallisesti, jolloin oletin asian olevan selvä, mutta jatkoit siitä huolimatta.

        Joten enpä minä sinun käytöstä minään parhaimpana pitäisi.

        Vai jatkoin minä siitä huolimatta. Jollet sattunut huomaamaan, niin jatkamiseni johtui siitä, että oikaisin nimimerkin "LykkyäPyttyyn" höpöhöpöjä, sillä minutkin siinä käytännössä mukaan vedettiin. Sen jälkeen olen vain vastaillut teille. Loogista, vai mitä?


    • taasnäitä

      Mikäli se opiskelijaluukku olisi niin upea ympäristö aktiiviselle koiralle kuin joku yrittää väittää, niin silloin siitä ei aiheutuisi lisävaivaa. Senhän sanoo järkikin, ettei koira aiheuta lisää vaivaa ja työtä kuin vain silloin kun kaikki ei ole sen kannalta ihan kohdillaan. Tietysti omistaja voi päättää nähdä sen lisävaivan ja tehdä sen lisätyön, jolloin koiraa voisi periaatteessa pitää vaikka parvekkeella. Vaikka omistaja venyy, niin tekeekö tuollaiset ratkaisut siitä oikean KOIRALLE? Itsekästä puuhaa. Aloittaja myös kertoo, ettei luukun vauhdolle ole mitään estettä ja että isompi on jopa haussa. Ei sitten kuitenkaan tullut mieleen, että muutatte ensin ja hankitte koiran vasta sitten? Huh huh.

      • pentukuumeinen

        Mikä ’opiskelijaluukku’? Onko kaikki ’pienet’ asunnot mielestäsi opiskelijaluukkuja? Ja kuten sanoin, täälläpäin ei vapaita kämppiä ole kauhean usein, hyvällä tuurilla uusi asuntomahdollisuus vasta vuosien päästä. Ja mitä minä jo sanoin siitä, että koira meille tulee tänne ’opiskelijaluukkuun’. Muutama onneton kukkahattutäti ei hetkauta mieltäni kun kuuntelee tuhatpäistä koirakansaa:) Joten lähtekääpäs vaikka ulkoiluttamaan koirianne, sen sijaan että sepitätte minulle täällä neuvoja asiaan, johon en edes neuvoja pyydä.


      • Samaamieltäolen

        Juuri näin! Kompromisseihin ja lisävaivautumisiin voi aina ryhtyä, muttei se sitä tarkoita, että tilanne on loistava eläimen kannalta. Ihan sama, vaikka isomman asunnon saamiseen menisi puoli ikää, sitä tulisi odottaa, sillä se olisi ihan taatusti lemmikkien kannalta parempi. Sitähän se olisi tietty omistajillekin, mutta itsekkäistä syistä ovat näemmä päättäneet venyä vaikka mihin kunhan sen koiran vain saavat. Mutku minä minä minä haluun.


    • dxhfdthfcth

      Nähtävästi keskusteluun vastavat lähinnä trollit, jotka eivät (tarkoituksellisesti) ymmärrä lukemaansa. Juuri kuten trollien kuuluukin. Ehkä loistavin esimerkki on tuo, jossa minusta ja nicistä pentukuumeinen tehtiin molemmista yhtäkkiä opiskelijaluukussa asujia :D

      Pentukuumeiselle suosittelen siirtymistä jollekin rotukoirafoorumille. Täällä keskusteleminen on rasittavaa.

      • pentukuumeinen

        Nämä ovat selvästikin niin oikeassa että ei auta muu kuin olla ottamatta koiraa ’opiskelijaluukkuuni’. Ja tottakai he tietävät että myös sinä asut ’opiskelijaluukussa’ :) Tiesin että tästä ei tule mitään järkevää kun täältä löytyy aina näitä oman elämänsä sankareita, mutta kiitos sinulle hyvästä avusta ja kannustuksesta!:)


      • Eienäälisää

        Minun näkövinkkelistäni loistavimmat esimerkit ovat se, että mielestäni koiria ei saa pitää kuin vähintään 300 neliöisessä asunnossa, koiriani pidetään 20 neliön tarhassa, niitä ei lenkitetä oman pihan ulkopuolella ja niin päin pois. Äläpä siis viitsi kiukutella.


      • pentukuumeinen

        Itse nyt taisit nämä ongelmasi kehittää, kun on vaan pakko kommentoida, vaikka ei ole mitään pyydettyä vastausta. Minä en kiukuttele, mutta sinä se jaksat vääntää asiasta johon et millään tavalla pysty vaikuttamaan.


      • Eienäälisää
        pentukuumeinen kirjoitti:

        Itse nyt taisit nämä ongelmasi kehittää, kun on vaan pakko kommentoida, vaikka ei ole mitään pyydettyä vastausta. Minä en kiukuttele, mutta sinä se jaksat vääntää asiasta johon et millään tavalla pysty vaikuttamaan.

        Ja tuokin kommentti tuli neidiltä, jolta minäkään en ole pyytänyt tähän vastausta, ja joka kiukuttelee joka kohdassa ihan pyytämättä. En meinaan tässäkään sinulle vastannut, mutta silti sain ilokseni huomata sinun tulevan siihen kiukuttelemaan ja tunkemaan nokkaasi toiselle tarkoitettuun kommenttiin.


      • nytnaarattaaaaaa

        Hahahahaha! Täällä on ennen sua ja aloittajaa (vai oletteko sama henkilö?) tasan yksi lause opiskelijaluukusta ja se kuuluu näin: "Mikäli se opiskelijaluukku olisi niin upea ympäristö aktiiviselle koiralle kuin joku yrittää väittää, niin silloin siitä ei aiheutuisi lisävaivaa."

        MISSÄ SIINÄ SANOTAAN, ETTÄ ASUTTE MOLEMMAT OPISKELIJALUUKUISSA? Häh? Ettei olisi ihan omissa lukutaidoissanne/lukutaidossas parantamisen varaa. :'D


    • fyfaan

      Aloittaja on jo näiden tekstien perusteella luonnehäiriöinen -paatti. Järkyttävää edes ajatella koiran ottamista noihin neliöihin kissaparan kanssa. Mikset tapa kissaasi samantien, jos aiot antaa sen koiran puruleluksi pienessä asunnossa, jossa se ei pääse pakoon? Törkeää rääkkäystä.
      Hyvä esimerkki siitä, että isojen koirien omistajien psyyke on harvoin kunnossa. Hyi hitto.

      • pentukuumeinen

        Onko sinulla kaikki kunnossa jos mielestäsi kissani joutuisi koiran pureskeltavaksi? Eiköhän ole aiemminkin kissoja ja koiria ollut ja molemmat jättää toisensa rauhaan kun niin opetetaan. Ja kissalla on korkealla oma paikka mihin voi milloin tahansa mennä, ja sitä ei siellä kukaan häiritse. Tekstisi perusteella on sinulla päässä joku ruuvi löysällä tai sitten olet vaan provo.


    • Jassoo

      Ensin tarina kertoi, että monen tuhannen ryhmissä on vihreää valoa näytetty, mikä sekin sitten kätevästi vaihtui sadoiksi ihmisiksi. Näiltä monelta tuhannelta tai sadalta on siis saatu luotettavaa tietoa siitä, että 40m2 kämppään voi muitta mutkitta survoa katin lisäksi ison koirankin, mutta rotuehdotuksia nämä voittajatietoa jakaneet tuhatpäiset ryhmät eivät osanneet antaa? Heh Heh. :) Surkeaa nähdä, miten sekaisin sitä voi ihminen olla. Tanskandoggikin on tulossa muutaman vuoden päästä, vaikka uutta kämppääkään ei näillä näkymin ole tiedossa vuosiin. Se tosin on jo selvinnytkin doggikeskustelujen puolella, että doggi-ihmiset ovat pahemman kerran vinksahtaneita.

    • En ehdottele rotuja, mutta suosittaisin tutustumaan sellaiseen jo vähän ikääkin olevaan teokseen, jonka on kirjoittanut Tapio Eerola. Nimeä en muista, mutta saa kirjastostakin. Minusta oikein hyvä rotukuvaus kirja. Kun sen on lukenut ja löytänyt sopivia ja kiinnostavia vaihtoehtoja, niin sitten lisätietoa saamaan rotujen Jto:sta ja rodun ihmisiltä.
      Asunnon koko ei mikään ongelma ole. Minunkin eka oma asunto oli tuota luokkaa, ja ensimmäinen iso molossi siellä myös oli. Ei koiran tarvikkaan sisällä remuta. Itseasiassa se on riskillistäkin liukkaiden lattioiden tähden. Sen verran nyt tilaa tietty tarvii olla, ettei ihan kääntyessään seinään törmäile :D Riittävästi ulkoilua ja muuta rodunomaista ym. virikkeellistämistä, niin eipä koira mitään säätämistä sisällä edes kaipaa...
      Mutta se mikä kannattaa miettiä, että tuleeko kissa ja koira toimeen? Kaikki ei tule. Eli mitä jos ei? Pystytäänkö pitämään sitten kummatkin turvallisesti vai mitä tehdään? Koiraahan ei voi ottaa sillä mielellä, että sitten pois, jos ei tulekkaan toimeen...

      Noihin kaikkiin kriteereihin voi olla vähän vaikea löytää, jostain voipi täytyä löysätä. Lähtisin koosta. Alle 60, mutta ihan isohkoja, löytyy jo enemmänkin. Yli 60 cm voi olla vaikea löytää noihin kaikkiin kriteereihin.

      • Sen verran jäi kesken, että jos noita kriteereitä ajattelee (tai ylipäätään), niin sekarotuisten luonteen oletusarvohan on sitten huomattavasti pienempi, kuin rotukoirien... Myöskin jos ei ole mitään virallisia tuloksia (terveys/luonne), niin ollaan pelkästään pentueen tekijän sanan varassa.
        Rotukoirilla näkee sentään ison osan koiranetistä, joista taas saa osviittaa huomattavasti enemmän (kuten onko tutkittu jälkeläisiä ym.)kuin sekararotuisista tekeleistä. Eli niinkauan, kun sekarotuisten tekijöillä ei ole mitään virallista ja vavottua rekisteriä tekemisistään, niin ollaan huomattavasti kuitenkin pienemmän tiedon saannin ja oikeellisuuden varassa, kuin rotukoirien.


    • valitserotuharkiten

      Ootko miettiny ihan... dalmatialaista, rodesiankoiraa,sileäkarvaista noutajaa,lyhytkarvaista collieta,vinttikoiraroduissakin on monia mut se riistavietti löytyy.Miksi ei saisi olla riistaviettinen, onkp teillä oma metsä,/pelto jossa koiraa tarkotus irti pitää?
      Riistaviettinenkin oppii, ja jos ei maata omista, niin ilman lupaa ei saa pitää kun koirapuistossa.Sieltä ei se riistaviettisempikää elukan perään karkaa
      .
      Mutta kanattaa valita sosiaalinen rotu,mikään ei ole kurjempaa kun muista koirista ärsyyntyvä koira.Lenkeillä tulee aina joku vastaan, eikä ole kiva pitää koiraa joka ei ole sosiaalinen jo rodultaan.
      On mukavampaa lenkkeillä ja harrastaa koiran kanssa joka tulee juttuun muiden koirie kanssa.Itellä oli sakemanni, ja vasta vanhempana sen kanssa liikkuminen oli ns,helppoa.Kuten muiden rotujen kanssa jo nuorena.Nyt on ollut ihan noutajia, ne ei hötkyile, eivätkä rähjää millekkään.
      Rotuvalinta on tärkeää, se voi osua nappiin, tai pilata kaiken yhteisen toiminnan ja harrasteen.

    • pentukuumeinen

      Vastaan nyt näin yleisesti kaikille. Ne monet tuhannet/sadat ihmiset ehdottaneet sileäkarvaista collieta ja siihen olemme nyt kallistumassa.

      Omistamme omaa metsää muutamia hehtaareja.

      Laitoin vain 60cm, koska kun olen sanonut että isompi koira niin ehdotetaan keksikokoista villakoiraa, englanninsprinkkua, yms niin luovutin ja heitin jonkun senttisumman rajaksi.

      Kiitos ja kuittaus.

      • pentukuumeinen

        Ainiin, ja kissamme on tottunut koiriin, pentu oppii kyllä sitten varomaan kissaa jos ei siitä itse pidä. Kaikkemme annamme että kaikki menee hyvin:)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe