Safire Webaston läpivientiin?

Safireetilalle

Webasto suunnitteilla vaihtaa Safireen. Onkohan mitään estettä käyttää Webaston vanhaa pakoröörin kylkiläpivientiä jos jättää Safiren koaksiaaliputkesta ulomman pois niin että lämmitin ottaa suoraan paloilman peräboksista johon lämmitin sijoitettu? Tai vaihtoehtoisesti laittaa myös ulomman putken paikoilleen mutta tekee riittävät reiät putken loppupäähän läpiviennin viereen joista imee paloilman?

23

1836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyrnäväntorpedo

      Hyvä kysymys.

      Taitaa Safiren pakoputkiratkaisun takana olla pakoputken viilentäminen ja mahdollisen vuodon imeminen palotilaan.

      Joku ratkaisu saattaa toimia, mutta onko sen tutkiminen ja etsiminen helpompaa kuin uuden putken laittaminen, epäilen että ei.

      • Safireetilalle

        Safiren palokaasut ei taida olla Webastoa kuumempia, ja vuotoriskikään tuskin poikkeaa Webastosta. Jos ei muita esteitä ilmene niin saatanpa kokeilla vanhalla läpiviennillä. Helppohan se on muuttaa koaksiaaliseen jos ei jostain syystä toimikaan. Putki on joka tapauksessa tarkoitus vaihtaa mutta läpiviennin osalta pyrkimys selvitä vanhalla.


      • Acegi

        Onko sisä putken halkaisija sama? Voithan lyhentää ulommaista putkea hiukan ja jättää sen suojaksi siihen. Varmista nyt kuitenkin että putket on halkaisijaltaan samat,siis safiren ja webaston. Vaarana on että pakoputki irtoaa esim yöllä, sytyttää hetkessä tulipalon irrotessa.


    • Acegi

      Luin kysymyksen huonosti,siis webaston vaihto safireen. Safiren lämmitys teho huononee kun sisälle tuleva ilma ei ole esilämmennyt vaipan välissä. Laita kunnon pakokaasuläpivienti.

      • eisentään

        Vanhami tapansa mukaan kertoi ne käytännön merkittävät syyt. Paloilman esilämmityksellä ei kyllä lämmitystehoon ole mitään vaikutusta. Liekki palaa omalla lämmöllään, sai se happensa kylmästä tai kuumasta ilmasta. Seosuhde muuttuu hitusen laihemmalle, koska litra kylmää ilmaa sisältää useampia happimolekyylejä kuin lämmin. Lähinnä lentomoottoreissa on siksi käytetty imuilman jäähdyttämiseen vesi-metanolisuihkutusta.


      • Acegi

        Heh heh.


      • Joakim1
        eisentään kirjoitti:

        Vanhami tapansa mukaan kertoi ne käytännön merkittävät syyt. Paloilman esilämmityksellä ei kyllä lämmitystehoon ole mitään vaikutusta. Liekki palaa omalla lämmöllään, sai se happensa kylmästä tai kuumasta ilmasta. Seosuhde muuttuu hitusen laihemmalle, koska litra kylmää ilmaa sisältää useampia happimolekyylejä kuin lämmin. Lähinnä lentomoottoreissa on siksi käytetty imuilman jäähdyttämiseen vesi-metanolisuihkutusta.

        Lämmitin ei ole polttomoottori, jossa oleellista on saada riittävä määrä happea, mahdollisimman suuri lämpötilaero syklien vaiheiden välillä ja tehdä mekaanista työtä. Lämmittimen tarkoitus on vain tuottaa lämpöä. Pakoputkesta ulos menevä kuuma savukaasu on hukkalämpöä, jonka saa talteen lämmittämällä paloilmaa.


      • Kyllä sillä esilämmittämisellä on vaan merkitystä. Olen asiaan täysin väärä mies vastaamaan, ja koska se syvällinen sielunelämä ei ole oikein minun heiniä. Kannattaa varmaan törmätessään jutella Kari Järven kanssa, joka noita 40 vuotta suunnitteli ja suunnittelee edelleenkin, joskin ei enää ole päivittäisessä operatiivisessä toiminnassa, mutta joskus messuilla on vielä pyörinyt.

        Tuon safiren (ja myös wallaksen) polttimen idea on nostaa lämpötila niin korkeaksi polttimessa, että Diesel höyrystyy ja hajoaa polttimen prosessin lämpötilan ansiosta ja palaa itseasiassa alkoholeina puhtaalla siniliekillä. Tämän varmaan joku kemiaa ymmärtävä kertoo paremmin.

        Pääasia tosiaankin on saada se polttoaine palamaan mahdollisimman kovalla lämmöllä ja mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella ja ottaa kaikki mahdollinen lämpö talteen, eikä päästää sitä pakoputkesta pihalle. Tietenkin tässäkin tulee jotkut rajat ja lainalaisuudet jossain vaiheessa vastaan, eikä putken kohtuuton jatkaminen tai tarpeeton lisääminen saavuta vastaavaa hyötyä, mutta kohtuullisessa mittakaavassa siitä pakoputkesta saadaan takaisin kiertoon kohtuulinen määrä watteja.

        Toisekseen, siellä lämmönvaihtimessa on muuten aika monta mutkaa sillä ilmavirralla ja myöhemmin liekillä, minkä se heittää edes takaisin, ennen kuin pakokaasuna menee ulos. Ei siitä peltiaskista ihan arvaisi millainen se on. En nimitääin itsekään niitä ole auki leikattuna nähnyt, kuin viime perjantaina ensimmäisen kerran.

        Vielä yksi kapula rattaisiin tuossa Webaston läpivientiin vaihtamisessa. Webaston läpivienti on 24mm ja Safiren sisäputki, missä kulkee pakokaasu, on 28mm. Tarvii sovitteen ja kötöstystä väliin.


      • Acegi

        Isoja teho eroja saa kyllä aikaiseksi kun asentaa putkituksen huolella,kaikki turhat kurvit pois, jyrkkiä ei mielellään ollenkaan. Lämmittimen sijainti on tärkeä että päästään lyhyillä putkivedoilla.Lämmitin mielellään lämpimässä tilassa,toinen korvausilma letku sisälle lämpenevään tilaan, toinen ulkotilaan siihenkin voi asentaa venttiilin väliin millä voi kylmän ulkoilman tuloa supistaa tai jopa haaroittaa toinenkin sisälle kyseisestä letkusta.Korvaus ilmasta huoledittava!kuivalla kylmällä ilmalla saadaan huomattava lämpöetu, miksei sateellakin, ajaminen vaan heikkoo kun ikkunat huurussa.

        Polttoaineen suodatin kannattaa asentaa ihan pysty suoraan vältytään lämmittimen hetkelliseltä tehon laskulta kun ei mene yhtään ilmakuplaa välissä,lämmittimen tyypistä riippuen ja polttoaine aina suoraan tankilta ei koneen imulinjasta jne jne. Ja pakoputki jouhevasti ulos ei supistaen,eikä lähtöön eikä ulosmenoon sitä kuuluisaa ry...n mutkaa. Toivottavasti jollekkin jotain apua.


    • En suosittele. Ensimmäinen asia koaksiaalisessa läpiviennissä on saattaa pakoläpivienti ja ilman Otto samaan tilaan ja samaan paineeseen keskenään. Laminaarinen poltin on arempi paineiskuille. Ts. Esimerkiksi jos pakoläpivienti on tuulen puolella ja ilman Otto on veneen sisällä , saattaa tuulen puuska sammuttaa pienellä palavan liekin. Koaksiaalinen läpivienti eliminoi tämän.

      Toisekseen sisään virtaava paloilma lämpenee matkalla ja jäähdyttää samalla pakoputken. Pakoputki ei tarvi erillistä eristettä tässä tapauksessa.

      Maksaahan se läpivienti satasen, mutta eipä tarvi sitten kikkailla vaan tulee kerralla valmista.

    • Beikku198X

      Kuinka kuumaksi Safiren pakoputki muuten tulee? Mulla joutuu vetämään boksin läpi, johon tulee aina kuomuja ja muuta, joten polttaako kankaat jos on kosketuksissa? Ja voisiko Safiren pakoputken päälle vetää Webaston 50 mm lasikuitusukkaa eristeeksi tai onko edes tarvis?

      • käsi.kestää

        Safiren pakoputki käy takuulla kuumana, mutta sen päällä olevasta paloilmaputkesta voi pitää paljaalla kädellä. Sen kuumemmalle pinnalle tosin en välittäisi kättäni laskea.


      • Beikku198x

        Joo, tarkoitin juuri sitä koaksaaliputken ulkopintaa. Eli ei polta kamoja laatikossa vaikka olisi kosketuksissa?


      • käsi.kestää
        Beikku198x kirjoitti:

        Joo, tarkoitin juuri sitä koaksaaliputken ulkopintaa. Eli ei polta kamoja laatikossa vaikka olisi kosketuksissa?

        Jossain kohtaa pakoputken seinämä on luultavasti kiinni paloilmaputkessa ja voi olla vähän kuumempi paikka. Ei siitä tulipaloa synny, mutta en tekstiilejä laittaisi putkeen kiinni. Tekstiilihän olisi vielä eriste, joka nostaisi pintalämpötilaa. Mutta voi kai siihen laittaa lämpöä kestävän eristeen päälle tai varmistaa pienen ilmaraon.


      • Tyrnäväntorpedo
        Beikku198x kirjoitti:

        Joo, tarkoitin juuri sitä koaksaaliputken ulkopintaa. Eli ei polta kamoja laatikossa vaikka olisi kosketuksissa?

        Ei kukaan voi sanoa ettei ulkopinta missään tilanteessa voi sytyttää siihen kosketuksissa olevaa tavaraa palamaan.
        Pakoputki on suunniteltu mahdollisimman turvalliseksi, mutta Murphyn lain mukaan asioita on vaikea tehdä idiootinvarmoiksi koska idiootit ovat älykkäitä ;)


      • MitaanTietamaton

        Meillä Safiren pakoputki menee sitloodan yläreunassa paatin perkäkyljelle. Katsoin aiheelliseksi laittaa lämmittimen päähän 40 cm matkalle 20 mm palovillaa putken ja puuosien väliin. Muilta osin pidin putken lämpötilaa turvallisena. Läpivienti on Safiren oma.


      • Lamposuojaton

        Jos Safiren putken lämpötila (uskaltaa kädellä koskea) sinua askarruttaa, älä milloinkaan osta kilpailevia tuotteita niissä pakoputken lämpötilat aivan eri luokkaa.


      • Maailmanmerkki
        Lamposuojaton kirjoitti:

        Jos Safiren putken lämpötila (uskaltaa kädellä koskea) sinua askarruttaa, älä milloinkaan osta kilpailevia tuotteita niissä pakoputken lämpötilat aivan eri luokkaa.

        Ei kai kukaan käytä eristämätöntä putkea oli merkki mikä tahansa. Onko Safiren putki edes muita kylmempi?


      • Safiren putki on jäähdytetty. Sanottakoon sitä sitten vaikka eristeeksi.


      • Inframittaus

        Kannattaa mitata lämpömittarilla webaston putki eristetty ja eristämätön kohta takuulla yllätyt.


      • Beikku198X
        vanhami kirjoitti:

        Safiren putki on jäähdytetty. Sanottakoon sitä sitten vaikka eristeeksi.

        No jos nyt haluaisi pelata varman päälle, niin ei kai lisäeristeestä Safiren putken päällä haittaakaan ole? Vai onko? Eristehän ei ole kovin kallistakaan. :)


    • olympiamitali

      Esimerkiksi minä käytän eristämätöntä koaksiaaliputkea. Laipion kohdalla, ½ m päässä lämppäristä on kyllä eriste, muualla ei. Mutta en päästäisi kosketuksiin kankaiden kanssa. Putkea pistyy pitelemään käsin, eli ei taida lämmetä edes 50 asteeseen.

      • MitaanTietamaton

        Pitipä Safiren 2100D:n koksiputken lämpötilaa mitata inframittarilla, kun se oli pöhissyt vartin 100% teholla. Lukemat ovat tietysti vain suuntaa antavia. Vajaan 10 cm päässä lähdöstä, jossa meillä on palovillaa putken ja puuosien välissä, sain lukemaksi 80 astetta huipun ollessa 100 astetta. Tuossa lämpötilassa puusta haihtuu öljyt, vaikka se ei vielä syty, joten villa saa olla paikoillaan.

        Reilun puolen metrin jälkeen lähdöstä mittari antoi 40 asteen lukemia, mutta kädellä koettaen putkesta pystyi ottamaan kiinni lukuunottamatta joitakin kohtia, joissa ilmeisesti sisäputki ottaa ulkoputkeen kiinni. Sisäputkihan on pitempi kuin ulkoputki.

        Meillä on Safiresta sisätiloihin 2x75 mm eristämätöntä putkea. Toinen on lyhyt 60-70 cm ja puhallusilma oli 80 asteista. Pitkä putki taitaa olla kolme metriä ja puhallus 40 asteista ja huomattavasti heikompaa, kun suurin osa puhalluksesta tulee lyhyen putken kautta. Pitkä putki olisi tietysti hyvä eristää, mutta kun se kulkee osittain vaatekaapissa ja loppupätkä rakenteissa, niin eristämättä jää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe