Hyväksytty säillytyspaikka?

Minä

Ostolupa hakemuksessa kysytytään onko säiltyspaikka hyväksytty vaiko ei... Mitäköhän tämä käytännössä tarkoittaa? Tarviiko laittaa kumpaankaan ruksia?

10

2277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuomo

      Säilytyspaikan hyväksyntä tarkoittaa että poliisiviranomainen on käynyt kotonasi katsomassa ja hyväksymässä säilytyspaikan tarkoitusta varten. Jos poliisi ei ole käynyt toteamassa asiaa, säilytyspaikkaa ei tällöin ole hyväksytty.

    • Termis

      vastaus näyttää olevan ei ja pitää se ruksia. Kohta tarkoittaa sitä, että onko poliisi joskus käynyt paikan päällä tarkistamassa/hyväksymässä säilytyspaikan ja jos on niin onko se hyväksytty.

    • Tämä on tarkoitettu lähinnä keräilijöitä varten.
      Rasti "ei hyväksytty" kohta.

    • ed24

      laita siihen toiseen kohtaan lukollinen kaappi se riittää.ekaan älä laita mitään se on keräilijöille

    • Minä

      Jos hommaan aseeseen liipaisinkaarilukon, tarviiko asetta silti säilyttää lukitussa kaapissa?

      • Termis

        106 §
        Säilyttäminen, kantaminen ja kuljettaminen

        Ampuma-asetta tulee säilyttää lukitussa paikassa tai muuten lukittuna taikka siten, että ampuma-aseeseen kuuluvaa aseen osaa säilytetään erillään. Ampuma-asetta ja aseen osia ei näinkään säilytettyinä saa pitää paikassa, josta ne ovat helposti anastettavissa.

        eli liipasinkaarenlukkoa käyttäessä pitää aseesta ottaa jokin toiminnan estävä osa myös pois.


      • AndyS
        Termis kirjoitti:

        106 §
        Säilyttäminen, kantaminen ja kuljettaminen

        Ampuma-asetta tulee säilyttää lukitussa paikassa tai muuten lukittuna taikka siten, että ampuma-aseeseen kuuluvaa aseen osaa säilytetään erillään. Ampuma-asetta ja aseen osia ei näinkään säilytettyinä saa pitää paikassa, josta ne ovat helposti anastettavissa.

        eli liipasinkaarenlukkoa käyttäessä pitää aseesta ottaa jokin toiminnan estävä osa myös pois.

        Ei tarvitse. Asehan on tällöin "muuten lukittuna", joka siis on vaihtoehto purkamiselle ja lukitussa paikassa säilyttämiselle. Siinähän sanotaan "taikka" eikä "ja".

        Lain perusteluteksteissä jopa mainitaan esimerkkinä riittävästä tavasta revolveri, jonka rulla olisi lukittu auki munalukolla. Jos kerran tällainen kelpaa, niin miksi liipasinkaarilukko ei muka kelpaisi?


      • Termis
        AndyS kirjoitti:

        Ei tarvitse. Asehan on tällöin "muuten lukittuna", joka siis on vaihtoehto purkamiselle ja lukitussa paikassa säilyttämiselle. Siinähän sanotaan "taikka" eikä "ja".

        Lain perusteluteksteissä jopa mainitaan esimerkkinä riittävästä tavasta revolveri, jonka rulla olisi lukittu auki munalukolla. Jos kerran tällainen kelpaa, niin miksi liipasinkaarilukko ei muka kelpaisi?

        juu kun oikein huolellisesti lukee ja ajattelee vielä päälle niin noihan se on =D


      • Metsämies
        AndyS kirjoitti:

        Ei tarvitse. Asehan on tällöin "muuten lukittuna", joka siis on vaihtoehto purkamiselle ja lukitussa paikassa säilyttämiselle. Siinähän sanotaan "taikka" eikä "ja".

        Lain perusteluteksteissä jopa mainitaan esimerkkinä riittävästä tavasta revolveri, jonka rulla olisi lukittu auki munalukolla. Jos kerran tällainen kelpaa, niin miksi liipasinkaarilukko ei muka kelpaisi?

        No jos tarkkoja ollaan, pelkkä liipaisinkaarilukko ei riitä! Aseen tulee olla säilytysessä sellaisessa paikassa, että sitä ei ole helppo anastaa. Jos ase on piilossa kaapissa (ei lukitussa) liipaisinkaarilukko riittää. Näkyvillä asetta ei tule säilyttää. Lain mukaan riittää lukitsematonkin kaappi vaikka aseessa ei olisi liipaisinkaarilukkoa tai se olisi purettuna eri paikkoihin


      • Custom
        Metsämies kirjoitti:

        No jos tarkkoja ollaan, pelkkä liipaisinkaarilukko ei riitä! Aseen tulee olla säilytysessä sellaisessa paikassa, että sitä ei ole helppo anastaa. Jos ase on piilossa kaapissa (ei lukitussa) liipaisinkaarilukko riittää. Näkyvillä asetta ei tule säilyttää. Lain mukaan riittää lukitsematonkin kaappi vaikka aseessa ei olisi liipaisinkaarilukkoa tai se olisi purettuna eri paikkoihin

        Entäpä liipasinkaarilukko joka on pultattu kodin seinän runkorakenteisiin lukon sisältä. Näin ase on esillä mutta lukittuna eikä helposti vietävissä? Tiedän että tämä alkaa olla sanahelinää ja turhiakin yksityiskohtia mutta itse säilytän pitkiä aseita näin. Lyhyet ovat sitten poliisin hyväksymässä metallikaapissa. t Custom


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe