Hyväksytty säillytyspaikka?

Minä

Ostolupa hakemuksessa kysytytään onko säiltyspaikka hyväksytty vaiko ei... Mitäköhän tämä käytännössä tarkoittaa? Tarviiko laittaa kumpaankaan ruksia?

10

2277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuomo

      Säilytyspaikan hyväksyntä tarkoittaa että poliisiviranomainen on käynyt kotonasi katsomassa ja hyväksymässä säilytyspaikan tarkoitusta varten. Jos poliisi ei ole käynyt toteamassa asiaa, säilytyspaikkaa ei tällöin ole hyväksytty.

    • Termis

      vastaus näyttää olevan ei ja pitää se ruksia. Kohta tarkoittaa sitä, että onko poliisi joskus käynyt paikan päällä tarkistamassa/hyväksymässä säilytyspaikan ja jos on niin onko se hyväksytty.

    • Tämä on tarkoitettu lähinnä keräilijöitä varten.
      Rasti "ei hyväksytty" kohta.

    • ed24

      laita siihen toiseen kohtaan lukollinen kaappi se riittää.ekaan älä laita mitään se on keräilijöille

    • Minä

      Jos hommaan aseeseen liipaisinkaarilukon, tarviiko asetta silti säilyttää lukitussa kaapissa?

      • Termis

        106 §
        Säilyttäminen, kantaminen ja kuljettaminen

        Ampuma-asetta tulee säilyttää lukitussa paikassa tai muuten lukittuna taikka siten, että ampuma-aseeseen kuuluvaa aseen osaa säilytetään erillään. Ampuma-asetta ja aseen osia ei näinkään säilytettyinä saa pitää paikassa, josta ne ovat helposti anastettavissa.

        eli liipasinkaarenlukkoa käyttäessä pitää aseesta ottaa jokin toiminnan estävä osa myös pois.


      • AndyS
        Termis kirjoitti:

        106 §
        Säilyttäminen, kantaminen ja kuljettaminen

        Ampuma-asetta tulee säilyttää lukitussa paikassa tai muuten lukittuna taikka siten, että ampuma-aseeseen kuuluvaa aseen osaa säilytetään erillään. Ampuma-asetta ja aseen osia ei näinkään säilytettyinä saa pitää paikassa, josta ne ovat helposti anastettavissa.

        eli liipasinkaarenlukkoa käyttäessä pitää aseesta ottaa jokin toiminnan estävä osa myös pois.

        Ei tarvitse. Asehan on tällöin "muuten lukittuna", joka siis on vaihtoehto purkamiselle ja lukitussa paikassa säilyttämiselle. Siinähän sanotaan "taikka" eikä "ja".

        Lain perusteluteksteissä jopa mainitaan esimerkkinä riittävästä tavasta revolveri, jonka rulla olisi lukittu auki munalukolla. Jos kerran tällainen kelpaa, niin miksi liipasinkaarilukko ei muka kelpaisi?


      • Termis
        AndyS kirjoitti:

        Ei tarvitse. Asehan on tällöin "muuten lukittuna", joka siis on vaihtoehto purkamiselle ja lukitussa paikassa säilyttämiselle. Siinähän sanotaan "taikka" eikä "ja".

        Lain perusteluteksteissä jopa mainitaan esimerkkinä riittävästä tavasta revolveri, jonka rulla olisi lukittu auki munalukolla. Jos kerran tällainen kelpaa, niin miksi liipasinkaarilukko ei muka kelpaisi?

        juu kun oikein huolellisesti lukee ja ajattelee vielä päälle niin noihan se on =D


      • Metsämies
        AndyS kirjoitti:

        Ei tarvitse. Asehan on tällöin "muuten lukittuna", joka siis on vaihtoehto purkamiselle ja lukitussa paikassa säilyttämiselle. Siinähän sanotaan "taikka" eikä "ja".

        Lain perusteluteksteissä jopa mainitaan esimerkkinä riittävästä tavasta revolveri, jonka rulla olisi lukittu auki munalukolla. Jos kerran tällainen kelpaa, niin miksi liipasinkaarilukko ei muka kelpaisi?

        No jos tarkkoja ollaan, pelkkä liipaisinkaarilukko ei riitä! Aseen tulee olla säilytysessä sellaisessa paikassa, että sitä ei ole helppo anastaa. Jos ase on piilossa kaapissa (ei lukitussa) liipaisinkaarilukko riittää. Näkyvillä asetta ei tule säilyttää. Lain mukaan riittää lukitsematonkin kaappi vaikka aseessa ei olisi liipaisinkaarilukkoa tai se olisi purettuna eri paikkoihin


      • Custom
        Metsämies kirjoitti:

        No jos tarkkoja ollaan, pelkkä liipaisinkaarilukko ei riitä! Aseen tulee olla säilytysessä sellaisessa paikassa, että sitä ei ole helppo anastaa. Jos ase on piilossa kaapissa (ei lukitussa) liipaisinkaarilukko riittää. Näkyvillä asetta ei tule säilyttää. Lain mukaan riittää lukitsematonkin kaappi vaikka aseessa ei olisi liipaisinkaarilukkoa tai se olisi purettuna eri paikkoihin

        Entäpä liipasinkaarilukko joka on pultattu kodin seinän runkorakenteisiin lukon sisältä. Näin ase on esillä mutta lukittuna eikä helposti vietävissä? Tiedän että tämä alkaa olla sanahelinää ja turhiakin yksityiskohtia mutta itse säilytän pitkiä aseita näin. Lyhyet ovat sitten poliisin hyväksymässä metallikaapissa. t Custom


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe