Oon 18-vuotias vanhoillislestadiolainen tyttö. Oon lukiossa, kirjotan nyt. Haluun opiskella hyvään ammattiin, insinöörin paperit on tavoite.
Oon vaan huomannu muutamassa uskovaisessa kaverissani (tyttöjä), sellasen piirteen, että ihan tosissaan suunnitellaan vaan perheen perustamista ja omaa kotia. Etitään miestä, joka ois jo töissä ja kaipais lapsia ja huolehtivaa vaimoa... Koulutuksella ei oo väliä, tai jos joku ammatti, nii lähihoitaja yms... minkä saa opiskeltua helpolla vaivalla ja nopeesti. Musta alkaa tuntuu et uskon varjolla noi kamut aikoo päästä "helpommalla" täs yhteiskunnassa! Tai, noi eihän usean lapsen hoito ja suuren kodin hoitaminen ja organisointi ihan leikkiä ole, mutta kumminkin.... Jotenki ku ajattelen, nii ois se parempi yhteiskunnan kannalta jos ei jo 18-vuotiaana kiiruhdettas naimisii ja alettas perustaa perhettä. Oon seurannu 16-vuotiaana naimisiin mennyttä Pohjosessa asuvaa kaveriani, joka nyt odottaa toista lastaan. Se on jotenki jo tipahtanu tästä yhteiskunnasta... Hoitaa kotona 1-vuotiasta tyttöään, koulu jäi kesken ja mies on armeijassa... Mun mielestä toi ei tunnu vaa ihan fiksulta... Oikeestaan voisin sanoa, että ihan sairasta!
Kyllähän me, vaikka uskovaisia olemmekin, olemme vastuussa myös tästä yhteiskunnasta. Eihän sitä naimisiin tarvi heti rynnätä, ku tietää, että niitä lapsia alkaa tulla, ku kaikki otetaan vastaan. Omat vanhempani ovat kasvattaneet minut ja sisarukseni korostaen mm. just koulutuksen tärkeyttä.
Pohjosessa tää ilmiö on musta yleisempi.... mutta kyllä näitä suurtalouskokkeja ja lähihoitajia koulunsa avioliiton vuoksi keskeyttäneitä on täällä Etelä-Suomessakin.
Ei-vl:illä ei ole koulutuksen suhteen kiirettä, ku käytössä on ehkäsy ja parisuhde ennen avioliittoa. Mutta mä ainakin aion selvittää tieni korkeaan virka-asemaan, ja nauttia elämästä muutenkin kuin vain kotona siivoten ja lapsia hoitaen. Ehkä olen väärässä, mutta mun mielestä monella uskovaisella tytöllä on ajattelemisen varaa tulevaisuuden suunnitelmissaan. En todellakaan tarkota mitään kortsua tai muita ehkäsy-muotoja, tai ikuista selibaattia. Kyllä mullakin on poikaystävä, ja ollaan puhuttu tästä asiasta... Meidän kodissa tulevat molemmat vanhemmat käymään työssä ja lapset kasvatetaan 2005-luvun ajatustavan mukaan, silti uskovaisiksi!!!! =)
Uskovaiset tytöt ja koulutus
22
2331
Vastaukset
- teeminen
Olet oikeassa.Lisääntymiseen ei tarvita väitöskirjaa.
- kirjoitus
Olet lukiossa, eikö siellä opeteta Suomen kieltä ja kielioppia?
- kun
olet avioliitossa? Et voi käyttää ehkäisyä, niin mitä hyötyä korkeasta virka-asemasta on? Et pysty sitä kuitenkaan harjoittamaan, kun lapsia kuitenkin tulee aika tiheään ja täytyyhän lapsen kanssa viettää aikaakin. Et voi suoraan synnytyslaitokselta mennä töihin. Lapsi kaipaa äitiään.
Ehdit ennen avioliittoa opiskellä hyvän ammatin, mutta et voi sitä harjoittaa kunnolla ennen hedelmällisyyden laskua. Ja kuka haluaa palkata insinööriksi vanhan ja työtä harjoittamattoman kun tilalla on pilvin pimein nuoria ja sellaisia, jotka voivat tehdä uraputkea kyseisessä firmassa. Lisäksi ei monet halua palkata vl:liä, koska tietävät, että koko ajan ollaan äitiyslomalla ja siitähän koituu tappiota firmalla, kun joutuu olemaan vain maksajan hommissa, eikä saa mitään vastapalveluksi.
Siispä arvostakaamme kotiäitiyttä. Miksi tavoitella arvoasemia, kun ei niitä pääse kuitenkaan käyttämään. Kotona paras ja työ on arvokasta.
terveisin: vl. vaimo ja äiti.- Vinkki
Jätä taaksesi vl-harhat ja pölyt sekä ala elää vapaata kristityn elämää. Kouluttaudu niin pitkälle kuin kiinnostaa ja päätä riittää. Ehkäise, kun elämäntilanteesi sitä edellyttää. Ehkäisyähän Raamattukaan ei kiellä. Jne.
Yhteen sanaan kiteytettynä:
ELÄ! - *katse tulevaisuuteen*
Mä en ainakaa koskaa alistuis siihen, että en hankkis itelleni kunnon ammattia, vaan vaipuisin kakaroiden hoitoon, synnytysrumbaan vaan siks et oon lesta!!! Musta tulee työssä käyvä, hyväpalkkainen bisnesnainen! Mä olen kans ihmetelly, että kuinka niin monet nuoret uskovaiset muijat alistuu siihen vanhanaikaiseen ajatusmalliin, että nainen hoitaa kotona jälkikasvua ja mies käy töissä!! HYI!! Vaikka mä olen vl, mä saan tulevaisuudeltani just sitä mitä mä haluan! Eli työn ja niin monta lasta ku sen ohella on mahista hoitaa ja kasvattaa -hyvin!!!
- SIIS
PYSYTELLÄ TYHMÄNÄ. MITÄ TYHMEMPI ON SITÄ PAREMMIN PYSYY LAPSEN TASOLLA JA LAPSEN USKOSSA.
- niin tärkeää?
Omasta mielestäni koulutus on aivan liian yli-arvosteetua
- Vaihtoehdot
Koulutus vai 15-20 lasta?
- taivaantaimien kylväjä
Vaihtoehdot kirjoitti:
Koulutus vai 15-20 lasta?
21000000000000000000000000000000000000 lasta! Olenhan uskovainen... Oikealla tiellä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- opiskellut
Ei kysymys ole varsinaisesti arvostuksesta tai arvostamattomuudesta, jos haluaa opiskella. Se voi olla sisäsyntyinen tarve, halua saada tietää, selvittää syy-seuraussuhteita, laajentaa ja jäsentää maailmankuvaansa. Tiedonhaluiselle ja ajattelusta pitävälle ihmiselle voi olla kidutusta, jos tätä tarvetta ei saa tyydytettyä.
Aika sama on mitä muut ihmiset arvostavat ja ajattelevat. Teen näin, koska täytyy tehdä. Upeaahan on, jos lähipiirissä on ihmisiä, jotka ymmärttävät kannustaa maailmankuvan avartamisessa. Yksinkin sen silti voi tehdä.
- Torfinn
Positiivinen kokemus!
Kirjoituksesi kuullostaa vl-liikkeen ulkopuolisen korvaan oman järjen käytöltä ja terveiltä elämän asenteilta!
Toivottavasti onnistut tavoitteissasi ja miksipä et onnistuisi jos ahkerasti teet työtä niiden teteen! - trnd
Olen ihan samassa vaiheessa elämässäni kuin sinä ja vl-tyttö minäkin. Ihanaa huomata, että jollain toisellakin on samansuuntaisia ajatuksia kuin minulla. Tavallaan minulle on aina ollut itsestäänselvyys hakeutua lukioon ja sitten korkeakouluun (suunnitelmissa kieliopinnot yliopistossa). Lähipiirissä on aina ollut paljon menestyneitä ja itsenäisiä vl-naisia, joten olen pienestä pitäen pitänyt sellaista kaikkein "ihanteellisimpana" tulevaisuutena.
En edes ole suurperheestä, enkä rehellisesti sanottuna edes pahemmin pidä lapsista, joten ajatus avioliitosta tuntuu lähinnä naurettavalta. Tietysti jokaisella on oikeus tehdä omat valintansa, mutta vähän kauhulla minäkin olen seurannut ikätovereiden kihlautumisia ja naimisiinmenoja...
No, hyvää jatkoa sinulle. :) - henza
Itse en ole pahemmin suunnitellut noin pitkälle tulevaisuuttani. Olen 24v vl-nainen (pikkulikaksi kyllä tunnen itseni!:). No, tottakai sitä lapsena ajatteli, että sitten tässä iässä mulla on mies, pari lasta jo ja omakotitalo. Että elämä on sellaista tasaista.
Mutta kun niitä vuosia on alkanut kertyä, olen huomannut, että parempi vaan luottaa Jumalan johdatukseen. Vaikka en kyllä välillä oikeen tiedä, että mihinköhän suuntaan sitä ollaan aina kulkemassa... Niin aina kuitenkin, kun katselee taaksepäin vaikeitakin aikoja, niin nyt huomaan, että kaikella on ollut tarkoituksensa.
Olin aika hiljainen ja ujo tyttö ylä-asteen aikoihin. Uskovaisia kavereita minulla ei juuri ollut, kunnon ystävistä puhumattakaan. En ikinä voinut kuvitella, että minulla voisi olla joskus näin paljon ystäviä, kuin nyt on. Onneksi minulla oli ylä-asteen jälkeen rohkeutta lähteä opiskelemaan kauas uudelle paikkakunnalle. Siitä lähti elämäni kukoistamaan.
Vaikein asia minulle on ollut huomata, ettei ammatti,johon valmistauduin, työllistänyt minua tarpeeksi. Eikä se edes ollut minulle se oikea ala. Muutaman vuoden olen sitten kokeillut kaikenlaisia hommia, miettinyt ja pohtinut, katsellut ja kierrellyt maailmaa... Ja rukoillut, että Jumala osoittaisi minullekin, mikä olisi niin mieluinen työ, josta saisin leipäni ansaittua. Nyt olen ollut jo puolitoista vuotta (ennätys!!) samassa työpaikassa, enkä luultavasti enää kovin kauaa siellä viihdy.
Todella harvoin olen kaivannut normaalia perhe-elämää. En ole ikinä seurustellut, harvoin ihastunutkin. Useimmiten ajattelen, että maailmassa on niin paljon nähtävää ja koettavaa, ennenkuin rupean miehiä ajattelemaan. Kokemusta on, että kun kavereitten kanssa reissataan ympäri maailmaa, niin silloin miehet unohdetaan. Mutta kuitenkin taas, kun kotona hoidan pikkusisaruksiani, tulee mieleen, että olisipa minullakin tämmöisiä... Ja kun kotona ovat kaikki rakkaat perheenjäsenet paikalla, toivon, että minullakin olisi joskus semmonen ihana perhe. Silloin ei voi kuin ajatella, että Jumala antaa juuri sen, mikä on minulle tarpeen. Ja kaiken ajallaan. Tähän asti on johtanut ja antanut paljon enemmän, kuin olisin ansainnutkaan. - A. Acimlainen
Saako Suomessa todellakin mennä naimisiin 16-vuotiaana?
"Oon seurannu 16-vuotiaana naimisiin mennyttä Pohjosessa asuvaa kaveriani"- -*-
Laki ymmärtääkseni asettaa ikärajaksi 18 vuotta, mutta se on käytännössä enemmänkin ohjeellinen. Nuorenpanakin voi mennä naimisiin, mutta siihen tarvitsee erillisen luvan. yleensä 17-vuotiaana luvan perusteeksi riittää pelkästään uskonnollinen vakaumus. Sitten kun mennään vielä nuorempiin, niin luvan saaminen hankaloituu. Voidaan vaatia psykologista tutkimusta, jossa selvitetään muun muassa sitä, onko henkilö kypsä tekemään loppu elämäänsä koskevan päätöksen ja kantamaan vastuuta syntyvistä lapsista. Samaten voidaan vaatia lääkärin tutkimusta siitä, että on jo kykenevä kestämään raskauden aiheuttamat ruumiilliset rasitukset. Jostain syystä näiden testien vaatimisessa ei kuitenkaan ole mitään suoranaista linjaa. Joiltakin niitä vaaditaan, mutta toisilta ei.
- Serkku
Serkkutyttöni meni naimisiin heti 18 täytettyään. 26-vuotiaana 4 lapsen äitinä pari vuotta sitten kieltäytyi hankkimasta lisää lapsia ja aloitti opinnot. Nyt odotan hänen valmistumistaan parin vuoden päästä ja varsinkin sitä, miten hän meinaa elämänsä järjestää.
- clarissa
Tekstistäsi kuultaa nuoruuden ehdottomuus. Pystyt tietämään jo nyt että teillä molemmat vanhemmat käyvät töissä ja tehdään niin ja näin ja muiden elämä on mielestäsi suurinpiirtein sairasta. Jokaisen elämä on ainutlaatuinen ja jokaisen omat valinnat heidän elämäänsä sopivia valintoja. Se kenellä on kunnianhimoa ja päätä opiskella pitkälle tekee varmasti niin mutta toisin tekevät eivät ole yhtään huonompia ihmisiä. Usein joka avioituu nuorena saattaa ollakin jonkin aikaa "vain" kotiäitinä mutta monesti lähtee jatkamaan opiskeluja tai työuraa myöhemmin. Eivät ne valinnat ole yhtää huonompia kuin sellaisen jolla se elämä menee vakiokaavan mukaan.
Mitä tuohon 16-vuotiaana avioitumiseen tulee, taitaa olla niin harvinaista että ei taida olla esimerkiksi. Tunnen itse yhden pariskunnan jotka ovat noin viisitoista vuotta sitten tuonikäisinä avioituneet. Heidän elämänsä on ainakin ihan kunnossa. Talon rakensivat jo kaksikymppisinä,lapsia on viisi ja nyt valmistuivat hyviin ammatteihin, toinen insinööriksi mistä sinäkin haaveilit. Ovat olleet töissä lähes koko ajan molemmat mutta halusivat koulutuksen kautta sellaisille aloille josta pitävät. Hyvin ehtivät vielä siinäkin uralla kun yli 30 vuotta eläkeikään aikaa. Joten eiköhän se ole henkilöistä eikä avioitumisiästä nuokin asiat kiinni.Totta kai mitä nuorempi on sitoutuessaan saattaa aikuistuminen vielä olla kesken ja tuoda ongelmia yhdessäoloon.
Mutta kuten sanoin et voi vielä tietää mitään siitä mitä lastenhoito on joten et tiedä mitä on työelämän ja pienten lasten hoidon yhdistäminen.
Mielipiteitä saa olla mutta kannattaa ottaa huomioon että aina ei elämä mene sen kaavan mukaan kuin suunnittelee. Saattaa tulla sairauksia joko itselle tai lapsille. Monia muita asioita jotka vaikuttavat jaksamiseen.
Koulutus on tärkeää mutta ei kuitenkaan elämän tärkein asia. Eikä voi odottaa että kaikki elävät sinun mielipiteittesi mukaan. Toiset vaan haluavatkin lähihoitajiksi tai muihin vastaaviin ammatteihin joita sinä et tunnu arvostavan.
Koulutuksen määrä tai laatu sinänsä ei tee mielestäni ihmisestä sen kummempaa, tärkeintä on sydämen sivistys. - Nuori-jouskarilesta
Tekstiä sä kirjuilit...olen just samaa mieltä...olen itse opiskelemassa amk:ssa...ja perheen perustamisvaihetta ei oo mailla halmeilla...musta naurettaa, kun heti naimisiin mentäessä täytyy alkaa saamaan lapsia...vaikkakin ois kuinka nuori...on se hyvä ensi opiskella...ja sit muut suunnitelmat...näin olen ajatellut....
- kiire?
”Ei-vl:illä ei ole koulutuksen suhteen kiirettä, ku käytössä on ehkäsy ja parisuhde ennen avioliittoa. Mutta mä ainakin aion selvittää tieni korkeaan virka-asemaan, ja nauttia elämästä muutenkin kuin vain kotona siivoten ja lapsia hoitaen.”
Siis korkea virka-asema tavoitteena? Mitä ministerin salkkua olet havittelemassa? Vai insinööri-kansanedustajaksi? Siinäkö on hyvän elämän perusteet, että on yleisesti korkeaksi noteerattu asema ja varallisuutta, josta muut ovat pikkuisen kateellisia ja naimisiin mennään vasta sitten, kun ei voida olla millään ilman ”sitä”?
Olit huolissasi ammatinvalinnan ja perheen perustamisen yhteiskunnallisesta vaikutuksesta: Eikö yksi länsimaisen yhteiskunnan suurimmista uhkakuvista on ukkoutuminen ja mummoutuminen? Tai ainakin suuri kysymysmerkki. Lisäksi käden taitajista on monissa työpaikoissa niin paljon puutetta, että sillä on jo kansantaloudellisia vaikutuksia, kun taas IT-insinööreille työnsaanti ei ole juuri nyt itsestään selvää.
Tietysti olit ajatellut monipuolista koulutusta ja haastavia työtehtäviä, mikä on erityisen kannatettavaa. Itse olen kokenut lyhyen työelämässä olon perusteella, että haasteellisinta työ on silloin, kun pitää pärjätä erilaisten ihmisten kanssa. Jos työhommat ovat pelkkää tietokoneen kanssa seurustelua, haastavinta voi olla saada itsensä työpaikalle aamuisin.
Elämässä on paljon muutakin, kuin työ ja perhe. Toivottavasti kaikille riittää ystäviä, kun sitä työtä tai perhettä ei ole suurista unelmista huolimatta. Todellisten ystävien ammateilla ja elämäntilanteella ei ole mitään merkitystä. Omissa kavereissani on muuten ehkä enemmänkin juuri niitä kokkeja ja hoitajia. Naispuolisia insinöörejä? No… heitäkin on ihan kivoja, mutta… Onko akateemisesti koulutetuilla perheettömillä naisilla se vika, että he pyörivät pienempää ympyrää kuin muut: Elämä menee työssä, parissa harrastuksessa shoppaillessa ja ’kotitöissä’. Erityisen vaikeaksi menee, jos joutuu muuttamaan viikkorytmiä jonkun yhteisen menon vuoksi. Voi olla että myös miehillä menee samassa elämäntilanteessa keskimäärin samaa rataa, mutta suunnattomasti ihailen monia perheellisiä, jotka katsovat elämää eteenpäin omien lasten tulevaisuuden kannalta, eivätkä tuijota pelkästään omaa napaansa. - abi-2005(poika)
Terppa!
Mä oon varmaan sun ikäinen poika koska mäki kirjoitan tänä keväänä ja tänään oli enkun kuuntelu :)
Sen verran ajattelin kirjoittaa sulle, että mun mielestä itse on oikeastaan "turha" suunnitella elämää etukäteen.
Sillä mä oon monelta kaverilta kuullu, ikähaitari 17--->, jotka ovat alkaneet seurustelemaan, et niiden suunnitelmissa on ollu et ensin ammatti ja sit naiset/miehet.
Mut tiedän mistä puhun, sillä alkoin viime viikolla seurustelemaan ja siinähän se menee rinnalla seurustelusuhde. Ei mulla ainakaa opiskelut kärsi :)
Mut mä ymmärrän et tyttöillä on hieman eri asia, sillä miehet voivat opiskella vaikka olisi lapsi/lapsia mutta naisilla se on vaikeampaa ja oikeastaan tosi vaikeaa.
Mut sen vielä sanon, et raamatussa lukee ja Jumala on kuuliaiset lapset luvannut hyvästi siunata ja kun luottaa Jumalan johdatukseen niin kaikki menee niin kuin sen on tarkoitettu. Ei se aina helppoa ole mutta kelläpä se olisi :)
Tsemppiä kevään kirjoituksiin ja hyvää loppuelämää! :) - ajatuksiani
Itse olen 25 vuotias vanhoillislestadiolainen nainen ja ajattelen asioista lähes samalla tavalla kuin sinä.
Olen käynyt lukion, valmistunut hyvään ammattiin ammattikorkeakoulusta ja tällä hetkellä olen vakituisesti töissä. Minulla ei ole mitään kiirettä naimisiin eikä perustaa perhettä vaan haluan nauttia elämästä ja nuoruudesta täysillä =) Miesystäväni kanssa olemme molemmat sitä mieltä että avioliiton aika on vasta sitten kun todella tuntuu siltä että on valmis perheen perustamiseen.
Olen lähes säälien seurannut sukulaisten ja kavereiden avioitumista heti 18-vuoden iässä. Oman ikäisteni sukulaistyttöjen luona vieraillessani olen huomannut että heidän päivittäinen elämänsä on vain kodin ja lasten hoitamista ja puheet koskevat vain lapsia ja niiden touhuiluja. Ei siinä mitään, lapset ovat ihania ja haluan itsekin lapsia mikäli niitä Jumala suo, mutta mielestäni täytyy elämässä olla muutakin kuin perhe ja koti.- clarissa
Itse en ainakaan ollutkaan sitä mieltä että tyttöjen pitäisi sännätä 18-vuotiaana naimisiin mutta haluaisin kiinnittää edellisen kirjoittajan ja aloittajan huomiota siihen että ei kannata pitää omaa elämäntyyliä ja ajatuksia niin erinomaisen ainoina oikeina. Kaikilla on oma elämä ja omat ajatukset joten turha sääliä ketää tai jopa pitää sairaana kuten aloittaja mainitsi.
Se mikä sopii teille on teille hyvä, se miten joku toinen tekee, on hänelle hyvä. Onhan luonnollista että puheenaiheet sivuavat sitä mikä itselle on luontaisinta ja ajankohtaisinta. Miksi siis nämä ikäisesi naiset, edellä kirjoittanut (25-vuotiaat ovat mielestäni jo naisia) eivät saisi puhua ja arvostaa sitä mitä heillä on. Kuvitteletko että he kuitenkin salaa kadehtivat sinua?
On hyvä jos nuoruuden saa elää rauhassa loppuun mutta kyllä 25-vuotias mielestäni on jo aikuinen:)
Ainakin paperilla.
Kuten jo sanoin koulutus on tärkeää mutta ei kuitenkaan elämän tärkein asia. Ja jollekin jolla se on jäänyt, on mahdollista hankkia se jossakin sopivassa elämän vaiheessa. Ei tämä elämä niin mustavalkoista ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733614Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91971Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2251315- 1341186
- 1001063
- 1081036
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil681001- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876