Genelec, neutraaliko ?

Keneleekki

Hommasin Genelecin pienet 6010A aktiivikaiuttimet telkkarin ääntä parantamaan. Parannusta kyllä tapahtuikin paljon, mutta jotain omituista noiden taajuustoistossa on (riippumatta siitä, mitä kautta signaali viedään TV_ltä kajareille)

Etenkin puheäänessä huomaa, että jokin taajuusalue korostuu niin, että tuloksena on kylmä ja "pahvinen" ääni. Naisäänet muuttuvat kaikki samantapaisiksi, ja puhujia on äänen perusteella vaikea erottaa toisistaan. Vielä usean viikon totuttelunkin ( eli "sisäänajon") jälkeen tämä ominaisuus häiritsee.

Lehtien testijutuissa usein kehutaan Genelecien toiston neutraaliutta ja tarkkuutta. Toisto on kyllä tarkka, ehkäpä juuri tuon lievän, mutta ärsyttävän taajuuskorostuman vuoksi. Oman kokemukseni toisto ei ole käytännössä netraali, vaikka ehkä jossain akustoidussa studiossa tai testilabrassa olisikin.

6

571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GenElin

      Muistaakseni lootan takana on säätimiä joilla taajuusvastetta voi korjailla. Onko kohdillaan?

    • kannustaja

      ehkä olet tottunut värittyneeseen ääneen. Parempi varmaan pysytellä siinä, mihin on tottunut.

    • lähikenttämonitootit

      Eikös nuo ole enemmänkin tarkoitettu lähikuunteluun

    • löytötori
    • Keneleekki

      Dippikytkimillä voi vaimentaa bassoja ja korjata pöydän tai tason heijastuksien vaikutusta ääneen. Kytkimiem vaikutus on kokeiltu, mutta minun kunntelupaikassani paras on pitää ne OFF-asennossa.

      Luulisin, että en ole tottunut värittyneeseen ääneen. Genelecien toistovirheestä minun kuuntelutilasani kertonee mainitsemani puheäänen kolkkous ja etenkin naisäänillä "pahvinen yksinuottisuus", jonka vuoksi on usein vaikeaa erottaa puhujia äänen perusteella.

      Olen käyttänyt näitä Geneleccejä kolmessa eri kuunteluhuoneessa ja verrannut niitä aika moniin kaiuttiimiin. Tuloksena on poikkeuksetta ollut se, että Geneleccien "kolkko" ääni on erottunut kiusalisen selvästi.

      Olisiko Genelecien kaikinpuolinen ylivoimaisuus joltain osin legendaa, etenkin näiden pienten osalta? Tuossa linkitetyssä testijutussa sanottiin, että sijoitus seinälle olisi paras. Minulla ei seinäsijoitus ole mahdollinen, johtuisiko sitten siitä tuo äänen kolkkous? Tähän tietysti liittyy kysymys siitä, millainen tehovaste tai kaiuttomassa tilassa mitattu taajuusvaste tuottaa parhaan tuloksen käytännön kotikuuntelussa. Tuleepa vain mieleen erään toisen tunnetun suomalaisen almistajan filosofia, jonka mukaan suunnitteluperusteena on toimivuus käytänmön kuuntelutilassa eikä mittaushuoneessa...

      Muuten: tuoreessa AVplus-lehdessä vertailtiin Genelecin ja Neumannin aktiivikaiuttimia (pykälää isokokoisempia kuin 6010) ja todettiin, että kuuntelukäyttöön näistä kahdesta tuli useimmiten valituksi pehmeä-ääninen Neumann.

    • 100hz

      Mitä minä tuohon sanoisin ehkäpä käytät telkarissa sävyn säätimiä ehkäpä toi telkkarin EQ basso on jotain 100 hz ehkäpä toi vaikutta sihen että puhe ääni on tumma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      60
      770
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      628
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      624
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe