Karenssi ja osa-aikatyö

mitamitatapahtuu

Irtisanouduin edellisestä kokoaikatyöstä josta tietenkin seurasi karenssi. Mutta jos nyt pääsen osa-aikatyöhön tai keikkatyöhön, olenko oikeutettu soviteltuun työttömyysrahaan? Vai kumoaako tuo karenssi myös sovitellun työttömyysrahan. Eli jos menen töihin josta tienaan alle 300e kuussa niin saako siihen vielä työttömyysrahaa päälle vai tuollako se elää pitäisi

10

5889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SamanKokenut

Hei,

Itselläni vastaava kokemus juuri ja karenssi tuli. Perusteluita ei tullut että miksi, vaikka minulla oli tarvittavat perustelut ja lääkärintodistukset. Eli karenssit tulee tosi herkästi, vaikka ei olisi syytäkään. Varmaan moni on lehtijutuista jo lukenut näistä päättömyyksistä.

Jos otat nyt karenssin aikana vaikka osa-aikatyötä, et saa mitään muuta rahaa. Ellet asu yksin, ole sinkki (ei naimisisssa), tällöin uskon että saat sossusta jotain rahaa jota kannattaa hakea. Mutta jos olet vaikka naimisissa, asut puolisosi kanssa, niin hänen tulot lasketaan myös sinun tuloiksesi ja vaikka eläisitte kädestä suuhun, niin et välttämättä saa mitään. Näin itselleni kävi. Eli minun karenssini oli 3kk:tta, käytännössä noin 4kk:tta ennen kuin sain sitten sitä ansiosidonnaista. Ja se ansiosidonnaisen aika aletaan laskea vasta siitä ensimmäisestä maksupäivästä, ei karenssin alkamispäivästä.

Kuinka pitkän karenssin sait?

Minulla karenssi kumosi sovitellun päivärahan, ansiosidonnaisen sekä sossun avun mieheni takia. Ja elimme todella kädestä suuhun, velkaa kun on joten leipäjono tuli tutuksi tuona aikana.
      Ei auttanut kuin saada keikkoja mahdollisimman paljon, että edes muutaman kympin saisi kuussa laskuihin.

Toivottavasti näistä oli apua.
      Onko sinulla mitään perusteltua syytä esittää Te-toimistolle miksi irtisanouduit(esim. terveydelliset syyt, kiusaamistapaukset tms.)? Koska siinä on vielä yksi oljenkorsi millä saisit sen peruttua...

Tsemppiä!!!!!

• SamanKokenut

Hei vielä,

Sinkki = sinkku siis, hehe...

Sitä vielä että jos vain mahdollista niin siinä karenssipäätöksessä mikä sulle on sitten tullut ja se aikamäärä kuinka pitkä karenssi on, niin siitä voi valittaa jos se on perusteeton.
      Itse valitin useamman kerran, koska mitään järkisyitä karenssiin ei ollut kuin mielivaltainen päätös siitä. Enkä tosiaan edes perusteluita saanut karenssiin ja karenssin antajaa ei tavoita mistään vaikka joka taholta kyselin hänestä koska olisin halunnut kysyä syitä päätökseen.
      Mutta suosittelen lämpimästi kuitenkin kokeilemaan valitusta, koska mitään siinä et häviä, jos uskot että on olemassa mahis että se voidaan perua.

Mikä muuten oli syy miksi irtisanouduit? Jos tiedän vähän taustaa niin voin auttaa niissäkin, itselläni Te-toimistosta aikas paljon kokemusta.

• mitamitatapahtuu

Kiitos vastauksesta, en muistanut että kysyin täällä ongelmastani niin vastaus tulee nyt myöhään!
      Eli irtisanouduin edellisestä työstä koska en pitänyt siitä yhtään ja työilmapiiri oli erittäin epämukava. Luulin saaneeni paikan toisesta työstä joten irtisanouduin edellisestä. Kävikin näin että toisesta työstä ei paikkaa tullutkaan ja jäin työttömäksi. Karenssi tuli koska irtisanouduin itse.

Missään ei lue kuinka pitkä karenssi on? Ainut mitä lukee on "Työmarkkinatukea voidaan maksaa tiettyjen TE-toimis ton palveluiden ajalta. Oikeus työmarkkinatukeen palautuu oltuasi työssäoloehtoon luettavassa työssä, työllistymistä edistävissä palveluissa tai eräin rajoituksin opiskeltuas päätoimisesti taikka työllistyttyäsi päätoimisesti yritys- toiminnassa tai omassa työssä vähintään 12 kalenteriviikkoa. "

Ja olen yksinasuva sinkku, ei ole ketään kenen tulot vaikuttavat minuun. Saan asumistukea ja toimeentulotukea kun rahat loppuvat kokonaan (ei säästöjä yms). Jos otan vastaan keikkatyön tai osa-aikatyön niin silloin taitaa lähteä toimeentulotuki alta jos tienaan liikaa?

• SamanKokenut

Moi,

Olipa kiva kuulla kuulumisiasi, toivottavasti asiat ovat edenneet parempaan suuntaan.

Epäilen että sinulla on karenssi 3kk. En ole ihan varma mitkä työkkärin kriteerit ovat, mutta itselläni oli 3kk, koska he eivät pitäneet perusteluitani pätevinä. Eli käytännössä olin n. 4kk ilman pennin hyrrää. Toki muutamia osa-aikaisia keikkoja sain , että selvisin tuosta ajasta, mutta kyllä se on kohtuuttoman pitkä aika koska kuka ei töissä haluaisi olla. Olen kyllä kuullut että lyhyempiäkin aikoja tuo karenssi voi olla. Mutta käsittääkseni maksimi on tuo 3kk.
      Mutta sellaisestakin olen kuullut kuin ikikarenssista, että lopunikää on karenssissa, mutta en tiedä mitä pahaa silloin pitää ollut tehnyt että sellaisen saa - enkä ole kuullut kenestäkään ketä sellaisen olisi saanut, enkä siis usko että se on sinun kohdallasi mahdollista.
      Itse omien kokemuksieni ja tuttujen kokemuksieni perusteella karenssien määrääminen on mielivaltaista. Eli mitään yhdenmukaista linjaa ei ole.

Hyvä karenssin takia, että olet yksinasuva sinkku. Eli sinulla on mahdollista saada asumistukea, sekä sossusta toimeentulotukea. Eli kannattaa molempiin olla yhteydessä mahdollisimman pian niin käsittelyaika ei veny.
      Juu, siinä oli joku raja minkä verran sai tienata että sossu vähentää toimeentulotukea. Ja ehkä tiesitkin niin myös veronpalautukset sossu vähentää ja katsoo tuloiksi. Mutta sieltä sai terveyskuluja vähennettyä, sähkölaskut ainakin joskus kun olin siellä asiakkaana.
      Minä olin karenssin saatuani ansiosidonnaisella, mutta aloin sitä siis saamaan vasta karenssin jälkeen. Tuolloin eli viime vuonna se raja oli 300 euroa minkä sai tienata, sen jälkeen leikkuri kävi. Lisäksi sai olla tarkka keikkafirmojen palkanmaksupäivien kanssa, ettei päivärahojen saanti venähtänyt koska joillain palkanmaksu saattoi kestää jopa 1,5 kuukautta!

En ole varma katkeaako karenssi kohdallasi jos otat jonkun työkkärin lyhytkurssin, esim. cv-kurssin tai vastaavan. Selvittäisin tuon, koska se helpottaisi töiden vastaanottamista :) Hämärä muistikuva että itse olisin joskus ottanut heti perään jonkun kurssin tai työkokeilupaikan joksikin aikaa, niin karenssi jäi, mutta lait ovat tiukentuneet tuosta enkä tiedä onko tuo enää mahdollista.

En usko että tapauksessasi kannattaa valittaa, epäilen että ilmapiiri-asia ei mene läpi työkkärissä. Päivärahojen saanti vain saattaa venähtää. Jos kyse on esim. ahdistelusta, sanallisesta jatkuvasta piikittelystä/huutamisesta/alistamisesta, simputtamisesta tms., mistä voit esittää jonkinlaista kirjallista näyttöä niin ainahan tuota voi yrittää. Lisäksi kaikki keihin olet tuon asian takia ollut yhteydessä ennen irtisanoutumista, niin niistä kannattaa ottaa kirjalliset lausunnot esim. siis lääkärinlausuntoja että olet heihin ollut yhteydessä asian tiimoilta tai liittosi tai työsuojelu ym.
      Mutta jos yleisesti on ahdistava ilmapiiri, niin en usko että se on työkkärille syy irtisanoutumiseen vaikkakin olisi uusi paikka ollut tiedossa. Itse olisin eri mieltä, että meilläkin pitäisi olla oikeuksia, mutta te-toimistolla on omat sääntönsä ja kovasti kevyin käsin karensseja jakelevat vaikka olisi lääkärintodistukset ja useilta viranomaisilta näyttöjä esim. työpaikalla kiusaamisesta ja siitä seuranneista terveydellisistä syistä jonka takia on ollut pakko irtisanoutua ettei viikate heilu.

• SamanKokenut

Hei vielä,

Eikö sinulle tullut lausuntoa työkkäristä jossa olisi lukenut mihin asti karenssi kestää?
      Kirjautuisin sinuna tuossa tapauksessa sinne te-toimiston sivuille, siellä on chat josta voi tätä kysyä. Voihan työkkäriin soittaakin jos haluaa , mutta itse en soita siksi kun ne numerot on maksullisia ja vastaaminen ja oikealle henkilölle yhdistäminen kestää tosi kauan, jos sellainen henkilö on edes paikalla.

Tsemppiä!

• mitamitatapahtuu

Nettisivuilla on se lausunto, mutta siinä ei lue mitään aikaa kauanko karenssi on voimassa. Kotiin ei ole tullut mitään lappusia lausunnosta.

• SamanKokenut

Ilmeisesti et vielä saa sitten päivärahaakaan, kun ei ole te-toimiston lausuntoa asiasta tullut? Koska päivärahan maksaja tarvitsee työkkärin lausunnon ennen kuin voi maksaa päivärahaa.
      Onpas erikoinen tuo tilanteesi, ettei mitään karenssin aikarajaa ole ilmoitettu. Itse soittaisin tai laittaisin sinne chattiin mahdollisimman pian viestiä, ettei sun päivärahan saanti venähdä jos et siis ole sitä saanut vielä.

Siitä lausunnosta:
      - mitähän noilla tietyillä te-toimiston palveluilla tarkemmin ottaen tarkoitetaan?
      - liittyyköhän nuo seuraavat lauseet aktiivimalliin, vähän kuulostaa siltä mutten ihan satavarma ole. Mutta kuulostaa siis että et ole oikeutettu työmarkkinatukeen ennen kuin teet noita edellä mainittuja tiettyjä te-toimiston palveluja mitä he eivät erikseen tarkentaneet. Tai sitten että oikeus päivärahaan oltuasi työssäoloehtoon luettavassa työssä, työllistymistä edistävissä palveluissa(esim. työkokeilu) tai eräin rajoituksin opiskeltuasi päätoimisesti taikka työllistyttyäsi päätoimisesti yritys- toiminnassa tai omassa työssä vähintään 12 kalenteriviikkoa. Jos mietit yrityshommaa, niin kannattaa varmistaa että teidän paikkakunnan te-toimisto ei sitten lue sinua yrittäjäksi, jolloinka et ole oikeutettu päivärahaan. Minun paikkakunnallani nimittäin vaikka tekisin yritystoimintaa ja olisin miinuksella monta kuukautta ja sitten pari kuukautta tienaisin muutamia kymppejä, niin he voivat katsoa minun olevan yrittäjä joka tarkoittaa etten ole oikeutettu päivärahaan. Näin minulle kerrottiin kun kyselin että jos alkaisin jotain töitä tekemään ukko.fi:n kautta tms.

Mulla venähti yhden vaivaisen työkokeilupaikan kanssa vääntäminen reilusti yli kuukaudella. Työkkäri on tällä hetkellä ylityöllistetty aktiivimallin kanssa ja kohta on vielä enemmän kun selviää kuun vaihteessa kellä laskee päiväraha ja kellä ei. Eli kantsii varmistaa ettei sun laput oo unohtunut kenenkään pöydälle työkkärissä.

• Anonyymi

Tuo työssäoloehto jos tulee niin menkää kuntouttavaan työtoimintaan. 4h päivä ja 1-4päivää viikossa vain.
      Kolme kuukautta siellä niin taas tulloo rahhoo. Helppoa näyttää keskaria heille takasin tuolla tapaa hah-ha.

• Anonyymi

Ikikarenssi tuo jostain syystä on koska päivämäärä puuttuu milloin loppuu ja normaali karensissa on aina se päivämäärä.

• Anonyymi

ikikarenssi sama kuin nykyajan nonstop karenssit ja PALJON sekavampi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      5
      4009
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2062
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      856
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      784
    5. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      738
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      738
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      722
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      715
    9. 35
      674
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe