Mikä on painosi ja pituutesi?

Kuivan.kesän.orava

Olen lukenut että näin vanhemmiten pitäisi olla muutama kilo mieluummin ylipainoa kuin olla ihan laiheliini. Lievästi ylipainoset elävät pitempään ja selviytyvät vakavista sairastumisista paremmin kuin laihat. Esim. keuhkokuumeesta vanhempi ihminen selviää paremmin jos on vararavintoa.
Itse olen 165 cm ja painan 70 kg joten jkv on vararasvaa.
Nuorena painoin aina 50-52 kg joten parikymmentä kiloa on tullut lisää. Olen kuitenkin nuoren näköinen kasvoistani kun on ihonalaista rasvaa riittävästi joten ei ole ryppyjä. Ei tarvitse mitään täyteaineita ruiskutella. Olen Facebookista katsellut nuoruuden tuttuja jotka ovat säilyttäneet nuoruutensa painon ja paljon ryppysempiä ja vanhemman näköisiä.

39

682

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ikäiseni.näköinen

Uskon että Luonto hoitaa asian juuri niin että paino nousee sopivasti iän myötä. Olin 160/55, (18 vuotiaasta siihen asti sama raskauksia lukuun ottamatta, ja murheiden vuoksi tilapäisesti laihduin) kunnes 10 vuotta sitten painoni alkoi nousta n. 0,5 kg vuodessa. Yritin laihduttaa, mutta se tuntui kohtuuttoman raskaalta. Liikun paljon, joten rauhoittumisesta ei ole kyse. Sanotaan että vanhemmiten askel hidastuu, ei minulla. Syön terveellisesti, enkä ole mielestäni lisännyt ruoan määrää. En ole ylipainoinen vieläkään, tosin ihannepainon ylärajalla, mutta itsekin ihmettelen, miksi se paino ei voi pysyä samana elämän loppuun asti, jos se on pysynyt kymmeniä vuosia. Olen hyväksynyt asian, mutta otin nyt kantaa aloitukseen. Ryppyjä on. Joskus vertaan itseäni samanikäisiin julkkiksiin tai tuttuihin. Toiset heistä näyttävät itseäni nuoremmilta ja toiset vanhemmilta.

• flegmaatti

Pituus lyhentynyt 176cm > 172cm. Paino laskenut 7:n vuoden aikana 93,5kg > 86kg eikä laskulle mahda mitään. Se on kuin luonnonlaki!
      Rasva 16,7% ja vatsaontelon viskeraali 74,9.
      Yritän hidastaa rappeutumista kuutena päivänä viikossa ja nytkin lähden parin tunnin kuluttua äheltämään viivytystaistelua suurten lihasryhmien kanssa.

Vaimoni väittämän mukaan olen takaa päin nuoremman näköinen kuin edestä katsoen. Tuo on hänen hienovarainen tapansa viitata uurteiseen naamaani.

• Ikäiseni.näköinen

flegmaatti, missä ja miten mitataan vatsaontelon viskeraali? Olen vain itse laskenut rasvaprosentti painosta ja pituudesta. Kiinnostaisi, kun vyötärö on pötkö vaikkei pullea. Lihakset ovat vahvat, myös vatsalihakset.

• flegmaatti
        Ikäiseni.näköinen kirjoitti:

flegmaatti, missä ja miten mitataan vatsaontelon viskeraali? Olen vain itse laskenut rasvaprosentti painosta ja pituudesta. Kiinnostaisi, kun vyötärö on pötkö vaikkei pullea. Lihakset ovat vahvat, myös vatsalihakset.

Käyn kerran vuodessa InBody720 kehon koostumusanalyysissä.
        Samassa paikassa, samassa tilanteessa, samaan aikaan.
        Tuloste on erittäin analyyttinen. Tulosteessa näkyvät elämäntilanteen muutokset kuten syöpäleikkaukset, rentoutumisjaksot, nilkan murtuma yms.

Viskeraari ilmoitetaan cm2:nä ja yleishyvä taso näyttää olevan 100 mutta viitearvoalue on ovaali joka ottaa huomioon henkilön iän.
        En tietenkään epäile mutta vahvuuden määritelmä kiinnostaa. Minulle se on suorituskykyä, maksimivoimaa ja tehoa.

• ikäiseni.näköinen
        flegmaatti kirjoitti:

Käyn kerran vuodessa InBody720 kehon koostumusanalyysissä.
        Samassa paikassa, samassa tilanteessa, samaan aikaan.
        Tuloste on erittäin analyyttinen. Tulosteessa näkyvät elämäntilanteen muutokset kuten syöpäleikkaukset, rentoutumisjaksot, nilkan murtuma yms.

Viskeraari ilmoitetaan cm2:nä ja yleishyvä taso näyttää olevan 100 mutta viitearvoalue on ovaali joka ottaa huomioon henkilön iän.
        En tietenkään epäile mutta vahvuuden määritelmä kiinnostaa. Minulle se on suorituskykyä, maksimivoimaa ja tehoa.

Jaha, olen ollut sellaisessa pari vuotta sitten työpaikan virkistyspäivällä. Täytyy kaivaa paperikasoista, sinne hautautui kun en oikein. Sen muistan että vilkaisin, että kaikki arvot olivat viitearvojen sisällä, niin että ilmeisesti sitä rasvaa ei ole silloin isommin ollut. Mutta nyt kun tuli puheeksi, kaivan joku päivä lappusen ja katson tarkan arvon.

• Tanhupallero :). Sen näköinen suhteessa paini/pituus.

• siis paino, ei paini.

• Tanhupallero on söpö, hänelle sopii nämä ylimääräiset kilot.
        Olen vähän taipuvainen jojoilemaan, sellainen 5kg on heitto puoleen tai toiseen.
        Tänä talvena olen hyvin innostunut leipomaan, äsken tein pizzan, kaveri kehui että on parempaa kuin kotipizza.
        Lisäksi osaan tehdä todella hyvää pullaa vaikka itse kehunkin, sitäkin olen syönyt määrääni asti.
        Viikko sitten aloitin 1200 kalorin dieetin, kun jatkan muutaman viikon niin pullat ym.. ovat poissa vyötäröltä. Tänään ylitän tuon rajan pizzan takia.

• vakivikako.sulla
        siilenämää kirjoitti:

siis paino, ei paini.

Et taaskaa ehtinyt tarkistaa.

• mielikki.mummo kirjoitti:

Tanhupallero on söpö, hänelle sopii nämä ylimääräiset kilot.
        Olen vähän taipuvainen jojoilemaan, sellainen 5kg on heitto puoleen tai toiseen.
        Tänä talvena olen hyvin innostunut leipomaan, äsken tein pizzan, kaveri kehui että on parempaa kuin kotipizza.
        Lisäksi osaan tehdä todella hyvää pullaa vaikka itse kehunkin, sitäkin olen syönyt määrääni asti.
        Viikko sitten aloitin 1200 kalorin dieetin, kun jatkan muutaman viikon niin pullat ym.. ovat poissa vyötäröltä. Tänään ylitän tuon rajan pizzan takia.

Kroppahan kuulemma tarvitseekin tuollaisen kaloritärskyn silloin tällöin vähäkalorisen dieetin väliin, ettei mukaudu vähempiin kaloreihin ja ala toimimaan säästöliekillä.

• vakivikako.sulla kirjoitti:

Et taaskaa ehtinyt tarkistaa.

En niin mutta suotakoonn se mulle kun muuten olen täyvellinen :D.

• Toista on liikaa ja toista voisi olla enemmänkin.

• Riittää-mainiosti

Oma elämäni ei ole sidottu pituus tai painon mittoihin. En edes tiedä, ei ole vaakaa. Pitäisi katsoa joku työterveysraportti jostain 25 vuoden takaa - joka ei ehkä pätisi?
      Joskus nuorenpana kauan sitten pituuteni oli 180 huitteilla ja olin näkyvästi laiha. Jos termejä olisi ollut, minua olisi syytetty anoreksiasta, ehkä? Eihän miehillä ollut anoreksiaa vaan oma kroppa.
      Toki nyt olen krodinpi, miehekäs tietysti. Fyysinen työelämä on pitänyt raamit enempi aloillaan kuin antanut rupsahtaa.
      Laiska olen liikkumaan, miksi rasittaa itseään alttiiksi vaivoille.

• tööttt

- paino 64kg -pituus 158 cm - aiemmin 163 - selkä taitaa olla vähän kokoon painunut vuosien myötä .

• On muutkin kutistuneet, minustakin on lähtenyt 9 cm. Siksi kai vyötärö on muutenkin hakusessa, jos selkä lyhenee niin johonkin se massa asettuu :)

On muutkin kutistuneet, minustakin on lähtenyt 9 cm. Siksi kai vyötärö on muutenkin hakusessa, jos selkä lyhenee niin johonkin se massa asettuu :)

Eikö tuo 9 cm ole liian paljon jo tähän ikään mennessä.
        Tuota vauhtia jos jatkat kutistumista, niin sinuahan saa kohta etsiä suurennuslasin kanssa.

• Tellukka kirjoitti:

Tuota vauhtia jos jatkat kutistumista, niin sinuahan saa kohta etsiä suurennuslasin kanssa.

Minunkin silmääni pisti 9 cm. Se ei ole normaalia lyhentymistä. Itse olen lyhentynyt ehkä 1 cm jos nyt sitäkään.

• korppis kirjoitti:

Minunkin silmääni pisti 9 cm. Se ei ole normaalia lyhentymistä. Itse olen lyhentynyt ehkä 1 cm jos nyt sitäkään.

Siinä minullakin heiluu 161-162 edestakaisin, riippuen siitä kuka mittaa ja millä mittaa.

Kerran sitten yllättäen olinkin tässä joku vuosi sitten jo 163cm. Silloin minulta pääsi Ohhohhh! Hoitaja kysyi, olenko yllättynyt ja piti hyvin tieteellisen ja yksityiskohtaisen pikku luennon, kuinka ihmisen selkäranka lyhenee vanhetessa. Kun sanoin, etten ikänäni ole ollut noin pitkä, niin sitten hoitajalta pääsi Ohhohhh! Mittasi uudestaan ja tarkisti, että kantapäni ovat tiukasti lattiassa kiinni. Ja sama tulos.
        Ei taida aivan sentilleen tarkkoja olla niitten mittaustolpat.

• Normaali-ilmiö
        Tellukka kirjoitti:

Siinä minullakin heiluu 161-162 edestakaisin, riippuen siitä kuka mittaa ja millä mittaa.

Kerran sitten yllättäen olinkin tässä joku vuosi sitten jo 163cm. Silloin minulta pääsi Ohhohhh! Hoitaja kysyi, olenko yllättynyt ja piti hyvin tieteellisen ja yksityiskohtaisen pikku luennon, kuinka ihmisen selkäranka lyhenee vanhetessa. Kun sanoin, etten ikänäni ole ollut noin pitkä, niin sitten hoitajalta pääsi Ohhohhh! Mittasi uudestaan ja tarkisti, että kantapäni ovat tiukasti lattiassa kiinni. Ja sama tulos.
        Ei taida aivan sentilleen tarkkoja olla niitten mittaustolpat.

Se johtuu siitä, että jos ikäsi olet kulkenut köyhänä ja kumarassa. Kun vihdoinkin sait suoristaa selkäsi, alkoi löytyä pituutta.

• Normaali-ilmiö kirjoitti:

Se johtuu siitä, että jos ikäsi olet kulkenut köyhänä ja kumarassa. Kun vihdoinkin sait suoristaa selkäsi, alkoi löytyä pituutta.

Jaa, että eläkkeellä sitten rikastuin?
        Saattaa olla niin, että persposket ovat veltostuneet ja pystyy seisomaan enemmän koko selkä mittakeppiä vasten.

• Tellukka kirjoitti:

Alimmat selkänikamat ovat romahtaneet kasaan, johtunee siitä kun jouduin nostelemaan painavaa ukkoa, niin luulisin. Selkä oli älyttömän kipeä pitkään, autoakin ajaessa piti pysähtyä kävelemään vähän väliä. Joku nuori pojankloppi oli lääkärinä, naureskeli kun valitin selkää, jalkojen liikeradat olivat kuulemma kunnossa, käski ottaa Buranaa. Menin sitten toiselle lääkärille, hän laittoi kuvaukseen, jo alkoi tapahtua, sain ilmaisen tukiliivin, kuntoutusta, roikottivat pää alaspäin.
        Nyt selkä on vakiintunut, en tarvitse tukiliiviä enkä kuntoutustakaan.
        Pituutta lähti, säikähdin kun terkkarilla käydessä mittasivat pituuden 168 cm oli kutistunut 159 cm.

Alimmat selkänikamat ovat romahtaneet kasaan, johtunee siitä kun jouduin nostelemaan painavaa ukkoa, niin luulisin. Selkä oli älyttömän kipeä pitkään, autoakin ajaessa piti pysähtyä kävelemään vähän väliä. Joku nuori pojankloppi oli lääkärinä, naureskeli kun valitin selkää, jalkojen liikeradat olivat kuulemma kunnossa, käski ottaa Buranaa. Menin sitten toiselle lääkärille, hän laittoi kuvaukseen, jo alkoi tapahtua, sain ilmaisen tukiliivin, kuntoutusta, roikottivat pää alaspäin.
        Pituutta lähti, säikähdin kun terkkarilla käydessä mittasivat pituuden 168 cm oli kutistunut 159 cm.

Tai sitten heikot selkälihakset?
        Minä olen mielestäni joutunut nostelemaan hyvinkin painavia elämäni aikana, jo pentuiästä saakka, mutta en silti ole lyhentynyt.

• Tellukka kirjoitti:

Minä olen mielestäni joutunut nostelemaan hyvinkin painavia elämäni aikana, jo pentuiästä saakka, mutta en silti ole lyhentynyt.

Voi olla, kuntoilen kyllä aika usein mutta voi olla rakenteellista vikaa.

• flegmaatti
        Tellukka kirjoitti:

Välilevyjen nestepitoisuus alenee kaikilla joten ruoto lyhenee väistämättä!

Onnettomuus pudotti L2 nikaman väliä 30 %.. Se ei kuitenkaan ole vaikuttanut pituuteeni. Kalcipos D:tä olen syönyt jo vuosia. Aika huima on lyhentymisesi ollut.
        Nyt kun kiireet ovat ohi tilaan hierojan. Kun selkäni on rasittunut tunnen käveleväni hieman kumarassa. Hieronta auttaa. Olen myös ostanut kovahkon patjan, jonka vaikutus on ollut selkääni terveyttävä.

• Hyvin on vielä polvet kestäneet painoni, eikä muitakaan liikkumisvaikeuksia.
      Sitten jos niitä joskus tulee, niin mennään sitten pyörimällä.

• 169-65-

Onko järkevää pyrkivää rypyttömyytteen lihottamalla itseään. Minusta tuollainen 10 kg liikaa, on aika rasittaa kanniskella jatkuvasti. Ennen olen vaikka ryppyinen, kun alan kantamaan ylimääräistä painoa kehossa. Jalatkaan ei varmasti tykkää tuosta ylimääräisestä painosta.

• Riippuen siitä, missä se paino on.
        Jos se on lihaksissa, niinkuin tuolla flegmaatilla näkyy olevan, niin varmasti ihan kevyen tuntuista kantaa. Jos on pienet ja heikot lihakset läskin sisällä, niin silloin tuntuu raskaammalle.

Ja lihasmassahan on painavampaa kuin rasvamassa. Siksi tuo pituus-paino vertailu on mielestäni päin persiitä.

• staka

Paino jaettuna pituuden neliöllä tulee arvo 21. Ihan hyvä. Siis normaali.
      Jos näkyy naururyppyjä niin väliäkös hällä :)

• Per-kel

88/188 :)

• maissiiii

Se on hyvä, ettei sinulla ole ryppyjä...
      Kait niihin naamaruttuihin vaikuttaa ihotyyppi ja ilme ja monet muut seikat,
      kuin pelkkä rasva.

Gynekologini on kertonut, että pieni pyöreys ei ole pahasta, se pitää hormoonitoimintaa yllä.
      Omasta elämänpiiristäni olen tehnyt havainnon, voihan olla ihan tuulestakin temmattu ajatus,
      mutta muutama ystäväni suuren painonpudotuksen, toisella ärhäkkä paastoaminen,
      kumpikin sairastui rintasyöpään, rintasyöpä jos mikä on hormoonihommia.

Noita painoindeksejä en ole viime aikoina tarkkaillut,
      olen pitkä ja pituus ja paino ovat hyvässä balanssissa, se riittää,
      joskus kokeilen mittanauhaa, sanovat, että sillä vyötärön ympärysmitalla on enemmän merkitysta kuin indeksillä. Ja sehän ei ota ruumiinrakennetta huomioon.

Jatkuva oman kroppansa ja ryppyjensä tarkkailu tuntuu joutavalta ajanhukalta,
      se kerrataan joka vuosi vuositarkastuksessa ja sekin on ihan hyvä väli.

• flegmaatti

Vaatteiden istuvuus ja nauhamitta ovat parhaat "indeksit"!
        Painoindeksillä on merkitystä ainoastaan jos määräajoin, esimerkiksi kerran vuodessa seuraa siinä tapahtuvia muutoksia mutta edellä mainitsemani "indeksit" kertovat muutoksesta jo aikaisemmin.

• Piti ihan mitata.
      184/89 128/71 56
      -
      Hieman on rypytön iho.
      Ilmeisesti urheilu-aikaiset lihakseni ovat vielä voimissaan.
      Tulihan sitä kisoissa kiristellyksi hanpaitaankin.

H.

• OpetaPpasPappataiska

Mitä ja missä ne hanpaat on?
        Miltä ne näyttää kun niitä kiristää?

• ikäiseni.näköinen

Mielikki-mummo. Kysyin kerran lääkäriltä, pääsisinkö luuntiheysmittaukseen selvittämään, onko minulla osteoporoosi. Aina kolotti jostakin (istumatyö). Hän ei päästänyt, kun en kuulemma ole sitä tyyppiä. Hän sanoi että parin-kolmen sentin kutistuminen on normaalia, mutta sitä suurempi pituuden väheneminen on yleensä osteoporoosin ensi oireita. Ihan vaan kysyn, oletko sinä käynyt luuntiheysmittauksessa? Alkumetreillä siihen on lääkkeitä. En ole koskaan kuullut että raskas työ olisi noin paljon (9 cm) pituutta vienyt, mutta en kyllä mikään ortopedi-asiantuntija olekaan.

• JoskusKauanSitten

Mittautin joskus Virossa, kun olin kylpylälomalla. Oli ihan ok-tulos.
        En ole kutistunut senttiäkään.

• Pavosen-Heska

Mies 62v 180 cm 114 kg.

Vielä hengissä, ei mitään lääkityksiä. Tällaiset miehet kuolevat tai ainakin halvaantuvat yllättäen. Pitäisi uskaltautautua laboratoriokokeisiin yms, joissa olin viimeksi noin neljä vuotta sitten. Sisko on lääkäri ja se patistaa minua tutkimuksiin. Ai niin, onhan uniapneaa, mutta ei kovin pahaa. Kokeillaan seuraavaksi, sopisiko kuorsauskisko yöksi. Sen saan tässä kevään aikana.

• Tulipa mieleeni.
      Jos vanhenpani olisivat vaihtaneet ajoissa Hiihto-Mononi isonpiin.
      Olisin nyt paljon pidenpi Kanta-Päästä Varpaisiin.

H.

• kotilaturi

tasan 100kg ja 180cm...dynamiittia..eikä vaemo väitä että sytytyslanka olis liian lyhyt..sais syttyä vaan usseemmin..nallissako vikkaa??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1248
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      154
      1212
    3. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1115
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      103
      1067
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      51
      1028
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      56
      853
    7. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      55
      838
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      785
    9. Upea takamus

Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      762
    10. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      73
      741
    Aihe