Heippa! Minulla odottelee ulkona 3 koivu pölliä, viime viikolla kaadetusta puusta. Ovat ihan jäässä - miten saisin ne kuivatettua helpoiten ja niin että pysyvät kauniina? Ajattelin tehdä niistä asetelman sisälle, voikovatko tuoda jotain ötököitä mukanaan?
Pöllien kuivatus / sisälle tuonti
5
504
Vastaukset
- 86617
Arvatenkin 3metristä koivupölliä, noo mikäs siinä, jos niissä joitain elukoita roikkuu, harjaa pois, ja kanna pölökyt tupaan. Mitähän hianoo noista sitte saakaan aikaan.?
- Rintamamiestönö
Hometta niistä tulee.Silloin ei tietenkään ole väliä, jos mökki on jo homeessa muutenkin.
- Wikt
Itse toin aikoinaan marsuille järsittäväksi keppejä ulkoa. Kaikenlaisisa ötököitä alkoi ilmestyä kotiin vaikka kuinka paljon, en suosittele, ainakaan asuinhuoneisiin tuomista.
- puusuutari
Sellaista helppoa kouvupölkyn kuivaamista ei ole olemassakaan.
Ensinnäkin koivu ei oikein kuivu, jos siinä on tuohi päällä. Pölkky pitäisi aisata ts. poistaa kuorta ainakin kahdelta sivulta. Toiseksi kuivuessaan pölkky halkeilee päistään. Pölkkyjen sahauspäihin pitäisi vetäistä liima (Eri-keeper) tai lateksimaali, jotta päät eivät kuivuisi muuta puuta nopeammin.
Sitten pitäisi vielä kuivumisnopeutta hidastaa kuivaamalla pölkkyjä ulkona, (katon alla, varjossa) vaikka ensimmäinen vuosi. Tämän jälkeen ne voisi siirtää sisälle kuivumaan ja silloinkin puoliviileä tila olisi parempi kuin asuinhuone. - KoivunKuivaaminen
"Sellaista helppoa kouvupölkyn kuivaamista ei ole olemassakaan."
Koivupölkky on tosiaan koko lailla hankala kuivattava. Jos esimerkiksi katkoo koivun tuollaisiksi hellapuun pituisiksi pölleiksi mutta jättää tuohen päälle niin eivät ne pöllit oikein kuivu vaan ns. pehkaantuvat vaikka voisi ajatella että pakkohan niiden on kuivua kun kummassakin päässä on sahauspinta, jota kautta pääsee kuivumaan.
Ja toisaalta, jos yrittää kuivattaa koivua puusepän raaka-aineeksi niin ne sahauspinnat on kumminkin liimalla tai lateksilla käsiteltävä ettei kuivu liian nopeasti. Outo juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 235118
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r24573- 1021334
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361320Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931094
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17943viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168855En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61813- 37779