Työharjoittelu, huono kokemus

Neuvoa

Hei kaikille!

Olen oppilaitoksesta työharjoittelussa eräässä firmassa. Ongelma on siinä, että mulle annetaan kaikki paskahommat. Tuo kaikki paskahomma on pois mun ammattitaidosta (termi löysästi käytetty). Mitä mä voin tehdä? Opinnot loppuu pian ja paskahommien takia työtaito kuihtuu. Sama oli edelisessä harjoittelupaikassa. Tämä nykyinen harjoittelupaikka alkaa olemaan alueen parhaimpia, on aika suosittu. Ennen hiihtolomaa tein oikeata työtä (samaa kuin vakituiset) ja sitä oli todella iso ilo oppia. Jäin yhtenä päivänä VAPAAEHTOISESTI ylitöihin ihan vaan sen takia, että saisin työn valmiiksi. Sen jälkeen mulle ollaan annettu oikeata työtä mutta joku kusipää oli tullut varastamaan sen (halusi itse tehdä). Oikea työ ei ole mitään rakettitiedettä ja jos joku osa menee väärään paikkaan, sen saa pois siitä ja laitettua oikeaan paikkaan. Onko mitään miten voin tilannetta parantaa? Tuntuu vähän siltä että mua käytetään vaan ilmaisena orjana.

3

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun asia kerran sinua vaivaa, voit ottaa sen puheeksi opettajasi kanssa joka voi puolestaan ottaa sen esiin keskustellessaan työpaikkaohjaajan, eli sen henkilön kanssa, joka vastaa työharjoittelijoiden ohjaamisesta harjoittelupaikalla.

      Voit tietysti mennä tämän työpaikkaohjaajan luokse itsekin ja kertoa hänelle asiasta omatoimisesti. Työpaikkaohjaajasi on luultavasti joku esimiehesi. Voit kysyä sitä opettajaltasi.

      Kaikissa harjoittelupaikoissa ei joka hetki pystytä teettämän harjoittelijalla juuri tämän haluamia ja hänen tulevaa ammattiaan vastaavia työtehtäviä. Tehtävien tulisi kuitenkin edes etäisesti tukea opiskeltavan alan osaamista. Toisin sanoen kenellekään ei ole eduksi jos tietotekniikan opiskelijalla teetetään työharjoittelussa pääasiassa siivoojan töitä, taikka siivousalan opiskelijalla tietoteknisiä töitä.

      Moni työtehtävä, vaikka ei tulevan ammatin ydinosaamiseen suoranaisesti liittyisikään, voi silti tuoda sitä tukevaa kokemusta. Jos esimerkiksi valmistuvassa ammatissa työympäristö on yleensä vaikkapa rakennustyömaa, on lautojen kantaminen raksalla ammattitaitoa tukevaa kokemusta, vaikka alan ammattilaiset pääasiassa pikemminkin sahaisivat lautoja kuin kantaisivat niitä. Kokemus työympäristöstä on siis ammattia tukevaa kokemusta.

      • Neuvoa

        Kiitos vastauksesta! Ymmärrän täysin sen että aina ei voi tehdä sitä oikeeta työtä mutta tässä on tosi pitkään mennyt ns. hanttihommien parissa. Olen rohkeasti ottanut asian puheeksi ensin esimiehen kanssa ja se toimi. Sain pyynnöstä oikean työn ja olin erittäin motivoitunut mutta ei kauan kestänyt kun toinen vakituistyöntekijä otti sen haltuun. Opettajani on vieraillut kyseisessä paikassa ja olen hänellekin maininnut asiasta. Hänen mukaansa pitää vaan tehdä annettuja hommia. Ymmärrän täysin että harjoittelijalla paljon päätösvaltaa ei ole mutta opiskeluni ei edisty. Pärjään kuitenkin suht koht hyvin eikä mua mitenkään erityisesti opastaa tarvitse. Uskon että kun pari kertaa teen työtä lisää, pärjään omillani. Ja jos työpaikalla on kiire ja ammattilaisten täytyy työ tehdä, miksi sitten on työharjoitteluita? Koulussa sentään oppii. Mun ei tarvitse olla pitkiä aikoja työpaikalla vaan siksi että pääsee seuraamaan ammattilaisten työntekoa tai nähdä työelämää. Siihen riittää paljon pienempi jakso. Rakastan alaani ja haluan oppia ja tehdä mahdollisimman paljon. Valmistun muutenkin hyvin pian joten on aika tehdä oikeata työtä ja oppia ottamaan vastuuta.


    • eläkeläislehtori

      minulla oli sijaisena di ja pomot sanoi nyt saatiinpätevä opettaja kun tulin takaisn pojat sanoi ei se osannut mitään. Kysyin sijaiselta millainen työkokemus sani lakisin halli lattioita. eli ei di tutkinto opettanut mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe