Älkää lähtekö eriseuraan. Hulluinhuonelaisuus on

Remetorio

Hulluinhuonelaisuusblogi on eksytys, joten rakkaat uskovaiset, VAROKAA SITÄ!!!

Olen ollut järkyttynyt, kun kuulin, että Tahkolan Roosa ja Korteniemen Joona ovat alkaneet vetämään eriseuraa. Alkuun en meinannut uskoa, kun kuulin tästä. Joonahan oli seurapuhuja ja piti raittiita seurapuheita silloin, kun asuin vielä Helsingissä. Blogia lukiessani oli pakko todeta; hän on joutunut harhaan ja saanut taakseen muutamia aktiiveja. Toivottavasti hiljaisia rivijäseniä tässä uudessa eriseurassa ei olisi paljoa.

Joona väittää, ettei hän halua luoda mitään uutta lestadiolaista sirpaleryhmää, vaan haluaa opettaa aitoa oikeaa sanomaa. TÄMÄ ON EKSYTYS JA VAKAVA HARHA! Älkää rakkaat sisaret ja veljet menkö tähän vedätykseen. Lämpimästi myös suosittelen, ettei tätä blogia kannata seurata. Tiedän, että se on vienyt joidenkin uskon. Omassa kaveriporukassanikin niitä on kaksi. He käyvät kyllä seuroissa, mutta usko on jo selkeästi eri.

Rukoilen Joonalle ja Roosalle palaamisen armoa! Vielä on armonaikaa jäljellä!

53

1471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harvoin

      nuo saatanan apureiksi ryhtyneet eriseuran päämiehet saavat parannuksen armon. He kulkevat tietänsä ja kuluttavat armonaikansa suruttomina loppuun.

      Jotkut puhujat ovat myös sanoneet, ettei tuollaisia hullujenhuoneen kirjoituksia olisi syytä edes lukea. Tulee vain paha mieli. Siellä ei ole uskon yksinkertaista sanomaa, vaan muutamien typerien nuorten teologien haihattelua. Typeriä he ovat siksi, että luulevat JUURI NYT keksineensä jotakin uutta ja ainutlaatuista "Jumalan valtakunnan tervehdyttämiseksi" kun sama on kristillisyyden historian aikana kirjoitettu ainakin sataan kertaan. Joka sukupolvessa täytyy kärsiä sama eksytys.

      Eriseura ei ole kovin suuri, koska siihen kuuluu vain noin 19 aktiivijäsentä, jotka Helsingin rauhanyhdistyksellä yrittävät kalastella heikkoja sieluja saatanan kelkkaan.

    • Tottamutta

      Hoitokokousvääryydet, väärin sammutettu pf-tulipalo, virheet tiedottamisessa, sielunhoidollinen sekoilu salassapidosssa, uudet sielunhoitodogmit ym, ym ovat murentanut luottamusta liikkeen sisällä. Tämä on osaltaan luonut kasvupohjaa hajaannuksen kehittymiselle. Luulen, että silmät on ummistettu muutoksen pohjavirtojen todelliselle voimalle, joka vie mennessään erityisesti nuorisoa ja nuoria pareja. Vakaa kristikansa tietää miten asioiden pitäisi olla ja odottaa virheiden tunnustamista ja tekijöiltä anteeksipyyntöä. Kannattaisi ottaa tosissaan ilmiöiden olemassaolo

      • Näinjuuri

        "Tottamutta"
        Todella hyvin kirjoitettu. Näinhän asia prikulleen on!


    • ruoan.puuteko.myös

      Ongelma on myös siinä, jos puhujien puheet tahtovat toistaa samoja fraaseja ja pyöriä samoissa ympyröissä, niin että takki on hengellisesti tyhjä. Siellä missä on hengellistä ruokaa, sinne kotkat kokoontuvat.

      • pahojenhenkienpaluu

        Korppikotkilla tarkoitetaan pahojahenkiä ja pahojen henkien vallassa olevia ihmisiä, vääriäprofeettoja. Raadolla tarkoitetaan hengetöntä eli kuollutta ruumista, kuollutta uskoa. Nikodeemuskin oli sellainen korppikotka, kuolleen Kristuksen palvelija.

        Herra Jeesus Kristus on noussut ylös kuolleista ja on elävä Elämänpuu. Elämänpuun oksilla Jumalan lapset eli pikkulinnut rakentavat pesänsä. Se on kuin sinapinsiemenestä kasvanut puu. Jumalan lapset eivät ole raadonsyöjiä eli kotkia, vaan he saavat ravintonsa elävästä, ylösnousseesta Kristuksesta. Se on elävää hengellistä ravintoa.

        Missä on kuollutta uskoa ja kuolleen uskon saarnaa, siellä on raato ja sinne kokoontuvat korppikotkat hakemaan sieluilleen sielullista eli lihallista ravintoa.

        Korppikotkat yrittävät käydä myös Jumalan lasten uskonelämän kimppuun saastuttaakseen sitä, kuten ne kävivät Aabrahamin uhrieläintenkin kimppuun. Mutta Aabraham ajoi korppikotkat pois lihojen päältä. Aja sinäkin pahat henget – nuo korppikotkat – pois sielusi eli lihasi päältä, ja älä anna niiden nokkia ja saastuttaa sitä, äläkä varsinkaan anna niiden rakentaa sinne pesää ja jäädä sinne asumaan, kasvattamaan sinne poikasia...

        Jos ei aja korppikotkia pois sielunsa/ruumiinsa päältä, vaan antaa niiden rauhassa nokkia ja syödä sitä ja jopa rakentaa sinne pesänsä, sellainen on hengellistä huoruutta tai synninluvallisuutta riippuen rynnin laadusta (onko se hengellistä syntiä, lihallista syntiä vai njotakin muuta syntiä).


      • pahojenhenkienpaluu kirjoitti:

        Korppikotkilla tarkoitetaan pahojahenkiä ja pahojen henkien vallassa olevia ihmisiä, vääriäprofeettoja. Raadolla tarkoitetaan hengetöntä eli kuollutta ruumista, kuollutta uskoa. Nikodeemuskin oli sellainen korppikotka, kuolleen Kristuksen palvelija.

        Herra Jeesus Kristus on noussut ylös kuolleista ja on elävä Elämänpuu. Elämänpuun oksilla Jumalan lapset eli pikkulinnut rakentavat pesänsä. Se on kuin sinapinsiemenestä kasvanut puu. Jumalan lapset eivät ole raadonsyöjiä eli kotkia, vaan he saavat ravintonsa elävästä, ylösnousseesta Kristuksesta. Se on elävää hengellistä ravintoa.

        Missä on kuollutta uskoa ja kuolleen uskon saarnaa, siellä on raato ja sinne kokoontuvat korppikotkat hakemaan sieluilleen sielullista eli lihallista ravintoa.

        Korppikotkat yrittävät käydä myös Jumalan lasten uskonelämän kimppuun saastuttaakseen sitä, kuten ne kävivät Aabrahamin uhrieläintenkin kimppuun. Mutta Aabraham ajoi korppikotkat pois lihojen päältä. Aja sinäkin pahat henget – nuo korppikotkat – pois sielusi eli lihasi päältä, ja älä anna niiden nokkia ja saastuttaa sitä, äläkä varsinkaan anna niiden rakentaa sinne pesää ja jäädä sinne asumaan, kasvattamaan sinne poikasia...

        Jos ei aja korppikotkia pois sielunsa/ruumiinsa päältä, vaan antaa niiden rauhassa nokkia ja syödä sitä ja jopa rakentaa sinne pesänsä, sellainen on hengellistä huoruutta tai synninluvallisuutta riippuen rynnin laadusta (onko se hengellistä syntiä, lihallista syntiä vai njotakin muuta syntiä).

        "Nikodeemuskin oli sellainen korppikotka, kuolleen Kristuksen palvelija."

        Kysymys sinulle:

        Miksi luulet Nikodemuksen, oppineen fariseuksen ja Israelin opettajan, osallistuneen Joosef arimatialaisen kanssa Jeesuksen alasottamiseen ristiltä ja hautaamiseen, tekemällä palvelusta juutalaisin menoin?
        Tiesikö, että näin tekemällä Nikodemus julkisesti saattoi itsensä 7 päiväksi epäpuhtaaksi, Mooseksen säädösten mukaisesti? (4. Moos. 19:11)

        Miksi hän näin teki?


      • pääkaupunginvl-mies kirjoitti:

        "Nikodeemuskin oli sellainen korppikotka, kuolleen Kristuksen palvelija."

        Kysymys sinulle:

        Miksi luulet Nikodemuksen, oppineen fariseuksen ja Israelin opettajan, osallistuneen Joosef arimatialaisen kanssa Jeesuksen alasottamiseen ristiltä ja hautaamiseen, tekemällä palvelusta juutalaisin menoin?
        Tiesikö, että näin tekemällä Nikodemus julkisesti saattoi itsensä 7 päiväksi epäpuhtaaksi, Mooseksen säädösten mukaisesti? (4. Moos. 19:11)

        Miksi hän näin teki?

        Ja Nikodeemuksesta vielä sen lisäksi, mitä pääkaupunginvl-mies sanoi, tarkalleenottaen hän puolusti Jeesusta:

        Joh. 7:
        46 Palvelijat vastasivat: "Ei ole koskaan ihminen puhunut niin, kuin se mies puhuu".
        47 Niin fariseukset vastasivat heille: "Oletteko tekin eksytetyt?
        48 Onko kukaan hallitusmiehistä uskonut häneen tai kukaan fariseuksista?
        49 Mutta tuo kansa, joka ei lakia tunne, on kirottu."
        50 Niin Nikodeemus, joka ennen oli käynyt Jeesuksen luona ja joka oli yksi heistä, sanoi heille:
        51 "Tuomitseeko lakimme ketään, ennenkuin häntä on kuulusteltu ja saatu tietää, mitä hän on tehnyt?"
        52 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Oletko sinäkin Galileasta? Tutki ja näe, ettei Galileasta nouse profeettaa."

        Nikodeemusta yleensä syytetään siitä, että hän oli omavanhurskas, eikä ymmärtänyt, mitä Jeesus sanoi. Mielestäni Nikodemus kuitenkin osoitti nöyryyttä tullessaan Jeesuksen luokse kysymään, miten asia on, koska ei tiennyt. Ja Jeesus kertoi hänelle.

        Toinen Nikodeemusta puoltava pointti on, että Joosef Arimatialaisesta sanotaan, että hän oli SALAA Jeesuksen opetuslapsi, kun taas Nikodeemuksesta ei sanota sitä:

        Joh. 19:
        38 Mutta sen jälkeen Joosef, arimatialainen, joka oli Jeesuksen opetuslapsi, vaikka salaa, juutalaisten pelosta, pyysi Pilatukselta saada ottaa Jeesuksen ruumiin; ja Pilatus myöntyi siihen. Niin hän tuli ja otti Jeesuksen ruumiin.
        39 Tuli myös Nikodeemus, joka ensi kerran oli yöllä tullut Jeesuksen tykö, ja toi mirhan ja aloen seosta noin sata naulaa.
        40 Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja käärivät sen hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin, niinkuin juutalaisilla on tapana haudata.
        41 Ja sillä paikalla, missä hänet ristiinnaulittiin, oli puutarha, ja puutarhassa uusi hauta, johon ei vielä oltu ketään pantu.
        42 Siihen he nyt panivat Jeesuksen, koska oli juutalaisten valmistuspäivä ja se hauta oli lähellä.

        Julkinen tunnustautuminen Jeesuksen seuraajaksi Hänen hautaamisen kautta on myös mielenkiintoinen pointti, jonka pääkaupunginvl-mies mainitsi. Mielenkiintoista on myös, ettei Nikodemuksesta sanota seuraavaa, vaikka aivan hyvin olisi Johannes sanoa, jos hän olivat täysin omavanhurskaita:

        Ja vaikka Johanneksen evankeliumin 12. luvussa kuvataan joitakin hallitusmiehiä, että he uskoivat Jeesukseen, mutta eivät julkisesti, eli eivät kuitenkaan ottaneet ristiään, Joosef myöhemmin tunnusti julkisesti.

        Joh. 12:
        42 Kuitenkin useat hallitusmiehistäkin uskoivat häneen, mutta fariseusten tähden he eivät sitä tunnustaneet, etteivät joutuisi synagoogasta erotetuiksi.
        43 Sillä he rakastivat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa.

        Luukkaan evankeliumi kertoo, että Joosef oli hyvä ja hurskas mies, eikä ollut suostunut Jeesuksen teloitukseen. Lisäksi, vaikka hän aiemmin oli salaa Jeesuksen opetuslapsi, ollessaan osallinen Jeesuksen hautaamisessa ja antaessaan oman hautansa Hänelle, hän tunnustautui julkisesti Jeesuksen seuraajaksi:

        Luuk. 23:
        50 Ja katso, oli neuvoston jäsen, nimeltä Joosef, hyvä ja hurskas mies, joka ei ollut suostunut heidän neuvoonsa ja tekoonsa.
        51 Tämä oli kotoisin juutalaisten kaupungista Arimatiasta, ja hän odotti Jumalan valtakuntaa.
        52 Hän meni Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista.
        53 Ja otettuaan sen alas hän kääri sen liinavaatteeseen. Ja hän pani hänet hautaan, joka oli hakattu kallioon ja johon ei oltu vielä ketään pantu.

        Matt. 27:
        57 Mutta illan tultua saapui rikas mies, Arimatiasta kotoisin, nimeltä Joosef, joka hänkin oli Jeesuksen opetuslapsi.
        58 Hän meni Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista. Silloin Pilatus käski antaa sen hänelle.
        59 Ja Joosef otti ruumiin, kääri sen puhtaaseen liinavaatteeseen
        60 ja pani sen uuteen hautakammioonsa, jonka oli hakkauttanut kallioon. Ja hän vieritti suuren kiven hautakammion ovelle ja lähti pois.

        Mark. 15:
        42 Ja kun jo oli tullut ilta, ja koska oli valmistuspäivä, se on sapatin aattopäivä,
        43 tuli Joosef, arimatialainen, arvossapidetty neuvoston jäsen, joka hänkin odotti Jumalan valtakuntaa, rohkaisi mielensä ja meni sisälle Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista.
        44 Niin Pilatus ihmetteli, oliko hän jo kuollut, ja kutsuttuaan luoksensa sadanpäämiehen kysyi tältä, oliko hän jo kauan sitten kuollut.
        45 Ja saatuaan sadanpäämieheltä siitä tiedon hän lahjoitti ruumiin Joosefille.
        46 Tämä osti liinavaatteen ja otti hänet alas, kääri hänet liinavaatteeseen ja pani hautaan, joka oli hakattu kallioon, ja vieritti kiven hautakammion ovelle.
        47 Ja Maria Magdaleena ja Maria, Jooseen äiti, katselivat, mihin hänet pantiin.

        Joten minusta on perusteltua olla sitä mieltä, että sekä Nikodeemus että Joosef Arimatialainen, vaikka (ainakin) jälkimmäinen oli ensin salaa kristitty, myöhemmin hyvinkin todennäköisesti tulivat julkisesti kristityiksi. Kannattaa muistaa, että myöskään Jeesuksen veljet eivät uskoneet Häneen. Kuitenkin Jaakobista tuli jälkeenpäin Jerusalemin piispa. Joosef Arimatialaisesta kerrotaan myös, että hän olisi ensimmäisenä vienyt evankeliumin iso-britanniaan, siitä ei tosin ole todisteita.


      • pääkaupunginvl-mies kirjoitti:

        "Nikodeemuskin oli sellainen korppikotka, kuolleen Kristuksen palvelija."

        Kysymys sinulle:

        Miksi luulet Nikodemuksen, oppineen fariseuksen ja Israelin opettajan, osallistuneen Joosef arimatialaisen kanssa Jeesuksen alasottamiseen ristiltä ja hautaamiseen, tekemällä palvelusta juutalaisin menoin?
        Tiesikö, että näin tekemällä Nikodemus julkisesti saattoi itsensä 7 päiväksi epäpuhtaaksi, Mooseksen säädösten mukaisesti? (4. Moos. 19:11)

        Miksi hän näin teki?

        Edelleen totean, kun Laestadius on esimerkiksi puhunut, kuinka Nikodeemus ja Joosef Arimatialainen vierittivät sen omavanhurskauden ja kuolleen uskon kiven Jeesuksen haudan suulle ikäänkuin sen merkiksi, etteivät he uskoneet ylösnousemukseen, niin Laestadius oli myös sitä mieltä, etteivät opetuslapsetkaan olleet elävässä uskossa, vaan heillä oli kuollut usko pääkallossa. Opetuslapset eivät nimittäin myöskään uskoneet, että Jeesus olisi noussut kuolleista, ennenkuin näkivät, vaikka naiset heille kertoivat.

        Mark. 16:
        9 Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.
        10 Tämä meni ja vei sanan niille, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa ja jotka nyt murehtivat ja itkivät.
        11 Mutta kun he kuulivat, että hän eli ja että Maria oli hänet nähnyt, eivät he uskoneet.
        12 Ja sen jälkeen hän toisenmuotoisena ilmestyi kahdelle heistä, heidän kävellessään, matkalla maakylään.
        13 Hekin menivät ja veivät sanan toisille; mutta nämä eivät uskoneet heitäkään.
        14 Vihdoin hän ilmestyi myöskin niille yhdelletoista heidän ollessaan aterialla; ja hän nuhteli heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.

        Mutta se on totta, että saarnoissa on hyvä puhua esimerkiksi siitä, ettei voi olla salaa opetuslapsi, niinkuin Joosef Arimatialainen oli tai ei pidä olla epäuskoinen, niinkuin opetuslapset ja Tuomaskin, vaikka kaikki muut todistivat hänelle (Joh. 20). Kuitenkin tulee huomata, ettei Joosef todennäköisesti ollut myöhemmin salaa opetuslapsi, eikä opetuslapset olleet epäuskoisia, vaan uskoivat.


      • JupeHulluinhuonelaisesta kirjoitti:

        Edelleen totean, kun Laestadius on esimerkiksi puhunut, kuinka Nikodeemus ja Joosef Arimatialainen vierittivät sen omavanhurskauden ja kuolleen uskon kiven Jeesuksen haudan suulle ikäänkuin sen merkiksi, etteivät he uskoneet ylösnousemukseen, niin Laestadius oli myös sitä mieltä, etteivät opetuslapsetkaan olleet elävässä uskossa, vaan heillä oli kuollut usko pääkallossa. Opetuslapset eivät nimittäin myöskään uskoneet, että Jeesus olisi noussut kuolleista, ennenkuin näkivät, vaikka naiset heille kertoivat.

        Mark. 16:
        9 Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.
        10 Tämä meni ja vei sanan niille, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa ja jotka nyt murehtivat ja itkivät.
        11 Mutta kun he kuulivat, että hän eli ja että Maria oli hänet nähnyt, eivät he uskoneet.
        12 Ja sen jälkeen hän toisenmuotoisena ilmestyi kahdelle heistä, heidän kävellessään, matkalla maakylään.
        13 Hekin menivät ja veivät sanan toisille; mutta nämä eivät uskoneet heitäkään.
        14 Vihdoin hän ilmestyi myöskin niille yhdelletoista heidän ollessaan aterialla; ja hän nuhteli heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.

        Mutta se on totta, että saarnoissa on hyvä puhua esimerkiksi siitä, ettei voi olla salaa opetuslapsi, niinkuin Joosef Arimatialainen oli tai ei pidä olla epäuskoinen, niinkuin opetuslapset ja Tuomaskin, vaikka kaikki muut todistivat hänelle (Joh. 20). Kuitenkin tulee huomata, ettei Joosef todennäköisesti ollut myöhemmin salaa opetuslapsi, eikä opetuslapset olleet epäuskoisia, vaan uskoivat.

        Nikodemuksen yöllinen vierailu Jeesuksen luona kertoo mahdollisesti sen, että hän aluksi pelkäsi julkisuutta: juutalaisen suuren neuvoston jäsenenä oman maineensa puolesta.

        Jeesusta pidettiin provokaattorina ja kansankiihottajana, ja lopulta tuomittiin jumalanpilkasta. Sen, joka julkisesti tunnustautui tällaisen seuraajaksi, hyvin pian sai saman tuomion kuin päämiehensä. Tässä yhteydessä mieleeni tulee kertomus Sebedeuksen pojista (Matt. 20:20-23)

        20 Jonkin ajan kuluttua tuli Sebedeuksen poikien äiti yhdessä poikiensa kanssa hänen luokseen ja polvistui anovasti hänen eteensä.
        21 "Mitä haluat?" Jeesus kysyi. Nainen sanoi hänelle: "Lupaathan, että nämä kaksi poikaani saavat valtakunnassasi istua vierelläsi, toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella."
        22 Jeesus vastasi: "Te ette tiedä mitä pyydätte. Onko teistä juomaan sitä maljaa, joka minun on juotava?" "On", he vastasivat.
        23 Silloin hän sanoi heille: "Minun maljani te vielä juottekin, mutta minä en määrää siitä, kuka istuu oikealla ja kuka vasemmalla puolellani. Ne paikat ovat niiden, joille Isäni on ne tarkoittanut."

        Tuon kärsimyksen maljan juominen voisi tarkoittaa tässä yhteydessä paikkoja Golgatan ristin vasemmalla ja oikealla puolella. Ne vain olivat Jumalan suunnitelmassa varatut ryöväreille, joista "toinen otettiin, toinen jätettiin".

        Huomionarvioista Nikodeemuksen toiminnassa myös on se, että tekemällä itsensä epäpuhtaaksi 7 päiväksi, hän ei kaiketi voinut osallistua juutalaiselle pääsiäisaterialle, joka oli juuri alkamassa. Miksi suuren neuvoston jäsen julkisesti toimisi näin? Ristiltä Jeesuksen veristä ruumista ottaessaan molempien miesten, Joosef arimatialaisen ja Nikodemuksen, on lisäksi täytynyt sotkea omat vaatteensa. Osana juutalaisia (rituaali- ym.) puhdistautumissäännöksiä oli myös vaatteiden pesu. Paradoksaalisesti, taivasten valtakuntaan päässeet ovat ilmestyskirjan mukaan pesseet vaatteensa juuri Karitsan verellä (Ilm. 7:14).

        Jeesus sanoo olevansa maailman valo.
        Jeesus sanoo myös "Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa; hän ei tule valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi. "(Joh. 3:20)

        Myös näiden jakeiden pohjalta voidaan miettiä, miksi Nikodemus kuitenkin tuli Jeesuksen ristille. Kun Jeesusta vangittiin, opetuslapsetkin hajaantuivat kukin tahoilleen. Ja kun ylösnousemuksen aamu koitti ja Jeesuksen hauta havaittiin tyhjäksi, opetuslapset eivät ensin uskoneet.

        Lestadius piti Nikodemuksen toimintaa vain siveydentekona eikä pitänyt tätä pelastettuna. Osallistuin Lestadiuksen pääsiäissaarnasta (1853) ja sen sisällöstä keskusteluun tällä palstalla 4 vuotta sitten, tässä linkissä

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/12200259/hulluinuonelaisessa


      • pääkaupunginvl-mies kirjoitti:

        Nikodemuksen yöllinen vierailu Jeesuksen luona kertoo mahdollisesti sen, että hän aluksi pelkäsi julkisuutta: juutalaisen suuren neuvoston jäsenenä oman maineensa puolesta.

        Jeesusta pidettiin provokaattorina ja kansankiihottajana, ja lopulta tuomittiin jumalanpilkasta. Sen, joka julkisesti tunnustautui tällaisen seuraajaksi, hyvin pian sai saman tuomion kuin päämiehensä. Tässä yhteydessä mieleeni tulee kertomus Sebedeuksen pojista (Matt. 20:20-23)

        20 Jonkin ajan kuluttua tuli Sebedeuksen poikien äiti yhdessä poikiensa kanssa hänen luokseen ja polvistui anovasti hänen eteensä.
        21 "Mitä haluat?" Jeesus kysyi. Nainen sanoi hänelle: "Lupaathan, että nämä kaksi poikaani saavat valtakunnassasi istua vierelläsi, toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella."
        22 Jeesus vastasi: "Te ette tiedä mitä pyydätte. Onko teistä juomaan sitä maljaa, joka minun on juotava?" "On", he vastasivat.
        23 Silloin hän sanoi heille: "Minun maljani te vielä juottekin, mutta minä en määrää siitä, kuka istuu oikealla ja kuka vasemmalla puolellani. Ne paikat ovat niiden, joille Isäni on ne tarkoittanut."

        Tuon kärsimyksen maljan juominen voisi tarkoittaa tässä yhteydessä paikkoja Golgatan ristin vasemmalla ja oikealla puolella. Ne vain olivat Jumalan suunnitelmassa varatut ryöväreille, joista "toinen otettiin, toinen jätettiin".

        Huomionarvioista Nikodeemuksen toiminnassa myös on se, että tekemällä itsensä epäpuhtaaksi 7 päiväksi, hän ei kaiketi voinut osallistua juutalaiselle pääsiäisaterialle, joka oli juuri alkamassa. Miksi suuren neuvoston jäsen julkisesti toimisi näin? Ristiltä Jeesuksen veristä ruumista ottaessaan molempien miesten, Joosef arimatialaisen ja Nikodemuksen, on lisäksi täytynyt sotkea omat vaatteensa. Osana juutalaisia (rituaali- ym.) puhdistautumissäännöksiä oli myös vaatteiden pesu. Paradoksaalisesti, taivasten valtakuntaan päässeet ovat ilmestyskirjan mukaan pesseet vaatteensa juuri Karitsan verellä (Ilm. 7:14).

        Jeesus sanoo olevansa maailman valo.
        Jeesus sanoo myös "Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa; hän ei tule valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi. "(Joh. 3:20)

        Myös näiden jakeiden pohjalta voidaan miettiä, miksi Nikodemus kuitenkin tuli Jeesuksen ristille. Kun Jeesusta vangittiin, opetuslapsetkin hajaantuivat kukin tahoilleen. Ja kun ylösnousemuksen aamu koitti ja Jeesuksen hauta havaittiin tyhjäksi, opetuslapset eivät ensin uskoneet.

        Lestadius piti Nikodemuksen toimintaa vain siveydentekona eikä pitänyt tätä pelastettuna. Osallistuin Lestadiuksen pääsiäissaarnasta (1853) ja sen sisällöstä keskusteluun tällä palstalla 4 vuotta sitten, tässä linkissä

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/12200259/hulluinuonelaisessa

        "Nikodemuksen yöllinen vierailu Jeesuksen luona kertoo mahdollisesti sen, että hän aluksi pelkäsi julkisuutta: juutalaisen suuren neuvoston jäsenenä oman maineensa puolesta."

        Jep. Ajattelen, että olosuhteet huomioon ottaen oli parempi toimia noin kuin ei ollenkaan ja siksi ajattelen, että Nikodeemus kyllä oli nöyrällä mielellä. Olen myös itse huomannut, että jotkut ihmiset uskaltavat kysyä kysymyksiä vaikkapa uskosta vasta silloin, kun ei ole muita paikalla, jotka saattaisivat pitää typeränä tai nauraa. Ajattelen, että se on hyvä: on parempi kysyä (vaikka sitten nimettömänä tai niin, ettei muut tiedä) ja tehdä sitten myöhemmin johtopäätökset, kuin jättää kysymättä ja unohtaa koko asia. Nikodeemos toimi näin ja siitä seurasi se, että hän teki hyvin haudatessaan Jeesuksen ja samalla tunnusti uskonsa. Ja tiedän, että Nikodeemuksen toimintaa vastaava toiminta on johdattanut ihmisiä uskoon, myös tässä vl-kontekstissa.

        Moni ihminen myös kyselee nimettömänä tällä palstalla ja tiedän, että myös heistä jotkut on tulleet vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen ja löytänyt Kristuksen sillä tavalla. Moni on käynyt ensin seuroissa kertomatta kellekkään, mutta myöhemmin tehnyt päätöksen kääntyä ja tunnustautua julkisesti Jeesuksen seuraajaksi. Se on mielestäni fine. Tärkeintä on, että ottaa ristinsä ja seuraa Jeesusta. Ei se, miten asioihin perehtyy ja miksi toimii niin.

        Tuo on kyllä hieno oivallus, minkä olet tehnyt liittyen Mooseksen lakiin, en ole itse ajatellut asiaa tuolta kantilta. Kiitos sen jakamisesta. Pitänee laittaa korvan taakse.

        Ajattelen, että Joosef ja Nikodeemus hyvin todennäisesti tulivat elävään uskoon, vaikka siitä ei varmaa tietoa olekkaan.


      • JupeHulluinhuonelaisesta kirjoitti:

        "Nikodemuksen yöllinen vierailu Jeesuksen luona kertoo mahdollisesti sen, että hän aluksi pelkäsi julkisuutta: juutalaisen suuren neuvoston jäsenenä oman maineensa puolesta."

        Jep. Ajattelen, että olosuhteet huomioon ottaen oli parempi toimia noin kuin ei ollenkaan ja siksi ajattelen, että Nikodeemus kyllä oli nöyrällä mielellä. Olen myös itse huomannut, että jotkut ihmiset uskaltavat kysyä kysymyksiä vaikkapa uskosta vasta silloin, kun ei ole muita paikalla, jotka saattaisivat pitää typeränä tai nauraa. Ajattelen, että se on hyvä: on parempi kysyä (vaikka sitten nimettömänä tai niin, ettei muut tiedä) ja tehdä sitten myöhemmin johtopäätökset, kuin jättää kysymättä ja unohtaa koko asia. Nikodeemos toimi näin ja siitä seurasi se, että hän teki hyvin haudatessaan Jeesuksen ja samalla tunnusti uskonsa. Ja tiedän, että Nikodeemuksen toimintaa vastaava toiminta on johdattanut ihmisiä uskoon, myös tässä vl-kontekstissa.

        Moni ihminen myös kyselee nimettömänä tällä palstalla ja tiedän, että myös heistä jotkut on tulleet vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen ja löytänyt Kristuksen sillä tavalla. Moni on käynyt ensin seuroissa kertomatta kellekkään, mutta myöhemmin tehnyt päätöksen kääntyä ja tunnustautua julkisesti Jeesuksen seuraajaksi. Se on mielestäni fine. Tärkeintä on, että ottaa ristinsä ja seuraa Jeesusta. Ei se, miten asioihin perehtyy ja miksi toimii niin.

        Tuo on kyllä hieno oivallus, minkä olet tehnyt liittyen Mooseksen lakiin, en ole itse ajatellut asiaa tuolta kantilta. Kiitos sen jakamisesta. Pitänee laittaa korvan taakse.

        Ajattelen, että Joosef ja Nikodeemus hyvin todennäisesti tulivat elävään uskoon, vaikka siitä ei varmaa tietoa olekkaan.

        Ketä Joosefia tarkoitat, Jaakobin poikaako. Hän uskoi Jaakobin ja Iisakin Jumalaan EL;iin, ja Hän oli sen ajan Herra.

        Niin oli nikodemuskin, Hänhän oli juutalainen, mutta Hänen täytyi varmistua siitä, että nasaretilainen on luvattu Messias, ja sitten hiljaisuudessa hyväksyi Hänet Vapahtajaksi.

        Auttaminen ristiltä ja ne tapahtumat osittivat juuri se, että Hän oli kääntynyt ja uskoi Jeesusken Messiaaksi.


      • etsivä-xxx
        pääkaupunginvl-mies kirjoitti:

        Nikodemuksen yöllinen vierailu Jeesuksen luona kertoo mahdollisesti sen, että hän aluksi pelkäsi julkisuutta: juutalaisen suuren neuvoston jäsenenä oman maineensa puolesta.

        Jeesusta pidettiin provokaattorina ja kansankiihottajana, ja lopulta tuomittiin jumalanpilkasta. Sen, joka julkisesti tunnustautui tällaisen seuraajaksi, hyvin pian sai saman tuomion kuin päämiehensä. Tässä yhteydessä mieleeni tulee kertomus Sebedeuksen pojista (Matt. 20:20-23)

        20 Jonkin ajan kuluttua tuli Sebedeuksen poikien äiti yhdessä poikiensa kanssa hänen luokseen ja polvistui anovasti hänen eteensä.
        21 "Mitä haluat?" Jeesus kysyi. Nainen sanoi hänelle: "Lupaathan, että nämä kaksi poikaani saavat valtakunnassasi istua vierelläsi, toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella."
        22 Jeesus vastasi: "Te ette tiedä mitä pyydätte. Onko teistä juomaan sitä maljaa, joka minun on juotava?" "On", he vastasivat.
        23 Silloin hän sanoi heille: "Minun maljani te vielä juottekin, mutta minä en määrää siitä, kuka istuu oikealla ja kuka vasemmalla puolellani. Ne paikat ovat niiden, joille Isäni on ne tarkoittanut."

        Tuon kärsimyksen maljan juominen voisi tarkoittaa tässä yhteydessä paikkoja Golgatan ristin vasemmalla ja oikealla puolella. Ne vain olivat Jumalan suunnitelmassa varatut ryöväreille, joista "toinen otettiin, toinen jätettiin".

        Huomionarvioista Nikodeemuksen toiminnassa myös on se, että tekemällä itsensä epäpuhtaaksi 7 päiväksi, hän ei kaiketi voinut osallistua juutalaiselle pääsiäisaterialle, joka oli juuri alkamassa. Miksi suuren neuvoston jäsen julkisesti toimisi näin? Ristiltä Jeesuksen veristä ruumista ottaessaan molempien miesten, Joosef arimatialaisen ja Nikodemuksen, on lisäksi täytynyt sotkea omat vaatteensa. Osana juutalaisia (rituaali- ym.) puhdistautumissäännöksiä oli myös vaatteiden pesu. Paradoksaalisesti, taivasten valtakuntaan päässeet ovat ilmestyskirjan mukaan pesseet vaatteensa juuri Karitsan verellä (Ilm. 7:14).

        Jeesus sanoo olevansa maailman valo.
        Jeesus sanoo myös "Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa; hän ei tule valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi. "(Joh. 3:20)

        Myös näiden jakeiden pohjalta voidaan miettiä, miksi Nikodemus kuitenkin tuli Jeesuksen ristille. Kun Jeesusta vangittiin, opetuslapsetkin hajaantuivat kukin tahoilleen. Ja kun ylösnousemuksen aamu koitti ja Jeesuksen hauta havaittiin tyhjäksi, opetuslapset eivät ensin uskoneet.

        Lestadius piti Nikodemuksen toimintaa vain siveydentekona eikä pitänyt tätä pelastettuna. Osallistuin Lestadiuksen pääsiäissaarnasta (1853) ja sen sisällöstä keskusteluun tällä palstalla 4 vuotta sitten, tässä linkissä

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/12200259/hulluinuonelaisessa

        kiitos pääkaupunginvl-mies. Pohdintasi on usein ollut lähellä omia tutkailuitani, tätä en ole aiemmin ajatellut mutta nyt olen samassa ajatuksessa kuin kirjoituksesi.

        Minä olen siirtynyt toiseen suuntaan, "salaa kuuntelen" seurapuheita mutta en tule seuroihin enkä enää ole tavannut aiempia tuttujanikaan, tosin siihen alunperin liittyi muita esteitäkin. Minua on jäänyt vieläkin vaivaamaan Valden viimeisin puhe, se ei kuulostanut niin sisältä tulevalta ja tunne mikä minulle siitä tuli oli ehkä enemmänkin pelko, pelko vieraasta, kun minulla oli sen päivän tekstien nälkä.
        1. Joh. 5
        Me tiedämme myös, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, jotta tuntisimme hänet, joka on Todellinen. Ja tässä Todellisessa me elämme, kun olemme hänen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä.

        Sitä edeltävät jakeet olivat
        Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä. Hän, joka on syntynyt Jumalasta, varjelee jokaisen heistä, niin ettei Paha saa otetta. Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on Pahan vallassa.

        Mutta ne jälkimmäiset jakeet Todellissa elämisestä, se on se on kristityn usko. Tästä sisäisestä todellisuudesta, siitä ei seurapuheita niin kuule, jollen missanut jotakin viime sunnuntain päiväseuroista, tiedätkö kuulitko pääkaupunginvl-mies puhuttiinko siitä silloin seuroissa?
        Itse olin aamulla messussa missä on se mikä minulle on myös tärkeä, Kristuksen ruumis ja veri alttarilla nautittuna.


      • etsivä-xxx kirjoitti:

        kiitos pääkaupunginvl-mies. Pohdintasi on usein ollut lähellä omia tutkailuitani, tätä en ole aiemmin ajatellut mutta nyt olen samassa ajatuksessa kuin kirjoituksesi.

        Minä olen siirtynyt toiseen suuntaan, "salaa kuuntelen" seurapuheita mutta en tule seuroihin enkä enää ole tavannut aiempia tuttujanikaan, tosin siihen alunperin liittyi muita esteitäkin. Minua on jäänyt vieläkin vaivaamaan Valden viimeisin puhe, se ei kuulostanut niin sisältä tulevalta ja tunne mikä minulle siitä tuli oli ehkä enemmänkin pelko, pelko vieraasta, kun minulla oli sen päivän tekstien nälkä.
        1. Joh. 5
        Me tiedämme myös, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, jotta tuntisimme hänet, joka on Todellinen. Ja tässä Todellisessa me elämme, kun olemme hänen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä.

        Sitä edeltävät jakeet olivat
        Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä. Hän, joka on syntynyt Jumalasta, varjelee jokaisen heistä, niin ettei Paha saa otetta. Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on Pahan vallassa.

        Mutta ne jälkimmäiset jakeet Todellissa elämisestä, se on se on kristityn usko. Tästä sisäisestä todellisuudesta, siitä ei seurapuheita niin kuule, jollen missanut jotakin viime sunnuntain päiväseuroista, tiedätkö kuulitko pääkaupunginvl-mies puhuttiinko siitä silloin seuroissa?
        Itse olin aamulla messussa missä on se mikä minulle on myös tärkeä, Kristuksen ruumis ja veri alttarilla nautittuna.

        Kuulin vain Valde Palolan puheen, en edeltävää.

        Julkinen valoon tuleminen, suun tunnustus vaiko sydämeen kätkeminen, Herran sanan hiljainen tutkiminen. Ovatko ne loppujen lopuksi toisilleen niin vastakohtaiset? Vai riippuvatko toisissaan kiinni?

        Tulihan tämäkin nainen Kristuksen valoon ikään kuin "salaa", aivan ilman sanoja. Hyvä työ oli naisen uskontunnustuksena.

        Luuk. 7:
        6 Eräs fariseus kutsui Jeesuksen kotiinsa aterialle, ja hän meni sinne ja asettui ruokapöytään.
        37 Kaupungissa asui nainen, joka vietti syntistä elämää. Kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen luona, hän tuli sinne mukanaan alabasteripullo, jossa oli tuoksuöljyä.
        38 Hän asettui Jeesuksen taakse tämän jalkojen luo* ja itki. Kun Jeesuksen jalat kastuivat hänen kyynelistään, hän kuivasi ne hiuksillaan, suuteli niitä ja voiteli ne tuoksuöljyllä.
        39 Fariseus, joka oli kutsunut Jeesuksen, näki sen ja ajatteli: "Jos tämä mies olisi profeetta, hän kyllä tietäisi, millainen nainen häneen koskee. Nainenhan on syntinen."
        40 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Simon, minulla on sinulle puhuttavaa." "Puhu vain, opettaja", fariseus vastasi.
        41 "Oli kaksi miestä", sanoi Jeesus. "He olivat velkaa rahanlainaajalle, toinen viisisataa, toinen viisikymmentä denaaria.
        42 Kun heillä ei ollut millä maksaa, rahanlainaaja antoi molemmille velan anteeksi. Miten on, kumpi heistä nyt rakastaa häntä enemmän?"
        43 Simon vastasi: "Eiköhän se, joka sai enemmän anteeksi." "Aivan oikein", sanoi Jeesus.
        44 Hän kääntyi naiseen päin ja puhui Simonille: "Katso tätä naista. Kun tulin kotiisi, sinä et antanut vettä jalkojeni pesuun, mutta hän kasteli jalkani kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan.
        45 Sinä et tervehtinyt minua suudelmalla, mutta hän on suudellut jalkojani siitä saakka kun tänne tulin.
        46 Sinä et voidellut päätäni öljyllä, mutta hän voiteli jalkani tuoksuöljyllä.
        47 Niinpä sanonkin sinulle: hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän, se myös rakastaa vähän."
        48 Ja hän sanoi naiselle: "Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi."
        49 Pöytävieraat alkoivat ihmetellä: "Kuka tuo mies on? Hänhän antaa syntejäkin anteeksi."
        50 Mutta Jeesus sanoi naiselle: "Uskosi on pelastanut sinut. Mene rauhassa."


      • JupeHulluinhuonelaisesta kirjoitti:

        "Nikodemuksen yöllinen vierailu Jeesuksen luona kertoo mahdollisesti sen, että hän aluksi pelkäsi julkisuutta: juutalaisen suuren neuvoston jäsenenä oman maineensa puolesta."

        Jep. Ajattelen, että olosuhteet huomioon ottaen oli parempi toimia noin kuin ei ollenkaan ja siksi ajattelen, että Nikodeemus kyllä oli nöyrällä mielellä. Olen myös itse huomannut, että jotkut ihmiset uskaltavat kysyä kysymyksiä vaikkapa uskosta vasta silloin, kun ei ole muita paikalla, jotka saattaisivat pitää typeränä tai nauraa. Ajattelen, että se on hyvä: on parempi kysyä (vaikka sitten nimettömänä tai niin, ettei muut tiedä) ja tehdä sitten myöhemmin johtopäätökset, kuin jättää kysymättä ja unohtaa koko asia. Nikodeemos toimi näin ja siitä seurasi se, että hän teki hyvin haudatessaan Jeesuksen ja samalla tunnusti uskonsa. Ja tiedän, että Nikodeemuksen toimintaa vastaava toiminta on johdattanut ihmisiä uskoon, myös tässä vl-kontekstissa.

        Moni ihminen myös kyselee nimettömänä tällä palstalla ja tiedän, että myös heistä jotkut on tulleet vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen ja löytänyt Kristuksen sillä tavalla. Moni on käynyt ensin seuroissa kertomatta kellekkään, mutta myöhemmin tehnyt päätöksen kääntyä ja tunnustautua julkisesti Jeesuksen seuraajaksi. Se on mielestäni fine. Tärkeintä on, että ottaa ristinsä ja seuraa Jeesusta. Ei se, miten asioihin perehtyy ja miksi toimii niin.

        Tuo on kyllä hieno oivallus, minkä olet tehnyt liittyen Mooseksen lakiin, en ole itse ajatellut asiaa tuolta kantilta. Kiitos sen jakamisesta. Pitänee laittaa korvan taakse.

        Ajattelen, että Joosef ja Nikodeemus hyvin todennäisesti tulivat elävään uskoon, vaikka siitä ei varmaa tietoa olekkaan.

        Vielä yksi asia. En tiedä onko tämä tärkeää.

        Joh. 3:2
        Nikodemus sanoo: "Rabbi, me tiedämme, että sinä olet Jumalan lähettämä opettaja. Ei kukaan pysty tekemään sellaisia tunnustekoja kuin sinä, ellei Jumala ole hänen kanssaan."

        Monikko, "me tiedämme". Tuo yksi sana "me" kiinnitti huomiotani. Tokihan Jeesus tiesi, kuka Nikodemos oli ja mikä hänen asemansa oli. Nikodemos puolestaan suuren neuvoston edustajana hyvin voinut tavata Jeesusta päivälläkin. Miksi hän lähti yön selkään? Ehkä tuo sana "me" toimiikin tässä erottelevana, ei yhdistävänä tekijänä: Nikodemos ei todellakaan ollut samaa mieltä neuvoston yleisen mielipiteen kanssa ja hän lähti omana itsenään matkaan ottaakseen selvää, millainen mies tämä Jeesus oli. Ehkä jokin Nikodemoksen sisällä kuitenkin oli vähän liikahtanut, uteliaisuudesta tai sisäisestä levottomuudesta, vaikka hän Jeesuksen kanssa keskustellessaan ei sitten oikein tuntunutkaan käsittävän Jeesuksen vertauksia ja opetusta Messiaan tulemisesta.


      • pääkaupunginvl-mies kirjoitti:

        Kuulin vain Valde Palolan puheen, en edeltävää.

        Julkinen valoon tuleminen, suun tunnustus vaiko sydämeen kätkeminen, Herran sanan hiljainen tutkiminen. Ovatko ne loppujen lopuksi toisilleen niin vastakohtaiset? Vai riippuvatko toisissaan kiinni?

        Tulihan tämäkin nainen Kristuksen valoon ikään kuin "salaa", aivan ilman sanoja. Hyvä työ oli naisen uskontunnustuksena.

        Luuk. 7:
        6 Eräs fariseus kutsui Jeesuksen kotiinsa aterialle, ja hän meni sinne ja asettui ruokapöytään.
        37 Kaupungissa asui nainen, joka vietti syntistä elämää. Kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen luona, hän tuli sinne mukanaan alabasteripullo, jossa oli tuoksuöljyä.
        38 Hän asettui Jeesuksen taakse tämän jalkojen luo* ja itki. Kun Jeesuksen jalat kastuivat hänen kyynelistään, hän kuivasi ne hiuksillaan, suuteli niitä ja voiteli ne tuoksuöljyllä.
        39 Fariseus, joka oli kutsunut Jeesuksen, näki sen ja ajatteli: "Jos tämä mies olisi profeetta, hän kyllä tietäisi, millainen nainen häneen koskee. Nainenhan on syntinen."
        40 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Simon, minulla on sinulle puhuttavaa." "Puhu vain, opettaja", fariseus vastasi.
        41 "Oli kaksi miestä", sanoi Jeesus. "He olivat velkaa rahanlainaajalle, toinen viisisataa, toinen viisikymmentä denaaria.
        42 Kun heillä ei ollut millä maksaa, rahanlainaaja antoi molemmille velan anteeksi. Miten on, kumpi heistä nyt rakastaa häntä enemmän?"
        43 Simon vastasi: "Eiköhän se, joka sai enemmän anteeksi." "Aivan oikein", sanoi Jeesus.
        44 Hän kääntyi naiseen päin ja puhui Simonille: "Katso tätä naista. Kun tulin kotiisi, sinä et antanut vettä jalkojeni pesuun, mutta hän kasteli jalkani kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan.
        45 Sinä et tervehtinyt minua suudelmalla, mutta hän on suudellut jalkojani siitä saakka kun tänne tulin.
        46 Sinä et voidellut päätäni öljyllä, mutta hän voiteli jalkani tuoksuöljyllä.
        47 Niinpä sanonkin sinulle: hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän, se myös rakastaa vähän."
        48 Ja hän sanoi naiselle: "Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi."
        49 Pöytävieraat alkoivat ihmetellä: "Kuka tuo mies on? Hänhän antaa syntejäkin anteeksi."
        50 Mutta Jeesus sanoi naiselle: "Uskosi on pelastanut sinut. Mene rauhassa."

        "Julkinen valoon tuleminen, suun tunnustus vaiko sydämeen kätkeminen, Herran sanan hiljainen tutkiminen. Ovatko ne loppujen lopuksi toisilleen niin vastakohtaiset? Vai riippuvatko toisissaan kiinni?

        Tulihan tämäkin nainen Kristuksen valoon ikään kuin "salaa", aivan ilman sanoja. Hyvä työ oli naisen uskontunnustuksena."

        Kyllä se mielestäni Raamatun valossa on päivänselvää (ks. vuorisaarna), että elävä usko ei pysy piilossa. Vl-opetuksesta poiketen sanon, ja varmaan tämän kantani tiedätkin, jos olet hulluinhuonelaista lukenut, että elävä usko voi syntyä piilossa, mutta ei se pysy piilossa, eikä se pysy yksin. Kokemuksestani puhun. Niinkuin sanoit, nainen tuli valoon ja oikeastaan tuollainen julkinen nöyrtyminen oli varmasti tuon ajan kulttuurissa erittäin "iso juttu", niinkuin Simonin ajatuksistakin voi päätellä. Erityisesti "syntiselle ihmiselle", jota halveksuttiin ja josta nyt lähinnä ajateltiin, että hänen pitäisi pysyä poissa jaloista.

        Hiljainen Herran sanan tutkiminen ja sydämeen kätkeminen johtavat (julkiseen) suun tunnustukseen.

        "Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville." (Matt. 5:14, 15)

        Oikeastaan nämä seuraavat sanat kertovat kaiken olennaisen:

        Matt. 10
        32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
        33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.
        34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
        35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
        36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
        37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
        38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
        39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

        Ei voi vihata sitä, mitä ei ole. Ellei ole Kristusta eikä tunnustusta Hänestä, ei voi vihata Kristusta:

        Joh. 15:
        19 Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
        20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.

        Kylväjävertauksen selitys konteksteineen kertoo myös paljon olennaista uskon tunnustamisesta:

        Mark. 4:
        15 Mitkä tien oheen putosivat, ovat ne, joihin sana kylvetään, mutta kun he sen kuulevat, niin saatana heti tulee ja ottaa pois heihin kylvetyn sanan.
        16 Ja mitkä kallioperälle kylvettiin, ovat niinikään ne, jotka, kun kuulevat sanan, heti ottavat sen ilolla vastaan,
        17 mutta heillä ei ole juurta itsessään, vaan he kestävät ainoastaan jonkun aikaa; kun sitten tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, niin he kohta lankeavat pois.
        18 Ja toisia ovat orjantappuroihin kylvetyt; nämä ovat ne, jotka kuulevat sanan,
        19 mutta maailman huolet ja rikkauden viettelys ja muut himot pääsevät valtaan ja tukahuttavat sanan, ja se jää hedelmättömäksi.
        20 Ja mitkä hyvään maahan kylvettiin, ovat ne, jotka kuulevat sanan ja ottavat sen vastaan ja kantavat hedelmän, mikä kolmikymmen-,mikä kuusikymmen-,mikä satakertaisen."
        21 Ja hän sanoi heille: "Eihän lamppua oteta esiin, pantavaksi vakan alle tai vuoteen alle? Eiköhän lampunjalkaan pantavaksi?
        22 Sillä ei mikään ole salattuna muuta varten, kuin että se tulisi ilmi, eikä kätkettynä muuta varten, kuin tullakseen julki.
        23 Jos jollakin on korvat kuulla, hän kuulkoon."
        21 Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt.


      • pääkaupunginvl-mies kirjoitti:

        Vielä yksi asia. En tiedä onko tämä tärkeää.

        Joh. 3:2
        Nikodemus sanoo: "Rabbi, me tiedämme, että sinä olet Jumalan lähettämä opettaja. Ei kukaan pysty tekemään sellaisia tunnustekoja kuin sinä, ellei Jumala ole hänen kanssaan."

        Monikko, "me tiedämme". Tuo yksi sana "me" kiinnitti huomiotani. Tokihan Jeesus tiesi, kuka Nikodemos oli ja mikä hänen asemansa oli. Nikodemos puolestaan suuren neuvoston edustajana hyvin voinut tavata Jeesusta päivälläkin. Miksi hän lähti yön selkään? Ehkä tuo sana "me" toimiikin tässä erottelevana, ei yhdistävänä tekijänä: Nikodemos ei todellakaan ollut samaa mieltä neuvoston yleisen mielipiteen kanssa ja hän lähti omana itsenään matkaan ottaakseen selvää, millainen mies tämä Jeesus oli. Ehkä jokin Nikodemoksen sisällä kuitenkin oli vähän liikahtanut, uteliaisuudesta tai sisäisestä levottomuudesta, vaikka hän Jeesuksen kanssa keskustellessaan ei sitten oikein tuntunutkaan käsittävän Jeesuksen vertauksia ja opetusta Messiaan tulemisesta.

        Tuo on kyllä kieltämättä mielenkiintoinen pointti, että Nikodeemus puhuu juuri "meistä". Toisaalta, sanotaanhan sitä ainakin hallitusmiehistä, joihin Nikodeemus sen lisäksi, että oli fariseus, kuului:

        Joh. 12:
        42 Kuitenkin useat hallitusmiehistäkin uskoivat häneen, mutta fariseusten tähden he eivät sitä tunnustaneet, etteivät joutuisi synagoogasta erotetuiksi.
        43 Sillä he rakastivat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa.

        Ehkä tämä jää spekuloitavaksi :O


    • Herättkäänytihmeessä

      JH:n pf-tutkimus oli tiedossa ja JH ehdotti keskustelua, mutta viestintuoja ammuttiin törkeästi portaille. Anteeksipyyntöjä kyllä sateli myöhemmin, jotku saivatkin, mutta osan JH sitoi synteihinsä uuden, myöhemmin lanseeratun sielunhoitodogmin mukaisesti. Ts. uusi dogmi puri nilkaan vuosien päästä. Hmmmm, mikähän tässä meni pieleen.

    • tietotuusjaelämä

      Niinpä. Myös Jeesus näkee teidät eriseurana viimeisellä tuomiolla koska olette ylentäneet itse itsenne. Se tie johtaa kadotukseen.

    • Hei! Kuulepa, mikä oikeus sinulla on julkisessa mediassa heitellä perättömiä valheita? Tuohan täyttää paitsi uskonnonvapauden pilkan mutta myös henkilökohtaisen solvauksen tunnusmerkit.

      Tunnen Roosa Tahkolan ja olen aivan juuri soittanut hänelle puhelun. Väitteesi hänestä eivät lainkaan pidä paikkaansa. Kuinka sinä kehtaat täällä muka "hyvän asialla" kehtaat valheita roiskien panetella lähimmäistäsi?

      • Niin.Eriseurai-

        set ovat herkkiä, Heitä pitää silitellä myötäkarvaan.


      • Remetorio

        Luin aloitukseni uudelleen ja huomasin kirjoituksessani selkeän asiavirheen ja pahoittelut siitä. Kirjoituksessa keskityn Joonaan ja siihen, kuinka hän onennen niin raittiita puheita pitänyt, mutta opettaa nyt ihan toisella tavalla. En ottanut kantaa Roosan uskontilaan, mutta lopussa kirjoitan vahingossa, että toivon Joonalle ja Roosalle palaamisen armoa. Tarkoitukseni oli kirjoittaa, että toivon Joonalle palaamisen armoa. Pahoitteluni. En tiedä, enkä tajua, kuinka sotkin Roosankin tuohon loppulauseeseen.


      • Etkö_sinä
        Remetorio kirjoitti:

        Luin aloitukseni uudelleen ja huomasin kirjoituksessani selkeän asiavirheen ja pahoittelut siitä. Kirjoituksessa keskityn Joonaan ja siihen, kuinka hän onennen niin raittiita puheita pitänyt, mutta opettaa nyt ihan toisella tavalla. En ottanut kantaa Roosan uskontilaan, mutta lopussa kirjoitan vahingossa, että toivon Joonalle ja Roosalle palaamisen armoa. Tarkoitukseni oli kirjoittaa, että toivon Joonalle palaamisen armoa. Pahoitteluni. En tiedä, enkä tajua, kuinka sotkin Roosankin tuohon loppulauseeseen.

        siis toivokaan Roosan palaavan? Mitä sinulla on niin kauheasti häntä vastaan?


      • provasti

        Mitä perätöntä siinä alotuksessa muka oli?

        Asiallinen kuin A4.


      • Se_on_varma

        tae Roosan autuudesta, että pääkaupungin vl-mies on juuri soittanut hänelle.


    • noettetajuanäköjään

      Ettekö te tajua että jos herätysliike vuosikuymmeniä lakasee sekoilunsa maton alle, siihen alkaa tulla sellainen kumpu että ihan jokainen ei enää ummisita siltä silmiään vaan alkaa tutkia mikä se kumpu oikein on keskellä herätysliikettä, niinsanottua.
      aito herätysliike on aina itse hereillä eikä se ongelmiaan peittele vaan tuo ne valoon hoitaa kuntoon ja jatkaa uudella kompassilukemalla kohti selviä vesiä.

    • Miten voit perustella Raamatulla sen, että Kerho ei ole iste eriseura?

      • Hellarikessu

        Sinä oletkin helluntailainen, Kesitas. Aiemmin kielsit, mutta pakkokäännyttäminen paljasti oikean karvasi.

        Pakkokäännyttäminen on helluntailainen uskonnollinen väkivalta, joka tekee pahaa jälkeä. Kerroit käskeneesi ne, jotka haluavat Jeesuksen seuraajaksi, tulemaan sinun eteesi. Karmeaa pakkokäännytystä, jossa hengellinen väkivalta saa ihmisen tekemään sellaista, jota eivät oikeasti halua tehdä. Menetelmäsi saa pahaa jälkeä ja aiheuttaa kokouksissa oleville vakavaa mielen järkkymistä ja psykooseja. Tämä on todettu elävässä elämässä.


      • Kesitas_
        Hellarikessu kirjoitti:

        Sinä oletkin helluntailainen, Kesitas. Aiemmin kielsit, mutta pakkokäännyttäminen paljasti oikean karvasi.

        Pakkokäännyttäminen on helluntailainen uskonnollinen väkivalta, joka tekee pahaa jälkeä. Kerroit käskeneesi ne, jotka haluavat Jeesuksen seuraajaksi, tulemaan sinun eteesi. Karmeaa pakkokäännytystä, jossa hengellinen väkivalta saa ihmisen tekemään sellaista, jota eivät oikeasti halua tehdä. Menetelmäsi saa pahaa jälkeä ja aiheuttaa kokouksissa oleville vakavaa mielen järkkymistä ja psykooseja. Tämä on todettu elävässä elämässä.

        Kiitos hyvästä kommentista.


      • Hellarikessu kirjoitti:

        Sinä oletkin helluntailainen, Kesitas. Aiemmin kielsit, mutta pakkokäännyttäminen paljasti oikean karvasi.

        Pakkokäännyttäminen on helluntailainen uskonnollinen väkivalta, joka tekee pahaa jälkeä. Kerroit käskeneesi ne, jotka haluavat Jeesuksen seuraajaksi, tulemaan sinun eteesi. Karmeaa pakkokäännytystä, jossa hengellinen väkivalta saa ihmisen tekemään sellaista, jota eivät oikeasti halua tehdä. Menetelmäsi saa pahaa jälkeä ja aiheuttaa kokouksissa oleville vakavaa mielen järkkymistä ja psykooseja. Tämä on todettu elävässä elämässä.

        >>Sinä oletkin helluntailainen, Kesitas.** Olet todella surkea ihminen, valehtelija. Mikä minut helluntailaiseksi tekee?

        >>Aiemmin kielsit, mutta pakkokäännyttäminen paljasti oikean karvasi. ** Kenen pakkokäännyttäminen.

        Jumalan sota- asu teidän ”eriseuran evankelistana” on Jeesukselta saatu tehtävä. Siinä asussa ei ole selässä haarniskaa, joten etenen vain Herrassa, Kaikkivaltiaassa voittoa kohti, eikä siihen kuulu Helluntai.

        Sitä en tiennytkään, että - Pakkokäännyttäminen on helluntailainen uskonnollinen väkivalta,** Onko, jospa he ovat tajunneet tuon elimellisen pakkosikiöinnin, jolla saadaan äiti ennenaikaiseen hautaan, tai tsombiksi.

        >> joka tekee pahaa jälkeä?** Tekeehän Kerhoon sitä, kun jossain vaiheessa naisetkin asian tajuavat, olemalla vain synnytyskoneita.

        Vaikuttaa fiksulta jengiltä.

        .>>Kerroit käskeneesi ne, jotka haluavat Jeesuksen seuraajaksi, tulemaan sinun eteesi. ** Ei minun, vaan seurakunnan ja He todistavat Jeesuksen suuruutta ylistämällä, ja kyselivät kastemahdollisuutta.

        Nämä Kristuksen opit ovat teille aivan outoja, vai mitä.
        Matt 10
        32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
        33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.

        Näin alkaa elämä Jeesuksessa. Kerholle se on vielä tajuamatta.

        Minä, enkä kristityt pastorit ei pakkokäännetä ketään, kuten kerhossa perheiden lapsia. Jeesus tekee koko työn ja antanut omilleen sen suorituksen vastaanottamisen.

        Onko Pyhä Henki sinulle niin karmea, ettet tottele Häntä.

        Jos Jeesus kutsuu omiaan, kuten aikoinaan opetuslapsia, niin >>jossa hengellinen väkivalta saa ihmisen tekemään sellaista, jota eivät oikeasti halua tehdä.** Mistä tiedät, kun Sinua ei ole kustuttu, että siihen on pakko?

        Älä luulekkään, sillä se on Heidän uudestisyntyminen ja elämän alku.

        Etkö sinä ole uskaltanut seurakunnan edessä toistaa uskoasi Jeesukseen.
        Mark. 2:12
        Silloin hän nousi, otti kohta vuoteensa ja meni ulos kaikkien nähden, niin että kaikki hämmästyivät ja ylistivät Jumalaa (Jeesusta) sanoen: "Tämänkaltaista emme ole ikinä nähneet"

        Tämänkaltaista ette ole koskaan nähneet jälkeen -70 luvun.

        Kukahan se enemmän psykoosissa on kun SRK ja Jehovan Todistajat, ei kukaan. Pysy omiesi joukossa.

        >>Tämä on todettu elävässä elämässä.** Hyvä, että se on jo sattunut kohdallesi? Valittelen Kerhon menetelmiä.


      • Kesitas_ kirjoitti:

        Kiitos hyvästä kommentista.

        Se oli hyvä, mm. >Tämä on todettu elävässä elämässä.** Hyvä, että se on jo sattunut kohdallesi? Valittelen Kerhon menetelmiä.


      • Kessunkerhokamala

        Noniin, et nyt kieltänyt olevasi hellari. Erääseen vanhusten ja muissa ongelmissa olevien hoitokotiin oli päästetty juuri tuo "seurakunnan eteen"-porukka ja seuraava yö oli ollut kamala. Hoidokit olivat olleet painostuksesta ja pelosta kauhuissaan.

        Vl-puhuja piti sitten hartauden samalle joukolle viikkoja myöhemmin ja siellä oli ollut hartauden jälkeen rauhallinen yö. Tarkkaan oli johtaja ottanut selvää, ettei vaan "seurakunnan eteen"-porukka ole asialla ja lupa hartauden pitoon oli tullut, kun kuulivat ettei pakkokäännyttäjät olleet kyseessä. Kun Jumalan armo saa kohdata ihmisen, ei siellä tarvitse lääkitystä yöksi lisätä pelkoihin jääneille kuulijoille niin kuin Kesitaksen kerhossa.


      • Kessunkerhokamala kirjoitti:

        Noniin, et nyt kieltänyt olevasi hellari. Erääseen vanhusten ja muissa ongelmissa olevien hoitokotiin oli päästetty juuri tuo "seurakunnan eteen"-porukka ja seuraava yö oli ollut kamala. Hoidokit olivat olleet painostuksesta ja pelosta kauhuissaan.

        Vl-puhuja piti sitten hartauden samalle joukolle viikkoja myöhemmin ja siellä oli ollut hartauden jälkeen rauhallinen yö. Tarkkaan oli johtaja ottanut selvää, ettei vaan "seurakunnan eteen"-porukka ole asialla ja lupa hartauden pitoon oli tullut, kun kuulivat ettei pakkokäännyttäjät olleet kyseessä. Kun Jumalan armo saa kohdata ihmisen, ei siellä tarvitse lääkitystä yöksi lisätä pelkoihin jääneille kuulijoille niin kuin Kesitaksen kerhossa.

        Pahasti kuulopuheet Sinuun vaikuttaa, mutta ei ne, jossa mummulle ja papoille myydään ikkunat 3x hinnalla: Semmoisestahan saakin jo kärsiä.

        Oletko kauna ollut siellä potilaana, kun noin hyvin tiedät?

        Puhuinko jostain hoitokoti- tapahtumasta, vai seurakunnasta?
        Mieti ja muistele sitä.

        Jos laitan pätkän Raamattua, miksi kristityllä ei ole noita pakkosynnytyksiä;
        Gal. 5:1
        Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.

        Niin, ainakin ne kerholaiset, jotka valitsivat Kristuksen, eivät enää orjaksi Kerhoon lähde.

        Oikeasti se armo on Jeesuksen armo, joka lupaa rauhan.
        Lupaako Jumala missään sitä, joten hukassa armonesi olet.

        Minä olen teologi, en lääkäri, joten jätän mahdolliset lääkitykset heille, mutta jos väität, että Kerhossa ei ole lääkkeitä, niin valehtelusi sen kun lisääntyy, mutta siihen ei ole lääkitystä, mutta loppu on kuitenkin.

        Olihan sinulla ne lääkitykset psykoosisi.


      • etsivä-xxx
        Hellarikessu kirjoitti:

        Sinä oletkin helluntailainen, Kesitas. Aiemmin kielsit, mutta pakkokäännyttäminen paljasti oikean karvasi.

        Pakkokäännyttäminen on helluntailainen uskonnollinen väkivalta, joka tekee pahaa jälkeä. Kerroit käskeneesi ne, jotka haluavat Jeesuksen seuraajaksi, tulemaan sinun eteesi. Karmeaa pakkokäännytystä, jossa hengellinen väkivalta saa ihmisen tekemään sellaista, jota eivät oikeasti halua tehdä. Menetelmäsi saa pahaa jälkeä ja aiheuttaa kokouksissa oleville vakavaa mielen järkkymistä ja psykooseja. Tämä on todettu elävässä elämässä.

        Ei kes mikään hellutailainen ole. Jos olisit lukenut tätä palstaa tietäisit sen.
        Sinulla on sitäpaitsi aivan väärä käsitys siitä miksi ihmiset ovat keskustelemassa tällä palstalla. Katsot asiaa "helluntailaisuus lasien" läpi etkä halua nähdä totuutta.

        Kes on yksi niistä, joiden lapsuudenkokemuksiin kuuluu hoitokokousten aika ja hoitokokousten kokeminen lapsena. Kesiillä on ihan täysi oikeus kirjoittaa tällä palstalla siitä mikä on nyt hänen käsityksensä lestadiolaisuudesta ja mikä on hänen nykyinen uskonvakaumuksensa, joka siis ei ole helluntailaisuus. Kes ei ole siis helluntailainen sen kyllä tunnistaa muustakin kuin hänen omasta kertomuksestaan. On muitakin kristillisiä kirkkokuntia kuin helluntailaisuus jotka pitävät aikuiskastetta ainoana oikeana.

        Jaksamista Kes
        En ole kanssasi samaa mieltä esim kasteen teologiasta, mutta ihmisinä voimme keskustella asiallisesti.


      • etsivä-xxx kirjoitti:

        Ei kes mikään hellutailainen ole. Jos olisit lukenut tätä palstaa tietäisit sen.
        Sinulla on sitäpaitsi aivan väärä käsitys siitä miksi ihmiset ovat keskustelemassa tällä palstalla. Katsot asiaa "helluntailaisuus lasien" läpi etkä halua nähdä totuutta.

        Kes on yksi niistä, joiden lapsuudenkokemuksiin kuuluu hoitokokousten aika ja hoitokokousten kokeminen lapsena. Kesiillä on ihan täysi oikeus kirjoittaa tällä palstalla siitä mikä on nyt hänen käsityksensä lestadiolaisuudesta ja mikä on hänen nykyinen uskonvakaumuksensa, joka siis ei ole helluntailaisuus. Kes ei ole siis helluntailainen sen kyllä tunnistaa muustakin kuin hänen omasta kertomuksestaan. On muitakin kristillisiä kirkkokuntia kuin helluntailaisuus jotka pitävät aikuiskastetta ainoana oikeana.

        Jaksamista Kes
        En ole kanssasi samaa mieltä esim kasteen teologiasta, mutta ihmisinä voimme keskustella asiallisesti.

        Kerrankin täytyy käsitellä, kiitosmielessä kirjoittajaa, joka tuntee minut, haluamatta mollata mitenkään, enemmälti kannustaa.

        Minulla alkaa nyt lauantaina usean vuoden työrupeama, jonka fokus on Raamattu- tunnit, alkaen Paavalista, sitten Markuksen evankeliumi ja kolmantena Jaakobin kirje.

        Kuulijakunta on tarkkaa, ja kysymyksiä tulee, joten on koko ajan oltava ”nuotissa”, musiikkitermiä käyttäen, eli Raamatussa, Pyhän Hengen kanssa.

        On nykyisin tullut joitakin, jotka haluavat kuulla totuutta, jonka olen sen 15 vuoden aikana Sinussa tunnistanut.

        Tuo kastekysymys on vaikea. Tuokin tuleva ”seurakunta” koostuu vahoista, lukeista ihmisistä, se on avattava vasta sitten, kun He sen esille ottavat perus- luterilaisina. Tärkein on se, että saan kirkastaa Poikaa Isässään, sekä peruskysymyksenä pelastuminen vain Jeesukseen uskovina, sellaisenaan kun on.

        Siunausta, sekä voimia tuomaan palstalle tuntemuksiasi, sekä Jeesuksen aikaansaamaa toivoa.

        Kiitos vielä kerran.


    • Tietotuusjaelämä

      Hoitokokouksilla ja Jehovien oikeuskomitealla on paljon yhteistä.

    • Mummottykkää

      Hellri-Kesitas saa aina raivokohtauksen, kuten edellä, jos hänen oikea karvansa tulee esille. Varmaan huomasitte, että susi on lammasten vaatteessa syömässä laihoja lampaita, lihavia hän puolustaa jutuissaan. Onhän hän myös vähän itsekin pulkistunut hellarimummojen herkuista. Lipevällä kansanopistossa pätevöityneellä pästöörilla on liukas kieli ja siitä mummot tykkää.

      • tietoatäälläkin

        "Varmaan huomasitte, että susi on lammasten vaatteessa syömässä laihoja lampaita, lihavia hän puolustaa jutuissaan."

        Kannattaisi sinunkin vihjailujen sijaan paukauttaa vaan suoraan. Niin tulisit ehkä antaneesi väärän todistuksen ja viimeisellä tuomiolla kuulisitkin: mene pois, en ole koskaa sinua tuntenut!
        Tosin Herra näkee tuonelan syvyyksiin saakka, saati sitten ihmissydämeen. Joten et pääse pakoon, vaikka luulisit. Oletko Houni, joka lupasi lopettaa kirjoittelun?


      • vl-mummo

        Miksi mustamaalaat Hounia vihjailemalla julkisesti, että hän olisi kirjoittanut tuon kommentin??

        Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.


      • >>Hellri-Kesitas saa aina raivokohtauksen, kuten edellä, jos hänen oikea karvansa tulee esille. **
        Kuulehan hellari,, joku. Minä olen ikäni harrastanut kamppailureilua, ja mestaruuksia on tarpeeksi.

        Siellä ei voi raivoilla, saattaa käydä huonosti, tai oikeasti, käy huonosti. Joutuu elämään pilliruualla muutamia viikkoja.

        Mutta koskaan en ole menettänyt malttiani, enkä saanut raivokohtauksia.

        Siinä jo kaksi asiaa, jossa olet surkea valehtelija, puskista huutelija, eikö hävetä.

        Väität vielä, että minä olen; -- pulkistunut hellarimummojen herkuista??

        Voin sanoa, että ole ropaltani kunnossa, enkä käytä helluntai mummoja, enkä muitakaan mummoja, enkä omia lapsia, kuten suuri osa Kerholaisista.

        Keittääkö? Vit….tako, kun ei kohdallasi mikään pelaa.


    • ettäsellaistapimeyttä

      Se on aivan Raamatullista että ihminen hermostuu kun sitä herätellään kirkollisesta unestaan se on aivan selvä se.
      Papilta menee aikoja saada taas lampaansa uskomaan satuihinsa vauvakasteen autuudesta ja kastetodistuksesta, eli ihan oikeita huomioita on vanhustyöläinen tehnyt!

      mitään todellista asian ytimistä ei työläinen ole mitään tiennyt, sekin on selvä.

    • Sehän

      on melko mitätön muutamien nuorten yltiöpäiden haihattelu. Kukaan ei siihen kiinnitä vakavaa huomiota.

    • montaonkulkijaa

      Jatkan otsikkoa, koska siinä ei ollut pistettä lopussa:

      Älkää lähtekö eriseuraan. Hulluinhuonelaisuus on hyvä paikka keskusteluun, jonka avulla voitte löytää uskollenne raamatullisen perustan, jolla todistaa Jeesuksesta ja jolla välttää eriseurat.

    • laatuakaivataan

      Tästä aloituksesta puuttuvat kokonaan perustelut. Ei ole hyvää keskustelua. Sen sijaan tuossa ketjun keskellä on harvinaisen korkeatasoista keskustelua, muutaman viestin verran. Harvinaista tällä palstalla.

    • AnnapaLiittymisohjeet

      Minä olen kyllästynyt ry:llämme kokoontuvaan eriseuraan ja voisin vaihtaa tähän mainostamaasi vaihtoehtoon.

    • Nikodeemuksille

      Täällähän nämä näyttävät kokoontumisajojaan pitävän , jotka hammastelevat elävän kristillisyyden julistusta vastaan.
      Tuttua ja ennenkin nähtyä touhua toki se on.
      Ruokkivat omilla eväillään toisiaan...

      Nikodeemuksesta:
      Ei Kuolleen Jeesuksen palveleminen ole koskaan pahentanut tätä maailmaa.
      Ristin juurella olijoita on pilvin pimein. tänäkin aikana ja sinne kehoitetaan
      Sitä tämä maailma ja sielunvihollinenkyllä sietää ja antaa olla rauhassa.
      Mutta Nasaretilaisen eriseuran joukossa kun kuljet, niin ylösnousseen Vapahtajan mukana kulkiessa toteutuu se, mitä Jeesus jäähyväispuheessaan ja ylimmäispapillisessa rukoksessaan on todennut.
      Tämän ajan Nikoodemuksille:
      "Miksi te etsitte elävää kuolleitten joukosta? Luuk. 24.

      Risti on tyhjä ja ylösnoussut vapahtaja kulkee omiensa joukossa ja on sieltä löydettävissä vielä tänäänkin.

      • Tuomiokapitulista

        Olet tyypillinen vl joka pilkkaat sitä mikä oli Paavalille luovuttamatonta:

        1.Kor. 1

        2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.

        Nyky srk-laisuus on kauas poikennut LLL:n aikaisesta Pyhän Jumalan synnyttämästä herätyksestä.

        Kristus ei ole siinä joukossa jossa lapsiakin raiskatttu ja tekijöitä pimitelty ja suojeltu omatekoisella salarippiopilla.
        Sama joukko SRK:n masinoimina hoitokokoushullutukisna ajoivat uskovaisista ulos hiedän itse keksimiään henkiä.

        Siitäkän ei ole Raamatullista parannusta tehty vaan niiitä paholaisen töitä Aimokin kehui siunaukselliseksi. Jos kävi E-liikkeestä maitoa ostamassa oltiin kurmuuttamassa ja pois potkimassa.

        Paatumuksen rauhassa elelevät.


      • harhaan_johtamista
        Tuomiokapitulista kirjoitti:

        Olet tyypillinen vl joka pilkkaat sitä mikä oli Paavalille luovuttamatonta:

        1.Kor. 1

        2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.

        Nyky srk-laisuus on kauas poikennut LLL:n aikaisesta Pyhän Jumalan synnyttämästä herätyksestä.

        Kristus ei ole siinä joukossa jossa lapsiakin raiskatttu ja tekijöitä pimitelty ja suojeltu omatekoisella salarippiopilla.
        Sama joukko SRK:n masinoimina hoitokokoushullutukisna ajoivat uskovaisista ulos hiedän itse keksimiään henkiä.

        Siitäkän ei ole Raamatullista parannusta tehty vaan niiitä paholaisen töitä Aimokin kehui siunaukselliseksi. Jos kävi E-liikkeestä maitoa ostamassa oltiin kurmuuttamassa ja pois potkimassa.

        Paatumuksen rauhassa elelevät.

        Olipas harhaanjohtavaa kirjoitusta Paavalin kirkoituksista.
        Raamatun sanomaa ei tarvi paljonkaan muuttaa joissakin kohtaa, niin saadaan se omalle korvasyyhylle sanoma sopivammaksi
        Paavalihan julisti ettei hän tahdo ketään tuntea enää "lihan puolesta", vaan ainoastaan Kristuksen, hänetkin ristiinnaulittuna, Paavali siis kirjoitti ja puhui nimenomaan YLÖSNOUSSEESTA Kristuksen tuntemisesta ja seuraamisesta.
        Ei kuolleen, ristille jääneen Jeesuksen, jota monet aikamme hurskaat ja hengelliset etsivät ristin juurelta.

        " Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna. " 1 Kor. 2:2
        ja
        " ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.
        16 Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne. " 2 Kor. 5:15-16


      • kylläonmietittävä

        Kun nyt vihjaillen lähdit matkaan selvästi vanhoillislestadiolaiseksi profiloituen, ihmisiä palstakirjoitusten perusteella luokitellen, etkö voisi nyt oikein nimetä ketjun kirjoittajista ne, jotka mielestäsi ovat "tekopyhiä tämän ajan nikodeemuksia" ja pelastumattomia?

        Pyydän kuitenkin muistamaan, että evankeliumin ilosanoma on jaettavaksi, tuottamaan kuulijalleen ja vastaanottajalleen ilon, tulevaisuuden ja toivon. Ihmisissä pyörivä, ihmisiin keskittyvä ja heitä arvioiva kirjoituksesi, tuottaako se tämän evankeliumin ilon? Kannattaa muistaa, että se millä mittaat lähimmällesi, sillä mitalla myös sinulle mitataan.


    • tietotuusjaelämä

      Eriseuran sanan käyttö tarkoittaa sitä että jokin ryhmä katsoo asioita pelkästään omasta näkökulmastaan. Me olemme me mutta nuo ovat eriseuraa. En ole nähnyt muiden uskonnollisten lahkojen käyttävän yleisesti tuota sanaa kuin vl-liike.
      Käytännössä sen sanan käyttö ilmoittaa että jokin ihmisryhmä on aina oikeassa - omasta mielestään. Se näkee ympärillään olevat alempina kuin he itse. He ovat muita parempia tietyssä asiassa, eivätkä he huomaa sen olevan heidän oma luulonsa Siis sillä ei ole mitään todellista pohjaa..
      Eristäytymisestä on hyvä esimerkki pohjois-Korea. Voisi sanoa että kun kansa/ihminen kasvatetaan pienestä pitäen tiettyyn "oikeaan" muottiin hänestä samalla tapetaan oma itsenäinen ajattelu. Pitää ajatella ja toimia kuten meidän pitää toimia, muuten et ole kelvollinen yhteisöön.

    • munkkilatina

      Täällä lyödään Raamatulla päähän puolin ja toisin. Kyllä Jeesus varmaan ihmettelisi ihmisten sokeuden ja itsekkyyden määrää.

    • tietotuusjaelämä

      Siinäpä se. Pitää vaan pysyä siinä mitä Jeesus sanoi. Hän on totuus, muita ei pidä uskoa.

    • jyrikortelainen

      ""16 Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne. " 2 Kor. 5:15-16 ""

      Näin on myös suhtauduttava SRK:hon ja Jumalan seurakuntaan (vanhoillislestadiolaisuuteen), mutta tätähän ei meillä opeteta, vaan edelleen pidetään vanhoillislestadiolaisuutta Jumalan valtakuntana .

      • jokopianteette

        Mitä jos te valaistuneet jäsenet nousisitte vastrarintaan kaikkea hoopoja opinkappaleita vastaan joita teille syötetää!?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6849
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      31
      3986
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      110
      1938
    4. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      61
      1876
    5. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      191
      1438
    6. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1436
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1081
    8. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

      vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    9. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

      Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      974
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe