10 ampeerin sulake tiettävästi riittää, jos tyytyy pitkään latausaikaan. Monen talon tolpissa 10 A sulakkeet ovatkin.
Kuka sähkön maksaa? Tuleeko sota? Nykyisenä niin edistyneenä digiaikana ei ole konstikaan mitata jokaisen sulakkeen läpi mennyt sähkö ja toimittaa laskut kuluttajalle. Tämä tapahtuu jo kesämökeillä.
Sähköauton lataus kerrostalon tolpasta.
13
3194
Vastaukset
- sodanjulistus
Sota syttyy välittömästi, oikeisten autojen omistajat alkavat vaatia taloyhtiöltä bensakortteja huoltoasemille, että hekin voisivat tankata taloyhtiön piikkiin.
- Sähköautot.on.kuraaaa
Ei sähköautojen lataus onnistu suraan tolpasta, koska niissä on erilainen pistoke, kuin tavallisessa 230v 3 napaisessa tulpassa. Vaatii jokaisen kerrostaloon erilliset latauspisteet.
Hirvee kustannus ja urakka. Täysin mielipuolista touhua tämä sähköautojen pakkotuputus !- hölömökö
Mitä sinä höpöttelet, kaikkien sähköautojen mukana tulee johto jossa on ihan tavallinen pistotulppa.
- MatkitaanMaaseutua
Olisi saatava tolppakoteloihin etäluettavat mittarit jokaiselle sulakkeelle.
Tämä säästäisi taloyhtiöt monilta riidoilta ja edistäisi sähköautojen yleistymistä.
Näinä digiloikkien aikoina tuon pitäisi onnistua helposti ellei sitten parkki- ja taloyhtiöiden hallituksissa ole kovaa vastustusta. - Mittamato
Kerrostalot pitää rakentaa tolppien päälle 3 m maasta. Mahtuu paljon sähköautoja sinne alle, eivät savuta.
Parkkipaikkoja ei tarvitse sitten kadulla niin paljon.
"Olisi saatava tolppakoteloihin etäluettavat mittarit jokaiselle sulakkeelle." Ammattilaisten koulutusvaje ja asukkaiden vanhanaikaisuuus tämän tyrmää heti. - NickNailer
10 A ei riitä mihinkään. 16 A:n "sukosta" Teslaa lataa muistaakseni 48 tuntia. Ladattava hybridi latautuu 4 - 6 tunnissa, mutta sillä ajaa sitten 50 km - tosin vain kesällä.
Lataustolppiin vedetään 3 x 32 A. Yleensä tonttijohdot ja keskukset on vaihdettava, koska ne on alimitoitettu, joten käytännössä taloyhtiöillä on edessään merkittävä sähköremontti.
Minä vedän omakotitaloihin tonttijohtona 70 mm2 ja mittakeskuksenkin on kestettävä 80 A.
Saa väittää vastaan, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska asian on juuri näin.- BauNailer
Miksi sä jätät CAT6:set vetämättä joka huoneeseen, vaikka määräykset vaativat, mutta sitten tuputat nuo sähköautonlatausvaraukset kaikille väkisin? Miksi CATien mahdolliseen tarpeeseen ei ole syytä varautua, mutta sitten joka mökin pitää varautua sähköauton lataukseen ja sille vedät varauksen vaikka väkisin, vaikka määräykset ei sitä edellytä ja vaikka asiakas ei toivo? Ihme änkyrä. Toivottavasti ei satu NickNailer/BauHerrin firma omalle kohdalle. Kyllä vituttaisi kun Nikke on saanut parikymmentä euroa säästettyä kun on jättänyt CATit vetämättä, sitten kun niitä tarvitsisi, mutta onneksi saa Teslan ladattua, vaikka sellaista ei ole.
- sääsx
"Ladattava hybridi latautuu 4 - 6 tunnissa, mutta sillä ajaa sitten 50 km - tosin vain kesällä. "
Kerrostaloissa on paljon ihmisiä, joille riittää 20 km/vrk. Ajaa sitten bensalla pitemmästi. Olisi "ensiapu" laittaa mittari riitojen välttämiseksi. - Yhtiökokous_päättää
https://www.motiva.fi/files/12544/Kiinteistojen_latauspisteet_kuntoon_Paivitetty_14.03.2017.pdf on vuoden vanha julkaisu latauspisteistä ja paljon on ehtinyt jo vuodessa tapahtua. Ladattavia hybridejä on tulossa markkinoille ja https://latauskartta.fi/ latauspisteiden määrä kasvaa nopeaa vauhtia. Lisätietoja löytyy https://www.facebook.com/Sahkoautoilijat/
Markkinoille on tullut firmoja, jotka hoitavat latauspisteen rakentamisen ja käytetyn sähkön laskutuksen. Riittää, kun taloyhtiö antaa luvan latauspisteen rakentamiseen ja tästä luvan myöntämisestä kannattaa tehdä päätös kevään yhtiökokouksessa: Se, joka tarvitsee latauspisteen, maksaa latauspisteen rakentamisesta aiheutuvat ylimääräiset kulut. Yhtiökokouksessa tehdään kustannusvastuuta koskeva lauseke ja annetaan hallitukselle valtuudet hoitaa asiaa tarpeen mukaan eteenpäin. Lisätietoa https://www.kiinteistolehti.fi/latauspisteiden-rakentaminen-kiinnostaa-taloyhtioita/
Kyselin paikalliselta sähkölaitokselta neuvoja latauspisteiden rakentamiseen. Sähkölaitos ei ottanut kantaa kuin pariin asiaan: Pääsulakkeiden koko riittää latauspisteiden rakentamisen aloitukseen. Koska kiinteistöllä voi olla vain yksi sähköliittymä, niin meidän tapauksessa on paras vaihtoehto rakentaa latauspisteille erillinen keskus. Mittaus laitetaan joko keskuksen tai tolpan yhteyteen.
https://www.helen.fi/sahko/taloyhtiot/sahkoautojen-lataus/ tarjoaa valmista pakettia, jossa on jopa hinnat valmiina jopa etäkatselmuksesta. Esitekin löytyy pdf-muodossa. Oma tolppa ei riitä, joten liittyminen johonkin kaupalliseen järjestelmään on paikallaan. https://www.fortum.fi/ ja OP rakentavat kimpassa tämän vuoden aikana ison määrän latauspisteitä eri puolelle Suomea. - SähkäriTsekkaa
Lämmitystolpan voi päivittää latausasemaksi myös näin;
https://youtu.be/WrQ-ZgyBme0 - Kylmää
Sähköautojen lataukseen ei kannata investoida. Sähköauto on nyt hetken hypetys ja menee ohi kun tullaan sen tosiasian eteen ettei akkuihin käytettäviä metalleja ole tarpeeksi. Akkutekniikkakaan ei tule kehittymään niin paljon että se mahdollistaisi latauspisteellä piipahtamisen kahvilla käydessä.
- eroaverkosta.pist.be
Modernin sähkö-sedanin akku on 100 kwh järkäle litiumia - jos sellaisen rakentaisi huokeista lyijyakuista talon kellariin, akkuja olisi aikamoinen rivistö.
Parin päivän latauksen jälkeen akkua tosin olisi myös parin päivän tarpeeseen - edellyttäen, että latausvauhti on pari-kolmekymmentä prosenttia purkausvauhtia suurempi.
- Hybridillä
Voi mikä ongelma - HAH! Meillä on hybridi Toyota (N)Auris 2017. Työmatkani on 14 kilometriä suuntaansa. Kauppareissut, ym. sellaiset reissut joissa on akkuiluun sopiva matka, ajamme akuilla. Yhdellä latauksella ei pääse kuin max. viisikymmentä kilometriä, mutta se on ihan ok. Tuolla se on narussa pihalla nytkin, eikä siinä tarvita tavallista lämppäritolppaa kummempaa. Bensaa on ostettu viimeksi helmikuun puolimaissa. On siellä pihalla yksi täyssähköinenkin, mutta se ei ole meidän.
Taloyhtiöön on tulossa kaapit joissa on Type2 (?) pistokkeet. Siihen saa jonkun hankintatuen. En nyt muista mikä se on, mutta jostakin sitä tukirahaa kuulemma tulee. Eikä noiden kaappien hankintahinta ole kovin mahdoton (jos ymmäräsin oikein niin se on aikalailla erilainen ja monipuolisempi kuin tää nykyinen tolppa) . Sähköautojen yleistyessä se on merkittävä juttu ihan muutaman vuoden sisällä jos aikoo myydä osakkeensa. Jos ei ole sähköautotolppaa niin saattaa jäädä kämppä myymättä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838