Malmin nykyainen Lentoasema

Kun vähän sataa lunta niin Hki/Vaantaan kenttä kaaoksessa. Vaikkei montaa operaatiota edes perjantaina ole. Onneksi on vielä varakenttä Malmin Lentoasema. Helpottaa paljon tänäänkin Hki/Vantaan paniikkia. Ja onhan Malmilla edullisempi Tax-Freekin! Ja Malmi-Lounce on Ruhtinaallinen .
1
Ilmoita

Kyllähän se on Turun Lentoasema joka on (ja aina ollutkin ) Hki/Vantaan varakenttä . Oli lakon -68 aikanaTurusta bussikuljetus Helsinkiin.
4 VASTAUSTA:
Virkamieslakon aikana 1986 kotimaan lentoliikenne kyllä hoidettiin Malmilta...
VarakenttäpäHyvinkin kirjoitti:
Virkamieslakon aikana 1986 kotimaan lentoliikenne kyllä hoidettiin Malmilta...
"Olisikohan kyseessä virkamieslakon aikainen tilanne, jolloin matkaajia
vietiin bussille helsinki-Vantaalta Turkuun ja Tampereelle, josta koneet
lähtivät. Jonkin verran toimintaa oli myös Malmilla."

Kesti noin seitsemän viikkoa ja oli lentokentällä mielenkiintoista
aikaa. Taidettiin Helsingin ja Turun välillä nähdä mielenkiintoista
ajoneuvoliikennettä, kun lentokentän erikoisajoneuvoja siirrettiin,
osittain ajamalla, maakuntaan.

Virkamieslakon aikana Helsingistä lähtöselvitys tapahtui siis muuten normaalisti, mutta lähtöportilta mentiin lentokoneen sijaan linja-autoon, joka vei suoraan Turkuun.

Siis "jonkin" verran oli myös Malmilla, sillähän kiitoradan kapeus ja -painorajoitus estää operoinnin ja myös mittarilähestymismenetelmien puuttuminen.
VarakenttäpäHyvinkin kirjoitti:
Virkamieslakon aikana 1986 kotimaan lentoliikenne kyllä hoidettiin Malmilta...
No eipä hoidettukaan ,eikä koskaan tulla hoitamaankaan! Hki/Vantaa on malmin korpikentän varakenttä jota on käyttänyt esim. DC-3 kun ei Malmille pystynyt laskeutumaan.
EiOleVarakenttä kirjoitti:
No eipä hoidettukaan ,eikä koskaan tulla hoitamaankaan! Hki/Vantaa on malmin korpikentän varakenttä jota on käyttänyt esim. DC-3 kun ei Malmille pystynyt laskeutumaan.
Vaihtoehtoinen totuus elää täällä vahvana.

Virkamieslakon aikaan Malmi toimi kotimaan liikenteen kenttänä. Pyöreän aulassa oli tilapäisen lähtöselvitystilat. Kentälle oli kaksi mittarilähestymismenetelmää. 2 NDB 18 ja VOR/DME 36.

Muistikuvani mukaan Finnair operoi Fokker-kalustolla, jolle Malmin kiitotiepituus ja kantavuus riittivät hyvin.

Olen lennonopettaja. En aivan ymmärtänyt väitettä Malmin soveltumattomudesta lennonopetukseen.

Puhumattakaan toistuvasta väitteestä Pyhtään ”huippunykyaiksisuudesta”.
+Lisää kommentti
No nythän siellä Malmin lentoasemalla ei ole mitään toimintaa ,kuten ei eilenkään. Liikutaviraston ylläpitämä hiihtolatu kentän ulkopuolella on hyvässä kunnossa, kyllä kelpasi hiihdellä.
3 VASTAUSTA:
Malmi on kyllä edelleen Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä ja vilkkain yleisilmailukenttä (huom. ei "harrasteilmailu"). Valitettavasti Helsingin kaupunki on kieltänyt mittarilähestymismenetelmien käyttöönoton Malmilla, joten säätila vaikuttaa kentän käyttöön melko paljon.

Kentällä on kyllä ilmailun lisäksi muutakin siihen liittyvää toimintaa. Esimerkiksi tänään 102 sudenpentua huoltajineen ja johtajineen osallistui partiolaisten "Sudarisiivet"-tapahtumaan. Malmin kentällähän toimii monien muiden yhdistysten joukossa myös ilmapartio Malmin Tuulenkävijät. http://www.tuulenkavijat.fi
AktiivinenKenttä kirjoitti:
Malmi on kyllä edelleen Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä ja vilkkain yleisilmailukenttä (huom. ei "harrasteilmailu"). Valitettavasti Helsingin kaupunki on kieltänyt mittarilähestymismenetelmien käyttöönoton Malmilla, joten säätila vaikuttaa kentän käyttöön melko paljon.

Kentällä on kyllä ilmailun lisäksi muutakin siihen liittyvää toimintaa. Esimerkiksi tänään 102 sudenpentua huoltajineen ja johtajineen osallistui partiolaisten "Sudarisiivet"-tapahtumaan. Malmin kentällähän toimii monien muiden yhdistysten joukossa myös ilmapartio Malmin Tuulenkävijät. http://www.tuulenkavijat.fi
Nimeomaan "Harrasteilmailuahan" tuo ultrakevyt ilmailu on. Lennonjohdon ja mittarilähtymismenetelmien puuttuessa on ei lennonopetus ole korpikentällä mahdollista. Pyhtäälle tulee ensikesänä nykyaikaiset lähestymismenetelmät ja ilmatilahan on siellä vapaata eikä haittaa toimitaa kuin Malmilla.
AktiivinenKenttä kirjoitti:
Malmi on kyllä edelleen Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä ja vilkkain yleisilmailukenttä (huom. ei "harrasteilmailu"). Valitettavasti Helsingin kaupunki on kieltänyt mittarilähestymismenetelmien käyttöönoton Malmilla, joten säätila vaikuttaa kentän käyttöön melko paljon.

Kentällä on kyllä ilmailun lisäksi muutakin siihen liittyvää toimintaa. Esimerkiksi tänään 102 sudenpentua huoltajineen ja johtajineen osallistui partiolaisten "Sudarisiivet"-tapahtumaan. Malmin kentällähän toimii monien muiden yhdistysten joukossa myös ilmapartio Malmin Tuulenkävijät. http://www.tuulenkavijat.fi
Jossa jäseniä alta 10:n ja nekin "virkistyspörrääjien" jälkikasvua. Kun rakentaminen alkaa ,voivat he silti jatkaa korpikentän pyöereän tiloissa.
+Lisää kommentti
Pitäisikö "hieman" tarkistaa tuota osallistuja määrää! Noin 10 skidiä näytti olevan . Hehän saavat jatkaa toimitaansa kun rakentaminen alkaa koska pyöreä suojellaan. No kaikissa näissä korpikenttä "tarinoissa" on tietenkin se Malmilisä. Hienoa että on "toimintaa" kun ei lentotoimintaa ollut moneen päivään ,eikä myöskään tänään. Lumihiutaleita hiljalleen sataa korpikenttään hiipuvaan.
1 VASTAUS:
Ei tarvitse tarkistaa. 102 lasta, 30+ huoltajaa ja johtajaa, 15 järjestäjää.
+Lisää kommentti
Vahvasti näyttää siltä ,että asuntorakentaminen alkaa Malmin lentopaikalla. Toiminta on jo todella vähäistä. Viikossa 6 operaatiota on vähemmän kuin viimevuonna vastaavaan aikaan.
1
Ilmoita
Koska täällä lähes joka keskustelusäikeessä esiintyy sana "Pyhtää", en malta olla kysymättä.

Mikäli lentotoiminta Malmilla loppuisi, mikä tai mitkä ovat ne syyt miksi Malmin lentotoiminta siirtyisi Pyhtäälle?

Käsitykseni mukaan Malmin lentotoiminta siirtynee uudelle pian rakennettavalle lentopaikalle - joka rakennetaan huomattavasti lähemmäksi kuin Pyhtää. (Seuratkaa uutisia)

Kaikki kunnia Pyhtää-projektille. Sillä on oma paikkansa mutta - ei se ole helsinkiläisen ilmailuharrastajan vaihtoehto. Se on kaakkois-suomalaisen ilmailun harrastajan ja laskuvarjpohyppääjän vaihtoehto.

Ja Malmilta Pyhtäälle siirtyväksi väitetylle toiminnalle ei IFR-lähestymismenetelmän olemassaolo linene merkittävä lisäarvotekijä, koska Malmin operaatiot ovat oilleet jo pitkään 100% VFR-operaatioita.

Toisaalta, Jos helsinkiläinen IFR-lentäjä haluaisi lentää mittarilentosääntöjen mukaan vaikkapa Ruotsiin tai muualle, hän ei to-del-la-kaan autoile ensin Pyhtäälle. IFR-operaatioita varten on Vantaa siinä lähellä. Sitä minä ainakin käytän.
Ilmoita
Ittee ei haittaa. Saapahan liidellä kotkan lailla niiku Matti Nykänen sanoo <3 Jos sitä kerran ilmassa on ni se on rakkautta :3 Liidellään kaikki!
Ilmoita
Ja joo tuo kuulostaa vähän samalle tuo irf ku isis. Enpä luottais siuhun ku kadun kulmalla nähtäis :/
1
Ilmoita
Toi oli hauska;) Siis tarinaa korpikentästä virkistyspörrääjien näkökulmasta! Ei Malmilla ole Enää Lentoasemaa vaan valvomaton lentopaikka eli korpikenttä. Lakeutua voi vain hyvällä säällä eli nytkin bosessa!
1
Ilmoita
Minne tahansa uutta lentokentää ollaankaan suunnittelemassa aina paikalliset asukkaat vastustavat hanketta koneiden aiheuttaman melun takia. Esimerkiksi Pyhtään mökkiasukkaat. Ei meinaa pysyä tassit tärisemättä terassilla. Tärisee muuten Alppikylässäkin kun punaiset paroonit viilettävät matalalla kierroksia nostellen.
1
Ilmoita
Tänäänkin 19.1. oli Malmilla 56 operaatiota (nousua tai laskua). Toki toiminta riippuu säästä, muttei niin paljon kuin täällä jotkut väittävät.
Ilmoita
56*365 olisi 20 440 operaatiota vuodessa. Yleensä nämä tammikuun operaatiomäärät ovat pienempiä kuin pyöräilymäärät Helsingissä. Kesällä menee helposti 2-300/vrk. Sellaista se on, vuodenajat vaihtelevat.
2 VASTAUSTA:
Hiipunut kolmanneksi . Vuonna 2017 Malmi oli Suomen kolmanneksi vilkkain kenttä laskeutumisten määrällä mitaten. Helsinki-Vantaa oli ykkönen lähes 90000 laskeutumisellaan, Oulu toisena 23000 ja Malmi kolmanneksi 20000.

Räyskälä on Pohjoismaiden vilkkain ja siksi ei laskuissa mukana.
Oulussa oli vuonna 2017 yhteensä 4600 liikenneilmailun laskeutumista, vuonna 2018 taas 5166 . Päälle tietenkin harrasteilmailu. Ei sitä varmaan 17 000 ole ollut?

https://www.finavia.fi/sites/default/files/documents/Liikenneilmailun laskeutumiset lentoasemittain 1998-2018.pdf
+Lisää kommentti
On tainnu joku unohtaa kertoa yksityisen korpikentän vuokraajille,että kaupunki on irtisanonut vuokrasopimuksen Toiminta loppuu 31.12.2019. Kaupunki saa vihdoin käyttöönsä hyvää asuntorakentamismaata,josta saa kunnon tuottoa. Järki on voittanut ja rahaa virtaa kaupungin laariin päinvastoin kuin nyt.
3 VASTAUSTA:
Aloittaja puhui Malmin Lentoasemasta. Ei sellaista enää olekaan. Tarkoittikohan malmin valvomatonta lentopaikkaa,eli Korpikenttää. Sehän suljetaan 31.12.2019 viimeinkin!
Hyvää rakennusmaata?= 20m vanhaa merenpohja savea.
Kaupunki tienaa nyt n.300 Miljoonaa €/vuosi maanvuokrilla. Lisääntyy vahvasti kun Malmin kentän alue myös tuottaa kymmeniä miljoonia/vuosi. Nykyinen vuokra tuskin kattaa edes kuluja.
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmoita

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmoita

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

1
Ilmoita
Eihän Malmilta tarvitse kohta enää lentää kun siitä tulee luonnonsuojelualue! Malmin kansallispuisto, nähtävyyksinä ruosteiset kerosiinitankit ja mädäntynyt DC-3 pihassa!
1
Ilmoita
Loppuu kuin kanan lento. Eihän luonnonsuojelualueella voi saastuttavilla ja meluisilla koneilla lennellä. Johan siinä linnut ja matelijatkin häiriintyy. Saastutettujen maa-alueiden laidoille voisi asuntoja rakentaakin.
1
Ilmoita
Tänään /eilen/toissapäivänäkin kun vähän satoi vettä/räntää oli Malmin kentällä operaatiot taas nolla.
Hki/Vantaa toimi normaalisti.
Toistakymmentä kentän laidalla,säästävät hallimaksuissa. Kolmessa hallissa koneet käyttämättömänä.
1
Ilmoita
Vain todella tyhmä lähtee sellaiseen säähän, missä on liian huono näkyvyys, oli lennonjohtoa tai ei. Mutta odotas kunhan tulee aurinkoinen päivä, taas on kymmeniä operaatioita Malmilla.
Ilmoita

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

1
Ilmoita
Eilen oli aurinkoa ja noin 80 operaatiota. Viisas ei tymään lähde.
1 VASTAUS:
TrafiComin pelossa ei uskallakaan. Lähtee Tsetti.
+Lisää kommentti
Vilkasta on "kaikki" 15 pienkonetta ilmassa.
1
Ilmoita
Yhteensä 50 operaatiota tänään, tähän mennessä. Vielä ehtii tulla lisääkin.
Ilmoita
Siinähän harrastelette vielä pörräystä tän vuoden. Ens vuonna voitte mennä meluamaan vaikka Pyhtäälle. Kaupunki saa vihdoin tontit kunnon tehokkuudelle ja helsinkiläiset kuntaveroon alennuksen.
1 VASTAUS:
Juuri näin. Tasaista tonttimaataa hehtaareittain. Kyllä kansa kiittää ja kumartaa.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Malmin nykyainen Lentoasema

Kun vähän sataa lunta niin Hki/Vaantaan kenttä kaaoksessa. Vaikkei montaa operaatiota edes perjantaina ole. Onneksi on vielä varakenttä Malmin Lentoasema. Helpottaa paljon tänäänkin Hki/Vantaan paniikkia. Ja onhan Malmilla edullisempi Tax-Freekin! Ja Malmi-Lounce on Ruhtinaallinen .

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta