Miten tenniskyynärpää kipeytyy, kestääkö kauan ennen kun paranee?
Kyynärpää kipeä
24
541
Vastaukset
Mulla kipeytyi rasituksesta. Ei parantunut ennen kuin fysiatri laittoi kortisonipiikin ja kättä piti tovin levossa.
- tennarikyynär
Kai joku rasitus minullakin syynä, luin jostakin että kortisonipiikistä voi olla jopa haittaa, auttoiko sinulla?
tennarikyynär kirjoitti:
Kai joku rasitus minullakin syynä, luin jostakin että kortisonipiikistä voi olla jopa haittaa, auttoiko sinulla?
Minulla kyllä auttoi lepoon yhdistettynä. Minulle sanottiin että kortisonia ei saa pistää kuin maksimissaan kaksi kertaa.
- tennarikyynär
siilenämää kirjoitti:
Minulla kyllä auttoi lepoon yhdistettynä. Minulle sanottiin että kortisonia ei saa pistää kuin maksimissaan kaksi kertaa.
Pitää hetken aikaa seurata ja sitten kysellä tuota kortisonia mikäli kipu ei hellitä.
tennarikyynär kirjoitti:
Pitää hetken aikaa seurata ja sitten kysellä tuota kortisonia mikäli kipu ei hellitä.
Viheliäinen vaiva. Mene käymään fysiatrilla tai lääkärissä ylipäätään mutta elä kysele vaan anna tohtorin ehdottaa ja päättää :).
- tennarikyynär
siilenämää kirjoitti:
Viheliäinen vaiva. Mene käymään fysiatrilla tai lääkärissä ylipäätään mutta elä kysele vaan anna tohtorin ehdottaa ja päättää :).
Saatan minä niinkin tehdä, kantapään luupiikkiin kyselin kerran kortisonipiikkiä, jäi ottamatta ja hyvä niin, kun vaiva parani itestään.
tennarikyynär kirjoitti:
Saatan minä niinkin tehdä, kantapään luupiikkiin kyselin kerran kortisonipiikkiä, jäi ottamatta ja hyvä niin, kun vaiva parani itestään.
Mullaki kantapäässä kipua aikoinaan. Kattelin netistä ohjeita ja toimin niiden mukaisesti puoli vuotta, Kipu vain jatkui. Menin työterveyslääkärille joka sanoi että pitää seurata puoli vuotta, kerroin että olen jo seurannut. Saloi että seurataan toiset puoli vuotta. Sanoin että ei muuten seurata. Neuvoi pitämään jalkaa levossa, miten seisomatyöläinen pitää jalkaa levossa? Neuvoi että elä ainakaa lähe erikseen lenkille. Otatti kuitenki kuvan kantapäästä ja siellä luupiikki. Sanoin että sopiiko jos haen kuvat itelleni mukaan ja menen fysiatrille kun hänen mielestään tuohon ei ollu muuta apua kuin puolen vuoden seuranta. Ois muuten pistäny kortisonia mutta kun ei ollu aiemmin ikinä pistäny niin ei pistänyt nytkään.
Menin fysiatrille joka pisti kantapäähän kortisonipiikin, antoi lähetteen fysioterapeutille joka neuvpi pohjenvenytysohjeet ym ja sitten vielöä sain venytyslastan yöllä pidettäväksi. Avot vaiva alkoi hellittää ja apua kyllä oli kun osasi sitä oikeasta paikasta hakea.
Rasitusvamma. Lepo tärkein asia. Kylmäpakkausta voi käyttää ja särkylääkettä tietysti tarvittaessa.
Noi on niitä kotikonsteja, voi se pari kuukauttakin kestää.- tennarikyynär
Ei joutaisi levossa pitämään vaan pakko koittaa huilia, kääre ei ehkä auta.
- Anonyymi
Tai puolivuotta tai vuoden, sanoi lääkäri (ultra), kysyi riitttääkö särkylääke viemään kivun , sanoin, ettei riitä mutta ei määrännyt mitään muutakaan lääkettä.
Tuosta kortisonipiikistä olen kuullut, mutta en oikein innostu. Tää on nyt kestänyt2kk. ja on nyt parempi, kuin alussa, mutta tuo sormien puutuminen sillointällöin huolestutti kivun lisäksi, lääkärion mukaan ei ollut huolestuttavaa (trv.k.).. No ei se häntä vaivaa..:(
Mutta kipu on nyt vähentynyt paljon siitä mitä alkuun oli.. Että kai se tästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai puolivuotta tai vuoden, sanoi lääkäri (ultra), kysyi riitttääkö särkylääke viemään kivun , sanoin, ettei riitä mutta ei määrännyt mitään muutakaan lääkettä.
Tuosta kortisonipiikistä olen kuullut, mutta en oikein innostu. Tää on nyt kestänyt2kk. ja on nyt parempi, kuin alussa, mutta tuo sormien puutuminen sillointällöin huolestutti kivun lisäksi, lääkärion mukaan ei ollut huolestuttavaa (trv.k.).. No ei se häntä vaivaa..:(
Mutta kipu on nyt vähentynyt paljon siitä mitä alkuun oli.. Että kai se tästä.En luovuttaisi. Sormien puutumiseen voi olla syitä.
Käy uudestaan.
Kortisoni voisi auttaa. En ole tarvinnut, mutta porukat voisivat kertoa, mitä on vaikuttanut.
Beng
- flegmaatti
Tuntuu olevan lopunikäinen riesa. Ei haittaa arkiaskareissa mutta esimerkiksi rinnallevedoilla ei sovi sitä ärsyttää. Rystypuolen hauiskäännön olen jättänyt pois.
Olen kokeillut voltarenia mutta ei tunnu tehoavan.
Tuon lisäksi polven nivelrikko rajoittaa liikuntaa ikävällä tavalla.
Vuosia sitten leikattu olkapää päätti, etten enää tempaa pieniäkään rautoja.
Ukko romuttuu vauhdilla.- tennarikyynär
Jospa minulla vähän ajan mittaan helpottaa, kun vasta kipeytyi ja erityisesti juuri arkiaskareissa sattuu. Niinhän me vanhetaan ja rammetutaan, vaivat srn kun lisääntyy.
- Heikunkeikku
Oletko varma, että se on tenniskyynärpää?
Voit testata sitä siten, että ota tennismailan varren paksuisesta kepistä tai muusta vastaavasta otteen ja sitten heilutat "mailaa" rystylyöntiasentoon ja muihin asentoihin.
Tärkeää tuossa testauksessa, että sormesi/kämmenesi on juuri tuossa tarttumaote asennossa. Ja myöskin se, että keppi ei ole liian ohut, vaan niinku nyt tennismailan varsi on. Niin.
Jos se on tenniskyynärpää, niin kyynärpäässäsi kipu taatusti tuntuu. Määrätyssä kohdassa, jota en oikeastaan osaa selittää.
Testaa ja huikkase, niin tuun takaisin sepostamaan neuvoineni jaloin:)
Tässä vaiheessa säästän sormiani ja ajatuksentynkiäni:)
Työpäivän jälkeen sormien lepoisuuttani kaipaan hetken verran.- tennarikyynär
Luin terveyskirjastosta että ei tarvi kun sormia koukistaa niin jos kipu tuntuu kyynärpäässä, on diagnoosi varma.
Tenniskyynärpää on oikiasti nivelnastatulehdus, kokkeilin tuota ohjettasi ja sattui mahdottomasti.
Mitä nyt tehhään? - Heikunkeikku
tennarikyynär kirjoitti:
Luin terveyskirjastosta että ei tarvi kun sormia koukistaa niin jos kipu tuntuu kyynärpäässä, on diagnoosi varma.
Tenniskyynärpää on oikiasti nivelnastatulehdus, kokkeilin tuota ohjettasi ja sattui mahdottomasti.
Mitä nyt tehhään?Joo, kun se äityy pahaksi, niin sormien koukistelukin tuntuu. Alkuvaiheessa ei niinkään.
Sinun pitäisi olla rasittamatta kättäsi. Tekemättä sellaisia liikkeitä, jossa sormia koukistetaan tarttumalla johonkin. Vaikkapa imurin letkuun.
Kerronpas nyt mun tapauksista, joita on kaksi kappaletta.
Olen kilpaillut määrätyssä lajissa ja harjoitellut n. 4-5 kertaa viikossa kerralla n. 1,5 tuntia, välillä 2 tuntia. Kun kilpailut läheni, lisäsin harjoituksia kuuteen kertaan viikossa. Yksi välipäivä siis.
Minulle tuli kipua kyynärpäähän pelatessa, mutta koska olin typerän innokas jatkamaan harjoituksia, niin kipu yltyi niin, että mistään ei tullut mitään. Eli kunnon tenniskyynärpää iski riesakseni.
Minulla oli siihen aikaan kaksi sisarusta yksityisoppilaana ja tiesin, että heidän isä oli erikoislääkäri ja sen lisäksi opiskellut akupunktiota. Samainen isä kävi muutaman naapurinsa kanssa pelaamassa samaa lajia ja silloin tällöin pelasimme vierekkäisillä kentillä.
Soitin hädissäni tälle tyypille ja kerroin, että kahden viikon kuluttua on kilpailut olikohan Turussa ja sanoin, että pitäisi harjoitella, mutta en voi.
Hän pyysi minut vastaanotolleen. Ensin hän piti puolen tunnin esitelmän tästä akupunktiosta ja miksi se auttaa. Sitten hän pisteli valtaisan määrän neuloja ja istui vierelläni koko tuon ajan (muistaakseni 30-40min) ja selitti lisää tietoa. Neulojen pistely ja kun ne olivat paikallaan, niin se ei tuntunut missään.
Kysyin häneltä, että koska hän arvelee, että voisin mennä taas harjoittelemaan, niin olin aivan äimän käkenä, kun hän sanoi, että ylihuomenna. Sanoin, että ei voi olla totta, kun käteni on NIIN Valtavan kipeä.
Lääkäri vain nauroi ja sanoi, että maanantaina jos menet, niin kyynärpääsi on taatusti kunnossa. Olin vastaanotolla perjantaina.
Lähdin sieltä pois ja olin aivan varma, että en tietenkään pystyisi pelaamaan maanantaina.
Viikonlopun aikana käsi parani ja todellakin menin maanantaina harjoittelemaan. Ja siitä eteenpäin joka päivä. Kilpailukin meni erinomaisesti.
MUTTA. Kaikki eivät tuota akupunktiota osaa.
Varasin Mehiläiseltä joitakin vuosia myöhemmin lääkärin. Pyysin sellaiselle lääkärille, joka osaa antaa akupunktiota.
Kättelyn jälkeen selitin tälle lääkärille, että tahdon kyynärpääni kipuun akupunktiota.
Lääkäri katsoi minua epäuskoisesti. Sillä ilmeellä, että heh he he hee. Ensin sanoi, että ei se varmasti auta, mutta minä sanoin, että auttaa ja tahdon akupunktiota.
Hän alkoi pistelemään neuloja. Huh huh, miten kipiää otti. Lääkäri tökki ja mulla tuskanhiki otsassa helmeili. Piikityksen jälkeen lääkäri häipyi huoneesta puoleksi tunniksi ja minä jäin piikkeineni makaamaan sänkyyn. Koko ajan neulat otti kipeää. Kun neulat on laitettu, niin silloinhan ei saa yhtään ollenkaan liikuttaa paikkoja. Makasin kuin hievahtamaton raato paikallaan.
Mulle tuli suorastaan (tai melkein tuli, mut keskityin) paniikkikohtaus. meinasin huutaa täysillä, että helevetti tulkaa nyt äkkiä tänne ottamaan nuo neulat pois.
Toimituksen jälkeen menin maksamaan mannoja ja tallustin kotiin ja tuo reissu oli täysin täydellinen paskareissu. Ei mitään apua.
Kyynärpää parani sitten pikkuhiljaa ajan kanssa.
Eka reissu tuolle kunnon tietävälle lääkärille toi toden totta nopean paranemisen.
Anteeksi pitkä vastaus. Hävettää. - tennarikyynär
Heikunkeikku kirjoitti:
Joo, kun se äityy pahaksi, niin sormien koukistelukin tuntuu. Alkuvaiheessa ei niinkään.
Sinun pitäisi olla rasittamatta kättäsi. Tekemättä sellaisia liikkeitä, jossa sormia koukistetaan tarttumalla johonkin. Vaikkapa imurin letkuun.
Kerronpas nyt mun tapauksista, joita on kaksi kappaletta.
Olen kilpaillut määrätyssä lajissa ja harjoitellut n. 4-5 kertaa viikossa kerralla n. 1,5 tuntia, välillä 2 tuntia. Kun kilpailut läheni, lisäsin harjoituksia kuuteen kertaan viikossa. Yksi välipäivä siis.
Minulle tuli kipua kyynärpäähän pelatessa, mutta koska olin typerän innokas jatkamaan harjoituksia, niin kipu yltyi niin, että mistään ei tullut mitään. Eli kunnon tenniskyynärpää iski riesakseni.
Minulla oli siihen aikaan kaksi sisarusta yksityisoppilaana ja tiesin, että heidän isä oli erikoislääkäri ja sen lisäksi opiskellut akupunktiota. Samainen isä kävi muutaman naapurinsa kanssa pelaamassa samaa lajia ja silloin tällöin pelasimme vierekkäisillä kentillä.
Soitin hädissäni tälle tyypille ja kerroin, että kahden viikon kuluttua on kilpailut olikohan Turussa ja sanoin, että pitäisi harjoitella, mutta en voi.
Hän pyysi minut vastaanotolleen. Ensin hän piti puolen tunnin esitelmän tästä akupunktiosta ja miksi se auttaa. Sitten hän pisteli valtaisan määrän neuloja ja istui vierelläni koko tuon ajan (muistaakseni 30-40min) ja selitti lisää tietoa. Neulojen pistely ja kun ne olivat paikallaan, niin se ei tuntunut missään.
Kysyin häneltä, että koska hän arvelee, että voisin mennä taas harjoittelemaan, niin olin aivan äimän käkenä, kun hän sanoi, että ylihuomenna. Sanoin, että ei voi olla totta, kun käteni on NIIN Valtavan kipeä.
Lääkäri vain nauroi ja sanoi, että maanantaina jos menet, niin kyynärpääsi on taatusti kunnossa. Olin vastaanotolla perjantaina.
Lähdin sieltä pois ja olin aivan varma, että en tietenkään pystyisi pelaamaan maanantaina.
Viikonlopun aikana käsi parani ja todellakin menin maanantaina harjoittelemaan. Ja siitä eteenpäin joka päivä. Kilpailukin meni erinomaisesti.
MUTTA. Kaikki eivät tuota akupunktiota osaa.
Varasin Mehiläiseltä joitakin vuosia myöhemmin lääkärin. Pyysin sellaiselle lääkärille, joka osaa antaa akupunktiota.
Kättelyn jälkeen selitin tälle lääkärille, että tahdon kyynärpääni kipuun akupunktiota.
Lääkäri katsoi minua epäuskoisesti. Sillä ilmeellä, että heh he he hee. Ensin sanoi, että ei se varmasti auta, mutta minä sanoin, että auttaa ja tahdon akupunktiota.
Hän alkoi pistelemään neuloja. Huh huh, miten kipiää otti. Lääkäri tökki ja mulla tuskanhiki otsassa helmeili. Piikityksen jälkeen lääkäri häipyi huoneesta puoleksi tunniksi ja minä jäin piikkeineni makaamaan sänkyyn. Koko ajan neulat otti kipeää. Kun neulat on laitettu, niin silloinhan ei saa yhtään ollenkaan liikuttaa paikkoja. Makasin kuin hievahtamaton raato paikallaan.
Mulle tuli suorastaan (tai melkein tuli, mut keskityin) paniikkikohtaus. meinasin huutaa täysillä, että helevetti tulkaa nyt äkkiä tänne ottamaan nuo neulat pois.
Toimituksen jälkeen menin maksamaan mannoja ja tallustin kotiin ja tuo reissu oli täysin täydellinen paskareissu. Ei mitään apua.
Kyynärpää parani sitten pikkuhiljaa ajan kanssa.
Eka reissu tuolle kunnon tietävälle lääkärille toi toden totta nopean paranemisen.
Anteeksi pitkä vastaus. Hävettää.Ei toinna hävetä, kiitän pitkästä ja perinpohjaisesta selonteosta.
Mistä nyt tähän hätään löytäsi tuommosen akuounktiota oikeasti osaavan lääkärin, vaikia tietää.
Yksi hieroja kuulema antaa akupunktiota, uskaltasikohan kääntyy hänen puoleensa. - Heikunkeikku
tennarikyynär kirjoitti:
Ei toinna hävetä, kiitän pitkästä ja perinpohjaisesta selonteosta.
Mistä nyt tähän hätään löytäsi tuommosen akuounktiota oikeasti osaavan lääkärin, vaikia tietää.
Yksi hieroja kuulema antaa akupunktiota, uskaltasikohan kääntyy hänen puoleensa.Jos asuisit täällä Vaasassa, niin voisit mennä kiiruhtaen sille samalle lekurille, jossa minä ensteks olin. Muistaakseni hän sanoi, että neuloilla saa kuona-aineet (tai jotkut muut :)) liikkeelle ja kyynärpää sen takia paranee niin äkkiä.
Soita ihmeessä mainitsemallesi hierojalle ja kysy antaako hän akupunktiota juuri tuohon sinun vaivaasi. JOS hän on yhtä tietämätön, kuin se toinen lääkäri jossa olin, niin sitten on yks hailee meneekö piikitettäväksi vai ei.
Jos hieroja tietää tuosta asiasta, niin hän sen taatusti sanoo ja sitte mee lujaa hänen luokseen:)
Tsemppiä vaan sulle. Toivottavasti paranis pian. - tennarikyynär
Heikunkeikku kirjoitti:
Jos asuisit täällä Vaasassa, niin voisit mennä kiiruhtaen sille samalle lekurille, jossa minä ensteks olin. Muistaakseni hän sanoi, että neuloilla saa kuona-aineet (tai jotkut muut :)) liikkeelle ja kyynärpää sen takia paranee niin äkkiä.
Soita ihmeessä mainitsemallesi hierojalle ja kysy antaako hän akupunktiota juuri tuohon sinun vaivaasi. JOS hän on yhtä tietämätön, kuin se toinen lääkäri jossa olin, niin sitten on yks hailee meneekö piikitettäväksi vai ei.
Jos hieroja tietää tuosta asiasta, niin hän sen taatusti sanoo ja sitte mee lujaa hänen luokseen:)
Tsemppiä vaan sulle. Toivottavasti paranis pian.Kiitoksia paljon :)
- Pjöör-Porkki
Tenniskyynärpäätä ei saa potea ellei omista tennismailaa ja ellei ole rekisteröitynyt.
Siinä vaiheessa kun ostaa mailan, kannattaa täyttää rekisteröitymiskaavake, jossa lupautuu hankkimaan tenniskyynärpään.
Täten myöhemmin on todettavissa, että tauti on hankittu virallisesti ja siihen saa asianmukaista hoitoa.
On suomessa muitakin tennistauteja. Kun kuorsaajaa neuvotaan laittamaan tennispallo selkänsä alle, hänelle todellakin muodostuu tennispalloselkä. Siihen ei ole muuta hoitoa kuin puoliso tai joku muu lyö selässä olevaa palloa tennismailalla muutaman kerran. - ta.te
Koko elämän se ottaa tennis vika.....
Lopetin tenniksen pelaamisen ja annoin käden levätä, en kantanut enkä rasittanut muutenkaan kyynärpäätä pitkään aikaan. Parani, eikä ole enää moniin vuosiin vaivannut. Ylirasittamista vältän edelleen, mutta käytän kättä muuten ihan normaalisti. Kävelen ja hiihdän myös sauvojen kanssa välillä useinkin, eikä kyynärpää ole kipeytynyt.
- KuisKäsiKäyp
Vaihda kättä välill :)
- Anonyymi
Oho, tulipa melko huolimattomasti otsikko luettua: "Kyrpä kipeä"
Vai lukihäiriö pakana se tuollaista tekee?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks2084535Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t1023284Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per881787Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va131397Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu181346Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20241243Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt2551178- 521158
Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi101141- 551069