PUUKULJETUKSISSA ERI LAKI?

KaukoUmpio

Metsäliitto ei kuulemma maksa puuautoille rahtia kokonaispainon yli 65tn ylimenevältä osalta. Eri laki vai kaksinaismoralismia? Eikös suurin sallittu ole 60tn, toleranssin kanssa 63? Tulkinta: Metsäliitto hyväksyy ja suorastaan suosii ylikuormia. Korjatkaa jos olen väärässä...

24

8807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tepo

      Ei niissä eri lakia ole mutta on tuo sinänsä hyvä veto kun tuolla saadaan varmasti kaikkein suurimmat ylikuormat pois tien päältä. Ei kannata enää ottaa ylikuormaa, ainakaan määränpäähän asti, kun siitä ei makseta enää. Tuo kaksi tonnia tulee helposti vaikka lumesta. Tosin tuo 5% toleranssi on jätetty juuri sitä varten, mutta...

      • KaukoUmpio

        Siihenhän se vitonen on. Jos marttaliitto ei olisi tekopyhä niin eikös raja olisi se 63tn? Sallimme 2tn ylikuormat puukuljetuksissamme... Käytännössähän autot siis ajavat jatkuvasti 65tn kuormilla kun se on työllistäjän toive. Tuskin on mitään takuurahtia jos jää alle 60tn kun arviolla tekee kuorman niin maksimi parempi. Todennäköisesti on taksat niin kireellä että kannattavuus on juuri siinä 2 tonnissa kun ei ole alemmas voinut rajata. Hurskastelua sanon mä!


      • puujulli
        KaukoUmpio kirjoitti:

        Siihenhän se vitonen on. Jos marttaliitto ei olisi tekopyhä niin eikös raja olisi se 63tn? Sallimme 2tn ylikuormat puukuljetuksissamme... Käytännössähän autot siis ajavat jatkuvasti 65tn kuormilla kun se on työllistäjän toive. Tuskin on mitään takuurahtia jos jää alle 60tn kun arviolla tekee kuorman niin maksimi parempi. Todennäköisesti on taksat niin kireellä että kannattavuus on juuri siinä 2 tonnissa kun ei ole alemmas voinut rajata. Hurskastelua sanon mä!

        kyllä se nykyään vaan on kylmä totuus että ei anteeksi käytännössä anneta yhtään yli 60tn..ylikuormamaksua ei tietty tule kokonaispainon osalta kuin vasta yli 63tn osalta mut sakko joka kerta...alkaa olla pula kuskeista kun porukalla kortit kuivumassa 3 sakon jälkeen...hyöty ylikuormasta on siis nykyään hyvin tulkinnallinen kysymys kun ottaa huomioon miten kovat sanktiot seuraa...se on helppo rahastuskohde kun valtaosin kuormat tehdään silmäarviolla ja poliisi mittaa vaa´alla...mut sillähän sitä helposti kuittaa partion autokulut ja miesten palkat kun pari ylikuormamaksua kirjottelee...valvonta on ihan asiaa kun pysytään kohtuun rajoissa...hyvää kevättä kaikille kollegoille!


    • T.R

      Kohta aletaan täälläkin tehdä kuten Ruotsissa jossa maksetaan maksimissaan se mitä autossa on kantavuutta ajoit kuinka paljon tahansa, eli kaikki mikä menee kantavuuden yli on tappiota.

      • KaukoUmpio

        Ainakaan StoraEnsolta ei tule onnistumaan koska sen puukuljetukset perustuvat ylikuormaan ja työaikalakien rikkomiseen.


      • piisaa
        KaukoUmpio kirjoitti:

        Ainakaan StoraEnsolta ei tule onnistumaan koska sen puukuljetukset perustuvat ylikuormaan ja työaikalakien rikkomiseen.

        No onko se akukoUmpio töissä, vai seuraileeko vain työtä tekeviä


      • KaukoUmpio
        piisaa kirjoitti:

        No onko se akukoUmpio töissä, vai seuraileeko vain työtä tekeviä

        sitä töissä olemaan,puskassa istun ja kyttään ja soittelen vaakoja muitten perään... En ymmärrä mitä tähän kuuluu olenko töissä vai en niin enpä keksi mitään syytä tuohon vastatakkaan?


      • en päässyt

        ulos tehtaalta kun oli 61tn koko paino paperi kuormalla.
        rupes tilittään et yksi rulla vittuun koko kuormasta.
        no lähettämö ei suostunut ottaa onneksi mutta sitten pääsin kyllä lähteen.

        laivalla kuulin et joissain rauta tehtaisa samanlaisia juttuja.


        norjassa lastasin paperia 2 akselinen vetäjä 3 akselinen kärry ja akseli painoista kun ovat tarkkoja siellä ei voinut ruveta ottaa kuormaa etu seinästä niin kamala kinaaminen trukki äijän kanssa et miks ei lastata etu seinästä. sekin antoi periksi kun lkaitoin keskitolpan ja kuorma sitä vasten


    • tämäkin

      kuulin tuossa hallilla sivu korvalla että tuo asia menisi näin.Tuon ylikuorman saa viedä muutaman kerran tehtaalle ja siitä maksavat rahat mutta tietyn kerta määrän jälkeen eivät maksa kuin kantavuus kuormasta yli menevän kuorman tuonti menee kuljetusliikkeen piikkiin!!ja tehtaat saavat ilmaisin kuljetettua puuta :(( jos olen kuullut väärin korjatkaa tämä oli vaan kuulo puheen perusteella kirjoitettu ;))

      • menee näin

        eli tehtaalle saat viedä niin paljon kuin haluat ja niistä maksetaan kuljetusmaksu sellaisenaan ko.kuukautena MUTTA seuraavan kuukauden tilistä järjestelmä vähentää edellisen kuukauden aikana ajetun ylikuorman rahdin eli yli sen 65 tonnin mutta pää se tulee vetävän käteen tässäkin leikissä


    • Soimaat

      Metsäliittoa? Ainoana metsäalan yhtiönä ottanut käyttöön rajoituksen! Jos Metsäliitto tällä muutoksella luokitellaan ylikuormien suosijaksi, niin mihin kategoriaan Stora, Upm ja muut luokitellaan...?

      Taitaa kaukoumpion kirjoituksesta paistaa läpi katkeruus Metsäliittoa, tai kuten itse ilmaisit, marttaliittoa kohtaan.

      • KaukoUmpio

        Rajoitus olisi ok jos pohjaisi lakiin mutta 65000 on tekopyhyyttä. Umpimetsä taitaa pistää kuskin jäähylle jos törkeitä ylikuormia--> jos ei lopu niin autonkin. Enso ei pysty ottamaan mitään kantaa, eikä varmaan haluakkaan koko ylikuorma-asiaan.

        Kun eräs autoilija tinkasi 5% taksaa lisää että saisi kuskin palkat kohdalleen ja pidettyä miehen talossa sanoi metsäyhtiön herra että ajakaa 5% suuremmilla kuormilla niin saatte sen viisiprosenttianne. Arvatkaa mikä edellisistä... Hauska noin juttuna mutta valitettavasti täyttä totta. Kannanotto TESSin yleissitovuuteen ja sen vaikutukseen kuljetuskustannuksiin: Se on automiesten ongelma, ei meidän. Mutta pidetäänpä niille brändikoulutusta niin saadaan ME-henkeä kun ei tiimi toimi...

        Hauskoja vekkuleita, mutta onhan niilä ISO-Standarin laatujärjestelmiä vaikka mille numerolle ja on ympäristövastuuta ja yhteiskuntavastuuta. Valitettavasti ainoa mikä merkitsee on tulosvastuu.

        Niin ja Metsäliitosta, varmaan se 65 tonnia on heidän laatujärjestelmien mukaan laillista...

        En tiedä mikä katkeruus paistaa läpi, mutta olen katkera jokaisen autoilijan puolesta joka ajaa itsensä ennenaikaiseen hautaan uskoen parempaan huomiseen...
        ...nyt on tiukkaa ja lapsetkin pieniä mutta pakko tän on kohta kirkastua ja on lapsillekkin aikaa... Sitten ne huomaa että lapset on aikuisia, eikä niitä edes tunne, vaimo on lähtenyt 10 vuotta sitten, talo ja kesämökki on humpskeikkaa paikallisen osuuspankin johtajan kummipojan omistuksessa. Käteen ei jäänyt kuin loppuun ajettu pöllijuna, sekin vain siksi että sillä ei ole enää mitään arvoa, vaan onhan siinä itselle töitä... ja taas volvo raikaa aamuneljältä karjalan korvessa -kunnes motti pettää, joko kuskin tai auton. Jää yhtiön viiri 60 vuotissyntäreillä saamatta ja kaikki oli siis turhaa...

        Mitä opimme tästä? Ennätystulos ja pörssikurssit nousussa vuodesta toiseen, eli hyvin menee...


      • Ykä 58
        KaukoUmpio kirjoitti:

        Rajoitus olisi ok jos pohjaisi lakiin mutta 65000 on tekopyhyyttä. Umpimetsä taitaa pistää kuskin jäähylle jos törkeitä ylikuormia--> jos ei lopu niin autonkin. Enso ei pysty ottamaan mitään kantaa, eikä varmaan haluakkaan koko ylikuorma-asiaan.

        Kun eräs autoilija tinkasi 5% taksaa lisää että saisi kuskin palkat kohdalleen ja pidettyä miehen talossa sanoi metsäyhtiön herra että ajakaa 5% suuremmilla kuormilla niin saatte sen viisiprosenttianne. Arvatkaa mikä edellisistä... Hauska noin juttuna mutta valitettavasti täyttä totta. Kannanotto TESSin yleissitovuuteen ja sen vaikutukseen kuljetuskustannuksiin: Se on automiesten ongelma, ei meidän. Mutta pidetäänpä niille brändikoulutusta niin saadaan ME-henkeä kun ei tiimi toimi...

        Hauskoja vekkuleita, mutta onhan niilä ISO-Standarin laatujärjestelmiä vaikka mille numerolle ja on ympäristövastuuta ja yhteiskuntavastuuta. Valitettavasti ainoa mikä merkitsee on tulosvastuu.

        Niin ja Metsäliitosta, varmaan se 65 tonnia on heidän laatujärjestelmien mukaan laillista...

        En tiedä mikä katkeruus paistaa läpi, mutta olen katkera jokaisen autoilijan puolesta joka ajaa itsensä ennenaikaiseen hautaan uskoen parempaan huomiseen...
        ...nyt on tiukkaa ja lapsetkin pieniä mutta pakko tän on kohta kirkastua ja on lapsillekkin aikaa... Sitten ne huomaa että lapset on aikuisia, eikä niitä edes tunne, vaimo on lähtenyt 10 vuotta sitten, talo ja kesämökki on humpskeikkaa paikallisen osuuspankin johtajan kummipojan omistuksessa. Käteen ei jäänyt kuin loppuun ajettu pöllijuna, sekin vain siksi että sillä ei ole enää mitään arvoa, vaan onhan siinä itselle töitä... ja taas volvo raikaa aamuneljältä karjalan korvessa -kunnes motti pettää, joko kuskin tai auton. Jää yhtiön viiri 60 vuotissyntäreillä saamatta ja kaikki oli siis turhaa...

        Mitä opimme tästä? Ennätystulos ja pörssikurssit nousussa vuodesta toiseen, eli hyvin menee...

        Kylä oikealla asialla olet, mutta nuo nuoremmat kollit eivät tajua suurempia kokonaisuuksia.

        Totuus on se, että metsäyhtiöiden ahneus on rajaton ja on ollut sitä aina. Jokainen taho vedätetään viimeiseen pisaraan, niin tavarantoimittajat, hakkuu urakoitsijat ja puun kuljettajat.

        Kaikenlisäksi valtion kuppaus näillä yhtiöllä alkoi viimeistään sotien jälkeen ja osin ennen sitä. "Suomi elää metsistä" köyhiä metäsäyhtiöitä pitää valtion piilotuella auttaa. Samoin kantavat roponsa samaan kolehtiin kaikki muutkin osapuolet.


      • sanoja
        KaukoUmpio kirjoitti:

        Rajoitus olisi ok jos pohjaisi lakiin mutta 65000 on tekopyhyyttä. Umpimetsä taitaa pistää kuskin jäähylle jos törkeitä ylikuormia--> jos ei lopu niin autonkin. Enso ei pysty ottamaan mitään kantaa, eikä varmaan haluakkaan koko ylikuorma-asiaan.

        Kun eräs autoilija tinkasi 5% taksaa lisää että saisi kuskin palkat kohdalleen ja pidettyä miehen talossa sanoi metsäyhtiön herra että ajakaa 5% suuremmilla kuormilla niin saatte sen viisiprosenttianne. Arvatkaa mikä edellisistä... Hauska noin juttuna mutta valitettavasti täyttä totta. Kannanotto TESSin yleissitovuuteen ja sen vaikutukseen kuljetuskustannuksiin: Se on automiesten ongelma, ei meidän. Mutta pidetäänpä niille brändikoulutusta niin saadaan ME-henkeä kun ei tiimi toimi...

        Hauskoja vekkuleita, mutta onhan niilä ISO-Standarin laatujärjestelmiä vaikka mille numerolle ja on ympäristövastuuta ja yhteiskuntavastuuta. Valitettavasti ainoa mikä merkitsee on tulosvastuu.

        Niin ja Metsäliitosta, varmaan se 65 tonnia on heidän laatujärjestelmien mukaan laillista...

        En tiedä mikä katkeruus paistaa läpi, mutta olen katkera jokaisen autoilijan puolesta joka ajaa itsensä ennenaikaiseen hautaan uskoen parempaan huomiseen...
        ...nyt on tiukkaa ja lapsetkin pieniä mutta pakko tän on kohta kirkastua ja on lapsillekkin aikaa... Sitten ne huomaa että lapset on aikuisia, eikä niitä edes tunne, vaimo on lähtenyt 10 vuotta sitten, talo ja kesämökki on humpskeikkaa paikallisen osuuspankin johtajan kummipojan omistuksessa. Käteen ei jäänyt kuin loppuun ajettu pöllijuna, sekin vain siksi että sillä ei ole enää mitään arvoa, vaan onhan siinä itselle töitä... ja taas volvo raikaa aamuneljältä karjalan korvessa -kunnes motti pettää, joko kuskin tai auton. Jää yhtiön viiri 60 vuotissyntäreillä saamatta ja kaikki oli siis turhaa...

        Mitä opimme tästä? Ennätystulos ja pörssikurssit nousussa vuodesta toiseen, eli hyvin menee...

        Oletko kuullut mainitsemasi "taksaneuvottelun" esson baarin tietotoimistossa, jossa paikallisen autoilijan naapuri kertoi varsin yksityiskohtaista ja seikkaperäistä tarinaa autoilijan viimeisimmästä taksaneuvottelusta...

        Jos sinä olisit monikansallisen metsäyhtiön johtaja, ykköshuolesi olisi autoilijoiden ja urakoitsijoiden toimeentulo, eikö totta...

        Paljonko nostaisit taksaa nykyhetkestä? 40%? Tällaisen yrittäjille osoitetun majasteetillisen kädennojennuksen myötä nauttisit laajaa kannatusta koko maailmassa ja olisit ehdolla nobel-palkinnon saajaksi...

        Samalla hetkellä myös ylityöt loppuisivat kuin seinään. Kaikki karaistuneet yrittäjät, jotka ovat aloittaneet pöllinkuskaamisen hevosella, tehneet ympäripyöreitä päiviä aina 2000 luvulle saakka, lopettaisivat rehkimisen saadessaan parempaa palkkaa...


      • KaukoUmpio
        sanoja kirjoitti:

        Oletko kuullut mainitsemasi "taksaneuvottelun" esson baarin tietotoimistossa, jossa paikallisen autoilijan naapuri kertoi varsin yksityiskohtaista ja seikkaperäistä tarinaa autoilijan viimeisimmästä taksaneuvottelusta...

        Jos sinä olisit monikansallisen metsäyhtiön johtaja, ykköshuolesi olisi autoilijoiden ja urakoitsijoiden toimeentulo, eikö totta...

        Paljonko nostaisit taksaa nykyhetkestä? 40%? Tällaisen yrittäjille osoitetun majasteetillisen kädennojennuksen myötä nauttisit laajaa kannatusta koko maailmassa ja olisit ehdolla nobel-palkinnon saajaksi...

        Samalla hetkellä myös ylityöt loppuisivat kuin seinään. Kaikki karaistuneet yrittäjät, jotka ovat aloittaneet pöllinkuskaamisen hevosella, tehneet ympäripyöreitä päiviä aina 2000 luvulle saakka, lopettaisivat rehkimisen saadessaan parempaa palkkaa...

        Hyvin huomaa kirjoituksestasi paljonko on tietoa takana. Ja se "taksaneuvottelu" on kuultu suoraan yrittäjältä, ja kuski muuten lähti.


      • ...

        Myös UPM-Kymmene on ottanut vastuun ylikuorma-asioista ja antaa ajokiellon sekä omille että vieraille tehtaille, jos yrittäjällä toistuvasti ylikuormaa. Tätä seurataan omilla tehtailla kuukausilistoin.


    • Metsäauton kuljettaja

      Mielestäni se on jokaisen oma asia minkä kokoisilla kuormilla ajaa koska jokainen ottaa itse siinä riskin ja maksaa omat sakkonsa! nykyisellä poliisi valvonnalla on aivan turha kuvitella ajavansa jatkuvilla ylikuormilla jäämättä siitä toistuvasti kiinni! Joten pitäkää vain omista kuormista huoli älkääkä puuttuko toisten puutavara kuormiin olivat ne sitten minkälaisia tahansa!!! vaan tottahan se on että mikään ei ole niin kateellinen kuin toinen automies toiselle!

      • puukuski

        Totta että jokainen ottaa riskin itse MUTTA EI VAIN OMASTA PUOLESTAAN. Jos mistään mitään älyät niin tajuat mitä tarkoitan. Jätäkkää verot ja kuskin sos. maksut sun muut, ja tietysti normaaliosa palkoistakin maksamatta niin taas voitte ajaa halvemmalla. Kieli on niin syvällä metsäyhtiöiden perseessä ettei leipä varmasti maistu leivältä.

        ETTE VAAN ÄÄLIÖT ÄLYÄ!

        Ei kaupassakaan kannata kaikkia ostoksia maksaa, pienemmät voi laittaa taskuun ennen kassaa, saa enemmän pienemmällä rahalla...


      • KaukoUmpio

        Kritisoinko autoilijoita vai metsäliiton rajoitusta? Tottakai jokainen saa ajaa millaisilla kuormilla haluaa, niin pitkää kuin haluaa, niin kovaa kuin haluaa, niin halvalla kuin haluaa ja missä haluaa. Pääasia että vehkeet liikkuu ja on komia meininki.


    • turhaa

      vinkumista.
      Kyllä ammattimies parhaiten tietää oman
      kulkuneuvonsa kantavuuden.
      Siinä on ihan turha kenenkään pykälänikkarin
      mennä säheltämään.

    • mutta

      Kyllähän se auto voi kantaa, mutta entäs se juttu, minkä päällä autot ajaa? Oliko se tie vai mikä sen nimi nyt oli? Tuskin jokainen automies nyt tieinsinööri sentään ole?

      Lisää akseleita, lisää kuormaa. Tosin mitenkäs sais direktiivit läpi, jotta siihen päästäisiin?

    • liikkuu

      Ei puutavara-autoilijan tartte asua tiili oma-
      kotitalossa,ja olla kylän suurin veromaksaja:
      Näin on sanonut tehtaitten politrukit.
      Niinpä perkele hakekaa puut vaikka venäjältä.,
      minä ainakin myyn pois cat-sisun,juu nääs

      • ole ainut

        se on vissi se. Moni ei varmaan pysty samaan.


    • Jussi

      ...vittu että on tyhmää jengiä! Tosi se on ettei kuukauden autokoulu anna edes pienintäkään yleissivistystä. Menkää hei vaikka jollekin iltakurssille niin oppisitte edes ilmaisemaan ajatuksenne ymmärrettävämmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      3918
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2407
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2174
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      142
      2103
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      424
      1484
    6. 79
      1251
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      140
      1235
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1155
    9. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      92
      1146
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      56
      1100
    Aihe