Vahvimpana nyt vaihtoehto pohjoispää Kirkkoniemessä Norjan-Venäjän rajan vieressä.
Mielestäni se on huoltovarmuuden kannalta kaikkein huonoin vaihtoehto. Oleellisesti tältä kannalta toimivampi olisi Norjan länsirannikolla esim. Narvikissa ja Suomen rata käsivartta pitkin Rovaniemelle tai Ouluun.
Jäämeren rata
94
1531
Vastaukset
Olen täysin samaa mieltä.
Hämmästyin suunnitelmaa.
Liittyykö tämä jotenkin siihen mennäkö NATO:n vai ei...
-
Vai siihen että toivotaan Venäjän palauttavan sitten piakkoin Petsamon takaisin. :):)
H.- Tietenkin-sinä
Mitä sinäkin tiedät mistään maantieteestä höykösen pöläystä? Osaat Ouninpohjaan ja takaisin, et enenpää.
Tiedätkö edes mistä lähtee Tallinnan lautat? Kyllä, Vanhankaupungin lahdelta varmaankin. - Tuskintietää
Tietenkin-sinä kirjoitti:
Mitä sinäkin tiedät mistään maantieteestä höykösen pöläystä? Osaat Ouninpohjaan ja takaisin, et enenpää.
Tiedätkö edes mistä lähtee Tallinnan lautat? Kyllä, Vanhankaupungin lahdelta varmaankin.Mutta miksi kirjoitat vanhankaupungin isolla alkukirjaimella, et taida olla erityisen sivistynyt? Oikein olisi myös kirjoittaa vanhankaupunginlahti yhdyssanana! Ja edelleen, jutussasi tulisi lukea "tiedätkö edes mistä lähtevät...?".
- 5866
Tuon pystysuunnan sotilaallinen merkitys lienee vähäisempi kuin Narvikista lännestä tulevalla baanalla. Niin Suomelle kuin Natollekin.
Venäjälle on helpompi ja nopeampi estää aivan vieressä olevan sataman käyttö. Eei ihan hyvä juttu.
Huoltovarmuudella kuitenkin perustellaan
"""Ministeriön mukaan Kirkkoniemi-linjaus valikoitui ykkösvaihtoehdoksi sillä perusteella, että ratalinjaus parantaisi selkeästi Suomen logistista asemaa, Lapin saavutettavuutta ja huoltovarmuutta."""
Salon seudun sanomat
Petsamo olikin hymykuoppineen vitsi. Jos Neukku hempeilykohtauksessaan jotain luovuttaa omistaan, niin kyllä se käy jossain vaiheessa kuittaamassa takaisin sen. On nähty.
No mikä Kirkkoniemessä on parempaa kuin Narvik? Kiinan laivoilla on lyhyempi matka. Mitä muuta? - Bengalitikku
Suomalaisia jäänmurtajia niiden kiinalaisten laivojen eteen.
- Ope-hei-mä-viittaan
Tuskintietää kirjoitti:
Mutta miksi kirjoitat vanhankaupungin isolla alkukirjaimella, et taida olla erityisen sivistynyt? Oikein olisi myös kirjoittaa vanhankaupunginlahti yhdyssanana! Ja edelleen, jutussasi tulisi lukea "tiedätkö edes mistä lähtevät...?".
Opettaja opettaja saanko käydä kusella ensin, jatketaan sitten keskustelua ä i d i n kielen Aiheista.
Rautatietä Vorkutaan rakennettiin käyttäen jäätyneitä rangaistusvankeja ratapölkkyinä. Meinaan jos joku haluaa eksoottista elämysmatkaa junalla pohjoiseen....
- Ihanpölkky
No tuo on ihan vitsi, ei niitä ruumiita ratapölkkyinä käytetty, kaikkea eräät ovat valmiit uskomaan!
Ihanpölkky kirjoitti:
No tuo on ihan vitsi, ei niitä ruumiita ratapölkkyinä käytetty, kaikkea eräät ovat valmiit uskomaan!
Ei nyt ihan vitsikään. Jukka Rislakin kirjassa Vorkutasta ei ole yhtään vitsiä.
Kirja kertoo että huhu sai alkunsa siitä kun radan teossa kuoli niin monta rangaistusvankia ja kun maa oli jäässä eikä pystytty hautaamaan niin heidät asetettiin vain riviin radanpenkkaan ja lunta päälle.- Ihanpölkky
Paloma.se.co kirjoitti:
Ei nyt ihan vitsikään. Jukka Rislakin kirjassa Vorkutasta ei ole yhtään vitsiä.
Kirja kertoo että huhu sai alkunsa siitä kun radan teossa kuoli niin monta rangaistusvankia ja kun maa oli jäässä eikä pystytty hautaamaan niin heidät asetettiin vain riviin radanpenkkaan ja lunta päälle.Mutta siinä se tuli, ihan itsesi kertomana: Huhu sai alkunsa siten ja siten, siis HUHU sai alkunsa. Se siitä sitten, vitsiksi tuo väite vaan vääntyy vaikka mikä olisi! Onko paljonkin ratapölkkyinä käytettyjä luita löytynyt radan korjaustöiden yhteydessä, kertooko Rislakki tuosta mitä?
Paloma.se.co kirjoitti:
Ei nyt ihan vitsikään. Jukka Rislakin kirjassa Vorkutasta ei ole yhtään vitsiä.
Kirja kertoo että huhu sai alkunsa siitä kun radan teossa kuoli niin monta rangaistusvankia ja kun maa oli jäässä eikä pystytty hautaamaan niin heidät asetettiin vain riviin radanpenkkaan ja lunta päälle.Minulla on nuoruuden-aikasia siteitä J.Rislakkiin.
Mutta ei niistä sen tarkemmin.
Rislakki ei kirjoita mitään mistä hänellä ei olisi mahdollisimman luotettavia tieto-lähteitä.
-
K.Pää-talon suunnalta kerrotaan myös entisen juna-radan luisista penkoista.
Kuten myös Stalinin kanavasta.
-
Muistakaa myös että vain harvat maat hautasivat vainajansa koti-maansa multiin sodissa.
-
https://www.youtube.com/watch?v=q6v2mmTRDVk
H.- 5866
Mitä Neuvostoliitossa rakennetulla rautatiellä on Jäämeren rataan yhteyttä?
- Ihanpölkky
hunksz kirjoitti:
Minulla on nuoruuden-aikasia siteitä J.Rislakkiin.
Mutta ei niistä sen tarkemmin.
Rislakki ei kirjoita mitään mistä hänellä ei olisi mahdollisimman luotettavia tieto-lähteitä.
-
K.Pää-talon suunnalta kerrotaan myös entisen juna-radan luisista penkoista.
Kuten myös Stalinin kanavasta.
-
Muistakaa myös että vain harvat maat hautasivat vainajansa koti-maansa multiin sodissa.
-
https://www.youtube.com/watch?v=q6v2mmTRDVk
H.Siis ei kai kukaan kiistä sitä, että monia on kuollut tuon ratatyömaan aikana ja heidät on haudattu suunnilleen kuolinpaikoilleen. Mutta että ratapölkyiksi, sellaiseen käyttöön ihmisen ruumis olisi jopa erityisen huono vaihtoehto, ja kuten kysyin, kysyn uudelleen: Onko myöhemmin missään vaiheessa tehty ainoatakaan luotettavaa havaintoa ihmisruumiiden käyttämisestä ratapölkkyinä? Junaratojen penkat muuten lähes aina ovat niitä "luiseja", rata kun yleensä tehdään hieman muuta maanpinnan tasoa korkeammalle. Sinne ratapenkereeseen on hyvinkin voitu kuolleita haudata, mutta sekään ei tarkoita, että heitä olisi ratapölkkyinä käytetty!
Mahdolliset nuoruudenaikaiset siteesi Rislakkiin eivät nyt auta, vitsiksi tuo väite vaan kääntyy, on se niin perätön! Ihanpölkky kirjoitti:
Siis ei kai kukaan kiistä sitä, että monia on kuollut tuon ratatyömaan aikana ja heidät on haudattu suunnilleen kuolinpaikoilleen. Mutta että ratapölkyiksi, sellaiseen käyttöön ihmisen ruumis olisi jopa erityisen huono vaihtoehto, ja kuten kysyin, kysyn uudelleen: Onko myöhemmin missään vaiheessa tehty ainoatakaan luotettavaa havaintoa ihmisruumiiden käyttämisestä ratapölkkyinä? Junaratojen penkat muuten lähes aina ovat niitä "luiseja", rata kun yleensä tehdään hieman muuta maanpinnan tasoa korkeammalle. Sinne ratapenkereeseen on hyvinkin voitu kuolleita haudata, mutta sekään ei tarkoita, että heitä olisi ratapölkkyinä käytetty!
Mahdolliset nuoruudenaikaiset siteesi Rislakkiin eivät nyt auta, vitsiksi tuo väite vaan kääntyy, on se niin perätön!"Ihanpölkky"
Sinähän tunnet tarinan Viilarista, joka ei osannut piirtää pilkkuja?
Kommenttisi mukaan sinun täytyy tuntea tuo tarina.
-
Sinulla on osaamattomuutesi rinnalla ymmärtämättömyys naisia kohtaan.
Eivät naiset opiskele miehekkäästi.
He opiskelevat tunteilla kyynelehtien.
-
Minä olisin pussannut Palomaa hellän ymmärtäväisesti jos hän olisi ollut lähenpänä.
H.- Ihanpölkky
hunksz kirjoitti:
"Ihanpölkky"
Sinähän tunnet tarinan Viilarista, joka ei osannut piirtää pilkkuja?
Kommenttisi mukaan sinun täytyy tuntea tuo tarina.
-
Sinulla on osaamattomuutesi rinnalla ymmärtämättömyys naisia kohtaan.
Eivät naiset opiskele miehekkäästi.
He opiskelevat tunteilla kyynelehtien.
-
Minä olisin pussannut Palomaa hellän ymmärtäväisesti jos hän olisi ollut lähenpänä.
H.Olet itse hyvinkin osaamaton, säheltäjä ja koheltaja suorastaan. Kirjallinen ulosantisikin on virheitä pullollaan, käytät sellaisia sanoja kuin esim. "lähenpänä" yms. Entä miten opiskelu liittyy aiheeseen, aiheenahan on väite mahdollisesti ratapölkkyinä käytetyt ihmisruumiit!
Ei, en myöskään tunne tarinaa viilarista, eikä se edes kiinnosta, oli mikä oli. En ole myöskään pussaamassa täällä ketään!
Mutta nyt esitän itse asiaan liittyen yhden kysymyksen kolmannen kerran: Onko myöhemmin esim. ko. junaradan korjaustöiden yhteydessä, tai jotenkin muulloin ja muuten, tehty luotettavana pidettäviä havaintoja ratakiskojen alle ratapölkyiksi laitetuista ihmisruumiista? Milloin, missä ja kenen toimesta? - Bengalitikku
54 neljä kättä rantautunut Sipiriassa.
- iltavuotoko
Bengalitikku kirjoitti:
54 neljä kättä rantautunut Sipiriassa.
54 neljä kättä??
Ihanpölkky kirjoitti:
Mutta siinä se tuli, ihan itsesi kertomana: Huhu sai alkunsa siten ja siten, siis HUHU sai alkunsa. Se siitä sitten, vitsiksi tuo väite vaan vääntyy vaikka mikä olisi! Onko paljonkin ratapölkkyinä käytettyjä luita löytynyt radan korjaustöiden yhteydessä, kertooko Rislakki tuosta mitä?
Tää on nyt ihan vain sellainen sivuraide ja sitäpaitsi rakennettiinko sitä rataa koskaan edes valmiiksi? Minä luin ensimmäistä kertaa noista kuolleiden ruumiiden käyttämisestä ratapölkkyinä kaunokirjallisuudessa ja oletin sen olevan metafora siitä suuresta ihmishenkien menetyksestä mitä tuon radan rakentaminen aiheutti. Olin kuitenkin väärässä siinä mielessä että huhu siitä kiersi ihan oikeasti ja tuli esille muissakin kirjoissa, kunnes Rislakki selitti sen syntyperän kirjassaan Vorkutasta.
Se siitä.
Vitsiksi en voi kymmenien tai satojen viattomien ihmisten murhaamista mitenkään vääntää.- 5866
Paloma.se.co kirjoitti:
Tää on nyt ihan vain sellainen sivuraide ja sitäpaitsi rakennettiinko sitä rataa koskaan edes valmiiksi? Minä luin ensimmäistä kertaa noista kuolleiden ruumiiden käyttämisestä ratapölkkyinä kaunokirjallisuudessa ja oletin sen olevan metafora siitä suuresta ihmishenkien menetyksestä mitä tuon radan rakentaminen aiheutti. Olin kuitenkin väärässä siinä mielessä että huhu siitä kiersi ihan oikeasti ja tuli esille muissakin kirjoissa, kunnes Rislakki selitti sen syntyperän kirjassaan Vorkutasta.
Se siitä.
Vitsiksi en voi kymmenien tai satojen viattomien ihmisten murhaamista mitenkään vääntää.Paloma, puhut nyt Neuvostoliitossa 400 km päässä Suomen rajalta tapahtuneista vankileirin asioista ja vertaat sitä Suomessa rakennettavaan rataan. Vähän kaukaa haettu yhteys.
Neuvostoliiton kommunismissa oli niin vahva yhteisöllisyys ettei ihmishengellä ollut mitään merkitystä. Tuolla vankileirillä oli amerikansuomalaisia ja varmaan on ratapenkkaan haudattukin.
Typistin linkit jospa vaikka eivät katoaisi
www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3576709-reportaasi-vankileirien-muisto-painaa-yha-vorkutaa
www.kirjavinkit.fi/arvostelut/vorkuta-vankileirin-kapina-ja-sen-suomalainen-johtohahmo/ 5866 kirjoitti:
Paloma, puhut nyt Neuvostoliitossa 400 km päässä Suomen rajalta tapahtuneista vankileirin asioista ja vertaat sitä Suomessa rakennettavaan rataan. Vähän kaukaa haettu yhteys.
Neuvostoliiton kommunismissa oli niin vahva yhteisöllisyys ettei ihmishengellä ollut mitään merkitystä. Tuolla vankileirillä oli amerikansuomalaisia ja varmaan on ratapenkkaan haudattukin.
Typistin linkit jospa vaikka eivät katoaisi
www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3576709-reportaasi-vankileirien-muisto-painaa-yha-vorkutaa
www.kirjavinkit.fi/arvostelut/vorkuta-vankileirin-kapina-ja-sen-suomalainen-johtohahmo/Joo, kiitos linkeistä.
Sivuraidehan tämä, johan sen totesinkin.
tuo on juuri se Jukka Rislakin kirja tossa toisessa linkissä. Nimi hieman harhaanjohtava, koska suomalaista johtohahmoa ei ole oikein todistettavissa. Luin eilen illalla sen loppuun.- 5866
Paloma.se.co kirjoitti:
Joo, kiitos linkeistä.
Sivuraidehan tämä, johan sen totesinkin.
tuo on juuri se Jukka Rislakin kirja tossa toisessa linkissä. Nimi hieman harhaanjohtava, koska suomalaista johtohahmoa ei ole oikein todistettavissa. Luin eilen illalla sen loppuun.Hyllyssäni on vain yksi Rislakin kirja: Erittäin salainen vakoilu Suomessa.
Hieno kirja itsenäisyyden ajan vakoilusta Suomessa. JR pilkuntarkka mies. Tosin Neukun osuutta vakoilussa JR käsittelee hyvin varovaisesti, mutta sitäkin vahvemmin lännen ja Saksan.
Olen lainannut sieltä monesti tänne S24:äänkin. Keltaiset laput koristavat kirjaa ja ilmastoteippi pitää kasassa.
Tunsit. Hippeinä hilluitte Jukan kanssa sosialismin ihanuutta levittämässä.
Neukun simahtaessa muuttui Jukankin pää ja pystyi kirjoittamaan mm. neuvostovastaisen kirjan Vorkuta. 5866 kirjoitti:
Hyllyssäni on vain yksi Rislakin kirja: Erittäin salainen vakoilu Suomessa.
Hieno kirja itsenäisyyden ajan vakoilusta Suomessa. JR pilkuntarkka mies. Tosin Neukun osuutta vakoilussa JR käsittelee hyvin varovaisesti, mutta sitäkin vahvemmin lännen ja Saksan.
Olen lainannut sieltä monesti tänne S24:äänkin. Keltaiset laput koristavat kirjaa ja ilmastoteippi pitää kasassa.
Tunsit. Hippeinä hilluitte Jukan kanssa sosialismin ihanuutta levittämässä.
Neukun simahtaessa muuttui Jukankin pää ja pystyi kirjoittamaan mm. neuvostovastaisen kirjan Vorkuta.En minä tuntenut Rislakkia, vaan Hunksz joka on jämsänkoskelainen ja Rislakki vietti suurimman osan lapsuuttaan ja nuoruuttaan siellä. Henkilökohtaisesti en ollut kiinnostunut politiikasta lainkaan silloin nuorena.
Olin juuri lukenut valmiiksi Tervon Myyrän ja pari Katja Ketun romaania jotka pyörivät paljon noissa maisemissa ja huomasin tietoni kotimaani lähihistoriasta hyvin vajavaisiksi. Rislakin kirjan löysin ihan sattumalta.- 5866
Paloma.se.co kirjoitti:
En minä tuntenut Rislakkia, vaan Hunksz joka on jämsänkoskelainen ja Rislakki vietti suurimman osan lapsuuttaan ja nuoruuttaan siellä. Henkilökohtaisesti en ollut kiinnostunut politiikasta lainkaan silloin nuorena.
Olin juuri lukenut valmiiksi Tervon Myyrän ja pari Katja Ketun romaania jotka pyörivät paljon noissa maisemissa ja huomasin tietoni kotimaani lähihistoriasta hyvin vajavaisiksi. Rislakin kirjan löysin ihan sattumalta.Sorry, sorry. JR minun fiba.
- Pylykerö
Siis missä rata kulkisi esim. Kilpisjärvellä ? Häviäisikö yksi Suomen tärkeimmistä luontopaikoista ?
Norjalle tämä tietenkin sopisi kun nytkin heidän rekkaliikenteensä koukkaa Suomen kautta. - Häiriköitä
Vaan miks ei tule esille raideleveys ? Rouva ministeri on taasen lumiukon tiedoilla mediassa .
- 5866
Radasta tulisi Suomesta Kirkkoniemen satamaan asti Suomen raideleveydellä uusi ratakompleksi 1524 mm.
Baltiassa muuten on 1524, 1520 ja 750 mm.
Samat junat toimii 1520 ja 1524.
- 1eero
Kiirettä saavat pitää rakentamisessa jos meikäläin junalla Kirkkoniemeen, pikkupaikka on tullu yövyttyäkin siel.
- 048565
Tänään on sopivasti ollut uutisotsikoissa, miten Venäjä harjoittelee pohjoisen Norjan valtaamista. Että kannattaako tuota rataa tämän pitemmälle kehitellä?
- xxxcvb
venäjän armeija on niin olematon ,että suomi yksin kukistaisi vanjan joukkiot.
Aikoinaan tuli vaelleltua noilla Koillis-Lapin alueilla Rinkka selässä.
Siellä kun ei ihmisiä paljon liikkunut.
Joku Pulmanki-Sevetti-polku kuitenkin.
Lento-koneellakin järville lennettiin.
Alueen maisemat eivät ole Norjalliset.
Matalahkoa vetistä, "korkeammat" paikat kuivenpia.
Lanpareissa isoja Ahvenia.
-
Siksipä suunnitelma on niiltäkin osin Venäjä-myönteisille viher-vassareille hyväksyttävissä.
Jos Kiinakin saa, niin tietenkin Venäjänkin pitää saada.
Kuljettaa tavaroitaan Suomalais-laadukkaalla VR-nelosella.
Siinä E-nelosen rinnalla.
H.Väärin-käsityksien estämiseksi lisään:
Lento-koneellakin järville tuli lennettyä.
Olin vain kyydissä.
H.hunksz kirjoitti:
Väärin-käsityksien estämiseksi lisään:
Lento-koneellakin järville tuli lennettyä.
Olin vain kyydissä.
H.Johan nyt...
Olin vain kyydissä maksavana asiakkaana.
H.
- ö-Öö
En tunne asiaa
Siispä kommentoin innokkaasti ;D Jokatapauksessa sitä mieltä, rata hyvä asia kaikkinensa. Suomi saa siitä muitten hyötyjen lisäksi hyvän transitoreitin maan läpi. Kun tässä oikeasti kyse enenpi kv-kaupasta, kuin suomen intresseistä omien pisnestensä takia.
Salla-Petsamo, se mun mielipide. Kirkkoniemi jees. Petsamo on ikävä kyllä geopoliittisesti suurin menetys, mitä suomelle sodissa tuli, sille nyt ei voi mitään. Mutta, pitää koittaa hyödyntää sitä, se suomen rajalla. Petsamo meni, rata tuli(tulee). Siis pitää ajatella posetiivisesti.
Joku veti Nato-kortin esiin, tottahan se. Yrittihän net natsitkin vallata Muurmanskia ja tappelus merireitistä ollut aina kiivas, haa met tehdään maareitti :D
Raideleveys mietityttää, onko nato-yhteensopiva? Toisaalta, jos ei ole, onpahan Natolla sitten itänaapuriin sopiva raideleveys suomen kautta :D
Jaa, lapin matkailu. Noh, oletettavasti jostain löytyy tukijaisrahoja, että jollekin perälapin kunnalle saadaan rakennettua isoilla velkarahoilla "matlailumagneei",
Noh, kuten alussa kirjoitinkin, en oikein tunne asiaa. Mielenkinntoinen asia kuitenkin täytyy seuraseurailla.
=DW="Teevee"
Lienee huomannut.
Uutisissa on alettu keskustella Poro-Korvauksista.
Aika mittavaa rahaa kerrottu.
Toistaiseksi haukutaan Ahmaa Saamelaisten kulttuurin tuhoamisesta liian halvalla.
-
Ajan-mittaan luulen korvaus-vaatimusten kohdistuvan rata-työ-maihin.
Isojen rahojen alkaessa muodostaa uuden Lapin kevään tulvaa, uskon neljän-tuulen kulttuurin unohtuvan.
Rippeet jäävät Angelin tyttöjen Valo-kuva-albumeihin.
Kiinalaisten ja Kyrillisten merkkien valtaavan alansa.
-
Ja vielä.
Älä laita musiikkia vääriin aloituksiin.
H.- Bengalitikku
Eikö Petsamon tietämille saisi hienoja mutkamäkiä?
- Pilkkutarkka
hunksz kirjoitti:
"Teevee"
Lienee huomannut.
Uutisissa on alettu keskustella Poro-Korvauksista.
Aika mittavaa rahaa kerrottu.
Toistaiseksi haukutaan Ahmaa Saamelaisten kulttuurin tuhoamisesta liian halvalla.
-
Ajan-mittaan luulen korvaus-vaatimusten kohdistuvan rata-työ-maihin.
Isojen rahojen alkaessa muodostaa uuden Lapin kevään tulvaa, uskon neljän-tuulen kulttuurin unohtuvan.
Rippeet jäävät Angelin tyttöjen Valo-kuva-albumeihin.
Kiinalaisten ja Kyrillisten merkkien valtaavan alansa.
-
Ja vielä.
Älä laita musiikkia vääriin aloituksiin.
H.Onnittelut Hunksz! Yksi yhdysmerkki on osunut kohdalleen: kuva-albumiin se todella kuuluu.
- 5866
Ratahankkeessa voi tulla vielä yllätyksiä. Saamet vai saamelaiset miten se nyt sanotaan, niin ovat saaneet vaeltaa ja ruokkia porojaan ilmaiseksi valtion mailla ja käyttää tulosta liiketoimintaan.
Nyt katsovat ja vaativat, että nämä laajat laidunmaat ovat heidän omaisuuttaan vedoten ILO:n johonkin päätökseen."5866"
Kuten kirjoitin jo, ainakin vuosi sitten kun rata-hanke saapui uutisiin.
Kiva että luet minua.
H.- 5866
hunksz kirjoitti:
"5866"
Kuten kirjoitin jo, ainakin vuosi sitten kun rata-hanke saapui uutisiin.
Kiva että luet minua.
H.Muistan, että mainitsit asian joskus. Kaikki vaan eivät a) lue kirjoituksiasi tai b) ymmärrä kirjoituksiasi.
Joten minun täytyi a) ymmärrettävällä tavalla sanoa asiasta ja b) koska kaikki innokkaasti lukevat mitä kirjoitan. Heh-heh
Tosin kirjoitan milloin milläkin nimimerkillä.
- Turska.rata
Tämän hetkinen kannattavuus huomioon ottaen ei rataa rakenneta.
- Äkkiäheti
Molemmille puolille vain että Lappiin pääsee helposti.
- Hamassa.tulevassa
Koillis väylä ei toimi ennenkuin ilmasto lämpenee tarpeeksi, jos lämpenee joskus tarpeeksi niin äkkiähän rata valmistuu edellyttäen liikennemäärästä.
- ratapölkky
Koillisväylä on nykyisin käytössä pari kuukautta vuodessa ja jos ilmasto lämpenee kuten on ennustettu, käyttöaikaa tulee lisää.
"...niin äkkiähän rata valmistuu...
Joo, jos piakkoin aloitetaan, rata on valmis heti 2030;) - Montajuttua
ratapölkky kirjoitti:
Koillisväylä on nykyisin käytössä pari kuukautta vuodessa ja jos ilmasto lämpenee kuten on ennustettu, käyttöaikaa tulee lisää.
"...niin äkkiähän rata valmistuu...
Joo, jos piakkoin aloitetaan, rata on valmis heti 2030;)Koillisväylä on parhaimmillaan ollut käytössä viitisen kuukautta vuodessa, mutta liikenne on toistaiseksi kaiken kaikkiaan ollut melko vähäistä, monistakin syistä. Venäjä on ominut reitin enemmän tai vähemmän itselleen mm. siten, että pakottaa alukset käyttämään heidän murtajiaan. On siis erilaisia muitakin esteitä kuin vain jää, jäiden puolesta nykyisellä laivakalustolla ja voimakkaiden murtajien tarvittaessa avustaessa liikennöintiä voitaisiin hyvinkin harjoittaa se viitisen kuukautta per vuosi, ehkä pitempäänkin. Jääajo on kuitenkin myös hidasta ja lyhyempi reittikään ei välttämättä aina olisi aikaa ja polttoainetta säästävää pitempään sulan veden reittiin verrattuna.
- 1eero
Jos vertaa Tallinnan tunneliin on jäämeren rata halpa, yhteen nivoituneena hankkeet voisivat luonnistua etenkin Tallinnan tunneli ensin, pohjoinen rata sen kannattavuus josta ei varmuutta näillä näkymillä.
- voimajyllää
Montajuttua kirjoitti:
Koillisväylä on parhaimmillaan ollut käytössä viitisen kuukautta vuodessa, mutta liikenne on toistaiseksi kaiken kaikkiaan ollut melko vähäistä, monistakin syistä. Venäjä on ominut reitin enemmän tai vähemmän itselleen mm. siten, että pakottaa alukset käyttämään heidän murtajiaan. On siis erilaisia muitakin esteitä kuin vain jää, jäiden puolesta nykyisellä laivakalustolla ja voimakkaiden murtajien tarvittaessa avustaessa liikennöintiä voitaisiin hyvinkin harjoittaa se viitisen kuukautta per vuosi, ehkä pitempäänkin. Jääajo on kuitenkin myös hidasta ja lyhyempi reittikään ei välttämättä aina olisi aikaa ja polttoainetta säästävää pitempään sulan veden reittiin verrattuna.
"...pakottaa alukset käyttämään heidän murtajiaan. "
Ei tarvitse pakottaa, vain Venäjältä löytyy tarpeeksi tehokkaat murtajat;) - Montajuttua
voimajyllää kirjoitti:
"...pakottaa alukset käyttämään heidän murtajiaan. "
Ei tarvitse pakottaa, vain Venäjältä löytyy tarpeeksi tehokkaat murtajat;)Helpoimman vuosittaisen kahden- kolmen kuukauden ajan jäävahvistetut voimakkaimmat kauppalaivat selviytyisivät useimmiten matkasta ilman murtaja- apua, sen ovat osoittaneet mm. eräät Nesteen tankkerit. Mutta kun Venäjä käskyttää ottamaan sen murtaja- avun vaikka ei se välttämätöntä olisikaan, kas kun se haluaa myös päästä laskuttamaan palveluksistaan! Venäjän jäänmurtajalaivasto tuolla pohjoisessa on vuosia paininut tavallaan lähes työttömänä. Siksi siellä on, jotta edes jotain tuloa olisi, jo pitkään esim. järjestetty erityisesti ydinkäyttöisillä murtajilla turistiajoa, maksaville turisteille matkoja pohjoisnavalle tms.
- 50_Let_Pobedy
Montajuttua kirjoitti:
Helpoimman vuosittaisen kahden- kolmen kuukauden ajan jäävahvistetut voimakkaimmat kauppalaivat selviytyisivät useimmiten matkasta ilman murtaja- apua, sen ovat osoittaneet mm. eräät Nesteen tankkerit. Mutta kun Venäjä käskyttää ottamaan sen murtaja- avun vaikka ei se välttämätöntä olisikaan, kas kun se haluaa myös päästä laskuttamaan palveluksistaan! Venäjän jäänmurtajalaivasto tuolla pohjoisessa on vuosia paininut tavallaan lähes työttömänä. Siksi siellä on, jotta edes jotain tuloa olisi, jo pitkään esim. järjestetty erityisesti ydinkäyttöisillä murtajilla turistiajoa, maksaville turisteille matkoja pohjoisnavalle tms.
Joo, nesteen pönttöjä on mennyt yläkautta, aina murtajan saattamana.
"Mutta kun Venäjä käskyttää ...."
Mutta kun kun suurin osa väylästä kulkee Venäjällä ja Venäjä on velvollinen junaileman avustukset ja mahdollisen meripelastuksen. Ei sentään ilmaiseksi.
"...ydinkäyttöisillä murtajilla turistiajoa, maksaville turisteille.."
Silloin kun on luppoaikaa, eikä silloinkaan mennä pahimpiin eli paksuimpiin jäihin.
Tärinä ravistaa paikat hampaista maksavilta asiakkailta.
Kuvitelkaahan kolmio, jonka yksi sivu alkaa Pohjois-navalta ja jatkuu jonnekin Belgiaan.
Kolmion toinen sivu jatkuu kauas jonnekin itään.
Tuohon väliin tunkevat Suomesta Kiinalaiset.
H.- Rahanhaaskuu
Jos laivaliikenne koillisväylällä joskus laajemmassa mitassa alkaa, mihin tätä kaavailtua rataa suomesta Jäämerelle tarvittaisiin? Suomi ja pohjoismaat yhdessäkin ovat aika pieni markkina- alue muuhun Eurooppaan verrattuna, ja jos iso laiva lastissa ajaa jostain kiinasta tuota väylää, se ajaa saman tien mukavasti Norjan rannikon ohittaen esim. Englannin tai läntisen Euroopan satamiin. Mitä ajatusta olisi alkaa tavaraa jossain Kirkkoniemellä purkamaan, lastaamaan junaan ja kuljettamaan Suomen kautta eteenpäin, tämä vain hankaloittaisi ja suorastaan hidastaisi lastin perille pääsyä. Esim. Narvikissa on satama jo nyt suurillekin aluksille, eikä sellaista tuotetta kuin esim. paperirullat, taideta Kiinan suuntaan viedä nykyisinkään. Turistirata tästä tulisi, ei muuta!
- Turska.rata
Näin käy kun asiaa ei pohdita tarpeeksi.
- pirremiinapas
Se on tarpeellinen itä naapurin takia.
- Rahanhaaskuu
pirremiinapas kirjoitti:
Se on tarpeellinen itä naapurin takia.
Ai miksi itänaapuri tarvitsisi junarataa suomesta Jäämeren rannoille, heillä on pohjoisessa toimivia satamapaikkoja ennestäänkin, Murmanskit ja sellaiset, junaradat ja kaikki siellä. Jos taas oletat heidän "tarvitsevan" rataa jostain sotilasstrategisista syistä, sitä suuremmalla syyllä rata ainakin suomen valtion alueelle saa jäädä rakentamatta! Ei ole mitään syytä itänaapuria mielistellä meille tarpeettomia ja rahaa nieleviä junaratoja(kaan) rakentelemalla, toki on syytä väleissä olla.
Karttoja katsomalla radan tarpeettomuus ilmenee erityisen hyvin, ja vaikka toistankin itseäni, väitän edelleen, että esim. Kiinasta tavaraa keski- Euroopan tai Englannin markkinoille tuova alus kuljettaa tuotteet samassa ajassa, ellei nopeamminkin, koko pohjoiskalotin kiertämällä kuin että tavaraa alettaisiin jossain kirkkoniemellä tai Vuoreijassa purkaa ja ährätä juniin jne. Nykyiset isot laivat kuljettavat kerralla aika monta junakuormallista. Yksi rekka kykenee kuljettamaan kerrallaan yhtä täysimittaista merikonttia, yksi juna puolestaan ehkä muutamaa kymmentä mutta iso konttilaiva ottaa niitä kyytiinsä useita tuhansia! Rahanhaaskuu kirjoitti:
Ai miksi itänaapuri tarvitsisi junarataa suomesta Jäämeren rannoille, heillä on pohjoisessa toimivia satamapaikkoja ennestäänkin, Murmanskit ja sellaiset, junaradat ja kaikki siellä. Jos taas oletat heidän "tarvitsevan" rataa jostain sotilasstrategisista syistä, sitä suuremmalla syyllä rata ainakin suomen valtion alueelle saa jäädä rakentamatta! Ei ole mitään syytä itänaapuria mielistellä meille tarpeettomia ja rahaa nieleviä junaratoja(kaan) rakentelemalla, toki on syytä väleissä olla.
Karttoja katsomalla radan tarpeettomuus ilmenee erityisen hyvin, ja vaikka toistankin itseäni, väitän edelleen, että esim. Kiinasta tavaraa keski- Euroopan tai Englannin markkinoille tuova alus kuljettaa tuotteet samassa ajassa, ellei nopeamminkin, koko pohjoiskalotin kiertämällä kuin että tavaraa alettaisiin jossain kirkkoniemellä tai Vuoreijassa purkaa ja ährätä juniin jne. Nykyiset isot laivat kuljettavat kerralla aika monta junakuormallista. Yksi rekka kykenee kuljettamaan kerrallaan yhtä täysimittaista merikonttia, yksi juna puolestaan ehkä muutamaa kymmentä mutta iso konttilaiva ottaa niitä kyytiinsä useita tuhansia!"Rahanhaaskuu"
NATO:n raja Pohjolassa kulkee Norjassa.
Joten Venäjän kannattaa kannattaa Suomen suunnittelemaa Jää-Meren-rataa.
Sitä pitkin pääsee sota kulkemaan mukavasti ylös ja alas.
Kannattaa myös kysyä itseltään:
Miksi Norja on innokas tukemaan Suomea.
H.- huomenna_unohdettu
Rahanhaaskuu kirjoitti:
Ai miksi itänaapuri tarvitsisi junarataa suomesta Jäämeren rannoille, heillä on pohjoisessa toimivia satamapaikkoja ennestäänkin, Murmanskit ja sellaiset, junaradat ja kaikki siellä. Jos taas oletat heidän "tarvitsevan" rataa jostain sotilasstrategisista syistä, sitä suuremmalla syyllä rata ainakin suomen valtion alueelle saa jäädä rakentamatta! Ei ole mitään syytä itänaapuria mielistellä meille tarpeettomia ja rahaa nieleviä junaratoja(kaan) rakentelemalla, toki on syytä väleissä olla.
Karttoja katsomalla radan tarpeettomuus ilmenee erityisen hyvin, ja vaikka toistankin itseäni, väitän edelleen, että esim. Kiinasta tavaraa keski- Euroopan tai Englannin markkinoille tuova alus kuljettaa tuotteet samassa ajassa, ellei nopeamminkin, koko pohjoiskalotin kiertämällä kuin että tavaraa alettaisiin jossain kirkkoniemellä tai Vuoreijassa purkaa ja ährätä juniin jne. Nykyiset isot laivat kuljettavat kerralla aika monta junakuormallista. Yksi rekka kykenee kuljettamaan kerrallaan yhtä täysimittaista merikonttia, yksi juna puolestaan ehkä muutamaa kymmentä mutta iso konttilaiva ottaa niitä kyytiinsä useita tuhansia!Ei ole vielä kukaan pystynyt perustelemaan miksi ko. ratahanke olisi kannattava.
Ehkä sitten jos pohjois-suomen kaivokset, jo toimivat ja suunnitteilla olevat, alkavat tuottamaan tavaraa maailman markkinoille oikein enemmänkin.
Konttilaivoja Koillisväylällä tuskin nähdään, konttien kuskaus on ''sekunttipeliä'' ja jäämerellä aikataulut pettävät ihan varmasti. Ne rahtialukset jotka sieltä ovat menneet/tulleet, niiden keskinopeus oli n.12 solmua. Nykyaikainen konttialus kulkee 18-20 solmua. - ö-Öö
huomenna_unohdettu kirjoitti:
Ei ole vielä kukaan pystynyt perustelemaan miksi ko. ratahanke olisi kannattava.
Ehkä sitten jos pohjois-suomen kaivokset, jo toimivat ja suunnitteilla olevat, alkavat tuottamaan tavaraa maailman markkinoille oikein enemmänkin.
Konttilaivoja Koillisväylällä tuskin nähdään, konttien kuskaus on ''sekunttipeliä'' ja jäämerellä aikataulut pettävät ihan varmasti. Ne rahtialukset jotka sieltä ovat menneet/tulleet, niiden keskinopeus oli n.12 solmua. Nykyaikainen konttialus kulkee 18-20 solmua.Malmi
Malmirata kai se suunnitteilla. Junat kulkee vuoden ympäri, laivat sulalla, tai tarvivat murtajaa. Vientipuolella ainakin puu. Miten lie öljy jne, ei tietoa. Vaan kyllä siinä tavaraa tulee liikkumaan. Se nyt sitten asia erikseen, miloin valmistuu. Kandee hokata, suunnitelmissa junatunneli tsadista Viroon, liikkuu se tavara sitten aikanaan sitäkin pitkin. Kai junalla kalatkin voi kuljettaa, onhan noita tavaroita.
Juna paree, kuin rekka, jos rahti alkaa saamaan volyymia.
Raideleveys kummastuttaa, kaitpa ne jotain keksii. Tampereen ratikkaan muuten tulee eurooppalainen leveys.....
=DW= - Nytnemyöhästyy
huomenna_unohdettu kirjoitti:
Ei ole vielä kukaan pystynyt perustelemaan miksi ko. ratahanke olisi kannattava.
Ehkä sitten jos pohjois-suomen kaivokset, jo toimivat ja suunnitteilla olevat, alkavat tuottamaan tavaraa maailman markkinoille oikein enemmänkin.
Konttilaivoja Koillisväylällä tuskin nähdään, konttien kuskaus on ''sekunttipeliä'' ja jäämerellä aikataulut pettävät ihan varmasti. Ne rahtialukset jotka sieltä ovat menneet/tulleet, niiden keskinopeus oli n.12 solmua. Nykyaikainen konttialus kulkee 18-20 solmua.Siellä ajelee parhaillaan esim. kontteja kuljettava Bore Sea kohti Pietaria 5- 6 solmun nopeudella. Miten käynee aikataulujen, miksi noita konttilaivoja, pienehköjäkin, tänne jäiden sekaan tunkee, eihän ne voi täällä kulkea sekuntiaikataulussa?
- Turska.rata
Tuskin lapista tehdään suurta kaivosaluetta ja kalan kuljetus on mitätöntä.
- mrkhu
ö-Öö kirjoitti:
Malmi
Malmirata kai se suunnitteilla. Junat kulkee vuoden ympäri, laivat sulalla, tai tarvivat murtajaa. Vientipuolella ainakin puu. Miten lie öljy jne, ei tietoa. Vaan kyllä siinä tavaraa tulee liikkumaan. Se nyt sitten asia erikseen, miloin valmistuu. Kandee hokata, suunnitelmissa junatunneli tsadista Viroon, liikkuu se tavara sitten aikanaan sitäkin pitkin. Kai junalla kalatkin voi kuljettaa, onhan noita tavaroita.
Juna paree, kuin rekka, jos rahti alkaa saamaan volyymia.
Raideleveys kummastuttaa, kaitpa ne jotain keksii. Tampereen ratikkaan muuten tulee eurooppalainen leveys.....
=DW=Suomesta viedään metsäteollisuuden tuotteita enimmäkseen eurooppaan, aasiaan ei kannata, siksi vietiin tehtaat sinne;)
"Kai junalla kalatkin voi kuljettaa..."
Viime vuonna suomeen tuotiin norjasta kassilohta, ym. mereneläviä n.50 000 t, eli pari laivalastia. - qvadis
Nytnemyöhästyy kirjoitti:
Siellä ajelee parhaillaan esim. kontteja kuljettava Bore Sea kohti Pietaria 5- 6 solmun nopeudella. Miten käynee aikataulujen, miksi noita konttilaivoja, pienehköjäkin, tänne jäiden sekaan tunkee, eihän ne voi täällä kulkea sekuntiaikataulussa?
Huomasit kai lainausmerkit ? Ei tyhjillä konteilla kiire ole...
- ö-Öö
Turska.rata kirjoitti:
Tuskin lapista tehdään suurta kaivosaluetta ja kalan kuljetus on mitätöntä.
Hohhoijaa
Petsamossa euroopan suurimmat kupari ja nikkeliesiintymät. Siitä kyse. Suomen läpi maayhteys itänaapurin malmille eurooppaan. Ei olisi mitään syytä rakentaa rataa keskelle tunndraa ilman itänaapurin malmia. Toisekseen, samalla saaattaapi suomenlapissakin viritä kaikenlaisia hankkeita.
Sitäpaitsi, suomen ulkomaankauppa aikanaan kulkenut Petsamosta maailmalle.
Kun rata, sille löytyy kyllä käyttöä. Sen rakentamista Petsamoon suunniteltu kai melkein koko itsenäivyyden aika. Toki siis omistus muuttunut, mutta maantiede ei, eikä malmivarat ole loppuneet. Pisnestä se on kauttakulkumaanakin oleminen.
Vaan, taitaa kestää sen verran kauan sen rakentaminen, että meitsi ei sitä ole näkemässä. Hyvä jos länsimetro tulee valmiiksi :D
=DW= - Turhaonturhaa
ö-Öö kirjoitti:
Hohhoijaa
Petsamossa euroopan suurimmat kupari ja nikkeliesiintymät. Siitä kyse. Suomen läpi maayhteys itänaapurin malmille eurooppaan. Ei olisi mitään syytä rakentaa rataa keskelle tunndraa ilman itänaapurin malmia. Toisekseen, samalla saaattaapi suomenlapissakin viritä kaikenlaisia hankkeita.
Sitäpaitsi, suomen ulkomaankauppa aikanaan kulkenut Petsamosta maailmalle.
Kun rata, sille löytyy kyllä käyttöä. Sen rakentamista Petsamoon suunniteltu kai melkein koko itsenäivyyden aika. Toki siis omistus muuttunut, mutta maantiede ei, eikä malmivarat ole loppuneet. Pisnestä se on kauttakulkumaanakin oleminen.
Vaan, taitaa kestää sen verran kauan sen rakentaminen, että meitsi ei sitä ole näkemässä. Hyvä jos länsimetro tulee valmiiksi :D
=DW=Russian poika on Petsamon toimintoja pyörittänyt ilman SUOMEN jäämeren junarataa yli puoli vuosisataa, eivät he tarvitse tämmöistä rataa yhtikäs mihinkään.
- Nytnemyöhästyy
qvadis kirjoitti:
Huomasit kai lainausmerkit ? Ei tyhjillä konteilla kiire ole...
Tyhjiä kontteja ei todellakaan kuljeteta tuohon suuntaan, tämäkin laiva on aika raskaassa lastissa ihan tälläkin hetkellä!
- justpinnallapysyy
Nytnemyöhästyy kirjoitti:
Tyhjiä kontteja ei todellakaan kuljeteta tuohon suuntaan, tämäkin laiva on aika raskaassa lastissa ihan tälläkin hetkellä!
"...laiva on aika raskaassa lastissa ihan tälläkin hetkellä!"
Joo todella, syväys 6,40m:))))) - kostamuksesta
ö-Öö kirjoitti:
Hohhoijaa
Petsamossa euroopan suurimmat kupari ja nikkeliesiintymät. Siitä kyse. Suomen läpi maayhteys itänaapurin malmille eurooppaan. Ei olisi mitään syytä rakentaa rataa keskelle tunndraa ilman itänaapurin malmia. Toisekseen, samalla saaattaapi suomenlapissakin viritä kaikenlaisia hankkeita.
Sitäpaitsi, suomen ulkomaankauppa aikanaan kulkenut Petsamosta maailmalle.
Kun rata, sille löytyy kyllä käyttöä. Sen rakentamista Petsamoon suunniteltu kai melkein koko itsenäivyyden aika. Toki siis omistus muuttunut, mutta maantiede ei, eikä malmivarat ole loppuneet. Pisnestä se on kauttakulkumaanakin oleminen.
Vaan, taitaa kestää sen verran kauan sen rakentaminen, että meitsi ei sitä ole näkemässä. Hyvä jos länsimetro tulee valmiiksi :D
=DW=Itänaapurilla on satamat, Murmansk, ym. ja onhan Vartiuksen rata edelleen olemassa;)
- Hiljainensatamaoli
ö-Öö kirjoitti:
Hohhoijaa
Petsamossa euroopan suurimmat kupari ja nikkeliesiintymät. Siitä kyse. Suomen läpi maayhteys itänaapurin malmille eurooppaan. Ei olisi mitään syytä rakentaa rataa keskelle tunndraa ilman itänaapurin malmia. Toisekseen, samalla saaattaapi suomenlapissakin viritä kaikenlaisia hankkeita.
Sitäpaitsi, suomen ulkomaankauppa aikanaan kulkenut Petsamosta maailmalle.
Kun rata, sille löytyy kyllä käyttöä. Sen rakentamista Petsamoon suunniteltu kai melkein koko itsenäivyyden aika. Toki siis omistus muuttunut, mutta maantiede ei, eikä malmivarat ole loppuneet. Pisnestä se on kauttakulkumaanakin oleminen.
Vaan, taitaa kestää sen verran kauan sen rakentaminen, että meitsi ei sitä ole näkemässä. Hyvä jos länsimetro tulee valmiiksi :D
=DW=Suomen ulkomaankauppa Petsamon kautta toimi sen yhden lyhyehkön ajanjakson verran, kun sotatila sulki Itämeren alueen satamien liikenteen lähes täysin. Myös Ruotsi käytti tuolloin tilapäisesti esim. Liinahamarin satamaa. Toiminta oli siis pakon sanelemaa, homman kannattavuutta siinä ei laskeskeltu eikä saavutettu. Muina aikoina Suomen ulkomaankaupan ylivertaisesti enin osa on tapahtunut Perämeren, Pohjan- ja Suomenlahden satamien kautta.
- Nytnemyöhästyy
justpinnallapysyy kirjoitti:
"...laiva on aika raskaassa lastissa ihan tälläkin hetkellä!"
Joo todella, syväys 6,40m:)))))Useita konttilaivoja matkalla Pietariin 5- 11 solmun nopeuksilla, osa parhaillaan jäissä kiinni. Huomioin nyt vain sellaiset, jotka ilmoitetun syväyksen perusteella kuljettavat lastina muutakin kuin niitä tyhjiä kontteja. Miten käynee näillä aluksilla sen sekuntiaikataulun kanssa...
- wefwefe
Turhaonturhaa kirjoitti:
Russian poika on Petsamon toimintoja pyörittänyt ilman SUOMEN jäämeren junarataa yli puoli vuosisataa, eivät he tarvitse tämmöistä rataa yhtikäs mihinkään.
venäjähän elää tunnetusti 50 vuotta jäljessä ja suomalainen sivistynyt länsimaalainen haluaa oman radan joka toimii ja jonka asemat ja laiturit ovat siistejä ja turvallisia. venäjästä ei kannata puhuakaan ,kun on kyse ihmisyydestä ja ihmisten toiminnasta. venäjä on harvaan asuttua erämaata,joka on helppo vallata mistä päin tahansa. venäjällä on auttamattomasti mitätön armeija jne...
- Haaveita.vain
Epäilen ettei kahdella miljardilla rakenneta, erikokoisia siltojakin vaatisi varmaan sata ynnä kallioleikkaukset.
"Turska.rata"
Saamelaisten äkilliseen kauhuun täytyy olla joku maan-käyttöön liittyvä arvokas syy.
Syy, josta he haluaisvat saada oikeuden päättää.
He eivät halua syyn paljastuvan.
Joten he haahuilevat Poroista, Kiinasta ja Joulu-Pukista.
Ja miljoona vuotta sitten uskomaansa oikeuteen "maahansa".
He eivät halua Suomalaisten tajuavan, kuinka pieni heidän asuttamansa alue oikeastaan on.
Eivätkä sitä, mitä tuo alue kätkee sisäänsä.
H.- Turska.rata
hunksz kirjoitti:
"Turska.rata"
Saamelaisten äkilliseen kauhuun täytyy olla joku maan-käyttöön liittyvä arvokas syy.
Syy, josta he haluaisvat saada oikeuden päättää.
He eivät halua syyn paljastuvan.
Joten he haahuilevat Poroista, Kiinasta ja Joulu-Pukista.
Ja miljoona vuotta sitten uskomaansa oikeuteen "maahansa".
He eivät halua Suomalaisten tajuavan, kuinka pieni heidän asuttamansa alue oikeastaan on.
Eivätkä sitä, mitä tuo alue kätkee sisäänsä.
H.Helsingissä tiettävästi saamelaisia yhtäpaljon ko lapissa ja suomen lapissakaan ei kovin montaatuhatta, tuskin heidän mielipidettä kuunnellaan, kantasuomalaista ei ole ollutkaan olemassa, noin 1000 vuotta sitten suomessa kieli muistutti aikalailla saamenkieltä.
Turska.rata kirjoitti:
Helsingissä tiettävästi saamelaisia yhtäpaljon ko lapissa ja suomen lapissakaan ei kovin montaatuhatta, tuskin heidän mielipidettä kuunnellaan, kantasuomalaista ei ole ollutkaan olemassa, noin 1000 vuotta sitten suomessa kieli muistutti aikalailla saamenkieltä.
"Turska.rata"
Saamelaisten tukena on 4 maata.
Ja muutama Intiaani Amerikasta.
-
Joka-tapauksessa, me elämme Suomessa, emme Saamessa.
H.- Gannu
hunksz kirjoitti:
"Turska.rata"
Saamelaisten äkilliseen kauhuun täytyy olla joku maan-käyttöön liittyvä arvokas syy.
Syy, josta he haluaisvat saada oikeuden päättää.
He eivät halua syyn paljastuvan.
Joten he haahuilevat Poroista, Kiinasta ja Joulu-Pukista.
Ja miljoona vuotta sitten uskomaansa oikeuteen "maahansa".
He eivät halua Suomalaisten tajuavan, kuinka pieni heidän asuttamansa alue oikeastaan on.
Eivätkä sitä, mitä tuo alue kätkee sisäänsä.
H.Jos et ole huomannut, maankäyttöön arvokas syy on heidän elinkeinonsa, porolaitumensa.
Eipä kepulainenkaaa suostuisi, jos peltoja halkomaan tulisi junarata. Gannu kirjoitti:
Jos et ole huomannut, maankäyttöön arvokas syy on heidän elinkeinonsa, porolaitumensa.
Eipä kepulainenkaaa suostuisi, jos peltoja halkomaan tulisi junarata."Gannu"
Niinpä.
Ja Savolaisten Norpat.
Ei niilläkään arvoa Suomelle ole.
Pelkkää rahan-menoa vain.
Merelläkään ei enää kannata ammatti-kalastaa.
Siellä on niitä Hylkeitä.
Typerä Luonnon-suojelu on alkanut estää ihan liikaa maamme kehitystä.
Lapsillemmekaan ei riitä enää kesä-töitä.
Joutuvat rukoilemaan eläkeläisiltä lisää vero-rahaa kirjoihinsa.
Vanhenpansa tietenkin kannustavat lapsiaan kertomaan surkeudestaan.
Muuten ei Fuengirolan Kukko laula isille ja äidille kapakan Karaokessa kunniaa.
H.- Pylykerö
hunksz kirjoitti:
"Gannu"
Niinpä.
Ja Savolaisten Norpat.
Ei niilläkään arvoa Suomelle ole.
Pelkkää rahan-menoa vain.
Merelläkään ei enää kannata ammatti-kalastaa.
Siellä on niitä Hylkeitä.
Typerä Luonnon-suojelu on alkanut estää ihan liikaa maamme kehitystä.
Lapsillemmekaan ei riitä enää kesä-töitä.
Joutuvat rukoilemaan eläkeläisiltä lisää vero-rahaa kirjoihinsa.
Vanhenpansa tietenkin kannustavat lapsiaan kertomaan surkeudestaan.
Muuten ei Fuengirolan Kukko laula isille ja äidille kapakan Karaokessa kunniaa.
H.Jopahan nyt tuassiisa !!! Savolaisten Norpat.
Katohan tätä:
https://yle.fi/uutiset/3-10114264
Kiinalaiset pisti töpinäks, onhan Kiina vanha sivistysvaltio. Usa ei ole 12 vuoteen saanut yhtä paljon aikaseks. Siellä luonto on arvossaan ja sitähän tänne turistit sieltä tulevat katsomaan.
Jos kaikki paikat rakennetaan, mitään luontoarvoo ei jää. Pylykerö kirjoitti:
Jopahan nyt tuassiisa !!! Savolaisten Norpat.
Katohan tätä:
https://yle.fi/uutiset/3-10114264
Kiinalaiset pisti töpinäks, onhan Kiina vanha sivistysvaltio. Usa ei ole 12 vuoteen saanut yhtä paljon aikaseks. Siellä luonto on arvossaan ja sitähän tänne turistit sieltä tulevat katsomaan.
Jos kaikki paikat rakennetaan, mitään luontoarvoo ei jää."Pylykerö"
Taidanpa nyt arvatakin miksi Kiina ja Savo tykkäävät toisistaan.
Kummallakin on epäillyttävän omituinen kieli.
-
- No? Onko puhdasta?
- Suattuap ollannii, jos tuoho puhtaasiin luuttuun on uskomine.
-
H.
- Parempiin
Kaikki pakoloiset pääsee helpommin ensin tunnelin kautta suomeen ja sitä rataa.
- ö-Öö
Suurentavat rekkoja
Hassu tilanne, rekkojaa suurennetaan hitosti. Samaan aikaan on tämä Petsamorata tapetilla. Junatunnelia Tallinnaan suunnitellaan. Parikin kaupunki rakentaa ratikkaratoja, noh, länsimetro työnalla. Jotenkin tuntuu, pian on maassa infrastruktuuria reippaasti.
Se vaan mietityttää, kun logistiikkaa siirretty kumipyörille, riittääkö ratahankkeilta hilloa teitten kunnossapitoon. Kun ei ole oikein riittänyt tähänkään asti. Noin mainiten, Oulussa vääntävät siltoja, Ikävä puoli, niillä ei kantavuutta isoja rekkoja varten :D
Jotenkin epäilyttää, liikaa suunnitelmia, fyrkat loppuu pahasti kesken. Ja suurin metelihän tietenkin on Malmin pienlentskarikentästä.
=DW="teevee"
Liekö joskus maininnut...
Lapsemme ovat nyt puikoissa.
Bataattien myynti on kasvanut huomattavasti.
H.- Pylykerö
Eikös olekkin huvittavaa, rekkoja suurennetaan, mutta teiden kunnostukseen ei ole varoja. Rataan sitä rahaa löytyisi.
Niin, ne isot väyläthän pitäisi yhtiöittää ja maksattaa käytöstä. Näinhän kaavailua oli.
- sarkastine
Onneksi meillä on Berner.
Ei mitään huolta infrastruktuurista.
Liikenne on hänen erikoisalansa.- sarkastine
...niin ja saamelaisten tappelu laidunmaistaan menee kaiken edelle.
Saamekäräjät vatvoo juttua maailman tappiin asti estäen kaikki kehityshankkeet. - zxcvbn
sarkastine kirjoitti:
...niin ja saamelaisten tappelu laidunmaistaan menee kaiken edelle.
Saamekäräjät vatvoo juttua maailman tappiin asti estäen kaikki kehityshankkeet.Siinä on saamelaisissa käsittämättömän riitelevä joukkio kaikessa.
Muualla Suomessahan tiet ja rautatiet eivät ole haitanneet kotieläinten pitoa? - Aina.oikeassa
zxcvbn kirjoitti:
Siinä on saamelaisissa käsittämättömän riitelevä joukkio kaikessa.
Muualla Suomessahan tiet ja rautatiet eivät ole haitanneet kotieläinten pitoa?Sinä et saamelaisena riitelisi, väittäisit lantalaiset he vasta riitelee.
- zxcvbn
Aina.oikeassa kirjoitti:
Sinä et saamelaisena riitelisi, väittäisit lantalaiset he vasta riitelee.
Oddasat uutiset aiheita:
- riidellään valtiota vastaan ja lisää rahaa
- riidellään valtiota vastaan ja lisää rahaa
- kulttuuria ja lisää rahaa
- poroajokilpailut
- riidellään valtiota vastaan ja lisää rahaa
- pistemikäpiste
Hanke on hylätty turhana. Piste.
- Pylykerö
Nyt kaikki nuo ratahankkeet ovat todettu kannattamattomiksi uutisten mukaan. Berner kuitenkin puhuu jo itsepäisesti milloin radan pitäisi valmistua.
Samoin kuin Soten kanssa, maksoi mitä maksoi, se on saatava yksityisten firmojen kannattavuuden parantamiseksi.
"Emme voi jättää velkataakkaa lapsillemme...." näinhän kuuluu mantra silloin puhutaan suurista ikäluokista.
Velkataakkaa ei siis tule älyttömistä hankkeista ? Eläkeläisiä ja nuoria eläkeläisiä tulee riittämään meidän jälkeemmekin.- ö-Öö
Asiassa myös muita puolia.
Sinällään ei ihme, jos laskettu kannattamattomaksi. Kyseessä kuitenkin ennustaminen. Kaikenlaista ilmastonmuutosta menossa, sekin vaikuttaa. Politiikka, elikkäs Nato. Miten lie muuten päästöjen kanssa. Metallien hinta. Ai niin, mitenkähän metallit liittyis Tornion tehtaisiin.
Itellä ei ole varsinaisesti mielipidettä puolesta, tai vastaan. Kuitenkin raidehommeleita kannattais mun mielestä aina tutkailla.
SLP.n virallisessa äänenkannattajassa oli vähän juttua aiheesta. Kepulit nyt vajaa omia intressejään, mutta on tossa jutussa just niitä seikkoja, mitä mä olin tuumaillut.
https://www.suomenmaa.fi/paakirjoitus/jos-jaameren-rata-rakennetaan-sen-paateasema-on-kirkkoniemi-6.23.351270.254030cc8c
Kandee hokata, tallinan tunnelia ollaan tekemässä kuitenkin. Tässä nyt ehtii tulla lama, jos toinenkin, ennenkuin tosta ratahankkeesta voi sanoa oikein mitään. Niin kauan, kuin sitä ei ole tehty, asiaa oletettavimmin vatvotaan ja tehdään erilaisia laskelmia.
=DW=
- Huonoidea
Päivän uutisissa kerrotaan konsulttitutkimuksesta tämän ratahankkeen kannattavuuden osalta. Se on karua tekstiä, ei mitään mahdollisuuksia radan taloudelliselle kannattavuudelle. Se saisi nyt olla siinä ja loppua koko tyhjä haahuilu!
- pavott
Rata on sama leveys vain suomi-venäjä. Onko Niistöllä pukamia kielessä luulen on paljon.
- sssdfcc
POROTALOUS KANNATTAA AINA.....kuulemma ranualla liikkunut susi ja poromiehet ajaa talvella piha-aitauksiin kuolleita poroja metsään.....niistähän saa korvauksen kun susi ne tappoi.
- Johk
Johtuuko se radan leveydestä ?
- 865bbb
Siis "kuulemma" myös susi ajaa kuolleita poroja piha- aitauksista metsään?
- teretule
Ei miekkaa puppiin ennen Uralia ....apinoilla taas elää haaveet---aatu on pois ja tällä tasolla on Suomi nolla ja tulee olemaan.
Saksa on matkassa ei kuitenkaan apinan aivoilla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865