Oikosulkumoottorin ohjaus, sähköauto?

sähköautollako

Artikkeli sähköautoista ja renkaan vaatimuksista:

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201803082200796605_oa.shtml

ko. artikkelin kommenttiosiosta: "Polttomoottori antaa väännöstään maksimin vasta 2000r/min, kun sähkömoottori antaa100% väännöstään heti 1r ylöspäin."

Minulla on ollut se käsitys, että jos oikosulkumoottorille halutaan portaaton kierroslukusäätö, niin silloin:

a) valitaan 400 Hz oikosulkumoottori

b) moottoria syötetään vaihtosuuntaajalla, jossa on säädettävä taajuus 40 .. 400 Hz.

400 Hz on maksimi siksi, että moottorin toimintataajuuden ylitys ei välttämättä tee hyvää moottorille (riski ylikuumenemisesta, mikä voi johtaa käämityksen eristevaurioon).

Entä se 40 Hz minimi ?
Tästä minulla ei ole ihan tarkkaa tietoa, mutta olen ymmärtänyt, että asia liittyisi sähkömagnetismin lakeihin ja moottorin käämeihin, eli alle 40 Hz taajuus moottoriin, joka on mitoitettu 400 Hz (siis antaa nimelliskierrosnopeutensa 400 Hz syötöllä) aiheuttaisi myös ongelmia (riittämätön vääntömomentti ja sen seurauksena riski, että moottorin roottori jää paikoilleen pyörimisen sijasta, jolloin moottorin hyötysuhde on 0%, eli 100% syötetystä energiasta muuttuu hukkalämmöksi -> jälleen riski ylikuumenemisesta).

Käytännössä siis nopeussäätöalue on 10% .. 100% nimelliskierrosnopeudesta.

Tämä herättää kysymyksen:

Onko myös sähköautossa vaihteisto, vai tuotetaanko kaikki ajonopeudet ihan liikkeellelähdöstä huippunopeuteen samalla kiinteällä välityssuhteella ?

Mikäli on koko ajan sama kiinteä välityssuhde, niin miten em. ongelma ratkaistaan, eli miten systeemi toimii liikkeellelähdön yhteydessä, kun alussa auton nopeus on tasan 0 ja se pitäisi kuitenkin saada kiihtymään - voiko moottorin taajuus tilapäisestikään alittaa tuon 40 Hz, ja jos ei, niin miten ongelma hoidetaan - ei vaikuta fiksulta, jos ongelmaa yritetään "hoitaa" sillä, että liikkeellekähdössä moottorille syötetään 40 Hz (eli 10% maksimitaajuudesta) ja rengas yksinkertaisesti luistaa, kunnes auton nopeus vastaa 10% maksiminopeudesta !

Jos asia on noin hölmösti toteutettu, niin en ihmettele rengasvalmistajan kommenttia siitä, kuinka sähköauto kuluttaa renkaita bensiiniautoa enemmän - ei sillä, että bensiinimoottori olisi yhtään sähkömoottoria parempi alhaisilla kierrosluvuilla, vaan sillä, että bensa-autoissa on kytkin mukana voimansiirtoketjussa.

Vai onko jotain keinoja rakentaa sähkömoottori niin, että nopeussäätö voisi oikeasti alkaa nollasta, eikä 10 prosentista maksiminopeudesta ?

38

1449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mamu17

      nopeusanturilla varustettu vektoriohjaus antaa täysi vääntömomenti vaikka akseli olisi pysähdyksissä... Eri asia sitten että tavallinen oikosulkumoottori päästää savut pois sellaisessa käytössä...

      • vääntää-muttei-jäähdy

        Sähkömoottorilla on usein se ongelma, että jäähdytys usein perustuu moottorin itsensä pyörimisliikeeseen. Jos siis revitään suurta vääntöä pienillä kierroksilla niin jäähdytys ei toimi ilman ulkopuolelta toteutettua puhallusta.


    • ei_vemmi

      Sähköauton moottori on kaukana tavallisesta oikosulkumoottorista.

    • näin.on

      Kyllä minun 400 V 50 Hz 3000 rpm oikosulkumoottorini toimivat taajuusmuuttajakäytössä (VACON, Lenze jne) aivan hyvin oli nopeus esimerkiksi 0 rpm tai sitten 6000 rpm. Ei oikosulkumoottorin palaminen ole pyörimisnopeudesta kiinni vaan virrasta ja häviötehosta.

    • Meikä-

      Sähköautoissa on luullakseni kestomagneettiroottori jolloin kyseessä on tahtikone eikä epätahtikone eli ns. oikosulkumoottori joka tarvii kovempaa taajuutta että saadaan indusoitua kenttä roottorille jota roottori sitten jättämällä seuraa..

      Omatekoiset sähköautot voikin tehdä niin että kerää tuotannosta vanhan saatavilla olevan oikosulkumoottorin, taajuusmuuttajan ja sitten huoltoaseman kierrätyksestä takaluukun täyteen lyijyakkuja. Akut kytketään taajuusmuuttajan välipiirin rinnalle.

      Oikosulkumoottorin hajoaminen johtuu liian suuresta virrasta joka voi johtua ylikuormittamisesta. Tai taajuusmuuttajakäytössä pienemmällä taajuudella reaktiivisen vastuksen tippumisesta jonka estämiseksi on laskettava syöttöjännitettä. Tosin myös liian kova taajuus ylikuormittaa moottoria jos jännitettä ei nosteta suhteessa reaktanssin nousuun (kentänheikennysalue). Ylijännitteellä kompensoimalla taas voi polttaa moottorin eristeet jotka on suunniteltu esim 400V

      Eli moottori on optimoitu 50hZ ja välityksellä haetaan suurin tarvittava nopeus käyttöakselille, Taajuusmuuttajalla tulisi vain hidastaa ja pienentää moottorin tehoa silloin kun suunnitellaan oikein.

      Lukematta edes artikkelia luulen että renkaat kuluvat siksi että sähköauto kiihtyy niin järjettömän hyvin, kiihdyttelyt ja jarruttelut kuluttavat renkaita vaikka ei suditettaisi/laahattaisi.

      Oikosulkumoottori olisi varmaan kiihdyttelyyn huonoin valinta, siinä missä yleisvirtamoottori paras, eikä tuo kestomagneetti-tahtikone paljoa häviä yleisvirtamoottorille vääntömomentissa, ja tehossa pyyhkii ainakin muilla pöydän kun teho otetaan ulos kierrosnopeutena.

      • logiikka.rules

        Vai että yleisvirtamoottori josta teho otetaan kierrosnopeutena. Buaahhaahhaa.


      • Meikä-

        " eikä tuo kestomagneetti-tahtikone paljoa häviä yleisvirtamoottorille vääntömomentissa, ja tehossa pyyhkii ainakin muilla pöydän kun teho otetaan ulos kierrosnopeutena."

        Siis onko tossa jotain epäselvää, mielestäni tarkoittaa että kestomagneettikone mikro-ohjaimella pyöritettynä voittaa mennen tullen kommutaattorillisen yleisvirtamoottorin. mekaanisessa akselitehossa.

        Keskustelen kyllä aiheesta hyvin mielellään lisääkin, toisin kuin sinä?


      • oikosulkukone

        Esimerkiksi Teslassa käytetään nimenomaan oikosulkumoottoria eikä kestomagneettimoottoria.


      • Meikä-

        No sopisi järkeen kun auton nimi on sama kun moottorin keksijän, arvauspohjalta tossa kyllä vedin et kestomagneeteilla hyötysuhteen takia, mikäköhän tuossa on ideana tehdä kaupallinen auto oikarikoneella?

        Noi omat viritelmät tuotannon jätteistä ei tosiaan ole kovin optimaalisia kytkeä oikosulkumoottoria auton vaihteistoon, mikäköhän on vaihteiston hyötysuhde, 0,8? Painaakin moottori ja akusto sen verran että pitää melkein laittaa pakuun tai lava-autoon missä on kantavuus tonnin hujalkoilla...


      • sähköauto
        Meikä- kirjoitti:

        No sopisi järkeen kun auton nimi on sama kun moottorin keksijän, arvauspohjalta tossa kyllä vedin et kestomagneeteilla hyötysuhteen takia, mikäköhän tuossa on ideana tehdä kaupallinen auto oikarikoneella?

        Noi omat viritelmät tuotannon jätteistä ei tosiaan ole kovin optimaalisia kytkeä oikosulkumoottoria auton vaihteistoon, mikäköhän on vaihteiston hyötysuhde, 0,8? Painaakin moottori ja akusto sen verran että pitää melkein laittaa pakuun tai lava-autoon missä on kantavuus tonnin hujalkoilla...

        Video Tesla Model S tekniikasta.

        https://www.youtube.com/watch?v=3SAxXUIre28


      • Meikä-

        Oli muuten hyvä video, kiitos siitä! Tosin ääniä ei ollut koneessa mutta hyvinhän tuosta selvisi ilman niitäkin. Tossakin tuli selväksi että vaihteistoa ei sähkömoottorilla tarvita häviökertoimena.

        Sitten tuo että moottorista on saatu tehokas ja kevyt juuri noin kun ottaa tehot 18000rpm asti. Jos tuotannosta pelastaa vanhan teollisuusmoottorin niin käteen osuu yleensä 1500 tai 3000rpm jolloin sellainen mötikkä painaa tyyliin 100kg.

        Sehän ei ihan minulle auennut miksi käyttää oikosulkumoottoria jossa tehoa menee roottorin kentän ylläpitoon. Teollisuuskäytössä oikarikone on selvä kun on halpa ja pitää saada ilman oheiskomponentteja käyntiin 50Hz taajuudesta.

        Luulisi että kalliissa sähköautossa kestomagneettikone ei tuo mitään hintaan lisää ja sitten tuo roottorin asennon tunnistus vaikka kolmannesta vaiheesta, vai mitä muita systeemeitä siinä oli, joku asentotunnistin. Eikö olisi muka parempi häh?


      • poliittinen.ongelma

        Kestomagneeteissa on omat ongelmansa liittyen niiden hintoihin ja erityisesti riippuvuuteen Kiinan harvinaisten maametallien tuotannosta. Jos supermagneetissa ei ole terbiumia tai dysprositiumia niin se lakkaa olemasta magneetti jo hieman sadan asteen yläpuolella.

        Mitä korkeampaan Curie lämpötilaan yritetään päästä sitä kalliimpia magneetit ovat. Taloudellinen riippuvuus Kiinan suopeudesta ei ole amerikkalaiselle autonvalmistajalle toivottu asiantila.


      • pennanen_rules
        oikosulkukone kirjoitti:

        Esimerkiksi Teslassa käytetään nimenomaan oikosulkumoottoria eikä kestomagneettimoottoria.

        Toroidionissa puolestaan käytetään kestomagneettimoottoria.


      • näin.on

        Jos moottorin hyötysuhde on 85 % niin kannattaa itkeä sitä, että pääsee vain Lidliin. K-kauppaan pääsisi moottorilla, jonka hyötysuhde on 90 %.


      • Ipt8
        Meikä- kirjoitti:

        No sopisi järkeen kun auton nimi on sama kun moottorin keksijän, arvauspohjalta tossa kyllä vedin et kestomagneeteilla hyötysuhteen takia, mikäköhän tuossa on ideana tehdä kaupallinen auto oikarikoneella?

        Noi omat viritelmät tuotannon jätteistä ei tosiaan ole kovin optimaalisia kytkeä oikosulkumoottoria auton vaihteistoon, mikäköhän on vaihteiston hyötysuhde, 0,8? Painaakin moottori ja akusto sen verran että pitää melkein laittaa pakuun tai lava-autoon missä on kantavuus tonnin hujalkoilla...

        Teslassa on kolmivaihemoottori.
        Kolmivaihemoottorissa ei ole magneetteja vaan se luo itse magneettikenttänsä eri vaiheiden avulla.


      • Kestomagneettitahtimoott
        Ipt8 kirjoitti:

        Teslassa on kolmivaihemoottori.
        Kolmivaihemoottorissa ei ole magneetteja vaan se luo itse magneettikenttänsä eri vaiheiden avulla.

        Kolmivaihemoottorissa voi olla aivan hyvin kestomagneetit roottorissa.


    • noillajoalkuun

      Taajuusmuuttajaan voidaan asettaa kaikki mm kiihtyvyysparametrit miten haluttaa, ei siinä renkaita tarvitse luistattaa sen takia.

      siitä vaan rakentelemaan ihan tavallinen vanha kenttäsirkkelin moottori (22kw) vaan keulalle suoraan vanhaan vaihteistoon ja kytkimeenkin ja akkuja kärry täyteen, kyllä sillä lidlissä käy eestaa kun yön lataa.

    • mamu17

      Teollisuuden oikosulkumoottoreiden hyötöaste on >95% nykyään (EUn direktiivit pakotta). Ilman kalliita maametalleja.

      • tärkeä_ero

        Kestomagneettimoottori pyörii myös ilman vierassähköä kun taas oikosulkumoottori ei.


      • näin.on

        Nollaenergiamoottori on se kaikkein nerokkain keksintö. Ei tarvita mitään vierassähköä eikä mitään muutakaan sähköä.


      • Meikä-
        tärkeä_ero kirjoitti:

        Kestomagneettimoottori pyörii myös ilman vierassähköä kun taas oikosulkumoottori ei.

        Mitä on vierassähkö, miten kestomagneettimoottori toimii ilman sitä ja mihin sitä tarvitaan oikosulkumoottorissa?

        Generaattorikäytössä kestomagneeteilla varustettu roottori tuottaa suoraan sähköä pyörittämällä mutta häkkikäämitetyssä siirretään varattu konkka tai paristo vaiheelle jos tahdistusta ei oteta siirtoverkosta


    • Meikä-

      "Teollisuuden oikosulkumoottoreiden hyötöaste on >95% nykyään (EUn direktiivit pakotta). Ilman kalliita maametalleja. "

      Nykyjään? Mulla on tossa 750W 3000rpm teollisuuskäyttöön myytyjä oikosulkumoottoreita, vajaa vuoden vanhoja, suoraan maahantuojalta. arvokilpeen on jopa painettu: n 80.5% Itse sain laskemalla 0,817 kun jaoin akselitehon verkosta otetulla pätöteholla.

      Vaikuttaisiko moottorin koko, sanosin että aika mahotonta saada 95% pienistä oikarimoottoreista?

      • mamu17

        IE4 Premium Efficiency vaatii 85% jos teho 750W, >90% @ 3kW, >95% @ 20kW..

        Onkohan IE3 se vaadittu taso nykyään? >90% @ 7.5kW, >95% @ 55kW


      • Joakim1
        mamu17 kirjoitti:

        IE4 Premium Efficiency vaatii 85% jos teho 750W, >90% @ 3kW, >95% @ 20kW..

        Onkohan IE3 se vaadittu taso nykyään? >90% @ 7.5kW, >95% @ 55kW

        Näyttäis olevan IE3 tai IE2 taajuusmuuntimella 2015/2017 alkaen uusille asennuksille. Onko tuo hyötysuhde maksimaalinen hyötysuhde, hyötysuhde täydellä teholla vai jotain muuta? Hyötysuhde ei tietenkään ole vakio, vaan riippuu otetusta tehosta ja kierrosluvusta. Auton moottoria käytetään suurin osa ajasta hyvin pienellä teholla ja kierrosluvulla.

        Teollisuusmoottoreissa ei ole vastaavia koko- ja painorajoituksia kuin autoissa. Myös kierroslukualue on hyvin suuri. Teslassa näytti olevan 0-18 000 rpm.


    • poliittinen.ongelma

      Sähkömoottoreiden hyötysuhteella on todella paljon merkitystä, kun kaikesta maailmassa tuotetusta sähköstä luokkaa 40% kuluu nimenomaan sähkömoottoreiden pyöritykseen.

      https://www.lut.fi/documents/10633/333534/Moottoreiden Hyötysuhteet_yleinen_Jarno_Kinnunen.pdf/1f7fb3af-2475-4b2d-98bf-af4d1580d4dc/

      Pienitehoisissa moottoreissa on erilaiset vaatimukset kuin suurissa moottoreissa. Katso otsikon IE-hyötysuhdeluokat alkaen sivulta kymmenen.

      EU:n direktiivinen mukaan siis näin (2, 4 ja 6-napaiset moottorit, 50 ja 60 Hz) :

      "EU MEPS –asetus hyväksytty 22.7.2009 : Asettaa EU:ssa pakollisen energiatehokkuuden vähimmäisstandardin oikosulkumoottoreille (MEPS)
      § Vaiheittainen käyttöönotto vuosien 2011 ja 2017 välillä
      § Koskee sekä tuontia että käyttöönottoa EU:n alueella
      ...
      Tehoalue 0.75 – 375 kW, moottoreiden täytyy täyttää hyötysuhdeluokka IE3 TAI
      hyötysuhdeluokan IE2 moottori täytyy asentaa taajuusmuuttajakäyttöisenä."

      Määräyksien piiriin kuuluvan eli 750 W moottorin on oltava hyötysuhteeltaan vähintään IE3 eli ainakin 82%. Sinun esimerkkimoottorisi on 0.5 kW ja jää toistaiseksi direktiivien ulkopuolelle.

      • poliittinen.ongelma

        https://lyhyt.fi/hPwzyjHxSR

        Tuossa edellä mainittu ja ääkkösten vuoksi keskeltä katkennut linkki uudelleen. Sama vika foorumisoftassa ollut alusta asti eikä sitä ilmeisesti koskaan korjata.


      • poliittinen.ongelma

        Tesla S sähköauton 700 hevosvoimaa kahdella oikosulkumoottorilla tarkoittaa moottorin maksimitehoa 260 kW. EU MEPS asetuksen mukaan taajuusmuuttajaa käytettäessä eli IE2 - luokassa hyötysuhteen alaraja tuolla teholla on 95.5% eli varsin tiukka vaatimus.

        Moottorin koko vaikuttaa paljon hyötysuhteeseen. Siksi vaatimukset pienille moottoreille ovat niin paljon vaatimattomampia.


      • arvelenpa.vain

        Eikä tuolla EU-direktiivillä ole mitään merkitystä kun sähköautojen moottoreita käytetään, jolleivät ne sähköautojen moottorit sitten ole verkossa kiinni.


      • fgbhjkyu
        arvelenpa.vain kirjoitti:

        Eikä tuolla EU-direktiivillä ole mitään merkitystä kun sähköautojen moottoreita käytetään, jolleivät ne sähköautojen moottorit sitten ole verkossa kiinni.

        Eiköhän noilla jutuilla ollut tarkoitus osoittaa tuolle yhdelle pöntölle että oikosulkumoottorin hyötysuhde ei ole minkäänlainen ongelma autokäytössäkään.


      • Joakim1

      • Joakim1

        Mitenköhän tärkeä on itse sähkömoottorin hyötysuhteen merkitys verrattuna sen käyttötapaan? Teollisuudessa moottorit pyörittävät usein pumppuja ja puhaltamia ilman tajuusmuuntimia. Virtausmääriä säädetään kuristamalla virtausta eikä hidastamalla pumppua eli moottori tekee täysillä töitä, vaikka ei olisi tarve. Toki Suomessa jne. on jo pääosin taajuusmuuntimet käytössä, ainakin uudemmissa asennuksissa.


      • näin.on

        Niinhän se on Teslassakin. Kaasupoljin pohjaan niin että kumit sulaa kun on kerran sen verran kallis auto alla.


      • pyörivät_kentät

        Yleensä noissa taajuusmuuttimissa ei taideta päästä kiihdytettäessä nopeasti tuohon maksimaaliseen hyötysuhteeseen - tulee häviöt niin suuriksi suhteessa. Eiköhän se edelleenkin ole niin, että pienellä lineaarikentällä päästään tuohon maksimaaliseen hyötysuhteeseen - sitten kun mennään motarille tai kiihdytetään, on luvut jotain muuta. Saapa nähdä, riittääkö pistää 4:ään pyörään suora moottoriveto, jotta motarinopeuksilla päästään haluttuun hyötysuhteeseen vai pitääkö alkaa laskea nopeuksia direktiivin hengessä? Eli tehoa otettaessa koneet lämpenee tehokkaammin, kuin pienillä tehoilla ajettaessa. Joku optimikin siihen taisi olla moottorin magnetoituman suhteen laskettavissa millä pyörintänopeudella saadaan isoin teho ulos. Taisi olla että vääntömomentti riippuu jättämästä, joka taas riippuu otetusta tehosta? Jossain vaiheessa sitä yritetään ottaa liikaa tehoa ja jättämä pyörähtää ympäri ja vääntömomentti romahtaa.


      • harhaanjohdettuko
        poliittinen.ongelma kirjoitti:

        Tesla S sähköauton 700 hevosvoimaa kahdella oikosulkumoottorilla tarkoittaa moottorin maksimitehoa 260 kW. EU MEPS asetuksen mukaan taajuusmuuttajaa käytettäessä eli IE2 - luokassa hyötysuhteen alaraja tuolla teholla on 95.5% eli varsin tiukka vaatimus.

        Moottorin koko vaikuttaa paljon hyötysuhteeseen. Siksi vaatimukset pienille moottoreille ovat niin paljon vaatimattomampia.

        Joskus jonkun on selvitettävä meikäläiselle, miten Teslassa käytettävissä moottoreista saadaan 250kW tehoa ulos. Tavallinen 250kW teollisuus käytössä olevat oikosulkumoottorit painaa noin tonnin verran, ja ovat kooltaan sitä luokka ettei ne edes mahtuisi Teslan kokoiseen kärryyn. jaToroidionissa väitetään olevan 1GW tehoa.


      • Joakim1
        harhaanjohdettuko kirjoitti:

        Joskus jonkun on selvitettävä meikäläiselle, miten Teslassa käytettävissä moottoreista saadaan 250kW tehoa ulos. Tavallinen 250kW teollisuus käytössä olevat oikosulkumoottorit painaa noin tonnin verran, ja ovat kooltaan sitä luokka ettei ne edes mahtuisi Teslan kokoiseen kärryyn. jaToroidionissa väitetään olevan 1GW tehoa.

        Teslan oikosulkumoottorit toimivat todella suurilla kierrrosluvuilla. Jonkun mallin koneen kierrosluku oli 18 000 rpm huippunopeudella. Koneen koko tulee lähinnä vääntömomentin mukaan. Teollisuuden koneet pyörivät hitaasti. Nopeimmat 3000 rpm, mutta tyypillisempi taitaa olla 1500 rpm tai 1000 rpm. Teslan moottori siis pyörii n. 10 kertaa nopeammin, jolloin vääntömomentti on n. 1/10 osa samalla teholla ja koneen mitoitus vastaa 1/10 tehoisen hitaan koneen mitoitusta.

        Lisäksi teollisuuskoneiden pitää kestää "ikuisesti" täyttä tehoa ja rakenne voidaan tehdä kestäväksi ja halvaksi painon ja koon kustannuksella. Teslan akku ei kestä täyttä tehoa edes puolta tuntia, joten koneen ei tarvitse kestää kauaa suuria tehoja. Materiaalit ja mitoitus voidaan tehdä pienen koon ja painon kannalta optimaaliseksi ja hinta ei ehkä ole niin kriittinen.

        Teslakin on siirtymyssä kestomagneettimoottoreihin.


      • zsdfgty
        Joakim1 kirjoitti:

        Teslan oikosulkumoottorit toimivat todella suurilla kierrrosluvuilla. Jonkun mallin koneen kierrosluku oli 18 000 rpm huippunopeudella. Koneen koko tulee lähinnä vääntömomentin mukaan. Teollisuuden koneet pyörivät hitaasti. Nopeimmat 3000 rpm, mutta tyypillisempi taitaa olla 1500 rpm tai 1000 rpm. Teslan moottori siis pyörii n. 10 kertaa nopeammin, jolloin vääntömomentti on n. 1/10 osa samalla teholla ja koneen mitoitus vastaa 1/10 tehoisen hitaan koneen mitoitusta.

        Lisäksi teollisuuskoneiden pitää kestää "ikuisesti" täyttä tehoa ja rakenne voidaan tehdä kestäväksi ja halvaksi painon ja koon kustannuksella. Teslan akku ei kestä täyttä tehoa edes puolta tuntia, joten koneen ei tarvitse kestää kauaa suuria tehoja. Materiaalit ja mitoitus voidaan tehdä pienen koon ja painon kannalta optimaaliseksi ja hinta ei ehkä ole niin kriittinen.

        Teslakin on siirtymyssä kestomagneettimoottoreihin.

        Tuossa tehonkestossa lämpenemisellä on erittäin suuri vaikutus, hetkellisesti on helppo ottaa suuriakin tehoja ilman lämpöongelmia, mutta jos tehontarve onkin jatkuvaa koko moottori on mitoitettava aivan erilailla. Autokäytössä huipputehon käyttöajat ovat hyvin lyhyitä ja keskimääräinen teho jotain muutamankymmenen kW:n luokkaa.


      • Joakim1
        zsdfgty kirjoitti:

        Tuossa tehonkestossa lämpenemisellä on erittäin suuri vaikutus, hetkellisesti on helppo ottaa suuriakin tehoja ilman lämpöongelmia, mutta jos tehontarve onkin jatkuvaa koko moottori on mitoitettava aivan erilailla. Autokäytössä huipputehon käyttöajat ovat hyvin lyhyitä ja keskimääräinen teho jotain muutamankymmenen kW:n luokkaa.

        Teslan moottorissa nestejäähdytys. Hukkalämpö on aika olematon tehokkaaseen polttomoottoriin nähden. Niissä jäähdytysveteen menee suunnilleen sama teho kuin kampiakselille.


    • Meikä-

      Noniin, kiitoksia hyötysuhdeselvityksistä, itse en ole noita asioita ikinä tutkinut. Muutenkin erittäin pätevää raskaansarjan harrastelijoiden keskustelua (minun mittakaavassani) eikä politiikka tullut edes mieleen kun persuja ja Huhtasaarta osaan äänestää!

      Tuossa mainitsemassani 750W akselitehoisen moottorin kilvessä komeilee muuten IE2. Voin pistää arvokilvestä kuvan tänne illalla jos tarpeellista.

      Säädökset ilmeisesti koskee vain moottoria, siihen voi olla eri määräys kuinka typerästi moottorin saa asentaa ettei koko teho mene voimansiirtohäviöihin.

      Radio-ohjattavat on kai pitkälti toimineet kestomagneeteilla mutta ilmeisen hyvä on oikosulkumoottorikin varsinkin kun sen tekeminen tulee niin halvaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      352
      2816
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1058
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe