Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Omaishoito ja Carea

OKatainen

Mielestäni eläkeläiset eivät tarvitse omaishoidon palkkaa ( pärjäävät muutenkin ) ja omaishoidossa ei ole palkkiota vaan se on Palkka eli Verotus kovemmaksi. Mielestäni koko omaishoito pitäisi lopettaa ja kansalaiset maksaisivat itse kaikki tarpeensa. maksusetelit olisivat hyvä. Carea voisi Yksityistää omaishoidon, niin Säästyisi kunnilta monta miljoonaa euroa. Muutama erikoisosaamisen sairaala lisää Suomeen ja Henkilökuntaa Opiskelemaan. EU määräämään kokonaisuuden toteutumisesta.

20

493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justiinsa.joo

      Se on sinun mielipiteesi, ei meidän muiden.

      Työttömiltä saisi myös lopettaa työttömyyskorvaus ja ansiosidonnainen, samoin kuin toimeentulotuki ja asumistuki. Kummasti nostaisi työintoa. Pärjäävät muutenkin.

    • johanvitsinmurjaisit

      Hyvin pärjätään, kumpikin saa takuueläkkeen 780 e/kk. Omaishoidontuki (Palkka, 30 % veron, työeläke ym. maksujen jälkeen) on 289 e/kk. Siinä sinulle karehdittavaa. Eikä edes saada asumistukea, koska ollaan eläkkeellä.
      Mistä sinä kuvittelet nuo maksusetelit tempovasi? Veroeuroista ne määrärahat niihinkin tulonsiirtoina valtiolta annetaan.
      Toivottavasti koko omaishoidon tuki tosiaankin lopetetaan ja valtio voisi kustantaa kaikille dementikoille, muistisairaille, tapaturmaisesti loukkaantuneille, vammaisille lapsille ja muille nykyisin omaishoidontuen piirissä oleville ja läheisten ja omaisten hoidettavaksi laitetuille, asunnon ruuan ja ympärivuorokautisen hoidon kolmella hoitajalla.
      Voin kertoa sinulle, ettei tuo 780 e/kk riitä alkuunkaan omaishoidontuen piirissä olevan eläkeläisen kustannuksiin laitoshoidossa.
      Olisi mielenkiintoista nähdä miten tämä Kymenlaakson sairaanhoitopiirin Carea, pystyy vastaamaan haasteeseen, jos omaishoidontuki otettaisiin pois eläkeläisiltä ja koko maan eläkeläisomaishoitajat lyövät hanskat tiskiin. Kalliiksi tulee yhteikunnalle.

    • Kaikestahuolimatta

      Okatainen.
      Saat ilmeisesti monen tonnin eläkkeen, tai olet muuten " miljonääri",kun noin ylimielisesti kirjoitat omaishoitajista. Yhteiskunta säästää todella paljon, kun omaiset hoitaa läheisiään kotona. Ja korvaus on todella pieni (korkea vero%).
      Alapa omaishoitajaksi, olet töissä 24/7. Menetät omankin terveytesi.. Sitä on helppo huudella, kun ei tiedä totuutta.
      Mutta jospa omaishoito lopetetaan lailla; kaikki laitokseen. Säästyisi moni omaishoitaja totaaliselta uupumiselta. Jokainen vanhenee ja sairastuukin, kannattaa muistaa.

      • Kylläjämptionnäin

        Hyvä ehdotus, ett lopetetaan kokonaan omaishoitajasysteemi ja kaikki hoitoa tarvitsevat vanhukset palvelukoteihin tai hoivapaikkoihin. Katsotaan sitten miten paljon säästöjä yhteiskunnalle syntyy, kun ei ole omaishoitajia omaisiaan hoitamassa. Ei se omaisen hoito halpaa ja ilmaista ole ja se korvaus mikä maksetaan ei ole edes iso vaan aika pieni työmäärään nähden. Aloituksen kirjoittaja ei taida olla tietoinen sellasesta faktasta, ett useat omaishoitajat eivät saa minkäänlaista rahallista korvausta kyseisestä työstä, joko omasta tahdosta tai sitä ei ole myönnetty hänelle esim.siitä syystä ettei kunnalla ole vara niitä maksaa. Mutt oikeasti kannatan omaishoitajasysteemin lopettamista ja hoitoa tarvitsevat vanhukset suoraan hoitopaikkoihin, mitä sitä suotta yhteiskuntaa puoli ilmatteeksi avittamaan, joutaa yhteiskunta itse huolehtimaan veroja maksavista kansalaisistaan.


      • Irvokasta

        Allekirjoitat omaishoitosopimuksen, tietämättäsi samalla allekirjoitat elinkautistuomion itsellesi.
        Rikollisella elinkautinen kestää korkeitaan 14 vuotta, omaishoitajan kohdalla tuomio voi kestää loppuelämäsi.
        Omaishoitajalla ei ole oikeuksia, ainoastaan velvollisuuksia.


      • Kaikestahuolimatta

        Totta puhuu edellinen; suostutellaan kokeilemaan, voihan sen lopettaa, just joo. Elinkautinen napsahti.
        Joudut siihen tilanteeseen ns. kylmiltään.
        Omaishoitaja on kuin kuin monitoimityökalu, kaikki se osaa, kaikkea sillä teetetään jne.
        Oma elämä jää elämättä, sen jälkeen, kun laitat nimen paperiin.


      • Ensuosittele
        Kaikestahuolimatta kirjoitti:

        Totta puhuu edellinen; suostutellaan kokeilemaan, voihan sen lopettaa, just joo. Elinkautinen napsahti.
        Joudut siihen tilanteeseen ns. kylmiltään.
        Omaishoitaja on kuin kuin monitoimityökalu, kaikki se osaa, kaikkea sillä teetetään jne.
        Oma elämä jää elämättä, sen jälkeen, kun laitat nimen paperiin.

        Omalla kohdalla palveluohjaaja pisti omaisen hoitosuunnitelmaan muka sellasen asian, ett luvattiin kotiin apua tarvittaessa...no, eipä apuja herunut, kun yritin sitä saada, tuon palveluohjaajan jälkeen tullut ohjaaja otti sopimuksesta pois sen lauseen, jossa luvattiin apua. Omaishoitosopimuksen allekirjoittaminen on kuin tekis sopimuksen paholaisen kanssa, kaikki muuttuu helvetiksi, kun olet pistänyt nimes paperiin, yhteiskunta näyttää sulle keskaria kiitokseksi ja nauraa paskasesti päälle,
        Mutt oikeasti, kun tulee tilanne, ett oma jaksaminen alkaa olla finaalissa, niin silloin kannattaa varata aika lääkärille ja mennä vaikka yhdessä sen hoidettavan kans sinne ja sanoa, ett nyt ette enää jaksa, tarvitsette oikeasti apua tilanteeseen. Joskus se apu voi löytyä sieltä lääkärin vastaanotolta, jos sattuu tuuri käymään. Ketään ei pitäis jättää yksin pärjäämään, kukaan ei jaksa ja pysty kaikkea yksin hoitamaan. Yhteiskunta ei arvosta omaishoitajien tekemää työtä, se on tullut monesti selväksi. En kyllä voi suositella kellekään omaishoitajaksi rupeamista, siinä luopuu kokonaan omasta elämästä ja hyvässä lykyssä menee vielä terveyskin.


      • Jaksaaeijaksa
        Ensuosittele kirjoitti:

        Omalla kohdalla palveluohjaaja pisti omaisen hoitosuunnitelmaan muka sellasen asian, ett luvattiin kotiin apua tarvittaessa...no, eipä apuja herunut, kun yritin sitä saada, tuon palveluohjaajan jälkeen tullut ohjaaja otti sopimuksesta pois sen lauseen, jossa luvattiin apua. Omaishoitosopimuksen allekirjoittaminen on kuin tekis sopimuksen paholaisen kanssa, kaikki muuttuu helvetiksi, kun olet pistänyt nimes paperiin, yhteiskunta näyttää sulle keskaria kiitokseksi ja nauraa paskasesti päälle,
        Mutt oikeasti, kun tulee tilanne, ett oma jaksaminen alkaa olla finaalissa, niin silloin kannattaa varata aika lääkärille ja mennä vaikka yhdessä sen hoidettavan kans sinne ja sanoa, ett nyt ette enää jaksa, tarvitsette oikeasti apua tilanteeseen. Joskus se apu voi löytyä sieltä lääkärin vastaanotolta, jos sattuu tuuri käymään. Ketään ei pitäis jättää yksin pärjäämään, kukaan ei jaksa ja pysty kaikkea yksin hoitamaan. Yhteiskunta ei arvosta omaishoitajien tekemää työtä, se on tullut monesti selväksi. En kyllä voi suositella kellekään omaishoitajaksi rupeamista, siinä luopuu kokonaan omasta elämästä ja hyvässä lykyssä menee vielä terveyskin.

        Mutta lääkärit vähät välittää omaishoitajan jaksamisesta, se on niin monesti jo nähty ja monien omaishoitajien kertomana todettu.
        Me ollaan yhteiskunnan hävittämästi hyväksi käytämä ihmisryhmä jolta on viety ihmisarvo ja oikeus inhimilliseen elämään.


      • väsynyt.rumbaan
        Ensuosittele kirjoitti:

        Omalla kohdalla palveluohjaaja pisti omaisen hoitosuunnitelmaan muka sellasen asian, ett luvattiin kotiin apua tarvittaessa...no, eipä apuja herunut, kun yritin sitä saada, tuon palveluohjaajan jälkeen tullut ohjaaja otti sopimuksesta pois sen lauseen, jossa luvattiin apua. Omaishoitosopimuksen allekirjoittaminen on kuin tekis sopimuksen paholaisen kanssa, kaikki muuttuu helvetiksi, kun olet pistänyt nimes paperiin, yhteiskunta näyttää sulle keskaria kiitokseksi ja nauraa paskasesti päälle,
        Mutt oikeasti, kun tulee tilanne, ett oma jaksaminen alkaa olla finaalissa, niin silloin kannattaa varata aika lääkärille ja mennä vaikka yhdessä sen hoidettavan kans sinne ja sanoa, ett nyt ette enää jaksa, tarvitsette oikeasti apua tilanteeseen. Joskus se apu voi löytyä sieltä lääkärin vastaanotolta, jos sattuu tuuri käymään. Ketään ei pitäis jättää yksin pärjäämään, kukaan ei jaksa ja pysty kaikkea yksin hoitamaan. Yhteiskunta ei arvosta omaishoitajien tekemää työtä, se on tullut monesti selväksi. En kyllä voi suositella kellekään omaishoitajaksi rupeamista, siinä luopuu kokonaan omasta elämästä ja hyvässä lykyssä menee vielä terveyskin.

        Ihan turha on puhua lääkäreille. Ne eivät välitä meidän jaksamisesta pätkän vertaa. Hoidokin kanssa kun olet vastaanotolla niin tunnet aliarvostusta ja ylenkatsomista. Lääkärikunta kohtelee omaishoitajaa kuin joutosakkia ja yhteiskunnan alimmaista kastia.
        Olet sen hoidettavasi kanssa 24/7 ja silti lääkäri pystyy kumoamaan kaikki havaintosi ja tietosi sen 15 min. vastaanoton aikana.

        Mitä tapahtuisi, kun me omaishoitajat menisimme lakkoon? Ilmoittaisimme kaikki samana päivänä, että pidämme lakimääräiset vapaamme silloin. Yhteiskunta ja laitokset olisivat kaaoksessa.

        Omaishoidon voisi lakkauttaa ja kaikki hoidettavat, jotka sitä saavat, niin laitokseen ja palvelutaloille. Siellä on ammattitaitoinen henkilökunta joita lääkäreidenkään ei tarvitse aliarvioida.


      • Vapaatulevaisuus
        väsynyt.rumbaan kirjoitti:

        Ihan turha on puhua lääkäreille. Ne eivät välitä meidän jaksamisesta pätkän vertaa. Hoidokin kanssa kun olet vastaanotolla niin tunnet aliarvostusta ja ylenkatsomista. Lääkärikunta kohtelee omaishoitajaa kuin joutosakkia ja yhteiskunnan alimmaista kastia.
        Olet sen hoidettavasi kanssa 24/7 ja silti lääkäri pystyy kumoamaan kaikki havaintosi ja tietosi sen 15 min. vastaanoton aikana.

        Mitä tapahtuisi, kun me omaishoitajat menisimme lakkoon? Ilmoittaisimme kaikki samana päivänä, että pidämme lakimääräiset vapaamme silloin. Yhteiskunta ja laitokset olisivat kaaoksessa.

        Omaishoidon voisi lakkauttaa ja kaikki hoidettavat, jotka sitä saavat, niin laitokseen ja palvelutaloille. Siellä on ammattitaitoinen henkilökunta joita lääkäreidenkään ei tarvitse aliarvioida.

        Mulla oli onni kohdata lääkäri, joka huomioi myös mun jaksamisen. Hänen kanssaan tuli puheeksi kotihoito ja sanoin ettei meillä ole sitä. Hän siihen, ett en ole katsonut sitä vielä tarpeelliseksi, johon sanoin ettei sitä ole meille palveluohjauspuolelta myönnetty, koska siellä palveluohjaajat ovat olleet sitä mieltä ettei sille ole tarvetta. Hoidettavani oli jonkin aikaa sairaalassa, jossa arvioitiin hänen vointinsa ja kun kotiutui, saatiin kotihoito lääkärinlausunnon perusteella. Palveluohjaaja muuten kysyi, ett minkä takia se kotihoito oli pistetty ja toiseksi totesi ett sehän maksaa. Mutt niihän se vuorohoitokin maksaa, ei ne päivät ilmaisia ole ja kun vaippoja on myönnetty kaupungin puolelta hoidettavalle vain 2 päivää kohden, niin joudutaan itse ostamaan vaippoja lisää hoidettavalle ja ne ei mitään halpoja ole. Onneks saatiin se kotihoito, on helpottanut mun pärjäämistä ja on muutenkin asiat järjestyneet jo niin pitkälle, ett hoidettava odottaa jonossa hoitopaikkaa. Jos palveluohjauspuolelta olisin apuja pyytänyt kuten aiemminkin, niin ei olis kotihoitoa ja eikä olis saanut hoidettavaa saanut vieläkään mihinkään hoitopaikkajonoon vaan joutuisin yksinäni pärjäämään. Palveluohjaajat eivät todellakaan ole kauheasti olleet avuliaita ja enempi ovat olleet tylyjä ja kielteisiä,kun apua olen pyytänyt. Mulla on kokemusta myös aiemman hoidettavan osalta siitä miten huonosti palveluohjaajat kohtelee omaishoitajia ja on käynyt niinkin, ett ensimmäisen hoidettavan kohdalla palveluohjaaja oikeasti jätti kertomatta, ett on olemassa omaishoitajan lakisääteiset vapaapäivät ja vuorohoitosysteemi, vasta yhdeltä tuttavalta kuulin koko vuorohoidosta yleensä. Pistelee vihaksi vieläkin, kun muistan sen palveluohjaajan, lupas muka pistää ensimmäisen hoidettavani päivätoimintajonoon, mutt eipä ollut tehnyt sitäkään. Kun tuli käymään tekemässä toisen hoidettavan osalta omaishoitosopimusta, niin tykkäs oikeasti huonoa,mkun vaadin jo alussa vuorohoitosysteemiä siihen paperiin, ilme oli aika hapan. Joten olkaa hyvät ihmiset tarkkoja mitä sovitte palveluohjaajan kanssa ja pitäkää puolianne, teillä on jo alussa oikeus omaishoitajien lakisääteisiin vapaapäiviin ja teiltä ei voida kieltää hoidettavan mahdollisuutta päästä vuorohoitoon. Kertokaa julkisuudessa mitä se omaishoitajan työ ja arki oikeasti on, niin ehkä monikaan ei siihen virkaan kovin helpolla enää edes rupea. Veikkaanpa muuten, ett tulevaisuudessa monikaan ei enää rupea omaishoitajiksi, koska ovat kuulleet ja nähneet miten huonosti omaishoitajia kohdellaan yhteiskunnan puolelta ja se on aivan oikein, yhteiskunnan pitää itse hoitaa omat kansalaisensa eikä sälyttää hoitovastuuta yksityishenkilöille.


      • iloinen60
        Jaksaaeijaksa kirjoitti:

        Mutta lääkärit vähät välittää omaishoitajan jaksamisesta, se on niin monesti jo nähty ja monien omaishoitajien kertomana todettu.
        Me ollaan yhteiskunnan hävittämästi hyväksi käytämä ihmisryhmä jolta on viety ihmisarvo ja oikeus inhimilliseen elämään.

        Minua lääkäri auttoi, meinaan pisteytti hoidettavuuden oikein. Siitä seurasi sellainen iloinen asia, että sain enemmän omaishoidon palkkiota. Palveluohjaaja pisteytti hoidettavuuden päin p...tä.


      • fiksu22
        iloinen60 kirjoitti:

        Minua lääkäri auttoi, meinaan pisteytti hoidettavuuden oikein. Siitä seurasi sellainen iloinen asia, että sain enemmän omaishoidon palkkiota. Palveluohjaaja pisteytti hoidettavuuden päin p...tä.

        Hankkikaa apua jostain muualta kuin palveluohjaajalta, ei ne auta. Kertokaa huolenne lääkärille ja pyytäkää lausunto, jota käytätte hakiessanne apua.


      • päähän.potkittu
        fiksu22 kirjoitti:

        Hankkikaa apua jostain muualta kuin palveluohjaajalta, ei ne auta. Kertokaa huolenne lääkärille ja pyytäkää lausunto, jota käytätte hakiessanne apua.

        Olen kertonut huoleni lääkärille useita kertoja. Olen kertonut minkälainen hoidettava on ja miten lääkitys on per..lään. Lääkitään kipua vaikka ei ole tutkittu mistä kipu johtuu. Pyysin hoidettavalle lähetettä kuntoutukseen toimintakyvyn parantamiseksi. Pyysin lähetettä kipuklinikalle, jotta kivun syy selvitettäisiin ja saataisiin oikea lääkitys kivun aiheuttajaan. Samoin pyysin lähetettä geriatrille, koska muistihoitaja oli tätä suositellut ja kertonut, ettei geriatrin aikoja saa ilman tk-lääkärin lähetettä. Yritin kysyä, miksi hoidettavan mielenterveyspuolen terapia ja hoito on lopetettu...ja arvaatteko mitä lääkäri vastasi?...hän kehoitti minua tilaamaan ajan avioliittoneuvojalle!!
        Tämä oli mielestäni törkeyden huippu.
        Kyseessä on sama lääkäri, joka vuosia on määrännyt tutkimatta kolmiolääkkeitä ja ollut ns. "omalääkäri" hoidettavalle, joten hänen täytyisi tietää ja tuntea tapaus.

        Olet oikeassa siinä, ettei palveluohjaaja auta. Eihän auttaminen kuulu heidän toimenkuvaansaa vaan se, miten yhteiskunnan varoja säästetään eniten.


    • Kaikestahuolimatta

      Kyllä mullekin on lääkäri jo monta vuotta sitten sanonut, että joka kk pitäisi olla vähintään viikon intervallijakso. Mutta kun alan puhumaan asiasta, niin ei tapahdu mitään. Toinen asia; olen sanonut omaishoidonkorvauksesta, että enköhän olis oikeutettu suurempaan korvaukseen, niin EI siihenkin, ja kaikenmaailman selityksiä.
      Hoidettava tällä hetkelle osastolla. Jossa ei välillä 3,n hoitajaa saa ylös sängystä. Mutta kotona pitää yksin jaksaa. Onko tämä ihmisen tasa-arvoista kohtelua . Ja tuo "sotesoppa" ei ainakaan paranna meidän asemaa. Kotihoitajatkin (koulutettuja) uupuvat jo nyt.
      Kyllä päättäjät olis nyt aika "herätä"., eikä vaan nostaa osinkoja. Aletaan uhkailemaan lakolla tai erolla, niin kuin eräskin päättäjä.

    • Enpä oo moista pääskää ennen lukenutkaan. Opaskarainen ei ole koskaan rakastanut ketään jä kaikessa tyhmyydessään vielä huutaa se julkisesti, HÄPEÄ!

    • Jopa ministeri myönsi A-studiossa kuinka halvaksi omaishoito tulee yhteiskunnalle.
      Korvaus mikä omaishoidosta tulee on työmäärään suhteutettuna olematon.
      Eläkeläisille voisi antaa enemmän apua jaksamiseen ja palkkio voisi olla pienempi, tämä on vain minun mielipiteeni, joku voi olla eri mieltä. Työikäiset omaishoitajat ansitsisivat isomman palkan, siis palkan eikä mitään armopaloja.
      He hoitavat usein lastaan tai iäkkäitä vanhempiaan, omaishoito kostautuu vielä eläkeiässäkin nuoremmilla kun ansiot ovat pienet.
      Aloittaja ei ole ajatellut asiaa loppuun asti. Jos kaikki omaishoitajat lopettaisivat niin mihin nämä hoidettavat aloittajan mielestä pitäisi sijoittaa? Nytkin on puutetta hoitopaikoista, tulisi melkoinen kaaos.

      • HarriS

        ””Eläkeläisille voisi antaa enemmän apua jaksamiseen ja palkkio voisi olla pienempi, ””
        Epäilen että 95% eläkkeellä olevista omaishoitajista saa pienimmän ”palkkion” 392€/kk, veroa heiltä peritään tästä 28-30% käteen jää noin 250€/kk.
        Itse jouduin työikäisenä omaishoitajaksi, vanhuuseläkkeeni pieneni useita satoja euroja koska työuran jouduin lopettamaan kesken, eläkettä ei kertynyt enää kuin alle 7€/kk omaishoidon pienimmästä tuesta, alle tuhannen euron eläkkeellä ei hirveän leveätä elämää vietetä.

        Kysyn sulta, miksi minun työni on omaishoitajana pitäisi tehdä ilmaiseksi?
        Onko 250€/kk mielestäsi liikaa?


      • HarriS kirjoitti:

        ””Eläkeläisille voisi antaa enemmän apua jaksamiseen ja palkkio voisi olla pienempi, ””
        Epäilen että 95% eläkkeellä olevista omaishoitajista saa pienimmän ”palkkion” 392€/kk, veroa heiltä peritään tästä 28-30% käteen jää noin 250€/kk.
        Itse jouduin työikäisenä omaishoitajaksi, vanhuuseläkkeeni pieneni useita satoja euroja koska työuran jouduin lopettamaan kesken, eläkettä ei kertynyt enää kuin alle 7€/kk omaishoidon pienimmästä tuesta, alle tuhannen euron eläkkeellä ei hirveän leveätä elämää vietetä.

        Kysyn sulta, miksi minun työni on omaishoitajana pitäisi tehdä ilmaiseksi?
        Onko 250€/kk mielestäsi liikaa?

        Olen itsekin ollut 12-vuotta omaishoitaja. Arvasin että tulee väärinkäsitys. En mistään hinnasta halua että kenenkään omaishoitajan palkkiota vähennettäisiin, kaikille pitäisi lisätä.
        Itse olin lopun ajan omaishoitajuudestani eläkkeellä, olisin halunnut enemmän vapaata ja apua kotiin, siis palkkion sijaan. Pienestä palkkiosta meni vielä paljon veroa.
        Itse olisin tarvinnut apua kotiin enemmän kuin palkkiota, kaikki maksaa, meillä kävi joku nainen että pääsin käymään kaupassa, hän luki lehtiä ei edes jutellut hoidettavalle. Lasku tuli siitäkin.
        Tuota juuri tarkoitin kuten sinullekin kävi eläkkeelle jäätyäsi, omaishoidosta rangaistaan vielä eläkeiässä. Näiden nuorten omaishoitajien asia on minua askarruttanut.
        Meillä omaishoitajilla on niin monta erilaista kohtaloa kuin on omaishoitajiakin.
        Itselleni olisi sopinut hyvin että saadaan apua ja enemmän vapaata, ehdin tehdä töitä niin kauan että saan keskiverto eläkken.
        Olet yhteiskunnan taholta saanut kiitokseksi pienen eläkkeen ja olemattoman tuen arvokkaasta työstäsi. En tarkoittanut kaikkia eläkeläisiä sillä että palkko annettaisiin palveluina, vain sellaisille jotka näin haluavat. Ei ne mitään anna ilmaiseksi, jos jotain saa, niin toista päästä otetaan pois.


    • Vielä aloittajalle. Millä nämä pieneläkeläiset maksaa yksityishoidon. Jos ei ole rahaa niin pitääkö sitten anoa eutanasiaa.
      Mielestäni oli tyhmää vähentää laitospaikkoja, on surullista luettavaa kuinka ihmiset jäävät heittelle tämän säästöbuumin takia.
      Jos itse haluaa asua kotonaan ja pärjää kunnolla avustettuna niin mikä ettei. Mutta on sellaisia joiden paikka olisi ehdottomasti ympärivuorokautisen hoidon piirissä, silti heitä makuutetaan kotona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe