102-vuotias Aili Laitinen Lahdesta antaa kymmenen elämänohjetta.
Ailin elämänohjeet
1. Ole rehellinen, sillä rehellisyys perii maan. Vilpillisyys tuntuu loukkaavalta ja pahalta, sellaista ei kukaan halua kokea.
2. Ystävät ovat tärkeitä, heitä täytyy kohdella kuin omaa lasta. Ystävät tuovat valtavasti voimaa ja iloa elämään, heistä täytyy pitää huolta.
3. Surullinen mieli ei ole kiva kenellekään. Vaikka tuntuisi miten pahalta ja raskaalta, kannattaa yrittää nähdä vähitellen joku pieni positiivinen asia. Kun sen löytää, alkaa valoisuus kasvaa vähitellen.
4. Huumoria tarvitaan aina. Ilman naurua ja huumoria on elämä synkkää ja tylsää. Nauraminen tekee hyvää koko keholle.
5. Riidat kannattaa sopia. Vaikka joskus harmittaa kovastikin ja tuntuu, ettei halua puhua jollekin päiväkausiin, on sopu kuitenkin parasta. Toki pieni hyväntahtoinen sanailu on toisinaan piristävääkin.
6. Liikunta on todella tärkeää. Kannattaa liikkua sen mukaan mitä omat mahdollisuudet antavat myöden. Jos ei liiku, loppuvat kehon voimat.
7. Aina täytyy yrittää, eikä luovuttaa ennen yrittämistä. Usein sitkeys palkitaan ja yritykset onnistuvat. Silloin on mielikin korkealla.
8. Vanhuksista täytyy pitää huolta. Olen onnellinen siitä, miten minulla on hyviä ihmisiä ympärilläni. Kaikilla ei ole samoin, monet ovat hyvin yksinäisiä. Antakaa aikaa vanhuksille.
9. Ruoan täytyy antaa maistua. Hyvä ruoka tuo myös iloa elämään. Hyvä tapa on syödä pari palaa pullaa päivässä.
10. Muistakaa halata. Halaus kertoo välittämisestä, se tuo mukavan ja lämpimän tunteen.
TOMI OLLI
102-vuotias antaa elämänohjeita
18
388
Vastaukset
Onneksi muitakin lehtiä on.
On jopa kirjojakin.
Joista itselleen kaiken-laista saa uskotella.
H.- AikuisetUseinOsaavat
Onneksi täälläkin on muitakin ”keskustelijoita” kuin tuo onneton kirjoitustaidottomaksi jäänyt muita väheksyvä ikivänkääjä.
- mimmimum-..mi
On se kunnioitettava ikä ...ja vielä noin virkeä...."pari palaa pullaa päivässä " jättäisin pois.. muutoin kaikki ohjeet hyviä elämisen ohjeita.
Jaa-a, kyllä ne kaffepullat voi jo tuossa iässä olla päivän kruunu.
En minä ainakaan pullakahveista luopuisi.
eiköhän ainakin jo tuolla iällä ole ne pari palaa pullaansa ansainnut, eläkööt muut askeettisesti. allekirjoitan kaikki nuo ohjeet.
- Ei-aina-
syytöksiä, nyt tuli tuo askeesi. Siitä ei monilla ole kyse.
Itse, no,jaa.OLIN kateellinen 93v,jota hätkähdin itsekin..Mielenrauha,tasapaino,empatia, kaikki..Voiko näitä saavuttaa..Tämänpäivän "irvailu"meikkeineen, hölyn pölyä..Kyseessä huutolais lapsi..Hänellä onneksi RAKASTAVA ympäristö..
- Gluteeni-yliherkkyys
Gluteeni-yliherkälle huono neuvo vehnäpullan syönti.!
- Muuten-o.k-
Muuten teksti on täynnä viisaan ihmisen hyviä neuvoja!
Siihen nyt vain on kerätty kaikki elämänohjeet yhteen kasaan, joita on kautta aikojen saanut lukea ja kuulla (tälläkin palstalla).
Kohta kohdalta samat, joista täällä on tehty aloituksia (montakin).
Ehkä Aili on innokas 60 palstallainen.- el.ke
Hyviä ohjeita ovat kaikki mutta ystävät kun oikeastaan ei ole ollut muita kuin naisystäviä ei heitä voi olla monia samalla kertaa.
Yritetään yritetään ja sehän tässä on elämän ilo. Vanhat naiset ovat aina minusta pitäneet.
Yrittämisellä nyt tarkoitan tehdä rahaa hyvin meni tänäänkin 2000 euroa, jatkoa en tiedä ne ovat jumalan käsissä toivon jatkuu 20/3 siinä ensi kk eläke. - maissiiii
Tavanomaisia elämänohjeita 102 vuotiaalta.
Yli satavuotiaitten määrä on aika iso tänä päivänä.
Olisin odottanut mummolta jotain muuta, räväkämpää,
jotain spesiaalia, Olisi nyt ottanut lusikallisen konjakkia joka päivä,
tai edes kunnon nokkaunet.
Mutta niinhän se o, että yksi resepti opii toiselle ja toinen toiselle ja kolmannelle ei sovi mikään.102-vuotias kun noin tavallisia elämänohjeita antaa, niitä pidetään suurena viisautena.
Jos minä vastaavan listan kirjoitan, niin minulle nauretaan päin naamaa.
Tuokin halailu vielä, eikö ne flunssat leviä tarpeeksi ilman halauksia.
En muutenkaan ole innostunut laumahalailusta.
Tämän päivän lista on.
Käy kouluja, opiskele, pysy ajanhermolla, yritä ennakoida tulevaa.- flunssainen
Äläs nyt kun pussatakin saa, kun muistaa pestä kädet. Ohjeistus .
- maissiiii
k-kotton kirjoitti:
102-vuotias kun noin tavallisia elämänohjeita antaa, niitä pidetään suurena viisautena.
Jos minä vastaavan listan kirjoitan, niin minulle nauretaan päin naamaa.
Tuokin halailu vielä, eikö ne flunssat leviä tarpeeksi ilman halauksia.
En muutenkaan ole innostunut laumahalailusta.
Tämän päivän lista on.
Käy kouluja, opiskele, pysy ajanhermolla, yritä ennakoida tulevaa.Kun olen tavannut melkein satavuotiaita, niin heille on monelle on ollut tärkeää
juuri tuo ajanhermolla eläminen. Se voi olla vaikka oman kylän asioiden seuraamista tai sitten maailmanmenon tutkailua.
Ajassa eläminen on tärkeää..
Tunsin papparaisen, joka olisi seuraavaksi täyttänyt sata vuotta, vaan ei ihan ehtinyt, ja hän oli vuosien saatossa sokeutunut täysin, mutta oman kylän asioita hän seurasi tarkkaan, ovelasti kyselemällä ja vaivihkaisella utelulla tiesi kuka mitäkin remontoi yms. Siinäkin auttaa nuo toiset ihmiset, sukulaiset ja tuttavat, jotka kertovat ja pitävät omalla tavallaan melkein sata vuotiasta ajanhermolla.
Yksin mökissään murjottavan on vaikeampaa pitää yhteyksiä ajanhermoonkaan, onhan kaverin kanssa mukavampi parantaa maailmaa ja seurata ja väitelläkin maailman tapahtumista..
- Mikä_milloinkin
Kun vielä saisi elämänohjeen, miten kuolla sitten kun itse haluaa, esim. kun ikää on 75 ja elää siihen saakka sata lasissa ja sitten painaa nappia. En suin surminkaan haluaisi elää satavuotiaaksi. Jo nykyisessäkin alkaa olla tarpeeksi, eihän enää ole tulevaisuudennäkymiä esimerkiksi työelämässä ja eläke on liian pieni, jotta voisi reissata maailmalla mielin määrin.
"Mikä_milloinkin"
Reippaasti Yli vuosi-kymmenen sitten annoin palstalla toimivan vinkin.
Mene myöhään illalla Hagiksen torille ja kerro huolesi.
Kyllä sinä sitten saat sopivan pussukan kuolemaasi varten.
Tuo pussukka on tietenkin osittain nautittavaksi tarkoitettu.
Mutta kuka sitä enää perääsi kyselee, kun naapurit alkavat haistelemaan.
Kuten YLE mainostaa:
Minullakin on.
H.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1222130
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h282036- 1572004
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue151301- 511017
- 85956
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To23885- 114864
Minä tunnen sinut
Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell51830Mihin olet kadonnut kaivattuni?
Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon33809