kirjan loppu

limilaa

Se kirja loppui todella surullisesti. Tarkoitan sitä, kun hobitit palasivat Kontuun ja löysivät sen ihan rappiolta. Koko kirjan ajan jotenkin ajattelin, että on sentään Kontu ja siellä vielä onnellisuutta. Oli kamalaa lukea sitä miten Kontu oli tuhottu ja rakennettu rumia taloja ja kaadettu kaikki ne ihanat vanhat puut. Siinä vaiheessa alkoi ihan suututtaa. Kummallista.

9

2195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jawetus

      Surullinen? Sehän oli kasvamisen tarina!

      Surullista tietysti, että vanha Kontu oli osittain mennyt, mutta enemmän loppu kuvaa kuitenkin toivoa ja henkistä kasvua.

      Kaikki neljä maailmanmatkaajaa olivat merkittävästi muita hobitteja valmiimpia kohtaamaan ennen aivan ylivoimaisia ongelmia ja saavat myös muut heräämään todellisuuteen.

      Minusta oli hienoa, kun Saruman ja puoliörkit häädettiin pelkästään hobittien voimin ja vanhat kaunat painettiin unholaan. Vanha Lobeliakin sai edes hieman ennen kuolemaansa arvostusta muiltakin hobiteilta.

      Muistakaa myös, kuinka Sam istutti Eriadorin ainoan Mallornin Bilbon juhlapuun paikalla. Itsensä Galadrielin siunaaman terhon hän sinne laittoi ja jakoi siunatun tuhkan ympäri Kontua ja siitä tuli kauniimpi kuin koskaan aiemmin.

      Lopussa kerrotaan, kuinka kaikki muuttuu kärsimysten, koettelemusten kautta kauniiksi. Kauniimmaksi kuin koskaan ennen.

      Melkein luulisi Tolkienin kuuluneen vapaamuurareihin... Mutta ei kai nyt sentään?

      :-)

      • Lalaith

        Mutta kyllä lopussa myös paljon kaunista katoaa ikiajoiksi ja minusta Tolkien tekee aika selväksi, että hänestä se ei henkilökohtaisesti välttämättä ole hauskaa. En sanoisi, että lopussa kaikki muuttuu kauniimmaksi kuin koskaan ennen, mutta vanhan tilalle tulee uudenlaista kauneutta, joka omalla tavallaan on yhtä hyvää. Minusta siinä on kyse paitsi kasvusta, myös muutoksesta ylipäätään - siitä, että asiat eivät pysy ikuisesti ennallaan, mutta että se on ihan ok (eikä niin kuin Ukoo sen sanoo: "muutoksia pahimpaan päin"...).


      • Iltatähti-91 (ex.Arwen91)
        Lalaith kirjoitti:

        Mutta kyllä lopussa myös paljon kaunista katoaa ikiajoiksi ja minusta Tolkien tekee aika selväksi, että hänestä se ei henkilökohtaisesti välttämättä ole hauskaa. En sanoisi, että lopussa kaikki muuttuu kauniimmaksi kuin koskaan ennen, mutta vanhan tilalle tulee uudenlaista kauneutta, joka omalla tavallaan on yhtä hyvää. Minusta siinä on kyse paitsi kasvusta, myös muutoksesta ylipäätään - siitä, että asiat eivät pysy ikuisesti ennallaan, mutta että se on ihan ok (eikä niin kuin Ukoo sen sanoo: "muutoksia pahimpaan päin"...).

        Mielipiteeni:
        Tolkien kuvaili,että paljon entisestä kauneudesta hävisi mutta pahuuden aika ei vallannut koko maata ja paljon siitä, mitä hävisi, sai jotakin uutta tilalle ja vaikka maailma oli menettänyt paljon oli Neljäs Aika täynnä mahdollisuuksia.
        Haltiat lähtivät,
        puut kuihtuivat heidän entisissä valtakunnissaan mutta suuri pahuus oli poissa ja muutakin mutta seuraava aika toisi paljon enemmän.
        Sinä aikana, jolloin oli Sormuksen Sota, kaikki olennot miettivät Ajan päättyvän pimeyteen,
        mutta ei se päättynyt.
        Tässä oli jotakin hyvin kaunista ja lohdullista,
        sillä se osoittaa jonkin kuitenkin voittavan paha
        "...ja sormuksen piti päätyä sinulle, ja se on hyvin rohkaiseva ajatus.Voimme vain päättää, mitä teemme sillä ajalla, joka meille annetaan."


      • Nimloth
        Iltatähti-91 (ex.Arwen91) kirjoitti:

        Mielipiteeni:
        Tolkien kuvaili,että paljon entisestä kauneudesta hävisi mutta pahuuden aika ei vallannut koko maata ja paljon siitä, mitä hävisi, sai jotakin uutta tilalle ja vaikka maailma oli menettänyt paljon oli Neljäs Aika täynnä mahdollisuuksia.
        Haltiat lähtivät,
        puut kuihtuivat heidän entisissä valtakunnissaan mutta suuri pahuus oli poissa ja muutakin mutta seuraava aika toisi paljon enemmän.
        Sinä aikana, jolloin oli Sormuksen Sota, kaikki olennot miettivät Ajan päättyvän pimeyteen,
        mutta ei se päättynyt.
        Tässä oli jotakin hyvin kaunista ja lohdullista,
        sillä se osoittaa jonkin kuitenkin voittavan paha
        "...ja sormuksen piti päätyä sinulle, ja se on hyvin rohkaiseva ajatus.Voimme vain päättää, mitä teemme sillä ajalla, joka meille annetaan."

        Ovat yksi kirjan kauneimmista ja viisaimmista kohdista...Niissä piilee totuus =)


    • Kirjan loppu oli juuri sellainen mikä sen pitikin olla. Elokuvassa viimeisen osan pahin pettymys minulle oli se uudelleen muokattu loppu. Tuntui kuin jotain aivan olennaista olisi puutunut.

      • konnun

        Toisaalta, jos leffan loppu olisi mennyt samaa kaavaa pitkin, olisi pituuteen tullut vähintään parikymmentä minuuttia lisää. Tuommoisenaankin pituus oli jo aika maksimiluokkaa.


      • juups
        konnun kirjoitti:

        Toisaalta, jos leffan loppu olisi mennyt samaa kaavaa pitkin, olisi pituuteen tullut vähintään parikymmentä minuuttia lisää. Tuommoisenaankin pituus oli jo aika maksimiluokkaa.

        Kuninkaan paluu on elokuvana tosi pitkä..eikös se ole melkein neljä tuntia? Ja toisaalta..Se et S e oli se vanha kontu jonne ne palas oli minusta ihan hyvä loppu...:) Varsinki se kun Sam meni "avioon"(kuten itse sanoi silloin sen tulivuoren juurella)Ruusan kanssa oli minusta tosi hyvä juttu. Ja se et Pippinkin meni mut sitä ei näytetty.
        Minusta taas se on vähän surku et niin söpöllä hobitilla kuin Frodo ei ollut "elämässään ketää kaunista naista... Mutta Frodon elämän tarkoitus oli tuhota se Sormus et silleen se oli eri asia kun i esim. Aragornin. Aragornin pitä jatkaa kuninkaiden sukua...Jotta Keski-Maalla oli taas hyvä kunigas. Sitä minä en kyllä ymmärrä miksi Aragorn pelkäs nii kamalasti kuninkaaksi joutumista. Pelkäskö se et siitä tulis samanlainen kuin Isildurinis(kirjoitetaanko se noin?)?
        No jaa... Tolkien teki lositavan kirjasarjan, yks loistavimmista kirjoista koko maailmassa! Enkä mä sitä mitenkään menis muuttamaan..paitsi ehkä se et Frodolla olis ollu joku...:S


      • edellinen
        juups kirjoitti:

        Kuninkaan paluu on elokuvana tosi pitkä..eikös se ole melkein neljä tuntia? Ja toisaalta..Se et S e oli se vanha kontu jonne ne palas oli minusta ihan hyvä loppu...:) Varsinki se kun Sam meni "avioon"(kuten itse sanoi silloin sen tulivuoren juurella)Ruusan kanssa oli minusta tosi hyvä juttu. Ja se et Pippinkin meni mut sitä ei näytetty.
        Minusta taas se on vähän surku et niin söpöllä hobitilla kuin Frodo ei ollut "elämässään ketää kaunista naista... Mutta Frodon elämän tarkoitus oli tuhota se Sormus et silleen se oli eri asia kun i esim. Aragornin. Aragornin pitä jatkaa kuninkaiden sukua...Jotta Keski-Maalla oli taas hyvä kunigas. Sitä minä en kyllä ymmärrä miksi Aragorn pelkäs nii kamalasti kuninkaaksi joutumista. Pelkäskö se et siitä tulis samanlainen kuin Isildurinis(kirjoitetaanko se noin?)?
        No jaa... Tolkien teki lositavan kirjasarjan, yks loistavimmista kirjoista koko maailmassa! Enkä mä sitä mitenkään menis muuttamaan..paitsi ehkä se et Frodolla olis ollu joku...:S

        joten sori niistä...:) Koettakaa ymmärtää vaikka kirjoitus virheitä vilisee...:D


    • veera

      Noh, omasta mielestäni kirjan loppu oli lohduttava ja surullisuudessaan rauhoittava. On todella "realistista", että Frodo haluaa lopulta matkustaa Kuolemattomille Maille, sillä niinhän siinä käy, kun maailma tarpeeksi koettelee. Itse luin kirjan melko pian isäni kuoleman jälkeen, ja pystyin todella hyvin samaistumaan Frodon väsymykseen ja päätökseen.

      Ja useinhan tässä elämässä harvat tarinat päättyvät hyvin. Ne saattavat olla sitä vähän aikaa, mutta uusia vastoinkäymisiä tulee aina. Sitä se elämä on, ja on hienoa nähdä myös tämä puoli muuten niin suorastaan sokerisessa kirjan lopussa.

      Ja Konnun tuho ja puhdistus saattavat olla hiukan irralisen tuntuisia, mutta ovat vain hyvinä esimerkkeinä todistamassa, että turvallisuuden tunteeseen ei kannata koskaan liikaa tuudittautua. Ihanaa, pessimismiä. ;) Ja onhan se myös hieno kasvun paikka Merrille, Pippinille ja Samille. Vastuunottamista ja johtajuutta, jonka esimerkkejä on hobiteilla ollut matkallaan monia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe