Fischer RSC

Pettynyt

Onkos kellään muilla kokemuksia Fischerin uusista RSC skate harrastekilpailijan suksista. Minä erehdyin reilu kuukausi sitten sellaiset ostamaan... Ei suksissa muuta vikaa ole kuin surkea luisto! Vaikka miten voitelis ja pohjustais, on kokeiltu monta kertaa, niin suksia ei saa luistamaan edes kohtuullisesti oli keli mikä hyvänsä! Kaikki vanhemmat sukseni (Peltoset, karhut ja Fiscerin RCS:t)ovat luistaneet paljon paremmin aina kun olen kokeillut. Vaikka voitelu ollut niissä vähän sitä sun tätä. Onko nämä uudet RSC:t jotkin sudet yksilöt, vai onko se ominaisuus? Jäykkyyskin pitäis olla kohdallaan. Kovasti kyllä myyjä kehui ja oheisen "linkin" tekstikin.
http://www.intersport.fi/channels/default/index/NewPage_30/P_44/P.html

17

12131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös pettynyt

... oli kerran ongelmia fissereitten kanssa, perinteiset sukset.En saanut kyllä millään konstilla niitä luistamaan enkä myöskään pitämään.Luulis että jompi kumpi ominaisuus edes joskus olis kohdallaan, mutta niin ei koskaan ollut.Voitelutaidostani asia ei ollut kiinni.Kerran sitten totaalisesti kyllästyin niihin ja ostin Peltoset ja ongelmat loppuivat siihen paikkaan, sukset toimii nyt kuin unelma.Tämän jälkeen en enää ikinä erehdy ostamaan fissereitä.

• kokemuksia on....

Kaverin fisuja kokeiltuani, jotka olivat loistavat, innostuin minäkin fischeristä ja ostin. Kaiken piti olla kunnossa. Tehtiin testit oppikirjan sääntöjen mukaan, painealueet ym. Pohjustettiin erittäin hyvin ja huolellisesti.
      Tökättiin lähimain kilpatason voitelu.
      Ja voi sitä pettymysten määrää kun eka potkuilla huomasi, ettei mene sitten mihinkään ilman raakaa potkimista ja voimaa. Sukset luisti juuri ja juuri jyrkähkössä alamäessä itsestään alas. Vitosen jälkeen olin "kuollut".
      Nooo..ajateltiin aluksi tehneemme voitelussa jonkin virheen, mutta kymmenien voitelukertojen jälkeen nostin kädet ylös. Sukset olisi pitänyt älytä palauttaa tai vaihtaa, mutta ne jäi tyhmyyden muistomerkiksi.
      Siirryin atomiceihin ja ongelmat loppui siihen.
      Näiden suksien suurin ero oli painealueissa. Fischer oli pirun jäykkä, lyhyine paine alueineen, atomic puolet löysempi ja pidemmät painealueet.
      Jos pitäisi valita yleissuksi normaalia jäykemmästa ja löysemmästä, valitsisin nykyisin ilmam muuta löysemmän.

• Pettynyt

Mites on, onko kukaan onnistunut palauttamaan tai vaihtamaan suksiparia luistoongelmien takia, vai vetoavatko vaan väärään voiteluun...? Luulis nyt luistelusukset olevan tehty luistamaan eikä jarruttamaan. Tuntee tosiaan itsensä huonokuntoiseksi näillä Fischereillä hiihtäessä...

• joskus palautellut
        Pettynyt kirjoitti:

Mites on, onko kukaan onnistunut palauttamaan tai vaihtamaan suksiparia luistoongelmien takia, vai vetoavatko vaan väärään voiteluun...? Luulis nyt luistelusukset olevan tehty luistamaan eikä jarruttamaan. Tuntee tosiaan itsensä huonokuntoiseksi näillä Fischereillä hiihtäessä...

Pitäisi onnistua, mikäli niissä selvä virhe on. Tosin en tiedä miten luisto-ongelmat todeksi näyttää liikkeessä.

Itse olen joskus palauttanut parin, jossa oli selvä virhe pohjassa.

Uskoisin, että onnistuu ainakin pienemmissä erikoisliikkeissä. Nämä jumbojätit ovat epäluuloisempia.

• pöllö

Niin se vaan tahtoo olla että luistelusuksesta on hyvin vaikea sanoa millä kelillä tulee toimimaan vai tuleeko millään. Tässä tapauksessa painemittari on vain suuntaa antava. Jo siteen kiinnitys muuttaa profiilia huomattavasti ja se muutos täytyy vain yrittää arvioida vaikka vaikeaa onkin.
        Toisin sanoen luistelusuksen toimivuus selviää varmasti vain testailemalla eri keleillä. Painealueiden kanssa pelailu antaa hyvin suuntaa, mutta oikean luontonsa suksi paljastaa vasta lumella, hiihtäjän alla.

Kun kerran ne Fischerit on vielä tallella "muistomerkkinä" niin jos et vielä ole kokeillut vesikelillä niin kokeile kun sellainen vastaan sattuu. Yleisesti ottaen vesikelin suksen painealueet tulisi olla tuollaiset lyhyet ja suksia vastakkain puristettaessa keulan ja kannan tulisi "aueta" eli pohjien välistä näkyy ilmaa pieneltä matkalta keulasta ja kannasta (kannat ja keulat ikäänkuin aukeavat erille toisistaan). Suorita tämä operaatio valoa vasten ja näet tapahtuuko näin vai tapahtuuko ylipäätään mitään.
        Joka tapauksessa kokeile märällä kelillä, voi olla että pelaa tai voi olla että ei pelaa. Jos olet jo kokeillut niin unohda koko juttu.

• sininen rex
        joskus palautellut kirjoitti:

Pitäisi onnistua, mikäli niissä selvä virhe on. Tosin en tiedä miten luisto-ongelmat todeksi näyttää liikkeessä.

Itse olen joskus palauttanut parin, jossa oli selvä virhe pohjassa.

Uskoisin, että onnistuu ainakin pienemmissä erikoisliikkeissä. Nämä jumbojätit ovat epäluuloisempia.

Olen ostanut kaksi kertaa sukset Helsingistä Pakilantien DeeSport -liikeestä (ent. Kakkostiimi). Molemmilla kerroilla luvattu vaihto-oikeus, jota ei ole tarvinnut käyttää (Peltonen ja Karhu). Liikkeessä on ollut vähän käytettyjä pareja myynnissä palautuksista, eli homma toimii. Samoin lupaa mm. Sporttipalvelu Vesa Oksanen, jonka löysin netistä http://www.spvesao.com/ .

Kaveri osti matkahuollon tuomana Ilomantsista Rautia-Laatikaiselta kilpa-Fischerit, joissa oli myös vaihto-oikeus.

Sen verran voi sanoa, että suksilla on kyllä valtavia eroja siinä, millä kelillä joku pari toimii. Kannattaa kokeilla mahdollisimman eri keleillä. Itse en käytä muuten juuri muita luistoja kuin nimimerkkini mukaista. Toimii useimmilla keleillä hyvin, joillakin ylivoimaisen hyvin.

• samasta,,,,,,'''''
        pöllö kirjoitti:

Niin se vaan tahtoo olla että luistelusuksesta on hyvin vaikea sanoa millä kelillä tulee toimimaan vai tuleeko millään. Tässä tapauksessa painemittari on vain suuntaa antava. Jo siteen kiinnitys muuttaa profiilia huomattavasti ja se muutos täytyy vain yrittää arvioida vaikka vaikeaa onkin.
        Toisin sanoen luistelusuksen toimivuus selviää varmasti vain testailemalla eri keleillä. Painealueiden kanssa pelailu antaa hyvin suuntaa, mutta oikean luontonsa suksi paljastaa vasta lumella, hiihtäjän alla.

Kun kerran ne Fischerit on vielä tallella "muistomerkkinä" niin jos et vielä ole kokeillut vesikelillä niin kokeile kun sellainen vastaan sattuu. Yleisesti ottaen vesikelin suksen painealueet tulisi olla tuollaiset lyhyet ja suksia vastakkain puristettaessa keulan ja kannan tulisi "aueta" eli pohjien välistä näkyy ilmaa pieneltä matkalta keulasta ja kannasta (kannat ja keulat ikäänkuin aukeavat erille toisistaan). Suorita tämä operaatio valoa vasten ja näet tapahtuuko näin vai tapahtuuko ylipäätään mitään.
        Joka tapauksessa kokeile märällä kelillä, voi olla että pelaa tai voi olla että ei pelaa. Jos olet jo kokeillut niin unohda koko juttu.

Tuo juttu tapahtui 5v sitten. Ja olen kyllä sittemmin kuullut tuosta vesikeli kokeilusta, mutta sitä varten en ole viitsinyt raahata suksia varastosta, jossa ne viettävät "ansaittuja" eläkepäiviä:)Saa nähdä tuleeko sellaista tulvaa koskaan. Myös suksi määrä on noista ajoista kasvanut, joten ei ole niin tarvetta. Kiitos kuitenkin neuvoista!

Joku tuossa sanoikin että fischeriä myydään paljon, totta kai. Merkkihän on huippuhyvä. Ja kun paljon myydään, näinkin voi joskus käydä. Tommosessa takaiskussa merkkiuskollisuus vaan tahtoo myyjän harmiksi kokea melkoisen inflaation. En ole tuo jälkeen paljon fisuja katsellut,(mitä nyt vähä syrjäsilmällä)vaikka etsimällä varmasti löytyisi se unelmapari niistäkin.

• vaihtanut
        Pettynyt kirjoitti:

mutta olen pari kertaa ostanut tutulta myyjältä sukset, jotka hän on ottanut vaihdossa takaisin. Molemmilla kerroilla oli käynyt niin, että esimmäiselle omistajalle oli sattunut liian jäykät. Minulle sopivat ja puoleen hintaan.

• fischerit

Minulle kävi pari vuotta sitten samoin; ne ureheiluliikkeen asiantuntijamyyjän valitsemat parhaat Fischerit ei luistaneetkaan. Perehdyin mm. Juoksija-lehtien artikkeleihin suksen valinnasta ja tutkin sukset. Fischerin painealueet oli erittäin lyhyet ja hyvin voimakkaat. Tällainen suksi on hyvä ja liukaskin vain jäisellä alustalla; silloin se on jopa suuntavakaa luistellessa.
      Kuulin saunottamisesta. Laitoin suksien väliin kapuloita ja puristimilla sekä hopeateipillä puristin sopivasti yhteen. Tavoitteena oli, että painealueet heikkenevät ja pidentyvät. Olivat puristuksissa 2-3 viikkoa ja saunan löylyissä mukana. Ja ihme tapahtui (varmaankin hyvällä tuurilla, ei asiantuntemuksella). Nyt Fischerit luistaa hyvin, niistä tuli ns. harrastajan yleiskelin sukset. Suuntavakaus kärsi selvästi, mutta se on pieni haitta, kunhan suksi luistaa.

• Joni

Eikös Fisseriä myydä Suomessa eniten koko maailmassa.Itsellä ei muuten kokemusta kuin mitä olen alamäessä ohi laskenut...

• lumiukko

epäilenpä että suksiesi myyjä on ollut ammatti taidoton ! käy suksiesi kanssa jossain toisessa oikeassa urheilu liikkeessä ja näytä suksi osastolla että mikähän näis on vikana itse olen kahden ongelma parin kanssa näin tehnyt toiseen muutettiin siteen paikkaa 1,5cm toiset oli löysät(vaikka myyjä alkujaan kyllä muka mittaili että hyvät on) nämä sukset hiottiin paine alueita pystyy hiukan muuttamaan hiomalla molemmat pelaa nyt ihan hyvin

• Jeppe

Oli sama juttu viime talvena. Hiihdin Fishereillä pari talvea. Eivät luistaneet hyvin oikein millään kelillä. Voiteiden pysyminen oli huonoa, suksen pohjat harmaana jo muutaman kympin jälkeen. Nyt on Atomic RS10 ja ne on aivan eri luokan vehkeet luistoltaan ja voiteiden pysyvyydeltään.

• yksilöitä

Tuttavani osti tunnetusti huippuasiantuntevalta ja itsekin paljon hiihtävältä urheiluliikkeen myyjältä parhaat Atomicin luistelusukset. Ja eivät luistaneet minnekään. Erilaisten keskustelujen, kokeilujen ja hiontojen jälkeen sukset meni maahantuojalle ja siellä ne jossain lämpökaapissa muokattiin erilaiseen jäykkyyteen. Ja niistä tuli aivan eri sukset - erinomaisen hyvät.
      Joten jos olette saaneet huonot sukset, vaatikaa maahnatuojan käsittelyt ja korjailut. Tietotaitoa kyllä löytyy, mutta HALUA EI yleensä löydy. Omakin kokemukseni on, että suksikauppa on tosiasiassa melkoista onnenkauppaa.

• Tyytyväinen.

Ostin hijattain kyseiset fischerin RSC:t ja täytyy sanoa omalta kohdaltani että on unelmat hiidellä verrattuna vanhoihin Karhuihin.Luisto on ollut hyvä vaikeista keleistä huolimatta ja muutkin ominaisuudet on kohdallaan!Ainoa asia mikä harmittaa on että en hankkinut niitä jo aiemmin.

• jabaliini

Itse hankin kyseiset rsc fisut. Ostin ammattitaitoisesta liikkeestä,jossa osattiin myydä todella hyvät sukset minulle.Uunitettiin ja voideltiin kunnolla.Luisto ihan huippuluokkaa. En mene yleistämään,mutta oma pari on todella hyvät ja suosittelen.

• jepjep

Mitä tarkoittaa suksien uunitus... viedään saunaan vai?

• -

Suksen pohjaan levitetään parafiinia ja laitetaan uuniin, jonka lämmössä parafiini kiinnittyy kuulemma pohjaan. Liian korkea lämpötila voi tuhota sukset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe