Miksi värikarttojen värit eroavat niin paljon todellisuudesta ? Ei raskisi kovin montaa koepurkkia ostaa, ovat kohtalaisen kalliita (esim. Uulan pienin purkki on 0,9 litraa ja maksaa yli 30 euroa). Etsin sopivaa valkean sävyä, mutta kun liikkeessä sävytettiin pyytämääni (Uulan sävyä) tulos oli ihan erilainen. Eivät käyttäneet Uulan omaa sävyä vaan etsivät suunnilleen vastaavan Tikkurilan sävykartasta.
Värikartat
1
119
Vastaukset
- Pytystämittaaja
Väri on monimutkainen elämys. Helpoimpia värejä ovat yleensä täysin peittävät värit, koska niissä ei alustan väritys pääse vaikuttamaan lopputulokseen, mutta erilaiset kuullotteet ja kyllästeet muuttuvat täysin eri aluistoilla. Myös kiilto vaikuttaa siihen miten väri ymmärretään: kiiltävät, eli tasaiset pohjat, näyttävät kirkkaammilta kuin epätasaiset.
Eri värivalmistajat tekevät värikartat niin etteivät kerro ulospäin tarkkaan sitä miten sen sävyn saa aikaan. Normaalisti sävytettäessä värejä tietokone laskee ennalta määritetyn kaavan mukaan kahdenkymmenen eri väripastan joukosta 1-4 pastaa, ja annostelee ne purkkiin. Siksi, jos kaupalla ei ole tikkurilan sävytyskonetta, aivan täsmällistä väriä voi olla hankala saada koska pitää katsoa jostain muusta värikortista lähin vastaava. Jos katsoja ei ole harjaantunut tai hänellä ei ole kunnollista värikarttaa, saattaa ero olla isokin.
Useimmiten syynä on kumminkin huoltamatta jäänyt sävytyskone. Pastat kuivuvat sisälle ja suuttimiin, välykset muuttuvat, suuttimet eivät enää toimi kunnolla. Mutta mitä valkoisen sävyä hait? Monet valkoiset ovat nykyisin lähes saavuttamattomissa, koska useat perusmaalit on jo tehtaalla sävytetty paperinvalkoisiksi.
Jos sinulla on selvästi eri sävy niin sinulla on oikeus reklamaatioon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1261882
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001660Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy541243Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?521121Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M31988Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51883Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47876Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37810Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet38807Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56798