Riistametsätalous.

Eräveikko

Maanomistajille oli uudessa metsästäjä lehdessä tietoa mitä huomioida metsänhoidossa jotta hirvivahingot metsälle saadaan pidettyä pienenä.Maanomistajana asia kiinnosti myös itseä ja tulevissa metsänhoidoissa yritän sitä myös noudattaa riista hyväksi.

1

163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyseinen keskustalaisten pää äänen kannattaja lehti jahtien kaupallistamisineen ja savolaisine lintukosteikko projekteineen menee itselläni usein suoraan jätepaperiin mutta metsäjuttuun voisi vähän perehtyäkin. Itse metsäalalla toimivana olen yrittänyt etenkin männyn kasvatusta markkinoida etelä-suomalaisille maanomistajille sillä mänty pystytään mainiosti kasvattamaan myös hirvitiheillä alueilla rinnan hirvien kanssa. Kuusiahan laitetaan ihan järkyttävän paljon myös alueille joilla kuusen kasvu ei edes ole luontaista hirvituhojen pelossa.
      Ensinnäkin mänty pitää kasvattaa joko siemenpuilla kylvämällä tai sitten mekaanisesti alue kylväen. Männyn pitää antaa kasvaa tiheänä ja ensimmäinen raivaus on suoritettava niin että mänty jää ns liian tiheään kappalemäärään vähintään 3000 runkoa/ha. Lopullinen raivaus 2000 runkoon tehdään vasta kun mänty on kasvanut jo yli hirviriskin. Tällä tavoin mäntyä voidaan kasvattaa myös tiheän hirvikannan alueella.
      Pottitaimia perustellaan kasvun nopeudella mutta potti istutus tehdään alkuunkin liian harvaan eli 2000 tainta/ha. On selvää että mänty kysyttynä katkotaan kasvuvaiheessa vajaatuottoiseksi. Jos potti istutuksella haluaa männikön se on istutettava todella tiheään mutta potin hinta huomioiden kukaan ei tähän juuri suostu. Siksi käytännössä aina pottitaimi männikkö alueet poikkeuksetta syödään vajaatuottoiseksi. Kellä on varaa kasvattaa vajaatuottoista metsää joka lopulta sitten uusiutuu jollekin hieskoivun ja pihlajan sekametsäksi niin ihan vapaasti. Omassa metsässäni toteutan männyn kasvatuksen siemenpuilla ja männiköt ovat varttuneet komeiksi taimikoiksi oikeaoppisella harvuudella kasvattaen ja vaikka hirvet välillä puita välistä katkoi kasvoi vierestä uusi mänty josta lopulta valikoitui itse kasvatuspuu.
      Metsää ei pidä kasvattaa tyyliin kaikki mulle heti menetelmällä. Siemen kasvatus vie muutaman vuoden kauemmin kun pottikasvatus mutta takaa lopulta parhaimman tuloksen ja on näinollen myös taloudellisesti järkevin josta saa varmemman voiton tulevaisuudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe