Ehdoton Raamattuun uskomisen vaatimus on harhaoppi

1) Mihin perustuu sellainen käsitys, että koko Raamatun pitäminen ehdottoman luotettavana ja kirjaimellisesti totena on pelastuksen edellytys?

2) Milloin tuollainen ajatus on keksitty?

Yritän vastata itsekin.

1) Hatusta ravistettu juttu.
2) 1880-luvulla.

41

668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näkemykseni;

1.) -- Jumala on antanut sanansa "profetian" kautta. Kaikki Raamatun profetia on toteutunut 100%.

2.) -- Raamatun sana on myös pakosta ymmärrettävä oikein.

• 1) Raamatun “toteutuneita” profetioita on kolmea sorttia. On (a) niitä, jotka on kirjoitettu vasta sitten, kun ennustettu tapahtuma on jo tapahtunut tai tapahtumassa, (b) niitä, joissa toteutuminen on olemassa vain keksittynä kertomuksena, ja sitten (c) riittävän hämärästi muotoillut profetiat, jotka voi soveltaa hyvin moniin tapahtumiin aivan yhtä hyvin.

2) Mitä tarkoittaa ilmaisu: “Raamatun sana on myös pakosta ymmärrettävä oikein”? En löydä sille mitään järjellistä merkitystä. Kuka tai mikä pakottaa? Kuka ymmärtää Raamattua oikein? Miksi Raamattua ymmärretään niin monilla tavoilla, jos se on pakosta ymmärrettävä oikein?

• Tiedustelisin
        v.aari kirjoitti:

1) Raamatun “toteutuneita” profetioita on kolmea sorttia. On (a) niitä, jotka on kirjoitettu vasta sitten, kun ennustettu tapahtuma on jo tapahtunut tai tapahtumassa, (b) niitä, joissa toteutuminen on olemassa vain keksittynä kertomuksena, ja sitten (c) riittävän hämärästi muotoillut profetiat, jotka voi soveltaa hyvin moniin tapahtumiin aivan yhtä hyvin.

2) Mitä tarkoittaa ilmaisu: “Raamatun sana on myös pakosta ymmärrettävä oikein”? En löydä sille mitään järjellistä merkitystä. Kuka tai mikä pakottaa? Kuka ymmärtää Raamattua oikein? Miksi Raamattua ymmärretään niin monilla tavoilla, jos se on pakosta ymmärrettävä oikein?

". On (a) niitä, jotka on kirjoitettu vasta sitten, kun ennustettu tapahtuma on jo tapahtunut tai tapahtumassa,"

Mitä esim. tällaisia profetioita tiedät jotka kirjoitettu jälkikäteen?

• Tiedustelisin kirjoitti:

". On (a) niitä, jotka on kirjoitettu vasta sitten, kun ennustettu tapahtuma on jo tapahtunut tai tapahtumassa,"

Mitä esim. tällaisia profetioita tiedät jotka kirjoitettu jälkikäteen?

Otetaan vaikkapa Danielin kirjassa kerrottu kuningas Nebukadnessarin uni ja sen selitys.

Kirjan synty on ajoitettu välille 605–530 eaa. Silloin Rooman valtakunta oli jo perustettu. Ennustukseksi jäi vain jalkaterät, jotka olivat savea ja rautaa. Siihen liitetty selitys on taitavasti muotoiltu moniselitteiseksi.

• HämmästeleeHän
        v.aari kirjoitti:

1) Raamatun “toteutuneita” profetioita on kolmea sorttia. On (a) niitä, jotka on kirjoitettu vasta sitten, kun ennustettu tapahtuma on jo tapahtunut tai tapahtumassa, (b) niitä, joissa toteutuminen on olemassa vain keksittynä kertomuksena, ja sitten (c) riittävän hämärästi muotoillut profetiat, jotka voi soveltaa hyvin moniin tapahtumiin aivan yhtä hyvin.

" Mitä tarkoittaa ilmaisu: “Raamatun sana on myös pakosta ymmärrettävä oikein”? "

Sitä, että itse Jumalan Pyhä Henki opettaa ihmistä siitä, kuinka Raamatun sana tulee ymmärtää. Itse olen ihmetellyt, mistä sikiävät ne tuhannet uskonlahkot, jotka kaikki väittävät Raamatun opettavan vähän eri tavalla? Yksi kirja yksi opettaja ja ainakin kolmetuhatta erilaista oppia.

• lomalehmä
        v.aari kirjoitti:

Otetaan vaikkapa Danielin kirjassa kerrottu kuningas Nebukadnessarin uni ja sen selitys.

Kirjan synty on ajoitettu välille 605–530 eaa. Silloin Rooman valtakunta oli jo perustettu. Ennustukseksi jäi vain jalkaterät, jotka olivat savea ja rautaa. Siihen liitetty selitys on taitavasti muotoiltu moniselitteiseksi.

>>Kirjan synty on ajoitettu välille 605–530 eaa. Silloin Rooman valtakunta oli jo perustettu. Ennustukseksi jäi vain jalkaterät, jotka olivat savea ja rautaa. Siihen liitetty selitys on taitavasti muotoiltu moniselitteiseksi. >> Siis Danielin kirja.

Eikös se Danielin kirjan synty ole ajoitettu vasta jonnekin Makkabilaissotien aikaan, jonnekin 185 eaa.? Vai muistelenko aivan väärin?

• lomalehmä kirjoitti:

>>Kirjan synty on ajoitettu välille 605–530 eaa. Silloin Rooman valtakunta oli jo perustettu. Ennustukseksi jäi vain jalkaterät, jotka olivat savea ja rautaa. Siihen liitetty selitys on taitavasti muotoiltu moniselitteiseksi. >> Siis Danielin kirja.

Eikös se Danielin kirjan synty ole ajoitettu vasta jonnekin Makkabilaissotien aikaan, jonnekin 185 eaa.? Vai muistelenko aivan väärin?

Olet ihan oikeilla jäljillä. Minä halusin olla ystävällinen ja otin sen mahdollisimman varhaisen ajoituksen, joka on arvioitu Danielin kirjan vanhimmille osille.

Monet tutkijat sijoittavat kyllä toisen luvunkin kirjoittamisen melko paljon myöhäisempään historiaan.

Sellaisena kokonaisuutena, kuin Danielin kirja on nyt, se on ollut tosiaan vasta aikaisintaan joskus 200-luvulla eaa.

Sitä en tiedä, mihin kerrokseen kertomus Nebukadnessarin kuvapatsas-unesta kuuluu.

• HämmästeleeHän kirjoitti:

" Mitä tarkoittaa ilmaisu: “Raamatun sana on myös pakosta ymmärrettävä oikein”? "

Sitä, että itse Jumalan Pyhä Henki opettaa ihmistä siitä, kuinka Raamatun sana tulee ymmärtää. Itse olen ihmetellyt, mistä sikiävät ne tuhannet uskonlahkot, jotka kaikki väittävät Raamatun opettavan vähän eri tavalla? Yksi kirja yksi opettaja ja ainakin kolmetuhatta erilaista oppia.

Tuota sietääkin ihmetellä. Ja samalla voi ihmetellä sitä, mikä niistä tuhansista tulkinnoista on sen oikean Pyhän Hengen kirkastama.

Kun tuota kysyy eri uskontokuntien, lahkojen ja herätysliikkeiden edustajilta, aika moni ilmoittaa oman taustaryhmänsä tulkinnan oikeaksi ja muut vääriksi.

Tämä niin sanotusti haisee.

• lomalehmä kirjoitti:

Nyt pitää todeta että olin liian kiireinen ja kritiikitön. Tuo laittamani aikahaarukka on fundamentalistien juttuja.

Sitä selvempää on se, että kuvapatsas-uneen liittyvä “profetia” on kirjoitettu olennaisilta osin vasta ennustettujen tapahtumien jälkeen.

• Tiedustelisin

Oliko sinulla muita vastaavia jotka näet kirjoitetuksi jälkikäteen?

• Uusteologiajyrää

Huom. Vaikka Danielin kuvapatsas näky kirjoitettiinkin muistiin vasta ehkä myöhemmin ja sitten lisättiin Tanakin Ketuvim osuuteen, niin ei se tee tyhjäksi sitä etteikö se näky olisi ollut olemassa jo Nebukadnessarin (605-562 ekr) aikana ja jo yleisessä tiedossa. Asia on vaan niin haluaako asiaa katsoa "ateistiselta" tai "liberaaliteologiselta kantilta sen todenperäisyyttä ja ajankohtaa epäillen.

• HämmästeleeHän kirjoitti:

Miksi pitäisi olla vain yksi "uskonlahko?"

- Minusta globalisoitunut luopumus keskiajalla on pakosta synnyttänyt useita "uskonlahkoja."

• Tiedustelisin kirjoitti:

Oliko sinulla muita vastaavia jotka näet kirjoitetuksi jälkikäteen?

Ainakin se, kun Abrahamille luvattiin, että hänellä on oleva paljon jälkeläisiä. Kun tuo kertomus on kirjoitettu, kansa oli jo kohtalaisen suuri.

• Uusteologiajyrää
        v.aari kirjoitti:

Ainakin se, kun Abrahamille luvattiin, että hänellä on oleva paljon jälkeläisiä. Kun tuo kertomus on kirjoitettu, kansa oli jo kohtalaisen suuri.

Aabrahamin jälkeläisten määrä ei ole tässä sinun kuvaamassasi se pointti vaan eräs yksi on se pointti ja se yksi oli syntyvä Aabrahamin suvusta!

1 Moos 22:16 ja sanoi: "Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi,
        22:17 minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit.
        22:18 Ja sinun SIEMENESSÄSI (yksikkömuoto) tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."

Ja vertaa:

Gal 3:16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.

Ja tämä ennustus kyllä lausuttiin "riittävän ajoissa"!

Älkää hukatko raamatun "punaista lankaa" !

• Uusteologiajyrää kirjoitti:

Aabrahamin jälkeläisten määrä ei ole tässä sinun kuvaamassasi se pointti vaan eräs yksi on se pointti ja se yksi oli syntyvä Aabrahamin suvusta!

1 Moos 22:16 ja sanoi: "Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi,
        22:17 minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit.
        22:18 Ja sinun SIEMENESSÄSI (yksikkömuoto) tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."

Ja vertaa:

Gal 3:16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.

Ja tämä ennustus kyllä lausuttiin "riittävän ajoissa"!

Älkää hukatko raamatun "punaista lankaa" !

Ahaa, valitsit tuosta sitten sen osuuden, joka on ennustus tyyppiä (b): Niitä, joissa toteutuminen on olemassa vain keksittynä kertomuksena.

Evankeliumien kirjoittajat harrastivat paljon tuota muotoa: “jotta kävisi toteen”. Ja sehän on varsin vaivatonta, kun voi kirjottaa tarinaan mitä huvittaa, ilman todellisuuden rasitteita.

• Uusteologiajyrää
        v.aari kirjoitti:

Ahaa, valitsit tuosta sitten sen osuuden, joka on ennustus tyyppiä (b): Niitä, joissa toteutuminen on olemassa vain keksittynä kertomuksena.

Evankeliumien kirjoittajat harrastivat paljon tuota muotoa: “jotta kävisi toteen”. Ja sehän on varsin vaivatonta, kun voi kirjottaa tarinaan mitä huvittaa, ilman todellisuuden rasitteita.

Niin raamatussa on monia pieniä yksityiskohtia, jotka ei aina avaudu heti koskien esim. Kristus-ennustuksia mutta niitä "lankoja" on siloteltuna sinne tänne. Opetuslapsetkaan eivät aluksi nähneet kaikkea mutta myöhemmin kyllä. Juutalaisuudella on vieläkin "harso" silmillään ateisteista ja liberaaliteologeista puhumattakaan.

Ja vertaa:

Luuk 24:25 Niin hän sanoi heille: "Oi, te ymmärtämättömät ja hitaat sydämeltä uskomaan kaikkea sitä, minkä profeetat ovat puhuneet!
        24:26 Eikö Kristuksen pitänyt tätä kärsimän ja sitten menemän kirkkauteensa?"
        24:27 Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.

• Uusteologiajyrää
        Uusteologiajyrää kirjoitti:

Niin raamatussa on monia pieniä yksityiskohtia, jotka ei aina avaudu heti koskien esim. Kristus-ennustuksia mutta niitä "lankoja" on siloteltuna sinne tänne. Opetuslapsetkaan eivät aluksi nähneet kaikkea mutta myöhemmin kyllä. Juutalaisuudella on vieläkin "harso" silmillään ateisteista ja liberaaliteologeista puhumattakaan.

Ja vertaa:

Luuk 24:25 Niin hän sanoi heille: "Oi, te ymmärtämättömät ja hitaat sydämeltä uskomaan kaikkea sitä, minkä profeetat ovat puhuneet!
        24:26 Eikö Kristuksen pitänyt tätä kärsimän ja sitten menemän kirkkauteensa?"
        24:27 Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.

Ja tätä meidän jokaisen kannattaa miettiä:
        Luuk 24:32 Ja he sanoivat toisillensa: "Eikö sydämemme ollut meissä palava, kun hän puhui meille tiellä ja selitti meille kirjoitukset?"

• noniinnoh
        v.aari kirjoitti:

Olet ihan oikeilla jäljillä. Minä halusin olla ystävällinen ja otin sen mahdollisimman varhaisen ajoituksen, joka on arvioitu Danielin kirjan vanhimmille osille.

Monet tutkijat sijoittavat kyllä toisen luvunkin kirjoittamisen melko paljon myöhäisempään historiaan.

Sellaisena kokonaisuutena, kuin Danielin kirja on nyt, se on ollut tosiaan vasta aikaisintaan joskus 200-luvulla eaa.

Sitä en tiedä, mihin kerrokseen kertomus Nebukadnessarin kuvapatsas-unesta kuuluu.

Ja nyt kun auktoriteetteja Raamattuun luottamiseksi etsitään niin sinä et ole sellaiseksi osoittautunut!
        Heppoisin perustein mieli muuttuisi jos sinun kelkkaan lähtisi.

• noniinnoh kirjoitti:

Ja nyt kun auktoriteetteja Raamattuun luottamiseksi etsitään niin sinä et ole sellaiseksi osoittautunut!
        Heppoisin perustein mieli muuttuisi jos sinun kelkkaan lähtisi.

Minulla ei ole kelkkaa. En pyri auktoriteetiksi. Voi rauhoittua.

• Lisäystäsmennys edelliseeni;

Raamattu on kirjakokoelma jonka 66 kirjaa kirjoittivat hyvin erilaiset noin 40 ihmistä vajaan 1600 vuoden aikana. Jumala antoi profeetoilleen sanoman jonka he pukivat kukin persoonalliseen tyyliinsä ihmiskielelle. Raamatun syntyä ohjasi itse Jumala Pyhän Henkensä kautta. Raamattu sanookin ettei Jumala tee mitään ilmoittamatta ensin palvelijoilleen profeetoille. -Myös ettei yksikään kirjoitus ole syntynyt ihmisen omasta tahdosta, vaan ihmiset saivat Jumalalta sen minkä kirjoittivat; >2 Piet 1:19-21, 2 Tim 3:15-17, Joh 10:35.

”Ei Jumala tee mitään ilmoittamatta suunnitelmiaan ensin palvelijoilleen, profeetoilleen.” (Aamos 3:7)
      "Näin sanoo Herra" sanonnat toistuvat Raamatussa noin 1800 kertaa. (Jer 1:4-9, 38:2-3, Sak 1:4) Raamatun arvovalta perustuu jumalalliseen ja profeetalliseen alkuperään. Raamattu on yhtenäinen ja looginen kirja alusta loppuun, eikä sisällä todellisia ristiriitoja Raamatun sanoman kannalta. Raamattua pitää arvostaa sanatarkkana, mutta se pitää myös ymmärtää oikein.

Raamattu on ilmoitus kirjakokoelman keskushenkilöstä Jeesuksesta Kristuksesta. Raamattu on puolueeton ja erehtymätön erehdysten paljastaja. Raamattu esittää ihmiskunnan historian.
      Jeesus Kristus -Raamatun keskushenkilö on kaiken takana. Kaikki Raamatun profetia keskittyy Jeesuksen ympärille. Jeesuksessa Kristuksessa on ihmiskunnan pelastus; Joh 3:16.
      Muuta mahdollisuutta ihmisen ikuiseen elämään ei ole olemassa kuin Jeesus Kristus. Missään muussa kirjassa ei ole ilmoitusta Jumalan teoista pelastushistoriassa. (Snl 30:5-6, Jes: 8:20, Joh: 17:17, 1Tess: 2:13, Hepr 4:12-13) Jeesus itse viittasi kirjoituksiin. (Mark 14:49, Luuk 24:32,45, Matt 22:29, 24:56, Joh 5:39-44, 46-47, 7:15) Jeesuksen opetuslapset näkivät Jeesuksen. Opetuslapset uskoivat kirjoitukset. >Joh 2:19-22.

Jeesus on Raamatun keskushenkilö. Jeesus itse viittasi puheissaan kirjoituksiin jotka todistavat hänestä. Jeesus on pyhittänyt Raamatun. Vain Jeesuksessa Kristuksessa on ihmisen pelastus.

• jarinhotelli1 kirjoitti: «Vain Jeesuksessa Kristuksessa on ihmisen pelastus.»

Mitä tämä tarkoittaa? Ei vaikuta kovin käytännönläheiseltä.

En nyt takerru tuohon tosi huonosti määriteltyyn käsitteeseen pelastus. Kuvitellaan, että se on jotakin tiettyä oikeasti.

Kuka “pelastuu” ja millä perusteella?

Jos tarjolla vastaukseksi on uskoa, haluan heti tarkennusta, minkä tai mihin uskomisesta silloin on kysymys.

• Valheetpois

"Näin sanoo Herra." Hakuehdolla, löytyi 398 jaetta. "Raamatussa noin 1800 kertaa."

• Valheetpois kirjoitti:

"Näin sanoo Herra." Hakuehdolla, löytyi 398 jaetta. "Raamatussa noin 1800 kertaa."

Niin mitä siitä? Tarkoitatko, että Raamattu on totta, koska siellä lukee monta kertaa sanat: “Näin sanoo Herra”?

Ei ole kovin vaikeaa kirjoittaa noita sanoja. Uusia Jumalan ilmoituksia voisi suoltaa jatkuvasti, jos se tuosta on kiinni.

• Skeptikko.net

"Jeesus on pyhittänyt Raamatun."

Mistä sinä niin päättelet?
        Onko sinulla jotain todisteita väitteesi tueksi?

• Skeptikko.net

"Raamatun syntyä ohjasi itse Jumala Pyhän Henkensä kautta. Raamattu sanookin ettei Jumala tee mitään ilmoittamatta ensin palvelijoilleen profeetoille."

Jumala valitsi siis katolisen Äitikirkon Pyhän Hengen kanavakseen synnyttämään Raamatun ja kirkkoisät palvelijoikseen ja profeetoikseen?

• KaritsanVeriPihtipieliin

- kootut kirjoitukset
      - Ihmisten erilaisia mielipiteitä, ohjeita, valta pyrkimyksiä,,,
      - historiaa ja tarinoita...
      - Ja väitettyä jumalan sanaa...
      - On siinä hyviäkin ohjeita
      - Mutta en esim minä aio vkaritsan verellä voidella pihtipieliä, jos ja kun aktiivi mallin kepu kokoomus herodes yrittää aktivoida omaa kansaa.....
      - en uhraa poikalasta kepulaisten edestä. en viillä kokoomus pervolle esinahkaa ja vttua.
      - en neitseellisesti synnytä bambinoja..
      - en lähetä paimenkirjeitä..
      -- - ja en ole kiinnostunut tosiaan uhtraamisesta ja sukupuolielimien kivasta viiltelystä ja silpomisesta, yms pervosta usko pakko touhusta ollenkaan !!

• Kirjakääröt

2Moos.4:22 Biblia (1776). Sinun pitää sanoman Pharaolle: näin sanoo Herra, Israel on minun poikani, minun esikoiseni.

• Kirjakääröt

Hes,20:15 Biblia (1776). Ja minä nostin käteni heitä vastaan korvessa, etten minä tahtonut heitä antaa tulla siihen maahan, jonka minä heille antanut olin, joka rieskaa ja hunajaa vuotaa, joka on paras kaikkien maakuntien seassa.

• Kai_A-a

Toinen Raamattuketju. Hyvä!

Veli v.aari:
      <1) Mihin perustuu sellainen käsitys, että koko Raamatun pitäminen ehdottoman luotettavana ja kirjaimellisesti totena on pelastuksen edellytys?>

Avainsanoja lienevät "ehdottoman luotettavana" ja "kirjaimellisesti totena". Olen veljeni kanssa tästä suurin piirtein samaa mieltä. Hatusta ravistettu. Sen sijaan järkesvästi tulkittuna ja opetukseltaan arvokkaana voisi olla parempi määritelmä.

<2) Milloin tuollainen ajatus on keksitty?>

Tästä olen vähän eri mieltä kuin veljeni. Ajatus on vanhempi kuin 1880... Minä veisin tämän kehityksen Calviniin, jolle Raamattu oli aukoton lakikirja ja erehtymätön oppikirja kaikkeen. Calvin itse onnistui tulkinnoissaan kohtuullisen hyvin (mitä nyt poikakin sai kuolemanrangaistuksen jonkun VTn lain mukaan) koska yleensä oli varsin kristuskeskeinen. Mutta biblisismin ja bibliolatrian ainekset oli kylvetty ja ne ovat kulkeneet kalvinismin mukana Pohjois-Amerikkaan (ja muuallekin) ja kantaneet hedelmää monille rakkaan fundamentalismin muodossa.

Luterilaisuus on puolestaan fiksumpaa, koska oppi-isä luki kaikkea Kristus lasien läpi. Mutta onhan se kirjaimellisuus päässyt Lutherin opetuksen vastaisesti tyhmentämään joitakin luterilaisista herätysliikkeistä.

Kai

• Kai A kirjoitti: «Tästä olen vähän eri mieltä kuin veljeni. Ajatus on vanhempi kuin 1880...»

Melko hyvään kompromissiin päästään varmaankin, kun korostetaan sitä, milloin ajattelutapa sai jalansijaa riviseurakuntalaisten keskuudessa.

Calvinin aikaan lukutaito oli vielä melko vähemmistön herkkua. Sen myötä myös suhtautuminen pyhiin kirjoituksiin kulki opettajien kautta.

Niinpä varsinainen fundamentalistinen liike lähti käyntiin vasta 1800-luvulla Yhdysvalloissa. Se, mihin vuosikymmeneen tuon tarkalleen sijoittaa, on tietenkin sumeaa.

• viisaat.kristityt

"Luterilaisuus on puolestaan fiksumpaa, koska oppi-isä luki kaikkea Kristus lasien läpi."

Nykyluterilaiset ja muut kristityt elävät tänä päivänä täyden luopumuksen vallassa, kun ovat hylänneet Lutherin Kristus lasit ja ovatkin ryhtyneet antiseminismin sijaan juutalaisten palvojiksi.

• 1) Mihin perustuu sellainen käsitys, että koko Raamatun pitäminen ehdottoman luotettavana ja kirjaimellisesti totena on pelastuksen edellytys?

En ole koskaan ajatellut siten, että Raamatun uskominen kirjaimellisesti olisi pelastuksen edellytys. Paremminkin usko Jeshuaan Messiaaseen on pelastuksen edellytys. Tosin Raamattu kertoo Jeshuasta. Mutta emmehän me ymmärrä Raamattua täysin, koska on käännösvirheitä emmekä ole hebrealaisia jne...

Toinen asia on taas se, että on mielenkiintoista tutkia Raamattua ja sitä, miten hyvin Raamattu on kirjoitettu ja miten kirjaimellisesti se täyttyy.

Itse uskon Raamatun luotettavuuteen, jopa siihen, että Raamattu pitää kirjaimellisesti paikkansa. Kuitenkin tämä ei minua pelasta, vaan ainoastaan usko Jeshua Messiaaseen pelastaa. Siis, usko vanhurskauttaa ja kaste tai suun tunnustus pelastaa.

2) Milloin tuollainen ajatus on keksitty?

En ymmärrä oikein tätä kysymystä. Miten keksitty? Tietenkin Raamattu on luotettava, koska siihen on kerätty luotettavimmat kirjoitukset, jotka kertovat Luojastamme. Ei sen vähäisemmästä historiallisesta henkilöstä kuin Luojastamme. Kirjoitukset kertovat siitä, miten Luojamme on vaikuttanut aluksi israelilaisten keskuudessa, ja miten Luojamme syntyi, eli ja kuoli, nousi kuolleista ja on tuleva takaisin Messiaana. Ei kait tässä tarvitse keksiä mitään, jos pitää kirjoituksia ehdottoman luotettavina. Kirjoitukset ovat olleet aina luotettavia. Kannattaa kysyä vaikka juutalaisilta.

• viisaat.juutalaiset

"Kirjoitukset ovat olleet aina luotettavia. Kannattaa kysyä vaikka juutalaisilta."

Suurin osa juutalaisista ei taida uskoa Raamattuun, joten se siitä Raamatun luotettavuudesta sitten.

• Yksi_usko kirjoitti: «Tietenkin Raamattu on luotettava, koska siihen on kerätty luotettavimmat kirjoitukset, jotka kertovat Luojastamme.»

Perustelusi tuolle oudolle ajatukselle, että Raamattu on luotettava tiedon lähde, on “tietenkin”. Aika jännä perustelu.

No, miksi voidaan olla varmoja siitä, että Lemuel Gulliverin matkakertomukset muun muassa Lilliputin ja Blefuscun saarivaltioista ovat totisinta totta? Ja minä vastaan: Tietenkin ne ovat. Ne ovat luotettavimmat saatavilla olevat kuvaukset Lilliputista ja Blefuscusta!

• tuhontie

Aloitus on kun suoraan paholaisen suusta. Juuri tuota se on tehnyt aina, että saisi voitettua edes jonkun kurjalle puolelleen.

• umpisokeat.kristityt

Pistäpä sinne toiseen vaakakuppiin, miten paljon tuhoa hurskaat kristityt ovat saaneet aikaiseksi.

• tuhontie kirjoitti: «Aloitus on kun suoraan paholaisen suusta. Juuri tuota se on tehnyt aina, että saisi voitettua edes jonkun kurjalle puolelleen.»

Mitä ihmeen tekemistä millään paholaisella on sen kanssa, että kyseenalaistetaan kummallinen ajatus, että kirjaimellinen Raamattuun uskominen olisi pelastuksen edellytys?

Tuo loukkaa hyvin merkittävää osaa kristityistä.

• Skeptikko.net

Missään Raamatussa ei sanota, että kirjaimellinen Raamattuun uskominen olisi pelastuksen edellytys.

Perustelut tämän väitteen paikkansa pitävyydelle on löydettävä Raamatun ulkopuolelta, joten kysymys kuuluukin: MISTÄ?

• Skeptikko.net

"tuhontie kirjoitti: «Aloitus on kun suoraan paholaisen suusta. Juuri tuota se on tehnyt aina, että saisi voitettua edes jonkun kurjalle puolelleen."

Nythän sinulla on loistava tilaisuus torjua paholaisen hyökkäykset.

• Tähystäjä2

Olen samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa.
      Mutta Raamatussa on mielenkiintoisia asioita, sillä se on kolmikerroksinen:
      - kaikille nähtävä ja pintapuolisesti ymmärrettävä teksti
      - saatanallinen, kabbalistinen ja koodikieltä sisältävä loitsukirja
      - profeetallinen, vain Pyhän Hengen kautta avautuva aarreaitta

Voit lukea löydöistäni tuosta kolmannesta kerroksesta blogeiltani:
      nakymia.blogi.net
      ajatuksia1.blogi.net
      Samalla paljastan myös tuota keskimmäistä kerrosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      7604
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      54
      5708
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      76
      3222
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2763
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1658
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      208
      1533
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      260
      1155
    8. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1149
    9. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      332
      1146
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1031
    Aihe