Mulla astra j vm12 1,4t 80tkm ja ei ole huoltovihkon perusteella ikinä vaihdettu automaattiin vaihteistoöljyjä. Länsiautossa aina huolettu ja siellä sanottu että se on vähän niin ja näin, mutta pyydettäessä toki vaihtaa ja heitti jonkun 130e hinnan. Onhan niitä kaikenmaailman huuhteluitakin, mutta mitä mieltä ollaan asiasta?
Automaatti vaihteistoöljyn vaihto?
15
6069
Vastaukset
- näinminätekisin
100.000 - 120.000km /8 vuotta on aika yleinen suositus. Suodatin ja öljyt sekä työ - linee jossain 150-200 välillä. Yksi firma " Öljynvaihto tehdään huuhtomalla johon kuluu keskimäärin noin 20 litraa öljyä. Näin saadaan varmasti kaikki lika ja roska pois vaihdelaatikosta." tässä on pieni riski. Jos laatikossa on likaa ja se lähtee huuhdonnan yhteydessä liikkeelle eikä sitä saada ulos vaikutukset voivat olla ikävät.
Harkinnan mukaan - mutta mielellään paikassa jossa vaihtavat automaattiöljyjä työkseen, huuhtomalla. - maticciiii
120000/ 5 v . Tuollainen on yhden merkin ohjelmassa . Kannattava toimi mielestäni sillä systeemi on liikenteessä todella käytännöllinen .
- jd551
Minulla on vähän vanhempi ja enemmän ajettu Astra, johon ei huolto-ohjelmassa myöskään ole vaihteistoöljyn vaihtoa määritelty. Teen vuosihuollot ja pikkuremontit itse ja 60 tkm paikkeilla valutin vaihteistosta kolmisen litraa öljyä pois ja tietysti samanverran uutta tilalle. Vanha öljy oli huomattavasti tummempaa kuin uusi. Vuosittain moottoriöljyn vaihdon yhteydessä lasken litran verran vaihteistoöljyä pois (tässä yksilössä helppo toimenpide) ja uutta tilalle. Itse tehtynä kustannus on olematon. Nyt auto alkaa olla romutusiässä mutta vaihteisto toimii moitteitta.
Huuhtelu on kuitenkin varmasti parempi keino. Laitteita ei kylläkään ole joka korjaamolla.
Sitten varoituksen sana. Automaattivaihteistot ovat hyvin tarkkoja öljylaaduistaan eikä sinne todellakaan saa kaataa mitä vain. Puhtaus on myös ehdoton vaatimus. Öljymäärän tarkastustapa ja lämpötila pitää myös tietää. Jos tuntuu vaikealta niin älä tee itse. - Pepshukka
Ei se kuulkaa veljet mikään ihmeellinen homma ole,jos olette moottoriöljyjä autoon vaihtaneet niin samanmoinen operaatio pääpiirteeltään eikä sitä tarvi mihinkään autokorjaamolle sen vuoksi ainakaan viedä.
Hommahan on hyvin suositeltavaa tehdä niin automaatille kuin manuaalillekkin,puhukoot huoltovihko vaihdon tarpeesta tai tarpeettomuudesta mitä tahansa.
Kaikki kestää varmasti aikansa vaihdoit tai et mutta jos elinikää pidentää vaihteistoissasi niin säännöllisesti muutaman vuoden välein tai vaikka 50tkm esimerkiksi.
Listaan voidaan lisätä takavetoisten peräöljyt siellä mötikässä.
Auto ajetaan laatikko lämpimäksi ja tätä ennen olet selvittänyt öljytyypin tilavuuden kuin suodattimenkin mallin sinne automaattiin ja ostanut moiset tavarat valmiiksi.
Netistä tai korjaamokäsikirjoista näkee miten ja missä tyhjennysproppu automaattivaihteistossasi on,niiden paikka vaihtelee ja ellei moista löydy ollenkaan niin imupumpulla täyttötikun reiästä,tarkistusreiästä laatikon kyljessä tai mieluummiin vanhassa laatikossa minkä kunnosta et tiedä niin otan öljypohjan irti ja pikkuhiljaa löysäät ruuveja niin näet mistä nurkasta öljyä rupeaa lorottamaan astia alle ja odottelet ellet halua koko satsia niskaasi löysäämällä pultit reippaasti ,miten vaan.
Pikkuhiljaa yhä enemmän kun löysäät niin homma on hallinnassa ja lopulta otat sitten sen pohjan käteesi niin näet miltä öljypohjan tilanne näyttää?
Onko huolestuttavissa määrin metalli ym ylimääräistä,ehjässä automaattilaatikossa jossa öljyt vaihdetaan säännöllisesti öljy on punertavan puhtaan väristä ja pysyy sellaisena.
Mikäli öljy on tummaa ja haisee palaneille kahvinpuruille,huono homma ja elinkaaren pää näkyvissä sillä laatikolla lähestyy.
Yhtä huono juttu jos siellä ei oikein öljyä ole ollenkaan ja se taas kertoo ajetun kuivalla laatikolla jonka öljymäärää ei ole edes tarkistettu lisätty eli käytännössä se vuotaa jostain.
Sama juttu manuaalilaatikossa,kuiva laatikko on kadottanut öljynsä johonkin eli etsi mistä vuotaa ja toivo ettei sisuskalut laatikossa kärsineet,laatikkorempat on hankalia kalliita juttuja.
Läheskään kaikissa automaateissa ei enää öljytason tarkistustikkua valitettavasti olekoska säästetty tai valmistajan mielestä öljyt ikuiset käyttöiältään mutta tarkistusaukko kylläkin laatikon kyljessä on josta öljyä lisätään sen voi myös sitäkinkautta imaista tyhjäksi siis mutta aina öljypohjaan tavaraa jää näissä imuvaihdoissa eikä sekään mitään jos kerran tekee näin kunnolla niin saa tuon öljypohjan puhdistettua sinne kertyneestä lietteestä analysoitua löydökset vaihdettua suodattimenkin(ei tarvi välttämättä joka kerta vaihtaa jos säännöllisesti öljynvaihdot)
Öljypohjan tiiviste on joko ok kunnossa,vuotanut(näkyykö merkkejä?) tai repesi nyt irrotuksen yhteydessä,mieluusti uusitaan joko valmiilla tai leikkaa itse tiivistepaperista mallia käyttäen mutta laita tiivisteliimaa siihen saumaan vanhan tiivisteen kera ellet uutta osta.
Kun öljyt on lorisseet ja olet vaihtanut suodattimen pyyhkinyt saumoista liat kuten muualtakin mitä siellä sisuksissa näkyykin ja vaikka bensalla pessyt öljypohjan niin öljypohja kiinni uuden tiivisteen kera ja tiivisteliimalla se pysyy kohdillaan kun pultteja tähtäilet kiinnitysreikiin seuraavaksi..
Varovainen kiristys ympärinsä pikkuhiljaa rinkiä kiertäen kunnes tuntuu olevan järkikireydessä ettei hajoa mikään,pultti-kierre eikä tiiviste.
Öljyä oikea määrä sisään ja käyt ajamassa tarkistaen vielä senjälkeen että öljyä siellä oikea määrä,tikusta tai tarkistusaukosta joka yleensä yläpinnan kohtaan laitettu eli kun aukosta tulee öljyä sitä on riittävästi.
Eihän vuoda mistään mitään,tarkista!
Sama idea operaatiossa manuaalilaatikoissakin paitsi niiden öljy väriltään tyypiltään erilaista eikä niissä öljypohjaa tarvi poistaa,löytyy täyttö-tarkistus kuin tyhjäysproppu.
Toivottavasti tästä jotain apua=) - amerik
Minä otan koko öljypohjan pois ja vaihdan suodattimen ja tarkistan momentit laatikossa
Plymouth vm 1970 - Pepshukka
Niin,kokemuksia on täälläkin jenkkiautoista,jopa vanhemmistakin tuo Plymari mutta muutaman vuoden ikäisen nykyauto Opelin kanssa aika vähän yhteneväisiä yleisohjeita tarjota jolloin lähemmin Ooppelin kuin muidenkaan eri merkkien laatikkoja tuntematta en tiedä onko siinä vaihteistoöljylle mittatikkua enää vai ei tai missä kohdin täyttö&tyhjennysproput just siinä mallissa sijaitsee kun mitään yleisohjetta ei ole olemassa.
Perusidea on luonnollisesti varmistaa ettei kosla putoa niskaan,puhtaus on puoli remonttia ja jos sen unohtaa hakee harmeja.
Rauhallinen tahti etukäteen ajatellen seuraavaa vaihetta ja hommata uudet vaihto-osat jo etukäteen kuin työkaluista lähtien tarvittava sen hyvän öljyastian kera ettei sotke joka paikkaa ympäristöä.
Uusi öljypohjan tiiviste tiivisteliimaa JOS ottaa öljypohjan tyystin irti ja puhdistaa kunnolla sen ihan rätillä tms.
Huuhtelujutut ei pysty siihen mikäli öljypohja jätetään kiinni ja joko pohjapropusta lorotetaan tai imetään täyttöaukosta,pahin kura metallimuru lähtee mutta ei lähestulkoonkaan kaikki ,siinäpä se kun ei näe&tiedä mitä sinne jää??
Mikäli ei ota öljypohjaa irti ei myöskään suodatinta saa vaihdettua ja se on huono juttu koska verrattavissa ajatustasolla moottorin öljynsuodattimen ikuiseen unohtamiseen vaikkei toki yhtä tiuhaan vaadi vaihtelua kuin moottoreiden suodattimet ...niillä vaihteistoöljyillä kun monesti ajettu uudestä tähänpäivään,siis vaikka 100tkm ja jotkut urhot ajaa tuplatenkin JOS loota kestää...mutta toki sen toiminta huonontunut ja öljyn ominaisuudet ajat sitten kadonneet eli tuurilla mennään auringonlaskuun kunnes kaput ja kyllähän korjaamosetä toki ilomielin vaihtaa uuden tyyriin laatikon tilalle ja ellei niin auto menee takapihan koristeeksi,harvemmin automaatteja isommin korjaillaan kun kyse yli 10v perheautoista joiden arvo ei häävi ole laatikkorempan hintoihin verrattuna.
En suosittele ominpäin availemaan huvikseen tai korjailumielessä olipa vanhan Plymarin tai nyky Ooppelin loota,tarttee tietää mitä tekee ja TF pantojen kiristelykin on taitolaji että sen tekee oikein,sama juttu kickdownilla ym jutuilla joita voi toki kaikki hemmot säädellä mutu tuntumalla ja mutu tuntuma ylivoimaisen yleisin metodi yhäkin lopputuloksena lukematon määrä tyystin erilaisia vaihteistoja samalla tyyppimerkinnällä..
Uskon kumminkin että et kuulu näihin mutu miehiin ja homma hanskassa.
Moisen jenkiauton laatikko on moniverroin kestävämpi ja lähestulkoot ikuinen jos sitä huoltaa eikä polje hajalle,sallii hyvinkin vääriä sinnepäin säätöjä ja kaltoinkohtelua pitkään.Rakenteet on vahvoja,painossa ei säästelty ja ilman turhia heikkoja nykyajan halppisratkaisuja olipa sitten TF 904 ,727 tai muu jyhkeä entisajan GM-FoMoCo-AMC laatikko.
Jenkkivanhuksissa tupanneet öljyvuodot olla uudesta asti arkea ja liekö ikään tullut yhtään vastaan minkäänmoista joka ei olisi tiputtanut enempi tai vähempi alleen eli öljyjen tarkistus erityisen tärkeää säännöllisesti verrattuna nykyautoihin jotka ei yleensä pahemmin vuoda koska toki rakenteet tiivistysjuttuineen on erimoista suunnittelutasoa niissä ja 30-50v muutenkin tuppaa tehdä jotain pientä..
Toki joka laitteen saa hajalle ja jotkut on erityisen taitavia siinä lajissa.
Nykyään kun kaikki oltava mahdollisimman kevyttä,halvalla tehtyä ja elektroniikalla viimeisteltyä sekä vaihteita löydyttä 6-10 kait niin lopputulos on hermostunut,heikko ja nykivä sähkövatkain jossa myös paljon vikakohteita.
Ne ei kestoihmeitä ole ,kertakäyttölkulttuurin taidonnäytteitähän perus nykyautot muutenkin eikä isältä pojalle.
Kyllä se siitä,toivotaan että Opel aloittaja saa näistä jotain kehitettyä,edes mustat kädet=) - LiukkauttaLisää
pepshukalla hyviä ohjeitä,tietää mistä puhuu eikä vaan ajankulukseen puuta heinää hölise normi 24 palstatyyliin.
Pantojen säätäminen....niin....minun kokemuksieni mukaan vanhana jenkkimiehenä ei niitä juurikaan säädellä jos vaihteisto toimii ja miksi säädettäisiinkään?
Mikäli vaihtoehtona on Tero Taviksen omin avuin huoltosäätely moittetteettomasti toimivaan vaiko säätämättä jättäminen,valitsen jälkimmäisen.
Ei niitä edes USA:ssa huvikseen säädellä vaikka manuaaleissa niille säätöarvoja annetaankin ja huoltovälejä jolloin tarkistettava mutta käytännössä ne ei itsekseen dramaattisesti säädöistä katoa ellei todella paljon ajettu,muuteltu tai korjauksen vuoksi avattu vaihteisto.
Jättäisin säätelemättä jos toimii hyvin ja keskittyisin öljy,suodatinpuolelle kuten ulkoisiin säätöihin,siis kuten pepshukka kirjoitteli:kickdown vipuun ja vaihteiston ulkopuolella sen herkkyysruuviin.
Oikeantyyppisten vaihteisoöljyjen välillä isoja eroja miten nuo vanhat USA vaihteistot vaihtaa ja tätä ominaisuutta kannattaa käyttää ennemmin kuin pantojen ruuvailua mikäli niissä ei oikeasti säätötarvetta,toleranssit melkoiset ilman käytännön muutoksia ja harrasteajoneuvon km määrillä kestää sen loppuajankin perushuollolla.
Tarvitsee ehdottomasti tietää mitä tekee!!
pepshukan yleisohjeet hyvät,lähemmät mallinfot löytänee jokainen autoonsa ja minä suosittelen ensisijaan investoimaan korjausoppaan vaikka Alfamerilta jolla selviää moni asia ja hintansa ansainnut. - useinvaihtanut
Laatikkoöljynvaihto kannattaa aina jos se tulee yhtään mieleen pohdiskeltavaksi. Silloin on ajettu sen verran, että se kannattaa. Itse olen vaihtanut jokaiseen autooni laatikkoöljyt eikä laatikko-ongelmia ole ollut. Huuhteluvaihto on hyvä sillä normaalilla proppuvaihdolla jää paljon öljyä vaihtamatta. Esimerkin automaatissa n. puolet jäisi vaihtamatta ilman huuhtelua.
Jokainen käytettyyn autoon tekemäni laatikkoöljynvaihto on saanut toiminnan paremmaksi. Jopa uusiin autoihin vaihdan öljyt muutaman tonnin ajon jälkeen. Aina saa lukea propagandaa, että tehdasöljyissä on taikalisäaineita jotka kestävät auton iän. Niinpä niin. Mieluimmin tehdas jättää laatikkoon kokoonpanon jäljiltä asennusöljyn mikä on jotakin kierrätystavaraa.- gdghh
No miksi merkkihuollot ei halua suositella tätä toimenpidettä, jos sen tekeminen on niin suositeltavaa?
- useinvaihtanut
En osaa vastata tuohon.
Tuotteelle on laskettu laskennallinen käyttöikä mikä kyllä täyttyy tekemättä yhtään öljynvaihtoa. SItten saadaan myytyä taas uusi kokonainen auto.
Väitän, että merkkihuollot eivät halua käyttää tehokasta työaikaa siihen koska tehdass ei sitä edellytä. Voimansiirron öljynvaihtoa ei haluta suorittaa koska sen tekemiseen menisi tupla-aika verrattuna nk. huoltoon. Huoltohan on pelkkä töpseli kiinni, vikakoodit luetaan ja ohjelmoidaan seuraava huoltoväli ja suihkitaan vaseliinilla kuskin oven saranat. Sillä välillä moottorin öljy onkin valunut, tulppa kiinni ja uudet öljyt sisälle.
Autosi voi olla huollossa "päivän" mutta työn alla se on 10-20min.
Merkkihuollolta alkaa löytyä vianetsintähalua 150-200€/h kyllä silloin kun alat kysellä sivuäänien syytä kun on liian myöhäistä. - Pepshukka
gdghh kirjoitti:
No miksi merkkihuollot ei halua suositella tätä toimenpidettä, jos sen tekeminen on niin suositeltavaa?
Siihen on hyvä ja järkeenkäypä syy:raha.
Mieti vaikka 100 000 automaattivaihteistoa ja jos niihin vaikkapa takuuseen laitettaisiinöljynvaihto joka kolmas vuosi(esimerkki vaan)ja auton takuu olisi 6v.
2 öljynvaihtoa tai vaikka vaan yksikin ja jokaiseen laatikkoon työ,suodatin ja esim 5l öljyä=$$$
Maailmalla sen auton käyttöiäksi on lasketty vaikkapa 10vuotta ja se helpoissa olosuhteissa ehkä kestää samoilla laatikkoöljyillä ehkä ei mutta lasketut huoltokustannukset saadaan pieniksi ,ostaja luulee tietty että laatikko öljyineen on ikuinen eikä öljyjä tarvi vaihtaa ja öljytkin niin kehittyneet.
Siitä syystä voidaan jättää mittatikutkin pois ja taas säästyy rahaa.
Samaa ideologiaa käytetään moottoriöljyjen 30-40tkm vaihtoväleihin,jopa 20tkm on aivan liian pitkä vaihtoväli jos moottorin kestävyys yhtään kiinnostaa:1v tai n10tkm ja voitelu pelaa ilman jakoketjujen voitelumurheita kiristimineen,EGR ei tukkeennu karstaan ja turbo saa liukasteensa ja hydr venttilinnostimet ei pikeenny ym kivaa.
Suomen olosuhteet ja autojen käyttöikä ei kohtaa ikuisia laatikkoöljyjä edes manuaalissa saati automaatissa ja kestäähän ne takuuajan sen ensimmäisen omistaja,seuraavista ei tehdas kiinnostunut ja vaihtolaatikoita löytyy ken tarvitsee niin uusina kuin käytettyinä.
- Oioiu
Kyllähän nykyautot on valitettavasti suunniteltu siihen 150tkm ajoon eikä öljynvaihto sitä muuta. Perus valutus varmaan ihan ok tehdä, mutta kalliimpi huuhtelu ym liioittelua em. Syyn takia. Vähän sama kuin jos vahailet autoa säännöllisesti, ihan hyvä homma, mutta myydessä autoa se ei hinnassa näy.
- Pepshukka
Aika huono vertaus verrata öljynvaihtoa vaihteistoissa,moottorissa ja vaikka perässäkin auton vahaukseen!
Eihän kait koko hommassa vaihtohintaan mitään merkitystä tai moista edes haeta vaan oman auton kestävyyden lisäystä nyt haetaan sen takuuajan jatkoksi.
Osoittaa että et edes ymmärrä mistä puhutaan! - Oioii
Uskaltaako länsiauton antaa tehdä atm öljyn vaihto? Huuhtelua tuskin tekevät, enkä ehkä haluaisi tehdäkään sitä jos huomattavasti kalliimpaa.
- Anonyymi
Ei kannata Länsiautoon viedä automaattilaatikon öljynvaihtoon .eivät pysty tekemään siellä huuhtelemalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172214Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842178Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101426- 1011407
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841277Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1471206Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.253912- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874