Kivitalo avaimet käteen

Onnetonrakentaja2019

Rakennutamme kivitalon Tampereelle ja haluaisimme sen muuttovalmiiksi tehtynä perustuksineen ja pinnoituksineen. Itse voimme kantaa tavaraa, siivoilla, hankkia materiaaleja yms...

Lammilla meille selvisi, että pitää joko palkata projektinvetäjä erikseen tai hoitaa kaikki itse.. suunnittelijat, urakoitsijat yms. Jämerä taas tekee vesikattovalmiiksi suunnittelulleen yms. mutta eivät siitä eteenpäin. Kysyimme yhdeltä rakennusliikkeitä tarjousta kokonaispaketista ja hintaa tuli lähes 4000€/m2... sillä saa uuden jo rakennetun talon alueeltamme. Designtall mainostaa että sieltä saa kaikki samalta luukulta... pitääkö tässä nöyrtyä ja rakentaa puutalo???

26

9913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näintein

      Et saa mistään järkihintaan kivitaloa avaimetkäteen. Fiksuinta on pilkkoa homma muutamaan isompaan settiin kuten: maatyöt, runko, tekniikka, pinnoitus ja keittiö yms. kalusteet... ja muut hommelit. Näin tein kun byggasin pari vuotta sitten kivitalon. Säästin varmasti 50t€ omalla työllä ja hyvin suunnittelen... kilpailuttamallakin sain muutaman jutun hyvällä alella, vaikka siitä ei juuri eroa tule jos ei lähde rajojen ulkopuolelle ostoksille... jossain aina kostautuu tinkaus, sen kyllä huomasin.

    • kysymysonouto

      Siis hä? Mikä ero pitäisi olla hinnassa, jos ostaa valmiin, tai rakennuttaa avaimet käteen yhdeltä taholta yhdellä sopimuksella?

      Eikö tuo ole sama asia? Toisessa voi vaikuttaa lopputulokseen, toisessa joku muu on vaikuttanut. Eikö hinta kuitenkin ole sama?

      Vai ajattelitko jotenkin säästää/tienata sillä, että vedät nimen alle talon "avaimet käteen"- paperiin vs. valmiin talon kauppakirjaan?

      • Eiriskitöntä

        Kun rakennutat, otat rakennuttajana riskin ja vastaat rakenteista 10 vuotta nyt ainakin... ei tuota riskiä nyt ihan ilmaiseksi kannata ottaa. Lisäksi otat rahoitusriskin rakentamisen ajalla... otat myös riskin pidätkö valmiista talosta vai et...


      • Mikäonjärkevää

        Avaimet käteen rakentamisessa ei ole mitään järkeä taloudellisessa mielessä. Se on vähän niinkuin autokauppa.. jotta uuden auton hankkimisessa olisi jotain ideaa, pitäisi autoa vaihtaa melko usein ja aina uuteen. Taloa ei niin vaan vaihdellakaan... jos tekee itse paljon tai hankkii käytetyn, voi omansa saada pois. Ns. Vesikattovalmis runkotoimitus ja siihen päälle julmetusti omaa työtä on juuri tällaista järkevää rakentamista.


      • IsokuusiTRE

        Evesa on tehnyt Vuorekseen pelkästään Isokuusen alueelle kivitaloja avaimet käteen 3 tai 4 kpl ?? vuoden sisäänMeilläkin oli ihan järkevä tarjous mutta päädyimme itse rakennuttamaan/rakentamaan.


      • Eitaidakannattaa
        IsokuusiTRE kirjoitti:

        Evesa on tehnyt Vuorekseen pelkästään Isokuusen alueelle kivitaloja avaimet käteen 3 tai 4 kpl ?? vuoden sisäänMeilläkin oli ihan järkevä tarjous mutta päädyimme itse rakennuttamaan/rakentamaan.

        Joo.. tunnen pari Evesan kanssa rakentanutta... hinta tulee n. 30% kalliimmaksi kuin itse rakennuttamalla. Ei toki Evesan vika, mutta katetta pitää saada 20% ja verot yms. kulut päälle... muutenhan tuo ei ole liiketoimintaa.


    • Alantunteva

      Et saa yhdeltäkään puutalotoimittajalta puhdasta avaimet käteen toimitusta, puhuvat ns. muuttovalmiista. Karkeasti se tarkoittaa sitä, että teet kaikki aputyöt, siivoukset, materiaalien vastaanoton , varastoinnin ja suojauksen itse.
      Työmaalle tulee vuorollaan eri ammaatlaisia tekemään oman työnsä, mutta sinun pitää aina laittaa heille mestat valmiiksi ja haalata vastaanottamasi ja varastoimasi materiaalit työ kohteeseen. Kun ilmoitat talotoimittajalle, että esim. laatat on nyt kannettu kohteeseen ja paikat valmiiksi laatoitusta varten siivottu, laatoittaja tulee tekemään työnsä.
      Tällä ei ole mitään tekemistä avaimet käteen toimituksen kanssa.
      Jos haluat kivitalon ja haluat päästä mahdollisimman vähällä. Osta niin kattava paketti kun mahdollista. Tee sopimus jonkun projekti vetajän kanssa, hän hoitaa käytännön asiat puolestai ja tekee sen niinkuin sinä haluat. Voit itse valita kuinka paljon olet valmis tekemään itse. Tämä on kaiken lisäksi edullisin tapa, maksat vain tehdystä työstä, ilman rakennusliikken riskilisää ja katetta.
      Avaimet käteen pientalojen urakointi ei vaan ole taloudellisesti järkevää. Työt ovat hajallaan ympäri suomea ja niiden hallinnointi on erittäin hankalaa ja kallista.

    • NickNailer

      "Kysyimme yhdeltä rakennusliikkeitä tarjousta kokonaispaketista ja hintaa tuli lähes 4000€/m2."

      Kivitalon rakentaminen maksaa keskimäärin 3.500 €/m2, joten eihän tuossa ollut edes normaalikatetta. On typerää roikkua löysässä hirressä seuraavat 10 vuotta pelko persuksissa siitä, että jotain on jäänyt epähuomiossa tekemättä tai joku on tehnyt jotain väärin, mistä seuraa valtavat vahingonkorvaukset. Vastuiden vuoksi kukaan ei lähde kivitalohankkeeseen pääurakoitsijaksi, pois lukien sellainen, joka on jo muutenkin menossa konkurssiin.

      Virheitä tulee helposti vaikka olisi itse koko ajan valvomassa. Klassinen esimerkki: kävin WC:ssä ja sillä aikaa kaivurikuski ennätti kaivaa naapurin tontille. Onneksi saatiin täytettyä ennen kuin vaikea naapuri huomasi yhtikäs mitään.

      Kierrä sellainen henkilö tai yritys, joka lupaa tehdä kivitalon "avaimet käteen" halvalla mahdollisimman kaukaa. On kieliopillisesti väärin kirjoittaa sanat "kivitalo", "edullinen" ja "avaimet käteen" samaan virkkeeseen. Ne ovat nimittäin toinen toisensa poissulkevia ehtoja.

      • Toistakymmentätaloatehty

        Monessa asiassa Nickin kanssa samaa mieltä, mutta en tuosta neliöhinnasta jos sillä tarkoitetaan kerrosalaa. 2500€/kerrosalaneliö on suht oikea vertaus. Huomaakaan suhteutettuna tuo 3500€/m2 voi toki olla haarukassa, mutta silloinkin sen yläpäässä.


      • NickNailer
        Toistakymmentätaloatehty kirjoitti:

        Monessa asiassa Nickin kanssa samaa mieltä, mutta en tuosta neliöhinnasta jos sillä tarkoitetaan kerrosalaa. 2500€/kerrosalaneliö on suht oikea vertaus. Huomaakaan suhteutettuna tuo 3500€/m2 voi toki olla haarukassa, mutta silloinkin sen yläpäässä.

        Hinta riippuu siitä mihin taloja tekee.

        ARA:n tilaston mukaan 3500 € per m2 on rakennuskustannusten hinta plus miinus paikkakuntakohtaiset vaihtelut.


      • Alantunteva

        Kyllä 2500 on ihan oikea kustannus, muuta vain kustannus. Ei kukaan rakennuliike tee urakkaa pelkällä kustannuksella. Päälle tulee riski, vastuuvakuutukset, yleiskiustannukset ym. ja tietenkin kate. Silloin ollaankin jo vähintään 3500 eurossa.


      • NickNailer
        Alantunteva kirjoitti:

        Kyllä 2500 on ihan oikea kustannus, muuta vain kustannus. Ei kukaan rakennuliike tee urakkaa pelkällä kustannuksella. Päälle tulee riski, vastuuvakuutukset, yleiskiustannukset ym. ja tietenkin kate. Silloin ollaankin jo vähintään 3500 eurossa.

        Juu, mutta älä sotke valmistus- tai omakustannusarvoa tähän.

        Omakotitaloa haluavalle 3.500 € per m2 on riittävä tieto. Suurin kustannuserä tulee veroista ja verojen kaltaisista maksuista. Niistä ei voi neuvotella.

        Jos joku myy kiviomakotitalon avaimet käteen hinnalla 4.000 € per m2, niin se on halpa.

        Alan mies voi itse rakentaa itselleen kivitalon hintaluokassa noin 1.200 - 1.500 € per m2, mutta niitä miehiä on Suomessa vain muutama. Muut maksavat noin karkeasti ottaen tuplasti omien taitojensa, lupiensa ja vapaa-aikansa mukaan. Mitä vähemmän tekee itse, sitä enemmän maksaa oikealla rahalla.


      • Eiihanekatalo
        NickNailer kirjoitti:

        Juu, mutta älä sotke valmistus- tai omakustannusarvoa tähän.

        Omakotitaloa haluavalle 3.500 € per m2 on riittävä tieto. Suurin kustannuserä tulee veroista ja verojen kaltaisista maksuista. Niistä ei voi neuvotella.

        Jos joku myy kiviomakotitalon avaimet käteen hinnalla 4.000 € per m2, niin se on halpa.

        Alan mies voi itse rakentaa itselleen kivitalon hintaluokassa noin 1.200 - 1.500 € per m2, mutta niitä miehiä on Suomessa vain muutama. Muut maksavat noin karkeasti ottaen tuplasti omien taitojensa, lupiensa ja vapaa-aikansa mukaan. Mitä vähemmän tekee itse, sitä enemmän maksaa oikealla rahalla.

        Jos itse rakennutat kivitalon pk seudulle ja kilpailijat osaurakat, maksat 2300 - 2500 /kerrosneliö. Rakennuttaminen avaimet käteen voit laittaa 1000€/kerrosneliö lisää. Grynderille viellä 500€/kerrosneliö lisää.. eli haarukka on 2300€-4000€/kerrosneliö sellaisilla perus kivitaloratkaisuilla. Extrat kuten porealtaat ja marmorilattiat sitten päälle.


    • Grynderi

      Avaimet käteen rakennuttamisessa ei ole mitään järkeä. Jos haluat päästä helpolla asumaan, osta valmis jo rakennettu talo. Vaihtoehto kaksi on ryhtyä grynderiksi ja tehdä mahdollisimman paljon itse, ja juuri etenkin pilkkoa niitä projekteja mahdollisimman pieniksi osiksi, jotta voit teettää työt halvimmalla tekijällä tai tehdä työnkin itse. Pääsääntöisesti gryndaaminen soveltuu vain harvalle ja siitä erityisesti pitävälle ja asiasta kiinnostuneelle. Muille siinä voi käydä todella huonosti, aivan kuten Yle:n 100 vuoden talo projektissa, jossa vaatimaton puutalo Poriin tuli maksamaan yli miljoonan.

      • NickNailer

        Juuri näin. 100 % asiaa.


      • Halpaonhuono

        Miksi työt haluaa aina teettää halvimmalla, eli huonoimmalla tekijällä. Tätä olen rakennusalalla aina ihmetellyt?


    • Raksaville

      Ostin materiaalitoimituksen murskepediltä vesikattoon asennettuna. Arkkitehtisuunnittelun teetätin erikseen. Samoin maatyöt, LVIS hommelit, kaapit ja komerot, pinnoitukset yms. Pihatyöt ja joitain aputöitä n. 200 tuntia teimme itse. Talo tuli Espooseen ja tuli maksamaan n
      2450€/m2. Talolla kokoa 170m2 25m2 katos autolle. Muutimme 2017 keväällä. Talotoimittaja ohjasi projektia, samoin heidän suosittelema mestari. Lopputulokseen ja projektiin oltiin jummetun tyytyväisiä. Nyt alamme veljelleni rakentamaan samoilla toimijoilla... homma toimii!

      • NickNailer

        Puutalot ovat erikseen.


      • Raksaville
        NickNailer kirjoitti:

        Puutalot ovat erikseen.

        Täyskivitalo


      • NickNailer
        Raksaville kirjoitti:

        Täyskivitalo

        Fake news.

        Kivitalon rakentaminen maksaa pääkaupunkiseudulla noin 3.500 € per m2 miinus oma työ.

        Asian voi tarkista ARA:n tilastoista.

        Joka muuta väittää ei osaa laskea tai valehtelee.


      • Pistetälle
        NickNailer kirjoitti:

        Fake news.

        Kivitalon rakentaminen maksaa pääkaupunkiseudulla noin 3.500 € per m2 miinus oma työ.

        Asian voi tarkista ARA:n tilastoista.

        Joka muuta väittää ei osaa laskea tai valehtelee.

        Nicknailer se vaan ARAstelee. Taitaa olla puumiehiä kun noin kivirakentamisen kalleudesta pelottelee... 2500 on mediaani kivirakentamisessa. Piste


      • Oletsekaisin
        NickNailer kirjoitti:

        Fake news.

        Kivitalon rakentaminen maksaa pääkaupunkiseudulla noin 3.500 € per m2 miinus oma työ.

        Asian voi tarkista ARA:n tilastoista.

        Joka muuta väittää ei osaa laskea tai valehtelee.

        Olet nickapina siis oikeasti sitä mieltä että peruskokoinen n. 180m2 kivitalo maksaa omalla riskillä rakentaen 650000€ tontti?

        ... otappa lääkkees


      • NickNailer
        Oletsekaisin kirjoitti:

        Olet nickapina siis oikeasti sitä mieltä että peruskokoinen n. 180m2 kivitalo maksaa omalla riskillä rakentaen 650000€ tontti?

        ... otappa lääkkees

        Tästä aiheesta on kokemusta. Kivitalo Espooseen maksaa näppituntumalta puoli miljoonaa. Hinta heittää kumpaankin suuntaan rakennuspaikasta, suunnittelusta yms. riippuen.

        Hintaa on vaikea arvioida tarkasti etukäteen. Usein tontti ovat niin huonoja, että perustuksiin uppoaa (kirjaimellisesti uppoaa) 70.000 ja rapiat. Moni on jopa luopunut rakennushankkeesta saatuaan pohjatutkimuksen tulokset. Varsinkin sulfidisavi syö euroja. Erikoiispaalua menee paljon ja yllättävän syvälle.

        Päältä ei näe eikä muutama kairausreikä kewrro koko julmaa totuutta. Minullekin on onnistuttu myymään "kalliotontti", missä kalliota kyllä oli paikassa, jonne ei muista syistä voinut rakentaa ja rakennuspaikka vanhaa merenpohjaa. Paalua, paalua ja lisää paalua.

        On noita 200 m2 taloja, joiden rakentamisessa miljonakaan ei ole riittänyt.

        Omakotitalojen rakennuskustannukset ovat yleinen valehtelun aihe. Verkossa on muutama blogi, joissa on oikeat kustannukset ainakin suuruusluokaltaan. Ainakin Vantaan asuntomessuilla kustannukset oli kerrottu päällisin puolin oikein (suuruusluokka oikein).

        3500 on hyvä luku. Tosin se ei Porin sadanvuodentalolle (hauska vitsi) riittänyt.


      • Eikallismielestäni
        NickNailer kirjoitti:

        Tästä aiheesta on kokemusta. Kivitalo Espooseen maksaa näppituntumalta puoli miljoonaa. Hinta heittää kumpaankin suuntaan rakennuspaikasta, suunnittelusta yms. riippuen.

        Hintaa on vaikea arvioida tarkasti etukäteen. Usein tontti ovat niin huonoja, että perustuksiin uppoaa (kirjaimellisesti uppoaa) 70.000 ja rapiat. Moni on jopa luopunut rakennushankkeesta saatuaan pohjatutkimuksen tulokset. Varsinkin sulfidisavi syö euroja. Erikoiispaalua menee paljon ja yllättävän syvälle.

        Päältä ei näe eikä muutama kairausreikä kewrro koko julmaa totuutta. Minullekin on onnistuttu myymään "kalliotontti", missä kalliota kyllä oli paikassa, jonne ei muista syistä voinut rakentaa ja rakennuspaikka vanhaa merenpohjaa. Paalua, paalua ja lisää paalua.

        On noita 200 m2 taloja, joiden rakentamisessa miljonakaan ei ole riittänyt.

        Omakotitalojen rakennuskustannukset ovat yleinen valehtelun aihe. Verkossa on muutama blogi, joissa on oikeat kustannukset ainakin suuruusluokaltaan. Ainakin Vantaan asuntomessuilla kustannukset oli kerrottu päällisin puolin oikein (suuruusluokka oikein).

        3500 on hyvä luku. Tosin se ei Porin sadanvuodentalolle (hauska vitsi) riittänyt.

        Jaa... no tässä minun rakennuttamani talon kustannukset kaikkinensa. 165 25m2, Espoo 2015. Rinnetontti ja louhintaa 100m3

        Tontti 130t€
        Maatyöt ja perustukset 69t€
        Runko 197t €
        Tekniikkaa 60t €
        Rappaus ja tasoitus, tilapinnat 37t €
        Kalusteet 29t €
        Pihat 12t €
        Muut 30t €

        Talo ja talli yhteensä 434t € tontti 130t € = 564t €. Tikkuakaan en työmaalla tehnyt ristiin. Näin ollen neliöhinnaksi muodostui talon osalta 2630€/m2 ja kokonaisuudelle 2284€/m2...

        Kaikki varusteet ja kalusteet ovat hyvää tasoa. Sisällä poreamme yms.


    • EskoJuhaniS

      Kokeileppas sellaista pientä kivitalotoimijaa kuin Jämerä. Heiltä saat rungon suunnitelmineen pystytettynä Tampereellakin. Tekevät kevytbetonista, eli yksiaineisesta umpiharkosta. Sen kanssa on suht vaikeaa mokata ja nousee talo nopeasti kuin mikä. Itse muutettiin samana vuonna kuin aloitettiin rakentaminen. Tosi hyvä palvelu ja osaavia urakoitsijoita heillä.

    • Tätämieltätästä

      Jämerä on kyllä hyvä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2732
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      239
      2640
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2356
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      196
      1841
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1328
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1297
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      22
      1266
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1234
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1132
    Aihe