Kelan toimeentulotuki kasautuu maahanmuuttajille

Espoossa

Omat jäävät ilman.

Länsiväylä:
19.3.2018 - 09.20PUHEENAIHE
"Kelan toimeentulotuki kasautuu maahanmuuttajille – Espoossa ja Vantaalla osuus suurempi kuin Helsingissä


Vieraskielisten osuus perustoimeentulotuen saajista on pääkaupunkiseudulla kasvanut. Korkein osuus on Espoossa. Kuvituskuva.
Johanna Erjonsalo
Pääkaupunkiseudulla toimeentulo- ja asumistukipäätöksistä huomattavan suuri osa tehdään muille kuin suomea tai ruotsia äidinkielenään puhuville.

Korkein osuus on Espoossa, mutta myös Helsingissä ja Vantaalla vieraskieliset ovat yliedustettuina toimeentulotukiasiakkaissa, kertovat Kelan tuoreet tilastot.

Espoossa ja Kauniaisissa oli viime vuonna Kelan mukaan 17 638 toimeentuloasiakasta, joista 38,9 prosenttia puhui äidinkielenään jotain muuta kuin suomea tai ruotsia. Vantaalla vastaava luku oli 35,9 prosenttia yhteensä 18722 asiakkaasta ja Helsingissä 31,3 prosenttia yhteensä 54 033 asiakkaasta.

Koko pääkaupunkiseudun toimeentulotukiasiakkaista 33,7 prosenttia oli vieraskielisiä.

Luvut ovat huomattavan korkeita, sillä espoolaisista ja helsinkiläisistä on vieraskielisiä 13,5 prosenttia ja vantaalaisista 14,4 prosenttia.

Vieraskielisten osuus toimeentulotuen saajista on myös kasvanut nopeasti. Vuonna 2010 heidän osuutensa Helsingin toimeentulotukiasiakkaista oli 27 prosenttia.

Toimeentulotukipäätösten määrässä vieraskielisten yliedustus näkyy jonkin verran voimakkaampana. Espoossa ja Kauniaisissa se oli viime vuonna 43 prosenttia, Helsingissä 34,6 ja Vantaalla 38,7 prosenttia.

Suurimmat vieraskielisten ryhmät toimeentulotukipäätöksissä ovat Kelan tilastojen mukaan venäjän-, arabian-, somalin- ja vironkieliset.

Vertailua hankaloittaa kuitenkin se, että vieraskielisistä toimeentuloasiakkaista yli 10 prosentin äidinkieltä ei ole tilastoitu.

Vieraskielisten osuus korostuu myös viime vuoden asumistukipäätöksissä, mutta loivempana kuin toimeentulotuessa.

Koko pääkaupunkiseudulla asumistukiasiakkaista 26,2 prosenttia puhui äidinkielenään muuta kuin suomea ja ruotsia. Helsingissä luku oli 24,3 prosenttia, Vantaalla 30,3 prosenttia ja Espoossa 28,5 prosenttia.

Vieraskielisten määrä kasvaa nopeasti pääkaupunkiseudulla, ja esimerkiksi Espoossa ennustetaan 26 prosentin puhuvan vuonna 2030 äidinkielenään muuta kuin suomea ja ruotsia.

Koko Suomessa vieraskielisiä on nyt 6,6 prosenttia. Kelan tilastojen mukaan viime vuonna koko maassa toimeentulotukiasiakkaista oli muita kuin suomen- tai ruotsinkielisiä 18,7 prosenttia. Asumistukiasiakkaista vieraskielisiä oli 13,3 prosenttia.

Kelan maksamaa perustoimeentulotukea sai loka–joulukuussa Helsingissä keskimäärin 39 000, Vantaalla 15 000 ja Espoossa 14 100 henkilöä kuukaudessa.

Lisäksi kaupunkien maksamaa täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea sai Helsingissä keskimäärin 9 400 ja Espoossa 2 900 ja Vantaalla 2600 asiakasta.

Helsingin kaupungin maahanmuutto- ja työllisyysasioiden päällikkö Ilkka Haahtela muistuttaa, että muualle Suomeen sijoittuneet maahanmuuttajat muuttavat hyvin yleisesti pääkaupunkiseudulle."

28

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Espoossa-kuoli-

      Kaupunki Sukulaiset löysivät kylmissään tärisevän vanhuksen...

      4.3.2018 13:15
      Näinkö saa suomalaisia vanhuksia kohdella?
      ___________________________________________________

      ""HS - Kaupunki
      Sukulaiset löysivät kylmissään tärisevän muistisairaan vanhuksen virumasta kotoaan Helsingin Vallilassa – kotihoito oli kadottanut avaimet, kukaan ei soittanut huoltoyhtiöön

      Jutussa lukee; "Vallilassa asuvan, 83-vuotiaan muistisairaan luona olisi pitänyt käydä kolme kertaa päivässä, sillä hän tarvitsee apua kaikissa päivittäisissä toimissa. Asiakkaan omaiset löysivät hänet sunnuntaina päivällä asunnosta huonossa kunnossa. Kotihoito oli käynyt asunnossa edellisen kerran perjantaiaamuna."
      Nyt ne yksinäiset Muistisairaat sieltä kotihoidosta pois ja hoivakoteihin, joissa henkilökuntaa 24/7
      Käykää allekirjoittamassa adressimme Arvokas Vanhuus kaikille, jossa paneudutaan myös omaishoitoon ja kaikkiin missä apua tarvitaan.
      1.3 2018 Anneli Koivunen""

      https://www.adressit.com/arvokas_vanhuus_kaikille

      • Suom.vanhus.kuolee

        Kyllä suvakit nyt riemuitsevat.


    • En-voi-asialle-mitään

      Olen mennyt toimeen ja tullut toimesta ja toistaiseksi tulen toimeen saamatta toimeentulotukea.

      • minäminäminä-

        minä minä minä


      • Voimeitäparkoja
        minäminäminä- kirjoitti:

        minä minä minä

        Sinä kinkö?


    • Lohi-Saamea lukuun-ottamatta maa-seutu kuolee.
      Maa-seudun mukaan kuolee myös kanta-Suomalaisuus.
      Lapsia ei heille enää synny riittävästi.
      -
      Siksi on järkevää näin aluksi elättää maahan-muuttajat.
      He elättävät aikanaan sitten lapsemme.
      Viimeiset Suomalaiset.
      -
      Sitten onkin enää Skandinavia.
      Fenno-Skandia on kadonnut.

      H.

      • Innovaatio-etenee

        Kyllä EU ja Eurooppa tullaan liittämään Lähi-Itään ja Aasiaan ja kielipakote tulee olemaan Arabia. Ruotsin ja suomen kielen taidoista joutuu mestauspölkylle, samoin liikennerikkeestäkin.


      • bncx

        Näin käy, vääräuskoisilta hakataan pää irti.


    • Toimehen.tullaan

      Mehän olemme aatamin ja eevan jälkeläisiä.
      Herra sanoi heille menkää ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tulkaa toimeen keskenänne.

    • valivalivali

      Eikö ole hyvä että härmäläisillä menee hyvin, ei tarvitse sossunluukulla käydä.
      Ihan tutkittu fakta, sossupummit leikkii rasistia kun pelkäävät että omat avustukset vähenee.

    • Nauh-ru-saaret

      😂Nau uh uh uh uh uh rattaa

      • pierumaanikko

        On se niin hauskaa että.!!!!!!!!!!!!!!!
        Mua vaan pie ret ret ret ret ttää.


    • valitettavasti

      Näihin asioihin pystyy vaikuttamaan vaaleissa.

      • Bengalitikku

        Olen miettinyt, että kun Kelakorvaukset poistuvat lääkärikorvauksista, jos sote toteutuu, mitä tapahtuu sairausvakuutusmaksuille, mitä yhteisöt, yritykset ja yksityiset maksavat ja mikä tuo 68% Kelan toimintaan.
        Mielestäni jos olen vuosikymmeniä maksanut jotain vakuutusmaksua, voin myös kuitata niistä maksuista itsekin joskus jotakin.
        Ihmetyttää, miten vähän huomiota sai tieto Talvivaaran/Ahtiumin lopullisesta konkurssista, mihin upposi Kevan rahoja miljoonia. Ekonomistit ovat joskus höyrynneet eläkeyhtiöiden varoista, että niitä pitäisi sijoittaa.
        Kankkulankaivoon? Hölläkätisesti? Kukahan tuonkin rahoituspäätöksen takana oli, siis päättäjä. Nimet olisi pitänyt tuoda esiin. Johto, mikä sijoittaa Kankkulankaivoihin, pitäisi fudasta ulos!
        Perähän pyöritti 315.000 € vuosituloilla konkurssikypsää lafkaa ja kenen avustuksella. Spädäm. Keva tässä roolissa!


      • juhaPipilä..varmaan

        Hän sai jo lapsilleen rahat.


    • Hyvä-tulevaisuus

      Ei Sipilä kehunut mamutulvan alussa turhaan Suomen sosiaaliturvaa ja hyviä asuntoja. Nyt mamuja riittää ja kun sikiävätkin vielä kuin Sipilän lahkolaiset, niin ei ole suomeen tulossa asukaspulaa herran aikoihin.

      • Jos.siltä.tuntuu

        Tämä on tiedossa ilman tätä aloitusta, sekin tiedossa mitkä ihmisryhmät suurimpia sosiaaliturvan käyttäjiä, maahanmuuttajat ovat pienin ryhmä.


    • Armahtaka-minu

      Minä asuta säilöyn otatus keksus.
      Liaka pieni palka minula.
      Höpsö vähän usea sata eurou kukausi.
      Ei riitä palka asuttaa ilmainun asunta.
      Minä vaa vähä kuksi valkuinen työteko ihmine, naine, ei paljo.
      Sitte minä meni automatic seinäsä raha paljo, nosta kortti pois.
      Minä tarvita ajoukorti ja auto minä katso Veho paljo paljo hyvei autou.

    • Hyvä-tulevaisuus-suomala

      Kyllä Turun murhaaja-puukotta varmaan saapi toimeentulotukea.
      Ensi kesänä se puukottaa sinun kotiseudullasi niin monta kuin ehtii.

      >>Ei Sipilä kehunut mamutulvan alussa turhaan Suomen sosiaaliturvaa ja hyviä asuntoja. Nyt mamuja riittää ja kun sikiävätkin vielä kuin Sipilän lahkolaiset, niin ei ole suomeen tulossa asukaspulaa herran aikoihin.<<

      • Kymmenenkin-lasta

        jo nuorella ukolla, kun on kolme eri naista hänellä, asuvat eri osoitteissa, saavat toimeentulotukkee ja asumistukkee.


      • Hyvä-tulevaisuus

        Eihän turun puukottaja uskaltanu puukottaa kun naisia, valitsevat puolustuskyvyttömät ensin. Naisväki on onneksi hankkinut nyttemmin suihkeita sun muita ruiskuja että on jotain kättä pitempää kaheleita vastaan.


    • Miten.lie

      Töitä kuulemma olisi mutta järjestelmä pettää.
      Pohtivat keinoa tilanteen paranevaksi, yleinen vika tämä sos-avun tuottama ongelma koko maassa.

      • peukalokeskellä

        Töitä olisi, ainakin etelä- ja lounais-suomessa, mutta iso osa kortistossa olijoista on "kädettömiä'', eli vailla koulutusta ja ammattitaitoa.


      • Töitäpä-töitä
        peukalokeskellä kirjoitti:

        Töitä olisi, ainakin etelä- ja lounais-suomessa, mutta iso osa kortistossa olijoista on "kädettömiä'', eli vailla koulutusta ja ammattitaitoa.

        Noh per kutti, mitä koulutusta näillä Euroopassa ajelehtivilla ma muilla on? Vielä vähemmän kuin suomalaisilla.
        Eri asia tietysti Somalian suunnalta tulleet. He ovat koneinsinöörejä, lääkäreitä, Gynekologeja, lakiasiamiehiä tuntematta suomen lakeja, he ovat rakennusmestareita - kaikkea löytyy.
        Paitsi ammattitodistukset. Ne olivat jääneet kotiin siinä lähtökiireissä.


      • joooo-o

        ha-ha


      • mxitt
        Töitäpä-töitä kirjoitti:

        Noh per kutti, mitä koulutusta näillä Euroopassa ajelehtivilla ma muilla on? Vielä vähemmän kuin suomalaisilla.
        Eri asia tietysti Somalian suunnalta tulleet. He ovat koneinsinöörejä, lääkäreitä, Gynekologeja, lakiasiamiehiä tuntematta suomen lakeja, he ovat rakennusmestareita - kaikkea löytyy.
        Paitsi ammattitodistukset. Ne olivat jääneet kotiin siinä lähtökiireissä.

        Siis niillä jotka kuulemma vain loisivat ??


      • ha-ha-
        joooo-o kirjoitti:

        ha-ha

        tyhmille hölmöille hallituksille
        2015 tänne rynnäköi hallitsematon määrä mustaa väkeä
        ja rahaa jaetaa nyt sitten heille
        suomalaisten ikänsä työtä tehneiden vanhusten kohtalosta välittämättä


      • Jos.ymmärtää

        Suomen maahanmuutto käytäntö on kohdallaan, on jopa tullut moitteita sen ankaruudesta.
        Yleiseurooppalainen ongelma ei vain suomen, ongelma on pakko hoitaa ettemme saa rasistileimaa kuten puolassa tai unkarissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe