Mihin kannattaa hakea?

VaikeaPäätös

Korkeakoulujen yhteishakua on jäljellä enää reilu viikko ja en ole vielä päättänyt mihin hakisin. Tämän hetken vaihtoehdot ovat:

Teknis-luonnontieteellinen DI Tampereella
Proviisori, Kuopio
Sovellettu fysiikka, Kuopio
Jyväskylän luonnontieteellinen FY,KE tai MA
Joensuun luonnontieteellinen (FY,KE ja MA samassa hakukohteessa)
Fysikaaliset tieteet, Helsinki

Kaikki nämä vaikuttavat kiinnostavilta ja tosiaan olen pärjännyt lukiossa hyvin luonnontieteissä ja siihen liittyvät alat kiinnostavat. Olisiko jollain antaa vinkkejä (liittyen esim palkkaan tai työllisyyteen), että mihin kannattaisi hakea?

7

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 735890

      Proviisoreilla paras työllisyys ja suurimmat tulot. Tosin myös opiskelupaikan saaminen siten vaikeinta.

    • Jurist

      Noista farmasia/PROVIISORI ehdottomasti. Älä ainakaan luonnontieteisiin, jos töihin joskus haluat ja hyvälle palkalle. Etenkin neuvon kaikkia välttämään biotieteitä. Vaikka kiinnostaisikin ja opiskelu olisi hauskaa, niin joskus on tärkeä saada palkallisia töitä. Biologi = työtön tai ilmaiseksi töitä tekevä.

    • 4546787654365

      Äläkä ainakaan Tampereelle. Kummola-mafia ja salaseurat johtavat yliopistoja, eriarvoisuus on huipussaan.

    • VaikeaPäätös

      Mites osaatteko sanoa, että tarviiko siellä farmasian alalla olla miten sosiaalinen? Vissiin siihen koulutukseen kuuluu ainakin aika paljon harjottelua apteekissa eli melko varmasti asiakaspalvelua? Itse olen sellainen ujo lievästi ihmispelkoinen introvertti ja uskon että nauttisin enemmän yksin työskentelystä.

    • Hae Joensuuhun tai kuopioon:) joensuu kiva paikka opiskella ja Kuopio samoin

    • uskomusten_kupla

      Kysy itseltäsi mitä työtä haluat tehdä opintojesi jälkeen. Opiskelu on välivaihe johonkin. Työkalu. Instrumentti. Tee itsellesi kuuluisa "Miksi" kysymys. Jos valitset tavoitteeksi DI tutkinnon pääset matkustelemaan maailmalla ja halutessasi nouset ison firman johtajaksi. Sinulla on alaisia. Jos valitset proviisorin opinnot, niin asut loppuelämäsi pienessä apteekissa. Jos valitset fysiikan niin urasi on tutkijana tai opettajana. Lopputulema paljolti vaihtelee sen mukaan mitä opiskelet. Oletko riskejä ottava yrittäjätyyppi vai haluatko vain turvallisen ammatin. Elämässä ei kannata toisilta kysellä mitä "minun" pitää elämälläni tehdä. Parempi itse tehdä omat valinnat ja asettaa omat kovat tavoitteet. Kyllä introverttikin voi tulla ihmisten kanssa toimeen. Kehitä rohkeuttasi. Se on taito muiden taitojen ohella. Monesta ujosta on tullut rohkea vuosien saatossa. Ihminen kehittyy. Uskomusjärjestelmää pääkopan sisällä voi muuttaa. Ethän pidä ujoutta esteenä tärkeille elämänvalinnoillesi.

    • Itsellänikin kävi mielessä Farmasian opinnot Helsingissä hakukohteeksi, mutta päädyin bio-ja elintarviketeknologiaan Amikseen Turkuun hakulomakkeellani. Olen kuullut, että DI:lläkin ihan hyvät palkat, mutta itse olen IT-tradenomi, ja harmittaa työttömänä, kun ei mitään töitä löytynyt, vaikka valmistuin reilu vuosi sitten. Satsaa proviisoriksi, niin voit perustaa vaikka oman apteekin joku päivä. Monet apteekkarit on aika varakkaita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe