elikkä mikä koirarotu sopisi jos on astma.?
itse olen ajatellut labradorinnoutajaa?? tai bichon frise?? ja kuinka paljon nämä koirat maksaa? olisi mukavaa jos tulisi vastauksia esim. niiltä jolla on myös astmaa tai koira allergiaa.. ( mitä koirarotuja toisilla on)
mikä koirarotu sopii astmaatikolle???
51
14485
Vastaukset
- Hilkka-täti
Harkitsehan tarkkaan kannattaako koiraa ottaa. Onko astmasi paha? Onko sinulla koira-allergiaa?
Minun äidilläni on astma, ja hänellä on labradori. Polttaa myös tupakkaa, ja ompelee, eikä ole innokas siivoaja. Mikä näistä sitten on pahin sille astmalle? Minun mielestäni kaikki, hänen mielestään ei mikään.
Omalla tyttärelläni on astma ja koira-allergia, mutta ei saa oireita omasta koirasta (suomenlapinkoira), mutta tästä isoäitinsä koirasta saa. Onko sitten siedätyshoito kotona auttanut?
Lapinkoirastahan sanotaan, että se voi olla kesät talvet ulkona, tarkenee kyllä, mutta tarkenisitko sinä olla tarpeeksi sen seurana?
Minun mielestäni nämä eivät kuitenkaan ole yksiselitteisiä asioita, että astmainen ei voisi pitää lemmikkiä, ellei se aiheuta oireita. - Ei mikään!
En kyllä suosittelisi Sinulle mitään koiraa, sorry vaan! Luepa allergiasta astmasta ja koirasta netistä ja juttele lääkärin kanssa asiasta.
- Astmaatikko
Ei astma estä koiran ottamista, oli rotu mikä tahansa. Itse olen astmaatikko ja kahden koiran omistaja. Koirat eivät aiheuta minkäänlaisia oireita ja minulla on ollut niitä lapsesta asti. Sen sijaan kanit ja kesyrotat vetävät keuhkot tukkoon välittömästi.
Jos sinulla on koira-allergia, ei pitäisi ottaa minkäänrotuista koiraa.
Astma sen sijaan on krooninen tulehdussairaus eikä mikään allergia. Kyse on kahdesta ihan eri asiasta.
Rotukoirat maksavat tuhannen euron molemmin puolin.- Ansu
Niin eli olen eläinpölylle "lievästi" allerginen ja astmakin on todettu, toki lääkkeitä en käytä kuin tarvittaessa.
No se siitä...
Eli aiemmin minulla oli shihtzu, joka nukkui sitten ikiuneen korkeassa iässä.
No nyt minulla on vanhaenglanninlammaskoira ollut jo kohta 7 vuotta.
Hyvin olen pärjännyt, yleensäkin pitkäkarvaisista koirista lähtee hyvin vähän hilsettä. Vielä kun muistaa pitää koiran puhtaana niin ei pitäisi olla ongelmia. Toki meillä on nyt tämä lampuri trimmattu lyhyemmälle karvallle yllätysyllätys allergian vuoksi, koiramme kärsii ainakin ruoka-aine allergiasta ja iho alkaa kutista herkästi joten ilmavuuden kannalta pidämme sen nyt lyhyellä nutulla.
Eli minulle ei nämä rodut shihtzu ja lampuri eivät ole tehneet oireita. Nyös kuulemma vehnäterrieri olisi hyvä vaihtoehto.
- Astmainen
Astmaiselle ei sovi minkäänlainen koirarotu ! Älä ihmeessä hanki koiraa itsellesi !
Ota ennemmin vaikka akvaariokaloja !!!!!!!!!!
Astma saattaa pahentua, älä leiki terveydelläsi !- mie
Siis hyvät ihmiset!!
Erottakaa astma ja allergia toisistaan.
Ne eivät ole sama sairaus!!! Kuten jo edellä mainittiin.
Astma voi olla esim. ns.rasitusastmaa,
ei mitenkään eläinpölyyn liittyvää.
Alkuperäinen kysyjä ei maininnut
millainen astma hänellä on.
Niitä kun on erinlaisia...
Mulla sisäsyntyinen astma(ei koira-allergia).
Oma koira ei tuota minkäänlaisia oireita.
Kannattaa tutustua rotuihin ja käydä kasvattajien luona testailemassa useamman kuukauden ajan tuleeko oireita.
Niin ja voihan sen allergiatestin otattaa,
ihan vaan varmuuden vuoksi.
Ei kun tutustumaan koiriin, vaikka vapaaehtoiseksi johonkin eläinhoitolaan... - xxxx
mie kirjoitti:
Siis hyvät ihmiset!!
Erottakaa astma ja allergia toisistaan.
Ne eivät ole sama sairaus!!! Kuten jo edellä mainittiin.
Astma voi olla esim. ns.rasitusastmaa,
ei mitenkään eläinpölyyn liittyvää.
Alkuperäinen kysyjä ei maininnut
millainen astma hänellä on.
Niitä kun on erinlaisia...
Mulla sisäsyntyinen astma(ei koira-allergia).
Oma koira ei tuota minkäänlaisia oireita.
Kannattaa tutustua rotuihin ja käydä kasvattajien luona testailemassa useamman kuukauden ajan tuleeko oireita.
Niin ja voihan sen allergiatestin otattaa,
ihan vaan varmuuden vuoksi.
Ei kun tutustumaan koiriin, vaikka vapaaehtoiseksi johonkin eläinhoitolaan...Siis todellakin: jos sinulla on sekä koira-allergia että astma, ehdottomasti ei missään tapauksessa pidä mennä pilaamaan terveyttään ottamalla koiraa! Ei mitään rotua, ei missään tapauksessa. Mutta jos sinulla on sisäsyntyinen astma, joka ei ärsyynny MISTÄÄN eläinpölystä, voit aivan hyvin ottaa koiran, eikä rodulla ole väliä.
- huh
xxxx kirjoitti:
Siis todellakin: jos sinulla on sekä koira-allergia että astma, ehdottomasti ei missään tapauksessa pidä mennä pilaamaan terveyttään ottamalla koiraa! Ei mitään rotua, ei missään tapauksessa. Mutta jos sinulla on sisäsyntyinen astma, joka ei ärsyynny MISTÄÄN eläinpölystä, voit aivan hyvin ottaa koiran, eikä rodulla ole väliä.
sekarotuiset ovat koirista ainoat täysjärkiset
- ..............................
huh kirjoitti:
sekarotuiset ovat koirista ainoat täysjärkiset
Ja mihinköhän perustat väitteesi, noin paljon ei sentään kannata edes keskustelupalstoilla valehdella.
Ja sitten alkuperäiseen aiheeseen. Jos sinulla on koira-allergia, niin et ota mitään koiraa. Koirat maksavat yleensä 800-1200e, poikkeuksiakin tietysti löytyy, mutta hintahaitari on suurinpiirtein tuo.
- Hellu
pöliseviä koirarotuja on kai kolme kappaletta.
muista en tiedä mutta venhnäterrieri on yksi sellainen. se ei päästä karvaa, muuten kun trimmatessa(ylläri), eikä haise niinku normi koira... eikä ole edes mikään sekarotuinen hilluja.- susse
espanjanvesikoira on yksi rotu joka saattaa sopia jopa allergiselle.
Veljelläni on sellainen, hän itse allerginen, minä allerginen ja vielä pikkuveljelläni allergia ja astma. Kukaan meistä ei ole reagoinut tuohon ihanaan karvapaloon milläänlailla.
Toki kaikki ihmiset ovat yksilöitä. - HHIIHHULI
susse kirjoitti:
espanjanvesikoira on yksi rotu joka saattaa sopia jopa allergiselle.
Veljelläni on sellainen, hän itse allerginen, minä allerginen ja vielä pikkuveljelläni allergia ja astma. Kukaan meistä ei ole reagoinut tuohon ihanaan karvapaloon milläänlailla.
Toki kaikki ihmiset ovat yksilöitä.tuo on totta minulla on astma ja minulla on espanjavesikoira en ole reagoinut siihen mitenkään. muutenkin hyvä ystävä ja harrastuksia riittää(= suosittelen!
- piste!
ja huutomerkki.
- järjen ääni
on allergia ja astma, ja on ollut kolme koiraa tästä huolimatta... ensin kaksi sekarotuista, sitten bichon frise
oireet pahenivat varsinkin bichon frisestä niin, että koirasta oli luovuttava
nyt jos olen tuon koiran kanssa samassa huoneessa, saan pari viikkoa kestävät oireet
älä ole tyhmä kuten minä: älä ota koiraa!!!!!- inhotus
voiko käärmettä pitää jos on eläinallergioita. Tällä hetkellä meillä on siili jos ei tule oireita, mutta jos tulee sekin pitää antaa pois. OLemme kissalle koiralle linnuille akvaariokin on kielletty. käärmekin on kyllä kiellettyjen listalla. meillä on astmaa, allergioita (ruoka eliäin homeet ym. ym.)voiko esim. eläimen ulosteelle olla allerginen
- vastaus2
inhotus kirjoitti:
voiko käärmettä pitää jos on eläinallergioita. Tällä hetkellä meillä on siili jos ei tule oireita, mutta jos tulee sekin pitää antaa pois. OLemme kissalle koiralle linnuille akvaariokin on kielletty. käärmekin on kyllä kiellettyjen listalla. meillä on astmaa, allergioita (ruoka eliäin homeet ym. ym.)voiko esim. eläimen ulosteelle olla allerginen
Käärmeestä ei tule mitään allergisia oireita ( tai pitäisi ainakaan ) mutta sillä voi olla salmonella. Sitä ei voi tietää ilman että tappaa eläintä. Mutta kaikilla käärmeillä ei tarvitse olla salmonellaa. Meillä on yksi käärme eikä meille ole tullut mitään ongelmia.
- minä
Bichon frise sopii oikeasti allergisille ja astmaatikoille. En usko ollenkaan noita väitteitä että joku olis niistä saanut oireita, sillä minulla ja melkein kaikilla sukulaisillani on astma ja paha koira-allergia (ollaan allergisia myös kaikille muillekin eläimille, siitepölylle ja huonepölylle). Kumminkin minulla ja 2 serkullani (myös koira-allergia astma) on bichon frise! Ei mitään oireita! Myöskään lomansa meillä viettävät sukulaiset eivät ole saaneet oireita allergiasta ja astmasta riippumatta. En tiedä mistä johtuvat nuo väitteet että joku olis muka allerginen bichon friselle! Ehkä nämä ihmiset eivät hoida koiransa turkkia tarpeeksi? Itsekin joudun pesemään koirani kerran viikossa pysyäkseni oireettomana. Bichon frisehän on ainut rotu jonka saa pestä joka viikko! Lisäksi siitä ei lähde karvaa (hilse leviää irtokarvojen mukana, tätä ongelmaa ei bichon frisellä ole).
- ei oireita
mulla on kanssa sama rotu.itse pesen ja harjaan koiran eikä mitään oireita.
- minä
Valitettavasti jokainen koiranpentu pissaa ja kakkaa sekä nuolee omistajaansa!
Koiran eritteet sisältävät valtavasti allergeenejä joten se että koiran karva ei pölyä ei takaa sitä ettei koiralle voisi tulla allergiseksi! Tai allerginen saada siitä oireita - huithaithapeli
En ymmärrä miten joku ihminen voi olla näin julma, että valehtelee tuollaisesta asiasta. En ymmärrä mitä hän yrittää tuolla valehtelullaan, ilmeisesti hän yrittää lisätä kärsivien ja kodittomien bichoneiden määrää. Mielestäni tuollainen käytös on törkeää.
- entinen koiranomistaja
huithaithapeli kirjoitti:
En ymmärrä miten joku ihminen voi olla näin julma, että valehtelee tuollaisesta asiasta. En ymmärrä mitä hän yrittää tuolla valehtelullaan, ilmeisesti hän yrittää lisätä kärsivien ja kodittomien bichoneiden määrää. Mielestäni tuollainen käytös on törkeää.
Sain alkuperäisestä mielikuvan, nuori vasta diagnoosin saanut. Olen itse 30v nainen, jonka astma todettiin 16-vuotiaana. En ollut silloin millekkään allerginen. En hyväksynyt tautiani, sen rajoittavia tekijöitä, otin koiran. 9kk kuluttua koira oli hävitettävä, olin tullut allergiseksi, astmani oli pahentunut ambulanssikuntoon.
Pikkuhiljaa tullut muitakin allergioita, myöskin vaihtuvat kausittain, en esim. joka vuosi saa koivun siitepölystä oireita. Olkaa tosissanne astmanne kanssa, se kuitenkin voi invalisoida sinut työkyvyttömäksi! Olen eläinrakas, mutta minun on tyydyttävä vierailuihin eläinperheissä.
P.S. Akvaario ja terraario eivät myöskään ole järkeviä, akvarion levät, terraarion pöly, ruoka, ulosteet.
P.S.2. Te lemmikin omistajat, ymmärtäkää se, etteivät kaikki vastaantulijat voi jututtaa koiraanne. Että se naapurin katti joka tunki tontille ja aiheutti minulle kohtauksen on kohta mustalla listalla, pidä se kiinni(lakikin sinua velvoittaa). Ymmärräthän myös sen, ettei imurointisi paljoa auta, pahentaa kylläkin ennen vierailuani. Kouluttakaa lemmikkinne. En valitettavasti voi rapsuttaa, jos minua nuollaan kasvoista, tukehdun. Ymmärrystä myös lemmikin omistajat, emme ole eläinvihaajia. Emme ennen kun meidät siihen teidän kouluttamattomuutenne, vapaana pidettävine lemmikkien takia, te itse meidät ahdistatte nurkkaan. Pelkäävä koirakin puree, eikö! - piiperöt
entinen koiranomistaja kirjoitti:
Sain alkuperäisestä mielikuvan, nuori vasta diagnoosin saanut. Olen itse 30v nainen, jonka astma todettiin 16-vuotiaana. En ollut silloin millekkään allerginen. En hyväksynyt tautiani, sen rajoittavia tekijöitä, otin koiran. 9kk kuluttua koira oli hävitettävä, olin tullut allergiseksi, astmani oli pahentunut ambulanssikuntoon.
Pikkuhiljaa tullut muitakin allergioita, myöskin vaihtuvat kausittain, en esim. joka vuosi saa koivun siitepölystä oireita. Olkaa tosissanne astmanne kanssa, se kuitenkin voi invalisoida sinut työkyvyttömäksi! Olen eläinrakas, mutta minun on tyydyttävä vierailuihin eläinperheissä.
P.S. Akvaario ja terraario eivät myöskään ole järkeviä, akvarion levät, terraarion pöly, ruoka, ulosteet.
P.S.2. Te lemmikin omistajat, ymmärtäkää se, etteivät kaikki vastaantulijat voi jututtaa koiraanne. Että se naapurin katti joka tunki tontille ja aiheutti minulle kohtauksen on kohta mustalla listalla, pidä se kiinni(lakikin sinua velvoittaa). Ymmärräthän myös sen, ettei imurointisi paljoa auta, pahentaa kylläkin ennen vierailuani. Kouluttakaa lemmikkinne. En valitettavasti voi rapsuttaa, jos minua nuollaan kasvoista, tukehdun. Ymmärrystä myös lemmikin omistajat, emme ole eläinvihaajia. Emme ennen kun meidät siihen teidän kouluttamattomuutenne, vapaana pidettävine lemmikkien takia, te itse meidät ahdistatte nurkkaan. Pelkäävä koirakin puree, eikö!Minulla on 3 bichon friseétä ja 4 newfoundlandinkoiraa. Asun rivitalossa mieheni kanssa, ja minulla on rasitusastma, ja miehelläni on koira-allergia.
EI MITÄÄN OIREITA 13 vuoteen!!!
hankkikaa ihmeessä koira kerran jos haluatte, kukaan täällä palstalla ei määrää teitä! (ei ainakaa tuo edellinen)
Kiitos, ja HEI!
PS: Koira tekee sinut vain iloiseksi, ei se pahenna oireita!
;DD - * huokailee*
ihmiset, luuletteko todella että bichon frise ei allergisoisi? KAIKKI koirat VOIVAT allergisoida; joku voi olla allerginen esim. labbikselle ja toinen bichonille. tietenkään bichonista ei lähde karvaa joten se on yksi hyvä puoli koira allergikolle ja astmaatikolle. mielestäni kannattaisi olla eri rotujen kanssa ja katsoa siten minkälaisia oireita tulee ja tuleeko niitä ollenkaan. mielestäni vehnäterrieri, bichon frise ja villakoirat ovat hyviä sellaisille joilla on koira allergiatai astma.
ps.tiedän jonkun, joka on allerginen noutajille ja joillekkin terriereille, mutta hänellä on koira, vilakoirarotua jolle hän ei ole allerginen! - Itkuinen95
* huokailee* kirjoitti:
ihmiset, luuletteko todella että bichon frise ei allergisoisi? KAIKKI koirat VOIVAT allergisoida; joku voi olla allerginen esim. labbikselle ja toinen bichonille. tietenkään bichonista ei lähde karvaa joten se on yksi hyvä puoli koira allergikolle ja astmaatikolle. mielestäni kannattaisi olla eri rotujen kanssa ja katsoa siten minkälaisia oireita tulee ja tuleeko niitä ollenkaan. mielestäni vehnäterrieri, bichon frise ja villakoirat ovat hyviä sellaisille joilla on koira allergiatai astma.
ps.tiedän jonkun, joka on allerginen noutajille ja joillekkin terriereille, mutta hänellä on koira, vilakoirarotua jolle hän ei ole allerginen!Haluaisin perheeseemme lemmikin, mutta emme voi ottaa sitä koska äitini on allerginen monelle asialle joka yksi näistä on koira. Sitten hän pelkää sairastuvansa astmaan jos meille otetaan koira.
Mutta kuulemma emme voi ottaa ikinä lemmikkiä mutta en usko onko se totta. Onhan maailmassa edes joku koirarotu joka soveltuu näihin perheisiin?! huithaithapeli kirjoitti:
MOI! mä haluisin koiran, mut mun veljellä ja äitillä on koira-allergia, sekä vissiin asthmaa ja siitepölylle ovat allergisia. Mul ei oo mitään allergioita. Niin tota tiiätkö että onko mul mitään toivoo saaha koiraa ees niinku jotain allergiakoiraa? Vai tuleeko kaikista koirista oireita?
* huokailee* kirjoitti:
ps.tiedän jonkun, joka on allerginen noutajille ja joillekkin terriereille, mutta hänellä on koira, vilakoirarotua jolle hän ei ole allerginen!KIITOS! siis kannattaako kokeilla, siis olla eri rotujen seurassa ja katsoa tuleeko oireita jos on allerginen koirille ja haluaisi koiran?
- HulluKoiraHullu
piiperöt kirjoitti:
Minulla on 3 bichon friseétä ja 4 newfoundlandinkoiraa. Asun rivitalossa mieheni kanssa, ja minulla on rasitusastma, ja miehelläni on koira-allergia.
EI MITÄÄN OIREITA 13 vuoteen!!!
hankkikaa ihmeessä koira kerran jos haluatte, kukaan täällä palstalla ei määrää teitä! (ei ainakaa tuo edellinen)
Kiitos, ja HEI!
PS: Koira tekee sinut vain iloiseksi, ei se pahenna oireita!
;DDOlet oikeassa koira tekee iloiseksi :) ja en minäkään tuon "entisen Koiran omistajan"
Jöpinöitä oikein usko :)) mutta sekin on kyllä totta että vaikka muut voi pitää koiraa vaikka ois mitä tauteja niin voi olla et toiset taas ei voi ;( Joten kehotan minäkin harkitsemaan koiran hankkimista jos on allergia tai astma :))) - tietoja teille!
ainolehmus kirjoitti:
MOI! mä haluisin koiran, mut mun veljellä ja äitillä on koira-allergia, sekä vissiin asthmaa ja siitepölylle ovat allergisia. Mul ei oo mitään allergioita. Niin tota tiiätkö että onko mul mitään toivoo saaha koiraa ees niinku jotain allergiakoiraa? Vai tuleeko kaikista koirista oireita?
olen kuullut että villakoirat sopisi allergikoille ja astmaatikoille myös espanjanvesikoira ja portugalinvesikoira. Itsekkin haluaisin kovasti koiran, mutta isälläni on paha astma myös veljelläni, mutta veljeni sanoi, että kun hän oli ollut kaverillaan jolla on espanjanvesikoiria niin hänelle ei ollut tullut mitään niistä ja hänellä on allergia ja todella paha astma. sanotaan kyllä, että ei ole olemassakaan koiraan joka sopisi allergisille. Jotkut koirat ovat vähemmän allergisoivia ja jotkut taas voi aiheuttaa todella pahan allergia kohtauksen. Nuo koirat jotka mainitsin äsken niin niiiltä ei lähde siis karvaa, mutta koiran sylki ja hilse on se suurin riskintekijä. Ja omalle koiralle voi siedättyä. Ps: ystävälläni on amerikankarvaton terrieri nekin sopivat allergisille ja on hyvin suloisia vaikka karvattomat koirat ei kuulosta kovin houkuttelevalle.
- RRino
minä suosittelen itse espanjanvesikoiraa itselläni on tosi paha astma ja minulla on semmoinen. koirani on jo 1,5 vuotta eikä minulle ole tullut mitään oireita (= itse menimme tutustumaan espanjan vesi koiriin ja kolmen vuoden harkinnan jälkeen otimme ja olen tyytyväinen harrastan nyt koirani kanssa agilityä ja tokoa (tottelevaisuuskoulutus) ajattelin aloittaa sesi pelastuksen. suosittelen rotua kaikin puolin.
- hämäkäkki
Karkeakarvaisilta koirilta lähtee hilsettä vähemmän kuin sileä/pehmeäkarvaisilta koirilta. Isälläni on paha koira-allergia, mutta silti meillä airedalenterrieri on miltei seitsemän vuotta asustellut.
Koira-allergioitakin on paria eri tyyppiä. Jotkut ihmiset ovat allergisia koiran kuolalle/syljelle ja jotkut saavat oireita hilseestä/karvasta. Tottakai jotkut ihmiset ovat allergisia kaikille koirasta lähteville pölyille ja eritteille.
Jossakin on sanottu, että allerginen ihminen voi elää oman koiransa kanssa ilman oireita, mutta muita koiria ei sitten siedäkään. Vaikka toinen koira olisi saman rotuinen kuin oma koira.
Joillakin koirilla, esimerkiksi vehnäterrierillä ei ole ollenkaan pohjavillaa. Tämän rodun ei pitäisi aiheuttaa reaktiota ihmisille, jotka ovat allergisia koiran hilseelle. Tämä ei siis kuitenkaan pidä paikkaansa jokaisen ihmisen kohdalla, sillä jokainenhan on omanlaisensa. Tarjolla on myös muita ns allergisoimattomia rotuja kuten bichon frisé. Kannattaa kuitenkin käydä koiran kasvattajan luona monta kuukatta ennen koiran hankkimista katsomassa tuleeko oikeita.
Yksi vaihtoehto on ulkokoira. Mutta täytyy muistaa, että ulkokoiraa täytyy kuitenkin hoitaa (pestä, harjata, leikata kynnet yms), eli kontakteja tulee välttämättä. Täytyy myös muistaa, että pentu (vaikka ulkokoira onkin) ei ole kokopäiväisesti ulkona! Hieman sekava selitys :)
Eli muutamia vaihtoehtoja löytyy, jos ei järkyttävän allerginen ole. En mitenkään kannusta ottamaan koiraa. Mutta en myöskään sano etteikö sellaista saisi ottaa, jos oma terveys kestää.
MUISTAKAA, että älkää ostako koiraa jos ette voi olla varma siitä, pystyttekö pitämään sitä koko sen eliniän. Eläin kärsii omistajan vaihtamisesta. On liian monta surullista tarinaa siitä kuinka koira ei löydäkkään uutta kotia palauttamisen jälkeen ja se joudutaan lopettamaan tai koira vaihtaa niin monta kertaa omistajaa, että siitä tulee vihainen (yms.yms.yms.) ja se on syy lopettamiseen.
Miettikää siis hyvin tarkkaan!
:) - Angel:)
hämäkäkki kirjoitti:
Karkeakarvaisilta koirilta lähtee hilsettä vähemmän kuin sileä/pehmeäkarvaisilta koirilta. Isälläni on paha koira-allergia, mutta silti meillä airedalenterrieri on miltei seitsemän vuotta asustellut.
Koira-allergioitakin on paria eri tyyppiä. Jotkut ihmiset ovat allergisia koiran kuolalle/syljelle ja jotkut saavat oireita hilseestä/karvasta. Tottakai jotkut ihmiset ovat allergisia kaikille koirasta lähteville pölyille ja eritteille.
Jossakin on sanottu, että allerginen ihminen voi elää oman koiransa kanssa ilman oireita, mutta muita koiria ei sitten siedäkään. Vaikka toinen koira olisi saman rotuinen kuin oma koira.
Joillakin koirilla, esimerkiksi vehnäterrierillä ei ole ollenkaan pohjavillaa. Tämän rodun ei pitäisi aiheuttaa reaktiota ihmisille, jotka ovat allergisia koiran hilseelle. Tämä ei siis kuitenkaan pidä paikkaansa jokaisen ihmisen kohdalla, sillä jokainenhan on omanlaisensa. Tarjolla on myös muita ns allergisoimattomia rotuja kuten bichon frisé. Kannattaa kuitenkin käydä koiran kasvattajan luona monta kuukatta ennen koiran hankkimista katsomassa tuleeko oikeita.
Yksi vaihtoehto on ulkokoira. Mutta täytyy muistaa, että ulkokoiraa täytyy kuitenkin hoitaa (pestä, harjata, leikata kynnet yms), eli kontakteja tulee välttämättä. Täytyy myös muistaa, että pentu (vaikka ulkokoira onkin) ei ole kokopäiväisesti ulkona! Hieman sekava selitys :)
Eli muutamia vaihtoehtoja löytyy, jos ei järkyttävän allerginen ole. En mitenkään kannusta ottamaan koiraa. Mutta en myöskään sano etteikö sellaista saisi ottaa, jos oma terveys kestää.
MUISTAKAA, että älkää ostako koiraa jos ette voi olla varma siitä, pystyttekö pitämään sitä koko sen eliniän. Eläin kärsii omistajan vaihtamisesta. On liian monta surullista tarinaa siitä kuinka koira ei löydäkkään uutta kotia palauttamisen jälkeen ja se joudutaan lopettamaan tai koira vaihtaa niin monta kertaa omistajaa, että siitä tulee vihainen (yms.yms.yms.) ja se on syy lopettamiseen.
Miettikää siis hyvin tarkkaan!
:)Hei oikeesti!
Ittelläni on astma ollut koko ikäni, todettiin jo alle 5v:nä, rakastan eläimiä ja haluaisin oman. Oli kissa, ei pahentanut astmaa niinsanotusti, mut ei myöskään ollut hyväksi. Ei tarvinut onneks antaa pois, vaan oli meillä ihan kuolemaansa saakka.
Haluaisin lemmikin, mut en vaaranna terveyttäni, vaikka kuinka eläimiä rakastankin.
Kamalaa olis, jos oma eläin tarttis antaa pois kun allergia tai astma pahenee.
Eläimestä aiheutunut ärsytys jne on yksilöllistä, mut lääkäriä kandee kuunnella näissä asioissa.
ja bichon frise on koira, joten se erittää myöskin hilsettä, ja hilse ja eritteet, kuten sylki ja ulosteet ovat allergian perusaiheuttajia, ei karva. Ei siis auta, vaikka ottaisit karvattoman kissan tai koiran.
Suosittelen akvaariokaloja, matelioita tai miksei hevosta, jos sinulla on hyvässä jamassa oleva astma. Itselläni ei tule oireita, mut huoneistossa kokoajan pyörivä eläin voi pahentaa, joten heponen pihalla ei ainakaan ittelläni haittais. Harkitsen hevosen hankintaa.. :) MUISTAKAA: EI OLE ERITYISTÄ KOIRA TAI KISSAROTUA JOKA EI ALLERGISOI!!!!!!!!!!!
- solstice50
minulla.
Ei voi elää minkään eläimen kanssa.
Ei käy siedätys.
Ei onnistu
Älä ota lemmikkiä jos allerginen olet.
Se on eläimelle paha asia, sitten laittaa pois.- PöhnöVillis
Niin mutta sinulle se voi ottaa pahastikkin mutta olen kuullut monilta joilla on koiraallergia ja astma,niin että heille ei tule mitään oireita esim. Villakoirasta!
Joten minun neuvoni on tämä:Jos olet allerginen tai astmainen tai vaikka molempia! Harkitse tarkkaan otatko koiraa mutta jos nyt välttämättä haluaa kokeilla niin suosittelen villakoiraa :)) siitä ei lähe karvoja eikä paljoa hilsettäkään jos pesee kerran kahessa viikossa tai kuukaudessa. Mutta kannattaa käydä jossakin talossa jossa on paljon villakoiria ja kokeilla miltä tuntuu :)) Minä tein niin ja minulla on allergia ja astma...ja nyt vieressäni tuhisee 3 pöhnöä villakoiraa :) eikä mtään oireita!!
Mutta eihän se kaikilla sama juttu ole ;( MUT TSEMPPIÄ KAIKILLE!!!
ensinnäkin :) Mikään allergia ei ole tietylle eläimelle, vaan sen eläimen hilseelle joka on karvoissa ! Tosin jos eläimen karvaa hoitaa hyvin, niin että hilse karvoissa vähentyy, voi myös olla, ettei sulla allergiakohtauksia tulekaan ollenkaan ! Esimerkiksi Bishon Frisé on rotu jolla ei irtoa karvaa yhtään ! Elikkä ei myöskään niitä häiritseviä hilseitä ole.. Mutta ihan allergia kohtaisesti edelleen, jos olet yliherkkä kaikelle niin en tuotakaan koiraa suosittele.. on vain opittava sopeutumaan elämäntilanteeseen ..
- 9
minulla on ollut astma yli kaksikymmentä vutta,mutta olen silti koiran omistaja.nyt on sängyn vieressä 4 kuukautinen karkoiran pentu.Edellinen koira oli sekakarotuinen sakemanni laika eli 9 vuotiaksi.Sitä ennen pystykorva kulisyöpään 11 vutiaana,joten koiranarvoja
- iiduska1234
itselläni on astma ja koira-allergia. allergia ilmenee välillä hengenahdistuksena, mutta yleensä tulee urtikaria näppyjä koiran kuolasta. itselleni villakoirat eivätkä lapradorinnoutajat aiheuta minkäänlaisia hengenahdistusoireita. minulla ei ole ikinä ollut lemmikkejä, mutta pitkäaikaisella poikaystävälläni on kaksi koiraa, joiden takia astmani on pahentunut. silti harkitsen villakoiran ottoa. kaikki ovat yksilöllisiä ja reagoivat eri rotuihin erillä lailla :)
- Cairnterrieri-Fani<3
Tietääkö kukaan, sopiiko Cairni meille. Mulla on heinänuha, ei mikään raju, mut heinäkuussa pahat oireet, ja äidilläni on astma, johon ei kuulu koira-allergiaa. Silti hän ei siedä koirien ja eläinten ISOA karvanlähtö määrää, ja hilsettä. Ollaan labbiksesta luovuttu, mutta harkitsimme Westietä, kunnes saatiin tietoa, sen allergiamahdollisuuksista. Kysyn siis kokemuksia Cairnista, ja toivon että näihin vastaa erityisesti, ne joilla on astma ym.
1. Lähteekö cairnilta paljon karvaa??
2.Entäs hilseen määrä, ja voiko sitä ehkäistä, muuten kun pesemällä, koska Cairniahan ei saa pestä kauheen usein??
3.Mikä sen hinta on(siis Cairnin), oon kuulu et halvempi, kuin westi!?
4.Ja kun yorkilla ei oo sitä pohjavillaa, niin se ois kans mun vaihtoehto listalla, mut se on tosi pieni, niin onko se kauheen haurasluinen(niinku chihu)?
Kahteen vikaan toivon KAIKKIEN vastauksia! Tahtoisin kovasti koiran mutta menetys oli tosi tuskallinen kun Onni-koira annettiin pois, joten haluun rodun, joka ei joudu lähtee ennen kuolemaansa.... Cairni on ihana. Ajateltiin käydä yhellä kasvattajalla, Äiti, Isä, Minä, ja muut perheenjäsenet. Kaikkia muitakin vinkkejä/kokemuksia - mullu
voiko koira-allerginen astmaatikko harkita chihuahuan ottoa?
- Heli -79
Hei,
Meillä on eläinallergisia ja amerikankarvatonterrieri. Hyvin olemme pärjänneet.
Olen kuullut että useat eläinallergiset henkilöt omistavat juuri amerikakarvatonterrierin, vaikka eihän tämäkään rotu ihan kaikille sovi.
Löysin aiheesta uuden kirjan, katso linkit.
http://www.kirjat.kuvitar.fi/amerikan.htm
http://www.kirjat.kuvitar.fi/kuvat/amerikan.pdf - saana 020202
heihei! meillä oli koira jo ennen kuin mun allergia todettiin ja ei koirasta tullut mitään oireita mikä kyllä varmaan johtui siitä että olin jo tottunut siihen.... mutta nyt koira on kuollut ja haluisiin NIIIIIIIIIIIIIN kovasti omaa koiraa. olen siis allerginen koiralle ja muille eläimille timoteille.. mullaa on aloitettu siedätyshoito timoteita vastaan ja sanottiin että se voi auttaa myös muihin allergioihin... voisinkohan minä ottaa koiran? äiti on kyllä sitä mieltä etten missään nimessä voi ottaa koiraa :(((((
- miau(----:
Heips , mun äitillä on astma ja kissa-allergia , niin mitä luulette että onko meillä minkäänlaista mahdollisuutta ottaa koiraa? Oon ehottanu äitille siedätyshoitoo , mut se pelkää et jos se ei toimiskaan... onhan se ymmärrettävää , mutta kuitenkin .
- Nice ihminen
Sopivia rotuja:
Airedalenterrieri, vehnäterrieri, villakoira, bedlingtoninterrieri, walesinterrieri, biscon frise ja coton de tulear.
Kaikki nuo ovat siis allergisille ja astmatikoille hyviä rotuja.
Meilläkin on perheessämme allergiaa ja ajattelimme ottaa jonkun noista.
Itse olen vahvasti Airedalenterrierin kannalla. - astma
luulen että kun joillain on niin että allergisoi joillekin eri eläimille ja joku toinen toisille näin luulusin mutta en voi sanoaonko se asia näin
itselläni on isä jolla on astma ja meillä on 2 kania ja kissa mutta koira on vähän pahempi - Manssi
Hei, mulla on astma ja eläin allergia, mutta en oireile Manchesterinterrierille. Ja koska sinulla on astma, koira auttaa liikkumaan, koska Manssit tarvitsevat paljon liikuntaa. Lyhyt karva on varmaan syy oireettomuudelle.
- AstmainenKoiraHullu
no siis mullakin ois ihan sama kysymys, et mulla on astma kanssa mut ei mikään rasitus astma...ja haluiaisin tietää olisiko viisasta hankkia koira? Kaverilla on kaksi koiraa ja ne eivät kyllä aiheuta minkään sortin "keuhkojen tukkeutumista" ja haluaisin itsekkin tietää,paljonko koirat nykyään maksaa? Olen ajatellut labradorinnoutajaa tai dalmatilaista.
- Kyseliä .
Allergisoiko Yorkshiren terrieri ? Itse olisin kovasti kiinnostunut niistä . Entä paljonko maksaa ? Kertokaa hyviä kasvattajia,jos tiedätte .. : 3
- 18
Aika monet allergiset ja astmaatikot ovat myös psyykkisesti erittäin herkkiä, (=luulosairaita).
Olen itse nähnyt, kun astmaatikko sai kohtauksen nähdessään aidon näköisen pehmolelukoiran. Piti soittaa ambulanssi, kun henki ei kulkenut.
Toisessa tapauksessa astmaatikko luuli syöneensä pähkinää (vaikkei ruuassa sitä ollut) ja alkoi hinkua. Se meni onneksi ihan rauhoittelemalla ohi.
Itse olen allerginen monille ruoka-aineille, joillekin siite- ja eläinpölyille. Olen vuosien mittaan siedätyshoitanut itseäni pikkuhiljaa. Syön myös lisäravinteita, esim. vitamiineja, D ihan ehdoton, kalkkia, sinkkiä, rannikkomännyn kuoriuutetta.
Nykyisin olen melko oireeton, vaikka meillä on kissa ja koira. Keväisin joudun ottamaaan allergialääkkeitä.
En silti suosittele kotieläimiä, jos oma terveys ei ole kunnossa. Voit ulkoiluttaa naapurien koiria? - Ei helkutti teitä!
Kysy asiasta lääkäriltä ne tietää paremmin:) Ja te allergittomat voitte pitää turpanne kii jos sieltä ei muuta tuu kun ''Älä ees harkitse! Jos on allergia et voi ottaa koiraa, piste.'' ette ehkä tarkota sitä mutta te murskaatte toisen toiveen naps vaan! Helppo teidän on sanoo kun teillä on koiranpentu kainalossa, ja kirjotatte tänne et jos on allerginen nii tulevaisuutta eläimen kanssa ei oo! Allergiset oikkesti kuuntelee teitä(tiiän kokemuksesta -.-)! On mahdollista aloittaa siedätyshoito, jos itse haluaa, tai on valmis siihen. En tarkoita kaikkia allergittomia mutta ne jotka tekee sitä tietää hyvin itsekin! Älä siis luovu unelmistasi vaan tee niistä totta! :)
- Allergiaystävällinen
Australian Labradoodle voisi olla sopiva rotu allergiselle. Tutustukaa rotuun: australianlabradoodle.fi
- nkjvgkjhkjg
Allergiaystävällinen kirjoitti:
Australian Labradoodle voisi olla sopiva rotu allergiselle. Tutustukaa rotuun: australianlabradoodle.fi
Meillä on paha ongelma ;-( meit on 7 ja 4 on allergisia iskä sairastaa astmaa ja mä haluaisn niin kkoiran! Autatko?
- kokeiltuon
nkjvgkjhkjg kirjoitti:
Meillä on paha ongelma ;-( meit on 7 ja 4 on allergisia iskä sairastaa astmaa ja mä haluaisn niin kkoiran! Autatko?
Kokeilkaapa saukkokoiraa. Siitä ei irtoa eläinpölyä laisinkaan, kun sen turkki on rasvainen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005378817Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo8376224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102252Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1751332Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17996Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.41817- 51797
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57772Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72764En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.37672