Jos ostaisi veneen sillä ajatuksella, että ostaa sen koko elämän veneeksi eikä pohdi veneen jälleenmyyntiarvoa, niin millainen vene kannattaisi hankkia, jotta selviäisi mahdollisimman pienillä kuluilla ja huolloilla?
Täytyisikö teräsvene repiä jossain vaiheessa auki?
Millaisella veneellä pääsee vähimmällä huollolla?
23
915
Vastaukset
- Jdjzuxuwdj
No semmoisessa lasikuituisessa perus-soutuveneessä ei kovin monta särkyvää osaa ole ja nekin vähät, mitkä voi mennä rikki ovat halpoja ja helppoja uusia.
- joo_
Jos tarkoitat purjevenettä, niin pieni lasikuituvene jossa on apumoottorina perämoottori.
- Nimimekki
Samalla kannalla. Joku pieni purjevene, jossa peräprutku. Tyyliin IF tai vastaava jossa ei ole ruostuvaa köliä.
Alumiinivene ei tartte osmoosisuojaustakaan. Vain myrkyt
- MihinKäyttöönVeneTulee
Jos järvisuomessa veneilee, ei tarvitse myrkkyjä veneessä.
Helpoin pitää on lasikuituvene, mahdollisimman vähin varustein, mutta mitä sellaisella taas tekee?
Teräspaatin joutuu jossakin vaiheessa hiekkapuhaltamaan.
Ne keittiön ja vessan vesipisteet ja pytyt vaatii syksyisin työtä, kun ne huuhtelee jäänestolla ym, mutta on ne vaan pirun mukavia vesillä.
Veneessä pätee sääntö, jokainen metri ja tonni painossa lisää kuluja, vaivaa ja hankaluuksia, kun alkaa jotakin ikävää tapahtumaan. Eli osta sen kokoinen vene, mikä riittää, ei turhan isoa. - elektrolyysi
Osmoosisuojausta ei tietenkään tarvita alumiiniveneessä kuten Bossu huomautti. Sen sijaan tarvitaan suojaus elektrolyyttistä korroosiota vastaan. Se pitää huomioida jopa myrkkymaalin valinnassa: kuparipitoinen ei sovi!
- montakovuottaedessä
Veneessähän on monta huoltokohdetta: juokseva ja kiinteä takila, purjeet, kansi heloineen, runko sisältä ja ulkoa, moottori ja voimansiirto, köli, sähkölaitteet, navigointilaitteet, lämmitys ja LVI...
Mitä yksinkertaisempi varustus, sitä vähemmän on huolto- ja korjauskohteita: "what there isn´t can´t go wrong".
Meinaat ostaa veneen "koko elämän veneeksi". Koska oma ikäsi/eliniän odoteesi vaikuttaa, eikö olisi parempi ajatella veneesi todennäköisiä käyttövuosia? Esim. vene-elektroniikan käyttöikä on oman kokemukseni mukaan yllättävän lyhyt.
Se mitä materiaalia veneen runko on ei ole läheskään niin oleellinen asia kuin miten vene on suunniteltu ja rakennettu. Puuta, lasikuitua ja metallia vertailtaessa runkomateriaalina on hyvä muistaa vanha totuus: "mikään niistä ei ole huono, mutta on huonosti ja hyvin rakennettuja veneitä". - ariel371
1. Kuparoitu pohja. Menee uusintamaalaamatta parikymmentä vuotta. Itselläni kymmenes pensselitön kausi alkanut.
2. Kyljet maalattu Awlgripillä.
Em. pinnoilla selviät pelkällä painepesurilla . Ei myrkkymaalausta, ei vahauksia.
3. Lämmin halli talveksi. Ei pakkasvaurioita, ei hometta.
4. Yanmarin yläkanttiin mitoitettu kone.
Ei tarvitse huudattaa, välttelet vain tärinäkierroksilla ajoa.
5. Naftaan hiukan 2T -öljyä suuttimien notkeana pitoon.
6. Aseöljyä vivustojen, vanttiruuvien ym. ylläpitoon.
7. Pronssiset läpiviennit ja niiden liikuttelua kiinni/auki toisinaan.
8. Hydrauliohjaus ja -pilotti.
9. Webasto lämppäriksi
10. Akseliveto.
11. Umpilaminaattirunko ja myös kansi, jos mahdollista.
12. Tiikkikansi vain jos se on kunnolla tehty, lue: kallis. Muuten sitten kansi ilman mitään lisäpintoja. Ruuvattu tiikki käy vain umpilaminaattikanteen.
13. Älä koskaan päästä kropaajatason "asentajia" veneeseen töihin. 80% tai yli ovat edellä mainittuja - rahatmenee
Lasikuituvene on kaikkein helppohoitoisin. Lisäksi, jos se on laminoitu epoksilla niin se ei ime edes vettä kuten polyesterihartsilla tehty. Lasikuidulle ei tarvitse juuri muuta tehdä kuin pestä ja vahata. Teoriassa lasikuitu kestää tuhat vuotta.
Merialumiini on hyvä vaihtoehto ja kilpailee lasikuidun kanssa helppohoitoisuudella. Sähköinen korroosio vaatii tosin hyvän suunnittelun.
Puuvene vaatii paljon huoltoa. Jos joku muuta väittää niin valehtelee. Puuvenettä myös pidetään pitkäikäisenä, mutta se on puppua. Vanhoja puuveneitä ylläpidetään kykilankkija ja kaaria vaihtamalla. Jos lasikuituvenettä hoidettaisiin yhtä hyvin kuin puuvenettä, niin se olisi ikuinen.
Teräsvene vaatii säännöllisen suuritöisen hiekkapuhalluksen ja maalauksen.
Minulla on neljäkymmentä vuotta vanha liukuva lasikuituvene. Runko on hyvässä kunnossa. Kaikki muoviset valoikkunat on vaihdettu alumiini kehyksisiin. Samoin läpiviennit on vaihdettu muovista pronssisiin. Moottori on uusittu samoin kaikki sähköiset lisälaitteet. Kolmas lämmitin menossa. Verhoiluon uusittu samoin kolmas pressukerta menossa. Akut menee uusiksi viiden vuoden välein.
Jos haluat päästä helpolla ja halvalla, niin älä osta venettä. Vuokraa kesälomaksi sellainen kuin haluat ja aja joka vuosi lähes uudella veneellä ilman huolen häivää. Kustannukset ovat todennäköisesti paljon halvemmat kuin omaa venettä pitäen.Sanoit sen minkä olen aavistanut pitkään ! Mutta mihin käyttää 6 kk vuodesta. Luojan kiitos, kohta se taas alkaa.
- valm.vuosi1956
"Teräsvene vaatii säännöllisen suuritöisen hiekkapuhalluksen ja maalauksen".
Varmaankin ajattelit menneitä aikoja, jolloin korroosion estoon käytettiin mönjää eikä epokseja vielä edes tunnettu. Oma teräsveneeni on tunnetun ammattitelakan tekemä ja korroosiosuojaama, 23 vuotta sitten valmistunut. Hiekkapuhalluksen tarvetta ei toistaiseksi ole ollut. Alkuperäinen epoksipinnoitus on yhä kunnossa.
Hyvin tuntemani saksalainen purjehtijapari (nykyisin 80 ) hankki 36-jalkaisen "Stella Maris"-nimisen teräspurtensa v. 1956 ja purjehtii yhä samalla veneellä. Rungon sisäpuoli hiekkapuhallettiin ensimmäisen kerran 2000-luvun alussa ja ruiskumaalattiin epoksilla. Rungon ulkopuolinen osa on muistamani mukaan hiekkapuhallettu kolmasti 50 vuoden aikana. Viimeisimmällä kerralla sekin maalattiin ensimmäisen kerran epoksilla. Pariskunta on kierrellyt "Stella Mariksellaan" maailman ympäri ristiin rastiin, viimeksi arktistilta vesiltä Etelä-Amerikan, Välimeren ja Mustanmeren kautta kotisatamaansa Kieliin muutama vuosi sitten.
Kaikki veneet vaativat säännöllistä huoltamista ja ylläpitämistä. Teräsveneen sisäpuolinen hiekkapuhallus vaatii sisustuksen purkamisen. Tässä "Stella Mariksen" tapauksessa vene saattaa säilyä purjehduskuntoisena paljon pitempään kuin omistajansa, joille itselleen on alkanut kertyä "suuritöisten huoltojen" tarpeita.
Jos teräsvene on alkunperin hiekkapuhallettu ja korroosiosuojattu epoksilla jo rakennusvaiheessa, ylläpitohoito ei ole sen kummempaa kuin muissakaan veneissä - ei ainakaan ensimmäisten 20 vuoden kuluessa. - SteelyDan31
Teräsvene kiinnostelisi, mutta vain lasikuituveneisiin perehtyneenä en tiedä mistä lähtisin liikkeelle. Teräsveneissä itseäni aina epäilyttää työn laatu. Veneitä hitsaillaan ties missä ja toiminta ei vaikuta samalla tavalla järjestäytyneeltä kuin lasikuituveneiden valmistus, jossa suuret valmistajat tuottavat yleensä tasalaatuista jälkeä. Teräsveneet ovat usein myös oudon "halpoja" suhteessa lasikuitukippoihin.
Hakusessa olisi pariskunnalle sopiva noin 30 jalkainen vahva teräsvene, jolla voisi periaatteessa mennä vaikka pallon ympäri (mitä emme tekisi) tai tarvittaessa asua veneessä esimerkiksi pohjoisen Euroopan talvessa (esim. Saksassa tai Tanskassa). Olisiko jollain linkkejä tai vinkkejä myytäviin kohteisiin? - 33ft.teräs
SteelyDan31 kirjoitti:
Teräsvene kiinnostelisi, mutta vain lasikuituveneisiin perehtyneenä en tiedä mistä lähtisin liikkeelle. Teräsveneissä itseäni aina epäilyttää työn laatu. Veneitä hitsaillaan ties missä ja toiminta ei vaikuta samalla tavalla järjestäytyneeltä kuin lasikuituveneiden valmistus, jossa suuret valmistajat tuottavat yleensä tasalaatuista jälkeä. Teräsveneet ovat usein myös oudon "halpoja" suhteessa lasikuitukippoihin.
Hakusessa olisi pariskunnalle sopiva noin 30 jalkainen vahva teräsvene, jolla voisi periaatteessa mennä vaikka pallon ympäri (mitä emme tekisi) tai tarvittaessa asua veneessä esimerkiksi pohjoisen Euroopan talvessa (esim. Saksassa tai Tanskassa). Olisiko jollain linkkejä tai vinkkejä myytäviin kohteisiin?30-jalan kokoluokassa teräsveneet ovat tietysti aika painavia kokoonsa nähden. Hyvälaatuisesta työstä tunnettuja valmistajia on vaikkapa Hollannin Makkumissa sijaitseva Huttingin telakka, joka on tehnyt Dick Koopmansin suunnittelemia pursia. En muista millä hollantilaisella telakalla Koopmansin pienemmät mallit, 33 ja 36-jalkaiset teräsveneet, on valmistettu, mutta hyvä maine niilläkin on. Englannin Falmouthissa toimiva Morvoren Seacraft (ent. Oceancraft) on tunnettu hyvästä korroosion estosta.
Ehkäpä juuri laadukkaasti korroosiolta suojatut teräsveneet ovat olleet käytettyinäkin melko korkeissa hinnoissa. Morvoren Seacraft on valmistanut Alan Papen suunnittelemia teräsveneitä.
Tässä myynti-ilmoitus esimerkkinä kummastakin venetyypistä:
https://esailing.nl/en/boat/koopmans-33/
https://falmouth.boatshed.com/ebbtide_33_cutter-boat-13433.html
- Myrkytys
Muuten hyvä lista, mutta lämppäriksi löpökamiina, eikä jäänestoa keittiön vesisysteemiin!!
- wertyuilkjhgfds
Jos niitä keittiöön meneviä muoviletkuja, jotka vanhemmiten kovettuu, ei ole huuhdeltu pakkasnesteellä, niin halki menee jostakin alimmasta kohdasta, mihin on vettä jäänyt ja on mahdollisimman v-mäiset vaihtaa.
- helppohoitoisin
Löpökamiinan sijaan pieni puukamiina, jossa voi polttaa pieniä brikettejä. Tältäkin palstalta löytyy esimerkkejä. Tiskiallas vain astia, joka otetaan ja viskataan sisältö mereen. Vesisysteeminä tonkka tiskialtaan yläpuolella, jossa hana. Onhan näitä tapoja rakentaa helppohoitoinen vene. Iso osa helppohoitoisuudesta tulee sitten tosin päivittäisen mukavuuden kustannuksella. Nollasummapeliä.
wertyuilkjhgfds kirjoitti:
Jos niitä keittiöön meneviä muoviletkuja, jotka vanhemmiten kovettuu, ei ole huuhdeltu pakkasnesteellä, niin halki menee jostakin alimmasta kohdasta, mihin on vettä jäänyt ja on mahdollisimman v-mäiset vaihtaa.
Propyleeniglykolia käytetään vesijohtojen pakkassuojaukseen. Se ei ole myrkyllistä.
- Antilla30
Ariel371:llä oli jälleen hyviä ehdotuksia. Kysyjän pitäisi ä selkeämmin päättää, kuinka suurta purtta hän on hankkimassa. Helpoimmalla pääsee, jos ostaa pienen ja mahdollisimman yksinkertaisen veneen. Esim. IF peräprutkulla on varmasti vaivaton valinta. Homma hankaloituu, kun mennään suurempiin ja kalliimpin.
Itselläni on lyijykölillä ja toppitakilalla varustettu puolitonnari, joka on kauttaaltaan tukevaa umpilaminaattia. Kone on makeavesijäähdytetty diesel akselivedolla. Varusteet mahdollisimman simppelit. Elektroniikka minimissään - toki plotteri ja kaiku löytyvät. Spriikeitin ja kannettava kompressorikylmiö. Huoltopuuhaa toki riittää, mutta rakenteisiin ei ole tarvinnut puuttua. Tilat riittävät kahden aikuisen matkapurjehdukseen. Varsin ajaton paketti. - Aijamaaan
"1. Kuparoitu pohja. Menee uusintamaalaamatta parikymmentä vuotta. Itselläni kymmenes pensselitön kausi alkanut. "
Kuparointi o,i aikoinaan kova juttu, kun Suomenlahden tammitroolareita haluttiin ajaa uudessa jäässä loppusyksystä. Yhtään kuparoitua lasikuituvenettä en ole koskaan nähnyt. Varmaan hyvä metodi.
"2. Kyljet maalattu Awlgripillä. Em. pinnoilla selviät pelkällä painepesurilla . Ei myrkkymaalausta, ei vahauksia."
Juu. Gelcoat-päällysteiseen veneeseen kun tulee naarmu, laitetaan vähän topparia päälle ja pieni hionta. Maalattu vene... maalataan uudestaan?
"3. Lämmin halli talveksi. Ei pakkasvaurioita, ei hometta."
Totta, sopii kädettömille, joilla on liikaa rahaa. Normiälyllä, -käsillä ja -lompakolla varustetuille riittää pressut.
"4. Yanmarin yläkanttiin mitoitettu kone.
Ei tarvitse huudattaa, välttelet vain tärinäkierroksilla ajoa. "
Tai sitten voi ostaa kunnon koneen,jossa ei ole tärinäkierroksia.
"5. Naftaan hiukan 2T -öljyä suuttimien notkeana pitoon. "
Muista myös jäniksenkäpälä tyynyt alle, sillä välttää kivilleajot.
"6. Aseöljyä vivustojen, vanttiruuvien ym. ylläpitoon. "
Juuri näin. Oikeat rasvat oikeisiin reikiin. Liukasteen tarvetta ei saa koskaan aliarvioida.
"7. Pronssiset läpiviennit ja niiden liikuttelua kiinni/auki toisinaan."
Oikein. Rasvaus kerran vuodessa.
"8. Hydrauliohjaus ja -pilotti. "
Joo, paitsi ei koskaan purjeveneeseen.
"9. Webasto lämppäriksi"
Miksi? Eberi on parempi.
"10. Akseliveto."
Ainoa oikea. Paitsi vetolaite, joka on vähintään yhtä hyvä.
"11. Umpilaminaattirunko ja myös kansi, jos mahdollista. "
Ehdottomasti. Etenkin ammattitaidottomille idiooteille. Jos parempi lujuus/paino-suhde kiinnostaa, ja osaat tehdä läpiviennin oikein, saattaa kerroslevyrakenne olla sun juttu.
"12. Tiikkikansi vain jos se on kunnolla tehty, lue: kallis. Muuten sitten kansi ilman mitään lisäpintoja. Ruuvattu tiikki käy vain umpilaminaattikanteen. "
Tiikkikansi on paras. Sen voittaa ainoastaan kansi ilman tiikkiä.
"13. Älä koskaan päästä kropaajatason "asentajia" veneeseen töihin. 80% tai yli ovat edellä mainittuja"
Just näin. Muista myös, että 80% "ammattilaisista" tekee samaa paskaa...
"Ilmianna"
En.
"Jaa"
Joo joo.- kysymys_
Helpottiko?
- Venheetön
Tästä on hyvä aloittaa työviikko. Poskiin sattuu kun naurattaa. Olen ollut kuusi vuotta ilman venettä. Ajoittain -on pakko tunnustaa- koen tarvetta päästä saaristomerelle. Mutta olen tullut sihen tulokseen että paras vene on se, jonka jätin ostamatta. Kyllä minä katson joka viikko Blueoceanin, Nettiveneen, Knapemarinin, Yachtbasenin ja muutaman muun. Ei ole rahasta kiinni, mutta en osaa sanoa, onko se kaiken sen arvoista. Siis veneen omistaminen, leväpuurossa lilliminen jne.
- pitkilläpurjehduksilla
Kaksikomponentiimaalilla (Awlgrip tai esim. Hempelin PolyBest yms) maalatuista veneistä itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia:
- pinta tuntuu kestävämmältä kuin gelcoat eikä haalistu auringossa läheskään niin kelposti kuin gelcoat (Nautor on maalannut tummasävyiset Swanit jo uutena, kun vene on ostettu lämpimille latitudeille).
- naarmut on helppo paikata eikä värieroa tule, kun käyttää samaa maalia (itse pidän maalipurkkia mukana pitkillä reissuilla ja korjaan naarmut saman tien)
Toinen asia josta olen eri mieltä on läpivientihanat. Vähimmällä huollolla pääsee, jos hankkii komposiittihanat (uusiseelantilaiset Truedesignin komposiittihanat ovat omassa veneessäni toimineet ilman minkäänlaisia ongelmia jo 20 vuotta). Toiseksi paras on pronssihana.
Vähähuoltoisin vessa on ollut Lavac. Sen kalvopumppu ei vaadi voitelua eikä jumitu.
- Veneenvuokraaja
Vuokraveneelllä. Senkus maksat ja veneilet. Vuokraaja hoitaa huollot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 813678
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t322459Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä932083Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201607Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261448- 281441
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71394Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671347Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101247Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?191103