Nyt on paaston aika, pääsiäisenä saa sitten herkutella kunnolla. Itselle pääsiäisen pashat ja mämmin kermat on kiellettyjä, rasvaa ja sokeria pitää välttää terveyssyistä. Lammaskaan ei maistu kuin villasukalle. Jotain pääsiäisen tuntua olisi kiva kuitenkin ruokapöytään laittaa.
Mitä syöt pääsiäisenä ?
14
218
Vastaukset
- lihakylläkelpaa
Olen koko ikäni inhonnut mämmiä, samoin kuin talkkunaa. En tykkää kyllä pashastakaan. Syynä ehkä se, kun lapsuuskodissa en niitä oppinut syömään.
- halpaaherkuttelua
Monen monta tuokkosta olen jo mämmiä syönyt. Kymppimämmi on parasta, siitä näkee jo rasiasta, että mämmi on saanut muhia pienessä lämmössä ja maistuu hyvälle.
Pasha on venäläisten herkkua, siitä en innostu, suklaamunia ei kulu meillä, mutta rahkaa sitäkin enemmän. Jälkiruoka, välipäla ja iltapala, rahkaa ja lakkoja!
Lammaspaistin menen huomenna hakemaan, marinoin kahvilla ja vain hiukan valkosipulia, se ei saa olla päämaku lampaassa. Putkiluulla paisti, hyvää herkkua lammas, kerma-tai valkosipuliperunat ja madeirakastike.
Kananmunia tietenkin, lämpöisenä, voinokareen kanssa, haukkapaloina, nammm.
Täytekakkupohjat on jo pakkasessa odottamassa. - tänää.ahisti
Jokaisena vuodenaikan syön sitä mitä jääkaapista tai pakasteesta löytyy. Näi on ollut siintä lähtien kun vaimo yleni ilmavoimiin. Monast hää on tullu uniin, mutta ei syyttävänä vaan rakastavana.
Huomenna vain spagettia ja kananfileit. Kaik käyp kun ite hyvin valmistaa."tänää.ahisti"
Mikäs sinua nyt tänään ahisti, kun vuorokausi on vasta alussa ja menit ilmeisesti nukkumaan. Minä taas herään aina 4-5 aikaan ja ei ole vielä alkanut ahistaa ja tuskin ainakaan toisten Pääsiäisruoat ahistaakaan, koska syön mieliruokiani, vaikka joskus onkin niin, että syön, mitä kaapista löytyy, koska en viitsi kauppaan mennä!;)
Olihan ne ennen erikseen juhlapäivien ruoat, kuten Jouluna kinkku, mutta kun yksin elää, niin ei sillä ole väliä, vaikka söisi Laskiaisen hernerokkaa, tai syksyistä lammaskaali soppaa, sillä sitä (lammasta) olen tottunut syömään vain sopassa. No, olenhan joskus ostanut hyvän paistin ja jopa onnistunut sen laittamaan erittäin hyväksi, mutta kun se ei aina onnistu.
Ajattelin kuitenkin hakea lähipäivinä mämmiä, koska se on sesonki herkku ja varppina syön sen sokeria ja kermaa (maitoa) kyytipoikana, mutta kaikki makea olisi muka v a a r a l l i s t a, koska on tuo 2-diap. johon on lääkitys.
Sitä ihmettelen, että aloin syödä pullaa, munkkeja,ja muuta makeaa, en tosin "mahantäydeltä", mutta hieman kahvileipänä päivällä, niin sokeriarvot ei siitä kohonneet, vaan ovat pysyneet todella maltillisina, koska minulla on nuo tikut, joilla voi kotona mitata suuntaa-antavan lukeman.
Mahtaisiko olla liikalääkitystä siinäkin, kuten oli sen kolesterolin sim-vastatin lääkityksen, sillä niitä kokeita ei enää oteta, jos on valittanut vaivoistaan ja ei ole käyttänyt lääkkeitä?
ps. aloittajalle. En pidä paastoja, koska se on epäterveellistä olla päivä (valoinenaika) syömättä ja sitten yöllä mässäillä, sillä menen nukkumaan noin klo 21 illalla ja herään, kuten kirjoitin noin 4-5 aikaan aamulla.!D
Sitäpaitsi minun uskontokaan ei vaadi sitä, sillä olen Kristitty, kastettu, rippikoulun käynyt ja kirkossa vihitty!D
- Eimaksapaljon
Miten niin VAIN kanafileitä ja spagettia. ? Minulle kanafileet harvinaista juhlaruokaa. Ostan yleensä koipia, saa alle 2 eurolla 3 kpl, riittää 3 ateriaan ja sopii hyvin pääsiäiseksi. Riisiä tai pottuja keitän lisäksi. Kananmunat halpoja, voi keittää ja leipia vaikka kääretortun kun minulla omenasosetta pakkasessa. Voin pyytää jonkun kahville.
- Annokset
Olen siirtynyt pois broilerinkoivista, niissä on luuta niin paljon, että olen ajatellut, että kannattaa maksaa hiukan enemmän rintapaloista, joista ei jää mitään pois heitettäväksi.
Yksin eläjän vaan on löydettävä pienempiä pakkauksia kaupan hyllyltä, ja se on monta kertaa hankala paikka. 400 g riittää moneen ateriaan, on se sitten mitä lihaa tahansa. Pitää annostella ylimääräinen ruoka pakkaseen, ja sitten se unohtuu sinne!
- Memeejoo
Mulle ei mämmin mutustelu maistu, mää vedän kualleita kanoja sekä elokuvaämmiä !!
- flegmaatti
En ole sesonkisyöjä.
Lammas villasukalle? Minkähän ikäisiä sinun lampaasi ovat olleet? Mitenhän ne on teurastettu ja käsitelty?
Keväällä syntyneiden, syksyllä asianmukaisesti teurastettujen karitsojen liha on hienosyistä ja herkullista. Rasva on vitivalkoista ja erillään lihoista. Erittäin herkullista ja monikäyttöistä lihaa ilman mitään sivumakuja.
Kun niukkuden vuosina kävin teurastamassa lampaita oli joulupöydässämme aina lampaanviulu kinkun asemesta.
Olen kerran syönyt aikuista lammasta. Ei sekään maistunut villasukalle mutta liha oli rakenteeltaan karkeampisyistä ja rasva keltaista.
Kerran ostin pakastettua Uuden Seelannin lammasta ja se oli viimeinen seelantilaiseni.
Lampaaseen liittyy ihmeellisiä ennakkoluuloja. Jotkut eivät ymmärrä muuta kuin lammaskaalin.
Teurastusvuosina sain edullisesti kolkkauspalkkana lampaan tai puolitoista mutta en raaskinut käyttää kaalikeittoon kuin kylkirötköt. Niistäkin sulattelin rasvat tiaisia varten ja niukkarasvaisista kehnopaloista tein keiton.
Etu- ja takakoivet paistoin kokonaisina. Selästä joko satula, fileet tai/ja kyljykset.
Kehnompia osia myös osaksi karjalanpaistia.
Vahinko, että tuttavani lampoloiden omistajat vanhenivat ja lopettivat sivuelinkeinonsa. - Ramoona_
Lammasta saan maistella pääsiäisen aikaan yleensä vävyn laittamana, usein se on pääsiäisenäkin grillattua karitsankareeta eli kyljysrivi, joka on tarjolla juhlavan näköinen ja siitä voi ottaa sopivan pienen annoksen. Punaisen lihan syönnin olen lähes jättänyt, mutta lammasta saatan valita turistina , monissa maissa sitä osataan laittaa oikeaoppisesti kansan ruokana , villasukka ei mieleen tule.
Meillä tarjotaan pääsiäisenkin aikaan paljon kalaa, kokonainen iso lohikala itse savustettuna maistuu kaikille ja siihen voi lisätä sesongin mukaisia lisukkeita. Kananmunanpuolikkaat vaikka katkaravuilla ja mädillä päällystettyinä, helppoa ja herkullista. Salaattiin kevään vihreää ja keltaista, parsaa lämpimäksi lisukkeeksi, rairuohon sijaan voi kasvattaa syötäviä herneenversoja ja vihanneskrassia. Rahkaa piirakkaan ja munanmuotoisia lusikkaleipiä makeaksi herkuksi. Pääsiäisen tunnelman saa aikaan kukilla ja kattauksella, valoisilla väreillä, enemmän tämä aika tuntuukin kevään odotukselta ja tervehdykseltä. - Mrs.W
Kaivan hirvenpaistin pakkasesta. Joskus paisti on unohtunut pakastimen pohjalle - ja joutunut koiranruoaksi. Ei enää silleen käy!
- sini.sirkkuek
Karitsan paahtopaistiin menee minullakin, rosmariini kastikkeella. Pannulla sen paistan.
Valkosipuliperunat laitan ohuista viipaleista, pyöräytän vain suolassa ja öljyssä. V.sipulikynnet puolitan ja kaikki folioon ja uuniin. Viimeksi nostan lämpötilaa ja ruskistan perunat kauniiksi.
Mämmistä toki pidän, mutta ostanvain pienen rasian, kerman kanssa kun syön, en haluais lihoa enempää.
Jos ei vieraita tule, riittää 1 karitsan paahtopaisti minulle pariksi ateriaksi.
- man.ni
Mämmiä on tullut minunkin pääruokakauppaan tämä ensimmäinen kerta kymmeniin vuosiin taitaa olla liian makeaa, ennen siihen laitoin vielä sokeriakin. Karjalanpiirakoita täytyy opetella tekemään itse ei ole ostettavissa.
Saa nähdä mitä kokki valmistaa tarpeet kyllä ostan.
Laihtuminen on vain se kun jättää syömisen vähälle se siitä. - Mämmiätietty
Myydäänköhän lammasta enää missään? Kun kaupan lihatiskillä kysyy lammasta, myyjä / ruokamestari korjaa / sanoo aina että se on karitsaa. Se ei vielä ole imenyt villaa niin paljon sisälleen että maistuisi ...
Olen kerran elämässäni syönyt / maistanut rosvolammaspaistia, siis maakuopassa kypsytettyä lammasta, joka oli kesän kasvanut ulkona laitumella ja ulkokarsinassa. Paistajat osasivat hommansa; ei maistunut villa ei.Mitä syön Pääsiäisenä!
Tein uskomattoman hyvää lihamakoonilaatikkoa,laitoin wokkivihanneksia sinne ja tietty pari sipulia,siis raakana,ei kuullotettuina.Oli sitä jauhelihaa todella 700g no tietty sen ruskistin.
Ne wokkivihannekset olivat todella bueno,siis antoivat mehukkuutta sille laatikolle.
Paistoin sitä vain kokkien edellyttämän ajan ja jopa maistui.
En pysty edes ajattelemaan,että karitsa joutuis minun vuokseni kuolemaan,vaikka nautasikaa makaroonilaatikkoni käytin? Sitä elikkoa nautasikaa en ole koskaan tavannut??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa
Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san846003- 1392460
Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri872223Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?
Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo252198Tyhmä persuväite = köyhä argumentti
Väite, että vasemmistopuolueita äänestäisivät vain “köyhät, tapatyöttömät tai heikoilla lahjoilla varustetut”, kertoo en312159Tiesitkö? Andy McCoy ja Pelle Miljoona saavat taiteilijaeläkettä - Tämän suuruinen eläke on
Ylimääräiset taiteilijaeläkkeet on jaettu ja 59 taiteilijaa sai sen. Taiteilijoiden keskimääräinen eläketulo jää hyvin a671605Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81331- 391315
Kunnanvaltuusto koolle heti
Tämä on erittäin vakava tilanne 17 hakkiita oli hyrylle mutta Kas kummaa kaksi hakkiota loppusuora oli Kainuusta ja Brys291299Sähköautoa vaikea hankkia koska latauspisteet puuttuu
Suurimmassa osassa taloyhtiöitä joiden talot rakennettu 2018 tai aiemmin ei latauspisteet ole sellaisia että sähköautoa611272