Lasten tekemät YouTube-videot yleistyneet

Kulttuurin.kääntöpuoli

Ovatkohan kaikki vanhemmat tietoisia nykyisestä videobloggauskulttuurista? Yhä nuoremmat ja nuoremmat, alle 10-vuotiaatkin lapset ovat alkaneet tekemään YouTubeen videoita. Eikö se huolestuta ketään?

Jos itse olisin lapsena tai teini-ikäisenä tehnyt vastaavia videoita ja laittanut ne nettiin koko maailman nähtäväksi, minua hävettäisi nyt varmasti. Eikö tällaisessa toiminnassa pitäisi olla 18 vuoden ikäraja tai vähintäänkin vanhempien lupa?

Eräät nimekkäätkin suomalaiset tubettajat ovat jo kertoneet YouTube-julkisuutensa varjopuolista. Heitä seurataan kaduilla ja jopa kotiovelle asti. Heidän ovikellojaan soitellaan, heidän autojaan sotketaan ja heille lähetetään postipaketeissa kirjaimellisesti paskaa. Heistä tehdään aiheettomia lastensuojeluilmoituksia. Tätä ei välttämättä ala-asteikäinen eikä isompikaan osaa tulla ajatelleeksi, mitä kaikkea voi seurata kun laittaa nettiinsä itsestään videon ja kertoo videoissa kaiken itsestään.

9

783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BloodyNighty

      Olen 13wee teinityttö, eeikä kiinnosta.....

      • Ei sen sinua kuulukaan kiinnostaa. Vanhempiasi sen pitäisi kiinnostaa.

        Teinin välinpitämättömyys asian suhteen on ihan normaalia.


      • saanuPäähäJostaiCringe

        Nyt on tiukkapipo täällä. Ei ole väliä millään, ihan omassa päässä toi stressaantuminen.


      • BloodyNighty

        Oon tubetähti, eli oma on asiani. Tyrvat kii!


    • NäinOn_NoinEiOle

      YouTubeen videon lataamiseen vaadittavan Google-tilin tekemiseen on 13-vuoden ikäraja (Lähde: https://support.google.com/accounts/answer/1350409)

      Eihän sitä pystytä vahtimaan, minkä ikäinen joku oikeasti on, jos ilmoittaa väärän iän, mutta jos ilmoitat selvästi alle 13-vuotiaasta tubettajasta, niin uskoisin hänen tilinsä bännättävän.

      • Viisasnuori

        Eikö lähteen pitäisi olla YouTuben/Google-tilin käyttöehdot, jotka olet lukenut, mikäli sinulla on YouTube-kanava?

        PS. Aina voi sanoa esim, jos on 11v, niin että on 10 ja 14 viiden välillä. Saattaa olla 13v.


    • Alexx

      Tilatkaa mun kanava nimi on alexx gt 88 tiöaajaa

    • dfvsdf

      Minua huolestuuttaa kielioppirappio. Sallitaan ihan pokkana viljellä ja varjella sellaisia sammakoita, kuin "aletaan tekemään, aletaan olemaan, me ollaan" tai semmosta muotoa käyttää kuin "tulee olemaan". Miksi on mahotonta sanoa rupeaa tai ryhtyy tekemään ja on oleva? Vähän jos näkee vaivaa lauseiden muodotamisessa niin niien kuuntelu ja lukeminenkin on vaivatonta ja viihdyttävää

    • vinkki123

      Viheraho nyt mokas kun jako osoitetaan julkisesti eikä Niilo22 laittanut tietojaan salaiseksi. Jos alat tubettaan niin muista laittaa salainen numero ja osoite, niin, että sitä ei löydy mistään fonectasta. Vaikka olistkin nimimerkin takana tubettaja niin aina sut sitten joku tuntee jostain koulusta esim. ja se tieto liviää kuka oikeasti olet ja katsoo fonectasta numerosi ja osoitteesi ja lähtettää roskaa. Tämä asia kannattaa ottaa huomioon kun olen youtube videoita seurannut!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe