Meillä on 50-luvulla rakennettu mökki johon nyt haluttis muutta vakituisesti. Mitä mökistä vaaditaan niin että siitä saa vakituisen talon?
Mökin viime omistaja asui talossa vakituisesti. Hän kuoli melkein 30 vuotta sitten, isäni peri talon häneltä. Nyt on minun vuoro periä talo.
Vesi nostetaan omasta kaivosta. Jätevedet menee suoraan ojaan ja siitä järveen. WC on kuivakäymälä ja ulkovessa.
Talo on ihan OK mallissa. Jonkun verran remonttia tehty viime vuosina.
Olis kiva kuulla joltakin joka tietää mitä tarkkaan meidään joutuu hoitaa taloon että sen sa rekisteröidä vakituiseksi kodiksi.
Mökistä vakituinen koti. Mitä vaaditaan?
4
112
Vastaukset
- kerralla_selvää
Jollet ole kovin rajoittunut niin paras olisi kysäistä ko paikkakunnan rakennusvirastosta tms
- Näin.itse.tein
Sen kun muutat asumaan sinne etkä kysele mistään. Laitat sinne 5:n kuution paskasäiliön ja vesikaivosta putki sisälle taloon ettei tarvitse kantaa sankolla vettä.
- 2_pikkujuttua
> Meillä on 50-luvulla rakennettu mökki johon nyt haluttis muutta vakituisesti. Mitä mökistä vaaditaan niin että siitä saa vakituisen talon?
Vain 2 asiaa tarvitaan
1) Kaavamuutos (jos mökki rakennettu vapaa-ajan asunnolle tarkoitetulle tontille)
2) Uudisrakennus. Eli mökki puretaan ja tilalle rakennetaan uusi.
Vanhan rakennuksen käyttötarkoitusta muutettaessa ei enää kelpaakaan "näin tämä on ennenkin ollut", vaan pitää täyttää tämän päivän vaatimukset lämmöneristyksen/energiankulutuksen yms. suhteen. Vaatimustaso näissä asioissa on niin tiukka, että on helpompaa & halvempaa rakentaa uusi kuin yrittää vanhaa muokata.- Osa-aikaeläkeläinen
Eipä tuosta kunta juuri välitä, kun on tarve saada hyviä veronmaksajia. Ei minunkaan pirttini alkuvaiheessa järin kaksinen ollut, mutta tervetulleiksi kuntaan toivottivat. Eivät sanoneet että pysykää siellä kaupungissa missä teillä kunnollinen talokin on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus166929- 1972500
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1001938En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761507Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911059- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708