Ohjelmoidaan yhdessä Onnenpyörä

Hei!

Ohjelmoidaan yhdessä Onnenpyörä. Mä oon jotain tällaista jo skriptaillut:
https://jsfiddle.net/6nwv6us0/3/
Voi toki lähteä ihan alusta itsekin koodailemaan.

Oisko jollain ideoita, miten sais esim. uutisotsikoita laitettua noihin tehtävän ratkaisuiksi? Nehän pitäs olla sopivan pituisia ja jotenkii muutenkii ratkaisuiksi sopivia. Jos näitä joiltain nettisivuilta parsis ja valitsis sitten satunnaisen ajankohtaisen lauseen tehtävän ratkaisuksi.

Ps. tossa mun pelissä on vain yksi pelaaja. Mistä alkuperäisessä vaihtuu vuoro (oikeastaan vain tapaus "kirjainta ei löydy", ohisektoreita tai ajastusta en laittanu), niin siinä sakotetaan pelaajan rahapottia, laitoin nyt malliks että siitä nipistetään neljännes.

Hyviä koodailuhetkiä ja jos teillä on jotain hyviä graafisemmanpuolen ideoita, niin hyviä CSS:iä kehii vaa! Mulla itelläni ne tuottaa hankaluuksia saaha ees mitkää palikat suhtkoht kohillee :D. Tota ratkaisun kirjainten animointia, että ne paljastus kääntyen, mä mietin vähän silleen, että laittas ne paljastettavat kirjaimet spanneiks, ja animois näiden tyyliä siten, että ne x-skaalautuu nollasta kokonaisiks. Mut siinä jutussa mä oon törmänny vähä sellaseen, että sen animaation lopuks se objekti palautuu entiselleen (olikoha siihe olemassa jotain onFinish-funktiota, johon en sitten päässyt sen syvemmin sisälle). Pittääkö sekkii tehä ite setIntervallilla niiku tuolla yhe jutun jo väsäsin.

Html ja Javascript -pohjaisista jutskista siis ois kyse, mutta en nyt muulaisia ratkaisujakaa mee kieltämään :-).

38

839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ai nii, ja noihi sektoreihiha ois varmaa hyvä laittaa paljon ne on. Tein ne nyt svg-elementteinä. Varmaan pitäs sinne tekstiä laittaa sekaan, mutta siinä o hirvee homma, kun ne pitää sitten kuitenkin merkki kerrallaa, ku ne paikoitukset vaa menee sillee. Oiskoha ollu helpompi ja tehokkaampi renderöinninkii kannalta vaa laittaa joku valmiiks piirretty kuva? Se ei kyllä ois sitte nii skaalautuva. Skaalaushomma mulla tuossa kyllä vielä kusee: mä laitan sen pyörän vaan 250x250 pikseleiseks. (Skaalautuvuus-termi siis tällee graafisessa mielessä, sillähä taitaa olla applikaatioiden kohalla muunkilaisia merkityksiä ;D). No, jos tota sitte lähtis isommaks ja isommaks miettimää tota ohjelmaa, esim,m nyt vaikka niitä sektoreita enemmä, nin enemmän ja enemmänhä siihe niity svg-komponentteja tulis. Ja sitten niitä pelaajia lisää: voisha siihe pistää kaks bottipelaajaakii!

    • arvaajakirjaimetjne

      Todella mahtava idea, ja ääniä tuosta alkuperäisestä onnenpyörästäkin "KIRJAIMELLISESTI".

      Niin olisi aika hauska pelin idea :D

      olisikohan liian vaativa tehdä, mutta niin ei hirveän monimutkaiseksi, vain että siinä olisi yksi sektori johon jysähtää se ROSVO tai mikä sektori lienekään sitten.

      Jättäkää kokonaan se vaativampi graafinen puoli pois sitten, ei tarvitse näyttää kuten telkkarissa.

    • yrittäkääosata

      Sitten tuo taulukko missä olisi kirjaimia, niin ei senkään tarvitsisi olla aluksi aivan sanojen muotoinen, voi muuttaa sitten, sellaisen laatikon mihin tulee kirjaimia ihmisten arvaamia.

      Pyöritysjuttukin voisi olla: vain vilahtelee niitä summia ja mikähän osuu kohdalle?

      Hauska ja no en tiedä osaavatkohan tehdä, mä helpotan hieman sitä ajattelua miten sellaisen voi toteuttaa helposti.

    • tuohanonvalmismelkein

      OHO tuohan näyttää jo hyvin tehdyltä tuo teidän onnenpyörijä :)
      Nyt vasta katsoin yllätyin että näyttää aika hyvälle tuo juttu :D

      Todella hyvälle näyttää kun vain laittaa ne kirjaimet ja muut palikat paikoilleen, melkovalmis.

      • Noh kiitos, vaikka aika karulle toi musta näyttää. Mulla ei oikeen oo tota graafista silmää (tai silmät on et nään et toi ihan mahtavan supercool oo :D, mut ei niitä graafisia sormia).

        Tosiaan, tota jsFiddölii voi katella kokoruudussa, ku lisää url:in perään
        embedded/result/


    • mitä-se-vielä-tarvii

      Nii valmis kuva mille on sitten erikokoja. Valitaan oikea kuva riippuen käyttäjän ikkunan koosta.
      Voit laittaa kirjaimet key pair, missä väri on jokin kirjain, taulukko siihen viereen. Näin aluksi.

      • Mä tein nyt ne pyörän tekstit svg-teksteillä. Ei se nii hankalaa ollukkaa. Tehokkuudesta en sit tiiä. Itse tehtävän kirjaimet laitoin vain spännilöinä tavallisina inline-elementteinä. Siinä on se hyvä puoli. Mulla on siellä arvaamattoman sisässä viivan merkki (ja semmonen viivan merkki, josta sanaa ei katkasta, ni ne sanatkii wrappaa oikein; se merkki on siis ‑ ). Kattelin nyt noita CSS-animointi juttuja ja jotai laitoin, mut en kyllä vieläkää sellasta tietoa mistään löytäny, et sen animoinnin jälkeen suoritettas joku funktio enkä kyllä ihan sellaseen luottaskaa, että se tulee varmasti suoritetuksi.


      • Turbo-Urpo

      • Turbo-Urpo kirjoitti:

        Eikö tuo Fontti parane kun sitä pienentää, ja keskittää vähän:
        https://jsfiddle.net/n8up88h6/50/

        Joo, ne vois laittaa tolleen reunaan tasatuks. Mut hyväthä ne ois olla isot, että ainakii näkyy :D

        Aaa, mulla ainakii meni keskemmäks koodilla:
        let labAng = (i 0.5)*angDelta*360/(2*Math.PI);
        eli siis arvolla 0.5 (menee siihen puoliväliin).


        Ai, niin jostain syystä Firefoxissa vaadittiin "dominant-baseline" eikä "alignment-baseline":
        ret.setAttribute("dominant-baseline", "middle");


      • Turbo-Urpo
        minkkilaukku kirjoitti:

        Joo, ne vois laittaa tolleen reunaan tasatuks. Mut hyväthä ne ois olla isot, että ainakii näkyy :D

        Aaa, mulla ainakii meni keskemmäks koodilla:
        let labAng = (i 0.5)*angDelta*360/(2*Math.PI);
        eli siis arvolla 0.5 (menee siihen puoliväliin).


        Ai, niin jostain syystä Firefoxissa vaadittiin "dominant-baseline" eikä "alignment-baseline":
        ret.setAttribute("dominant-baseline", "middle");

        Palautin kehykset, jotka olit sulkenut ulos: https://jsfiddle.net/n8up88h6/130/


    • Keksiskö joku tapaa, millä inline-elementit (sillä inline-elementtejähä niiden pitää varmaan olla, jos haluaa word-wrappingin menevän itestään hyvin) sais transform rotateY animoitua? Jos ei sitte tekis sellasta ruudukkoa, jossa jokaisella luukulla on oma paikkansa ja sitten ratkaisu (eli puzzlen hint) asetellaan siihen sopiville paikoille. Nää luukut ois sit semmosia elementtejä joita pystyy sopivasti animoimaan. Senhän vois tehä vaikka taulukolla. Hmmm, TD-elementit, onko ne sit sellasia (https://www.w3.org/TR/CSS2/tables.html#value-def-table-cell)?

      Tälläsen esimerkin tein, miten kortti kääntys (kaks puolta, kääntyvät 180 asteen erolla toisistaan):

      https://jsfiddle.net/8r4657hj/2/

      Mut tossa laitoin ne DIV-elementeiks eli ne on lohkotason elementtejä, koska siten sain transformit puremaan niihin.

      Mukavaha siinä ois olla jotai liikettä siellä sanaruudukossa, nii huomiokii kiinnittys sinne paremmin, kun sieltä paljastuu kirjaimet.

      • Tai transitionilla pikemminkin kuin animoinnilla. Laittas reveled luokkaan tuollasen transitionin (tai siihen vielä aluks sen valon syttymisen ja sitten pyörähdyksen). Laitoin tähän esimerkkiin hoverilla kääntämisen, niin helppo testata:

        https://jsfiddle.net/8r4657hj/35/

        Mitenköhä muuten, kun mä yrittän tossa laittaa paddingiä, että korttien teksti ois vähän keskemmällä, niin kortit menee toistensa päälle? Aaaa, tosiaan padding vaikuttaa tohon heightiin ja se taitaa sit mennä yli 100%.

        Kaikkei helpoin taitas olla tehä svg elementeillä, tekis vaan tietyn kokosen ja site ite laskis ne paikat luukuille. Sit transformois oikeelle paikalle ja kokoseks. Niinku tuon pyöränkii kohalla.


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Tai transitionilla pikemminkin kuin animoinnilla. Laittas reveled luokkaan tuollasen transitionin (tai siihen vielä aluks sen valon syttymisen ja sitten pyörähdyksen). Laitoin tähän esimerkkiin hoverilla kääntämisen, niin helppo testata:

        https://jsfiddle.net/8r4657hj/35/

        Mitenköhä muuten, kun mä yrittän tossa laittaa paddingiä, että korttien teksti ois vähän keskemmällä, niin kortit menee toistensa päälle? Aaaa, tosiaan padding vaikuttaa tohon heightiin ja se taitaa sit mennä yli 100%.

        Kaikkei helpoin taitas olla tehä svg elementeillä, tekis vaan tietyn kokosen ja site ite laskis ne paikat luukuille. Sit transformois oikeelle paikalle ja kokoseks. Niinku tuon pyöränkii kohalla.

        Vähä korjuksia (ei nuo nyt mihinkää vaikuta, eikähä tää ollu ku esimerkki):

        https://jsfiddle.net/8r4657hj/42/



    • sellaistapientäjotain

      Tuollainen juttu tuohon, että: jos joku haluaa pelata yksinään erilaisilla vaikeuksilla olevia tietokonevastustajia vastaan, niin niiden "tekoäly" sitten arvaillessa kirjaimia.

      Ja että ne kirjaimet tulevat ruudukkoon kuten oikeassa ohjelmassa...äänet jostain ikivanhasta ohjelmasta, oikein KIRJAIMELLISESTI.

      • Joo, noita Ai-vastustajia voi kokeilla. Mikäköhä ois hyvä keino, sitte "pelata" niitte vuorot. Pitkä pötkö setTimeoutteja? Tai, joka vuoron aluks katottas onko vuorossa oikea pelaaja vai Ai-pelaaja ja sen mukaan laitetaan sitten napit aktiiviseksi, jotta oikea pelaaja voi pelata tai pelataan Ai-pelaajan vuoro timeouttiloilla.

        No, noi äänet pitäs sitte jostai ottaa. Voisha niitä nauhottaa ja lokaalisti soitella mut minnekäs ne sitte laittas nettiin?


      • tuleemahtavapeli

        AI-vastustajat, pitää ennalta määrätä niiden tietokonevastustajien vahvuus tavallaan sellainen kontrolloi sitten koko pelin vaikeuttakin, eli ennalta on päätetty tulokset.

        Mutta ei se pelaajaa haittaa sellainen, ei pysty huomaamaankaan jos on ennalta päätetyt tulokset.

        Tuollainen on typerä itse sitten pelata koodauksen ja testin vaiheessa, jos peli näyttää jo että kuka voittaa, itse testatessa tympeää.

        Äänet saa varmaan vaikka jostain ikivanhasta onnenpyörästä youtubestakin voi löytyä niitä.


    • Uusi versio: https://jsfiddle.net/j020p3fk/4/embedded/result/

      Eihän tuloksia tarvii ennalta päättää, kun laittaa satunnaisuutta ai-pelaajiin. Ei ne vielä kummoset oo, arvaavat riippuen paljon puzzlesta on paljastunu ja sit myös millanen pisin pötkö siitä on paljastunu. Mitä muita jutskia vois käyttää? Siinä on sit tietyt luvut (player.aiCoeffs.*pow:it), joihin itseasiassa korotetaan potenssiin nuo suhdeluvut, et se muuttaa todennäköisyyttä harvinaisemmaks. Ne on nyt molemmat 4 tuossa. En vielä oikein testaillu miten ne sit käytännössä vaikuttas miten hanakasti ai arvaa.

      Ai nii, mä oon Chromella tota tehdessä katellu ja testasin sit Firefoxissa ja näytti vähän karseelle. Ilmeisesti ainakii pyörän tekstien kohilleen laittamiseen pitikin olla svg textin dominant-baseline, joka pistettiin middleks (vai center, nää menee mulla aina sekasi).

      Kokeilin myös laittaa filteriks drop-shadowia svg:eille. Se taas ei Chromessa jostain syystä toiminu, tai jostain ihmeen syystä jollekkii svg:lle toimi mut toisille ei, no en sitä sit sen enempää tutkinu Firefoxissa se toimi mut ei näytä oikein hyvältä, kun se leikkaantuu siihen svg:n laatikon rajaan. Ja sit, ainakii mun koneella (surkee läppäri) kävi lagaa jo jonkin verran. Ai nii, mä koitin laittaa sen vaan pyörän kehikolle, jonka lisäsin, ettei tarviis joka sektorille sitä laskee. Mut sille se ei just Chromessa tullu (vaikka sen laitto omana svg:nään), koko jutulle, jos laitto ni tuli.

      Ei taida oikein noudattaa mitään Object View - Mallia toi mun koodi. Melkomoista sekasotkua alkaa jo olemaan. Nytkii tein ai-pelaajan jutskat kokonaan uudestaan, vaikka niissä on vain joitain erilaisuuksia niihin mitkä tapahtuu ku napeista painaa (eli ihmispelaaja pelaa). Niitä ääniä vois sinne väliin solkata. Mä mietin jos käyttäs selaimen omaa äänenmuodostus (text-to-speech) ominaisuutta.

    • ihanaluksinoin

      Ei tuo AI/tietokonevastustajien tekeminen pitäisi noin vaikeaa olla:

      Kontrolloisit vain sitä aluksi että millä todennäköisyydellä se pyörä pyörähtää kenellekin mihinkin sektoriin.

      Eli niin että haastavimmalle tietokonevastustajalla pyörähtää helpommin hyvälle sektorille, ja pelaajalle huonolle, jne...

      Sen jälkeen voisit kehittää enemmän että... niin ...

      • Mä en ajatellutkaan tuota, että lähtisi myös pöyrän pyörimistä kontrolloimaan vaikeustason mukaan. Se vaikuttaa vähän epäreilulta huijaukselta :D. Itse lähtisin vain kontrolloimaan sitä, kuinka hyvä ai-pelaaja on arvaamaan ratkaisun, kun siitä on paljastettu x prosenttia. Mä keksin tähän nyt uuden S:n mallisen funktion. Se vaikuttas ihan mukavalta. En sitten tiedä miten pitäs niitä yhtenäisiä paljastuneita alueita käyttää (?).

        Helpompi se musta noin melkein on, ja pitäähän se ai-pelaajien puzzlen arvuuttelu jotenkin hoitaa.


    • jatkavainheh

      Niin teet sitten näitä java-juttuja, rakas minkki-juttu.... mulla noniin vähän erilaiset ohjelmointiympäristöt, visual studion juttuja, enterprise-versiot aivan pakollisia.

      Hmm mukavaa kun varastelet iseltäsi omia ideoitasi :D

      • No mukavaaha se. Tieppä sä sillä VS:äl omanlaine versio. Mites sillä vedellää netistä puzzleja?


    • Uusi versio:
      https://jsfiddle.net/2xt0dxtx/3/embedded/result/

      Siinä on nyt "alkuvalikko", jossa pelaajille voi antaa nimet, valita onko ne tietokonepelaajia ja vaikeustason tietokonepelaajalle.

      Ai, niin, siihen jäi nyt siten, että pelataan viisi kierrosta ja sitten peli loppuu. TODO: Pitäisi mennä Bonuspeliin, jos voitti. Pikapelikin sieltä jo löytyy, mutta siihen ei ikinä mennä, jos ei sitten vikan kierroksen jälkeen ole tasatilannetta. Mitenköhän muuten oikeassa Onnenpyörässä tässä tapauksessa meneteltäisiin?

      • Ai, niin; siinä on nyt pari ääniefektiäkin, kun joku täällä oli kovasti niiden perään :D. Löytäskö joku lisää ääniä ympäri nettiä. Pyörän raksahukseeha kävis mikä tahasa pikkune rasaus, jota sitte ottas muutaman taulukkoon ja soittelis, kun pyörä pyörähtää. Pitää vissii laskee siinä sitä kulman muutosta, ku nyt siinä taiettii tehä vaa tietty määrä joitai iteraatioita.

        No nyt mä jo taisi unohtaa sen toisen jutun. Ei ku joo, niitä puzzleja ei oo vieläkää. Jollai serveril niitä varmaa vetelis netistä (mistä sitte löytää ja keksiikää hyviä), mut ei taia iha perus javascript hommeleilla lähtee????


    • tuotakinkeinoa

      Tuli mieleen että tuota tietokonepelaajien vaikeutta voisi ohjata myös niin että: vaativampi tietokonevastustaja aina arvaisi enemmän esiintyviä kirjaimia tuon ohella että mihin sektoriin osuu pyöritys.

      Tuollaiset eivät mene vielä sellaiseen että olisi jo pelin alkaessa laskettu ja määritelty kierroksen voittaja.

      • Joo, tätä vois harkita. Nyt tossa menee silleen, et ne arvaa jäljellä olevia kirjaimia siinä suhteessa kun ne esiintyy suomenkielessä (katoin jostain suhteellisia osuuksia kirjaimille), pitäs muuten vielä tarkastella meneekö tuo ihan oikein, kun toisinaan näytti et sieltä tulee aika usein erikoisia kirjaimia :D.

        Mut tosiaan, paremmille ai-pelaajille vois antaa vähän osviittaa myös siihen kirjainten arvailuun ottaen huomioon itse puzzlen oikeat kirjaimet. Se vähän niinkun simulois sitä, että pelaaja pystyy kattomaan mitkä kirjaimet puzzleen vois sopia. Tämäkin vois olla sitä parempi, mitä enemmän puzzlesta on paljastettu. Niiku tossa nytkii jo on, ni ai-pelaaja ei välttämättä ratkaise tehtävää vaikka "tietäisikin" vaan yrittää kartuttaa rahaa. Tällöinhän se tietäisi tarkalleen, mitä kirjaimia arvailla.


    • eimiljooniapelaajia

      Niin juurikin noin että ne kirjaimet otetaan siitä tehtävästä eikä almanakasta kirjainten esiintyvyyttä.

      1 juttu myös: onko pakko olla monia niitä tietokonepelaajia, jos on vain 1 vastapelaaja, jonka vaikeustasoa voisi vaihtaa?

      Eli olisi vain 1 tietokonepelaaja vastassa eikä 3 kuten oikeassa pelissä.

    • Tässois nyt taas uutta versiota: https://codepen.io/minkkilaukku/project/full/DnBjdN/

      Laitoinkii nyt tonne uuteen paikkaan. Luulin et sinne vois uploudaa äänitiedostojakin, mut se onkii vaa pro-käyttäjille. No, mä laitoin niitä google docksiinkii ja sumplin sieltä linkit esille, mutta ne kun lataa useemman kerran ni estot tulee niihinkin. Ei taia siis nyt netissä olevassa versiossa pyörä päästää ääntä pyöriessään, mut tosiaan mä tein sen silleen et otin ihan vaan pienen rasauksen (Youtube videosta pyörän pyörimisestä kyllä sen, et ois autenttine :=))) ja sit soitan sitä (tai, no taulukossa, ku yks ei taho päällekkäin oikein soida vissiinkää(?) kaheksisen kappaletta niitä ja soittelee niitä peräputkeen).

      Muute, jos noita ääniä haluis jonnekkii ympäri nettiä laitella, ni tietääkö kukaa sellasta sivustoa, johon voi ladata tiedostoja ja sitten saa suorat linkit niihin. Eli siis ilmaista hostausta? Googlellakkii tosiaan rajoittavat tuota ilmeisesti just sen takia, et ei vois vaa uploadailla omia juttujaan sinne ja pidellä sivustot googlen hostissa???

      • Ai nii, joku halus vaa kaks pelaajaa. Se on äärimmäisen helppo toteuttaa: vaiha vaa siellä menuPagen koodeis kolmone kakkoseks siinä luupis mis noi pelaajien inputit laitetaa. Tai vaikkapa poista kolmas pelaaja kesken pelinkin koodilla

        game.playersHolder.removePlayer(game.playersHolder.players[2]);

        Joo, no tuolla CodePeniksessä sä et taida päästä käsiks siihe gameen. Mä laitan ens versioon valinnan sinne menuun et haluuko kolmatta pelaajaa mukaan vai ei.


    • Taas vähän päivitelty tota peliä. Se on nyt tuolla osotteessa ja päivittyy sinne, mutta vähän paremmin taitaa olla fullscreeninä kateltavissa täällä:

      https://18758fff667747f1b00ae418d62b8f52.production.codepen.plumbing/
      (eli osoite, johon myös alkuperäisestä pääsee, kun klikkaa sitä Onnenpyörä nimeä).

      Siinä ois nyt mahdollisuus ehdottaa tehtävää peliin (menussa napin "ehdota tehtävää" takana). Siihen laitettas itse tehtävän ratkaisu, kategoria ja linkki johonkin ratkaisuun liittyvään kuvaan sekä lisätietoa, joka näytetään tehtävän ratkettua siinä inforuudussa. Laitelkaahan hyviä tehtäviä tulemaan! :-)

    • hienopeliteillä

      Ohoh testasin uutta versiota joka on hieno... tehtäviä siis... löytyisi varmaan jostain anagrammikirjoista tai, sannoista, sellaisista kirjoista.

      Esim. "Hydra oli monipäinen"

    • siitävainlisäämään

      "Kaukaisin tunnettu planeettamme on eksoplaneetta"

      "Auringonvalo on haitallista silmille sekä iholle"

    • aitojaxoikea

      janne juonsi onnenpyörää

    • kähmitäänpisteitä

      Hah, mahtipeli tuli tuosta, pyöritellään kirjaimia, aika hyvähkö tuli pelistä.

      Tuota voi huvikseen pelailla aina tuota onnenpyörijää, voi harrastaa välillä myös pienimuotoista kähmintääkin pisteissä ellei rosvo vie kaikkea.

    • silmävaihenkilö

      Meinasin itse unohtaa YLE Teema -kanavalla tulevan jutun noista äänentunnistus-biometrisistä tunnisteista, ovat erittäin epäluotettavia, itse olen koodannut tuollaisia, aina on käytössä assembly-koodia ja fast-fourieria analysoinnissa, kun yksinkertaisesti parhaalla prosessorin integer laskuteholla saat parhaan tuloksen nopeiten, assembly-kieli melkein ainoa vaihtoehto noissa.

      Sanojen tunnistaminen on täysin eri kuin biometrinen, eli tietyn henkilön tunnistaminen äänestä... tein kyllä sellaisen sovelluksen jo että: voin sanoa radiopuhelimen välityksellä tietokoneelle että valot päälle ja valot pois, tunnistaa oman äänen, eli henkilön kuka niin sanoo.

      MUTTA NIIN: pääasia (ei irroitella silmiä toisilta ja valehdella niin biometrisiin tunnisteisiin näin valehdellen ollen se eri henkilö) Jos on pelkkä silmäkin joltain ihmiseltä, ei ole se henkilö kuitenkaan?


      Onnenpyörä näyttää aika mukavalle... rosvo-poks ääni on hyvä... AI-pelaajien tasoja säätää ja tosiaan tehtäviä enemmän :)

    • Anonyymi

      Miten tähän mennääääään

    • Anonyymi

      Eikös tuo ollut valmis ja aivan hyväkin jo aikoinaan vuosikymmeniäkin sitten?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      56
      2979
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2818
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      34
      1977
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1922
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1727
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1432
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      93
      1200
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1142
    Aihe