Täystiilitalon muuraaminen

TaloTiilestäkö

Tykkään tiilipinnasta niin sisällä kuin ulkona. Eikö tuollainen seinä olisi loppujen lopuksi nopea rakentaa kun jäisi pois rappaukset, levyttämiset, tasoittelut, sun muut? Tuntuu että muuraaminen voisi olla rentouttavaa ja rattoisaa puuhaa kuunnellen luureista samalla musiikkia. Mitä vanhoja keskusteluita selailin ja parin tiilivalmistajan sivuja lueskelin, niin ei pelkän rungon osalta hintaeron pitäisi olla kuin jokusen tuhatlappusen korkeampi verrattuna muilla materiaaleilla toteuttaviin, mutta jos tosiaan "tyytyisi" tiilipintaan, niin eikö käänny suorastaan säästöpuolelle?

Kerkeääkö muuraustaidon opetella muuraamalla ensin roskakatoksen ja autotallin? Voiko tuossa tehdä virheitä, jotka tulevat esiin liian myöhään?

34

4275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GrandDesign

Kaikkea tulee mieleen tiilenpäitä tarkastellessa.

• havainnoitua

Viikonlopun avaustehtailijat olleet kiitettävän hyvässä vauhdissa tänä viikonloppuna!

• NickNailer

Olen katsellut Porche 911:stä. Voisiko sellaisen tehdä itse?

Peltisakset on.

Ja vakavasti ottaen ...

• työttömänäollut

Ihan ensiksi muuraustaidon oppii melko helpolla. Itse jäin aikoinaan työttömäksi ja käytin tuon työttömyysajan hyväksi rakentamalla suurelta osin kierrätystarpeista talon itselleni. Joten muuraamista harjoittelin ensin leca-harkkoja muuraamalla perustuksiin, harkot ostin tietty pienissä erissä muiden rakentajien ylijäämää. Samaisilla harkkojenhakureissuilla löytyi aika paljon tiiliä, joten sain myös kaikki tiilit talooni useista paikoista ostamalla loppuerät ym.
      Muurasin sitten kaikki muuraukset talooni, savupiipun, palomuurit ja julkisivut. Ei ollut mitenkään vaikeaa. Tiilet vain piti muurata niin "sekoittaen" julkisivuun, että eri tiilierien värit eivät eroittuneet lopputuloksesta. Ohessa kuvakin lopputuloksesta https://aijaa.com/tILWT6
      Myöhemmin olen vielä rakentanut muutaman omakotitalon ja muita rakennuksia muuraamalla, joihin kaikkiin olen tehnyt muuraukset itse. Olen myös tehnyt tiiliäkin itse, kun ostin vanhan tiilikoneen. Yllättävän nopeaa on se tiilienkin tekeminen, kun homman ensin opettelee. Ensi kesänä on tarkoitus tehdä tiiliä kesämökkimme rakennukselle.
      Varsin edullisesti pystyy itse rakentamaan, jos osaa muurata ja hankkia tarveaineet edullisesti.

• TaloTiilestäkö

Kiitoksia kokemustesi jakamisesta! Hienon näköinen talo: aumakatto sopii mainiosti tiiliverhoiluun ja eriväriset tiilet tuovat elävyyttä!

• työttömänäollut
        TaloTiilestäkö kirjoitti:

Kiitoksia kokemustesi jakamisesta! Hienon näköinen talo: aumakatto sopii mainiosti tiiliverhoiluun ja eriväriset tiilet tuovat elävyyttä!

Halusin nyt kannustaa oman talon rakentamisessa, että ei tämä mitään rakettitiedettä ole. Ulkoseiniin valitsin kaikki punaiset poltetut tiilet ja muurasin sisäseiniä muista tiilistä, mitä sain ostettua kierrätystarpeina.
        Värillisen muurauslaastin tein itse sekoittamalla aina tietyn määrän punamultaa ihan tavallisen muurauslaastin joukkoon. Muurauslaastin tein sekoittamalla filleriä ja Parmua.
        Tuo kuvan talo ei maksanut mahdottomia, täysin valmiiksi tontteineen ja liittymineen n. 62000€

• TaloTiilestäkö

Kiitoksia vaan kannustuksesta! Pitkään oli mulla tiilitalo poissa vaihtoehdoista, kun kuvittelin että olisi vaikein, työläin ja kallein tavanomaisista pientalon rakennusmenetelmistä, mutta nyt täytyy tämäkin vaihtoehto tutkia läpi.

• työttömänäollut

Kiitoksia vaan kannustuksesta! Pitkään oli mulla tiilitalo poissa vaihtoehdoista, kun kuvittelin että olisi vaikein, työläin ja kallein tavanomaisista pientalon rakennusmenetelmistä, mutta nyt täytyy tämäkin vaihtoehto tutkia läpi.

Samaan aikaan kaveri rakensi oman tiilitalonsa lähes naapuriin osin purkutiilistä, kaikki sisäpuoliset seinät tulivat purkutiilistä ja julkisivuihin kaveri hankki uudet tiilit. Ei tullut kovin kalliiksi sekään talo! Ei meidän taloja niistä muista kalliisti rakennetuista "pakettitaloista" erottanut sillä asuinalueella, Kaveri asuu vieläkin omassa talossaan, minä puolestani myin omani, kun muutin toiselle paikkakunnalle työn vuoksi.
        Tuossa vielä kuva tuosta kierrätystiilistä muuratusta talostani https://aijaa.com/D8eGJX

• KylläTiiliHyväOn

Ihmiset sitä on ennenkin tehneet. Itse muurasin väliseinistä tulisijoihin itse. Ei ollut ehkä niin nopeaa kuin ammattimiehellä, mutta paljon halvempaa.

Muistat tain täystiilitaloa muuratessa että teet vähintään kolmikerroksisen seinän. Älä edes yritä kaksikerroksisella, jollet halua käyttää lämmitykseen kaikkia varojasi. Itse tekisin nelikerroksisen seinän, ja tilaisin tiilet Saksasta. Weber toimittaa niitä "reikätiilejä" jotka pitävät kämpän kesällä viileänä ja talvella lämpimänä. Mutta muista että seinän paksuus pitää olla vähintään se 60cm. Mieluummin 80cm.

• NickNailer

Muuraus ei ole mikään helppo juttu. Mitä korkeammat seinät, sen hankalampaa saada suoraa seinää. Ensimmäisen seinänsä tuppaa jokainen aloittelija purkamaan.

800 mm seinä syö jo ikkuna-aukoista valoa. Ikkunoista tulee väkisinkin "ampuma-aukkoja".

Kolminkertainen tiiliseinä on sinänsä hyvä, jos laittaa kunnon eristeen väliin.

Isä insinöörinä hallitsi kaikki rakentamiseen liittyneet työt, mutta jätti puhtaaksimuuraamisen muurareille. Samaa periaatetta olen noudattanut itsekin.

• TaloTiilestäkö

Kiitoksia, nyt tuli konkretiaa! Voisikohan muuraamisessa käyttää hyväksi ohjauslautaa, joka myös estäisi laastin pursuamisen toiselta puolelta pois? Nopeuttaisi myös työtä, kun tiilet voisi asettaa sen avulla suoraan paikoilleen. Vai kävisikö siinä niin, että laastia tursuaisi laudan ja tiilen väliin ja kerkäisi kuivua sinne niin, että kun lauta otetaan pois, niin putsaamiseen tärväytyisi ohjuria käyttämällä säätetty aika?

Toki ohjauslaudan tukirakenteissa olisi haastetta. Tai entäs molemminpuolinen ohjauslauta, jolloin ohjuri olisikin erittäin yksinkertainen ja tukeutuisi alempaan valmiiseen seinään. Sopivasti laastia alas, pudotetaan tiili ohjureiden väliin ja painellaan ohjurilaudan pinnan tasoon. Tälläista ohjuria olisi niin nopea operoida, että tiilen ja ohjureiden väliin päässeen vähäisen laastin pyyhkisi kostealla sienellä nopeasti pois.

Kolminkertaisen tiiliseinän rakennekuvia en äkkiseltään onnistunut löytämään. Mikä idea tuossa muuten on? Käsittääkseni aiemmin tehtiin paksuja tiiliseiniä kun ei ollut kunnollisia eristeitä seinän sisään laitettavaksi ja kantavuuden takia. Kantavuuden takia voitaisiin toki nykyäänkin käyttää, mutta halvemmaksi tulee turvautua betoniin. Eikö yksikerroksiselle talolle kolminkertainen tiiliseinä olisi liioittelua? Pitäisi varmaan kaivella Tampereen teknillisen yliopiston tiiliseinärakenteiden varaavuudesta tekemä tutkimus jostain esiin siltä varalta, että kolmas tiilikerros toisi joko energiahyötyä tai mukavuutta - tosin tuo viimemainittu tuskin tutkimuksesta selviää.

• MuuraaItse

Kiitoksia, nyt tuli konkretiaa! Voisikohan muuraamisessa käyttää hyväksi ohjauslautaa, joka myös estäisi laastin pursuamisen toiselta puolelta pois? Nopeuttaisi myös työtä, kun tiilet voisi asettaa sen avulla suoraan paikoilleen. Vai kävisikö siinä niin, että laastia tursuaisi laudan ja tiilen väliin ja kerkäisi kuivua sinne niin, että kun lauta otetaan pois, niin putsaamiseen tärväytyisi ohjuria käyttämällä säätetty aika?

Toki ohjauslaudan tukirakenteissa olisi haastetta. Tai entäs molemminpuolinen ohjauslauta, jolloin ohjuri olisikin erittäin yksinkertainen ja tukeutuisi alempaan valmiiseen seinään. Sopivasti laastia alas, pudotetaan tiili ohjureiden väliin ja painellaan ohjurilaudan pinnan tasoon. Tälläista ohjuria olisi niin nopea operoida, että tiilen ja ohjureiden väliin päässeen vähäisen laastin pyyhkisi kostealla sienellä nopeasti pois.

Kolminkertaisen tiiliseinän rakennekuvia en äkkiseltään onnistunut löytämään. Mikä idea tuossa muuten on? Käsittääkseni aiemmin tehtiin paksuja tiiliseiniä kun ei ollut kunnollisia eristeitä seinän sisään laitettavaksi ja kantavuuden takia. Kantavuuden takia voitaisiin toki nykyäänkin käyttää, mutta halvemmaksi tulee turvautua betoniin. Eikö yksikerroksiselle talolle kolminkertainen tiiliseinä olisi liioittelua? Pitäisi varmaan kaivella Tampereen teknillisen yliopiston tiiliseinärakenteiden varaavuudesta tekemä tutkimus jostain esiin siltä varalta, että kolmas tiilikerros toisi joko energiahyötyä tai mukavuutta - tosin tuo viimemainittu tuskin tutkimuksesta selviää.

Ei siinä mitään lautaa tarvitse, kun linjalanka ajaa saman asian. Tuulisella paikalla toki voi olla ongelmia alkuun. Jos seinä on vain kolmimetrinen voi riviä oikoa jollain alumiinivatupassillakin kun on saanut rivin valmiiksi. Menee aika kauan ennen kuin tiilet jämähtävät paikoilleen. Kun hitaasti etenee ja mittaa koko ajan, niin kyllä siitä suoran saa.

Sisällä voi käyttää laseria. Suuri seinä ulkona puhtaaksimuurattuna on kyllä aloittelijalle hankala paikka. Tiili on todella hyvä materiaali ja ainoa huono puoli todellakin on muurauksen hinta. Tiiliäkin saa mielestäni kohtuu hintaan vaikka ostaisi uutenakin. Toki olen itsekkin ostanut jäännöseriä pihaprojekteihin.

• TaloTiilestäkö
        MuuraaItse kirjoitti:

Ei siinä mitään lautaa tarvitse, kun linjalanka ajaa saman asian. Tuulisella paikalla toki voi olla ongelmia alkuun. Jos seinä on vain kolmimetrinen voi riviä oikoa jollain alumiinivatupassillakin kun on saanut rivin valmiiksi. Menee aika kauan ennen kuin tiilet jämähtävät paikoilleen. Kun hitaasti etenee ja mittaa koko ajan, niin kyllä siitä suoran saa.

Sisällä voi käyttää laseria. Suuri seinä ulkona puhtaaksimuurattuna on kyllä aloittelijalle hankala paikka. Tiili on todella hyvä materiaali ja ainoa huono puoli todellakin on muurauksen hinta. Tiiliäkin saa mielestäni kohtuu hintaan vaikka ostaisi uutenakin. Toki olen itsekkin ostanut jäännöseriä pihaprojekteihin.

Hienoa, kiitos! Tosiaan, alle kolmen metrin olisi tarkoitus pysyä. Osaatteko sanoa miksiköhän Suomessa ei käytetä (päätellen tarjonnan puutteesta) muurattavia palkkikenkiä, kuten http://www.builderdepot.co.uk/speed-pro-masonry-joist-hanger-50mm-x-100mm.html ? Meinaan tuollaisella kuvittelisi saatavan näppärästi lattian kannattajat ripustettua. Mielessäni on rakenne: palkisto Finnfoamin-rossipohjalevyt lattialankku (maan peitoksi kevytsoraa, jotta alapohjan minimi U-arvovaatimus täyttyy). Ikkunoiden yläpuolelle ajattelin puista rakennetta, niin ei tarvitse mitään aukonylityspalkkeja ja tiilien ripustuksia muurailla. Toisekseen musta pystylaudoitus ikkunan yläpuolella olisi mielestäni tyylikäs.

• täystiilitalossa
        NickNailer kirjoitti:

Muuraus ei ole mikään helppo juttu. Mitä korkeammat seinät, sen hankalampaa saada suoraa seinää. Ensimmäisen seinänsä tuppaa jokainen aloittelija purkamaan.

800 mm seinä syö jo ikkuna-aukoista valoa. Ikkunoista tulee väkisinkin "ampuma-aukkoja".

Kolminkertainen tiiliseinä on sinänsä hyvä, jos laittaa kunnon eristeen väliin.

Isä insinöörinä hallitsi kaikki rakentamiseen liittyneet työt, mutta jätti puhtaaksimuuraamisen muurareille. Samaa periaatetta olen noudattanut itsekin.

Ja höpö höpö taase Nick! Tiiliseinä tulee suora linjalankojen avulla, ei ne mihinkään kaadu. Muurauslinjat kun laittaa suoraan vatupassilla, niin väkisinkin tulee suoraa seinää. Ja tuulikaan ei haittaa, kun linjalangat on riittävän tiukalla.
        Aikoinaan v. 1952 isäni (18v.) ja setäni (23v.) muurasivat 9 x 27 metrin täystiilirakennuksen täysin opettelemalla siinä työn ohessa. Tekivät tiilitkin vielä itse! Rakennus on vieläkin pystyssä ja hieman siinä on takaseinällä havaittavissa opettelun makua, kun muurauslinjoina on käytetty vain ensin muurattuja nurkkia, ei siis valmiiksi asennettuja muurauslinjoja.
        Seinän rakenne on kolminkertainen, eli kahdella ilmaraolla oleva seinä. Pahempia kylmäsiltoja en ole havainnut, vaikka silloin eristeaineet ovat olleet aika rajatut. Lämmityskustannukset ovat varsin kohtuulliset. Seinän paksuus ei ole mikään kohtuuton, kun väliin on tiilet muurattu kyljelleen. Sidostiiliä ei ole käytetty muurauksia tukemaan, vaan seinämuuraukset on sidottu bitumiin kastetuilla teräshakasilla.

Naapurissani on täystiilinen omakotitalo https://aijaa.com/WpgP1d, jonka seinärakenne on tälläinen. https://aijaa.com/ZpAIwV Tiilit on tehty samaisella tiilikoneella, millä isäni ja setäni tekivät tiilit meidänkin rakennukseen.

• TaloTiilestäkö
        täystiilitalossa kirjoitti:

Ja höpö höpö taase Nick! Tiiliseinä tulee suora linjalankojen avulla, ei ne mihinkään kaadu. Muurauslinjat kun laittaa suoraan vatupassilla, niin väkisinkin tulee suoraa seinää. Ja tuulikaan ei haittaa, kun linjalangat on riittävän tiukalla.
        Aikoinaan v. 1952 isäni (18v.) ja setäni (23v.) muurasivat 9 x 27 metrin täystiilirakennuksen täysin opettelemalla siinä työn ohessa. Tekivät tiilitkin vielä itse! Rakennus on vieläkin pystyssä ja hieman siinä on takaseinällä havaittavissa opettelun makua, kun muurauslinjoina on käytetty vain ensin muurattuja nurkkia, ei siis valmiiksi asennettuja muurauslinjoja.
        Seinän rakenne on kolminkertainen, eli kahdella ilmaraolla oleva seinä. Pahempia kylmäsiltoja en ole havainnut, vaikka silloin eristeaineet ovat olleet aika rajatut. Lämmityskustannukset ovat varsin kohtuulliset. Seinän paksuus ei ole mikään kohtuuton, kun väliin on tiilet muurattu kyljelleen. Sidostiiliä ei ole käytetty muurauksia tukemaan, vaan seinämuuraukset on sidottu bitumiin kastetuilla teräshakasilla.

Naapurissani on täystiilinen omakotitalo https://aijaa.com/WpgP1d, jonka seinärakenne on tälläinen. https://aijaa.com/ZpAIwV Tiilit on tehty samaisella tiilikoneella, millä isäni ja setäni tekivät tiilit meidänkin rakennukseen.

Kiitoksia mielenkiintoisista kuvista, varsinkin tuosta rakennekuvasta! Onko tuossa mitään muuta eristettä kuin ilmaa? Nykyaikainen versio tuosta olisi kennotiiliharkko, mutta siinä joutuu molemmat puolet rappaamaan, railoamiset ja kiinnitykset hankalampia ym.

• täystiilitalossa

Kiitoksia mielenkiintoisista kuvista, varsinkin tuosta rakennekuvasta! Onko tuossa mitään muuta eristettä kuin ilmaa? Nykyaikainen versio tuosta olisi kennotiiliharkko, mutta siinä joutuu molemmat puolet rappaamaan, railoamiset ja kiinnitykset hankalampia ym.

Tuossa naapurin talossa on eristeenä toisessa ilmaraossa koksikuonaa, jota käytettiin paljon eristeenä näissä täystiilitaloissa ennen ja muissakin rakennuksissa.

• TaloTiilestäkö
        täystiilitalossa kirjoitti:

Tuossa naapurin talossa on eristeenä toisessa ilmaraossa koksikuonaa, jota käytettiin paljon eristeenä näissä täystiilitaloissa ennen ja muissakin rakennuksissa.

Ahaa, nykyään voisi samaan tarkaitukseen varmaankin käyttää perliittirakeita (ainakin noita em. harkkoja löytyy perliittitäytöllä). Ehkä nuo palaavat kun robotiikka kehittyy sen verran pitkälle että niillä sujuu talon muuraus.

• Mikäsenyt

Vannehtii päätä tällä kertaa?

• ex-muurarin-mulkero

Muurarin ura kannattaa aloittaa Esa-grillin "muurauksella" ja edetä sitä kautta vaativimpiin roskakatos ym. muurauksiin . Kaakeliuunien ja muidenkin tulisijojen muurauksiin voikin viikon pari harjoiteltuaan jo ryhtyä ja aloittaa asiakkaitten "rosvouksen"

• MattiPekkarinen

Suomessa on 70-80 luvuilla rakennettu tuhansia tiilijulkisivullisia kivitaloja joissa runko on Siporexia. Myös kattorakenteet näihin tehtiin siposta. Olin poikasena näitä kesätöissä rakentelemassa ja nykyään asun itse tuollaisessa -83 rakennetussa sipotalossa jossa tiilivuoraus. Siporunko on 250mm vahva... tosi energiapihi, hiljainen ja hyvä talo... eikä homehdu ikinä

• IhailenMuurariIsää

Katsoin erään rivitalon muurausta. Väliseinän muurasi "ensikertalainen muurari", tiilirivit eivät olleet suoria. Onneksi seinä jäi rakenteiden ja sisustuslevyjen taakse piiloon. Muurareilla on tosi kovat tuntipalkat, joten itse muuraamalla säästät, jos vain pokka kestää katsoa lopputuloksen. Isävainaa muuten muurasi itse lisärakennuksen eläkepäivillään ja siitä tuli hyvä. Hän oli tosin nuorena miehenä rakentanut kymmenkunta omakotitaloa myyntiin ja yhden kirkon!

• työttömänäollut

Muuraaminen on helppoa hommaa, jos vain malttaa laittaa muurauslinjat huolella. Alan oppikirjoja löytyy hyvin kirjastoista ja netin kautta löytyy ohjeita.
        Isäni oli "nälän opettama" muurari ja olin hänen apunaan jo 10 vuotiaana rakennuksella. Jo silloin opin, että ihmiset näitä hommia tekee, eivät ne seinät siemenestä kasva! Joten itsekin lähdin rohkeasti opettelemaan muuraamista omaa taloani rakentaessani. Aika nopeasti työ opetti, kun ensin muurasin perustusharkkoja. Välillä kävin katsomassa muiden rakennuksilla, kuinka muurarit muurasivat julkisivuja ja savupiippuja. Rohkeasti tein sitten kaikki muuraukset ihan itse ja muutamat kaverit innostuivat siitä myös rakentamaan omia talojaan. Tehtiin kaveriporukalla sitten useampikin omakotitalo itsellemme, osa asuu vieläkin niissä taloissa. Minä myin omani, kun muutin työn vuoksi toiselle paikkakunnalle. Tuossa kuva, kun aloitin harkkojen muuraamisen https://aijaa.com/yfWE7D

• työmaillaollut

Monella rakennustyömaalla näkee "ammattimiesten" muurauksia, jotka ovat aivan hirveää jälkeä. Tiilijaotukset aivan päin peestä ja laastilla sotkettu joka paikka. Monet omaa taloaan muuraavat omatoimiset rakentajat tekevät paljon tunnollisempaa työjälkeä.
        Olen myös nähnyt, että joillekin ammattimuurareille nousee päähän kahdenlaista nestettä, toisille alkoholia ja toisille kusta, pahin mahdollinen tilanne, kun nousee molempia. Voi sitä simputuksen määrää, kun tälläinen muurari rinssaa aputöiden laastin ja tiilien kanssa. Nykyään tälläiset on työttöminä kortistossa, mutta ennen virolaisia he olivat todellinen riesa työmailla. Tosin osa heistä äänestettiin erilaisiin luottamustehtäviin, että olivat poissa työmailta aina jossain kokouksissa.

• TaloTiilestäkö

Mitäs mieltä olette oheisen laskelman realistisuudesta? Löytääkö urakkahintaan 90 €/m2 pätevän täystiiliseinän muuraajan/-tiimin? 200 m2 seinää irtoaisi siinä tapauksessa 46 000 eurolla, mikä ei tunnu ollenkaan pahalta valmiilla seinäpinnoilla olevista seinämuureista. Laskelmassa yksinkertaisuuden vuoksi oioin olettamalla että tuolla tiili- ja laastimäärällä hoituisi n. 130 m2:n talon ulko- ja väliseinät (halvempaahan väliseinien teko täytyy olla).

https://wienerberger.fi/ratkaisut/terca-tiilitalon-kustannukset

• kannattaaharkitamyös

Vaikea sanoa, kun olen aina itse muurannut. Kaveri muurautti kurssikeskuksella oppilastyönä muuraukset taloonsa. Jälki oli ihan hyvää ja nopeasti muurasivat, kun koko porukka oli paikalla kurssilaisista.

• Zuibbadui

Jos tekee täystiilitalon "hartiapankilla" niin pitääkö se saada harjakorkeuteen ensimmäisen kesän aikana vai voiko tehdä parin vuoden projektina?

• Kysymys

Mikäli talon runko muurataan perinteisistä tiileistä niin kuinka vahva seinän tulee olla jotta se on turvallinen (ei sorru) ja on riittävän paksu kattamaan rakennusmääräykset?

Ymmärtääkseni NRT-kokoiset tiilet ovat ns. perus tiiliä. Näiden koko on 270 x 130 x 75. Eli jos seinästä tehtäisiin kahden kiven vahvuinen niin vahvuudeksi tulisi ~260mm. (ks. esim. https://www.raikkonen.fi/tuote/tiili-nrt-punainen-harjattu/) Riittääkö tämä vai pitääkö olla kolmaskin kerros tiiliä?

• äikän.ope

Tiilistä, ei tiileistä.

• asdasdasdd

kiitos kontribuutiosta

• Muurari46

Täältähän näitä kannattaa kysellä,....vastaan nyt kuiteski.
      Täystiiliseinän runkotiileksi voit laittaa vaikka 85mm leveän tiilen, jos pidät talosi yhden kerroksen korkuisena. Riittää kyllä normaaliksi runkoratkaisuksi. Kaksi kerros ratkaisu vaatii jo normaalikokoisen eli 130mm leveän tiilen. Eikä vaadi mitään tuplaseiniä, jos rakennetaan ns normaalia ok- taloa, eikä mitään järjettömiä "yksi seinä pelkkää lasia" tyyliin...
      Siitä ulospäin eriste hanskarako, julkisivuverhous.
      Voihan sitä, jos rahaa riittää laittaa vaikka sen seitsemän riviä tiiliä, joten
      tottakai tukevampi seinärakenne mitä paksumpi...
      Tuon rakenteen päättää kuitenki loppujenlopuksi rakennesuunnitelija, joten täältä et parasta tietoa saa...

• HÖRPPÄ_

"Siitä ulospäin eriste hanskarako, julkisivuverhous."

Mikäs täystiiliseinä se on jos tulee verhoilu eriste tiili. Siinä on jo kolme kerrosta ja mahdollisesti kolmea eri materiaalia. Tuossa on kysyjä varmaan tarkoittanut, että muurataan massiiviset tiiliseinät ilman eristeitä.

• hanskarako
        HÖRPPÄ_ kirjoitti:

"Siitä ulospäin eriste hanskarako, julkisivuverhous."

Mikäs täystiiliseinä se on jos tulee verhoilu eriste tiili. Siinä on jo kolme kerrosta ja mahdollisesti kolmea eri materiaalia. Tuossa on kysyjä varmaan tarkoittanut, että muurataan massiiviset tiiliseinät ilman eristeitä.

joo kyllä pitää olla.
        Käyttää vanerilevyjä,vatupassilla ne suoraksi,molemmin puolin,väliin vaan pudottelee laastia ja itsetehtyjä tiiliä,ei pursua laastit.
        Muuraus on helppoa.

• SDgsfgsfg
      • muurariyksi

Suomessa ei ole tapana betonin kanssa muurailla!!
        Säkki s-30 -tä ja kokeilemaan!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      34
      4571
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3175
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2311
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      49
      2182
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      163
      2039
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1643
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1641
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1611
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1269
    Aihe