Lattea valo

Canonisti

Sää on Etelä-Suomessa taas perusharmaa ja valo niin lattea, ettei viitsi edes kaivaa kameraa esille ulkona.

11

603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt ainakin ikkunasta katsoen paistaa aurinko! Onko aurinko lattea on makuasia, mielestäni se saa aikaan liiankin suuria kontrastieroja kirkkaan ja varjojen välillä.

      Latteuteenkin saattaa auttaa kun hieman lisää kontrastia kuvaan sekä värikylläisyyttä ja kuva näyttää kuin uudelta. Filmiaikaan se oli vaikeampaa!

      • Canonisti

        Jep! Täälläkin selkeni puolipilviseksi ja kamera oli mukana ulkoillessa.


    • kurjista_kurjin

      Kyllähän se räikeä auringonpaiste on kaikista kehnoin valokuvaussää.

    • Joku taas pitää sumusta. Talvella lumi peittää paljon. Nyt kun lumi sulaa kaikki roina tulee näkyviin. Onko ne lumikellot parempi kuvata pilvisellä vai aurinkoisella kelillä? Kukkineet jo pitkään.

      • PötköäVääntää

        Kyllä koiranpötköjä voi kuvata. Siinä on se hauska puoli, ettei kuva haise. Ja mikäs ihastuttavampi postikortti, kuin kuva isosta läjästä hevosenpaskaa. Katsojassa saattaa herätä naurun kaltaista reaktiota, koska kuvausaihe on niin epätavallinen, ei haise, ja kun katsoja oivaltaa, mitä siinä kuvassa esitetään.

        Pilvisellä vai aurinkoisella kelillä? Sekä että. Loivempi kontrasti pilvisellä kelillä. Värikylläisyyttä auringon paisteessa. Nyt on melkein se aika vuodesta, ettei tarvitse käyttää värinkorostusta: kesä.

        Kerran kun oltiin ulkoilemassa koiran kanssa, ja minulla teleobjektiivi kamerassa mukana, eno näytti kuvauskohdetta: koira oli juuri vääntämässä pötköä. Eno olisi toivonut minun kuvaavan koiraa juuri silloin. En tiedä, onko sellaisia kuvia tehty paljon. Mutta onhan se eräänlainen spektaakkeli. Toinen eno joskus puhui, että koiranpötköstä saisi suklaakeksiviipaleita, jos laittaa ensin pakastelokeroon, ja sitten vasta viipaloi veitsellä.


      • PötköäVääntää kirjoitti:

        Kyllä koiranpötköjä voi kuvata. Siinä on se hauska puoli, ettei kuva haise. Ja mikäs ihastuttavampi postikortti, kuin kuva isosta läjästä hevosenpaskaa. Katsojassa saattaa herätä naurun kaltaista reaktiota, koska kuvausaihe on niin epätavallinen, ei haise, ja kun katsoja oivaltaa, mitä siinä kuvassa esitetään.

        Pilvisellä vai aurinkoisella kelillä? Sekä että. Loivempi kontrasti pilvisellä kelillä. Värikylläisyyttä auringon paisteessa. Nyt on melkein se aika vuodesta, ettei tarvitse käyttää värinkorostusta: kesä.

        Kerran kun oltiin ulkoilemassa koiran kanssa, ja minulla teleobjektiivi kamerassa mukana, eno näytti kuvauskohdetta: koira oli juuri vääntämässä pötköä. Eno olisi toivonut minun kuvaavan koiraa juuri silloin. En tiedä, onko sellaisia kuvia tehty paljon. Mutta onhan se eräänlainen spektaakkeli. Toinen eno joskus puhui, että koiranpötköstä saisi suklaakeksiviipaleita, jos laittaa ensin pakastelokeroon, ja sitten vasta viipaloi veitsellä.

        Jokaisellahan meistä on mieliaiheemme!


    • fkhsg

      Kirkkaalla auringonpaisteella huonot kuvat tulee.
      Paras on ohut pilvipeite. Aurinko näkyy, mutta varjoja ei tule.

      • Tsuumikosh

        Eri mieltä. Joskus oli luontokuvaajien neuvo, ja muoti, ja tyyli kuvata pilvipoudalla. Minun mielestäni esim. arkkitehtuurin kuvaamiseen sopii auringonvalo. Pittoreski maisema kesäpäivänä saattaa näyttää kuin maalatulta taululta. Helteellä taivas tuntuu olevan eri tavalla sininen kuin muulloin.
        Tosin voidaan myöntää, että kyllä vaalea, ei harmaa, pilvipouta saattaa joskus korostaa värejä ja loiventaa kontrastia tavalla, joka ei tunnu lattealta.


      • Canonisti
        Tsuumikosh kirjoitti:

        Eri mieltä. Joskus oli luontokuvaajien neuvo, ja muoti, ja tyyli kuvata pilvipoudalla. Minun mielestäni esim. arkkitehtuurin kuvaamiseen sopii auringonvalo. Pittoreski maisema kesäpäivänä saattaa näyttää kuin maalatulta taululta. Helteellä taivas tuntuu olevan eri tavalla sininen kuin muulloin.
        Tosin voidaan myöntää, että kyllä vaalea, ei harmaa, pilvipouta saattaa joskus korostaa värejä ja loiventaa kontrastia tavalla, joka ei tunnu lattealta.

        Harmaan aamupäivän postaus on näemmä alkanut elämään omaa elämäänsä. Tsuumikosh on siinä mielessä oikeassa, että nykyiset digikamerat kestävät paljon suurempia kontrastieroja kuin vanhemmat, saati filmiajan nopeat filmit.

        Arkkitehtuuria voi kuvata kirkkaassakin auringonvalossa hyvällä rungolla. Kun mennään riittävän kirkkaaseen, ei voi enää käyttää .jpg muotoa, vaan on kuvattava .raw. Lopulta onnistuu vain HDR kuvana.


      • Canonisti kirjoitti:

        Harmaan aamupäivän postaus on näemmä alkanut elämään omaa elämäänsä. Tsuumikosh on siinä mielessä oikeassa, että nykyiset digikamerat kestävät paljon suurempia kontrastieroja kuin vanhemmat, saati filmiajan nopeat filmit.

        Arkkitehtuuria voi kuvata kirkkaassakin auringonvalossa hyvällä rungolla. Kun mennään riittävän kirkkaaseen, ei voi enää käyttää .jpg muotoa, vaan on kuvattava .raw. Lopulta onnistuu vain HDR kuvana.

        HDR:hän on jpg muotoa. Ainakaan en muista oman kamerani kuvaavan HDR kuvia nef muotoon!


      • Tsuumikosh
        Canonisti kirjoitti:

        Harmaan aamupäivän postaus on näemmä alkanut elämään omaa elämäänsä. Tsuumikosh on siinä mielessä oikeassa, että nykyiset digikamerat kestävät paljon suurempia kontrastieroja kuin vanhemmat, saati filmiajan nopeat filmit.

        Arkkitehtuuria voi kuvata kirkkaassakin auringonvalossa hyvällä rungolla. Kun mennään riittävän kirkkaaseen, ei voi enää käyttää .jpg muotoa, vaan on kuvattava .raw. Lopulta onnistuu vain HDR kuvana.

        >> Arkkitehtuuria voi kuvata kirkkaassakin auringonvalossa hyvällä rungolla <<

        Melkein millä hyvänsä kameralla voi kuvata arkkitehtuuria, melkein missä hyvänsä valossa. Aurinko jos paistaa tietyssä kulmassa sivulta päin talon seinälle, voi syntyä jollain hetkellä kontrastisuutta jopa seinän pintaan: syntyy varjoja rappaukseen tai rosoiseen tiileen, niin että pintakuvio näkyy oivallisesti. Mustavalkokuvauksella voi vielä yrittää korostaa pinnan muotoa kuvaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe