maahanpanijaisetkin menneet sellaisiksi

Asko751t

(häät jo aiemmin) ett omaiset sanelee millaisia kukkia ja montako ja tilin numeroa ja vaikka mitä.

18

321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järkevä.rahan.kanssa

Omaiset nykyisin usein toivovat laitettavan yhden ruusun. Minusta se ei ole huono. Itse en ollut tiennyt sitä ja melkein hävetti kun laskin 40 €:n kimpun ja muilla oli yksi ruusu. Miettiköhän ne, että mikäs pröystäilijä tuo on. Tilinumero on yleensä johonkin hyväntekijäisyyteen ja vain niille, jotka haluavat laittaa, kukaan ei syynää, oletko juuri sinä sinne laittanut.
      Häät ovat menneet mahdottomiksi. Meilläkin on tuossa tilinumero ollut jo monta viikkoa vaikka häät ovat kesällä. Sanoinkin morsiamelle, miksi viettää häitä, jos ei ole rahaa. Hän vastasi: ei se siitä johdu että ei ole rahaa, mutta ei kertonut, mitä varten se sitten on. Aikanaan itse ja nyt lapseni menivät naimisiin siten, että paikalla oli pappi ja todistajat, kun rahaa häihin ei ollut. Siis priorisointia asunto edellä.

• Haamatkamania

Eikö ne tilit ole tarkoitettu sille lahjalle, jonka toivotaan olevan rahaa.

• Järkevä.rahan.kanssa
        Haamatkamania kirjoitti:

Eikö ne tilit ole tarkoitettu sille lahjalle, jonka toivotaan olevan rahaa.

No, miksi sitten tili on avattu jo viimekuussa ja nro jaettu, vaikka häihin on vielä 4 kk? Väkisinkin tulee mieleen että haluavat kerätä tilavuokraan, hääasuihin ja muuhun, mitä pitää etukäteen maksaa. Kyllä riittäisi, jos kertoisi vain että lahja rahana ja antaisi tilinumero vaikka kuukautta ennen. Nyt on sellainen olo, että mikä raha siinä riittää.

• Juhlafriikki

No mutku nykyajan häitä suunnitellaan ja tehdään vuositolkulla. Pitopalveluilta tilataan nyt jo vouden 2019 häitä kun tämän vuoden kesä ym. ovat jo täysiä - tai ainakin melkein.

• Uskon, että odotetuin lahja juhlaan kuin juhlaan on rahalahjoitus. Kun minut vihittiin teki äitini ja anoppi listan mitä me nuoripari tarvitsimme. Se oli kahdeksakytluvun alkua. Saimme juuri sellaisia lahjoja mitä tarvitsimme eikä yhtään samoja. Juhlavieraita oli noin 60-henkilöä. Kirkosta siirryimme uuteen kotiimme juhlimaan.
      Kustannukset maksoimme itse, mutta appiukko oli avokätinen niitä jaettaessa.

Kun esikoinen vihittiin, juhlittiin miniä ja sulhanen ja molempien lähiomaiset keskenämme., vajaa kaksikymmentä henkilöä. Kirkko vihkiminen ja esikoisen kotona kahvitus ja myöhemmin ruokailu ravintolassa. Ei lahjoja oli nuorenparin toive. Tulihan niitäkin ja rahamuistamisia. Nuoripari kustansi itse häänsä, no, taisi eksäkin olla isänsä tavoin avokätinen kuin myös miniän vanhemmat.

Kun täytin 70-vuotta vieraat tiesivät, että remppapossu on seteli-ja kolikkolahjoja varten.

Anopin hautajaisiin osallistui vain me läheiset. Tein kaikille pienet kukkakimput samaan sävyyn. Kukat laitoimme arkun kannelle. Seurakuntakeskuksessa oli pidettiin mistotilaisuus, kahvitus ja kainulaisia pitoherkkuja.

Seuraavista juhlista ei ole tietoa, mutta jos ja kun kuopus valmistuu on rahalahja ehkä hänen toiveensa ja tarpeellisin. Mikäli tässä välissä on vuosijuhlia, häitä tai ristiäisiä sanelee kunkin elämäntilanne mitä toisillemme annamme.

• Paljon-juhlia

Kun omia häitä ei ole ollut, monet häät olen käynyt läpi kutsuttuna tai kuokkien. Edullisesti. Juu ja tarjoilut ovat olleet kuten häissä kuuluu. Muistaakseni olen onnitellutkin hääpareja.
        Hautajaisissa en ole heittäytynyt hervottomaksi.
        Muutamille, nyt jo aikuisille, olen kummikin.

• hytinäx1

Olisikin hyvä että ne kukka hommat ja seppeleet jäisivät kokonaan pois maahanpanijaisissa. Laittaisivat vaikka seurakunnan puolesta hautojen hoito tilin vainajalle ja siihen saisi osallistua itse kukin vaikkapa 20€ maksulla. Ne nuo hautojen hoitomaksut ovat aika kalliita, varsinkin pitkä-aikaiset 10 vuotta kestävät haudanhoidot maksavat 700-1000 € vähintään seurakunnista riippuen.

• Miksi-maksaa

Ihminen joka on välittänyt vainajasta, hoitaa sen haudankin hamaan tulevaisuuteen.

• eiturhaatuhlausta

Hyvä idea!
        Me ostimme äidin siunaustilaisuuteen kaikkia osallistujia varten kullekin yhden ruusun ja isältä oli yksi kukkalaite arkun päällä.
        Aivan älytöntä tuhlausta on hankkia kalliita kukkalaiteita jotka menevät heti siunaistilaisuuden päätteeksi roskiin kun vainaja menee poltettavaksi ja tuhkat lasketaan myöhemmin uurnalehtoon.

• hytinäx1
        Miksi-maksaa kirjoitti:

Ihminen joka on välittänyt vainajasta, hoitaa sen haudankin hamaan tulevaisuuteen.

Mutta ajatteleppas. nykyajan perheet ovat aika pieniä, 1-3 lasta ja ehkä leski omaisena. Kaikki lapset eivät välttämättä edes asu samalla paikkakunnalla kuin missä vainajan hautapaikka sijaitsee.

• hytinäx1 kirjoitti:

Mutta ajatteleppas. nykyajan perheet ovat aika pieniä, 1-3 lasta ja ehkä leski omaisena. Kaikki lapset eivät välttämättä edes asu samalla paikkakunnalla kuin missä vainajan hautapaikka sijaitsee.

Miksi yleensä sitten laittaa hautapaikkaa ollenkaan, jos ei sitä jouda kukaan omaisista hoitamaan.
        Pelkkä muistolehto riittäisi sellaisissa tapauksissa, missä käydä muistelemassa ja viemässä kynttilöitä ja mitä kaikkea sitä siellä haudalla sitten tehdäänkin.

• jokainen.tyylillään
        Tellukka kirjoitti:

Miksi yleensä sitten laittaa hautapaikkaa ollenkaan, jos ei sitä jouda kukaan omaisista hoitamaan.
        Pelkkä muistolehto riittäisi sellaisissa tapauksissa, missä käydä muistelemassa ja viemässä kynttilöitä ja mitä kaikkea sitä siellä haudalla sitten tehdäänkin.

Isäni kuoli 5kymmentä vuotta sitten, äitini 2kymmentä haudassaan. Toisen haudalle on matkaa viisi ja puoli sataa kilometriä, toisen neljä ja puoli sataa.
        Joko minä tai pari muuta sukulaista, kuka osuu ensin, laittaa haudat kesäkukintoihin joka vuosi. Ei mistään velvollisuudesta enää, mutta käytäntöön jääneestä perinteestä.
        Oma pääasiallinen tehtäväni on toimittaa joulukynttilät, kun satun siellä tonteilla liikkumaan. Siskon haudalle on matkaa 22 km. Tosi harvoin tulee poikettua. On liian lähellä varmaan.
        Mutta kukin ihminen toimii niin, millainen mielenhäiriö sattuu osumaan, tapojenkin orjuutta moinen.

• sinikkka
        Tellukka kirjoitti:

"missä käydä muistelemassa ja viemässä kynttilöitä ja mitä kaikkea sitä siellä haudalla sitten tehdäänkin. "
        minä voin ihan hyvin muistella sohvalla istuessani illalla.

• Ja-kahvia-kanssa
        sinikkka kirjoitti:

"missä käydä muistelemassa ja viemässä kynttilöitä ja mitä kaikkea sitä siellä haudalla sitten tehdäänkin. "
        minä voin ihan hyvin muistella sohvalla istuessani illalla.

Teen parhaillani illallista (olen herännyt klo 2 eli nyt on ilta), asetun kohta syömään ja muistelen läpi kaiken elämän kirjon ja yksivärisyyden.

• Järkevä.rahan.kanssa

Kumppani ei halua mitään hautapaikkaa, vaan polttohautaus ja tuhkat mereen, sellaiseen paikkaan, jonne saa ripotella. Näin tehtäneen.

• Muutos näkyy tapakulttuurissa, kun tuhkaus on tullut yhtenä muotona toimia. Uurna lasketaan yleensä hautaan- jos on esim sukuhauta-tai mihin kukakin haluaa.
        Meillä viime kesänä vielä vanhan kaavan mukaiset veteraani hautajaiset (isällemme 100v), kantajat ja muutkin miehet osallistuivat haudan peittämiseen muistotilaisuuden jälkeen, skoolasimme konjakilla ja lauloimme lähtiessä vielä- kaunis muisto jäi.
        Meilläkin jo pari uurnaa siinä sukuhaudassa. Vanhimmat siellä 1850 luvulta -heillä taotut ristit nimet siinä keskellä pyöreässä laatassa. Kivet ovat muuttuneet vuosikymmenten aikana, hautausmaat kertovat paljon kauniita rauhan tyysijoita ovat..............

• Eestätaitakaa

Kyllä. Tilit kun panee selväksi, ei tartte häissä peljätä pyyhältääkö stormy paikalle..

• Onhan se vähän kummallista, jos ihminen saa kuoltuaan enemmän kukki, kun koko elinaikanaan.
      En ole kuullut, että tänne olisi aloituksenkaltainen tapa yleistynyt. Kyllä se tännekin tulee.
      Tietenkin se tilinumero tuntuu vähän kyseenalaiselta.
      Siinä voi tuntua, että saattoväki kustantaa hautajaiset, no aika muuttuu, voi olla hyväkin asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3796
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      172
      2315
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1557
    4. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1157
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      23
      1017
    6. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      894
    7. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      862
    8. Junan kylkeen autolla

Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      73
      831
    9. Oletko päättänyt

Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      790
    10. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      100
      789
    Aihe