Pimeän puolen vaikutus*, sosiaalinen media

Sosiaalisuus ymmärretään inhimillisenä ja läheisenä ihmisyyttä kuvaavana sanana. Media taas nähdään paljolti perinteellisen tiedonvälityskanavan sanana, jossa lukija uskoo, ei usko – epäilee ja kopioi innolla ja vastahankaisena – kertoen otsikoita eteenpäin – totena tai valheena.

Media on tänään välikädellistä, ja tämän omin sanoin – ”laadullista informaation välittämistä” tapahtumista lukijoille – kansalaisille.

Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi katsoi* tarpeelliseksi antaa oman näkemyksen [1 sosiaalisesta mediasta – unohtaen tietoisesti, että hänen edustama ja mainostama laatumedia pyrkii myös vaikuttamaan lukijoihin – tavallansa.

[1 ~ https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005617107.html -
[* ~ https://yle.fi/aihe/termi/yle/18-241462 – yleisenä informaationa

Ote:
” … Yksi johtopäätös näyttää jo nyt ilmeiseltä. Sosiaalinen media vaikuttaa ajatteluumme ja käyttäytymiseemme enemmän kuin todennäköisesti haluaisimme myöntää. Some' ssa vietetyn ajan käyttöä on helppoa arvioida itse. Sen sijaan on vaikeampaa havaita teknologian vaikutuksia esimerkiksi oman maailmankuvansa rakentumiseen … ” -Kaius Niemi/HS

Allekirjoittaneen kommentti Niemen kolumniin:
”.... HS Niemi on oikeassa - kaupallinen media yrittää vaikuttaa lukijaan eli kuluttajaan ainakin kahdella tavalla, itse mediasisältönä, kunkin mediakanavan tavoitteiden mukaisesti ja ennen kaikkea maksettujen mainosten avulla, joilla tämä tietokanava paljolti elää.

Kysymyksessä on tietoinen vaikuttaminen, niin tietosisällön kuin mainoksen kautta. Mainos haluaa sinun ostavan mainostettavaa tuotetta ja/tai palvelua. Itse mediasisältö on myös ohjaavaa, parhaimmillaan siihen ”oikeaan tietoon” [2 ja usein myös muunneltuun tietoon – vaihtoehtoiseen totuuteen, tieten tai tietämättömyyttään.

On selvää, että HS Niemi korostaa omaansa, puhuen laatumediasta eli välikädellisestä uutisoinnista [3, jopa mielipidemuokkauksesta jossain synnytetyn esitystarpeen mukaisesti. Näin myös sosiaalinen media toimii – oikean tai väärän tiedon tai tarkoitushakuisen uutisen/ mielipiteen muodostaa itse kirjoittaja/ kuvaaja, paljolti ajatusmaailmansa mukaisesti.

Tiedon kuluttajasta on tullut myös tiedontuottaja, joka luo tietovirtaa tarpeidensa ja mielenkiintonsa mukaisesti. Some luo mahdollisuuksia kansalaismedian [4 synnylle - yhä voimakkaammin, tosin nyt vielä käytetään perinteellisen median tietopohjaa alustana, sitä kritisoiden tai kompaten.

Niin sanottu kansankanava on voimakkaan kehityksen alla [5 - virheineen ja oikeassa olemisineen. HS Niemi käy luonnollisesti kamppailua aviisinsa puolesta [6 ja on osaltansa luonut iskusanan – laatumedia [7.

Lukijat eli tiedon kuluttajat ratkaisevat pelin ja HS niemi näkee sen levikkitietona, siis maksetun tietovirran liikevaihtona.

Tänään Suomessakin, lähinnä ulkopoliittisin näkökulmin perinteellinen lännenmiehen media on myös luonut käsitteen West trolling manipulation [8, jossa sekoitetaan tieto, informaatio ja muunneltu tai väistelty totuus [9. ”


Laatumedian vaikute – valikoivasti ja tarkoitushakuisesti
[ … Yle … ~ https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/02/13/media-tarvitsee-laatuleiman-talta-nayttaisi-lapivalaistu-uutinen – seloste mitä on laatumedia … ]

Tänään laatumediaksi itseään tituleeraava informaatiokanava vaikuttaa meihin tahtomattamme – valikoiden kilpailuasetelmassa ilmaista lukuinformaatiota – houkutellakseen meitä maksumuurin ylityksen maksajaksi.

Sinä saat houkuteuutisointia sen mukaisesti mitä olet ruksaillut kiinnostuksesi kohteiksi. Sinä valitset ja perinteellinen sähkömedia välittää tahtomaasi uteliaisuuden tyydykettä langattomiin laitteisiisi. Vaikuttamista tämäkin.

Meihin myös vaikutetaan vaaleissa – on mainosta, kehua, puolijuorua, väitettä ja mustamaalaamista – johon myös tämä ”laatumedia” syyllistyy – tieten ja tietämättään.

Vaalit ovat saaneet uusia vaikutemuotoja [10 – tarkoitushakuisena propagandana ja salakavalana manipulaationa – kaiken takana on aina ammattimainen markkinatutkimus ja ihmisryhmäprofilointi, jota kiihtyvästi kehittyvä tekoäly operoi **…

[10 Tumblr ~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005616376.html -


[** … otan esimerkin – halusin autooni automaattivaihteiston öljynvaihdon, se pitää tehdä määräajoin, ettei jäädä tielle. Löysin Kaaren Prismasta printtilehden, josta löysin ilmoituksen (mainoksen) liikkeestä, joka tekee juuri erikoistuneena esimerkiksi automaattivaihteiston öljynvaihtoja – soitin liikkeeseen, ja varasin ajan – ei siis mitään nettisähköisyyttä – hakuja googlettamalla tms – vain yksi perinteellinen puhelinsoitto. Seuraavana päivänä Facebookissa oli ilmoituksia liikkeistä, jotka tekevät automaattivaihteiston öljynvaihtoja! - Itse vaihtotyö oli ammattimainen ja sen myötä kyseinen liike on suositeltava.


Jatkuu

1

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nouseeko some normimedian rinnalle ja jopa ohi niin sanottuna suoramediana?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      143
      6102
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      48
      5894
    3. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      59
      4495
    4. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      70
      4011
    5. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      95
      3577
    6. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      85
      3434
    7. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

      16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      153
      3301
    8. Kun aika on oikea niin

      Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      17
      1612
    9. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1541
    10. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

      Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      16
      1383
    Aihe