Pimeän puolen vaikutus*, sosiaalinen media

Sosiaalisuus ymmärretään inhimillisenä ja läheisenä ihmisyyttä kuvaavana sanana. Media taas nähdään paljolti perinteellisen tiedonvälityskanavan sanana, jossa lukija uskoo, ei usko – epäilee ja kopioi innolla ja vastahankaisena – kertoen otsikoita eteenpäin – totena tai valheena.

Media on tänään välikädellistä, ja tämän omin sanoin – ”laadullista informaation välittämistä” tapahtumista lukijoille – kansalaisille.

Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi katsoi* tarpeelliseksi antaa oman näkemyksen [1 sosiaalisesta mediasta – unohtaen tietoisesti, että hänen edustama ja mainostama laatumedia pyrkii myös vaikuttamaan lukijoihin – tavallansa.

[1 ~ https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005617107.html -
[* ~ https://yle.fi/aihe/termi/yle/18-241462 – yleisenä informaationa

Ote:
” … Yksi johtopäätös näyttää jo nyt ilmeiseltä. Sosiaalinen media vaikuttaa ajatteluumme ja käyttäytymiseemme enemmän kuin todennäköisesti haluaisimme myöntää. Some' ssa vietetyn ajan käyttöä on helppoa arvioida itse. Sen sijaan on vaikeampaa havaita teknologian vaikutuksia esimerkiksi oman maailmankuvansa rakentumiseen … ” -Kaius Niemi/HS

Allekirjoittaneen kommentti Niemen kolumniin:
”.... HS Niemi on oikeassa - kaupallinen media yrittää vaikuttaa lukijaan eli kuluttajaan ainakin kahdella tavalla, itse mediasisältönä, kunkin mediakanavan tavoitteiden mukaisesti ja ennen kaikkea maksettujen mainosten avulla, joilla tämä tietokanava paljolti elää.

Kysymyksessä on tietoinen vaikuttaminen, niin tietosisällön kuin mainoksen kautta. Mainos haluaa sinun ostavan mainostettavaa tuotetta ja/tai palvelua. Itse mediasisältö on myös ohjaavaa, parhaimmillaan siihen ”oikeaan tietoon” [2 ja usein myös muunneltuun tietoon – vaihtoehtoiseen totuuteen, tieten tai tietämättömyyttään.

On selvää, että HS Niemi korostaa omaansa, puhuen laatumediasta eli välikädellisestä uutisoinnista [3, jopa mielipidemuokkauksesta jossain synnytetyn esitystarpeen mukaisesti. Näin myös sosiaalinen media toimii – oikean tai väärän tiedon tai tarkoitushakuisen uutisen/ mielipiteen muodostaa itse kirjoittaja/ kuvaaja, paljolti ajatusmaailmansa mukaisesti.

Tiedon kuluttajasta on tullut myös tiedontuottaja, joka luo tietovirtaa tarpeidensa ja mielenkiintonsa mukaisesti. Some luo mahdollisuuksia kansalaismedian [4 synnylle - yhä voimakkaammin, tosin nyt vielä käytetään perinteellisen median tietopohjaa alustana, sitä kritisoiden tai kompaten.

Niin sanottu kansankanava on voimakkaan kehityksen alla [5 - virheineen ja oikeassa olemisineen. HS Niemi käy luonnollisesti kamppailua aviisinsa puolesta [6 ja on osaltansa luonut iskusanan – laatumedia [7.

Lukijat eli tiedon kuluttajat ratkaisevat pelin ja HS niemi näkee sen levikkitietona, siis maksetun tietovirran liikevaihtona.

Tänään Suomessakin, lähinnä ulkopoliittisin näkökulmin perinteellinen lännenmiehen media on myös luonut käsitteen West trolling manipulation [8, jossa sekoitetaan tieto, informaatio ja muunneltu tai väistelty totuus [9. ”


Laatumedian vaikute – valikoivasti ja tarkoitushakuisesti
[ … Yle … ~ https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/02/13/media-tarvitsee-laatuleiman-talta-nayttaisi-lapivalaistu-uutinen – seloste mitä on laatumedia … ]

Tänään laatumediaksi itseään tituleeraava informaatiokanava vaikuttaa meihin tahtomattamme – valikoiden kilpailuasetelmassa ilmaista lukuinformaatiota – houkutellakseen meitä maksumuurin ylityksen maksajaksi.

Sinä saat houkuteuutisointia sen mukaisesti mitä olet ruksaillut kiinnostuksesi kohteiksi. Sinä valitset ja perinteellinen sähkömedia välittää tahtomaasi uteliaisuuden tyydykettä langattomiin laitteisiisi. Vaikuttamista tämäkin.

Meihin myös vaikutetaan vaaleissa – on mainosta, kehua, puolijuorua, väitettä ja mustamaalaamista – johon myös tämä ”laatumedia” syyllistyy – tieten ja tietämättään.

Vaalit ovat saaneet uusia vaikutemuotoja [10 – tarkoitushakuisena propagandana ja salakavalana manipulaationa – kaiken takana on aina ammattimainen markkinatutkimus ja ihmisryhmäprofilointi, jota kiihtyvästi kehittyvä tekoäly operoi **…

[10 Tumblr ~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005616376.html -


[** … otan esimerkin – halusin autooni automaattivaihteiston öljynvaihdon, se pitää tehdä määräajoin, ettei jäädä tielle. Löysin Kaaren Prismasta printtilehden, josta löysin ilmoituksen (mainoksen) liikkeestä, joka tekee juuri erikoistuneena esimerkiksi automaattivaihteiston öljynvaihtoja – soitin liikkeeseen, ja varasin ajan – ei siis mitään nettisähköisyyttä – hakuja googlettamalla tms – vain yksi perinteellinen puhelinsoitto. Seuraavana päivänä Facebookissa oli ilmoituksia liikkeistä, jotka tekevät automaattivaihteiston öljynvaihtoja! - Itse vaihtotyö oli ammattimainen ja sen myötä kyseinen liike on suositeltava.


Jatkuu

1

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nouseeko some normimedian rinnalle ja jopa ohi niin sanottuna suoramediana?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      63
      8847
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      154
      5524
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      127
      4976
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      8
      3842
    5. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      83
      3456
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      53
      3359
    7. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      35
      2702
    8. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2641
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      39
      2603
    10. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

      11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      24
      1727
    Aihe