Voipukki?

phatso

Hei,

en tiedä minne muuallekaan laittaisin tämän viestini, niin kysynpä teiltä. Muistaako kukaan teistä 80-luvulla ilmestynyttä Voipukki-satua? Itse muistan kuunnelleeni kyseistä satua kuunnelmana ja nyt se kasetti on hukassa. Minulla on vain hämäriä muistikuvia sadun juonesta ja haluaisinkin nyt kysäistä, muistaako kukaan teistä sadun juonta tai onko edes kuullut kyseisestä sadusta.

Itselleni se oli pienenä hyvin rakas ja uskon sen olevan julkaistu Suomen kansansatuja 8:ssa, mutta kirjastosta en ole sitä löytänyt.

Kiitos avusta. :)

6

1581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matthau

      On minulla yksi Voipukki -satu. Tämä tosin on vanhempaa perua kuin 80-luvulta. Oli miten oli.

      "Oli talo, jonka emäntä oli ahkera leipomaan ja ruokia laittamaan. Poikansa hän syötti voilla ja vehnäsellä niin lihavaksi, että tätä aletiin sanoa Voipukiksi."
      Sitten kerran olivat Voipukki ja äitinsä khdestaan kotona, muu talon väki heinätöissä, niin tuli "julmannäköinen akka, hampaat irvessä ja säkki selässä" taloon. Akka oli syöjätär, ilkeä noita-akka. Äiti käski Voipukin mennä piiloon ja olla hiljaa. Noita tuli, kyseli Voipukkia, emäntä valehteli tämän menneen niitylle muiden kanssa. Noita selitti, että hän olisi antanut Voipukille lahjaksi säkkinsä pohjalta kultaisen veitsen. Tietenkään se ahne läski ei voinut vastustaa kiusausta, vaan ilmaisi itsensä ja lähti veistä hakemaan. Totta kai sen piti ryömiä säkkiin hakemaan sitä. Säkki umpeen ja noita matkaan. Matkalla Voipukki ratkoi säkin auki sillä kultaveitsellä, täytti säkin kivillä ja ompeli kiinni. Palasi kotiinsa.
      Noita pääsi kotiinsa, laittoi tulen padan alle ja kumosi kivet pataan. Pata särkyi, kuuma vesi poltti noidan pahasti.
      Ja sama alusta. Poika ja äiti kahdestaan kotona, noita tulee (tällä kertaa tukevamman säkin kanssa) ja kysyy Voipukkia. Tällä kertaa se olisi lahjonut sitä poikaa kahdella kultaveitsellä.
      Ja ahneus voitti, poika säkkiin ja noita matkaan. Voipukki ratkoi säkin auki, täytti sen kivillä, ompeli kiinni ja palasi kotiinsa.
      Nyt kivet puhkoivat noidan suuren kuparikattilan pohjan ja tämä vannoi, ettei lepää ennen kuin Voipukista paistin tekee.
      Ja taas mentiin.
      Noita tulee, Voipukki piiloon, tällä kertaa noita olisi kultakellon antanut. (Älysi sentään lopulta että veitset ei ole hyviä lahjaideoita.) Pitäähän pojan kello saada, Voipukki lähti noutamaan ja eiköhän vain noita kiskaissutkin säkin kiinni lähtenyt kotiaan kohti. Mikä yllätys.
      Nyt ei päässytkään Voipukki karkuun, kellolla on paha ratkoa säkkejä auki. Oli sunnuntai ja noita muisti kotiin päästyään, että sukulaisiaan ja ystäviään oli tullut kirkolle. Antoi Voipukin keittämisen tyttären tehtäväksi, sanoi tuovansa kaverinsa syömään. Noita lähti. Tytär huolissaan, että miten sitä soppaa tehdään, en ole ennen tehnytkään. "Älä murehdi, kyllä minä sinut opetan sopat keittämään ja paistit laittamaan", lohdutti Voipukki. "Ensin paisti paloitellaan. Tuolla nurkassa näkyy olevan pölkky ja sen nenässä piilu. Laske pääsi pölkylle, niin minä näytän kuinka kaula katkotaan."
      Nerokas juoni onnistui, noidan tytöltä pää poikki ja ruumis pataan. Tytön pään Voipukki laittoi sänkyyn niin, että näytti kuin tyttö olisi nukkunut. Keräsi vielä Voikkis suuren röykkiön tiilikiviä uunin päälle ja alkoi odotella noitaa kotiin palaavaksi.
      Ja tulihan ne.
      Noit tietenkin moitti tytärtään, että makaat vaan siellä etkä mitään tee. Tulikin on sammunut, liekö ruoka edes kypsynyt. Kumartuihe noita sukulaisineen katsomaan pataan, jolloin Voikkis lykkäsi sen kivikasan niiden pahisten päälle.
      Ja niin kuoli noita ja ne hänen sukulaisistaan, jotka selvisivät hengissä, lähtivät menemään ja kauas. Koko pitäjä oli mielissään ja noita haudattiin pää alaspäin kaikkine noitakaluineen, ettei kukaan olisi saanu tpäähänsä ryhtyä noidaksi.
      Loppu.

      Siinä se. Toivottavasti oli apua.

      • phatso

        Kiitos vaivannäöstä, olipas satu! :) Mieleeni on jäänyt se
        idioottimainen hihkaisu siitä satukasetilta: '"Piip piip, täällä olen"
        huusi Voipukki pöydän alta.'

        Muistin, että jotain ruokailuvälineitä siinä
        oli kyseessä, mutta kuvittelin muistavani väärin:
        Kuka lapsi nyt innostuisi jostain
        hiton ruokailuvälineistä? Tosin, en
        muistanut niiden olleen kultaa -
        ehkä se juju piilikin siinä! ;)

        Hassua, miten sadut ovat muuttuneet
        parissa kymmenessä vuodessa. Ei ehkä menisi toi enää läpi
        nykyajan lapsilla..
        Tai toinen kaikkien suosikkisatu, Jöröjukka!

        Kiitos vielä kerran, matthau. :)


      • matthau
        phatso kirjoitti:

        Kiitos vaivannäöstä, olipas satu! :) Mieleeni on jäänyt se
        idioottimainen hihkaisu siitä satukasetilta: '"Piip piip, täällä olen"
        huusi Voipukki pöydän alta.'

        Muistin, että jotain ruokailuvälineitä siinä
        oli kyseessä, mutta kuvittelin muistavani väärin:
        Kuka lapsi nyt innostuisi jostain
        hiton ruokailuvälineistä? Tosin, en
        muistanut niiden olleen kultaa -
        ehkä se juju piilikin siinä! ;)

        Hassua, miten sadut ovat muuttuneet
        parissa kymmenessä vuodessa. Ei ehkä menisi toi enää läpi
        nykyajan lapsilla..
        Tai toinen kaikkien suosikkisatu, Jöröjukka!

        Kiitos vielä kerran, matthau. :)

        Olepa hyvä.
        Mukavaa että saatoin olla avuksi.

        Vanhat sadut ovat muutenkin tolkuttoman väkivaltaisia ja moraalittomia. Joka sadussa joku kuolee, mutta ei se mitään, sillä ainahan voi hakea elämänvettä ja elvyttää vainajan. Kuninkaat ovat hirttämässä sulhaskandidaatteja vähäisimmästäkin syystä, eli siitä, että nämä eivät osaa vastata oikein johonkin ääliömäiseen arvoitukseen. Ihmiset tekevät alituiseen sopimuksia paholaisen kanssa, eikä se ole ollenkaan huono juttu. Muutenkin sankarit ovat hyvin kyseenalaisia: tuskin koskaan kukaan menestyy ilman jotain taikakaluja. Täysin ansioitta. Mitähän vielä? Ihmissyöntiä, sukurutsaa, kidutusta ja ties mitä selkäänpuukottamista.

        On ne hurjia.


    • fireflyon

      Kiitos oikein paljon!
      Mun piti projektin takia loytaa suosikki sadun, olen minakin 80luvun lapsi! Muistan etta joka kerta kun aiti laittois mua nukkumaan niin maa halusin kuulla saman tarinnan! Kiitos phatso ja Matthau!
      muistan sen "piip, piip, taalla mina olen" aiti aina sanoi lastenaanella :)

    • kortisto
      • Vaikka Satukortistoa ei enää ylläpidetä, on siitä usein hyötyä ja iloa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe